Seorang pelajar menggantung dirinya kerana malu dituduh mencuri Iphone milik seorang guru. Dia dikatakan dipukul oleh guru tersebut, dibrain wash dan dipaksa mengaku oleh 4 orang guru, kemudian dicaci dan dihina di dalam kelas.
Dan hari ini, pelajar itu pergi selama-lamanya. Meninggalkan kita dengan pelbagai persoalan, iktibar dan teladan yang perlu kita ambil dengan peristiwa ini.
Khairul Hakimin Muhammad minta aku tulis sesuatu tentang hal ini. Bukan beliau seorang, malah ada lagi beberapa sahabat pm minta perkara yang sama.
Baiklah. Aku menulis dari kacamata aku. Kacamata seorang guru sekolah rendah yang sudah berkhidmat hampir 13 tahun.
Guru. Cikgu. Ustaz. Sir. Teacher. Madam.
Itu antara gelaran yang diberi kepada mereka yang diberi sijil perguruan sebagai lesen untuk mengajar.
Tugas guru ini mulia. Menyampaikan ilmu, mendekati murid-murid, berhubung terus dengan mereka dalam memberi tunjuk ajar.
Demi Tuhan, tidak terkira banyaknya jasa guru yang tak pernah ibu bapa tahu. Yang berlaku sehari-hari di sekolah, tapi murid tidak ceritakan di rumah.
Namun...
Tidak semua yang menjadi guru itu kerana minat mereka. Ada segelintir memilih profesion ini kerana mudah dapat kerja. Mudah pula nak buat pinjaman beli kereta, beli rumah dan sebagainya.
Aku tidak suka berkata hal ini, namun aku terpaksa luahkan juga malam ini.
Ada segelintir guru menjadi guru hanya kerana kerja dan gaji. Langsung tiada jiwa seorang pendidik dalam hatinya.
Aku sebagai seorang manusia pun jelek dengan perangai segelintir guru yang bersikap demikian. Tidak professional dalam menjalankan tugasan.
Paling teruk, ada guru yang menyimpan dendam.
Ada saja beberapa ibu bapa yang tidak setuju, ibu bapa yang kuat mengadu, yang jenis manja dan banyak songeh, anak-anak mereka yang jadi mangsa. Diabaikan, dipulau dan tidak lagi dipeduli.
Ini sikap yang aku benci. Tidak professional dengan kerjaya sendiri.
Umum tahu, aku guru disiplin yang menyokong kuasa merotan dikembalikan pada guru. Aku sokong penuh perihal merotan.
Namun aku tidak setuju itu lesen untuk guru pukul murid suka suki. Bukan lesen kepada guru untuk mendera. Zahir dan batin. Tidak!
Dulu aku pernah menulis. Menulis tentang segelintir guru yang mempergunakan ayat
'tidak berkat lawan guru',
'guru ini golongan mulia penyampai ilmu',
'ulama sangat menghormati golongan guru' dan banyak lagi ayat bela diri.
Ayat itu benar. Tapi digunakan untuk menutup kesalahan diri. Hat ni yang salahnya. Mempergunakan untuk melindungi diri. Bacul.
Murid ditengking bodoh, dipanggil monyet, dimaki hamun depan khalayak, dihempuk dengan buku kat kepala, ditunjal dahi sambil menyumpah seranah, dibaling buku dari tingkat tiga ke bawah hanya kerana tidak tulis hari dan tarikh, dimalukan di depan kelas, di tapak perhimpunan, di bilik guru, di depan semua orang.
Dan bila murid menarik muka, murid tidak senyum padanya, murid menjauhinya, maka dikatakan murid itu biadab. Digunakan ayat 'tidak berkat lawan guru'.
Macam tahi orang macam ni.
Itu penderaan emosi. Benar mereka itu murid kamu, benar mereka itu bodoh dan tak tahu, tapi mereka masih punya perasaan. Masih punya maruah dan harga diri.
Cuba anak kau kena perlaku begitu, macam orang sasau kau amuk.
Penderaan emosi begini jauh lebih teruk dari hukuman fizikal seperti merotan.
Birat dirotan hanya kekal sehari dua, namun emosi yang terluka diingati sampai bila-bila.
Hari ini, seorang pelajar akhirnya mati. Bukan sebab dirotan guru, tapi sebab didera secara emosi.
Golongan guru yang dihormatinya, yang dikagumi sekian lama, yang sepatutnya melindungi dia tetapi memilih untuk menuduhnya mencuri. Guru yang disayanginya memilih untuk menuding jari bukannya mempercayai.
Guru yang sepatutnya bertindak sebagai ibu bapa kepadanya melakukan dia bagai musuh. Memalukan dan menyakitinya secara fizikal dan emosi. Hanya kerana dia pelajar yang tidak mampu melawan dan guru itu mulia pekerjaan tidak bermakna dia layak dilayan sebegitu.
Walau penafian dibuat, walau tanpa bukti, murid ini didera secara emosi. Sehingga hancur luluh hatinya, hingga hilang pertimbangan akal remaja dan hari ini; dia pergi buat selama-lamanya.
1 Februari 2018. Suatu hari yang menyedihkan.
******
Aku menulis malam ini bukan untuk membuka ruang golongan guru untuk dikecam. Malah barangsiapa yang mengecam golongan guru secara umum, aku akan delete komen tersebut.
Aku menulis malam ini untuk kita golongan guru sama-sama fikir dan ambil iktibar.
Pekerjaan kita mulia, itu tiada takwil. Namun tindakan kita sesetengahnya tidak menggambarkan kemuliaan kita.
Sama-sama kita muhasabah diri. Betulkan apa yang tidak kena. Tanamkan kecintaan dan kasih sayang pada profesion ini. Biar terluah dari hati yang jujur dan murni.
Yang salah itu bukan guru.
Yang salah itu adalah individu.
Kecamlah individu tersebut. Marahlah dengan sikap mereka. Bukan marah pada perkerjaan mereka.
Begitulah.
Puaka Bersekutu
#MFS
- Teguran ini ditujukan kepada tubuh badan aku sendiri buat pertamanya.
بِســمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْم اللهم اِنا نَجْعَلُك فى نُحُورِ أعداءِنَا و نَعُوذُ بِك مِن شُرُورِهِم, اللهم بَدِّدْ شَمْلَهُم و فَرِّقْ جَمْعَهم و شَتِّتْ كَلِمَتَهم و زَلْزِلْ أَقْدَامَهم و سَلِّطْ عليهم كَلْبًا مِن كِلَابِك يا قهَّار , يا جبَّار اِهزِم الكفارYa Allah, Kami guru kimi-A! SPM seMalaysia sesi 2023 mdoakan keCEMERLANGan anak didik kami dlm kimi-A! SPM skor A+ utk semua PELAJAR. امين. Salam kimi-A! itu M U D A H ان شآء الله A! ...Chem-is- TRY اهلا وسهلارمضان 1446
Khamis, 1 Februari 2018
Selasa, 30 Januari 2018
Makan nasi
*RAHSIA ALLAHUMMA BARIKLANA (DOA MAKAN)*
Dalam perjalanan mencari ilmu, Tuan Guru Habib Lutfi bin Yahya bertemu Kiyai Tua. Habib yang masih muda waktu itu kehairanan menyaksikan akhlak Kiyai. Waktu ada butiran nasi yang terjatuh lalu dipungut dan dikembalikan ke pinggan untuk dimakan kembali.
“Kenapa harus dikutip? Kan hanya nasi sebutir,” tanya Habib muda menduga.
“Jangan sekadar lihat ianya sebutir nasi. Adakah kamu boleh mencipta sebutir ni seorang diri sehingga jadi nasi?”
Habib muda terdiam. Kiyai Tua melanjutkan bicara.
“Ketahuilah. Waktu kita makan nasi, Allah dah menyatukan peranan ramai manusia. Nasi Bin Beras Bin Padi. Mula dari mencangkul, menggaru, buat bendang, menanam benih, memupuk, menjaga huma sampai membanting padi ada jasa banyak orang.
Kemudian dari tanaman padi jadi beras dan jadi nasi. Terlalu ramai hamba Allah terlibat sampai jadi nasi.”
“Jadi kalau ada sebutir nasi sekalipun jatuh, ambillah. Jangan sebab masih banyak dalam pinggan, kita biarkan yang sebutir. Itu salah satu bentuk takabur, dan Allah tak suka manusia yang takabur. Kalau tak kotor dan tak bawa mudarat pada kesihatan kita, ambil dan satukan dengan nasi lainnya, sebagai tanda syukur kita”.
Habib muda mengangguk.
“Sebab itulah sebelum makan, kita diajarkan doa: Allahumma bariklana (Ya Allah berkatilah kami). Bukan Allahumma barikli (Ya Allah berkatilah aku), walaupun waktu tu kita makan sendirian.
“Lana” itu maknanya untuk semuanya:
Mulai petani, pedagang, pengangkut, pemasak sampai penyaji semuanya termaktub dalam doa tu. Jadi doa tu merupakan ucapan syukur kita serta mendoakan semua orang yang ada peranan dalam kehadiran nasi yang kita makan.”
“Dan kenapa dalam doa makan ada ayat: Waqina ‘adzaban nar (Jagalah kami dari azab neraka). Apa hubungan, makan dengan neraka pula?”
“Saya tak tahu,” jawab Habib muda.
“Begini. Kita makan ini hanya wasilah. Yang bagi kita 'rasa kenyang' adalah Allah. Kalau kita makan dan anggap yang bagi kenyang adalah makanan yang kita makan, maka takut itu akan menjatuhkan kita dalam kemusyrikan. Syirik! Dosa terbesar!”
“Astaghfirullahal‘adhim...” Habib muda, tak menyangka langsung makna doa makan sedalam itu.
• Catatan oleh Tuan Guru Maulana Habib Lutfi Bin Yahya, Pekalongan, Jawa Tengah, Indonesia
Senafas Ke Barzakh : http://www.fatehteam.com/senafas-ke-barzakh-ustaz-ahmad-dusuki-abd-rani/
Dalam perjalanan mencari ilmu, Tuan Guru Habib Lutfi bin Yahya bertemu Kiyai Tua. Habib yang masih muda waktu itu kehairanan menyaksikan akhlak Kiyai. Waktu ada butiran nasi yang terjatuh lalu dipungut dan dikembalikan ke pinggan untuk dimakan kembali.
“Kenapa harus dikutip? Kan hanya nasi sebutir,” tanya Habib muda menduga.
“Jangan sekadar lihat ianya sebutir nasi. Adakah kamu boleh mencipta sebutir ni seorang diri sehingga jadi nasi?”
Habib muda terdiam. Kiyai Tua melanjutkan bicara.
“Ketahuilah. Waktu kita makan nasi, Allah dah menyatukan peranan ramai manusia. Nasi Bin Beras Bin Padi. Mula dari mencangkul, menggaru, buat bendang, menanam benih, memupuk, menjaga huma sampai membanting padi ada jasa banyak orang.
Kemudian dari tanaman padi jadi beras dan jadi nasi. Terlalu ramai hamba Allah terlibat sampai jadi nasi.”
“Jadi kalau ada sebutir nasi sekalipun jatuh, ambillah. Jangan sebab masih banyak dalam pinggan, kita biarkan yang sebutir. Itu salah satu bentuk takabur, dan Allah tak suka manusia yang takabur. Kalau tak kotor dan tak bawa mudarat pada kesihatan kita, ambil dan satukan dengan nasi lainnya, sebagai tanda syukur kita”.
Habib muda mengangguk.
“Sebab itulah sebelum makan, kita diajarkan doa: Allahumma bariklana (Ya Allah berkatilah kami). Bukan Allahumma barikli (Ya Allah berkatilah aku), walaupun waktu tu kita makan sendirian.
“Lana” itu maknanya untuk semuanya:
Mulai petani, pedagang, pengangkut, pemasak sampai penyaji semuanya termaktub dalam doa tu. Jadi doa tu merupakan ucapan syukur kita serta mendoakan semua orang yang ada peranan dalam kehadiran nasi yang kita makan.”
“Dan kenapa dalam doa makan ada ayat: Waqina ‘adzaban nar (Jagalah kami dari azab neraka). Apa hubungan, makan dengan neraka pula?”
“Saya tak tahu,” jawab Habib muda.
“Begini. Kita makan ini hanya wasilah. Yang bagi kita 'rasa kenyang' adalah Allah. Kalau kita makan dan anggap yang bagi kenyang adalah makanan yang kita makan, maka takut itu akan menjatuhkan kita dalam kemusyrikan. Syirik! Dosa terbesar!”
“Astaghfirullahal‘adhim...” Habib muda, tak menyangka langsung makna doa makan sedalam itu.
• Catatan oleh Tuan Guru Maulana Habib Lutfi Bin Yahya, Pekalongan, Jawa Tengah, Indonesia
Senafas Ke Barzakh : http://www.fatehteam.com/senafas-ke-barzakh-ustaz-ahmad-dusuki-abd-rani/
Sabtu, 27 Januari 2018
Garisan
Jadilah ORG BIJAK & KACAK
Seorang Guru membuat garis sepanjang 100cm di papan tulis, lalu berkata :
“Anak2, cuba pendekkan garisan ini!”
Anak pertama maju ke depan,
dia padamkan 20 cm dari garisan itu menjadi 80 cm.
Anak ke 2 melakukan hal yang sama,
sekarang garisannya tinggal 60 cm.
Anak ke 3 & ke 4 pun maju ke depan melakukan hal yang sama, hingga garisan itu tinggal 20 cm.
Terakhir,
seorang anak yang bijak maju ke depan. Dia tidak memadam garisan yang sudah tinggal 20 cm, tetapi membuat garisan baru sepanjang 120 cm, lebih panjang dari garisan yang asal...
Guru itu menepuk bahunya. "Kamu memang bijak, untuk membuat garisan itu menjadi pendek, kita tidak perlu memadamkan sebahagiannya, cukup dengan membuat garisan lain yg lebih panjang, maka garisan asal akan menjadi lebih pendek dengan sendirinya."
*Moral of the story*... Untuk menjadi yang terbaik tidak perlu *menjatuhkan, menyingkirkan atau memperlekehkan* pihak lain.
Cukup lakukan sesuatu yang *lebih baik* secara konsisten.
Biarkan *waktu yang akan membuktikan* kebaikan kita.
"Orang lain yang memang sudah baik akan tetap bersinar meskipun terpendam dalam lumpur yang gelap pekat."
*Majulah tanpa menyingkirkan...*
*Naiklah tanpa menjatuhkan...*
*Jadilah baik tanpa harus memperlekehkan*..
*Jadilah benar tanpa harus menyalahkan...*
Seorang Guru membuat garis sepanjang 100cm di papan tulis, lalu berkata :
“Anak2, cuba pendekkan garisan ini!”
Anak pertama maju ke depan,
dia padamkan 20 cm dari garisan itu menjadi 80 cm.
Anak ke 2 melakukan hal yang sama,
sekarang garisannya tinggal 60 cm.
Anak ke 3 & ke 4 pun maju ke depan melakukan hal yang sama, hingga garisan itu tinggal 20 cm.
Terakhir,
seorang anak yang bijak maju ke depan. Dia tidak memadam garisan yang sudah tinggal 20 cm, tetapi membuat garisan baru sepanjang 120 cm, lebih panjang dari garisan yang asal...
Guru itu menepuk bahunya. "Kamu memang bijak, untuk membuat garisan itu menjadi pendek, kita tidak perlu memadamkan sebahagiannya, cukup dengan membuat garisan lain yg lebih panjang, maka garisan asal akan menjadi lebih pendek dengan sendirinya."
*Moral of the story*... Untuk menjadi yang terbaik tidak perlu *menjatuhkan, menyingkirkan atau memperlekehkan* pihak lain.
Cukup lakukan sesuatu yang *lebih baik* secara konsisten.
Biarkan *waktu yang akan membuktikan* kebaikan kita.
"Orang lain yang memang sudah baik akan tetap bersinar meskipun terpendam dalam lumpur yang gelap pekat."
