Sabtu, 9 April 2022

PT3

 Ubah


Peperiksaan awam banyak yang mansuh,

Kurikulum yang ada nampak dah lusuh,

Peranan cikgu  macam pengasuh,

Rasa tertekan jiwa pun rusuh.


UPSR dan PMR  sudah tak ada,

Tapi tugas cikgu berlipat ganda,

Wajarlah tempoh pendidikan dipinda,

Dipendekkan setahun agak berpada.


Sepuluh tahun tempoh persekolahan,

Tiba masanya buat perubahan,

Umur enam belas sudah berdaya tahan,

Kemenjadian murid tak usah ditahan.


Subjek diajar kurang berkaitan,

Menjana insaniah tiada peningkatan,

Sistem di luar menjadi ikutan,

Hingga terabai nilai tempatan.


Mata pelajaran sering bertambah,

Konon nak cetus minda bercambah,

Tanpa kajian semua nak ubah,

Cikgu mengajar macam nak rebah.


Pendidikan kita tak pernah sunyi,

Setiap waktu ada saja bunyi,

Cikgu pun risau rasa nak sembunyi,

Walau tertekan buat-buat menyanyi.


Ghazali Lateh

9/4/22

Jumaat, 8 April 2022

How to fish

 Didik Pelajar "How To Fish"

==================


Kesilapan besar sebahagian daripada ahli masyarakat termasuk pendidik hari ini adalah terlalu ingin menonjolkan ramainya pelajar yang mendapat gred yang hebat daripada setiap peperiksaan tanpa mengira peringkat, walau pun pada hakikatnya kemudiannya pelajar itu gagal mengekalkan kehebatan itu apabila berada di peringkat lebih tinggi atau ketika berada di alam pekerjaan. Keadaan ini cuba dimanfaatkan oleh golongan tertentu untuk memenuhi cita-cita memaparkan angka-angka sasaran untuk menonjolkan kononnya kehebatan pengurusan atau pengajaran mereka masing-masing.  Dalam menjustifikasikan pelaksanaan kepincangan ini, kadang-kadang ramai juga yang suka menyalahkan orang lain seperti nyanyian lagu "bangau oh bangau ..." itu, dan terlalu sedikit yang ingin meneliti dan mengkaji punca permasalahan dan berusaha memperbaiki kepincangan itu. 


Pada hari ini secara umumnya, "gred" adalah sesuatu yang mengukur kemampuan penguasaan pelajar terhadap kandungan pelajaran yang diajar, tetapi biasanya tidak mampu mengukur penguasaan dan amalan kemahiran belajar dan sikap pelajar mengikut aras umur mereka.  Mungkin ramai pelajar yang mendapat gred A dalam peperiksaan, hanya mendapat D dalam amalan kemahiran belajar (yang sememangnya tidak diukur). Jarang sekali pelajar akan mendapat A dalam peperiksaan dan mendapat A juga dalam kemahiran belajar dan sikap. Kemahiran dan pembinaan sikap yang baik hanya boleh dicapai jika proses dan pendekatan pendidikan itu tepat dengan keperluan untuk aras umur / peringkat pelajar yang berkenaan. 


Kita perlu mendidik pelajar dengan pendekatan 'how to fish', bukan mendidik dengan 'give /feed them fish'. Jika kita guna pendekatan 'how to fish', InsyaAllah mereka mempunyai kemahiran dan mampu untuk  meneruskan hidup dan tidak akan mati kelaparan jika tidak ada yang memberi 'fish'. They still can use their skill to fish and get their own fish. 


Dalam konteks 'How to fish', pemberian handout / nota perlu tindakan penelitian semula secara serius. Jika ia membawa kepada 'give them fish', maka perlulah ia diberhentikan. Tetapi jika pemberian handout boleh membantu dalam proses untuk memperkuatkan skill 'how to fish', maka adalah kemunasabahannya untuk diberikan 'handout'. 


