Sabtu, 2 Disember 2017

Keter

NILAI SEBUAH KERETA
(sooo deep) must read!

Ada sahabat saya kongsikan.. Saya edit sedikit supaya mudah dibaca .. Saya sangat terasa dengan perkongsian beliau... Semoga bermanfaat..

Orangnya sangat merendah diri. Datang bawa kereta honda yg telah berusia 20tahun. Ingat mat despatch mana. Rupanya Vice Presiden Bank Muamalat. Malah kereta beliau pernah di clamp oleh Pengawal Keselamatan di HQ Bank Muamalat disebabkan salah faham

Nasihat beliau juga pada kami. Jangan nilai kekayaan deripada jenis kereta yang dipakai tetapi pengurusan kewangan..Pakai kereta lama, beli barang boleh dapat murah sampai RM5. Guna Mercedes 5 siri kena bayar extra RM20. Ini pengalaman beliau masa beli durian😅😅

Beliau ada kereta Mercedes tapi Bank Muamalat yg bayar semua. Beliau tak sanggup beli kereta baru..  Bukan sebab beliau kedekut. Tapi pengalaman beliau pernah tertunggak bayaran kereta lama selama 2 bulan. Kata beliau

"Saya bayar RM1k setiap bulan pada kereta
Tapi Saya bayar RM300 sebulan untuk keperluan anak. Darah daging sendiri. Ikat perut."

"Hari jadi kereta saya bayar roadtax dan insuran lebih dari seribu lebih Tapi
Harijadi anak dan isteri saya sekadar beri ucapan selamat sahaja"

"Kenapa nak bermewah untuk kereta yang bakal jadi besi buruk? Sedangkan bila kita sakit anak bini yang jaga"

Insaf saya😞😞...

Memang betul apa yang dikatakan.. Tak semua tapi ada segelintir dari kalangan kita sanggup habis beribu makeup kereta bayar insuran kereta setiap bulan dan repair kereta tetapi berkira kira nak keluar duit untuk isteri pergi klinik atau facial.. Kekadang belanja anak pun berkira sedangkan merekalah yang akan mendoakan kita nanti..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan