Isnin, 30 Januari 2017

Scammer

Cara buat Report Polis yang betul bila ditipu Online..

Memandangkan timbul pelbagai persoalan didalam kes-kes penipuan online yang mana kita merasakan yang tiada tindakkan diambil oleh pihak Polis walaupun kita telah membuat report diatas kejadian penipuan yang menimpa kita apabila berurus niaga jual beli gajet/barangan secara online, saya telah cuba mendapatkan pandangan Saudara Kamal Affandi Hisham yang merupakan Penganalisis Jenayah yang dikenali di Malaysia bagi mendapatkan pandangan beliau terhadap apa yang sering dan sedang terjadi dikalangan pengguna yang menggunakan medium facebook/mudah/lelong untuk membeli atau menjual secara online

Setelah berbual dengan saudara Kamal Affandi Hashim, nampaknya ada perkara2 yang tidak kita ketahui dalam membuat polis report yang menyebabkan sesetengah report kita tidak dapat diambil tindakkan.

Dalam membuat report berkenaan “tertipu” dgn jual beli online, perkataan tipu tidak boleh digunakan kerana sebenarnya tiada elemen jenayah disitu. Mangsa tidak dipaksa, diugut atau diancam keselamatan untuk melakukan transaksi pembayaran kepada pemangsa. Ayat dalam report nak kena betul contohnya penggunaan perkataan “MEMPERDAYA” dan “MENDORONG”.

Contoh ayat: “saya tertarik dengan iklan penjualan blablabla dan seterusnya menghubungi si polan untuk mendapatkan maklumat lebih lanjut berkenaan barangan yang dijualnya. Saya merasakan si polan telah memperdaya saya dan mendorong saya melakukan transaksi pembayaran sebanyak blablabla. Setelah saya membuat pembayaran tersebut melalui blablabla, si polan telah bertindak menyekat saya dari menghubunginya baik menerusi laman facebook dan panggilan/sms pun tidak dijawap, blablablabla”. Selepas ada 2 perkataan memperdaya dan mendorong, barulah boleh digunakan perkataan tipu, ditipu dan sebagainya.

Saya tanyakan juga pada beliau kenapa tak boleh mention ditipu je terus, katanya sebab itu adalah pertuduhan yang direct sedangkan tiada elemen-elemen jenayah yang berlaku dalam transaksi yang dibuat. Mangsa tidak diugut, tidak dipaksa, tidak diancam keselamatannya untuk membuat transaksi terbabit, jadi tidak boleh nak charge apa-apa kesalahan. Contoh la saya tulis saya kena tipu, saya masih boleh dipersoalkan sebab kaitannya dengan tiada paksaan tadi, namun jika perkataan memperdaya dan mendorong digunakan, itu memang ada clause undang2. Jadi kot mana-mana pun polis nak kena buat kerja/siasatan yang mana ianya akan dirujuk kepada Seksyen 420 Kanun Keseksaan.

So yang paling penting sekarang adalah pengunaan ayat yang betul dalam membuat laporan Polis. Ingat keyword yang penting ya, “MEMPERDAYA” dan “MENDORONG”.

#reportpolisSnpo
Throwback... yg lama sudah hilang...nah amik yg baru ni utk share..

Jangan buat report salah bank in nanti scammer makin berleluasa...

dari group sebelah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan