Jangan sekali-kali gunakan agama untuk memutarbelitkan peraturan dan perundangan yang ditetapkan agama Islam termasuk dalam soal jual beli serta pinjaman yang apa yang dikatakan sebagai pinjaman kaedah secara Islam itu.
Mana tidaknya pinjaman yang dikatakan sebagai pinjaman mengikut garis panduan kaedah Islam banyak sudah diselewengkan maksud pinjaman itu sendiri. Yang paling menyedihkan kita nama Islam digunakan secara berleluasa oleh institusi kewangan yang mengaku bahawa pinjaman yang mereka uruskan itu adalah secara Islam tetapi pada halnya tidak langsung mengikut apa yang Islam mahukan.
Ini adalah boleh diketegorikan sebagai penipuan dan mencemarkan agama Islam itu sendiri kerana mana mungkin kaedah secara Islam ini menindas sesiapa juga yang berurusan untuk membuat pinjaman secara Islam.
Pertama, apabila kita hendak meminjam membeli rumah atau pun kereta dengan cara Islam kononnya, tetapi mengapa bunga atau faedah yang dikenakan terlalu tinggi hingga kadangkala mencecah lebih daripada sekali ganda harga asalnya. Katakanlah kita ingin membeli sebuah rumah teres berharga RM150.000.00 tetapi mengapa apabila dibuat pinjaman selama 15 tahun atau 20 tahun harganya naik mendadak menjadi RM400.000.00 semasa perjanjian jual beli itu? Tidakkah ini satu penginayaan dan ada unsur-unsur penindasan kepada pelanggan? Alasan diatas mengikut tempuh masa harga pasaran dimasa 15 tahun atau 20 tahun akan datang tidak memuaskan pembeli. Hal ini kerana kita tidak dapat ramalkan apa yang akan berlaku didalam tempoh itu dan agama melarang keras mereka yang melakukan riba sebegitu rupa.
Kedua mengapa kalau kita terlewat bayar beberapa hari sahaja sudah dikenakan denda dan bunganya pula akan meningkat mencecah ratusan ringgit lagi dan apabila kita tidak menjelaskan bunga terlewat bayar tersebut maka bisinglah Pegawai-Pegawai Bank yang menghubungi kita dengan bermacam-macam ugutan. Adakah kaedah Islam melakukan zalim saperti ini?
Ketiga apakah bezanya pinjaman secara kaedah Islam yang disusun atur oleh bijak pandai Pegawai Kewangan yang mengaku dirinya Muslim sejati dengan secara kaedah konvensional yang berpandukan secara pinjaman ala Yahudi. Saya pendapat. Kedua-duanya lebih kurang seakan-akan sama sahaja dan hanya adanya perjanjian jual beli itu sahaja yang membezakan mereka tetapi dari segi penindasan dan kezaliman terhadap pelanggan tetap ada- penipuan yang begitu terancang.
Tidak ada gunanya belajar bidang agama yang ada kaitannya dengan kewangan kaedah Islam di pusat pengajian tinggi apabila balik dari Mesir atau seumpamanya dan berkerja diinstitusi kewangan yang masih menggunakan sistem riba yang dilaknati oleh Allah itu. Dalam hal sebegini mana perginya Alim Ulama? Tidakkah ini juga tanggungjawab mereka memberikan penjelasan dan bukannya memberikan alasan mencari jalan untuk kepentingan majikan seolah-olah cuba bagi menghalalkan riba itu yang boleh mengelirukan umat? Di mana Islamnya?
Dalam agama jangan sekali-kali kita memandai-mandai menghalalkan yang haram kerana ditakuti akan menjadi kemurkaan Allah yang akhirnya akan hilang punca, hilang nikmat agama dan hilang segalanya serta tiada tempat orang saperti ini diakhirat kelak.
بِســمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْم اللهم اِنا نَجْعَلُك فى نُحُورِ أعداءِنَا و نَعُوذُ بِك مِن شُرُورِهِم, اللهم بَدِّدْ شَمْلَهُم و فَرِّقْ جَمْعَهم و شَتِّتْ كَلِمَتَهم و زَلْزِلْ أَقْدَامَهم و سَلِّطْ عليهم كَلْبًا مِن كِلَابِك يا قهَّار , يا جبَّار اِهزِم الكفارYa Allah, Kami guru kimi-A! SPM seMalaysia sesi 2023 mdoakan keCEMERLANGan anak didik kami dlm kimi-A! SPM skor A+ utk semua PELAJAR. امين. Salam kimi-A! itu M U D A H ان شآء الله A! ...Chem-is- TRY اهلا وسهلارمضان 1446
Khamis, 4 April 2013
sISTEM mENGARUT
Sebelum ini kerajaan telah menguar-uarkan untuk menubuhkan satu jawatankuasa khas bagi mengkaji bebanan tugas guru. Sejak tahun 2010 sehingga 2013, jawatankuasa ini masih belum mengemukakan apa-apa penyelesaian bagi isu ini. Belum pun kerajaan mencari jalan penyelesaian untuk bebanan yang disebutkan sebelum ini, timbul pula bebanan-bebanan baru.
Akhir-akhir ini, guru-guru dibebani dengan pelbagai lagi kerja perkeranian secara online dan bukan online. Jika dulu guru hanya perlu mencatat markah pelajar dalam buku rekod, kini terpaksa menghadap komputer berjam lamanya untuk memasukkan pelbagai jenis data dalam pelbagai jenis perisian komputer seperti SAPS, SMM, APDM, SSDM, SSDM-A, SPPPBS, NILAM, dan dan lain-lain lagi. Bayangkan bukan sahaja segala maklumat pelajar di bawah tanggungjawab kami untuk kami isi, malahan guru-guru juga telah menjadi pegawai kesihatan di sekolah. Kami jugalah yang menimbang berat pelajar dan mengira BMI untuk setiap pelajar, menganalisis dan merekodkannya pada setiap bulan.
Dengan adanya sistem PBS (Pentaksiran Berasaskan Sekolah) pula, waktu tidur bukan lagi pukul 11 malam, tetapi pernah sampai pukul tiga pagi saya menghadap komputer. Saya sentiasa tidur lambat untuk menyediakan dan menanda latihan dalam kapisiti yang begitu banyak setiap minggu sejak PBS dilaksanakan. Demam kami dibuatnya. Saya tidak mampu menyiapkan kerja-kerja PBS seperti membina instrument sendiri, meriso kertas, menanda, menyemak, menyusun dan memasukkan data ke dalam sistem di mana melibatkan 160 orang pelajar bagi setiap 216 soalan. Masalah paling besar ialah semasa ingin memasukkan 160 band pelajar ke dalam sistem. (160 X 216 = 34,560 data). Selepas dimasukkan dalam sistem, kami terpaksa menggeledah fail untuk memasukkan latihan untuk semua pelajar. Jadi bayangkan berapa banyak data dan masa harus diambil untuk menyiapkannya. Sistem sedia ada pula tidak mesra pengguna dan kerapkali menghadapi ‘internal error.’
Bukan sahaja guru-guru merasai keperitan PBS, malahan pelajar apabila ditanya juga mengatakan, “Ruginya masuk tingkatan satu tahun ini (tahun lepas).” Mereka menunjukkan reaksi muak apabila nampak sahaja kelibat guru. Setiap guru yang masuk selepas sedikit penerangan, akan memberikan latihan sehingga ujian yang mereka hadapi dalam satu hari bertubi-tubi melebihi “input”.
Di sekolah kami berhempas pulas menyiapkan kerja-kerja ko-kurikulum, mengisi data, terlibat dalam AJK kecil untuk pelbagai jenis program, menjalankan kelas tambahan dan lain-lain lagi, di rumah juga kerja terpaksa disambung sampai ke pagi. Kami bukanlah robot. Dengan pelbagai tugasan ini, bilakah masanya untuk kami membuat persediaan untuk masuk mengajar dan menjadi pendidik yang efektif?
Bila ditanya tentang PBS dan keluar di kaca televisyen, segala komentar yang diberikan nampak positif, tetapi untuk mengetahui hakikat sebenar, turun dan lihatlah sendiri keadaan guru-guru di sekolah yang makin tertekan. Kami rasa benar-benar diperbodohkan dengan Dialog: Pentaksiran Berasaskan Sekolah yang disiarkan pada 20 Februari 2013 jam 10 malam di TV1 kerana seluruh guru di Malaysia tahu situasi yang sebenar adalah sebaliknya.
Kami terfikir-fikir mengapakah kerajaan mengambil sistem PBS yang telah dimansuhkan oleh banyak negara maju? Mengapa kerajaan tidak mengkaji dengan mendalam sistem ini? Di negara maju PBS dilaksanakan kerana bilangan pelajar dalam setiap kelas adalah sedikit, guru dibantu oleh “teacher assistant” tambahan pula silibus pelajaran juga sangat sedikit dibandingkan dengan Malaysia dan di setiap kelas ada fasiliti yang lengkap.
Saya sebagai rakyat Malaysia sedih dengan pembaziran secara besar-besaran dalam perbelanjaan yang dilakukan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia. Sekejap mahu aplikasi sistem PPSMI, sekejap mahu mansuhkan PPSMI. Ini jugalah yang akan berlaku pada sistem PBS. Apabila pimpinan sudah bertukar, sistem pun akan berubah. Bukankah ini pembaziran namanya. Penukaran buku teks sahaja melibatkan perbelanjaan jutaan ringgit dan ini tidak termasuk kos-kos lain yang lebih besar seperti kursus untuk guru-guru dan lain-lain lagi.
Kasihanilah kami. Di manakah janji kerajaan ingin mengkaji bebanan tugas guru-guru kerana kini bebanan kami bertambah lagi? Kami juga ingin melapangkan masa bersama anak-anak kalau bukan setiap hari pun, sekurang-kurangnya pada hujung minggu kami ingin mengenepikan sebentar kerja-kerja yang berlambak dan keluar makan bersama suami dan anak-anak. Bukankah falsafah pendidikan negara menekankan “berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta dapat menyumbang terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara”. Kami, guru-guru benar-benar perit dengan apa yang kami terpaksa kami lalui hari ini.
Marilah kawan-kawan sekalian, untuk PRU kali ini kita bersatu padu tanpa mengira bangsa, agama, budaya, latar belakang dan fahaman politik menolak sistem pendidikan sedia ada yang menghempap guru-guru pada hari ini.
Jangan sudah terhantuk baru terngadah, cukuplah dengan rekod kita menjadi antara warga paling ramai mengisi ruangan wad jiwa, marilah kita sama-sama berdoa dengan cara masing-masing agar bebanan yang menghempap di dada kita akan terlepas dengan kejayaan parti pembangkang.
Sampai bilakah kita harus membuat begitu banyak kerja perkeranian, kerja pemfailan, pengisian pelbagai jenis data, penandaan, pengisisan data dan penyusunan beratus latihan PBS, aktiviti ko-kurikulum, majlis dan aktiviti rasmi sekolah, kursus, mesyuarat, penandaan buku latihan, kelas tambahan dan bermacam bagai lagi yang begitu banyak sehingga tidak mampu disenaraikan satu-satu. Kita dipaksa melakukan segalanya sedangkan kita bukanlah Aladdin dengan Lampu Ajaib. Kita hanya ada 24 jam sehari. Aladdin pun boleh lari bila tengok senarai tugas yang dicampakkan atas kepala kita.
Marilah kita berikan peluang kepada parti pembangkang untuk membuktikan kata-kata mereka untuk membela nasib guru-guru. Biarlah Menteri-menteri yang cerdik pandai tahu kita warga pendidik juga mempunyai suara dan ada masanya akan berasa letih. Marilah kita berganding bahu menyokong parti pembangkang supaya suatu hari nanti kerajaan pada hari ini akan buka mata kepada keperitan yang terpaksa kita lalui saban hari.
Rabu, 3 April 2013
fakir fikir
APAKAH kita perasan, biasanya tindakan kita selalunya tidak selari dengan apa yang kita fikirkan? Meskipun ada frasa ‘fikir dua kali,’ lazimnya tindakan yang dilakukan setelah kita berfikir selalunya tersasar daripada apa yang kita niatkan. Ini bukan kes cakap tidak serupa bikin, tetapi fikir tak serupa bikin.
Kita ambil contoh. Dari semasa ke semasa, kita berasa kesal mengabaikan masa kerana melayari internet, sedangkan kita sepatutnya membuat kerja-kerja pejabat. Setelah beberapa lama melayarinya, barulah kita perasan masa kita banyak terbuang. Bila tersedar, baharulah kita memulakan kerja sambil berazam tidak mahu curi tulang pada keesokkannya. Malangnya, perkara yang serupa kita lakukan pada hari esok.
Kita selalu berazam untuk berjimat belanja bila mendapat gaji. Tidak mahu membeli benda yang tidak kita perlukan. Namun, sebaik sahaja kita menghadap mesin ATM, niat asal untuk mengeluarkan RM100 berubah menjadi RM200. Niat hendak membeli barang perlu bertukar setelah duit ada di tangan.
Setiap kali berdiri di tikar sembahyang, kita berniat untuk bersolat dengan khusyuk. Namun belum pun tamat doa iftitah, fikiran sudah melayang jauh dengan hal-hal dunia hingga terlupa rakaat solat.
Banyak lagi contoh-contoh yang kalau kita fikirkan, seolah-olah kita ini sentiasa lalai bila bertindak lain daripada apa yang kita niatkan. Bertindak tidak serupa fikir. Mengapa ini terjadi? Mengapa, meskipun telah fikir dua kali, malah berkali-kali, kita tidak dapat patuh dengan nawaitu asal?
Kita mempunyai otak kiri dan otak kanan. Otak kiri adalah otak logik yang akan membuat kita berfikir panjang. Otak kanan pula adalah otak yang banyak berkaitan dengan rasa. Pendek kata, otak kiri, otak rasional, otak kanan pula otak emosional. Memang mudah untuk rasional apabila kita duduk diam dan berfikir. Namun, apabila kita mula berdiri dan melangkah, emosi mengambil peranan hingga apa yang dirancang menjadi tersasar dan hancur lebur.
Tiadanya kesinambungan di antara berfikir dan bertindak ini sememangnya satu kelemahan. Dalam sehari, hampir mustahil seseorang itu dapat bertindak berdasarkan apa yang diputuskan oleh fikiran. Pasti ada tindakannya di luar apa yang dirancangkan oleh fikiran. Sebaiknya kita perlu sentiasa waspada dengan kelemahan ini ~ seolah-olah khusyuk dengan tingkah tanduk kita agar seiring dengan apa yang difikir, meskipun ia amat sukar.
Bagaimana pun, selagi tindakan yang tidak sebanding dengan fikiran itu bersifat peribadi, tentulah ia hanya member kesan pada kita sendiri. Namun, seandainya tindakan kita itu member kesan kepada orang lain, ia mempunyai risiko yang membahayakan.
Bayangkan, jika seseorang bapa itu walaupun telah berfikir untuk memberi nasihat kepada anaknya yang nakal tiba-tiba menerima ejekan pula daripada anaknya? Kata-kata nasihat boleh sahaja disusuli dengan penampar. Betapa andainya seorang ketua yang mahu menerangkan mengenai masalah syarikat, sebaliknya diprovok oleh kakitangannya dengan kata nista? Dia boleh sahaja melepas geram dengan mengambil tindakan yang memberi kesan terhadap masa depan kakitangannya itu sendiri.
Kita bukan sahaja wajib memimpin diri sendiri. Sebaliknya ada ketikanya perlu memimpin mereka yang bergantung harap dengan kita. Kerana itu, andainya kita pula tidak boleh diharap oleh mereka yang menjadi anak buah, pengikut atau ahli-ahli kita, lebih baik kita melepaskan tanggungjawab itu kepada orang lain.
Inilah padah apabila tidak boleh menseiringkan apa yang dikikir dengan apa yang dibuat. Ia bukan sahaja membahayakan diri sendiri, malah masa depan orang lain. Biarlah bikin serupa fikir.
Kita ambil contoh. Dari semasa ke semasa, kita berasa kesal mengabaikan masa kerana melayari internet, sedangkan kita sepatutnya membuat kerja-kerja pejabat. Setelah beberapa lama melayarinya, barulah kita perasan masa kita banyak terbuang. Bila tersedar, baharulah kita memulakan kerja sambil berazam tidak mahu curi tulang pada keesokkannya. Malangnya, perkara yang serupa kita lakukan pada hari esok.
Kita selalu berazam untuk berjimat belanja bila mendapat gaji. Tidak mahu membeli benda yang tidak kita perlukan. Namun, sebaik sahaja kita menghadap mesin ATM, niat asal untuk mengeluarkan RM100 berubah menjadi RM200. Niat hendak membeli barang perlu bertukar setelah duit ada di tangan.
Setiap kali berdiri di tikar sembahyang, kita berniat untuk bersolat dengan khusyuk. Namun belum pun tamat doa iftitah, fikiran sudah melayang jauh dengan hal-hal dunia hingga terlupa rakaat solat.
Banyak lagi contoh-contoh yang kalau kita fikirkan, seolah-olah kita ini sentiasa lalai bila bertindak lain daripada apa yang kita niatkan. Bertindak tidak serupa fikir. Mengapa ini terjadi? Mengapa, meskipun telah fikir dua kali, malah berkali-kali, kita tidak dapat patuh dengan nawaitu asal?
Kita mempunyai otak kiri dan otak kanan. Otak kiri adalah otak logik yang akan membuat kita berfikir panjang. Otak kanan pula adalah otak yang banyak berkaitan dengan rasa. Pendek kata, otak kiri, otak rasional, otak kanan pula otak emosional. Memang mudah untuk rasional apabila kita duduk diam dan berfikir. Namun, apabila kita mula berdiri dan melangkah, emosi mengambil peranan hingga apa yang dirancang menjadi tersasar dan hancur lebur.
Tiadanya kesinambungan di antara berfikir dan bertindak ini sememangnya satu kelemahan. Dalam sehari, hampir mustahil seseorang itu dapat bertindak berdasarkan apa yang diputuskan oleh fikiran. Pasti ada tindakannya di luar apa yang dirancangkan oleh fikiran. Sebaiknya kita perlu sentiasa waspada dengan kelemahan ini ~ seolah-olah khusyuk dengan tingkah tanduk kita agar seiring dengan apa yang difikir, meskipun ia amat sukar.
Bagaimana pun, selagi tindakan yang tidak sebanding dengan fikiran itu bersifat peribadi, tentulah ia hanya member kesan pada kita sendiri. Namun, seandainya tindakan kita itu member kesan kepada orang lain, ia mempunyai risiko yang membahayakan.
Bayangkan, jika seseorang bapa itu walaupun telah berfikir untuk memberi nasihat kepada anaknya yang nakal tiba-tiba menerima ejekan pula daripada anaknya? Kata-kata nasihat boleh sahaja disusuli dengan penampar. Betapa andainya seorang ketua yang mahu menerangkan mengenai masalah syarikat, sebaliknya diprovok oleh kakitangannya dengan kata nista? Dia boleh sahaja melepas geram dengan mengambil tindakan yang memberi kesan terhadap masa depan kakitangannya itu sendiri.
