Rabu, 6 Februari 2013

tampan

Lelaki tampan buat para muslimah adalah :

♥ dia bangun pada waktu SUBUH untuk menghadap TUHAN nya
♥ dia melapangkan waktu kerjanya untuk menyembah TUHAN nya pada waktu ZUHUR
♥ dia tahan kepenatannya semata-mata untuk berjumpa TUHAN nya tatkala ASAR menjelang
♥ dia tinggalkan dunianya buat seketika di kala MAGHRIB tiba
♥ dia menepati waktu solatnya pabila azan ISYA' sudah berkumandang

Lelaki yang tampan hatinya seperti ini menjadi idaman para wanita muslimah kerana :

♥ mereka adalah bakal imam wanita
♥ mereka adalah bakal pemimpin keluarga
♥ mereka adalah insan yang bakal dihormati dan ditaati para isteri
♥ mereka adalah individu yang bakal menunjukkan jalan ke syurga pada keluarganya

:: Lelaki tampan hati adalah lelaki soleh, dambaan wanita solehah

guru besar

Salah satu sebab prestasi pelajar-pelajar sekolah makin teruk di negara kita dan salah satu sebab guru-guru sekolah tidak ikhlas mengajar di sekolah ialah kerana majoritinya yang menjadi guru besarnya adalah perempuan.

Kalau dulu, budak-budak sekolah takut nak melakukan jenayah sosial dan sebagainya, kerana guru-guru besar sekolah adalah lelaki. Memang tidak dinafikan bahawa guru perempuan pandai membuat sistem files dengan lebih tersusun berbanding guru lelaki.

Tetapi pandai macam mana pun seorang guru perempuan itu membuat dan menyusun file-file dengan bermacam-macam warna dan bentuk yang kemas dan menarik. Tapi ia tidak boleh menjadi satu alasan guru besar perempuan itu boleh dilantik menjadi seorang pemimpin di sekolah. Ataupun dimana-mana badan organisasi sekalipun. Hadis terang-terang mengatakan bahawa ”Suatu kaum itu tidak akan bahagia apabila mereka menyerahkan kepemimpinan mereka kepada wanita” (HR. Bukhari )

Jika dulu apabila ibu bapa datang ke sekolah berjumpa dengan guru besar lelaki kerana hendak mengadu hal anaknya dirotan oleh cikgu. Maka guru besar lelaki itu dapat berdepan atau slow talk menyelesaikan masalah dengan ibu bapa secara bijak, professional, psychology dan tidak akan menyalahkan cikgu yang merotan anaknya itu.

Tapi majoriti guru-guru besar perempuan pula, apabila berdepan dengan masalah ibu bapa yang datang komplen tentang anaknya. Ia tidak dapat menyelesaikan masalah dengan ibu bapa itu dengan cara sama seperti guru besar lelaki selesaikan. Malah akan menimbulkan masalah lain disamping keadaan emosinya yang tidak terkawal.

Lalu keputusannya cikgu-cikgu pula dimarahinya dan dipersalahkan. Mana ada guru yang nak merotan dan memarahi pelajar-pelajar tanpa sebab. Zaman sekarang guru-guru sekolah tidak ada sokongan mana-mana pihak lagi, mahupun daripada kerajaan, PIBG, dan ibu bapa pelajar-pelajar itu sendiri. Jadi bagaimana kita boleh katakan cikgu-cikgu sekarang mengajar dalam keadaan betul-betul ikhlas. Sedangkan cikgu-cikgu sekarang ini hanya dikerahkan untuk dijadikan satu alat bagi menjaga prestasi sekolah semata-mata. Fikir-fikirkanlah bersama.

luahan guru Jan 2009

Kami mewakili sebahagian besar daripada guru-guru pelatih PISMP Ambilan Januari 2009 keluaran Institut Pendidikan Guru (IPG) yang telah menamatkan pengajian pada bulan November 2012.

Untuk pengetahuan semua, sebahagian daripada kami telah ditempatkan secara interim di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan Tamil (SJKT) yang majoritinya adalah daripada kaum Cina dan India serta sebahagian daripada kaum Melayu untuk ditempatkan di sekolah disebabkan oleh keadaan guru yang kritikal di SJKC/T.

