Selasa, 12 Jun 2012

Wahidi... hang tengok nie...



 Credit: Art Chen, 2008

Credit: Azhar Mahfof, 2006

Credit: Edwin Wang

 Credit: H.L Khoo, 1980

Credit: Raja Faizal Hishan, 2005

Credit: P. Nathan, 2010

 Credit: Unknown

 Credit : http://diary.frozenlite.com

Asal usul


Kucing dan tikus merupakan dua ekor binatang yang saling berkaitan. Dalam erti kata lain, tikus lawannya kucing. Sejarah kejadian kucing dan tikus ini merupakan kekuasaan Allah Azzawajalla yang perlu diambil iktibar.

Kita selalu memuji kucing dengan rupa bentuk yang comel serta kecantikan yang dijadikan Allah Azzawajalla terhadap kucing tanpa kita sedar bahawa setiap kejadian Tuhan itu ada hikmah dan pengajaran yang amat besar.

KEJADIAN KUCING DAN TIKUS

Riwayat mengatakan bahawa ketika Allah Azzawajalla hendak menurunkan azab kepada kaum Nabi Nuh a.s. yang ingkar, maka Allah Azzawajalla memerintahkan agar Nabi Nuh a.s membina kapal besar bagi mengangkut pengikut-pengikutnya serta menyelamatkan haiwan-haiwan sebelum azab diturunkan. Maka Allah Azzawajalla memerintahkan agar dibawa setiap haiwan itu berpasang-pasangan. Iblis laknatullah turut menyertai Nabi Nuh a.s bagi menyelamatkan dirinya.

Maka setelah azab diturunkan, banjir besar berlaku, maka berlayarlah kapal Nabi Nuh a.s mengelilingi dunia. Maka sepanjang pelayaran itu, terjadilah beberapa permasalahan dan keajaiban.

MASALAH 1:

Nabi Nuh a.s gusar kerana najis haiwan dan manusia memenuhi kapal sehingga menyebabkan timbul rasa yang kurang senang kepada pengikut-pengikutnya. Maka Nabi Nuh a.s berdoa dan memohon kepada Allah Azzawajalla.

"Wahai Tuhanku, kapalku telah penuh dengan najis, maka berilah petunjuk agar dapat aku menyelesaikan masalah ini"

Maka Allah Azzawajalla berfirman:
"Wahai Nuh, belailah gajah itu, nescaya keluar darinya haiwan yang akan membersihkan najis-najis ini"

Maka setelah dibelai, keluarlah babi-babi dari gajah berpusu-pusu dan segera membersihkan semua najis-najis sehingga bersih tanpa tersisa sedikitpun.

Kejadian Tikus

Si Iblis pula cemburu dengan mukjizat Nabi Nuh a.s maka dia pun turut mencuba membelai gajah. Dengan takdir Allah Azzawajallah keluar darinya tikus yang banyak lalu merosakkan kapal Nabi Nuh a.s.

Tikus

MASALAH 2

Tikus yang banyak itu pun merosakkan kapal sehingga dikhuatiri akan tenggelam kapal Nabi Nuh a.s. Nabi Nuh a.s berdoa dan meminta kepada Allah Azzawajalla bagi menyelesaikan masalah ini:
"Wahai Allah, kapalku telah dirosakkan oleh tikus, aku takut seandainya karam kapalku, maka berilah petunjuk kepada ku agar dapat aku selesaikan masalah ini"

Kejadian Kucing

Maka Allah Azzawajalla berfirman:
"Wahai Nuh, belailah harimau itu, maka akan keluar darinya haiwan yang akan memusnahkan tikus-tikus itu"

Kucing

Maka setelah dibelai oleh Nabi Nuh a.s maka keluarlah dari harimau itu kucing-kucing dan memakan tikus-tikustersebut sehingga licin dan tidak tersisa sedikitpun.

Wallahua'alam

Kebangsawanan


oleh: gentarasa

Kebangsawanan merupakan anugerah  Allah untuk segelintir manusia. Tidak semua manusia dilahirkan dengan darah raja dan sultan. Islam mengiktiraf kedudukan dan kelebihan kaum bangsawan. Sebab itu kedudukan raja-raja sebelum dan selepas kedatangan Islam dikekalkan oleh Rasulullah SAW  setelah mereka menerima  Islam. Rasulullah SAW tidak diutuskan untuk menghapuskan golongan diraja, tetapi dalam masa yang sama baginda membawa firman Allah ini:

“Sesungguhnya orang yang paling mulia di sisi Allah ialah mereka yang bertaqwa”
Taqwa adalah darjat yang lebih tinggi daripada raja dan sultan, baik di dunia atau lebih-lebih lagi di akhirat. Namun apa yang menarik, kebangsawanan adalah satu nikmat yang boleh digunakan sebagai alat untuk mencapai darjat taqwa. Inilah kelebihan yang sepatutnya disedari dan mula digunakan oleh golongan bangsawan.

Sejarah Islam telah memaparkan dua jenis golongan bangsawan – yang menerima Islam dan yang memusuhi Islam. Mereka yang menerima Islam, terbukti telah menjadi peluang yang baik, dan bagi yang menentang, mereka menjadi musuh yang paling menyusahkan.