*Majulah tanpa menyingkirkan...*
*Naiklah tanpa menjatuhkan...*
*Jadilah baik tanpa harus memperlekehkan*..
*Jadilah benar tanpa harus menyalahkan...*
Ahad, 21 Januari 2018
SLT
Assalam warga psyarah KMS
Tempoh hari Dr Baiduriah telah beri amanat yang dibacakan oleh TP KMS
Eloklah diteliti pesanan dari ucapan itu. DB sudah menetapkan tiada lagi ranking antara kolej dan ranking antara pensyarah.
Kaji dan laksanakan *CoD, JITT, dan JITL*. Keperluan setiap pensyarah membuat nota kuliah sendiri, sediakan soalan dan jawapan tutorial / UPS / kerja kursus sendiri dan semua ini tidak boleh diselaraskan oleh unit atau kolej itu perlu diikuti dan dilaksanakan.
Bangunkanlah kesedaran dan kemampuan pelajar untuk belajar (beri kemahiran dan teknik belajar (termasuk kemahiran mengurus masa, kemahiran membuat nota, kemahiran untuk membuat mind map dsbnya itu) jika pelajar masih lemah perkara itu). *Jangan sekali-kali bagi nota kepada pelajar* (termasuklah nota rompong di mana pelajar mengisi tempat kosong dan juga mind map tidak boleh diberi kepada pelajar kerana mind map pun satu bentuk nota yang perlu dibuat sendiri oleh pelajar) kerana ini akan memusnahkan semua usaha penambahbaikan kualiti lulusan Matrikulasi.
Membuat nota itu adalah fundamental process yang perlu dilaksanakan oleh pelajar kerana ia memerlukan pelajar membuat rujukan kepada buku-buku yang disenaraikan. Fasa-fasa membuat nota (nota sebelum kuliah, nota semasa kuliah, nota selepas kuliah) itu selaras dengan prinsip SLT yang sangat ditekankan untuk membangunkan kemampuan pembelajaran sepanjang hayat (ini adalah garis panduan UNESCO).
Jika amalan membuat nota ini dilaksanakan dengan betul, pelajar yang mengamalkannya memang boleh menjadi jauh lebih baik daripada pelajar yang diberikan nota dan menghafal kandungan nota itu. Untuk melaksanakan proses membuat nota yang betul, setiap pensyarah perlu menyediakan dan mengedarkan sinopsis kursus, senarai buku rujukan dan perancangan harian untuk aktiviti PdP yang akan dilaksanakan sebelum permulaan kelas pertama.
Kemampuan setiap pelajar berbeza, jadi pencapaian akademik memang akan berbeza. Jadi jangan pula kita fikirkan semua orang boleh mendapat gred A atau B. Lagi pelik 100% A. Gred kelulusan pelajar perlu betul-betul mencerminkan kemampuan mengusai kemahiran dan kandungan pelajaran pelajar berkenaan.
Untuk merealisasikan tindakan pelajar, pensyarah tidak boleh membuat kelas tambahan kerana ini akan menganggu SLT pelajar. Hanya kelas gantian yang sangat perlu sahaja yang wajar dilaksanakan. Ini sebenarnya salah satu dasar Bahagian Matrikulasi.
Setiap pensyarah juga perlu mengikuti prinsip memberi kuliah yang betul. *Slaid / power point itu sepatutnya adalah talking points.* Pensyarah perlu secara lisan dan/atau berbantukan papan putih/hitam, video menghuraikan setiap point yang berkenaan.
Sesungguhnya spoon-feed memusnahkan masa depan bangsa dan negara. Matlamat utama pendidikan adalah untuk membentuk manusia supaya menjadi manusia yang berguna kepada majikan, bangsa dan negara; jika mereka di *spoon-feed* kebanyakan mereka hanya berguna kepada diri mereka sahaja dan tidak berguna serta menjadi beban kepada majikan, bangsa dan negara.
Renungan bersama
P/s--- ada satu kolej akan ditutup. Betul ke?
Tempoh hari Dr Baiduriah telah beri amanat yang dibacakan oleh TP KMS
Eloklah diteliti pesanan dari ucapan itu. DB sudah menetapkan tiada lagi ranking antara kolej dan ranking antara pensyarah.
