Isnin, 27 Julai 2015

Bahasa Arab

Jom belajar ungkapan yang biasa digunakan dalam bahasa arab
terima kasih - syukran (ﺷﻜﺮًﺍ )
sama sama - afwan ( ﻋﻔﻮﺍً )
saya minta maaf - aseef (asif) ( ﺁﺳﻒ )
baiklah - hasanan ( ﺣﺴﻨﺎً )
mungkin - rubbama (ﺭﺑﻤﺎ )
awas! - intabih ( ﺍﻧﺘﺒِﻪ )
berhati hatilah - ihzar ( ﺍﺣﺬﺭ )
jangan lupa - la tansa ( ﻻ ﺗﻨﺴﻰٰ )
samiinun - gemuk ( ﺳﻤﻴﻦ )
Tawiilun - panjang ( ﻃﻮﻳﻞ )
Qasirun - pendek ( ﻗﺼﻴﺮ )
khofiidhun - rendah ( ﺧﻔﻴﺾ )
nahiifun - kurus ( ﻧﺤﻴﻒ )
yaum - hari ( ﻳﻮﻡ )
usbu' - minggu ( ﺃﺳﺒﻮﻉ )
syahr - bulan ( ﺷﻬﺮ )
sanah - tahun ( ﺳﻨﺔ )
semoga berjaya ..
Ucapan dalam bahasa arab .
Selamat malam - laila sa'edah ( ﻟﻴﻠﺔ ﺳﻌﻴﺪﺓ )
sobahul khair - selamat pagi ( ﺻﺒﺎﺡ ﺍﻟﺨﻴﺮ )
ucapan balas sobahul khair - sobahannur ( ﺻﺒﺎﺡ ﺍﻟﻨﻮﺭ )
semoga berjaya - bitaufiq wannajah ( ﺑﺎﻟﺘﻮﻓﻴﻖ ﻭﺍﻟﻨﺠﺎﺡ )
salam ukhuwah - salam perkenalan ( ﺳﻼﻡ ﺍﺧﻮﺓ )
jazakallah hukhairan - semoga Allah membalas jasamu ( ﺟﺰﺍﻙ ﺍﻟﻠﻪ ﺧﻴﺮﺍ )
tobat masauk - selamat tengahari ( ﻃﺎﺑﺖ ﻣﺴﺎﺅﻙ )
azhoma allahu ajrak - semoga Allah memuliakan amalan kamu ( ﻋﻈّﻢ ﺍﻟﻠﻪ ﺃﺟﺮﻙ )
uhibbuki - saya sayang awak (perempuan) ( ﺃﺣﺒﻚِ )
uhibbuka- saya sayang awak (lelaki) ( ﺃﺣﺒﻚَ )
semoga berjaya ..
Ganti nama/personal pronouns
..aku/saya - ana ( ﺃﻧﺎ )
..kamu (lelaki) - anta ( ﺃﻧﺖَ )
..kamu (perempuan) - anti ( ﺃﻧﺖِ )
..dia (lelaki -seorang ) - huwa ( ﻫُﻮَ )
..dia (perempuan-seorang) - hiya ( ﻫِﻲَ )
..dia (lelaki/perempuan -2orang) -huma ( ﻫﻤﺎَ )
..dia (lelaki -3 dan keatas) - hum ( ﻫُﻢْ )
..dia (perempuan-3 dan keatas) - hunna ( ﻫﻦَّ )
..kami - nahnu ( ﻧﺤﻦُ )
..kalian (ramai) - antum ( ﺃﻧﺘﻢ )
..mereka - hum ( ﻫُﻢْ )
..cantik = jameelah ( ﺟﻤﻴﻠﺔ )
..buruk = qabih ( ﻗﺒﻴﺢ )
..Bersih = nadziifun ( ﻧﻈﻴﻒ )
..Malas = kaslaan ( ﻛﺴﻼﻥ )
..Ata'allamu = saya belajar ( ﺃﺗﻌﻠﻢ )
..a'kulu = saya makan ( ﺃﺍﻛﻞ )
..Asyrobu = saya minum ( ﺃﺷﺮﺏ )
..Aqrou = saya membaca ( ﺃﻗﺮﺍ )
..aktubu = saya menulis ( ﺃﻛﺘﺐ )
..Atakallamu = saya berbicara ( ﺃﺗﻜﻠﻢ )
..Amsiku = saya memegang ( ﺃﻣﺴﻚ )
..A'malu = saya mengerjakan ( ﺃﻋﻤﻞ )
..Albasu = saya memakai ( ﺃﻟﺒﺲ )
..Toriiqon = jalan ( ﻃﺮﻳﻖ )
..Baytun = rumah ( ﺑﻴﺖ )
..Mirsamun = pensil ( ﻣِﺮﺳﻢ )
