Jumaat, 13 Januari 2017

EO

Salam semua
sudah lama aku tidak berkongsi tentang penjagaan motor.
kali ni nak bercakap sikit tentang minyak hitamlah.
banyak yang bercerita tentang minyak itam sejak dua menjak
banyak kes valve patah dan piston bocor.
ramai yang tiba tiba menjadi enginer dan pomen tersohor memberi komen.
ada yang suruh letak 2.4 liter,ada yang cakap pakai 3 liter pon ada.
tuang bagi penuh cermin tepi...takut enjin panas.
walhal enjin versys dan er6 cuma menggunakan 1.9l ja.
ada jugak yang bagi tau pomen suruh letak 1.8l...
bagi kurang sikit..
takut enjin berat...

apa yang aku nak kongsi disini adalah...
kita tau tak qualiti minyak yang kita beli dan pakai selama ni?
pomen atau bengkel akan suggest brand tertentu.
dia kata brand ni bagus sebab mahal,import,racer gp pon pakai.
sebab orang putih punya lah.
ada yang beli sebab ikut kawan kawan,nengok iklan.
walhal kawan kawan pon sama jugak tak tahu amenda.

sedikit makluman bahasa mudah paham

API=American Petroleum Institute
JASO=Japanese Engine Oil Standards Implementation Panel
SAE=Society of Automotive Engineers

S=minyak untuk enjin petrol
C=minyak untuk enjin disel

Gred minyak untuk enjin petrol dan motorsikal menggunakan pangkal huruf "S"
contohnya yang dijual dipasaran.

SM=untuk enjin tahun 2010 dan sebelomnya
SL=untuk enjin tahun 2004 dan sebelomnya
SJ=untuk enjin tahun 2001 dan sebelomnya
SH=sudah tidak boleh digunapakai -obselete
SG=sudah tidak boleh digunapakai -obselete
SF=sudah tidak boleh digunapakai -obselete

Gred Minyak untuk enjin disel pangkal hurufnya adalah "C"
bermaksud commercial.
kalau motor korang tu kenderaan commersial macam bas skolah,
bas ekspress,lori kontena,teksi.maka digalakkan lah pakai.

CI4-diperkenalkan tahun 2002
CH4-diperkenalkan tahun 1998

Pengeluar motorsikal jepun atau motor yang pakai enjin jepun,adalah di
galakkan menggunakan minyak hitam yang menepati piawaian/standard JASO.

Piawaian JASO yang common dan terkini adalah JASO MA ,JASO MB.
Ujian makmal/lab test untuk DFI,SFI,STI mestilah menepati JASO T 904-2006.

Jadi...
lepas ni kalau korang nak tukar minyak itam...
belek lah dulu botol tu sebelom tuang dalam enjin

paling koman.. mesti ada API SM JASO MA
bawah dari tu mmg minyak enjin tu untuk motor yang sangat tua
dan teknologi lama
korang pakai minyak zaman dulu lah untuk enjin korang
melainkan motor korang dah berusialah...

walaupon minyak tu di import...
walau pon minyak tu brand baik....
walaupon minyak tu jual sangat mahal...

minyak tu untuk enjin lama.

luangkan sedikit masa membaca label pada botol minyak.
jangan sampai tertipu oleh penjual.
yang jahanam nanti motor korang...
kedai dah kenyang makan duit korang dah..
enjin barai lagi..
lagi diorang happy..dapat makan lagi duit korang..
akhir kata...
duit gaji korang,motor korang,sukahati koranglah..
aku cuma share aja..
nak baca dan share boleh..
nak baca aja pon boleh.

owh..dan juga ...
berhati hatilah..
sekarang ni banyak sangat minyak enjin recycle...
nengok nengok lah time pomen tu tukar minyak itam..
ramai dah terkena

sekian copy dari group sebelah..😜

Tiada ulasan:

Catat Ulasan