Sabtu, 23 Jun 2012

Fauzi


Semasa menjadi Ketua Polis Dang Wangi, Fauzi terkenal dengan tindakannyamembanteras maksiat di pusat bandaraya Kuala Lumpur. Tindakan beliau pernahdikecam oleh seorang menteri yang menyifatkan tindakan Fauzi akan menghalau pelancong dari negara ini.
Datuk Fauzi menjelaskan bahawa tujuan menyertai PAS bukan berniat untuk menjadi calon atau mempunyai kepentingan tertentu, tetapi sekadar mahu membantu usaha ke arah kerja-kerja Islam yang dibawa PAS

Penyertaan dalam PAS itu dibuat selepas yakin dirinya tidak terlibat dalam sebarang kes jenayah semasa berada dalam pasukan polis.
Datuk Fauzi menyerahkan borang permohonan menjadi ahli PAS kepada Presiden PAS, Datuk Hj Abdul Hadi Awang. Penyerahan borang keahlian disaksikan kira-kira 5,000 penyokong Pakatan Rakyat (PR).

Jumaat, 22 Jun 2012

Tokku Paloh


[tokku+paloh.jpg]

Biodata Tokku Paloh
 Nama sebenar: Sayyid Abdul Rahman Al-Idrus.
 Asal: Kampung Cabang Tiga, Kuala Terengganu, Terengganu.
 Tahun lahir: 1817
 Tahun wafat: 1917 (usia 100 tahun)
 Sumbangan: Ulama besar Terengganu pada abad ke-19.

Penasihat utama Sultan Zainal Abidin III semarakkan semangat jihad Datuk Bahaman, Tok Gajah, Mat Kilau tentang penjajah British di Pahang.
ULAMA Besar Terengganu pada abad ke-19, Sayyid Abdul Rahman Al-Idrus atau Tokku Paloh Idrus, turut dikenali sebagai wali Allah yang penuh keramat serta sangat ditakuti penjajah.
Diceritakan pada suatu ketika, British cuba berunding dengan Sultan Terengganu iaitu Sultan Zainal Abidin III supaya membenarkan mereka menduduki kawasan Bukit Besar tetapi baginda menyuruh penjajah itu menemui Tokku Paloh.
Baginda menyebut, “Terengganu ini ada tuannya, hendaklah berunding dengan tuannya terlebih dulu,” yang mungkin bermaksud bahawa Tokku Paloh adalah orang yang lebih berhak memutuskan permintaan berkenaan.
Mendengar jawapan Sultan Terengganu itu, sepasukan pegawai British kemudian bergerak ke rumah ulama itu untuk berunding. Tokku Paloh mengatakan bahawa mereka boleh ‘mengambil’ Bukit Besar dengan syarat bukit itu dibawa balik ke negeri mereka.
“Kalau untuk mencampuri urusan pentadbiran kami, saya menolak walau atas alasan apa sekalipun tapi kalau hendak tanah, silakan. Isikan ke dalam armada tuan sebanyak mana yang pihak British mahu, ambillah tanah,” demikianlah jawapan ulama besar itu.

Mendengar jawapan sindiran ulama itu, British berasa sakit hati dan cuba menunjukkan kemarahan mereka dengan bangun daripada kerusi yang diduduki. Akan tetapi, dengan izin Allah, secara tiba-tiba kerusi yang diduduki penjajah melekat di punggung mereka.

Lalu Tokku Paloh menyindir, “Bukan Bukit Besar saja yang kamu mahu ambil, tapi kerusi saya pun kamu mahu ambil juga?” sekali gus menyebabkan British beredar dengan perasaan malu.
Selepas peristiwa itu, British cuba berunding untuk kali kedua dan proses itu diadakan di atas kapal perang mereka yang besar. Ia bertujuan untuk mengugut ulama itu secara psikologi kononnya British memiliki angkatan perang yang besar dan mampu menyerang Terengganu jika hasrat mereka menduduki negeri itu dihalang.

Mereka menjemput Tokku Paloh ke kapal berkenaan tetapi ulama itu mengatakan bahawa kapal perang besar itu tak mampu bertahan jika beliau naik.
Pihak British kemudian ketawa mengejek sebaik mendengar kata Tokku Paloh. Ulama itu kemudian naik ke kapal berkenaan dan dengan izin Allah juga, setiap kali Tokku Paloh menyengetkan serbannya ke kanan atau ke kiri, maka kapal besar itu turut senget. Keadaan itu mencemaskan pihak British sehingga mereka membatalkan rundingan itu serta merta.

Pada masa yang lain pula, penjajah itu cuba menghampiri perairan Terengganu tetapi mereka mula ketakutan sebaik melihat negeri itu dijaga pahlawan Melayu yang siap bersenjata sejauh mata memandang. Keadaan itu menyebabkan mereka takut menjajah Terengganu selagi Tokku Paloh masih hidup.
Demikianlah antara beberapa kisah Tokku Paloh, seorang ulama besar yang berjaya menyekat penjajahan British pada peringkat awal di Terengganu.

Selain menjadi guru kepada Sultan Zainal Abidin III dan Haji Abdul Rahman Limbong iaitu pejuang penentang penjajah di Terengganu, ulama itu turut bertanggungjawab menyemarakkan semangat jihad di kalangan pejuang menentang penjajah di Pahang iaitu Datuk Bahaman, Tok Gajah dan Mat Kilau.
Peristiwa itu berlaku apabila pasukan pimpinan Datuk Bahaman, Tok Gajah dan Mat Kilau
hampir-hampir menyerah diri selepas mengalami tekanan dan serangan berterusan daripada tentera penjajah pimpinan Residen British, Hugh Clifford.

Keadaan tersepit itu menyebabkan mereka berlindung di hutan Terengganu dan menghubungi Tokku Paloh pada Mei 1894. Sebaik bertemu dengan ulama itu, mereka diberi perlindungan dan diajar ilmu untuk menentang musuh.
Hasil perguruan singkat dengan ulama itu menyebabkan semangat kumpulan pejuang terbabit kembali membara dan mereka terus tekad melancarkan jihad menentang penjajah British di Pahang.
Walaupun dikenali sebagai ulama, Tokku Paloh turut membabitkan diri dalam bidang pentadbiran dan diplomatik di Terengganu apabila dilantik menjadi Ahli Majlis Mesyuarat Negeri Terengganu selain penasihat utama Sultan dalam pelbagai hal.

Malah, ketegasan dan kepintarannya dalam hal ehwal diplomatik menyebabkan ulama itu sering diberi peluang mewakili Sultan untuk berunding dengan British hingga penjajah itu gagal menawan Terengganu.
Tokku Paloh dilahirkan pada 1817 di Kampung Cabang Tiga, Kuala Terengganu. Ulama itu mendapat pendidikan awal daripada bapanya sendiri iaitu Saiyid Muhammad al-Aidrus atau dikenali Tokku Tuan Besar, selain beberapa ulama tempatan sebelum berhijrah ke Makkah untuk mendalami ilmu agama dan menimba pengalaman.

Sekembalinya dari Makkah selepas kira-kira 10 tahun menuntut ilmu di sana, Tokku Paloh terus mengajar di masjid peninggalan ayahnya di Kampung Cabang Tiga, Terengganu sebelum membabitkan diri dalam bidang pentadbiran negeri.
Tokku Paloh memiliki banyak ilmu dalam bidang kerohanian terutama ilmu tasawauf dan sufi. Beliau juga menjadi khalifah kepada Tareqat Naqsyabandiah dan turut mengamal serta mengembangkan amalan Syahadat Tokku iaitu satu amalan yang disusun oleh bapanya.
Kepercayaan Sultan Terengganu terhadap dirinya menyebabkan Tokku Paloh diamanahkan Sultan Zainal Abidin III untuk mentadbir kawasan Paloh selain mengawasi beberapa daerah di Hulu Terengganu antaranya Kuala Berang hingga Cabang Tiga.

Dalam usaha memastikan kawasan pentadbirannya terhindar daripada perbuatan maksiat dan pelanggaran undang-undang, Tokku Paloh menubuhkan pasukan penguat kuasanya sendiri yang dikenali sebagai Budak Raja. Pasukan Budak Raja ditugaskan menjaga keamanan sama seperti fungsi pasukan polis pada hari ini.
Bagi memastikan keselamatan dan kebajikan masyarakat setempat terjaga, Tokku Paloh gemar keluar pada malam hari malah pada hari tertentu, beliau keluar dengan mengenakan kain selubung di kepala.
Tindakannya itu bertujuan membolehkan beliau meninjau kehidupan masyarakat dan sekiranya beliau mendapati ada perkara tidak baik berlaku, Tokku Paloh akan memerintah Budak Raja membuat tangkapan pada keesokan hari.

Ulama itu juga memiliki mahkamah sendiri di Paloh untuk mengadili pesalah di kawasan pentadbirannya. Usaha beliau itu mendapat perkenan daripada pihak istana.
Hubungan rapat antara Tokku Paloh dan Sultan Zainal Abidin menyebabkan baginda menyerahkan puteranya iaitu Tengku Sulaiman untuk dijadikan anak angkat dan murid Tokku Paloh.
Malah, seorang daripada isteri Tukku Paloh iaitu Tengku Mandak ialah kekanda Sultan Zainal Abidin III sendiri.

Tokku Paloh meninggal dunia pada September 1917 selepas jatuh sakit pada usia 100 tahun. Tidak lama kemudian, Sultan Zainal Abidin III mangkat pada 26 November 1918. Selepas kewafatan ulama itu, barulah British berani dan berjaya menjajah Terengganu pada 24 Mei 1919.