Pemerhatian menunjukkan ramai pelajar yang  mengusung (membawa) nota yang dibekalkan pensyarah / guru yang penuh dengan tandaan 'highlighter' dibawa ke sana dan ke mari, tanpa mereka berusaha membuat nota sendiri. Apakah sebenarnya kemahiran yang pelajar seperti ini miliki? Ia akan lebih tertumpu kepada membaca nota itu dengan menghafal membuta tuli dan tidak mengamalkan proses untuk menulis semula bahan yang dibaca dan merumuskan apa yang dipelajari. Ia akan memusnahkan amalan pembelajaran yang sangat penting untuk masa depan kejayaan berterusan pelajar. 


Pelajar perlu buat nota sendiri (yang unggul mengamalkan lima (5) fasa membuat nota, iaitu nota sebelum kelas (menggunakan sinopsis kursus dan buku rujukan yang disenaraikan), nota semasa kelas (boleh memberikan lebih tumpuan kepada perkara yang disampaikan pensyarah, menyalin keyword atau poin penting sahaja secara ringkas), nota selepas kelas (berdasarkan ingatan, kefahaman dan rujukan kepada buku-buku rujukan yang disenaraikan), melengkap dan menambah nota (memperkayakan nota dengan merujuk kepada pelbagai sumber) serta memadatkan / memindahkan nota ke bentuk lain seperti kad-kad kecil, rakaman suara, membuat carta peta minda, membuat nota satu muka-surat dan sebagainya (merumus dan memadatkan nota)), mengatur penggunaan masa dengan pertimbangan yang tepat (membuat senarai keutamaan dalam pembelajaran dan tindakan) melalui pembinaan jadual waktu peribadi, mengamalkan proses pencernaan (memproses bahan yang diterima untuk menjadi ilmu sendiri, membuat nota dengan ayat sendiri, berusaha menerbitkan formula yang boleh diterbitkan untuk mengurangkan hafalan membuta-tuli, berlatih menjawab soalan sama ada untuk aras rendah atau aras tinggi mengikut hiraki pengkelasan taksonomi Bloom, mengkaji persamaan dan perbezaan, mengkaji hubungkait antara konsep2 yang dipelajari, dan lain-lain). 


Jika anda bandingkan situasi di mana seseorang yang sampai ke satu tempat tertentu dengan memandu sendiri berbanding dengan memandu dengan bantuan orang lain di sebelahnya atau menggunakan alat GPS. Pada pendapat anda, keadaan manakah akan membolehkan pemandu itu lebih cepat sampai ke tempat yang sama sekali lagi tanpa bantuan seperti yang diterima pada kali pertama itu? Saya yakin pemandu yang memandu dengan situasi pertama akan sampai ke tempat itu lebih awal kerana banyak perkara telah dipelajari semasa perjalanan pertama itu walaupun beliau mungkin mengambil masa yang agak lebih panjang. Itulah perumpamaan untuk orang yang belajar. Seorang yang belajar lebih 'independent' berbanding dengan seorang yang belajar terlalu bergantung kepada guru dan orang lain akan menguasai bahan yang dipelajari dengan lebih baik. 


Dalam standard yang digariskan oleh UNESCO untuk Students Learning Time (SLT), masa belajar sendiri oleh pelajar itu juga dikira untuk memastikan mereka menjadi manusia terpelajar yang mampu meneruskan pembelajaran sepanjang hayat yang akhirnya mampu membuat penyelidikan dan inovasi untuk kemajuan negara dan manusia sejagat. Dalam pelaksanaan konsep SLT, contihnya satu jam kuliah rasmi memerlukan dua jam pelajar belajar sendiri. Ini boleh dikaitkan dengan proses membuat nota. Dua jam masa pelajar belajar sendiri itu berkaitan dengan menyediakan nota sebelum kuliah (satu jam) dan menyediakan nota selepas kuliah (1 jam). Untuk satu jam tutoran rasmi, pelajar juga memerlukan dua jam untuk belajar sendiri. Jika digabungkan semua mod pengajaran dan pembelajaran itu, peruntukan masa dalam SLT untuk kuliah, tutoran dan amali itu maka ia mampu memberikan ruang secukupnya untuk pelajar membina kemahiran yang akhirnya mampu belajar sepanjang hayat. 


