Monday, 30 January 2017

Penipuan

#KPM

Terpampang di pintu gerbang salah sebuah universiti di Afrika Selatan, tertulis:

*"Untuk menghancurkan sebuah bangsa, tidak perlu dengan bom, roket, dan senjata berat, tapi cukup dengan MEMPERMUDAH MURID TIDAK JUJUR / MENIRU DALAM PEPERIKSAAN dan LEMAH DALAM DISIPLIN BELAJAR"*

Maka :
Orang akan banyak yang mati di tangan para doktor yang lulus karena tidak jujur itu!

Rumah dan bangunan akan banyak yang roboh di tangan para arkitek yang lulus karena tidak jujur itu!

Perusahaan akan banyak yang bangkrap di tangan para akauntan yang lulus karena tidak jujur itu!

Agama akan menjadi jualan murahan di dalam ceramah dan pidato para ulama, ustaz dan kiyai yang lulus karena tidak jujur itu!

Keadilan akan hilang di tangan hakim yang lulus karena tidak jujur itu!

Kebodohan dan kekasaran akan menjadi karakter anak bangsa yang lulus dari tangan para guru dan pendidik yang lulus karena tidak jujur itu!

KEMUNDURAN DALAM DUNIA PENDIDIKAN ADALAH KEHANCURAN SEBUAH BANGSA!

(Renungan utk semua Pendidik / Guru / Ustaz)

DISIPLIN BELAJAR itu boleh ditafsirkan sebagai pelajar  mengamalkan semua proses yang diperlukan ketika belajar, seperti membuat nota, merujuk kepada bahan berkaitan seperti sukatan / sinopsis kursus dan buku-buku rujukan yang disenaraikan dan tidak disenaraikan, mencerna bahan yang dipelajari, menyelesaikan soalan tugasan / tutorial dengan bersungguh-sungguh, menyelesaikan apa juga laporan seperti laporan amali tanpa meniru atau menipu dan lain-lain lagi.

Sekiranya ada pihak menafikan keperluan yang dinyatakan dalam DISIPLIN BELAJAR di atas, pembaca bebas mentafsir maksudnya.

No comments:

Post a Comment