..Qolamun = pulpen ( ﻗﻠﻢ )
..Mimsahatun = pemadam ( ﻣﻤﺴﺤﺔ )
..Mishbaahun = lampu ( ﻣﺼﺒﺎﺡ )
..Sabbuurotun = papan tulis ( ﺳﺒﻮﺭﺓ )
..Kaifahaluka- apa khabar (lelaki) ( ﻛﻴﻒ ﺣﺎﻟﻚَ )
..Kaifahaluki- apa khabar (girl) ( ﻛﻴﻒ ﺣﺎﻟﻚِ )
..Askunufi- saya tinggal di ( ﺃﺳﻜﻦ ﻓﻲ )
..Umri- umur saya ( ﻋﻤﺮﻱ )
..Masmuki? Siapa namamu (untuk perempuan) ( ﻣﺎ ﺍﺳﻤﻚِ )
..Masmuka? Siapa namamu (untuk laki2) ( ﻣﺎ ﺍﺳﻤﻚَ )
..Ana tilmiidzatun = saya seorang murid (untuk perempuan) ( ﺍﻧﺎ ﺗﻠﻤﻴﺬﺓ )
..Ana tilmiidzun = saya seorang murid (untuk laki2) ( ﺍﻧﺎ ﺗﻠﻤﻴﺬ )
..Ahlam Saiidah = semoga mimpi indah ( ﺍﺣﻼﻡ ﺳﻌﻴﺪﺓ )
..Syafakallah-smoga Allah menyembuhkn kamu ( ﺷﻔﺎﻙ ﺍﻟﻠﻪ )
smoga bermanfaat
♪BELAJAR BAHASA ARAB♪
*Ukhwahfillah = Pshabatan Krna Allah ( ﺍﺧﻮﺓ ﻓﻲ ﺍﻟﻠﻪ )
*Ukhtin = Kakak @ Saudara Perempuan ( ﺍﺧﺖ )
*Akhun = Abang @ Saudara Lelaki ( ﺃﺥ )
*Zauj = Suami @ Pasangan (L) ( ﺯﻭﺝ )
*Zaujah = Isteri @ Pasangan (P) ( ﺯﻭﺟﺔ )
*Asiff Jiddan = Saya minta maaf sangat2 ( ﺁﺳﻒ ﺟﺪﺍً )
*Ukhwahfillah Abadan Abada = Psaudaraan krna Allah Selama2nya ( ﺍﺧﻮﺓ ﻓﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﺃﺑﺪﺍً ﺍﺑﺪﺍ )
*Fa'idza Adzamta fatawakkal'alallah = Stelah kmu brazam maka bertawakallah pd Allah ( ﻓﺈﺫﺍ ﻋﺰﻣﺖ ﻓﺘﻮﻛﻞ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ )
*Inni Akhafullah = Ssguhnya aku takutkan Allah ( ﺇﻧﻲ ﺃﺧﺎﻑ ﺍﻟﻠﻪ )
*Maafi Qalbi Ghairullah = Tiada di hatiku selain Allah ( ﻣﺎﻓﻲ ﻗﻠﺒﻲ ﻏﻴﺮ ﺍﻟﻠﻪ )
*Lau Samatha = Maafkan saya ( ﻟَﻮ ﺳﻤﺤﺖَ )
*Naltaqi Ghadan = Kta jmpa esok ( ﻧﻠﺘﻘﻲ ﻏﺪﺍً )
*Illalliqa' = moga bertemu lagi ( ﺍﻟﻰ ﺍﻟﻠﻘﺎﺀ )
*Syafakallah = moga Allah myembuhkan awak (L) ( ﺷﻔﺎﻙَ ﺍﻟﻠﻪ )
*Syafakillah = moga Allah myembuhkan awak (P) ( ﺷﻔﺎﻙِ ﺍﻟﻠﻪ )
*Tafaddhol = Silakan ( ﺗﻔﻀﻞ )
*La Aadri = Saya Tak Tahu ( ﻻ ﺃﺩﺭﻱ )
*Maa fii Musykilah = tiada masalah ( ﻣﺎﻓﻲ ﻣﺸﻜﻠﺔ )
*Jazakallahu khairan khatsiira = Smga Allah mblasmu dgn kbaikan (L) ( ﺟﺰﺍﻙَ ﺍﻟﻠﻪ ﺧﻴﺮﺍً ﻛﺜﻴﺮﺍً )
*Jazakillahu khairan khatsiira = Smga Allah mblasmu dgn kebaikan (P) ( ﺟﺰﺍﻙِ ﺍﻟﻠﻪ ﺧﻴﺮﺍً ﻛﺜﻴﺮﺍً )
*Jazakumullahu khairan khatsiira = Smga Allah mblasmu dgn kebaikan (L&P) ﺟﺰﺍﻛﻢُ ﺍﻟﻠﻪ ﺧﻴﺮﺍً ﻛﺜﻲ

Tiada ulasan:

Catat Ulasan