بِســمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْم اللهم اِنا نَجْعَلُك فى نُحُورِ أعداءِنَا و نَعُوذُ بِك مِن شُرُورِهِم, اللهم بَدِّدْ شَمْلَهُم و فَرِّقْ جَمْعَهم و شَتِّتْ كَلِمَتَهم و زَلْزِلْ أَقْدَامَهم و سَلِّطْ عليهم كَلْبًا مِن كِلَابِك يا قهَّار , يا جبَّار اِهزِم الكفارYa Allah, Kami guru kimi-A! SPM seMalaysia sesi 2023 mdoakan keCEMERLANGan anak didik kami dlm kimi-A! SPM skor A+ utk semua PELAJAR. امين. Salam kimi-A! itu M U D A H ان شآء الله A! ...Chem-is- TRY اهلا وسهلارمضان 1446
Khamis, 27 Oktober 2011
crocs
AWASI LANGKAH ANAK ANDA YG MEMAKAI SEPATU CROCS!
Di The Gardens, Mid Valley City baru-baru ini berlaku satu kemalangan ngeri dimana seorang kanak-kanak tersangkut kaki pada eskalator dan terpaksa dibawa ke Hospital.
Kemalangan yang berlaku di hadapan pasaraya Cold Storage The Gardens nyaris menjadi satu tragedi menakutkan apabila kasut/selipar yang dipakai kanak-kanak tersebut tersangkut di tepi eskalator itu.
Tindakan pantas pekerja pengurusan The Gardens untuk menelefon pihak bomba dan ambulans berjaya mengelakkan kemalangan tersebut dari semakin teruk.
Pihak Bomba dan keselamatan mengambil masa selama lebih kurang 30 minit untuk menyelamatkan kanak-kanak tersebut. Orang awam yang berada berhampiran turut membantu apabila diminta oleh pihak terbabit.
Kanak-kanak tersebut yang dipercayai mengalami kecederaan teruk pada kaki, segera digegaskan ke Pusat Rawatan Universiti Malaya menggunakan Ambulans yang sedang menanti di luar The Gardens.
Punca kemalangan dipercayai kasut/selipar Crocs yang dipakai kanak-kanak tersebut, ditarik masuk kedalam eskalator. Sebelum ini, telah berlaku banyak kes yang melibatkan Crocs dan eskalator.
Dipercayai struktur getah lembut pada Crocs, menjadikan ianya mudah ditarik masuk oleh eskalator. Mudah untuk dikatakan, pemakaian Crocs agak bahaya dipakai mereka yang cuai.
Diharap jika anda memakai kasut/selipar jenis Crocs, untuk lebih berhati-hati dan sentiasa perhatikan anak-anak kecil agar kemalangan seperti ini tidak berulang lagi
kawen awal
Rasulullah s.a.w bersabda: Tiga perkara yang jangan dilambat-lambatkan, iaitu solat apabila telah masuk waktunya, jenazah apabila telah siap (urusan mandi dan kafan) dan anak gadis setelah ditemui (pasangan) yang sesuai untuknya. (H.R. Tirmidzi)
Kahwin awal bukan satu masalah. Mari lihat persoalan-persoalan yang selalu menerjah di kepala anak-anak muda yang fitrahnya terhalang atas sebab-sebab tertentu.
1. Kahwin waktu masih belajar, adakah tidak mengganggu pelajaran?
Siapa cakap kahwin waktu sedang belajar mengganggu? Salah tanggapan tu. Sepatutnya, kahwin awal lebih memberi kita semangat yang membara. Yelah, sudah ada pasangan yang halal dan akan sentiasa menyokong kita, mesti la lagi bersemangat mau belajar kan? Lagi satu, orang yang sudah kahwin ni akan berasa lebih bertanggungjawab dari sebelum kahwin. Sebab mereka tahu bahawa mereka punya pasangan untuk dijaga, jadi mereka pun akan berusaha untuk buat yang terbaik bagi pasangan mereka. Apa-apa pun, tengok ibu bapa kita saja sebagai contoh. Sudah kahwin, tapi adakah mengganggu kerja mereka? Tidak kan?
2. Saya masih belajar, macam mana mahu bagi nafkah pada isteri kalau belum ada kerja?
Saya tahu ramai antara kita yang masih belajar, dan ramai yang meminjam dapat elaun biasiswa. Saya beranggapan pasangan yang ingin dikahwini jugak masih study Jadi ia bermakna dua-dua masih dapat hidup dengan wang yang asas tu. Jadi, sementara masih belum ada kerja, suami berilah nafkah yang termampu kepada isteri. Mungkin $25 atau $50 sebulan? Bergantung kepada berapa banyak isteri gunakan untuk makan. Lagipun, isteri jugak ada wang, jadi tak perlu rasa ada masalah di situ. Yang penting dua-dua masih dapat hidup. Lain la kalau isteri demand kereta, rumah, rantai emas, baju berlambak-lambak, dan macam-macam lagi. Jadi, sepatutnya tiada masalah dalam bab nafkah. Cuba kita tengok orang Arab zaman Nabi dulu. Adakah kebanyakan daripada mereka orang berharta? Tidak. Mereka cuma mampu memberi isteri makan makanan setakat yang mereka mampu beri. Itu pun sudah mencukupi untuk dijadikan nafkah. Nabi tak larang pun orang miskin berkahwin. Jangan jadikan kekurangan wang sebagai penghalang perkahwinan. Itu namanya menyalahkan takdir Allah. Berdosa.
Firman Allah: Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha Mengetahui. (An-Nur:32)
3. Macam mana mahu cari modal untuk majlis perkahwinan?
Apa perkara asas dalam kahwin? Ya, akad nikah dan walimatul urus. Merisik dan bertunang tu bukan wajib pun. Jadi, potong kos seperti bagi hantaran waktu merisik dan bertunang, sudah jimat wang. Waktu akad nikah pun, jemputlah keluarga terdekat dengan kawan-kawan saja yang dapat datang. Berdosa bila tidak menghadiri jemputan walimatul urus. Jadi, jimat sikit kos kenduri. Buang wang saja sewa pelamin, sewa baju pengantin, sewa jurukamera dengan mak andam semua tu kerana ia termasuk dalam hal-hal yang sia-sia. Mas kahwin pun tidak perlu tinggi-tinggi kerana sebaik-baik magar adalah yang paling rendah. Mudah saja majlis perkahwinan dalam agama Islam. Tidak sampai puluh ribu pun.
Sabda Rasulullah s.a.w: Tiga golongan yang akan selalu diberi pertolongan oleh Allah ialah seorang mujahid yang selalu memperjuangkan agama Allah s.w.t, seorang penulis yang selalu memberi penawar dan seorang yang menikah demi menjaga kehormatan dirinya. (H.R. Thabrani)
4. Tidak terlalu awalkah untuk saya berkahwin?
Kalau rasa dengan kahwin boleh buat semangat untuk belajar semakin meningkat, kahwin la. Kalau rasa kahwin boleh buat diri semakin bersemangat dalam agama, kahwin la. Kalau rasa kahwin boleh elak daripada fitnah dan maksiat, kahwin la. Itu maksudnya, kahwin memang perlu di usia muda. Benda yang baik, jangan dilambatkan. Takut kelak bertukar menjadi benda yang tidak baik. Cuba bayangkan anda ada pasangan yang disukai. Kan bagus kita cepatkan benda yang baik dengan berkahwin terus. Tapi kalau kita melambatkan perkahwinan yang bagus itu, mungkin kita akan terjerumus ke lembaah maksiat. Kenapa kita boleh beralasan untuk melakukan perkara yang halal, tetapi tidak langsung mengemukakan alasan untuk melakukan perkara yang haram? Tanya diri, jagalah iman.
Sabda Rasulullah s.a.w: Apabila datang kepadamu seorang laki-laki untuk meminang, yang engkau redha terhadap agama dan akhlaknya, maka nikahkanlah dia. Bila tidak engkau lakukan maka akan terjadi fitnah di muka bumi dan akan timbul kerosakan yang merata di muka bumi. (H.R. Tirmidzi dan Ahmad)
5. Bersediakah saya untuk kahwin awal?
Ini soalan paling bagus ditanya kepada diri sendiri. Tanya dulu soalan asas ni. Sudahkah saya solat penuh 5 kali sehari semalam? Bertanggungjawab sudahkah saya? Adakah saya panas baran atau penyabar? Adakah saya seorang yang bercakap menggunakan akal atau bertindak menggunakan akal di lutut? Pendek kata, ada banyak soalan spesifik yang boleh ditanya kepada diri sendiri. Walau apa pun jawapan dia, ini nasihat saya. Sentiasalah perbaiki diri dan mantapkan diri. Orang yang sudah berkahwin dan sedang belajar solat lebih baik berbanding orang yang sudah kahwin dan pandai solat tapi tidak amalkannya lepas kahwin. Orang yang bersedia mengubah dirinya adalah yang paling bersedia sebenarnya.
6. Macam mana dengan restu ibu bapa?
Ya, ini la benda paling susah bila mahu kahwin awal. Faktor penghalang paling utama. Kalau kita dapat menjelaskan dengan baik kepada ibu bapa dan mereka faham, insyaAllah tiada masalah untuk berkahwin awal. Tapi kalau ibu bapa kita susah mahu terima sebab fikiran mereka masih terikat dengan fikiran tipikal masyarakat Melayu sekarang ni yang lebih terpengaruh kepada adat dan cerekarama di tv semata-mata, serta pemikiran risau akan tak cukup wang nak sara anak dara orang, sudah tentu mereka tidak akan terima setiap hujah yang diberikan seperti di atas. Apa-apa pun, saya doakan yang terbaik untuk mereka yang mahu kahwin awal supaya cepat bertemu jodoh. Ingat, bila seseorang itu berkahwin kerana ingin mengikut sunnah Rasulullah, maka terbukalah segala pintu rezeki untuknya. Lihat, betapa banyaknya kelebihan kahwin awal. Fikiran kita yang sempit saja membuatkan kahwin ni nampak terlalu susah sangat.
Umar bin al-Khattab r.a telah berkata: Kahwinlah anak-anak kamu apabila sampai baligh, janganlah kamu menanggung dosa-dosa mereka. (Disebut oleh Ibnu Jauzi dalam Ahkam An-Nisa)
Nasihat saya untuk golongan-golongan yang sedang hangat bercinta tu, sebaiknya kahwinlah awal. Lebih banyak kelebihan kahwin awal berbanding kahwin lambat. Tapi semua itu pilihan masing-masing juga. Mudah-mudahan setiap pilihan yang kita buat adalah yang terbaik dan dirahmati Allah. InsyaAllah.
Rasulullah s.a.w bersabda: Siapa yang benci dengan cara hidup (sunnah) ku maka dia tidak termasuk golonganku. (H.R. Bukhari dan Muslim)
Kahwin awal bukan satu masalah. Mari lihat persoalan-persoalan yang selalu menerjah di kepala anak-anak muda yang fitrahnya terhalang atas sebab-sebab tertentu.
1. Kahwin waktu masih belajar, adakah tidak mengganggu pelajaran?
Siapa cakap kahwin waktu sedang belajar mengganggu? Salah tanggapan tu. Sepatutnya, kahwin awal lebih memberi kita semangat yang membara. Yelah, sudah ada pasangan yang halal dan akan sentiasa menyokong kita, mesti la lagi bersemangat mau belajar kan? Lagi satu, orang yang sudah kahwin ni akan berasa lebih bertanggungjawab dari sebelum kahwin. Sebab mereka tahu bahawa mereka punya pasangan untuk dijaga, jadi mereka pun akan berusaha untuk buat yang terbaik bagi pasangan mereka. Apa-apa pun, tengok ibu bapa kita saja sebagai contoh. Sudah kahwin, tapi adakah mengganggu kerja mereka? Tidak kan?
2. Saya masih belajar, macam mana mahu bagi nafkah pada isteri kalau belum ada kerja?
Saya tahu ramai antara kita yang masih belajar, dan ramai yang meminjam dapat elaun biasiswa. Saya beranggapan pasangan yang ingin dikahwini jugak masih study Jadi ia bermakna dua-dua masih dapat hidup dengan wang yang asas tu. Jadi, sementara masih belum ada kerja, suami berilah nafkah yang termampu kepada isteri. Mungkin $25 atau $50 sebulan? Bergantung kepada berapa banyak isteri gunakan untuk makan. Lagipun, isteri jugak ada wang, jadi tak perlu rasa ada masalah di situ. Yang penting dua-dua masih dapat hidup. Lain la kalau isteri demand kereta, rumah, rantai emas, baju berlambak-lambak, dan macam-macam lagi. Jadi, sepatutnya tiada masalah dalam bab nafkah. Cuba kita tengok orang Arab zaman Nabi dulu. Adakah kebanyakan daripada mereka orang berharta? Tidak. Mereka cuma mampu memberi isteri makan makanan setakat yang mereka mampu beri. Itu pun sudah mencukupi untuk dijadikan nafkah. Nabi tak larang pun orang miskin berkahwin. Jangan jadikan kekurangan wang sebagai penghalang perkahwinan. Itu namanya menyalahkan takdir Allah. Berdosa.
Firman Allah: Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha Mengetahui. (An-Nur:32)
3. Macam mana mahu cari modal untuk majlis perkahwinan?
Apa perkara asas dalam kahwin? Ya, akad nikah dan walimatul urus. Merisik dan bertunang tu bukan wajib pun. Jadi, potong kos seperti bagi hantaran waktu merisik dan bertunang, sudah jimat wang. Waktu akad nikah pun, jemputlah keluarga terdekat dengan kawan-kawan saja yang dapat datang. Berdosa bila tidak menghadiri jemputan walimatul urus. Jadi, jimat sikit kos kenduri. Buang wang saja sewa pelamin, sewa baju pengantin, sewa jurukamera dengan mak andam semua tu kerana ia termasuk dalam hal-hal yang sia-sia. Mas kahwin pun tidak perlu tinggi-tinggi kerana sebaik-baik magar adalah yang paling rendah. Mudah saja majlis perkahwinan dalam agama Islam. Tidak sampai puluh ribu pun.
Sabda Rasulullah s.a.w: Tiga golongan yang akan selalu diberi pertolongan oleh Allah ialah seorang mujahid yang selalu memperjuangkan agama Allah s.w.t, seorang penulis yang selalu memberi penawar dan seorang yang menikah demi menjaga kehormatan dirinya. (H.R. Thabrani)
4. Tidak terlalu awalkah untuk saya berkahwin?
Kalau rasa dengan kahwin boleh buat semangat untuk belajar semakin meningkat, kahwin la. Kalau rasa kahwin boleh buat diri semakin bersemangat dalam agama, kahwin la. Kalau rasa kahwin boleh elak daripada fitnah dan maksiat, kahwin la. Itu maksudnya, kahwin memang perlu di usia muda. Benda yang baik, jangan dilambatkan. Takut kelak bertukar menjadi benda yang tidak baik. Cuba bayangkan anda ada pasangan yang disukai. Kan bagus kita cepatkan benda yang baik dengan berkahwin terus. Tapi kalau kita melambatkan perkahwinan yang bagus itu, mungkin kita akan terjerumus ke lembaah maksiat. Kenapa kita boleh beralasan untuk melakukan perkara yang halal, tetapi tidak langsung mengemukakan alasan untuk melakukan perkara yang haram? Tanya diri, jagalah iman.
Sabda Rasulullah s.a.w: Apabila datang kepadamu seorang laki-laki untuk meminang, yang engkau redha terhadap agama dan akhlaknya, maka nikahkanlah dia. Bila tidak engkau lakukan maka akan terjadi fitnah di muka bumi dan akan timbul kerosakan yang merata di muka bumi. (H.R. Tirmidzi dan Ahmad)
5. Bersediakah saya untuk kahwin awal?
Ini soalan paling bagus ditanya kepada diri sendiri. Tanya dulu soalan asas ni. Sudahkah saya solat penuh 5 kali sehari semalam? Bertanggungjawab sudahkah saya? Adakah saya panas baran atau penyabar? Adakah saya seorang yang bercakap menggunakan akal atau bertindak menggunakan akal di lutut? Pendek kata, ada banyak soalan spesifik yang boleh ditanya kepada diri sendiri. Walau apa pun jawapan dia, ini nasihat saya. Sentiasalah perbaiki diri dan mantapkan diri. Orang yang sudah berkahwin dan sedang belajar solat lebih baik berbanding orang yang sudah kahwin dan pandai solat tapi tidak amalkannya lepas kahwin. Orang yang bersedia mengubah dirinya adalah yang paling bersedia sebenarnya.
6. Macam mana dengan restu ibu bapa?
Ya, ini la benda paling susah bila mahu kahwin awal. Faktor penghalang paling utama. Kalau kita dapat menjelaskan dengan baik kepada ibu bapa dan mereka faham, insyaAllah tiada masalah untuk berkahwin awal. Tapi kalau ibu bapa kita susah mahu terima sebab fikiran mereka masih terikat dengan fikiran tipikal masyarakat Melayu sekarang ni yang lebih terpengaruh kepada adat dan cerekarama di tv semata-mata, serta pemikiran risau akan tak cukup wang nak sara anak dara orang, sudah tentu mereka tidak akan terima setiap hujah yang diberikan seperti di atas. Apa-apa pun, saya doakan yang terbaik untuk mereka yang mahu kahwin awal supaya cepat bertemu jodoh. Ingat, bila seseorang itu berkahwin kerana ingin mengikut sunnah Rasulullah, maka terbukalah segala pintu rezeki untuknya. Lihat, betapa banyaknya kelebihan kahwin awal. Fikiran kita yang sempit saja membuatkan kahwin ni nampak terlalu susah sangat.
Umar bin al-Khattab r.a telah berkata: Kahwinlah anak-anak kamu apabila sampai baligh, janganlah kamu menanggung dosa-dosa mereka. (Disebut oleh Ibnu Jauzi dalam Ahkam An-Nisa)
Nasihat saya untuk golongan-golongan yang sedang hangat bercinta tu, sebaiknya kahwinlah awal. Lebih banyak kelebihan kahwin awal berbanding kahwin lambat. Tapi semua itu pilihan masing-masing juga. Mudah-mudahan setiap pilihan yang kita buat adalah yang terbaik dan dirahmati Allah. InsyaAllah.
Rasulullah s.a.w bersabda: Siapa yang benci dengan cara hidup (sunnah) ku maka dia tidak termasuk golonganku. (H.R. Bukhari dan Muslim)
akhir zaman
Phase 3 meupakan satu lagi dokumentari mengagumkan dari Noreaga & Achernahr yang juga pengarah bagi siri The Arrivals, dan The Divine Book. Siri ini akan cuba mendedahkan kepada para penonton tentang kehidupan duniawi kita yang penuh dengan penipuan dan ketidakadilan. Dari penajajahan imperialisme hinggalah ke cara makanan harian kita diproses, semuanya dikawal oleh sebuah sistem yang cuba memesongkan kita dari kehidupan yang sebenar. Terima kasih pergi kepada Noreaga & Achernahr kerana bertungkus-lumus menghasilkan siri ini.
This New series will attempt to uncover and explain the world of GOG AND MAGOG like no series has done before. It is a very well researched series, that will explain the Big Picture to the viewer, in order to reach a clearer understanding of the world we live in today.
Many have attempted to shed light on the subject of GOG AND MAGOG in the past, whether from the historical, the Christian, Jewish or Muslim perspective, but always failed to fill in the gaps. This series will do this subject justice once and for all.
Edited and Produced by Bushwack
Bushwack Productions presents Gog and Magog
U awam
"
Satu malapetaka yang menusuki IPTA sejak kebelakangan ini ialah 'ranking'! Semua pentadbir IPTA (rata-ratanya universiti yang bergelar Universiti Penyelidikan) tergila-gilakannya.
Siapa tidak mahu universitinya menjadi universiti ternama? Semua orang mahu... Yang tidak siuman aje yang tidak mahu. Tetapi bolehkah kita menjadi tersohor dalam sekelip mata? Sanggupkah kita mengorbankan banyak perkara asas demi mengejar 'ranking'? Perlukah kita membelanjakan berbilion-bilion RM demi 'ranking'?
Harvard, MIT, Oxford, dan lain-lain universiti yang tersohor, berapa ratus tahun telah mereka wujud?
Dulu semasa belajar di peringkat Ijazah Sarjana, kita diajar oleh profesor tentang 'cost-benefit analysis'. Bagaimana para profesor kita di IPTA..., tidak belajarkah mereka tentang analisis ini? Atau sudah gelap mata dan menjadi sebuah universiti ternama adalah segala-galanya bagi mereka?
Cuba kita senaraikan satu per satu apa 'costs' dan 'benefits'nya menjadi universiti 'top 100'. Hendak menjadi 'top 10', jauh panggang dari api...
Kita mulakan dengan kebaikan atau keuntungannya dulu:
2) Yuran pelajar dapat dinaikkan dan universiti kita boleh menampung perbelanjaan sendiri dan tidak lagi bergantung kepada peruntukan kerajaan.
3) Profesor kita dikenali sebagai pakar dalam bidang masing-masing di dalam mahupun di luar negara.
4) Pelajar kita mudah mendapat kerja di dalam dan di luar negara dan gaji mereka menjadi kompetetif.
5) Produk penyelidikan atau prototype akan membantu agensi perindustrian negara.
6) Gaji pensyarah akan meningkat.
7) Pelajar-pelajar yang memasuki universiti kita terdiri dari mereka yang pandai-pandai sahaja.
8) Tugas pengajaran pensyarah menjadi ringan.
9) Membantu pensyarah-pensyarah luar negara dengan menawarkan pekerjaan, lebih-lebih lagi mereka yang beragama Islam.
10) Dan lain-lain.
2) Pelajar-pelajar yang mendapat 'research grants' dari RU kebanyakannya pelajar asing yang datang belajar di sini.
3) Kita membayar gaji pensyarah luar dengan skim perkhidmatan yang lebih tinggi (skim gaji DS52, DS 54, dan jusa (VK)).
4) Pengaliran wang keluar dari Malaysia di semua peringkat termasuk profesional. Kalau dulu, mereka yang bekerja di ladang dan industri saja yang menhantar duit pulang ke negara asal mereka.
5) Kesediaan masyarakat tempatan untuk menyambung pelajaran di peringkat 'post-graduates' agak kurang kerana skim gaji mereka tidak memerlukan ijazah sarjana atau kedoktoran kecuali pensyarah universiti.
6) Kita menanggung perbelanjaan pelajaran anak-anak pensyarah luar negara yang belajar di sekolah antarabangsa, yang mana yurannya begitu mahal.
7) Kita mengeluarkan banyak duit untuk menggalakkan pensyarah menerbitkan artikel di jurnal berwasit.
8) Kita membeli peralatan makmal yang mahal-mahal, yang belum tentu lagi akan digunapakai dan kadang-kadang menjadi 'gajah putih'.
9) Wang rakyat yang diperoleh melalui pelbagai cukai dibazirkan.
10) Jurang perbezaan antara kaum makin meningkat kerana kaum Cina mampu untuk belajar di IPTS dan mendapat peluang pekerjaan yang lebih baik.
11) Perancangan kerjaya dalam bidang profesional oleh kerajaan terhadap rakyat negara ini akan terbantut.
12) Polirisasi profesionalisme antara kaum meningkat.
13) Polisi universiti terhadap cara pemakaian pelajar-pelajar antarabangsa akan luntur kerana tidak dikuatkuasakan.
14) Bangunan-bangunan asrama yang dibina dengan pinjaman dari KWSP yang boleh menampung sehingga 20,000 pelajar akan berbazir.
15) Kos yang lebih mahal akan ditanggung bagi membuat renovasi bangunan-bangunan asrama.
16) Dan lain-lain.
Dalam buku Majlis Konvokesyen ke-47 UTM baru-baru ini, tersenarai seramai 143 orang staf akademik antarabangsa. Ditambah pula dengan 49 orang 'visiting professors', 31 orang 'visiting lecturers', 5 orang 'senior visiting lecturers', 5 orang 'distinguished visiting professors', 6 orang 'visiting associate professors', 4 orang 'visiting researchers', seorang 'guest lecturer', 4 orang 'post doctoral fellowships', dan 5 orang yang dilantik sebagai UTM academic ambassadors'.
Cuba bayangkan berapakah kos yang kita tanggung untuk membiayai mereka?
Banyak benda yang kita buat kadang-kadang kerana arahan orang atasan yang belum tentu berguna kepada masyarakat dalam jangkamasa panjang. Dan ramai di sekeliling mereka yang tidak berani bersuara. Bersuara... nanti gelap masa depan!
