Thursday, 7 November 2013

citer guru

aafkan saya Abang.......
Kisah dilema seorang Guru Wanita antara Kerja..Suami... Keluarga....

Anak : Mama, adik lapar la...
Guru : Ehh... adik ni, td kan mama dh belikan KFC
Anak : Tapi mama... adik blom mkn pon lg....
Guru : Laa.. knp adik tak mkn.. mama belikan mkanan kegemaran adik tu...
Anak : Adik nak makan bersama mama.. dr td lg adik tunggu... tapi.. mama asyik dengan laptop jer ...
Guru : Mama tengah sibuk isi markah pelajar mama la sayang....
Anak : kalau macam tu adik nak jd pelajar mama lah.... ( ingin perhatian kasih sayang ibu )
Guru : Adik, waktu sekarang sistem tengah laju ni... adik ajak papa lah makan....
Anak : Papa kan keluar tadi.. belom balik pon lagi....
Guru : Oh lupa la... Alamak...!!! dah pukul 12.45 tgh malam.... Sayangnye nak tinggalkan kerja ni...

1 JAM KEMUDIAN...

Guru : Abang baru balik...... abang pegi mana...? selalu keluar balik lewat malam.. dula tak macam ni..
Suami : Awak pon dulu tak macam ni....
Guru : Apa abang cakap nie... Saye tak penah pon keluar rumah...
Suami : Memang awak tak keluar rumah.... tapi awak pon tak pernah wujud kat rumah...
Guru : Kenape ni bang.... saya tak faham...
Suami : Bila saya balik kerja.. awak ckp tak sempat masak balik lewat petang ada aktiviti kat sekolah..
saya mengadap TV awk buka buku latihan budak-budak... bila saya masuk tidur, awak pula
masuk “online”.. ..
Guru : Tapi saya terpaksa buat semua tu bang... Kat sekolah mana sempat.... banyak lg kerja lain yang
nak kena siapkan...
Suami : Saya tahu, tapi saya pon rimas tengok awk mcm ni setiap hari kat rumah... saya kesunyian... saya
tak nak marah awak bt kerja kat rumah... tapi... awk tak perlu pertikai jika saya keluar setiap
malam.
Guru : Saya TERPAKSA bang.... saya terpaksa AKUR dengan semua arahan....
Suami : Okey....!! Awak pon terpaksa akur lah jika saya cari teman untuk berbual diluar...
Guru : Tapi abang..... inikan sebahagian kerja saya... Saya terpaksa siapkan kat rumah....
Suami : Isteri kawan saya tak ada pon kerja sampai kat rumah.... Tengok isteri si Leman tu.. Setiap
petang boleh keluar berjalan dengan anak-anak, hujung minggu pon boleh cuti berehat kat
rumah.. tapi awak tidak... hujung minggu pon kena “attend” kursus... Baik awak kerja pejabat
mcm isteri Leman tu...
Guru : Maafkan saya abang..... saya akui kurang masa bersama abang dan anak-anak ( sambil menagis) tapi... kalau saya tak siapkan nnt saya akan mndapat susah... guru memang macam ni bang.... kat pejabat hanya memberi arahan... tapi kami yang laksanakan....

CERITA INI BERKESUDAHAN DENGAN PELBAGAI SITUASI.... SEMUA INI BERGANTUNG KEPADA ANDA DAN PASANGAN ANDA.......

No comments:

Post a Comment