Friday, 8 November 2013

solat

Hari ini adalah tugas setiap PEMIMPIN kena pastikan orang bawahan dia tidak mengamalkan amalan orang munafik, kena pastikan orang bawahan dia tidak
MENINGGALKAN SOLAT JEMAAH!!!

So, jika korang seorang Ketua Menteri/PM/Menteri Besar..., korang kena pastikan wakil rakyat korang tak miss solat berjemaah, kalau tak rosak rakyat nanti..huh! ada benarnya Wakil rakyat yang tak datang solat jemaah mungkin tertidur kerana sibuk bertahajud…, so pemimpin kena pastikan betul ke solat tahajjud atau benda lain?, kena check.., ini tugas pemimpin, dan saidina Umar sendiri tidak teragak agak untuk memecat Wakil Rakyat beliau bila ada rakyat mengadu, malahan beliau pernah memecat ketua perang dalam medan pertempuran. (rujuk sejarah)

Dan yang kena pecat relaks sajer, takdelah nak tunjuk perasaan nak bantah ke apa walaupun zaman tu takde ISA, sebab diorang bertugas kerana Allah, dan sangat takut dengan soalan tentang pucuk pimpinan di akhirat kelak, maka bila di pecat, ok lah tu..



----------------------------------------------------------------------------------------

Antara amalan orang munafik di zaman Nabi SAW adalah meninggalkan solat jemaah, kemudian ada pulak satu hari tu Salman RA selaku Menteri bahagian pentadbiran pasar, telah tidak datang solat subuh berjemaah, maka Khalifah Umar RA terus pergi ke rumah Salman dan bertanya kenapa tak datang solat berjemaah wahai WAKIL RAKYAT?

Maka kata ibunya, Salman telah bertahajjud sepanjang malam, dan bila dah dekat-dekat nak subuh, mengantuk telah menguasai dirinya, maka legalah saidina umar mendengar jawapan itu kerana ternyata Salman RA bukan seorang yang munafik, Cuma tak sengaja tinggal solat jemaah, namun Umar RA sempat menegur salman bahawa beliau lebih baik solat subuh berjemaah daripada bersolat tahajjud sehingga tinggal solat jemaah!!!

No comments:

Post a Comment