Itulah masalah kita. Bila ditegur, terus menganggap mereka yang menegur sebagai musuh! Tiada nasihat menasihat kepada kebenaran dan tiada nasihat menasihat ke arah kesabaran.
Tiada peluang untuk berbincang... Sepatutnya bincang dulu, lihat samaada lebih banyak kos ke atau lebih banyak 'benefits'. Kalau banyak yang menguntungkan berbanding keburukan maka barulah dilaksanakan...
Satu malapetaka yang menusuki IPTA sejak kebelakangan ini ialah 'ranking'! Semua pentadbir IPTA (rata-ratanya universiti yang bergelar Universiti Penyelidikan) tergila-gilakannya.Siapa tidak mahu universitinya menjadi universiti ternama? Semua orang mahu... Yang tidak siuman aje yang tidak mahu. Tetapi bolehkah kita menjadi tersohor dalam sekelip mata? Sanggupkah kita mengorbankan banyak perkara asas demi mengejar 'ranking'? Perlukah kita membelanjakan berbilion-bilion RM demi 'ranking'?
Harvard, MIT, Oxford, dan lain-lain universiti yang tersohor, berapa ratus tahun telah mereka wujud?
Dulu semasa belajar di peringkat Ijazah Sarjana, kita diajar oleh profesor tentang 'cost-benefit analysis'. Bagaimana para profesor kita di IPTA..., tidak belajarkah mereka tentang analisis ini? Atau sudah gelap mata dan menjadi sebuah universiti ternama adalah segala-galanya bagi mereka?
Cuba kita senaraikan satu per satu apa 'costs' dan 'benefits'nya menjadi universiti 'top 100'. Hendak menjadi 'top 10', jauh panggang dari api...
Kita mulakan dengan kebaikan atau keuntungannya dulu:
1) Universiti akan tersohor dan ramai pelajar luar negara akan berebut untuk mendapat tempat di universiti kita.
2) Yuran pelajar dapat dinaikkan dan universiti kita boleh menampung perbelanjaan sendiri dan tidak lagi bergantung kepada peruntukan kerajaan.
3) Profesor kita dikenali sebagai pakar dalam bidang masing-masing di dalam mahupun di luar negara.
4) Pelajar kita mudah mendapat kerja di dalam dan di luar negara dan gaji mereka menjadi kompetetif.
5) Produk penyelidikan atau prototype akan membantu agensi perindustrian negara.
6) Gaji pensyarah akan meningkat.
7) Pelajar-pelajar yang memasuki universiti kita terdiri dari mereka yang pandai-pandai sahaja.
8) Tugas pengajaran pensyarah menjadi ringan.
9) Membantu pensyarah-pensyarah luar negara dengan menawarkan pekerjaan, lebih-lebih lagi mereka yang beragama Islam.
10) Dan lain-lain.
Kos atau harga yang perlu dibayar pula ialah:
1) Peluang pelajar tempatan untuk memasuki Universiti Penyelidikan (RU) di peringkat 'undergraduate' akan terhad.
2) Pelajar-pelajar yang mendapat 'research grants' dari RU kebanyakannya pelajar asing yang datang belajar di sini.
3) Kita membayar gaji pensyarah luar dengan skim perkhidmatan yang lebih tinggi (skim gaji DS52, DS 54, dan jusa (VK)).
4) Pengaliran wang keluar dari Malaysia di semua peringkat termasuk profesional. Kalau dulu, mereka yang bekerja di ladang dan industri saja yang menhantar duit pulang ke negara asal mereka.
5) Kesediaan masyarakat tempatan untuk menyambung pelajaran di peringkat 'post-graduates' agak kurang kerana skim gaji mereka tidak memerlukan ijazah sarjana atau kedoktoran kecuali pensyarah universiti.
6) Kita menanggung perbelanjaan pelajaran anak-anak pensyarah luar negara yang belajar di sekolah antarabangsa, yang mana yurannya begitu mahal.
7) Kita mengeluarkan banyak duit untuk menggalakkan pensyarah menerbitkan artikel di jurnal berwasit.
8) Kita membeli peralatan makmal yang mahal-mahal, yang belum tentu lagi akan digunapakai dan kadang-kadang menjadi 'gajah putih'.
9) Wang rakyat yang diperoleh melalui pelbagai cukai dibazirkan.