Dalam konsepsualasi proses pembelajaran yang saya bangunkan, saya merumuskan pada tahap umur pelajar 18 tahun, seharusnya pelajar memiliki tahap berdikari lebih kurang 80 peratus, dan tahap pergantungan mereka kepada pensyarah atau guru dan orang lain adalah lebih kurang 20 peratus. Kedua-dua perkara ini akan berbeza dan berubah mengikut umur pelajar. Pelajar yang berumur lebih kurang 12 tahun seharusnya mempunyai tahap daya usaha sendiri dan kebergantungan kepada orang lain sebanyak 50 peratus. Model ini dibina berdasarkan sifat manusia itu sendiri di mana seorang bayi yang baru lahir bergantung sepenuhnya kepada ibubapa, manakala seorang graduan yang baru tamat ijazah pertama pada usia 23 - 24 tahun sepatutnya mempunyai tahap berdikari hampir 100 peratus, dan pergantungan kepada orang lain seharusnya hampir sifar (kerana inilah sifat yang diperlukan majikan daripada staf baru mereka). Berdasarkan model ini, di manakah kedudukan pelajar-pelajar yang dididik pada hari ini? Saya memang amat yakin, sebahagian besarnya telah tersasar jauh sebab itu kualiti lulusan hari ini banyak dipersoalkan oleh pelbagai pihak terutamanya majikan dan pengurusan kanan korporat. 


Di sini saya tidak bincangkan secara terperinci berkenaan pengkelasan taksonomi Bloom kerana ia lebih kepada kemahiran kognitif yang berkaitan juga dengan penguasaan kandungan dan proses mental. Kalau kemahiran proses asas pembelajaran seperti dibincangkan di atas tidak dikuasai, kemahiran kognitif tidak akan membawa makna yang besar kepada lulusan yang dihasilkan. Pelajar mungkin mendapat ijazah dengan purata nilai gred kumulatif (CGPA) 3.5, tetapi tidak mampu untuk membuat persediaan, menyediakan nota dan minit yang baik ketika bekerja kelak, kerana mungkin graduan itu lulus dengan baik kerana bantuan yang terlalu banyak daripada pensyarah atau sistem pendidikan itu sendiri. 


Oleh kerana sifat itulah maka penekanan amalan 'How to fish' itu sangat perlu diutamakan untuk menjadikan pelajar itu mampu berdikari bersesuaian dengan peringkat umur dan keperluan hidup mereka.


Semoga berfaedah. 


==========


Nota: 


1) Terima kasih kerana sudi membaca coretan berdasarkan cerapan dan pengalaman saya ini. 


2) Ditulis pada 18 Januari 2021 atas nama pengarang Ed Dev.

Isnin, 4 April 2022

Cerap bulan

 4, 2007, 2008).


Bukan sekadar banyak formula, malah golongan yang berpegang pada Hisab juga terpecah kepada 2 mazhab utama, iaitu mazhab yang berpegang pada Imkanur Rukyah, dan juga mazhab yang berpegang pada Manazil Al-Qamar. Kedua-dua mazhab ini pula sesama mereka mempunyai formula yang berbeza-beza. Jadi bagaimana seseorang itu boleh mengatakan Ilmu Hisab lebih tepat daripada mencerap hilal?


Sekali lagi ditegaskan, ilmu Hisab tidak ada kaitan dengan fasa bulan. Ini telah disebut sendiri oleh Ibnu Taimiyah (ibn Taimiyyah, 1987: 463-0464) bahawa Ilmu Hisab hanya mampu mengira berapa sudut bulan dari matahari tetapi itu tidak menjamin adakah anak bulan akan terbentuk kerana terbentuknya anak bulan bergantung pada penerimaan cahaya matahari oleh bulan yang mampu dilihat oleh penduduk bumi.



