Isnin, 26 Oktober 2020

kiasu

 Beza Cina Thai, Cina Indon dengan sebahagian Cina ultra kiasu Malaysia


Hebatnya ultra kiasu gunakan wang beli kuasa…


PERGI ke Thailand atau Indonesia, jumpa orang rupa sama macam Cina, tanya dia orang Cina? Jawabnya, tak, saya orang Thai. Cina Indonesia pun. Namanya pun sama nama Siam (Indon), walaupun sebenarnya dia memang asal-usul Cina.


Begitulah hebatnya bagaimana kerajaan Thailand dan Indonesia, mensiamkan dan mengindonkan orang Cina di sana.


Semua Cina di Thailand diwajibkan meletakkan nama Siam. Ia berlaku sejak zaman King Rama VI jika mahu menjadi rakyat Thailand. Nama Cina mereka akan disiamkan, contoh Archapongwattana, Limcharoen, Ongsiriwattana, Vongsriprasert, Paiboonyanupap, and Jongboonyaupap. Nama-nama Cina yang disiamkan.


https://ismaweb.net/2020/10/26/beza-cina-thai-cina-indon-dengan-sebahagian-cina-ultra-kiasu-malaysia/

 

Nama Archapongwattana adalah nama Cina yang disiamkan, Archa adalah terjemah daripada nama surname Cina, iaitu Ma. Sehingga kini, terdapat lebih daripada 8 juta Cina di Thailand.


Begitu juga dengan Basuki Tjahaja Purnama (nama Cina Ahok) yang pernah menjadi Gabenor di Jakarta.


Pendek kata, proses pensiaman amat kuat di Thailand. Kerajaan berkehendakkan, tidak ada pilihan. Mesti patuh.


The Thai-Chinese are the most integrated overseas Chinese community in the world. If you ask them whether they are Chinese, they will readily respond that they are Thai, and play down any reference you make to them having Chinese ethnicity. It’s easy to understand why. They were required to adopt Thai surnames to become Thai citizens in the early 20th century by King Rama VI. Up until the 1950s or 1960s, they were discriminated against by non-ethnic Chinese, and could not learn Chinese in schools.  (Paul Richard Kuehn 1996)


Kenapa rakyat Thailand boleh menerima Perdana Menteri sebelum ini berketurunan Cina, seperti Chuan Lek Phai, Thaksin Shinawatra dan Ying Luck? Jawapan mudah, Cina sudah tidak mengaku Cina. Mereka adalah orang Thai.


Begitulah tegasnya kerajaan Thailand mengasimilasikan secara paksa orang Cina. Akhirnya, dengan kuasa yang tegas, terpaksa tunduk kepada kerajaan tindakan kerajaan Thailand.


Tidak cukup dengan itu, semua sekolah Cina turut dihapuskan, tanpa ada belas ihsan. Mungkin kita beranggapan, tindakan kerajaan Thailand itu kejam. Tetapi itulah hakikatnya jika mahu membina negara.


Tetapi jumpa Cina di Malaysia, sebiji muka Cina, nama Cina, sekolah Cina, cara hidup Cina, menonton TV Cina, mendengar radio Cina, baca bahan-bahan Cina.


Pendek kata, sebiji macam Cina seperti mana asal-usul. Malah, ada yang lebih China daripada Cina di negara China. Ada yang langsung tidak boleh berbahasa Melayu.


Setiap bangsa pakat-pakat membina bangsa, bukannya pembinaan negara bangsa. Bangsa lebih utama daripada negara. Akibatnya, lahir rakyat yang tidak pernah setia. Sanggup kutuk negara di luar negara, terbalikkan bendera, hitamkan bendera, ubah bintang bendera, hina jata negara. Mahu jadi komunis rupanya.


 

Kerajaan gagal untuk mengasimilasikan mereka atau memelayukan mereka. Ditambah, secara terang begitu berani mengutuk Melayu, Islam dan menghina Raja-Raja Melayu


Sudahlah mereka tidak langsung diasimilasikan, dimelayukan, mereka menjadi secina-cina (seindia-india) langsung tidak ada beza dengan negara asal-usul.


Di sinilah silap kita dalam membina negara.


Paling kurang, mereka menghayati agenda negara seperti fasih berbahasa Melayu, menghormati lagu negara dan lain-lain.


Realitinya, bahasa Melayu ke laut, negaraku dicinakan lagunya, bendera negara dihina dan direndahkan martabatnya, Raja-Raja Melayu mahu dihapuskan dan menggantikan dengan negara republik.


Kenapa jadi begitu? Kita terlalu lemah dalam membina negara. Kita tunduk kepada kuasa undi. Biarlah jadi apapun, asalkan undi masuk. Kita sudah cukup seronok dan gembira. Begitulah besarnya kuasa undi.


Lebih malang lagi, parti politik Cina yang tidak dapat sokongan Cina, pun diangkat menjadi menteri, memegang jawatan tinggi dalam GLC, menjadi ahli majlis PBT. Apa sudah jadi dengan negara Malaysia ini?


Bila perkara ini mahu dibincangkan atau didebatkan, maka muncullah kata-kata, kenapa harus ikut Thailand atau Indonesia dalam membina negara? Kita ada cara sendiri.


Malaysia ada cara sendiri. Kita mengamalkan integrasi bukan asimilasi. Kita perasan cara kita cara terbaik. Bersatu dalam kepelbagaian, unity in diversity.


Apa hasilnya? Hebat sangatkah hasilnya?


Adakah negara kita lebih maju daripada Thailand? Tidak juga.


Begitu juga kedudukan kita dengan Indonesia. Mana lebih terkehadapan? Jawapan saya, Indonesia, walaupun pada hakikatnya mungkin tidak.


Benar, Indonesia agak kurang sedikit maju berbanding Malaysia, hanya kerana negara ini terlalu besar (14 ribu pulau) dan penduduk terlalu ramai hampir 270 juta. Jika Indonesia sebesar Malaysia, dengan penduduk 33 juta, sudah lama Indonesia maju, dengan sikap dan kerja keras mereka.


Apa yang saya ingin simpulkan, ketegasan kerajaan Thailand dan Indonesia dengan ‘pendatang’ tidak kompromi. Mesti diasimilasikan agar taat setia dan semangat patriotik tidak tumpah ke tempat lain.


Mahu berlagak lagi mengatakan kita lebih hebat daripada Thailand dan Indonesia? Mahu lagi berhujah bahawa faktor kedai mamak telah menyatupadukan kaum sehingga keluar teori ‘mamakization’ bagi menunjukkan kerana semua kaum pergi ke kedai mamak, makan roti canai dan makan nasi lemak, perpaduan telah tercapai. Taat setia dan patriotism telah berjaya disemai? Cetek sungguh hujah ini.


Kini, demonstrasi di Thailand ketika pandemik COVID-19, dikaitkan dengan majoritinya disokong oleh rakyat Thailand berketurunan Cina, mahu menjatuhkan kerajaan sedia ada dan menolak sistem pemerintah beraja (monarki).


Maklumlah, Cina Thai sama seperti Yahudi di Amerika, menguasai lebih 80 peratus ekonomi Thailand. Sebahagian besar pusat membeli belah, dan beberapa bank gergasi Thailand.


Mereka berduit. Mereka gunakan kuasa wang untuk membeli kuasa atau membeli maruah manusia, termasuk membeli untuk menjatuhkan kerajaan.


Rara-rata laman sosial ultra kiasu menyokong demonstrasi di Thailand. Sama juga di demonstrasi di Hong Kong suatu ketika dahulu.


Sebab itu, kita lihat ultra ini begitu berani melakukan penghinaan terhadap Raja-Raja Melayu, bahasa Melayu, hak istimewa Melayu dan Bumiputera, agama Islam dan pelbagai lagi perkara berkaitan Islam dan Melayu.


Nasib baiklah Yang diPertuan Agong telah bertitah, darurat tidak perlu buat masanya. Bayangkan jika YDPA bersetuju dengan darurat kesihatan tersebut. Bagaimana reaksi ultra kiasu? Sudah tentu mereka akan kutuk rapat Raja-Raja Melayu.


Ultra kiasu tidak pernah mahu memahami sejarah dan asal usul raja dan negara ini. Inilah akibatnya apabila sejarah diajar di SJKC dalam bahasa Cina.


Kenapa kita ada Sembilan raja dan satu Yang di-Pertuan Agong, ada sejarahnya. Sama juga kenapa kita ada 14 Mufti berbanding dengan satu sahaja seperti negara Islam lain.


Jika Raja-Raja Melayu tidak setuju ‘menyerahkan’ kuasanya kepada pentadbiran Kerajaan Persekutuan bagi membentuk sebuah Persekutuan yang kuat, Persekutuan Tanah Melayu, maka setiap negeri itulah ada negaranya tersendiri.


Jika tidak wujudnya persetujuan, maka akan wujudlah sebuah negara Johor, negara Kelantan, negara Terengganu, Negara Kedah, Negara Perak, Negara Selangor, negara Negeri Sembilan, negara Perlis dan negara Pahang.


Sebab itulah bila Persekutuan dibentuk, bermakna Raja-Raja Melayu bersetuju membentuk sebuah Persekutuan yang disebut sebagai Persekutuan Tanah Melayu. Bayangkan jika Baginda tidak setuju, berapa negara kita ada.


Adakah ultra kiasu faham betapa besarnya pengorbanan Raja-Raja Melayu ini? Sebab itu, jika ada salah laku raja, berpada-pada dalam memberi pandangan.


Peliknya, gelaran seperti Dato, Tan Sri, bukan main dirangkulnya, tak dapat dibelinya. Tidak hairan ada yang mengaku Dato Seri, terdiri daripada kalangan gangster perniagaan haram. Ada yang membeli gelaran tersebut pada usia seawal 20-an.


Kerana apa mereka sanggup berhabis duit untuk gelaran itu? Kerana wang, kerana perniagaan. Menguasai ekonomi untuk membeli orang Melayu atau membeli kuasa Melayu. Teramat malang sekali jika ada pembesar-pembesar Melayu ini yang tergoda sehingga terpaksa menggadaikan maruah anak bangsa.

Ahad, 25 Oktober 2020

wuduk dan covid 19

 Salam...Kuman virus Corona akan tetap di daerah hidung dari 3 hingga 4 jam, sampai ia menetap di rongga nafas. Oleh karena itu, para ilmuan menemukan bahwa berwudhu 5 kali, terutama pada perlakuan sunah istinsyaq sebanyak 3 kali, iaitu membersihkan rongga2 hidung dgn cara istinsyaq (menghirup air kemudian menyemburkannya .adalah merupakan salah satu cara  membersihkn virus corona, krn jarak waktu antara shalat yg satu dgn lainnya sekitar 3 hingga 4 jam"


Pada semua Saudaraku yang dirahmati Allah Ta’ala.

Sempurnakanlah Wudhu kita..

Kita mati-matian mencari pelindung yang kita pikir akan bisa menghindari kita dari virus dan kematian.


Ternyata Allah swt sudah memberikan pelindung semulajadi, SyariatNya yang Maha Dahsyat, cara paling mudah untuk mensucikan diri, agar terhindar dari kotoran dan najis, iaitu

"BERWUDHU"


Rasulullah bersabda :

Di akhir Zaman nanti akan ada banyak waba' dan penyakit melanda manusia di dunia, hanya umatku yang terhindar kerana memelihara wudhunya"


Semoga bermanfaat...Sebarkn lh agar semua mndapat keberkatan ini.

©️

Jumaat, 23 Oktober 2020

pensyarah kimi-A!

 Pensyarah kimi-A! yg baik itu ان شآءالله menghasilkan LIMA perubahan ini dalam diri pelajar matriknya: 


1. Dari syak prasangka kpd keyakinan ilmu yang mantap. 

2. Dari takabbur menjadi tawadhuk aka humble

3. Dari riya' kpd ikhlas wat koje tutor

4. Dari permusuhan kpd perdamaian hati

5. Dari cintakan dunia kpd hidup zuhud serta sederhana .. aka suka kongsi ilmu


Kalau semakin menuntut ilmu kimi-A! dgn seseorang pensyarah.... anda sebagai pelajar menjadi semakin ragu2 & goyah imannya,  riya',

membanding2 dengan pensyarah kimi- A! lain... maka


muhasabahlah dirimu dengan sesegera yang mungkin wahai diri pelajarku...


Hatimu sedang sakit... itulah yang sebenar2 nya engkau harus akui

Jumaat, 16 Oktober 2020

luahan

 Assalamualaikum sir. Saya s***** dari @@@ nak mintak maaf seandainya selama sir mengajar saya ada perbuatan or percakapan saya yg menyinggung perasaan sir. 


Saya mintak maaf sbb kelas kami ade buat request utk pertukaran tu. Sejujurnya pada awalnya saya mmg cuba utk faham ape yg sir ajar, tapi saya ni jenis slow sikit bab kira² dlm kimia ni. Saya akui salah saya sbb x paham ape yg sir ajar. 


Mungkin ade sesuatu perkara yg menyebabkan ilmu yg sir smpaikan saya x faham. Saya akui itu semua salah saya. Saya cuba utk faham dan belajar sendiri tapi susah untuk saya faham. 


Maaf sir,  bukan saya x cuba fahamkan,  tapi saya sngat struggle utk faham kimia smpai satu tahap saya rasa stress sbb saya x faham. Saya akui sir mmg banyak ilmu dan pengalaman. Tapi mungkin saya ni yg bodoh x pernah nak belajar betul². 


Sir, saya nak mintak maaf sekali lagi,  saya harap sir dapat halalkan segala ilmu yg sir pernah bagi kat kami satu kelas. Doakan saya dan rakan² berjaya dapat A dlm semua subjek terutamanya chemistry. 


Doakan kami dapat 4 rata. InshaAllah saya akan buktikan pada yg saya boleh jawab chemistry semasa pspm nnti.  


Sekali lagi dgn rasa rendah hati saya mohon maaf atas segala kesalahan tutur kata or perbuatan saya yg pernah menyinggung perasaan sir.


 Thank you sir sbb layan perangai kitorg. Halalkan segala ilmu yg sir pernah bagi. 


Maafkan kami sir😔

Rabu, 14 Oktober 2020

alif

 KECERDASAN SAYYIDINA ALI BERBICARA 7000 KATA TANPA HURUF ALIF...


Sayidina Ali bin Abi Thalib karramallahu wajhah terkenal sebagai orang yang sangat cerdas. Bahkan kecerdasan Sayyidina Ali diakui oleh para sahabat Nabi yang lain. Selain itu Rasulullah Saw juga pernah bersabda,


انا باب العلم و علي مفتاحه


“Aku adalah kota ilmu, dan Ali adalah pintunya”.


Kisah tentang kecerdasan sahabat Ali bin Abi Thalib sangat banyak sekali bahkan cukup melegenda di dunia keislaman. Bahkan beliau dikatakan alladzina dluribal matsalu bihim atau orang-orang yang kecerdasannya sampai dijadikan pepatah: cerdas bagai Ali. Dalam Syarh Nahjil Balaghoh, Ibnu Abil Hadid menceritakan kecerdasan Sayidina Ali bin Abi Thalib yang mufrith (di luar batas).


Dikisahkan suatu hari sahabat Nabi berkumpul dan saling berbincang. Para sahabat bercerita tentang huruf yang paling sulit dihindari dalam bahasa Arab. Mereka semua pada akhirnya bersepakat bahwa huruf yang paling sulit dihindari adalah huruf “alif” dan segala variasinya (hamzah washal, hamzah qath’, dan lain-lain).


Ali bin Abi Thalib yang mendengar hal itu tiba-tiba maju ke depan dan mulai berkhatbah. Beliau khatbah berisi sekitar tujuh ribu kata. Jika sekedar jumlah kata sudah biasa, namun ini sangat fenomenal bahkan diluar dugaan, karena semua kata yang digunakan tidak mengandung satu pun huruf “alif” (ا).


Khatbah sayyidina Ali ini dikenal dengan nama “khuthbah muniqah” yang berarti khatbah yang sangat luar biasa. Jelas luar biasa, bayangkan selain tidak mengandung huruf “alif”, khotbah itu diucapkan tanpa teks serta tanpa rancangan sebelumnya.


Berikut ini kutipan khatbah Sayyidina Ali serta terjemahnya:


حَمِدْتُ مَنْ عَظُمَتْ مِنَّتُهُ وَسَبَغَتْ نِعْمَتُهُ وَتَمَّتْ كَلِمَتُهُ وَنَفَذَتْ مَشِيَّتُهُ وَبَلَغَتْ حُجَّتُهُ وَعَدَلَتْ قَضِيَّتُهُ وَسَبَقَتْ غَضَبَهُ رَحْمَتُهُ

 

“Aku memuji Dzat yang anugerah-Nya agung, nikmat-Nya sempurna, Kalimat-Nya purna, dan kehendak-Nya selalu terjadi. Dzat yang bukti-bukti-Nya nyata, keputusan-Nya adil, dan Dzat yang rahmat-Nya selalu mendahului murka-Nya.”


حَمِدْتُهُ حَمْدَ مُقِرٍّ بِرُبُوبِيَّتِهِ مُتَخَضِّعٍ لِعُبُودِيَّتِهِ مُتَنَصِّلٍ مِنْ خَطِيئَتِهِ مُعْتَرِفٍ بِتَوْحِيدِهِ مُسْتَعِيذٍ مِنْ وَعِيدِهِ مُؤَمِّلٍ مِنْ رَبِّهِ مَغْفِرَةً تُنْجِيهِ يَوْمَ يَشْغَلُ كُلٌّ عَنْ فَصِيلَتِهِ وَبَنِيهِ


“Aku memuji-Nya dengan pujian orang yang mengakui ketuhanan-Nya, yang tunduk karena kehambannya, yang meminta maaf katena kesalahannya, yang mengakui ketauhidan-Nya, yang berlindung dari ancaman-Nya, serta memuji seperti orang yang senantiasa mengharap ampunan-Nya pada hari di mana semua orang tidak peduli kepada keluarga dan anaknya.”


وَشَهِدْتُ لَهُ شُهُودَ عَبْدٍ مُخْلِصٍ مُوقِنٍ ، وَفَرَّدْتُهُ تَفْرِيدَ مُؤْمِنٍ مُتَيَقِّنٍ، وَوَحَّدْتُهُ تَوْحِيدَ عَبْدٍ مُذْعِنٍ لَيْسَ لَهُ شَرِيكٌ فِي مُلْكِهِ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ وَلِيٌّ فِي صُنْعِهِ، جَلَّ عَنْ مُشِيرٍ وَوَزِيرٍ وَعَوْنٍ وَمُعِينٍ وَنَظِيرٍ


“Dan aku bersaksi untuk-Nya sebagaimana kesaksian seorang hamba yang ikhlas dan yakin. Mengesakan-Nya sebagaimana pengesaan orang beriman nan mantap. Serta mentauhidkan-Nya sebagaimana tauhid hamba yang taat. Dia tak memiliki sekutu di kerajaan-Nya, serta tidak memiliki pembantu dalam ciptaan-Nya. Maha agung Dia dari segala penunjuk, wazir, pertolongan, pembantu, serta sekutu.”


عَلِمَ فَسَتَرَ وَبَطَنَ فَخَبَرَ وَمَلَكَ فَقَهَرَ وَعُصِيَ فَغَفَرَ وَعُبِدَ فَشَكَرَ وَحَكَمَ فَعَدَلَ وَتَكَرَّمَ وَتَفَضَّلََ


“Ia mengetahui namun Ia menutup Dzat-Nya. Ia tersimpan namun Ia menunjukkan. Ia menguasai lalu Ia perkasa. Ia didurhakai namun Ia memaafkan. Ia disembah namun Ia menerima syukur. Ia memutuskan namun Ia tetap adil. Ia mulia dan Ia tetap memberi anugerah.”


لمْ يَزَلْ وَلَنْ يَزُولَ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‏ءٌ وَهُوَبَعْدَ كُلِّ شَيْ‏ءٍ ، رَبٌّ مُتَعَزِّزٌ بِعِزَّتِهِ مُتَمَكِّنٌ بِقُوَّتِهِ مُتَقَدِّسٌ بِعُلُوِّهِ مُتَكَبِّرٌ بِسُمُوِّهِ ، لَيْسَ يُدْرِكُهُ بَصَرٌ وَ لَمْ يُحِطْ بِهِ نَظَرٌ ، قَوِيٌّ مَنِيعٌ بَصِيرٌ سَمِيعٌ رَءُوفٌ رَحِيم


“Dia tidak sirna dan tidak akan sirna. Tidak ada yang menyerupai-Nya. Dia akan tetap ada setelah segala sesuatu sirna. Dia adalah Tuhan yang mulia karena memang Dia mulia. Dia Maha Mampu dengan kekuatan-Nya. Maha Suci karena keluhuran-Nya. Maha Sombong karena kebesaran-Nya. Tidak ada penglihatan yang bisa mengetahuinya. Tidak pula pandangan mampu meliputinya. Dia Maha Kuat, Maha Mencegah, Maha Melihat, Maha Mendengar, Maha Pengasih, lagi Maha Penyayang.”


عَجَزَ عَنْ وَصْفِهِ مَنْ وَصَفَهُ وَضَلَّ عَنْ نَعْتِهِ مَنْ عَرَفَهُ ، قَرُبَ فَبَعُدَ وَبَعُدَ فَقَرُبَ ، يُجِيبُ دَعْوَةَ مَنْ يَدْعُوهُ وَيَرْزُقُهُ وَيَحْبُوهُ ، ذُو لُطْفٍ خَفِيٍّ وَبَطْشٍ قَوِيٍّ وَرَحْمَةٍ مُوسَعَةٍ وَعُقُوبَةٍ مُوجِعَةٍ ، رَحْمَتُهُ جَنَّةٌ عَرِيضَةٌ مُونِقَةٌ ، وَعُقُوبَتُهُ جَحِيمٌ مَمْدُودَةٌ مُوبِقَةٌ


“Orang yang mendeskripsikannya akan kesulitan menjelaskan. Dan orang yang mengetahuinya akan tersesat dari sifatnya. Dia dekat namun jauh dan ia jauh namun dekat. Dia mengabulkan sesiapa yang berdoa; Dia memberinya rizki dan menganugerahkannya nikmat. Dia memiliki kelembutan yang samar, namun siksa yang juga besar. Dia memilki rahmat yang luas namun juga memliki siksa yang menyakitkan. Rahmatnya adalah surga yang lebar dan indah, siksanya adalah neraka yang panjang dan merusak.”


Itulah potongan khatbah Sayidina Ali yang begitu fenomenal. Walaupun memang tidak menyampaikan pesan khusus, namun nilai sastranya sangat luar biasa bahkan sepertinya belum ada yang menyamai.


Dalam ilmu badi’ (ilmu sastra bahasa Arab) kalimat seperti ini disebut “badi’ hadzf” atau suatu kalimat yang penyusunnya berkomitmen untuk tidak menggunakan huruf tertentu.


Selain pernah berpidato dengan tidak menggunakan huruf “alif”, pada kesempatan lain, Sayyidina Ali ternyata juga pernah menyusun pidato yang tidak menggunakan huruf رَ ب ت ق ث ش . Ada yang mau mencoba? 


المناوره  🕌