Brunei

Oleh Daim Abdul Rahman

Apabila Sultan Omar Ali Saifudin III dari Brunei mengisytiharkan bahawa Brunei tidak akan bersama-sama membentuk Malaysia, Tunku Abdul Rahman telah cuba untuk memberikan tekanan ke atas Brunei dengan memanggil balik beratus-ratus guru dan pegawai dari Tanah Melayu yang di pinjamkan kepada negara tersebut. Hal ini menyebabkan Brunei ketika itu menghadapi masalah pentadbiran.

Namun Sultan masih tetap dengan pendirian nya. Antara perkara yang tidak dipersetujui oleh Sultan semasa rundingan dengan Persekutuan Tanah Melayu adalah kedudukan Kesultanan Brunei yang di letakkan di bawah sekali di dalam Majlis Raja-raja Melayu.

Satu lagi perkara besar yang tidak dipersetujui oleh Sultan adalah berkenaan dengan cukai Pusat ke atas hasil minyak sebanyak 10% untuk selama 10 tahun dan selepas itu Pusat mahu mengambil alih kawalan minyak Brunei.

Hujah-hujah bahawa dengan pembentukan Malaysia maka dapat membendung ancaman komunis dan untuk mendapatkan kemerdekaan awal dari British akhirnya telah di tolak oleh Sultan atas sebab-sebab tidak bersetuju dgn syarat-syarat di atas.

Hari ini Brunei adalah sebuah negara yang berdaulat, ahli kepada Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) dan juga ahli kepada ASEAN. Ini bermakna ia nya sebuah negara yang diiktiraf bukan sahaja oleh negara-negara yang berjiran dgn nya, malah diiktiraf di peringkat antarabangsa.

Hari ini juga rakyat Brunei menikmati pendapatan per kapita antara yang tertinggi, harga Petrol yang terendah, pendidikan percuma hingga peringkat tinggi dan sebagai nya.

Pada akhir tahun lepas, Kerajaan Brunei melalui Menteri Tenaga nya telah melahirkan rasa kekecewaan secara terbuka kerana masih ramai rakyat tempatan tidak di ambil bekerja di syarikat-syarikat pembekal dan kontraktor industri minyak. Menteri tersebut berkata, walaupun Brunei mengalu-alukan pelaburan asing, namun jika tidak serius untuk memberikan peluang pada rakyat tempatan, syarikat-syarikat ini tidak dikehendaki untuk berada di Brunei.

Ini adalah satu amaran keras dan terbuka. Saya percaya syarikat-syarikat yang ada di dalam industri Minyak dan Gas ini akan mula memberikan perhatian yang serius.

Dalam satu ucapan, bagi memperingati Sultan Omar Ali Saifuddin III, bekas Perdana Menteri Singapura Lee Kuan Yew berkata apabila Singapura keluar dari Malaysia, Sultan Omar Ali telah berkata pada nya "Kamu sudah seperti Brunei. Itu adalah lebih baik untuk kamu"

Sejarah adalah satu perkara yang telah pun berlalu dan tidak akan sesekali dapat di ubah, Namun satu soalan retorik yang menarik, apakah yang mungkin berlaku andainya Brunei bersetuju untuk bersama-sama membentuk Malaysia?

Andaian saya:

1. Brunei bukan saja akan di kenakan cukai utk hasil minyak, malah 95% hasil minyak akan pergi ke Pusat. Tinggal 5% untuk Brunei.

2. Pendapatan rakyat Brunei mungkin akan sama dengan Sarawak iaitu RM30,000 berbanding dengan sekarang RM62,000 (USD 20,000)

3. Rakyat Brunei akan membeli minyak dengan harga yang lebih mahal dari sekarang iaitu RM1.90 seliter utk RON95 berbanding sekarang RM0.90 (B$0.36)

4. Rakyat Brunei yang hendak melanjutkan pelajaran ke peringkat tinggi akan terpaksa meminjam dari PTPTN dan dikenakan Riba.

5. Sindrom ramai orang luar Brunei yang memegang jawatan tinggi dgn gaji mahal di sektor Minyak dan Gas akan berlaku tanpa ada apa-apa bunyi bantahan dari pemimpin tempatan Brunei. Rakyat Brunei akan di beri jawatan peringkat rendah dgn gaji yang rendah juga.

6. Harga kereta import akan mahal dan rakyat Brunei akan ramai yang terpaksa beli Proton dan Perodua.

7. Jalan antara bandar di Brunei akan menjadi jalan satu lorong untuk sehala yang berombak2 dan berlubang. Dan kebanyakan di tampal pelbagai kali hingga rupanya macam kek lapis Sarawak.

Semoga Allah merahmati roh Sultan Omar Ali Saifuddin III dan menempatkan beliau di kalangan orang-orang yang beriman. Amin...


Sumber:
Ucapan bekas Perdana Menteri Singapura, Lee Kuan Yew mengenai Sultan Omar Ali Saifudin III
http://www.straitstimes.com/STI/STIMEDIA/pdf/20090225/MM%20Lee%20speech%20in%20Bandar%20Seri%20Begawan.pdf

Ucapan YB Pehin Datu Singamanteri Kolonel (B) Dato Seri Setia (Dr.) Awang Haji Mohammad Yasmin Bin Haji Umar, Menteri Tenaga di Pejabat Perdana Menteri, Brunei.
http://www.energy.gov.bn/energydivision/index.php?option=com_content&view=article&id=307%3Akeynote-speech-for-the-brunei-shell-jv-vendor-forum&catid=53%3Aspeeches-2011&Itemid=95


Brunei Smartest, Singapore Smarter, Sarawak Stupid, Sabah Most Stupid Beyond Redemption!! (Part-1. Brunei) - Malaysia Today
http://malaysia-today.net/mtcolumns/from-around-the-blogs/47599-brunei-smartest-singapore-smarter-sarawak-stupid-sabah-most-stupid-beyond-redemption-part-1-brunei-

Premium Ron97 only 53cent per litre -earnic.com

Sufi


Setiap yang dilahirkan oleh manusia sama ada fikiran dan tindakannya adalah berpunca dari hati. Kalau baik hati, maka baiklah seluruh perbuatan dan pertuturan. Begitulah sebaliknya kalau hati jahat, maka jahatlah seluruh anggota badan.
Kedatangan Rasulullah SAW untuk memperbaiki akhlak manusia mendapat kejayaan kerana baginda berjaya mendidik hati manusia.

Sebab itu, kalau kita mahu berjaya dalam melahirkan peribadi yang baik sama ada pada diri atau dalam masyarakat kita, maka pendidikan hati hendaklah difikirkan dahulu.

Tetapi bukan semua manusia faham dan nampak bagaimana dan apa kesan hati kepada perlakuan manusia. Sebab itu manusia masih gagal membina hidup aman damai kerana gagal memahami bagaimana untuk mendidik hati supaya menjadi baik. Manusia juga gagal untuk mengubat penyakit hati yang telah merosakkan seluruh perbuatan zahir seseorang.

Oleh kerana itu manusia cukup sensitif dengan penyakit zahir tetapi tidak ambil pusing dengan penyakit batin. Penyakit bati yang dimaksudkan ini bukanlah penyakit jantung atau barah tetapi adalah penyakit mazmumah seperti riak, angkuh, dengki, ego, tamak, pemarah dan lain-lain lagi. Tidak ada alat x-ray yang dapat mengesan penyakit mazmumah kecuali ilmu tasawuf dan didikan dari seorang guru sufi.

Sebab itu kepentingan ilmu tasawuf dan pendidikan sufi  amat penting sekali demi menjamin kebahagiaan hidup manusia. Jadi, orang yang bercita-cita dan berazam untuk membersihkan hatinya dengan mengikut panduan ilmu dan didikan guru tasawuf, sebenarnya sedang menempuh jalan tasawuf.

Sekarang kita paparkan beberapa kisah ahli sufi yang jika kita ingin mengikut jejak ahli sufi maka ikutilah mereka. Kalau hendak menjadi seorang sufi jadilah seperti Nabi Musa yang memakai pakaian yang sederhana tetapi berani berhadapan dengan Firaun yang memakai pakaian maharaja. Atau jadilah seperti Nabi Sulaiman yang menjadi raja besar dengan segala kemewahan dan kekuasaan tetapi makanan hariannya cuma roti kering.

Satu ketika Nabi Sulaiman sedang melayang di atas tikar terbang diiringi oleh pengawalnya dari kaum jin. Datang peringatan dalam hatinya.  Jika dalam hatinya ada sebutir debu dari rasa takbur nescaya dia akan dibenamkan ke dasar bumi sedalam tingginya dia terbang di udara. Malah pernah Nabi Sulaiman berkata: “Satu kalimah Subhanallah lebih berharga bagiku dari segala dunia dan isinya.”

Menjadi orang sufi ertinya sanggup memikul tugas besar seperti Nabi Yusuf yang telah menjadi menteri Perbendaharaan. Baginda menyimpan makanan yang cukup selama tujuh tahun untuk berdepan dengan musim kemarau. Bukanlah dipanggil orang sufi jika menjadi masalah kepada masyarakat dan hidup dengan meminta belas kasihan dari orang ramai.

Seorang sufi bukanlah orang yang memutuskan nafsunya seperti seorang sami Buddha tetapi dia sanggup mengawalnya seperti Nabi Yusuf ketika berhadapan dengan godaan Zulaikha. Seorang sufi juga mesti sanggup menahan rasa sakit sepertimana Nabi Ayub, menahan penderitaan walaupun hanya tinggal hati dan lidahnya sahaja yang masih tidak dijangkit penyakit.

Apabila ditanya orang mengapa baginda tidak berdoa meminta sihat sedangkan baginda seorang Nabi yang makbul doanya. Lantas baginda berkata: “Aku malu untuk berdoa  pada Allah kerana aku baru ditimpa sakit selama dua tahun sedangkan Allah memberi aku sihat selama enam puluh tahun.”

Seorang sufi bukanlah orang yang lari daripada kemungkaran masyarakatnya tetapi dia adalah orang yag berjuang menegakkan makruf di tengah banjir kemungkaran. Kalaupun mereka lari, adalah dengan niat untuk membina kekuatan sebagai persediaan untuk kembali ke tengah gelanggang perjuangan. Seorang sufi adalah orang yang sanggup menurut jejak Nabi Ibrahim.

Baginda sanggup dibakar kerana meruntuhkan berhala pujaan Namrud dan rakyatnya. Jadilah pemimpin yang mempunyai jiwa sufi seperti Nabi Zulkifli yang tahan berhadapan dengan karenah pengikutnya. Atau milikilah kehebatan seperti Nabi Isa  A.S. yang sanggup berbantalkan lengan ketika tidur di malam hari.

Itulah hidup sufi yang dituntut oleh Allah pada kita untuk dimiliki. Syukur berhadapan dengan nikmat, sabar berhadapan dengan ujian, berani berhadapan dengan kezaliman, tawadhuk bila berhadapan dengan kebenaran dan dalam apa juga keadaan sekalipun hati tetap sama dan tenang tanpa cacat atau berubah.

Menjadi seorang sufi bukanlah mengalah pada semua  suasana dalam berhadapan dengan kekufuran, tetapi sufi sebenar sanggup berperang seperti peribadi Nabi Muhammad SAW yang ada kalanya berbicara dengan pedang apabila kata-kata gagal menahan serangan fizikal orang-orang Musyrikin.

Seorang sufi juga bukan orang yang lari daripada harta ketika diperlukan untuk mengendalikannya tetapi menjadi seperti Abdul Rahman bin Auf yang bertindak sebagai “bank” kepada masyarakat Islam. Namun jangan sampai ditawan oleh dunia seperti Tsa’labah. Seorang sufi juga adalah orang yang licin mengintip musuh seperti Abu Huzaifah ataupun mempunyai kepakaran strategi peperangan seperi Salman Al Farisi yang menjadi “master-mind” dalam Peperangan Khandak.

Nah, itulah peribadi contoh jika kita hendak mengikut jalan-jalan sufi. Bukan seperti sangkaan orang sekarang yang meletakkan hidup sufi sebagai hidup yang hina.  Pada sangkaan setengah orang, sufi menjadikan seseorang lepas bebas dari masyarakat sekelilingnya. Bila disebut sufi orang akan membayangkan seorang yang berjanggut dengan pakaian yang  buruk duduk tersepuk di mihrab-mihrab masjid menggetil tasbih.

Makanannya disedekahkan orang, sementara dia duduk sendirian mencari Tuhannya dalam ‘khalwat’ dan zikirnya. Bukan itu cara hidup sufi, kerana bukan seperti itu hidup para Rasul, Nabi dan para sahabat zaman dahulu!

Bukan itu yang dinamakan sufi. Kerana bukan itu cara hidup tokoh-tokoh sufi yang telah kita paparkan tadi. Walaupun tangan orang sufi selalu menggetil tasbih tetapi tangan itu juga sanggup memegang cangkul untuk bertani, tangan itu sanggup memegang pena untuk memerangi kebatilan dan ada masanya tangan itu juga sanggup memikul senjata memerangi kekufuran.

Semudah memetik biji-biji tasbih di dalam zikirnya, maka semudah itu jugalah ia mentadbir dunia ayang diamanahkan padanya. Kerana apa? Kerana hati yang berpaut pada Allah boleh mengendalikan apa sahaja dengan mudah dan berjaya

Rasulullah SAW sebelum berjaya menegakkan Islam telah melalui banyak ujian dan segala ujian itu sebenarnya menyuburkan jiwa sufi baginda. Rasulullah diuji menggembala kambing sebelum berjaya memimpin manusia. Rasulullah tetap sujud ketika dilonggokkan dengan perut unta yang busuk sebelum berjaya meruntuhkan berhala-berhala di sekeliling Kaabah.

Bermula dari dua buah gua iaitu gua Hira’ dan gua Thur maka bangkitlah satu kekuatan Islam yang menguasai dua pertiga dunia. Mana pejuang-pejuang sufi seperti peribadi mereka itu kini? Mana lambang pusat latihan kerohanian (gua-gua) yang tegak di zaman moden kini? Mana sekolah-sekolah latihan sufi yang sanggup mencabar sistem pendidikan sekular (penyambung lidah penjajah)? InsyaAllah, semuanya mula kelihatan mercup tumbuh sekarang.

Sesungguhnya kita memerlukan jiwa sufi yang dapat menggunakan kemodenan zaman ini untuk Islam. Orang-orang sufi mesti bangun menggunakan jentera-jentera moden, komputer, alat-alat elektronik dan segala gajet teknologi yang “sophisticated” untuk memperjuangkan Islam.

Pertahankanlah peribadi sufi yang kukuh pendirian, hidup berdisiplin dan boleh berada dalam kemewahan sedangkan hati sedikit pun tidak terpaut dengannya. Boleh menanggung derita tetapi jiwanya tidak keluh kesah. Maka jika kita mahu jadi orang sufi jadilah seperti mereka itu.