Jika pihak berkuasa masih mempertahankan hujah boleh menggunakan Hisab, saya cabar pihak berkuasa menghentikan semua pengumuman puasa dan raya kerana sudah tidak lagi relevan, baik tengok kalendar sahaja. Saya juga cabar pihak berkuasa berhenti membazir duit rakyat untuk mengupah orang pergi tengok anak bulan kerana tarikh raya sudah diketahui dengan Hisab (ilmu astronomi)

Ahad, 3 April 2022

Kak den

 Kisah Pilu 😔Kakden (Guru BDR)

Tarikh : 4/4/2022 ❤️ 2 Ramadhan 1443


1. Aku pi bilik guru tgk kunci lg, brg2 byk tinggai sat dpn bilik guru

2. Pi ofis, nak punch, spjg jln murid2 bertanyakan kelas, aku hbq laa (rindu murid2)

3. Tgk kt mesin punch card, kad aku xde, ok xpe aku isi Google form (utk kehadiran BDR)

4. Aku pi balik Bilik Guru, xde sapa lg, kwn2 yg masuk ltk brg, kalut2 kluaq balik, hai hai tnyo apa hbq je, aku jwb Alhamdulillah, xde sapa yg menghampiri

5. BFF sampai, bg kt aku kuih utk berbuka (face mask kukuh di muka), dan kluaq

6. Ada perhimpunan F1 (boleh pulak noo xikut GP 3.0), guru kelas masuk kelas

7. Masih xde sapa dlm Bilik Guru, aku abaikan je, aku kemas meja ku slps hampir 2 thn

8. Jam 9, Pengetua masuk bilik guru bersama Penolong2 kanan & YDP PIBG& 3 org AJK, sorg AJK tu kemain rakam video, mcm aku ni penjenayah😌

9. Bermulalah sesi konfrontasi &diskusi, aku pun rakam video 22minit

10. Masih 'Paksaan' Vaksin jika nak masuk mengajaq bersemuka

11. Diminta BALIK KE RUMAH, hari ini diberi pelepasan mengajaq,dgn kebenaran Pengetua

12. Aku dpt lihat rupa sebenar hgpa, yg TAAT kpd makhluk, tiada langsung rasa bersalah menzalimi, menyusahkan sesama manusia

13. Aku dituduh ego, penting diri, xmementingkan PDP utk murid, sdgkan sjk thn lps kita berPDPR, semuo online kot

14. Ratib vaksin, akurjanji, ikut arahan, bila aku pertikai vaksin&tak vaksin sama je, dio sruh tnyo KKM, yg dio sruh aku vaksin xde pulak nak pi tnyo KKM

15. Bila aku persoalkan dgn PIBG, Sekolah xsediakan fasiliti PDP iaitu video cam, mikrofon, kemain dio mengadap PIBG pertahan kan konon dio sedia (ada 1 set je, Kono giliaq2 dgn 3 guru UnV), aku hbq takkan PIBG xamik cakna sjk thn lps lg, utk sediakan, saya mohon laa, sbb saya pun guna data, laptop saya sendiri bila online sdgkan org lain Bersemuka

16. Kakden akur dgn bantahan, aku akan SISPAA, report polis sbb bercanggah dah dgn SOP MKN, Kenyataan Perdana Menteri xdiguna pakai

17. Aku kemas2, call Abg Ali mtk amik

18. Aku kluaq dr Bilik Guru,nmpk PK & PkHem tgh tunggu dan sorg guru (yg kau xmasuk pasai apa)!?

19. Mmg Kakden sedih, Kakden xckp apa dah wlpun depa pndg Kakden konon nak brckp, ckup dah, aku dah ckp byk td (video 22minit)

