Wednesday, 1 July 2015

Tegur sentap

Macam mana kita nak tegur atau nasihat seseorang TANPA kita buat dia terasa hati, tersinggung, atau lain2?

---

1. Rumah korang pernah blackout tak? Atau kalau orang Johor cakap "takde karen"?

Masa korang lama bergelap tu, tiba2 lampu hidup.. Apa berlaku? Mesti mata korang SAKIT kan?

Tapi lama-lama korang akan rasa okay..

bahkan korang rasa GEMBIRA sebab ada orang hidupkan lampu..

Macam tu juga nasihat dan peringatan.. Ia ibarat cahaya atau lampu..

Orang yang kita nak tegur tu memang dalam kegelapan pun..

Kalau kita bagi dia cahaya tiba2, memang dia akan sakit untuk MULA-MULA..

Dia akan terasa hati, tersinggung, etc..

Walaupun korang dah sampaikan dengan nada paling halus dan merdu bak buluh perindu..

Mereka akan tetap terasa hati.. Sebab mereka dalam gelap..

tapi lama-lama....

percayalah dia akan HARGAI korang sungguh2.. Betul..



2. Lagi satu, letak dalam mindset..

Kita nak tegur dan nasihat orang ni, JANGAN terlalu fikir dia akan kecik hati la, terasa hati la, apa la..

nanti akhirnya korang pun tak nasihat dan tak tegur dia sampai masing2 mati..

DAN......

korang bayangkan...

Baru je korang nak melangkah masuk Syurga... Tiba-tiba kawan korang yang dulu masa kat dunia korang baru nak tegur tapi tak jadi sebab nak jaga hati mereka,

mereka tuntut pada Allah.. Mereka kata,

"ya Allah.. kat dunia James Bond tak pernah tegur aku untuk solat lima waktu.. Dia solat sendiri je..

ya Allah.. kat dunia Joyah tak pernah tegur aku untuk tutup aurat.. dia pakai tudung labuh dan purdah sendiri-sendiri je..

ya Allah.. kat dunia Jeman langsung tak nak ingatkan aku pasal solat, zikir semua tu.. WALAUPUN dia adik beradik KANDUNG aku ya Allah.. "

Masa tu korang nak jawab apa pada Allah?

Korang nak cakap yang korang nak jaga hati mereka ni depan Allah?

No comments:

Post a Comment