Kaji dan laksanakan *CoD, JITT, dan JITL*. Keperluan setiap pensyarah membuat nota kuliah sendiri, sediakan soalan dan jawapan tutorial / UPS / kerja kursus sendiri dan semua ini tidak boleh diselaraskan oleh unit atau kolej itu perlu diikuti dan dilaksanakan.
Bangunkanlah kesedaran dan kemampuan pelajar untuk belajar (beri kemahiran dan teknik belajar (termasuk kemahiran mengurus masa, kemahiran membuat nota, kemahiran untuk membuat mind map dsbnya itu) jika pelajar masih lemah perkara itu). *Jangan sekali-kali bagi nota kepada pelajar* (termasuklah nota rompong di mana pelajar mengisi tempat kosong dan juga mind map tidak boleh diberi kepada pelajar kerana mind map pun satu bentuk nota yang perlu dibuat sendiri oleh pelajar) kerana ini akan memusnahkan semua usaha penambahbaikan kualiti lulusan Matrikulasi.
Membuat nota itu adalah fundamental process yang perlu dilaksanakan oleh pelajar kerana ia memerlukan pelajar membuat rujukan kepada buku-buku yang disenaraikan. Fasa-fasa membuat nota (nota sebelum kuliah, nota semasa kuliah, nota selepas kuliah) itu selaras dengan prinsip SLT yang sangat ditekankan untuk membangunkan kemampuan pembelajaran sepanjang hayat (ini adalah garis panduan UNESCO).
Jika amalan membuat nota ini dilaksanakan dengan betul, pelajar yang mengamalkannya memang boleh menjadi jauh lebih baik daripada pelajar yang diberikan nota dan menghafal kandungan nota itu. Untuk melaksanakan proses membuat nota yang betul, setiap pensyarah perlu menyediakan dan mengedarkan sinopsis kursus, senarai buku rujukan dan perancangan harian untuk aktiviti PdP yang akan dilaksanakan sebelum permulaan kelas pertama.
Kemampuan setiap pelajar berbeza, jadi pencapaian akademik memang akan berbeza. Jadi jangan pula kita fikirkan semua orang boleh mendapat gred A atau B. Lagi pelik 100% A. Gred kelulusan pelajar perlu betul-betul mencerminkan kemampuan mengusai kemahiran dan kandungan pelajaran pelajar berkenaan.
Untuk merealisasikan tindakan pelajar, pensyarah tidak boleh membuat kelas tambahan kerana ini akan menganggu SLT pelajar. Hanya kelas gantian yang sangat perlu sahaja yang wajar dilaksanakan. Ini sebenarnya salah satu dasar Bahagian Matrikulasi.
Setiap pensyarah juga perlu mengikuti prinsip memberi kuliah yang betul. *Slaid / power point itu sepatutnya adalah talking points.* Pensyarah perlu secara lisan dan/atau berbantukan papan putih/hitam, video menghuraikan setiap point yang berkenaan.
Sesungguhnya spoon-feed memusnahkan masa depan bangsa dan negara. Matlamat utama pendidikan adalah untuk membentuk manusia supaya menjadi manusia yang berguna kepada majikan, bangsa dan negara; jika mereka di *spoon-feed* kebanyakan mereka hanya berguna kepada diri mereka sahaja dan tidak berguna serta menjadi beban kepada majikan, bangsa dan negara.
Renungan bersama
P/s--- ada satu kolej akan ditutup. Betul ke?
Guru hebat
Utk diri sendiri & sesiapa yg sudi..
*10 Nasihat daripada seorang mantan guru*
1. Beri hak murid untuk makan pada waktu rehat dan balik pada waktunya. Usah tahan walaupun apa jua alasan.
2. Setiap awal pagi, guru yang masuk kelas masa pertama, ambil 2 minit tanya solat subuh. Beri pujian pada yang solat (jangan layan murid yang provok kawan dia) dan minta serta doakan yang tidak solat agar qada nanti semasa waktu rehat.