Khamis, 21 Jun 2012

Muwasafat Tarbiyah?

Apakah itu Muwasafat Tarbiyah?

Muwasafat Tarbiyah adalah kriteria yang perlu ditanamkan dalam diri untuk menjana keperibadian Muslim yang syumul.

1) Aqidah Sejahtera (Salim-ul Aqidah)
-Tidak menjampi kecuali dengan al-Quran yang ma’thur
-Tidak berhubung dengan Jin
-Tidak meminta bantuan dari orang yang meminta bantuan jin
-Tidak menenung nasib
-Tidak mendekati tukang tilik
-Tidak mengusap kubur
-Tidak meminta bantuan dari simati
-Tidak bersumpah dengan selain Allah
-Tidak mempercayai adanya sial
-Mengikhlaskan amal kerana Allah
-Mengimani rukun-rukun Iman
-Mensyukuri Allah swt ketika menerima nikmat
-Sentiasa sedar Syaitan adalah musuh
-Menerima sepenuhnya dari Allah dan menolak sesuatu yang diturunkan selain Allah swt

2) Ibadah Yang Sahih (Shahih-ul 'Ibadah)
-Tidak menolak untuk melaungkan azan
-Bersuci dengan sempurna
-Sangat menghargai solat berjemaah
-Sangat suka berjemaah di masjid
-Memperbaiki mutu solat
-Qiamullail seminggu sekali
-Menunaikan zakat
-Berpuasa wajib
-Berpuasa sunat sehari setiap bulan
-Ada niat untuk menunaikan haji
-Beriltizam dengan adab-adab tilawah
-Khusyuk ketka membaca al-Quran
-Menghafaz 1 juzuk dari al-Quran
-Berdoa pada waktu-waktu yang diutamakan
-Mengakhiri harinya dengan taubat dan istighfar
-Menjadikan setiap amalan mempunyai niat
-Menjauhi dosa-dosa besar
-Sentiasa membaca zikir pagi
-Sentiasa membaca zikir petang
-Mengingati Allah swt pada setiap situasi
-Menunaikan Nazar
-Menyebarkan Salam
-Menahan anggota dari perkara haram
-Beri’tikaf di bulan Ramadhan jika ada peluang
-Menggunakan sugi/siwak
-Sentiasa bersuci (berwudhuk) sedaya mungkin

3) Akhlak Yang Mantap (Matin-ul Khuluq)
-Tidak takabbur
-Mempunyai pendirian
-Tidak menipu
-Tidak mencaci
-Tidak mengadu domba
-Tidak mengumpat
-Tidak berdusta
-Tidak mengejek
-Tidak memperlekehkan sesuatu kumpulan
-Tidak berkawan dengan orang yang berkelakuan buruk
-Mengasihi orang yang lebih muda
-Menghormati orang yang lebih tua
-Menunaikan janji
-Menundukkan pandangan
-Menjaga rahsia
-Menutup dosa orang lain
-Cemburu terhadap isteri
-Mempunyai perasaan cemburu atas agamanya

4) Mampu Berdikari (Qadirun 'Ala-l Kasbi)
-Menjauhi pekerjaaan yang haram
-Menjauhi riba
-Menjauhi judi
-Menjauhi penipuan
-Menunaikan zakat
-Membuat simpanan walaupun sedikit
-Tidak menangguh-nangguhkan tugasan yang diamanahkan
-Memelihara harta awam
-Memelihara harta peribadi

5) Berpengetahuan luas (Mutsaqqaf-ul Fikri)
-Mampu membaca dan menulis dengan baik
-Membaca tafsir 1 juzuk dari al-Quran
-Memelihara hukum-hukum tilawah
-Menghafaz setengah dari hadith 40
-Menghafaz 20 hadith dari Riyadhusshalihin
-Mengkaji marhalah Makkah dan menguasai ciri-cirinya yang penting
-Mengenali sepuluh orang yang dijanjikan Syurga
-Mengetahui hukum-hukum taharah/bersuci
-Mengetahui hukum-hukum solat
-Mengetahui hukum-hukum puasa
-Membaca sesuatu di luar bidangnya. 4 jam seminggu
-Memahirkan diri dengan wasilah-wasilah moden
-Sentiasa peka akan serangan Zionis terhadap Islam
-Mengetahui pertubuhan-pertubuhan yg menyeleweng
-Mengetahui aspek keburukan dari perancang keluarga
-Mendengar dengan baik
-Mampu memberikan pandangan
-Bersedia menerima tugas-tugas kolektif
-Tidak menerima syubahat yang dilemparkan keatas kita

6) Tubuh Yang Cergas (Qawwiy-ul Jism)
-Bersih tubuh badan
-Bersih pakaian
-Tempat tinggal yang bersih
-Beriltizam dgn sunnah (adab) makan dan minum
-Tidak berjaga malam berlebihan
-Iltizam dgn senaman 2 jam seminggu
-Bangun sebelum terbit fajar/subuh
-Mematuhi kaedah membaca dari aspek kesihatan
-Meninggalkan tabiat merokok
-Menjauhi tempat-tempat kotor
-Menjauhi tempat-tempat berpenyakit