20. Aku pi kt kelas anak Kakden, kebetulan kt dpn Bilik Guru, nmpk kwn Kakden tgh mngajaq (xpkai mask pun), mtk kebenaran nak jumpa anak

21. Anak aku lari kluaq, meluru poluk aku, TIME NI AKU NANGIS - Ibu balik dulu yaa, Syuhada jaga diri, nti sat g Ayah jemput balik, jaga diri yaa, aku terasa anak aku pun nangis teresak2😭terus dia masuk kelas, semua murid kelas anak aku nmpk di sebalik tingkap

22. Abg Ali jemput, Kakak Anis pun ada, sayu Kakak tgk Ibu dia dilayan sebegitu, peluk aku, angkat brg2 aku

23. Kakden balik umah, kumpul kekuatan

24. Arini aku akan SISPAA kt Pengetua dan report polis ptg sat g (slps waktu sekolah)

25. Air mata ku tumpah tak berhenti, dlm sujud Dhuha ku, aku panjatkan doa YAA ALLAH, KAU TUNJUKKAN KUASAMU🤲🏻😭

SkS

 Siapa faham konsep 'Sekolahku Sejahtera' ?


1. Konsep SkS ini dilancarkan awal tahun ini.. dihadiri semua peneraju utama pendidikan negara. Konsep SkS disampaikan sendiri oleh YBMK DRJ.


2. Aku tak pasti utk siapa 14 nilai ini.. Selamat, Seronok, Sihat, Etika, Empati, Jati diri, Adab sopan, Harmoni, Tekun, Teliti, Terampil, Eksplorasi, Rasional dan Artikulasi.


3. Adakah nilai ini nilai yg belum berjaya diterapkan dlm 'penerapan nilai2 murni' yg dulu wajib ada dlm RPH guru atau nilai yg baru? Jika belum berjaya kenapa ? 


4. Adakah artikulasi, harmoni, eksplorasi, sihat, selamat, jati diri itu satu bentuk nilai ? Pernah ke dengar seseorang menyebut 'nilai eksplorasi' atau 'nilai artikulasi' misalnya. Artikulasi adalah kebolehan menyatakan idea secara yg mudah difahami... dlm pertuturan atau penulisan. Ini kemahiran, bukan nilai.


Ada kekeliruan ke di sini ?


5. Selain itu, konsep ini dikatakan bertujuan  mewujudkan suasana sekolah yang selamat, menggembirakan, membina dan inklusif ke arah mencapai kesejahteraan masyarakat - bukankah ini juga yg acap kali disebut sebelum ini oleh pembesar2 pendidikan negara ?


6. Dan apa kaitan konsep SkS dgn murid akan meneroka pelbagai cabang ilmu, idea dan penemuan baharu yang sentiasa berfikiran kreatif dan inovatif dalam penyelesaian masalah ?


7. Kenapa nilai ini pula perlu diterapkn oleh guru kpd murid dlm PdP.. kenapa bukan merangkumi semua pegawai dlm KPM utk menerapkannya dlm urusan dgn guru dan murid spt nilai empati dan rasional ?


8. Aku fikir.. inipun yg cikgu buat selama ini.. sedaya upaya menerapkn macam2 nilai..


9. Bukan shj itu, tanpa 'empati' dari pelbagai pihak.. guru pasrah menerima kekurangan kemudahan utk keselesaan yg jadi hak mereka disekolah.. menerima shj kekurangan sumber dan berkorban mengeluarkan bajet dari kocek sendiri demi menjayakan PdP.. malah berkorban membawa tugasan balik utk diselesaikan di rumah dan mengisi pelbagai borang yg mungkin shj tidak perlu pada 'rasional' guru..


10. Jadi aku sedikit skeptikal motif utama konsep SkS samada ia telah dibincangkan dgn guru lalu itulah yg guru dan murid benar2 perlukan ? 


Salam sayang dan salam Ramadan utk semua.. 


OT

Rembau