10) Jurang perbezaan antara kaum makin meningkat kerana kaum Cina mampu untuk belajar di IPTS dan mendapat peluang pekerjaan yang lebih baik.
11) Perancangan kerjaya dalam bidang profesional oleh kerajaan terhadap rakyat negara ini akan terbantut.
12) Polirisasi profesionalisme antara kaum meningkat.
13) Polisi universiti terhadap cara pemakaian pelajar-pelajar antarabangsa akan luntur kerana tidak dikuatkuasakan.
14) Bangunan-bangunan asrama yang dibina dengan pinjaman dari KWSP yang boleh menampung sehingga 20,000 pelajar akan berbazir.
15) Kos yang lebih mahal akan ditanggung bagi membuat renovasi bangunan-bangunan asrama.
16) Dan lain-lain.
Dalam buku Majlis Konvokesyen ke-47 UTM baru-baru ini, tersenarai seramai 143 orang staf akademik antarabangsa. Ditambah pula dengan 49 orang 'visiting professors', 31 orang 'visiting lecturers', 5 orang 'senior visiting lecturers', 5 orang 'distinguished visiting professors', 6 orang 'visiting associate professors', 4 orang 'visiting researchers', seorang 'guest lecturer', 4 orang 'post doctoral fellowships', dan 5 orang yang dilantik sebagai UTM academic ambassadors'.
Cuba bayangkan berapakah kos yang kita tanggung untuk membiayai mereka?
Banyak benda yang kita buat kadang-kadang kerana arahan orang atasan yang belum tentu berguna kepada masyarakat dalam jangkamasa panjang. Dan ramai di sekeliling mereka yang tidak berani bersuara. Bersuara... nanti gelap masa depan!
Itulah masalah kita. Bila ditegur, terus menganggap mereka yang menegur sebagai musuh! Tiada nasihat menasihat kepada kebenaran dan tiada nasihat menasihat ke arah kesabaran.
Tiada peluang untuk berbincang... Sepatutnya bincang dulu, lihat samaada lebih banyak kos ke atau lebih banyak 'benefits'. Kalau banyak yang menguntungkan berbanding keburukan maka barulah dilaksanakan...
Sumber: http://tokwae.blogspot.com/
Perkosaan visual
Ketika kita masuk ke toilet, bilik mandi, bilik hotel, ruang ganti pakaian, dan lain-lain, seberapa besar anda yakin bahawa cermin yang tergantung di dinding dan kelihatannya seperti cermin biasa itu memang benar-benar cermin biasa, atau sebenarnya itu adalah cermin dua arah (orang di belakang cermin boleh melihat anda, sementara anda tidak dapat melihat mereka).
Banyak tempat di mana orang memasang cermin 2 arah di dalam ruang ganti pakaian wanita, namun tidak menutup kemungkinan juga di ruang ganti lelaki. Adalah sangat sulit untuk secara jelas mengindentifikasi permukaannya hanya dengan melihatnya saja. Saatnyalah kita untuk berhati-hati.
Jadi, bagaimana kita dapat menentukan dengan pasti apakah cermin tersebut adalah cermin biasa atau cermin 2 arah?. Kalau di bilik polis, iaitu di ruang soal siasat, sudah dapat dipastikan cerminnya 2 arah tapi untuk di Public Area do this thing :
LAKUKANLAH TEST SEDERHANA (TEST KUKU JARI)
Letakkan ujung kuku anda di atas permukaan cermin. Jika ada jarak (gap) antara kuku anda dan bayangan kuku anda di cermin, dapat dikatakan bahwa cermin itu adalah cermin biasa (selamat).Tetapi, jika kuku anda terus menyentuh bayangan kuku anda di cermin, hati-hatilah, kerana benda itu adalah cermin 2 arah ! Kerana itu ingatlah selalu, setiap kali anda melihat cermin di tempat-tempat umum seperti disebutkan di atas, lakukanlah "TEST KUKU JARI". Tidak perlu membayar. Mudah dilakukan, dan ini mungkin boleh menyelamatkan anda dari "PERKOSAAN VISUAL" !
Para wanita : Sila beri tahu teman-teman anda yang lain.
Para lelaki: Sila beri tahu isteri, anak perempuan atau teman wanita anda..
Langgan:
Ulasan (Atom)