7) Menguasai Diri (Mujahadat-ul Li Nafsi)
-Menjauhi perkara-perkara haram
-Menjauhi tempat-tempat lalai yang diharamkan
-Meninggalkan tempat-tempat maksiat

8)Teratur urusannya (Munazhzhamun Fi Syu'unihi)
-Penampilan yang elok
-Tidak mempunyai hubungan dengan pihak yang menentang Islam

9)Sangat Menghargai Masa (Harishun 'Ala Waqtihi)
-Bangun awal
-Menggunakan masa tertentu untuk belajar

10)Bermanfaat Kepada Orang Lain (Nafi'un Li Ghairihi)
-Menunaikan hak ibu bapa
-Menyertai majlis-majlis kegembiraan
-Membantu orang-orang yang memerlukan
-Membimbing orang yang sesat
-Berkahwin dengan pasangan yang sesuai

Wallahualam...
Semoga artikel ini membantu untuk kita tambahkan amalan dengan beristiqamah... InsyaAllah...
Semoga bermanfaat...:)

jerung adobe



Gambar jerung yang diberitakan diambil di sebuah shopping mall yang menempatkan Pusat Sains Di Kuwait yang membanjiri internet sejak dua hari lalu sebenarnya bukan asli.

Gambar yang memaparkan dua ekor jerung besar berenang di ruang legar sebuah escalator itu sebenarnya adalah hasil kerja photoshop yang sangat berjaya.

Jamie King seorang yang berkemahiran tinggi dalam seni photoshop telah menghasilkan gambar tersebut dan menyebarkannya di internet sebagai satu gurauan.

King berkata, "Helah membuat gambar yang baik dan berkualiti adalah bertujuan untuk membuatkan audien menilai sendiri gambar tersebut kerana ia kelihatan sangat real dan natural."

Lihat gambar asal di bawah dan bandingkan dengan gambar photoshop yang dihasilkan oleh King.

Apa macam bro? Boleh gila dibuatnya... Memang hebat mamat nii!!

Selasa, 19 Jun 2012

Muhaya


Mohamad perancang kejayaan Muhaya



JIKA tangan seorang ibu yang menghayun buaian mampu menggoncang dunia, ketegasan seorang bapa pula mampu membentuk negara. Kalau syurga terletak di telapak kaki ibu, reda golongan ayah juga tiada tandingnya.
Sekeras manapun hati seorang bapa, mereka tidak pernah rela menyaksikan kegagalan anak-anak. Riak tenang pada wajah mereka sebenarnya menanggung seribu perit demi membimbing zuriat ke tempat tertinggi.
Hal itu disedari Profesor Dr. Muhaya Mohamad, 54, sejak beliau kecil. Arwah bapanya, Mohamad Busu, diibaratkan sebagai perancang kepada keseluruhan kejayaannya hari ini. Selaku seorang askar berpangkat leftenan, bapa Muhaya mengawal ketat setiap pergerakan anak-anak.
"Setiap hari, saya dan adik-beradik hanya dibenarkan bermain di luar rumah sehingga pukul 6 petang. Tiba waktu itu, kami semua wajib mandi dan siap sedia untuk solat Maghrib berjemaah.
"Siapa ingkar pasti tidak terlepas daripada dirotan ayah. Saya sendiri pernah beberapa kali dihukum tetapi disebabkan bijak memberi alasan, saya kerap terlepas," imbau Muhaya yang memanggil bapanya dengan gelaran bak.
Tambah pakar mata yang bertugas di Pusat Mata dan Lasik, Pusat Perubatan Prince Court, Kuala Lumpur itu: "Walaupun dipukul dengan tali pinggang, namun ayah hanya memukul anak-anaknya di bawah lutut. Sewaktu hukuman itu, dia tidak henti-henti menyatakan bahawa dia hanya memukul perangai kami. Lama-kelamaan, saya mengerti apa yang dimaksudkannya."
Ketegasan bapa
Kali terakhir Muhaya dipukul ketika usianya 14 tahun. Detik itu beliau pulang ke kampung di Kuala Terengganu pada cuti sekolah. Akibat tidak mahu menyiapkan kerja sekolah, Muhaya dipukul dengan kuat.
Kesal dengan tindakan tersebut, arwah ibu Muhaya menyaksikan sendiri suaminya itu menangis saat hendak tidur. Jelas di sebalik ketegasan tersebut, tersimpan perasaan sayang yang amat mendalam terhadap anak-anak.
Meskipun sibuk bertugas, bapa Muhaya tidak sekali-kali mengabaikan pendidikan anak-anak. Setiap daripada mereka diberi tabung dengan simbol cita-cita masing-masing. Muhaya dihadiahkan tabung berbentuk rumah kerana dahulu beliau mahu bergelar seorang arkitek.
"Ayah mahu anak-anaknya mendapat pelajaran sempurna dan bekerja sekurang-kurangnya sebagai pegawai kelas atasan. Jadi, ketika saya berumur lapan tahun, ayah telah mengupah seorang guru mengajar saya dan kakak di rumah.
"Saya masih ingat pada Cikgu Zakaria perlu berulang-alik dari Perak ke Terengganu menaiki motosikal untuk mengajar kami bahasa Inggeris dan Matematik. Dia dibayar sebanyak RM15 dan jumlah tersebut cukup besar pada tahun 1966," singkap Muhaya yang merupakan bekas pelajar Sekolah Tun Fatimah (STF), Johor Bahru.
Tempoh lapan tahun di STF mungkin mencipta jurang antara beliau dan bapanya. Begitupun, masalah tersebut diatasi menerusi kiriman surat-surat bapanya setiap bulan. Tanpa jemu, bapanya turut menitipkan kata-kata hikmah sebagai penyuntik semangat buatnya.