Sejarah kegemilangan Islam telah diharumkan oleh raja-raja berjiwa sufi seperti maharaja Najasyi, Umar Ibnu Aziz, Sultan Salehuddin Al Ayubi, Sultan Murad II, Sultan Muhammad Al Fateh, Maharaja Aurangzeb dan juga sultan-sultan di alam Melayu pada zaman pertengahan.
Namun sejarah juga telah memaparkan golongan bangsawan “Bersultan di mata, bertuhan di hati” seperti Firaun, Namrud dan raja-raja pada abad ke-20 seperti Al Malik Farouq di Mesir dan Reza Shah  di Iran.

Kebangsawanan, harta dan kuasa selalunya beriringan. Siapa raja dialah berkuasa. Namun hakikatnya, semua raja adalah hamba yang hina-dina di hadapan Allah SWT. Oleh itu, raja-raja yang bijak akan menggunakan nikmat itu untuk berbakti kepada Allah. Harta, kuasa dan pengaruh, semuanya dikorbankan untuk Allah. Mereka inilah yang menjadi raja di dunia dan ‘raja’ di akhirat. Sepanjang zaman rakyat berdoa agar raja-raja yang pernah berkuasa di dunia ini berjaya berbuat demikian.

Mengapa?
Sebabnya, raja-raja sangat terdedah kepada ujian dunia. Bukan mudah untuk membebaskan diri daripada tipuan dunia. Apalagi jika ia telah melimpah ruah di tangan. Dunia boleh jadi kepala segala kejahatan. Lebih mudah untuk tidak mencintai dunia semasa tidak ada, daripada ketika ia sudah berada dalam genggaman. Umar Al Khattab menangis ketika dibawa ke hadapannya mahkota maharaja Parsi, lantas berkata “Sesungguhnya aku takut perkara-perkara inilah (harta) yang akan menjauhkan kita dengan Allah.”

Menjadi orang miskin yang sabar adalah payah, namun menjadi orang kaya yang syukur jauh lebih payah. Ini disebabkan manusia sering lupa apabila diuji nikmat daripada diuji dengan bala. Walau bagaimanapun ini tidak bermakna sudah tidak ada jalan untuk raja-raja membebaskan diri daripada godaan dunia. Mereka boleh berbuat demikian dengan bantuan para ulama.

Ulama perlu menjadi penasihat kepada raja. Ertinya, ulama mestilah menjadi “the man behind the curtain” dalam mempengaruhi, mendidik dan menasihat raja-raja. Dan kadangkala ulama perlu memberi amaran dan peringatan kepada raja-raja untuk melaksanakan kehendak-kehendak Allah.

Raja mempunyai harta dan kuasa. Ulama mempunyai ilmu dan kekuatan rohani. Jika semua kekuatan ini digabungkan untuk Islam nescaya ia akan menjadi satu kuasa besar yang tiada tolok bandingnya.

Pada zaman kegemilangan Islam, raja-raja sering didampingi oleh ulama-ulama yang ikhlas. Masih basah dalam ingatan kita bagaimana indah dan menyentuhnya dialog-dialog keramat antara Sayidina Jaafar bin Abi Talib dengan Maharaja Najasyi. Dan masih terpahat kukuh dalam hati setiap orang mukmin bagaimana hebat dan berwibawanya surat-surat yang diutuskan oleh Rasulullah SAW kepada maharaja-maharaja dunia.

Ingatan, didikan dan tiupan angin kesadaran dalam surat-surat Rasulullah SAW dan kata-kata Jaafar At Tayyar itu tidak sedikitpun dicemari oleh kepentingan-kepentingan duniawi. Langkah-langkah inilah kemudiannya menjadi panduan dan ikutan ulama-ulamayang mengelilingi Umar Ibnu Aziz, Sultan dan Salehuuddin Al Ayubi, Muhammad Al Fateh dan Sultan-sultan Islam yang agung dalam sejarah. Di belakang mereka itu sentiasa ada ulama ul amilin!

Bagaimana ulama-ulama ini mendidik hati raja-raja berdarah bangsawan hingga jiwa mereka menjadi jiwa sufi meskipun darah mereka masih darah raja? Untuk itu marilah kita dengar apa kata Imam Auzai’ kepada Khalifah Al Mansur:

Wahai Amirul Mukminin, Rasulullah bersabda:
“Sesiapa sahaja di kalangan pemerintah, apabila mati dalam keadaan menipu rakyatnya, nescaya diharamkan syurga untuknya.”

Wahai Amirul Mukminun! Sesiapa yang benci kepada kebenaran, sesungguhnya ia benci kepada Allah. Kerana sesungguhnya Allah itu benar lagi membenarkan. Hendaklah tuanku tegakkan kebenaran dan keadilan ke atas rakyat. Tutuplah aurat (keaiban) mereka. Janganlah dikunci pintu rumah tuanku, atau mengadakan hijab (penghalang) di antara tuanku dengan mereka. Hendaklah tuanku bergembira dengan nikmat yang mereka terima, tetapi bersimpati dengan musibah yang menimpa meeka.

Wahai Amirul Mukminin! Urwah bin Ruwain berkata: “Pernah Rasulullah memiliki pelepah kurma yang digunakan untuk bersugi hingga menakutkan kaum munafik. Kemudian turunlah Jibril bertanya: Hai Muhammad! Apakah pelepah kurma ini engkau gunakan untuk menghancurkan atau menakutkan hati umatmu?”

Wahai Amirul Mukminin! Relakanlah dirimu dengan dirimu! Dan carilahh keamanan daripada Tuhanmu! Gemarlah kepada syurga yang luasnya langit dan bumi. Ingatlah sabda Rasulullah:
“Sesungguhnya panah yang dimiliki oleh ahli syurga itu lebih baik daripada dunia dan seisinya.”

Wahai Amirul Mukminin!  Sesungguhnya jika sesebuah kerajaan yang sebelummu itu kekal, nescaya ia tidak akan sampai kepadamu. Begitu jugalah, ia tidak akan kekal di tanganmu atau sesiapa sahaja.

Wahai Amirul Mukminin! Ingatlah kata-kata Umar Al Khattab: “Jika mati anak kambing di tepi sungai Furat (Iraq), nescaya aku takut akan dipertanggungjawabkan mengenainya di akhirat kelak!”
           
Maka bagaimana pula halnya dengan rakyatmu yang tidak beroleh keadilan daripadamu sedangkan ia sangat hampir denganmu?”
Peringatan seperti ini sebenarnya hanya berani disuarakan oleh ulama yang mempunyai kekuatan jiwa yang luar biasa dan bekerja kerana Allah. Dalam suratnya kepada khalifah itu, Imam Auzai’ menyambung:
Wahai Amirul Mukminin! Allah telah berfirman: “Hai Daud! Sesungguhnya Kami jadikan engkau khalifah di muka bumi. Sebab itu putuskanlah sesuatu perkara di antara rakyatmu dengan kebenaran. Janganlah engkau turuti kemahuan nafsumu, nanti engkau akan disesatkan dari jalan Allah.” – Shad:26

Wahai Amirul Mukminin! Rasulullah bersabda:
“Setiap pemerintah akan dibawa pada hari kiamat dengan tangannya dirantaikan ke leher. Ia hanya dapat dibuka oleh keadilannya. Ia diberhentikan di atas titian sirat di atas neraka yang akan bergerak dengan suatu gerakan yang akan menghilangkan seluruh anggota daripada badan…”

“Kemudian ia dikembalikan. Lalu dihitung amalannya. Kalau ia dahulu berbuat baik, nescaya ia lepas dengan kebaikannya. Kalau ia dahulu berbuat jahat, nescaya pecahlah titian itu, lalu ia terhumban ke dalam neraka tujuh puluh kharif (jarak masa setahun).”
           
Wahai Amirul Mukminin! Umar r.a. berkata: “Amir (pemerintah) itu ada empat jenis:
Amir yang kuat; yang dapat mengawal dirinya sendiri sahaja dan tidak pegawai-pegawainya. Ia berada di tepi jurang kebinasaan. Kecuali Allah menurunkan rahmat ke atasnya.
Amir yang dapat mencegah pegawai-pegawainya tapi membiarkan dirinya mengikut hawa nafsu. Ia dalam keadaan yang membahayakan sebagaimana sabda Rasulullah: “Pengembala yang terjahat itu bahaya yang menghancurkan. Dia itu binasa sendiri.”
           
Dan Amir yang membiarkan dirinya dan pegawai-pegawainya menurut hawa nafsunya. Mereka kesemuanya akan binasa.”
           
Wahai Amirul Mukminin! Umar Al Khattab telah berdoa:
“Wahai Tuhanku. Sekiranya menurut ilmu-Mu, aku akan terpengaruh, apabila dua rakyatku dihadapkan kepadaku, kepada yang miring daripada kebenaran, baik yang dekat atau jauh, maka janganlah Engkau biarkan aku walaupun sekelip mata.”
           
Wahai Amirul Mukminin! Sesungguhnya yang paling berat ialah berdiri tegak untuk menegakkan kebenaran, kerana Allah. Yang paling mulia di sisi Allah ialah taqwa. Sesiapa yang mencari kemuliaan dengan mentaati Allah, nescaya ia akan diangkat dan dimuliakan oleh Allah. Sesiapa yang mencari kemuliaan dengan membuat maksiat kepada Allah, nescaya ia dihina dan direndahkan oleh Allah.

Itulah strategi ulama-ulama dahulu dalam mempengaruhi raja supaya institusi istana digunakan untuk agama. Cara yang sama telah digunakan oleh ulama-ulama sufi atau guru tareqat apabila mereka mula membawa agama Islam ke alam Melayu. Dengan jiwa yang penuh dengan kekuatan iman, fizikal yang tahan lasak dan pemikiran tahap tinggi, ulama-ulama sufi ini telah berjaya menembusi pintu istana raja-raja dan peribumi Melayu yang asalnya beragama Hindu.

Ini zaman kebangkitan Islam. Sudah sewajarnya golongan di raja muncul sekali lagi untuk mendaulatkan agama. Pilihan terletak sepenuhnya di tangan mereka; apakah mereka ingin mengikuti jejak Kisra Parsi yang menolak Islam ataupun mahu menjadi Najasyi yang tunduk kepada ajaran Islam?

Kebangkitan Islam bukanlah satu gelombang anti feudal yang memusuhi golongan bangsawan. Rasulullah SAW sendiri telah mengisytiharkan, barangsiapa yang memasuki rumah bangsawan Mekah, Abu Sufian, ketika peristiwa penaklukan Mekah (Futuh Mekah), orang itu dijamin keselamatannya.

Ini menunjukkan kemaraan Islam bukanlah satu revolusi yang menumpahkan darah raja sepertimana revolusi Perancis ataupun revolusi Rusia. Ia adalah satu ‘revolusi’ hati yang merubah manusia dengan kasih-sayang. Islam hanya memusuhi kebatilan dan kemungkaran, Islam tidak akan menghapuskan perbezaan-perbezaan fitrah yang sedia wujud dalam kehidupan manusia.

Namun sehingga saat ini, hubungan antara ulama-ulama sufi dan raja-raja masih jauh daripada tahap yang pernah berlaku dalam sejarah. Ini disebabkan ‘ulama-ulama’ yang mengelilingi raja-raja belum mampu menjadikan raja sebagai ‘murid’ mereka.

Kita masih kekurangan ulama yang mampu mencontohi Imam Malik, yang dengan berani berkata kepada Khalifah Harun Al Rashid:
“Jika Khalifah ingin belajar kitab Muwattuk daripadaku, hendaklah ia datang ke mari, bukan aku ke istananya. Ilmu itu didatangi, bukan mendatangi.”

Ulama mesti berdiri teguh sebagai tunggak peribadi yang berani menegur kesalahan pemerintah. Mereka bebas daripada belenggu cinta dunia hingga dengan itu tidak berasa takut ataupun segan berdepan dengan sultan ataupun raja. Inilah yang dimaksudkan oleh oleh ungkapan:“Alangkah baiknya seorang raja yang berada di pintu ulama, dan alangkah buruknya seorang ulama yang selalu berada di pintu para rajanya.”

Sejarah telah membuktikan ulama-ulama ul ‘amilin tidak pernah gentar berdepan dengan penyelewengan pemerintah. Mereka mewarisi sifat Nabi Musa ketika berdepan dengan Firaun, Nabi Ibrahim berdepan dengan Namrud dan Nabi Muhammad SAW ketika berdepan dengan bangsawan-bangsawan Quraisy. Ulama-ulama ini sedar, rakyat sangat dipengaruhi oleh raja-raja mereka.

Contohnya, pada zaman pemerintahan Khalifah Al Walid yang sukakan bangunan cantik, minat rakyat ketika itu pun kepada seni bina. Pada zaman Khalifah Sulaiman yang sukakan perempuan dan arak, minat dan perbualan rakyatnya pun berlegar sekitar perempuan dan arak. Namun, pada masa pemerintahan Khalifah Umar ibnu Aziz yang warak dan beramal soleh, tindakan rakyat jelata pun ikut ke arah amal soleh.

Atas dasar inilah ulama-ulama ul ‘amilin yang berjiwa sufi bekerja keras bagi mempengaruhi raja-raja untuk diarahkan kepada Islam. Ulama-ulama dahulu mempengaruhi, bukan dipengaruhi oleh raja-raja. Ini hanya mampu dilakukan oleh ulama yang bekerja kerana Allah, dan berkhidmat untuk manusia. Namun apabila dilihatnya raja-raja masih berdegil, ulama berjiwa sufi ini akan menjauhkan diri daripada raja-raja. Mereka tidak mahu menjadi tukang angguk kepada kemungkaran-kemungkaran yang dilakukan oleh golongan bangsawan.

Zaman keruntuhan Islam bermula apabila ulama-ulama suuk mengelilingi raja-raja, seperti Haman dan Qarun mengelilingi Firaun. Bangsa Tartar datang memusnahkanBaghdadketika ulama-ulamanya leka berbahas soal-soal khilafiah. Malah sampai satu ketika raja-raja dan rakyatBaghdadterlalu bersuka ria pada Hari Raya ditangguhkan sampai menjelang waktu Asar. Ke mana perginya ulama ul ‘amilin ketika itu? Mengapa kemungkaran rakyat dan rajanya tidak mendapatkan teguran dan peringatan?

Sabda Rasulullah SAW: “Ada dua golongan manusia, jika baik kedua-duanya, baiklah manusia dan apabila kedua-duanya rosak, rosaklah manusia, iaitu ulama dan para pemimpin.”
Golongan bangsawan mesti bangkit semula menyahut seruan kebangkitan Islam. Lupakah mereka bahawa Rasulullah SAW pernah memuliakan rumah Abu Sufian setaraf dengan Kaabah ketika penaklukan Mekah?

“Siapa yang masuk ke rumah Abu Sufian…selamat.” “Siapa yang masuk ke dalam Kaabah….selamat.”
Ini menunjukkan penguasa amat penting kedudukannya jika ia dijadikan institusi membersihkan hati dan pusat mendaulatkan Islam. Istana mulia kerana peribadi penghuninya (raja) yang berjiwa sufi, bukan kerana keindahan dan kemewahannya. Seorang raja yang memiliki jiwa tawaduk di dalam istananya adalah lebih mulia daripada seorang sufi yang beruzlah di dalam bilik suluknya. Sesungguhnya raja-raja seperti itulah yang mewarisi sifat Nabi Sulaiman, jasadnya dia atas tahta tetapi hatinya tunduk menyembah Allah.

Islam akan bangkit sekali lagi dengan munculnya pemimpin-pemimpin yang mewarisi sifat-sifat kepimpinan Rasulullah SAW, para sahabat dan raja-raja yang berjiwa Islam. Dunia ditadbir semula oleh individu yang tidak mencintainya. Keamanan dan kebahagiaan akan berkumandang apabila umat diperintah oleh orang seperti:
  • Umar Al Khattab, yang telah berkata: “Jika mati anak kambing di tepin sungai Furat, nescaya aku takut akan dipertanggungjawabkan mengenainya di akhirat kelak.”
  • Umar Abdul Aziz, yang berkata: “Jauhkanlah aku daripada jawatan khalifah seperti jauhnya timur dan barat. Sesungguhnya urusan ini telah menggulungkan bala di atas bahuku.”
  • Ali bin Abi Talib, yang berkata: “Wahai dunia, tipulah orang lain, jangan tipu aku.”
Raja-raja atau pemerintah seperti ini tidak akan wujud selagi tidak ada ulama seperti Nizam Al Muluk, yang telah berkata kepada Raja Malik Syah sewaktu bersiap sedia untuk menawan Konstantinopel:
“Saya telah menyediakan untuk tuan-tuan satu angkatan tentera yang disebut ‘tentera malam’. Apabila tentera bersenjata tidur, merekalah yang menjadi tentera tuanku. Mereka berdoa ke hadrat Allah dengan linangan air mata dan lidah yang terus-menerus berzikir kepada Allah…”
Kita sentiasa mengaminkan doa oleh para ulama untuk para umara di mimbar-mimbar  masjid menjelang  solat Jumaat – mohon hidayah dan petunjuk untuk mereka kerana mereka adalah tonggak kebaikan ummah. Baik ulama, baik umara, dan seterusnya baiklah ummah. Amin ya Allah. Amin.

Raja-raja  akan berjiwa sufi apabila ulama mencintai mati! Insya-Allah.

DS Najib


Salam,
Harun,
Apakah kau sangka dengan menjamu aku dengan hidangan enak dan lazat, serta anugerah hadiah yang mahal, mampu menjadikan aku menyokong perbuatan mungkar mu ?
Tahukah kamu, perbelanjaan majlis meraikan perlantikan mu sebagai khalifah, datangnya dari pembiayaan Baitul Mal ? Engkau tergamak menggunakan harta Baitul Mal yang hakikatnya milik rakyat bagi membiayai majlis peribadi mu. Kau nafikan hak rakyat yang fakir dan miskin, anak-anak yang yatim dan piatu serta janda-janda yang tiada tempat bergantung. Kau biarkan mereka tidur dalam kelaparan bersama fikiran yang rungsing memikirkan, “Dimanakah akan ku cari rezeki keesokan hari ?”
Di waktu yang sama, kau menjamu sahabat-sahabat mu dengan hidangan yang enak dan lazat walaupun mereka mampu mengenyangkan diri mereka sendiri dengan kekayaan mereka. Di waktu yang sama, kau anugerahkan mereka dengan hadiah yang mahal-mahal, sedangkan rakyat mu ada yang daif dalam kemiskinan. Kehidupan mereka tenggelam dalam lautan air mata penderitaan dan kesedihan akibat kemiskinan.
Belum pun genap sehari engkau menjadi khalifah, sudah banyak dosa yang telah engkau lakukan. Amanah rakyat telah engkau khianati. Apatah lagi jika semakin banyak dan lama hari engkau memerintah, maka akan semakin banyaklah dosa dan kemungkaran yang bakal engkau lakukan.
Apakah untuk ini engkau dijadikan Allah ?
Mulai saat ini, jangan sesekali engkau melafazkan bahwa Hassan Al Basri adalah sahabat mu. Mulai hari ini dan saat ini, ku putuskan persahabatan ku dengan mu !!!
Sekian.
Hassan Al Basri

Isnin, 11 Jun 2012

Liberal

LIBERALISME ANAK KANDUNG DEMOKRASI ☚

IrshadManji berjaya mengadakan majlis pelancaran bukunya yang terbaru (yang telah diterjemah ke dalam bahasa Melayu) bertajuk “Allah, Kebebasan dan Cinta” di Malaysia. Setelah pihak Universiti Islam Antarabangsa (UIA) menolak programnya dari diadakan di situ, akhirnya majlis maksiatnya berjaya dibuat di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur Selangor (KLSCH). Sebelum ke Malaysia, aktivis feminis yang berasal dari Kanada ini telah pun ditolak keras kehadirannya di Indonesia. Program Manji telah dibatalkan sama ada di tempat terbuka mahupun tertutup termasuklah di beberapa buah Universiti di Indonesia hasil bantahan keras dari umat Islam di Indonesia. IrshadManji, 42, dilahirkan di Uganda dari ibu berketurunan Mesir dan bapa berketurunan India, merupakan ikon pendukung feminis liberal yang mengaku beragama Islam. Di beberapa tempat, tanpa segan silu, dia mengaku yang dirinya adalah seorang lesbian.

Buku yang dilancarkannya itu yang telah pun berada di pasaran kemudiannya diisytihar haram oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN) atas laporan dari Jakim. Di Kuala Lumpur, Jawi telah membuat rampasan buku tersebut di sebuah kedai buku terkenal di kompleks beli-belah The Gardens. Walaupun langkah merampas buku ini patut dipuji, namun, apa yang amat dikesali ialah kegagalan pihak kerajaan menyekat kemasukan Manji dari awal. Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri JamilKhirBaharom, dalam nada defensif berkata, pihaknya telah menjalankan pelbagai usaha bagi menyekat ideologi yang jelas bertentangan dengan fitrah manusia itu daripada terus berkembang namun ia tetap disebarkan secara senyap. Kerajaan berdepan kesukaran menyekat penyebaran ideologi seks songsang lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) kerana ia dipercayai didalangi individu tertentu di negara ini, ujar JamilKhir. Menurut JamilKhir lagi, pejuang LGBT dari negara asing seperti IrshadManji boleh masuk ke negara ini melalui pelbagai cara dan kerajaan tidak boleh mengambil tindakan semata-mata atas andaian [UM 24/05/12].

Dalam perkembangan yang berkaitan, Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama, secara terbuka menyatakan dukungannya terhadap perkahwinan sesama jenis (gay dan lesbian). Dukungannya itu dinyatakan dalam wawancaranya dengan koresponden stesen televisyen ABC News di Washington DC. “Pada ketika tertentu, saya menyimpulkan bahawa pada pandangan saya, pasangan sesama jenis harus dibolehkan berkahwin,” kata Obama. Sokongan dari Presiden AS ke-44 terhadap perkahwinan sesama jenis itu muncul di tengah-tengah kehangatan isu-isu sosial yang diangkat oleh para calon di dalam kempen pemilihan presiden AS yang sedang berjalan. Kenyataan dalam wawancara dengan ABC News itu sekali gus mengakhiri spekulasi publik selama hampir dua tahun apakah Obama mendukung pernikahan sesama jenis.

Obama di dalam ucapannya menganggap perkahwinan sesama jenis merupakan langkah waras ke arah ‘Amerika yang lebih adil’ yang mendapat tepukan gemuruh dalam satu majlis yang dianjurkan oleh pelakon George Clooney bagi mengutip dana kempen parti Demokrat. Jika di Malaysia, parti pembangkang dikutuk hebat oleh kerajaan kerana menyokong Bersih yang mana pengerusinya, Datuk S. Ambiga adalah seorang penyokong LGBT, nampaknya Perdana Menteri Malaysia juga wajar dikritik hebat oleh rakyat kerana hubungan baiknya dengan Obama selama ini, bukan sekadar kerana dia merupakan ketua pengganas dunia, malah seorang penyokong kepada amalan seks songsang tersebut secara terang-terangan!

IrshadManji Dan Liberalisme

Persoalan yang perlu ditanyakan adalah, siapakah yang telah membantu kemasukan Manji ke Malaysia dan bagaimana kerajaan boleh “terlepas pandang” hingga dia berjaya melancarkan buku fasadnya di sini? Tidak keterlaluan untuk mengatakan bahawa pihak yang berusaha menjayakan program Manji ini tentunya mempunyai motif dan latar belakang yang sama dengan Manji yakni merupakan kaum liberalis yang cuba membawa tafsiran Islam mengikut hawa nafsu mereka. Kedatangan feminis yang mempromosikan kebebasan berfikir dan bertingkah laku ini menunjukkan semakin kuatnya gempuran fahaman liberalisme di Malaysia, di samping membuktikan kelemahan kerajaan dalam menangani isu LGBT dan liberalisme. Kehadiran manusia jijik ini sesungguhnya tidak lepas dari agenda kafir penjajah yang ingin menyesatkan kaum Muslimin dan meruntuhkan akhlak umat Islam. IrshadManji merupakan ikon Muslim liberal yang diangkat oleh Barat sebagai tokoh reformis Muslim yang berani!

Apa yang jelas, di samping idea dan perilaku seks menyimpang yang dibawanya, dia juga secara langsung mempromosikan pemikiran hak asasi manusia di mana di atas asas inilah (hak asasi manusia) dia ‘men-sahkan’ dan menyebarkan pemikiran dan kelakuannya yang songsang lagi rosak ini. Segala pemikiran dan perbuatan yang diserunya ini merupakan penyesatan yang nyata dan bertentangan dengan ajaran suci Islam. Inilah tujuan kedatangan IrshadManji, baik ke Malaysia mahupun Indonesia iaitu untuk mengembangkan misi liberalisme (kebebasan) dan feminisme di tanah umat Islam, sebagaimana yang Barat serukan ke atas umat Islam selama ini.

Ini semua dilakukan agar liberalisme dan lesbianisme diterima sebagai hal yang biasa di negeri umat Islam, sesuai dengan sistem demokrasi yang diamalkan! Manji (dan Barat) mahu agar liberalisme dan lesbianisme itu difahami sebagai satu hak asasi manusia di mana setiap orang bebas memilih dan menentukan hak atas dirinya sendiri yang sejajar dengan amalan demokrasi sesebuah negara.Apa yang dilakukan Manji ini sebenarnya selaras dengan amanat Convention on the Elimination of All forms of Discrimination against Women (CEDAW) oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) agar menghilangkan semua hal (termasuk penafsiran ajaran agama) yang membezakan antara lelaki dan perempuan.

Sedikit Mengenai Liberalisme

Charles Kurzman, seorang profesor sosiologi agama di Universiti North Carolina memperkenalkan istilah atau gerakan baru di dunia Islam dalam bukunya Islamic Liberalism. Sebenarnya, Kurzman bukanlah orang yang pertama menggunakan istilah itu (Islam liberal), kerana sebelumnya telah muncul Leonard Binder yang cuba menyodorkan fahaman tersebut dalam bukunya, Islamic Liberalism: A Critique of Development Ideologies. Inilah agenda Barat yang sengaja menciptakan bermacam-macam istilah dan terminologi untuk meletakkan dunia Islam dalam pelbagai perangkap. Semua itu dimaksudkan untuk meragukan keyakinan umat terhadap pemikiran Islam dengan permainan istilah yang menyesatkan, atas sebab ketakutan mereka melihat kebangkitan umat melalui ideologi Islam. Di samping liberalisme, mereka memunculkan istilah dan pemikiran nasionalisme, demokrasi, pluralisme, feminisme, hak asasi manusia, kebebasan, globalisasi dan sebagainya dan meletakkan perkataan ‘Islam’ di sisi istilah-istilah tersebut (seperti ‘Islam Liberal’) agar umat Islam terus terjebak di dalamnya!

Liberalisme merupakan suatu falsafah yang muncul di Eropah semasa pergolakan kelas menengah menentang hak-hak istimewa pihak pemerintah, aristokrat dan puak gereja. Liberalisme muncul pada masa renaissance yang menjadi pemicu terjadinya Revolusi Perancis dan Amerika. Pemikiran ini telah masuk ke negara Islam setelah kerendahan berfikir melanda umat, sebelum kejatuhan Daulah Khilafah. Pemikiran-pemikiran Voltaire, Rostow dan Montesquieu telah berlegar di beberapa buah sekolah di dalam Daulah Islam ketika itu. Apa yang menjadi fokus dalam fahaman liberalisme yang berasal dari Barat ini adalah kebebasan individu dalam setiap perkara. Kekuasaan negara juga harus dipisahkan dari campur tangan agama. Dari idea liberalisme-lah, tercetusnya gagasan-gagasan liberalisasi politik (John Locke), ekonomi (Adam Smith, David Ricardo) dan pemikiran (Jeremy Bentham, John Stuart Mill dan Thomas Paine). Liberalisme agama pula mengajar setiap pemeluknya (setiap individu) sebagai pemegang autoriti muktamad dalam menilai dan menafsir ajaran agama mengikut kehendaknya (berdasarkan akal sendiri) tanpa terikat dengan apa-apa kaedah. Liberalisme membolehkan mereka menerima unsur-unsur asing (dari luar mereka) di mana mereka memiliki kebebasan untuk meyakini atau menolaknya.

Sebelum kemunculan pemikir-pemikir moderat dan liberal mutakhir ini, sebenarnya telah pun wujud satu “lokomotif” liberalisasi pemikiran di dunia Islam yang berusaha mengkompromikan pemikiran-pemikiran Islam dengan Barat. Para tokohnya antara lain adalah Rifa’ah at-Thathawi (Mesir), Khairuddin at-Tunisi (Tunisia), Muhammad Abduhdan Ali Abdul Raziq(Mesir), NurcholishMadjid dan Abdurrahman Wahid (Indonesia), AminaWadud(Amerika Syarikat) dan ramai lagi yang bertebaran di seluruh dunia Islam seperti di Turki, India, Iran, Sudan, Maghribi, Algeria dan juga Malaysia. Golongan liberal kini sering menjadikan tokoh-tokoh ini sebagai idola mereka dan segala pemikiran yang dibawa tokoh ini dianggap sebagai paling autentik manakala pemikiran-pemikiran Islam yang lain dianggap sebagai ortodoks, kuno, jumud, ketinggalan zaman dan pelbagai konotasi negatif lainnya. 

Liberalisme Lahir Dari Rahim Demokrasi

Pemikiran liberal bukan hanya tertumpu pada kebebasan seks seperti LGBT sahaja, malah ia jauh lebih luas. Pembahasan-pembahasan umum yang dibawa oleh Islam liberal mencakupi masalah politik-kenegaraan, hak wanita (kesetaraan gender), pluralisme, kebebasan berfikir dan bertingkah laku dan gagasan tentang kemajuan (modenisasi). Pandangan tokoh-tokoh mereka di serata dunia diposisikan sebagai pandangan yang paling kuat, bernas dan sesuai dengan Islam sebagai agama yang fleksibel dan terbuka. Kesemua ini dilakukan di dalam bingkai hak asasi manusia dan juga demokrasi. Justeru, amat mudah untuk difahami bahawa “mazhab” Islam Liberal ini sebenarnya berakar dari idea demokrasi. Pemikiran-pemikiran lain sebagai cabang yang keluar (derivative) darinya dapat dilihat dengan jelas terpusat kepada idea demokrasi yang sangat ‘disucikan’ itu, seperti gagasan pemisahan negara dengan agama, hak-hak wanita dalam kepemimpinan politik dan kekuasaan, kebebasan penafsiran teks-teks Al-Quran dan Hadis, kebebasan berfikir dan berpendapat, toleransi beragama, dialog dan keterbukaan antara agama, pluralisme dan lain-lain.

Pemikiran mengenai hubungan antara negara (pemerintahan) dengan agama (Islam) merupakan persoalan penting yang paling banyak ditolak dan ditentang oleh pendukung Islam Liberal. Hujah mereka antaranya adalah

(i) Negara Islam tidak pernah dikenal dalam sejarah

(ii) Negara adalah kehidupan duniawi yang berdimensi rasional dan kolektif sedangkan agama berdimensi spiritual dan peribadi

(iii) Masalah kenegaraan tidak menjadi bahagian integral dari Islam

(iv) Islam tidak mengenal konsep pemerintahan yang bersifat tetap, contohnya terdapat penggantian kekuasaan yang beragam

(v) Rasulullah hanyalah seorang penyampai risalah, bukannya ketua sebuah institusi politik

(vi) Al-Quran dan Sunnah tidak pernah menyebut, “Dirikanlah Negara Islam!” dan seumpamanya.

Hujah-hujah golongan liberal ini akhirnya membawa kepada penerimaan mereka secara total akan idea demokrasi dalam semua hal ehwal kehidupan termasuk urusan individu, masyarakat dan negara. Tidak sedikit daripada kalangan cerdik pandai, termasuk yang bergelar ‘ulama’ yang mempunyai cara berfikir yang sama dengan golongan liberal ini, yang akhirnya menolak pemerintahan Islam dan penubuhan Negara Islam (Khilafah), sebaliknya terus yakin dan percaya dengan demokrasi.

Demokrasi akhirnya menjadi semacam “agama” baru kepada sesetengah umat Islam sehingga segala perkara “diukur” dengan demokrasi. Walaupun suatu perkara itu jelas bertentangan dengan Islam sekalipun, namun sekiranya tidak bertentangan dengan demokrasi, maka ia dibolehkan. Pendek kata, segala persoalan halal-haram diukur dan berada di tangan demokrasi, bukannya di tangan syarak. Justeru, jika seseorang melanggar perkara yang dibolehkan demokrasi, ia adalah suatu yang tidak boleh diterima dan akan dikutuk bahkan boleh dihukum. Orang kafir contohnya boleh terlibat dengan pemerintahan, kerana ia dibenarkan oleh demokrasi (walaupun ia jelas bertentangan dengan Islam). Berapa banyak parti Islam yang menerima perkara ini seratus peratus kerana yang mereka jadikan “ukuran” dalam hal ini adalah demokrasi, bukannya Islam. Seorang wanita boleh menjadi ketua negara kerana ia tidak bertentangan dengan demokrasi. Begitulah juga dengan prinsip hak asasi manusia dan kebebasan yang diterima umum kerana ia selaras dengan demokrasi (walaupun bertentangan dengan Islam), termasuklah kebebasan melakukan seks (zina) dengan lawan jenis, sesama jenis (gay dan lesbian), kebebasan mentafsirkan nas-nas agama sesuka hati, kebebasan berakidah dan sebagainya. Inilah pemikiran liberal yang dibawa ke dalam Islam.

Semua pemikiran derivative ini sesungguhnya lahir dan sentiasa berlindung di bawah naungan ibunya, “demokrasi”. Inilah apa yang dikehendaki oleh Barat dengan demokrasi yang mereka tancapkan ke negara umat Islam. Tujuannya adalah untuk memalingkan umat dari keterikatannya pada akidah dan hukum-hukum Islam untuk kemudiannya menerima paradigma dan nilai-nilai Barat. Islam Liberal dihadirkan di tengah-tengah umat dengan maksud menterbalikkan kebenaran Islam, menabur keraguan untuk merosakkan keyakinan umat terhadap ajaran Islam dan berusaha untuk menjauhkan kaum Muslimin sejauh-jauhnya dari Islam, bahkan sampai batas tertentu, “mazhab” ini berusaha memurtadkan umat Islam untuk kemudian mendorong mereka agar berpegang dan memeluk keyakinan baru iaitu demokrasi. Sebagaimana disebut oleh Kurzman, “The first trope of liberal Islam holds that the shari’a requires democracy and the second trope holds that the shari’a allows democracy” (ungkapanpertama Islam liberal berpegang bahawa syariat memerlukan demokrasi dan ungkapan kedua berpegang bahawa syariat membenarkan demokrasi).

‘Demokrasi’, sebuah sistem kufur yang berasal dari Barat, sesungguhnya merupakan kata yang memiliki konotasi yang khas. Ia digunakan oleh para pencetusnya untuk merujuk kepada sistem pemerintahan tertentu, yang dibangun berdasarkan “kedaulatan di tangan rakyat”. Di bawah demokrasi, rakyat diberi hak untuk membuat undang-undang dan peraturan sesuka dan semahunya (mengikut akalnya) tanpa memperhatikan pertimbangan agama. Demokrasi memberikan hak kepada orang yang dipilih (wakil rakyat) dalam masalah pemerintahan, baik lelaki mahupun wanita, baik Muslim mahupun non-Muslim, untuk membuat, meminda dan menghapuskan undang-undang. Inilah makna sebenar demokrasi yang difahami apabila sebutan “demokrasi” diungkap oleh manusia. Sesungguhnya dari rahim demokrasi inilah lahirnya kebebasan untuk berakidah, berpendapat, memiliki dan bertingkah laku dan dari rahim demokrasi inilah lahirnya segala pemikiran kufur seperti liberalisme, sekularisme, pluralisme, feminisme dan pelbagai isme-isme yang lain.

Khatimah

Bagi sesiapa yang berpegang kepada Islam sebagai ideologi, tentunya dapat melihat bahawa kehadiran Manji ke tanah umat Islam bukanlah tanpa agenda. Dia datang ke Indonesia yang penduduk Muslimnya paling ramai di dunia dan kemudian ke Malaysia yang dimomokkan sebagai “negara Islam contoh”, seterusnya memilih sebuah Universiti Islam (UIA) untuk melancarkan bukunya. Sesungguhnya semua ini bukan dilakukan tanpa perancangan dan tidak terlepas dari agenda Barat untuk mempromosikan idea liberalisme, demokrasi, hak asasi manusia, kebebasan dan feminisme ke dalam tubuh umat Islam. Barat dan orang seperti Manji tahu bahawa, walaupun ada kelompok Islam yang akan membantah kehadirannya, namun pemerintah Muslim sekular yang ada sekarang akan pasti dapat merealisasikan objektif mereka atas nama demokrasi dan hak asasi manusia! Malah, mereka tahu bahawa pemerintah yang ada juga sebenarnya tidak pernah lari dari pemikiran liberal yang lahir dari demokrasi. Begitulah keadaan sebenar pemerintah dan keadaan sebenar sesetengah kelompok Islam sekarang, pada satu sisi mereka kononnya menolak liberalisme, namun pada sisi yang lain mereka menerima demokrasi yang merupakan ibu kandung kepada liberalisme! Menolak liberalisme tetapi mengambil demokrasi adalah ibarat menolak Lord Reid dari bumi Malaysia tetapi mengambil kesemua ajaran Lord Reid yang ada dalam Perlembagaan! Na’uzubillah min zalik.