Sunday, 23 October 2016

Aurat

Hawa: Assalamualaikum mak...
Nih Ikan yang emak pesan,nak letak Kat mana??
Ibu : seekor letak bawah tudung saji, seekor lagi letak jew dalam pinggan atas meja..
Hawa : Baik mak..

Tak lama lepas tuh datang seekor kucing, makan Ikan di atas meja..
Si ibu hanya melihat sambil tersenyum..
Datang si Hawa lalu terkejut...

Hawa : ibu...kucing makan Ikan atas meja.. kenapa ibu x halau..
Ibu : (sambil tersenyum) kenapa nk halau..
Hawa : yew lah, kucing makan Ikan yang Hawa beli tuh..letih kot..
Ibu : biarkan lah, Hawa yg tak tutup Ikan tuh.. bukan salah kucing.. dia nampak "rezeki"..
So dia makan lah..
Hawa : ibu yang suh letak mcm tuh atas meja, Hawa ikut jew.. hmmmmmmm
Ibu : Hawa, ibu saja jew nk suh Hawa letak Ikan mcm tuh.. kucing tuh pun ibu yg bagi masuk..
Hawa : Tapi kenapa..??
Ibu : Dalam hidup nih kita dibagi pilihan.. Tapi apa pilihan yang kita ambil, itu kite tentukan..
Hawa : Hawa tak paham lah ibu.
Ibu : kucing itu seperti lelaki(sambil melihat kucing yg tgh sibuk mkn..nyum nyum) dan Ikan itu pula ibarat Hawa..
Hawa : hahahaha..tp apa maksud ibu??
Ibu : Hawa beli 2 ekor Ikan, seekor ada bawah tudung saji, elok x trusik pun oleh kucing.. nampak pun x.. seekor lagi yg tengah sedap di ratah kucing..Nak marah kucing tuh pun xboleh jgak sebab Hawa yg letak terserah mcm tuh... Hawa, Hawa anak ibu.. selama ini ibu lihat Hawa berpakaian ketat, tudung jarang² pakai..Hawa sedar x yg banyak mata lelaki memerhati.. yang cuba ambil peluang untuk "meratah" Hawa.. andai takdir Hawa seperti Ikan yg d ratah kucing itu.. ibu marah "kucing" yg dah meratah pun x guna sebab Hawa sendiri tak jaga.. apa yang sepatutnya Hawa jaga.. masa tuh sesal pun x guna..
Hawa: ibu 😔..
Ibu : ibu x nak marah anak ibu sebab anak ibu syurga ibu, so ibu tunjuk dengan Cara nih.. ibu harap Hawa paham apa yg ibu nk tunjukkan..
Kita kaum wanita, kalau x jaga diri dan kehormatan diri.. Jangan marah kalau ada yang ambil kesempatan.. sebab kita yg bagi peluang..
Hawa : ibu, maaf kan Hawa sebab buat ibu sedih.. mulai hari ini, Hawa akan berubah..
Sebab Hawa nk ke syurga Allah dengan ibu..
Sayang ibu..

#SekadarPerkongsian
#JagaDiriKaumHawa
#Meeeoowwwwww

No comments:

Post a Comment