Kita bukan sahaja wajib memimpin diri sendiri. Sebaliknya ada ketikanya perlu memimpin mereka yang bergantung harap dengan kita. Kerana itu, andainya kita pula tidak boleh diharap oleh mereka yang menjadi anak buah, pengikut atau ahli-ahli kita, lebih baik kita melepaskan tanggungjawab itu kepada orang lain.
Inilah padah apabila tidak boleh menseiringkan apa yang dikikir dengan apa yang dibuat. Ia bukan sahaja membahayakan diri sendiri, malah masa depan orang lain. Biarlah bikin serupa fikir.
Ustaz Rujhan
Dia seorang pendakwah yang versatil. Kuliah dan tazkirahnya bersepadu antara ilmu, kisah, madah dan gurauan yang berhikmah. Mendengar kata-katanya membuat kita berfikir, ketawa dan menangis.
Paling saya ingat, kuliahnya tentang mati. Saya tidak pernah jemu walaupun telah mendengarnya berkali-kali. Peristiwa yang paling saya ingati ialah apabila kami sama-sama mengendalikan satu program latihan di Janda Baik, Pahang.
“Ustaz, tolong sambung ceramah saya. Tangan saya menggeletar, fikiran saya melayang, hati berdebar-debar,” ujarnya sebaik memberi salam dan menerpa ke bilik penginapan saya yang hanya bersebelahan dewan kuliah.
Saya yang sedang tidur terjaga dan terus menyambung kuliahnya. Seingat saya tentang ‘Bahaya Dosa’. Sejak itu dia sering uzur. Ajakan saya untuk dia dan keluarga menetap di KL ditolak dengan baik. Dia memilih untuk tinggal di kampung halamannya, satu daerah terpencil di negeri Pahang. Saya memahami tindakannya. Sebagai anak yang sangat taat, dia memilih untuk tinggal berdekatan dengan ibu-bapanya.
Sejak itu dia sekali-skala sahaja bersama saya menjalankan program latihan. Kebanyakan masanya dihabiskan berdakwah di Pahang. Paling saya terhibur apabila mendengar kuliahnya dalam radio Malaysia Pahang. Intonasi suara, lenggang lenggok bahasanya serta butiran fakta ceramah semakin meningkat. Dalam hati, saya bangga punya sahabat sepertinya.
Namun, suatu yang saya tidak pernah lupa, dia akan mengirim ikan patin masak tempoyak setiap kali berkesempatan. Sungguh lazat ditambah dengan sambal kering hitam belimbing. Semua masakan cara kampung. Bukan sedikit, kadangkala sampai penuh bekaS besar yang dikirimnya.
“Ustaz Rujhan, buat susah-susah sahaja, “ begitu kata saya apabila menelefonnya semula sebaik kirimannya sampai.
“Ana tahu, ustaz dan isteri ustaz tentu suka…” jawabnya pendek.
Beberapa bulan berlalu… kami sibuk dengan tugas masing-masing. Tugas kami menyebabkan jarang-jarang kami berada di rumah. Apatah lagi sahabat, isteri dan anak-anak sendiri pun sering berenggang. Dia sering bergerak sendirian. Secara solo dia berdakwah ke sana ke mari. Pergi sebelum Subuh, pulang jauh-jauh malam.
Paling saya inginkan dia menjadi seorang penulis. Dia punya bakat yang besar. Hafalannya mantap. Cuma, mungkin kerana kekangan masa dan tenaga, dia terpaksa memilih untuk berceramah berbanding menulis.
“Dah ada rangkanya. Banyak sudah poin-poin penting, “katanya.
“Apa lagi… tulislah. Jangan tunggu masa lapang ustaz, lapangkan masa,” nasihat saya sebagai seorang abang.