Bukan untuk menimbulkan isu perkauman di sini kerana mereka ditempatkan di sekolah namun terdapat sedikit situasi yang kurang senang kerana ada sebahagian daripada guru pelatih yang sepatutnya ditempatkan di Sekolah Kebangsaan (SK) telah ditarik ke SJKC/T. 

Malah ada dalam kalangan guru pelatih yang tidak fasih bahasa ibunda mereka juga turut ditarik ke SJKC meninggalkan kami yang perlu ke SK terkapai-kapai menunggu penempatan ke SK yang entah bila berkunjung tiba. Menteri berkenaan juga turut mengatakan bahawa guru-guru pelatih yang ke SK perlu ditemuduga terlebih dahulu oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran (SPP) yang wajib dilalui oleh setiap penjawat awam tidak seperti kumpulan ke SJKC/T yang diberikan interim terlebih dahulu. 

Di sini wujud ketidakadilan dalam penempatan guru. Slogan 1 Malaysia tidak dipraktikkan di sini kerana tidak berlaku penempatan di SK. Ada juga aduan dalam kalangan kami iaitu dalam satu kelas, hanya dua orang daripada rakan mereka diinterimkan dan selebihnya terpaksa menunggu.

Masalah kekurangan guru bukan sahaja di SJKC/T malah di SK juga. Ada segelintir guru-guru sekolah daripada senior kami yang tertunggu-tunggu bila kami akan ditempatkan di sekolah mereka bertugas sebagaimana sebelum ini iaitu seawal Januari dan awal Februari guru baru ditempatkan. 

Jika masalah ini berlanjutan maka kami akan menjadi kumpulan terlambat dalam sejarah kumpulan PISMP keluaran IPG ditempatkan di sekolah. Kumpulan kami tidak seperti dua kumpulan terdahulu (Ambilan Januari 2007 dan Januari 2008). Kumpulan Pertama mula diserap lebih awal iaitu sebelum temuduga lagi. Begitu juga Kumpulan Kedua diserap seawal Januari 2012 (temuduga sejurus tamat kursus) tanpa masalah yang besar. Kemungkinan Pilihan Raya Umum yang menjelang tiba ini menjadi puncanya. 

Kumpulan ketiga ini diibaratkan menjadi ‘tikus makmal’ kementerian. Cukuplah kami menjadi tikus makmal KPM dalam dasar-dasar sebelum ini yang akhirnya entah ke mana seperti PPSMI. Kami berpendapat kalau hendak memberikan interim sekalipun tidak perlulah hanya untuk SJKC/T sahaja, SK pun kritikal juga keperluan guru.

Kami juga guru pelatih PISMP terikat dengan kontrak Perjanjian Pendidikan Guru (PPG) dengan Kementerian Pelajaran Malaysia yang perlu dipatuhi sebagai rakyat yang bertanggungjawab terhadap undang-undang yang termaktub oleh kerajaan. Di bawah fasal 2.7 (a) di mana kami dikehendaki untuk berkhidmat dengan kerajaan sahaja. Maka kelewatan Kementerian Pelajaran Malaysia memberikan penempatan kepada kami telah menyulitkan kehidupan kami secara amnya. 

Kami  tidak dapat bekerja sambilan untuk menampung kehidupan selama pengangguran kerana terikat dengan kontrak tersebut. Rasa serba salah turut menyelubungi diri kami. Malahan ada di antara kami yang sudah berkahwin memerlukan wang untuk menyara isteri dan anak. Ketiadaan pekerjaan menganggu kelangsungan hidup kami. Kami selaku guru pelatih keluaran IPGM yang telah dilatih untuk menjadi seorang guru selama 5 tahun setengah sudah tidak sabar lagi untuk menjalankan tugas sebagai seorang pendidik. Kami sangat bersemangat dan amat berkobar-kobar untuk mendidik anak bangsa berkat usaha didikan para pensyarah kami di 27 IPG seluruh negara.

Oleh sebab itu kami amat berharap dengan tersiarnya surat aduan ini  di dalam akhbar pihak tuan, ia dapat membuka mata pihak Kementerian Pelajaran Malaysia agar mengambil tindakan segera terhadap masalah kami ini. Tidak timbul isu lambakan guru seperti disiarkan akhbar baru-baru ini sedangkan IPG masih lagi mengadakan pengambilan secara berterusan setiap tahun. Memang benar rezeki daripada tangan Allah yang mengurniakan tetapi kalau kami tidak berusaha, tidak ada gunanya juga. Pendidikan Perguruan bukan untuk diniagakan dan kami juga sebagai guru pelatih tidak mahu dilelong sebagaimana watak di dalam filem ‘3 Abdul’ yang dilelong di pasar untuk masuk sebagai guru di sekolah.