3. Guru yang mengajar waktu akhir, ingatkan murid agar bersolat zuhur. Beritahu mereka Allah sayang semua hamba- hambanya. Kalau solat lagi Allah sayang.
4. Kalau ada perhimpunan pagi, beri kata- kata semangat/ motivasi kepada murid. Usah rosakkan 'mood' murid yang ramai hanya kerana kesalahan 2-3 orang dengan membaca 'talkin'. Rosak mood murid.
5. Jaga aib murid. Jangan tularkan di bilik guru, kantin. Tak pasal-pasal guru lain menyampuk akhirnya jadi mengumpat!
6. 'Cover page' kertas soalan dah macam soalan spm/ universiti terutama tahun 1, 2, 3. Siap ada lencana bagai. Bincang dengan pentadbir wujudkan semula cover soalan yang menarik seperti zaman mereka. Ada gambar kartun, cendawan bunga. (Yang ini memang win!)
7. Waktu rehat, sediakan 'tools' untuk mereka guna. Boleh gantikan aktiviti meronda dan berlumba lari mereka tiap- tiap hari. Catur, dam ular, buku cerita, bermain batu seremban dll.
8. Sediakan siap-siap pensel dan kertas kajang. Pensel untuk kes pensel tak ada. Kertas untuk kes buku tertinggal. Jadi balik rumah tinggal tampal semula. Tak guna beri 'warning' siapkan di rumah. Nanti kena cikgu semula sebab murid lupa nak siapkan juga.
9. Kalau murid datang cakap hilang duit, tak payah cakap banyak, sedekah la seringgit dua. Dia datang pada kita sebab Allah yang hantar.
10. Sebelum keluar kelas, tinggalkan doa buat murid- murid. Biar murid tahu kita hanya garang semasa mengajar tetapi sebelum habis kelas kita guru yang penyayang.
*10 Nasihat daripada seorang mantan guru*
1. Beri hak murid untuk makan pada waktu rehat dan balik pada waktunya. Usah tahan walaupun apa jua alasan.
2. Setiap awal pagi, guru yang masuk kelas masa pertama, ambil 2 minit tanya solat subuh. Beri pujian pada yang solat (jangan layan murid yang provok kawan dia) dan minta serta doakan yang tidak solat agar qada nanti semasa waktu rehat.
3. Guru yang mengajar waktu akhir, ingatkan murid agar bersolat zuhur. Beritahu mereka Allah sayang semua hamba- hambanya. Kalau solat lagi Allah sayang.
4. Kalau ada perhimpunan pagi, beri kata- kata semangat/ motivasi kepada murid. Usah rosakkan 'mood' murid yang ramai hanya kerana kesalahan 2-3 orang dengan membaca 'talkin'. Rosak mood murid.
5. Jaga aib murid. Jangan tularkan di bilik guru, kantin. Tak pasal-pasal guru lain menyampuk akhirnya jadi mengumpat!
6. 'Cover page' kertas soalan dah macam soalan spm/ universiti terutama tahun 1, 2, 3. Siap ada lencana bagai. Bincang dengan pentadbir wujudkan semula cover soalan yang menarik seperti zaman mereka. Ada gambar kartun, cendawan bunga. (Yang ini memang win!)
7. Waktu rehat, sediakan 'tools' untuk mereka guna. Boleh gantikan aktiviti meronda dan berlumba lari mereka tiap- tiap hari. Catur, dam ular, buku cerita, bermain batu seremban dll.
8. Sediakan siap-siap pensel dan kertas kajang. Pensel untuk kes pensel tak ada. Kertas untuk kes buku tertinggal. Jadi balik rumah tinggal tampal semula. Tak guna beri 'warning' siapkan di rumah. Nanti kena cikgu semula sebab murid lupa nak siapkan juga.
9. Kalau murid datang cakap hilang duit, tak payah cakap banyak, sedekah la seringgit dua. Dia datang pada kita sebab Allah yang hantar.
10. Sebelum keluar kelas, tinggalkan doa buat murid- murid. Biar murid tahu kita hanya garang semasa mengajar tetapi sebelum habis kelas kita guru yang penyayang.
Langgan:
Catatan (Atom)