Tiba-tiba saya mendengar dia diserang ‘serangan jantung’ kali pertama. Saya terkejut. Rupa-rupanya rasa gementar, tangan yang menggeletar tahun-tahun yang lalu itu mungkin simptom awal pada serangan jantung. Ah, sayang sungguh, saya tidak sempat meluang masa untuk kembara menziarahinya kerana saya sendiri mengalami sakit akibat koyaknya otok dua belah bahu, kiri dan kanan. Saya tidak dapat memandu kerana otot leher selalu diserang ‘frozen shoulder’. Ayah pula sakit-sakit ditambah kerja menulis dan mengendalikan latihan.
“Dia diserang strok kali pertama di bulan Ramadan ketika membaca Al Quran,” begitu yang saya dengar daripada rakan-rakan yang berulang menziarahi. Saya terkilan. Terasa ‘berhutang’ kepadanya. Saya tidak mahu menelefonnya, saya ingin menziarahnya. Bila? Nantilah… bisik hati memberi alasan. Kali kedua dia diserang strok, waktu itu saya sedang bersedia untuk membuat pembedahan (ditangguhkan sementara hingga kini atas sebab-sebab teknikal). Namun kali ini saya bertuah…
“Ustaz, apa khabar… rindu sangat dengan ustaz,” ujarnya beberapa lama selepas ‘kebah’ daripada serangan strok yang kedua.
“Ya Allah, ana pun rindu,” ujar saya. Mudah-mudahan rindu kami kerana Allah.
“Ana nak bersama ustaz semula. Sudah rindu untuk ikut modul dan berkongsi ilmu serta pengalaman,” katanya.
“Ustaz datanglah. Ana sering uzur,” balas saya.
Kami berbual agak lama. Terlalu lama, ulas isteri saya. Kami sama-sama keberatan untuk menamatkan panggilan. Dia bertanya pelbagai perkara. Berkongsi bermacam-macam rasa.
“Bagaimana ustaz membahagikan masa?”
Itulah antara soalan yang masih saya ingat. Walaupun dia selalu bertanya, tetapi diam-diam saya akui bahawa sayalah hakikatnya banyak belajar daripadanya. Belajar bersantai dalam memberi kuliah. Belajar mengadun antara fakta, cerita dan gurauan dalam batas dakwah dan tarbiah.
Tengah Jumaat itu, saya di utara. Selepas memberi kuliah secara ‘maraton’ seawal jam 8 pagi sehingga 12.30 tengah hari, saya kembali ke dalam kereta dengan kepala yang berdenyut-denyut. Bagi meredakannya saya bawa berselawat setelah menelan ubat.
“Ustaz, tahu tentang strok?” kata sahabat di sebelah yang membantu saya memandu kereta.
“Tahu kenapa?” saya menjawab biasa-biasa.
“Ustaz Rujhan, sahabat ustaz telah meninggal sebentar tadi akibat serangan strok,” katanya perlahan.
Innalillah wa inna ilaihi rajiun… saya terkejut. Saya terdiam seketika. Setelah membaca surah Al-Fatehah saya buka kembali SMS terakhir yang dikirimnya 3 minggu yang lalu. Menerusi SMS itu memohon maaf dan menyatakan keuzuran kerana belum dapat bertemu. Jika tidak jadual kuliah dan kursus yang telah siap diatur, mahu sahaja saya memecut ke Pahang untuk menziarahi jenazahnya. Namun apakan daya, masih dua program yang perlu diisi di utara dan tiga program lagi menanti di bahagian tengah dan selatan.
Akhirnya, setelah kira-kira dua minggu selepas dikebumikan saya di sini… di bawah pohon rendang di sisi pusaranya yang masih merah dan basah. Bersama-sama beberapa orang sahabat terapat, saya bertahlil. Walaupun bumi berbahang dipanah mentari, namun hati menjadi dingin dibelai kenangan-kenangan indah yang mengiringi pemergiannya.
“Detik pemergiannya pada penghulu segala hari, hari Jumaat.”