AZIMAT pesanan bapa Muhaya, selain kasih sayang ibunya, telah menjadikan beliau seorang yang berjaya dalam hidup.


'Umpama kiambang di air, akar tidak jejak ke bumi' antara peribahasa yang masih diingat Muhaya. Berbekalkan motivasi tersebut, Muhaya berjaya menyandang gelaran pelajar terbaik sebanyak dua kali di STF.
Lebih membanggakan, Muhaya terpilih antara empat pelajar yang cemerlang dalam High School Certificate (HSC) atau kini Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) seluruh Malaysia pada tahun 1978 bagi melanjutkan pelajaran dalam bidang perubatan di Kaherah, Mesir.
Keterujaan itu terpadam apabila bapanya menidakkan kebolehan Muhaya merantau ke negara orang. Sungguh besar kekecewaan yang dialami Muhaya namun beliau sendiri berbelah-bahagi untuk pergi.
Nilai positif
"Ayah tidak percaya seorang perempuan seperti saya boleh berdikari di sana. Dia tahu ia peluang baik namun dia belum bersedia melihat anaknya terbang jauh seorang diri.
"Kebetulan pula ketika itu saya sedang bercinta dengan seseorang (kini suaminya) dan perhubungan tersebut membataskan saya untuk pergi," tutur ibu kepada dua cahaya mata itu yang kemudiannya menyambung pendidikan di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).
Cukup terkenal dengan sikap garang, bapa Muhaya bagaimanapun seorang individu yang murah hati. Nilai-nilai positif yang ditonjolkan bapanya itu kini dipraktikkan Muhaya dalam kehidupan sehariannya.
Pada tahun ketiga jurusan perubatan di UKM, bapa Muhaya memintanya menziarahi bekas guru besar sekolah rendahnya yang terlantar di hospital.
"Ayah ingatkan saya bahawa cikgu tersebut banyak membuka peluang buat saya untuk berjaya dalam pelajaran dengan memberi kelas tambahan. Tanpa cikgu itu, saya mungkin tidak berada di posisi sekarang," tutur Muhaya yang menyifatkan ia sebagai satu pelajaran mengenang budi.
Selain itu, bapanya juga pasti membeli barang yang dijual peniaga yang bertandang ke rumah. Begitu juga dalam konsep tawar-menawar. Jika ke pasar, bapanya pasti menegur ibunya andai berlaku proses pengurangan harga.

WALAUPUN tidak menjadi seorang arkitek seperti yang dicita-citakan suatu ketika dahulu, Muhaya kini berjaya dan menjadi tokoh yang disegani dalam bidang perubatan.


"Tak baik minta kurang, kasihan mak cik tu berniaga atas simen sejuk-sejuk. Lepas tu awak minta harga murah," kata-kata bapa kepada ibunya ini cukup berbekas di dalam fikiran Muhaya.
Beberapa bulan sebelum peperiksaan Lower Certificate of Education (LCE) atau kini Penilaian Menengah Rendah (PMR), Muhaya dikejutkan dengan berita perkahwinan kedua bapanya bersama seorang wanita di Kedah.
Hancur hati ibu dan adik-beradiknya menanggung kebenaran yang menyakitkan itu. Muhaya sendiri pada awalnya berasa kecewa namun penjelasan oleh bapanya menjernihkan keadaan.
"Ayah bertugas jauh dan waktu itu ibu tidak mahu ikut. Akhirnya pada tahun 1976 ayah dan ibu berpisah secara baik dan bayangkan saat itu saya bakal berdepan peperiksaan Malaysian Certificate of Education (MCE) atau kini digelar Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).
"Tekanan itu memang dirasai tetapi ayah berpesan, jangan jadikan hal itu sebagai penghalang. Kata ayah, kalau kita bagus, dalam apa jua situasi pun kita boleh mencipta kejayaan. Jadi, saya belajar bahawa keretakan rumah tangga ibu bapa bukan alasan untuk anak-anak patah semangat," ujar Muhaya.