Minta Nasihat:
Tabligh datang kita lari, tak sempat lari kita sembunyi, tak sempat sembunyi pura2 tidur mati....
Pintu diketuk disusuli dgn salam,
Yg di dalam tadi riuh tiba-tiba suram,
Allah tarbiah kami utk sangka baik sesama Islam,
Mungkin mereka tak dgr dari dalam,
maklumlah hari sudah malam,
Dahulu nabi menyeru seisi alam,
Seru mereka kpd Islam,
Tapi Abu Jahal dan Abu Lahab pura-pura tak paham,
Kononnya pertahankan adab resam,
Walhal Al-Quran turun dgn maksud mendalam,
mengalahkan segala syair pendeta seluruh alam..
Bkn niat kami utk mengajar,
niat cuma utk belajar-belajar,
Belajar ckp benda yg benar,
nak kata hidup ini cuma sebentar,
kelak kita bertemu yg Maha Besar,
Marilah kita beriman sebentar,
bercakap-cakap tentang kubur,sirat dan masyar,
mudah-mudahan iman yaken bertambah lebar.
Pintu diketuk sebanyak 3 kali,
Sambil itu salam diberi,
Keluar pula seorang lelaki,
rupanya rumah tuan haji,
Dgn wajah berseri-seri,
Manis senyuman tidak terperi,
Lega segala hati kami,
dipelawa masuk tp tak cukup time diberi,
cukuplah kami sekadar di sini,
menghidupkan amalan sunnah nabi,
tapi syg ada yg tak faham-faham lagi,
Bkn takat dicaci bahkan dimaki,
Tak tahu mana dia kesalahan kami,
Rupanya inilah dia kerja nabi,
Iman ditarbiah cara begini,
Sabar diuji berkali-kali,
Azan dilaungkan 5 kali sehari,
Syaitan mendengar terus bersembunyi,
Dlm jamban mmg pilihan sensasi,
Dakwah kpd solat pun syaitan lari,
Dakwah kpd Iman lagilah syaitan benci,
Yg pelik Mat rempit pun lari,
Baru nmpk jamaah berjalan kaki,
Belum sempat salam diberi,
Habis sume mencicit lari,
Meluncur laju mcm Velentino Rossi,
Benci benarkah mahu dgr tentang Allah?
Benci sgtkah mahu dgr kebesaran Allah?
Malukah diri kita mahu dengar kehebatan Allah?
Siapakah yg beri kita rezeki tiap2 hari bukankah Allah?
Siapakah yg perlihara kita sejak dalam rahim bukankah Allah?
Siapakah yg mencipta kita bukankah Allah?
Susah sgtkah mulut mahu ckp yg beri kita mkn itu Allah?
Hari ini kita mesti faham kerja dakwah kerja kita,
Bkn takat kerja ustaz,alim dan ulama,
Tak kira kita petani,peladang,kerani,doctor, YB dan Raja,
Kerja dakwah kerja fulltime kita,
Kerja dunia hanyalah kerja partime sahaja,
Ingatlah teman Ingatlah taulan,
Dunia ini tempat sementara,
Dlm kita bersenda,
Dlm kita bersukaria,
Kerja nabi mesti jalan juga,
Tak kira sesibuk mana,
Tak kira kita di mana,
Kitalah pewaris tugas anbia.
Hari ini,
nama jemaah sudah diberi,
Bkn Maulana Ilyas yg kasi,
Penduduk Malaysia gelarkan tabligh,
Dan bila jamaah melangkah kaki,
kanak-kanak kata lari,
Tabligh datang kome sembunyi,
Di Malaysia mungkin janggal lagi,
Di zaman nabi ziarah dibuat tiap2 hari,
Bkn takat di Aidilfitri..
Ayuh bangkit semua pemuda,
Termasuklah yg tua bangka,
Tak kira kita siapa,
Terpaksa atau suka rela,
Tidak kira dimaki dan dicerca,
Tidak kira kita mulia mahupun hina,
Ayuh hidupkan Dakwah bawaan Baginda,
Ini Syair Hafiz kilau yg punya,
Kalau nk copyright aku pun rela,
Ingatlah kejayaan kita dlm agama,
Blog ini hiburan semata-mata,
Dakwah hanya sa nya cara baginda s.a.w yg Allah terima....
InsyaAllah.....