Selasa, 5 Februari 2013

LDK 61 PDT KMS sesi 2011/12

sila klik pada pautan ini

bakal penegak syiar islam... In shaa Allah amin :)

ahli kehormat merangkap ahli seumur hidup

jimat

Tip-tip atau petua-petua bagaimana nak Jimat minyak

1. Isi minyak sebelah malam,
apabila cuaca sudah sejuk. Dikatakan isi minyak pada waktu malam, kurang gas dalam petrol atau diesel. Kandungan gas dikatakan banyak pada waktu siang yang panas, di mana setiap liter yang di isi pengguna akan rugi sebab haba petrol bercampur lebihan gas dalam kandungannya. Benar atau tidak berdasarkan pengalaman sendiri. Memang benar. Ada perbezaannya. Penggunaan petrol lebih lama bertahan jika di isi pada waktu malam.

2. Isikan minyak sehingga tangki penuh.
Minyak atau petrol cepat habis jika ruang tangki banyak yang kosong. Benarnya tips ini memang ada. Minyak atau petrol akan meruap. Semakin besar ruang semakin banyak minyak atau petrol meruap. Petrol yang meruap tidak dapat dibakar oleh enjin. Dicadangkan juga penuhkan semula tangki apabila tangki separuh kosong. Jangan tunggu sehingga meter pada tanda "E" baru diisi. Semakin banyak ruang kosong semakin banyak petrol meruap, maka lebih cepat habis.

3. Bawa kereta dalam kelajuan yang tetap.
Tidak terlalu laju dan tidak terlalu perlahan. 70 – 90 km sejam adalah bersesuaian. Pastikan anda mematuhi had laju dan pandu pada lorong yang sesuai. Semakin laju kereta, semakin minyak digunakan. Pandu secara perlahan pula menyebabkan beban pada kereta. Ini menyebabkan enjin tertekan dan menyebabkan banyak minyak digunakan.


4. Patuhi jadual penyelenggaraan kereta atau kenderaan anda.
Enjin yang diselenggara akan berfungsi dengan baik dan lebih berkesan. Pada jangka masa yang tetap, gunakan bahan rawatan petrol. Ini bertujuan untuk cucian pada injap minyak agar tidak tersumbat. Pastikan penapis petrol diperiksa atau ditukarkan apabila perlu.

5. Angin tayar
Angin tayar perlu sentiasa pada tahap tekanan yang disyorkan pada model kereta dan jenis tayar yang digunakan. Seminggu sekali periksa tekanan tayar. Penjagaan tayar yang baik memastikan cengkaman tayar yang sesuai dan pada jumlah jarak yang jauh nyata menjimatkan minyak.

6. Kereta sesuai untuk perjalanan yang jauh.
Jika tempat yang dituju boleh berjalan kaki atau berbasikal, adalah baik melakukannya. Banyak minyak boleh dijimatkan tetapi keselamatan penting jika jalan dilalui gelap, sunyi dan diragui keselamatannya adalah lebih baik bawa kereta.

7. Kurangkan penggunaan penghawa dingin.
Perjalanan pagi atau malam yang sejuk tidak perlu penghawa dingin. Buka tingkap sedikit dan biarkan angin luar masuk. Awas jangan buka tingkap terlalu luas sehingga tangan dari luar boleh mencapain ke dalam dengan mudah.

8. Kurangkan beban kereta.
Barang-barang yang tidak perlu dalam kereta perlu dikeluarkan. Semakin banyak beban semakin banyak tenaga dan minyak digunakan.

9. Pemanasan enjin selama 30 saat.
Panaskan enjin selama 30 saat sahaja. Enjin kereta panas lebih berkesan semasa kereta bergerak. Memanaskan enjin lebih 30 saat bukan sahaja membazir minyak tetapi boleh merosakkan enjin kerana pelinciran enjin lebih berkesan ketika kereta bergerak (maklumat dari PERSATUAN PENGGUNA P.PINANG – CAP)