Monday, 30 January 2017

Kuliah fesyen

Kalam Ulama':
KULIAH MUSLIMAT KE KULIAH FESYEN NI?

Pernah sekali, selepas kuliah ada seorang lelaki jumpa saya. Dia kata: Tadi Ustaz kata perempuan kalau nak ke masjid tak boleh bergaya lawa-lawa sebab akan menimbulkan fitnah. Saya nak tanya, kalau perempuan tu datang kuliah muslimat boleh tak dia bercantik-cantik? Sebab bukan ada orang lelaki.

Saya jawab: Tetap tak boleh. Sebab walaupun tiada lelaki, tetapi perbuatan bergaya tu akan menimbulkan fitnah sesama mereka sendiri. Nanti masing-masing nak lawan sapa paling cantik, beg tangan siapa paling mahal. Bila ada seorang perempuan datang dengan bergaya, nanti minggu depan ada pula perempuan lain yang nak lawan. Minggu depannya pula ada orang lain pula nak tunjuk dia lagi cantik.. Akhirnya kuliah muslimat jadi tempat memperagakan fesyen 'busana muslimah' (lah sangat..). Akibatnya golongan yang miskin dan tak berkemampuan akan rasa rendah diri untuk datang ke majlis ilmu. Maka sebab tu tak boleh.

Pakcik tu jawab: Haah la Ustaz. Apa yang Ustaz cakap tu memang berlaku di tempat saya. Kuliah muslimat dah jadi macam tempat fesyen.

Dalam hati saya: Bukan tempat pakcik je.. Kat mana-mana pun berlaku benda ni (terutama di bandar-bandar).

VIA : Ustaz Abdul Rahman Dan Zaujah

No comments:

Post a Comment