Kami memberi perhatian serius terhadap kajian Kementerian Kesihatan baru-baru ini ke atas 30,000 orang pelajar sekolah dari 2011-2015 yang mendedahkan 2 daripada 10 orang pelajar di negara ini mengalami sakit mental.
Kenyataan ini sangat serius memandangkan generasi muda sekarang adalah pewaris masa depan negara. Malah ia perlu dilihat sebagai bom jangka yang boleh memberi kesan sosial dan ekonomi yang berat jika ia tidak diatasi dengan berkesan.
Selain pelbagai faktor yang menjadi punca kepada tekanan emosi, stres dan mental yang tidak stabil di kalangan pelajar, kami berpendapat sistem pendidikan yang membebankan harus diambilkira di dalam negara ini.
Isu sistem pendidikan yang terlalu memfokuskan pencapaian akedemik yang diukur melalui keputusan peperiksaan pernah dibangkitkan oleh pelbagai pihak di kalangan ibu bapa, pendidik, ahli akademik dan penggubal kurikulum. Kesan negatif yang berkait dengan tekanan emosi dan hilang minat belajar adalah antara akibat dari beban pembelanjaran yang terlalu memberatkan akademik.
Sistem pendidikan yang menumpu kepada mencapai gred cemerlang menyebabkan pendidik dan ibu bapa tertekan untuk memastikan pelajar di bawah jagaan mereka mendapat segala peluang untuk bersiap menghadapi peperiksaan. Akibat memaksa anak-anak menghadiri tiusyen dan pelbagai aktiviti yang menambah beban mereka untuk mencapai kecemerlangan akademik, tekanan emosi dan mental menjadi natijah yang tidak dapat dielakkan.
Kami menyarankan bahawa jika sistem pendidikan tidak digubal agar menjadikan ia lebih mesra ilmu dan mesra pelajar, isu stres dan sakit mental seperti yang dikaji oleh pihak Kementerian Kesihatan tidak akan selesai.
Perlu diingat betapa ibu bapa sendiri mengamali stres kerana pencapain anak-anak dalam peperiksaan di sekolah menjadi ukuran utama. Mereka terpaksa berbelanja lebih dengan penambahan kos pendidikan untuk membiaya kelas tiusyen. Bertambahnya pusat tiusyen menandakan adalah disebabkan permintaan ibu bapa yang mahu anak-anak mencapai kecemerlangan akademik sebagai matlamat utama.
Demikian juga tekanan yang dirasai oleh pendidik yang terpaksa memberi fokus lebih kepada pencapaian peperiksaan pelajar kerana mereka juga diukur dengan kriteria yang sama. Keresahan guru terhadap sistem pendidikan kini yang membebankan, menyebabkan proses pembelajaran dan pengajaran yang dilalui oleh guru dan murid menjadi sangat berat.
Kami prihatin bahawa sistem pendidikan begini sudah banyak dikaji semula oleh negara seperti Singapura dan India. Mereka melihat bahawa generasi muda harus diberi peluang melalui pendidikan yang lebih merangsang potensi ingin tahu dan mencungkil minat untuk menguasai ilmu dan kemahiran yang secocok dengan keperluan mereka. Bukan dengan tekanan dan paksaan yang menyebabkan pembelajaran menjadi suatu beban.
Peringatan pihak Kementerian Kesihatan bahawa implikasi sakit mental di kalangan pelajar yang didapati menjadi gejala yang merisaukan, harus dipandang serius lantaran ia bukan sahaja bahaya kepada diri pelajar itu sendiri malah kepada keluarga dan masyarakat sekitar.
Fenomena jenayah, lari dari rumah, ponteng sekolah, gengsterism, merokok, dadah dan perlakuan ganas menjadi rantaian akibat dari tekanan emosi, stres dan sakit mental yang tidak terkawal.
Kami menggesa supaya isu ini ditangani secara menyeluruh di peringkat Kementerian Pendidikan, Kementarian Kesihatan dan pelbagai agensi awam dan institusi masyarakat yang lain. Semakan kepada kurikulum dalam sistem pendidikan perlu dilakukan untuk merengankan beban pelajar, guru dan ibu bapa. Hanya dengan cara ini gejala sakit mental di kalangan golongan berusia muda dapat diminimumkan. -HARAKAHDAILY 3/9/2016
Penulis ialah Presiden Mapim.