“Jemaah masjid penuh berganda ketika solat jenazahnya.”
“Allahyarham masih memberi kuliah Subuh di masjid berhampiran pada hari diserang strok.”
“Ketika pusaranya digali, tercium bau yang wangi.”
“Sebaik jenazah dikebumikan, hujan turun dengan lebatnya!”
“Dia sangat suka bersedekah walaupun ketika susah.”
“Di akhir-akhir hayatnya dia banyak berzikir, bertahajud dan duha.”
Begitulah yang saya dengar berita-berita dan kisah yang melingkari detik kematiannya. Orang yang telah mati akan disebut namanya mengikut amalannya ketika hidup. Sungguh penceramah yang hebat apabila menyentuh tentang kematian itu pun telah mati… Terbayang anak isteri yang menangis kesedihan dengan pemergian suami seperti yang sering dibayangkannya… Terbayang detik-detik dahsyat ‘Sakaratul Maut’ yang sentiasa diperingatkannya. Kini segala-galanya telah dialaminya sendiri.
“Ustaz semua, makanlah… sengaja saya masak ikan patin gulai tempoyak pada tengah hari ini. Ustaz Rujhan dulu selalu menghidangkan ustaz-ustaz masakan ini. Sekarang saya sebagai isteri nak menyambung amalan arwah suami saya…” kata isterinya menjemput kami makan. Selepas makan, kami kumpulkan semua anak Allahyarham. Tazkirah, kata semangat dan kisah-kisah kebaikan ayah mereka kami imbau satu persatu. Mudah-mudahan anak-anak yatim ini menjadi ‘orang besar’ mengikut jejak anak-anak yatim yang hebat seperti Rasulullah SAW, Imam Safie, Imam Bukhari, Imam Hanbali dan lain-lain.
Sungguh saya benar-benar terharu. Allah Maha Mengetahui hikmah di sebalik kesedihan ini. Dia yang jarang ada di rumah itu akhirnya telah tiada buat selama-lamanya.
“Ustaz, tunjuk ajar saya untuk menulis…”
Masih terngiang-ngiang permintaan terakhirnya. Begitu tawaduknya, pada hal dia telah pun menulis dengan begitu baik dalam sebuah majalah yang semakin meningkat edarannya. Apalah ertinya keindahan sebuah tulisan dibandingkan dengan keindahan sebuah kematian? Saya cemburu, terlalu cemburu… mengenangkan bagaimana dia melakarkan sebuah kehidupan yang penuh perjuangan. Dia berdakwah, sehingga Subuh yang terakhir.
Benarlah seperti yang sering diungkapkan… cara mati seseorang akan ditentukan bagaimana cara hidupnya. Semoga Allahyarham Ustaz Rujhan bin Hj Razali, anak kepada seorang Tok Imam, adik kepada seorang murabbi, suami kepada seorang isteri yang tabah itu… di tempatkan di kalangan para solehin, diampunkan, dikasihani dan diredai Allah! Amin.
Pergilah dulu sahabat ku, aku dan kami semua, pasti menyusul mu nanti.
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
الرَّحْمـنِ الرَّحِيمِ
مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ
صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ
table map Organic 'CHem-is-try' di pusat sumber KMS
ada laptop ada internet 3G... boleh tanya pakcik Google jawapan organik |
selamat studi sis |
lebih baik belajar berkumpulan dan lantik seorang ketua |
mana pelakon nie?... opsss... hanya roh yang ada... jasad sedang ketiduran di asrama |
yang terbaek 4 orang 1 kumpulan |
lagi terror... wat trivia organik... sapa cepat dia menang... |
peta minda adalah cara terbaek nak belajar memahami konsep kimi-'A' organik |
Lagi ramai lagi bagus.... ada bagus juga |
boleh guna untuk sumer pelajar PST Sains... PDT IV... pelajar akaun dan PDT II tengok aje la... :) |
Langgan:
Catatan (Atom)