CNP
Pergi pasar dengan Adra tadi, sorang aunty cina tu bagi tips cara ajar anak.
Anak dia 2 org master. Sorang kerja kat China, sorang kat Hong Kong.
"Anak kecil lagi macam ni jangan paksa dia tengok buku. Telefon jangan bagi lama. You kena selalu tanya dia. Macam harini you pergi pasar. Bagitahu dia ini sayur apa ini ikan apa. Sayur ini warna apa. Nanti balik bapak dia balik, suruh dia cerita sama bapak dia. Mak bawak pergi mana. Beli apa. Beli berapa. Warna apa. Bagi anak you recall, bagi dia boleh cerita semua details."
"Dekat rumah, jangan ajar anak masa you berdiri. You tinggi dia rendah, nanti dia rasa ada jarak. You duduk sama dia, baru dia rasa senang dengan you. Jangan selalu ajar ajar ajar dia. Nanti dia rasa tekanan. Ajar 10 minit, kasi dia main. Nanti dia sudah main happy2, you panggil dia "lai" sini mama mau tanya"
Bila bagi anak barang/makanan. Ajar dia untuk kongsi. Contoh bila you kasi dia apple, "nak sikit". Ajar dari kecil bila ada barang ke apa ke, tu bukan dia sorang punya. Lagi2 share dengan parents. Nanti dah besar dia akan ingat parents.
Lagi aunty tu pesan.
Kalau mak bapak ada buat salah, jangan ego taknak mintak maaf.
"Oh ya, mama salah tadi..sorry"
Ada lagi. "Nanti anak sekolah, jangan marah dia tak dapat nombor 1. You marah le tak marah ke sama. Benda sudah jadi. Kalau semua orang dapat nombor 1 siapa nak dapat nombor last? Jangan banding2 anak you dengan orang lain. Sama macam kita orang susah makan ikan kecik. Itu taukey besar makan ikan mahal besar. Dia kenyang kita pun kenyang"
okay. Kat sini mungkin aunty tu nak sampaikan yang rezeki masing2. Jadi, bersyukurlah. Dia just cakap kalau suka bandingkan nanti anak akan rasa hasad dengki pada orang. (Selalu kan kita bandingkan anak tanpa sedar? Eh anak dia dah pandai baca, anak aku belum.haa contohhh. Tak ke kecik hati anak tu)
Banyak lagi dia ajar tadi sampai kebas tangan pegang ayam & ikan tadi.
Pergi mana2 pun kita boleh dapat ilmu baru tau. Ni ilmu parenting 🙂
Tq aunty.
Kopipes status kawan kat fb..
بِســمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْم اللهم اِنا نَجْعَلُك فى نُحُورِ أعداءِنَا و نَعُوذُ بِك مِن شُرُورِهِم, اللهم بَدِّدْ شَمْلَهُم و فَرِّقْ جَمْعَهم و شَتِّتْ كَلِمَتَهم و زَلْزِلْ أَقْدَامَهم و سَلِّطْ عليهم كَلْبًا مِن كِلَابِك يا قهَّار , يا جبَّار اِهزِم الكفارYa Allah, Kami guru kimi-A! SPM seMalaysia sesi 2023 mdoakan keCEMERLANGan anak didik kami dlm kimi-A! SPM skor A+ utk semua PELAJAR. امين. Salam kimi-A! itu M U D A H ان شآء الله A! ...Chem-is- TRY اهلا وسهلارمضان 1446
Jumaat, 14 Disember 2018
Bisnes
Dulu-dulu aku pun mengeluh juga apabila kebanyakan barang atau servis yang orang Muslim jual ( boleh baca Melayu ) semua mahal belaka. Harga lebih tinggi berbanding produk sedia ada dalam pasaran. Ini realiti.
Sampai satu tahap, baru aku sedar dan faham mengapa produk dan perkhidmatan orang kita lebih mahal berbanding orang lain. Berikut adalah beberapa faktor yang aku kenal pasti.
1. Kos pengeluaran. Orang kita belum pandai berpakat-pakat. Kita masih suka berniaga sendiri-sendiri. Beli barang sikit-sikit, dapat pun harga sikit-sikit. Orang lain berniaga berpersatuan, beli barang mentah ramai-ramai. Mereka dapat harga pukal.
2. Kos logistik. Orang kita tak pandai nak berpakat-pakat. Satu bisnes satu lori. Satu kedai satu van. Kita sanggup bangun awal pagi ke pasar dan kita sanggup pusing satu bandar buat delivery. Kita tak nampak kos logistik. Orang lain berpakat elok. 10 bisnes boleh ‘outsource’ logistik kepada 1 orang. Jimat.
3. Kos operasi. Orang kita tidak ada kemampuan ‘cashflow’ yang kuat. Bisnes banyak dapat. Modal tak ada. Naik turun Bank, tak cukup syarat. Nak berpartner, orang kita belum bersedia nak kongsi untung. Akhirnya layan semua kerja sendiri. Orang lain boleh berpakat. Mereka ada banyak sumber kewangan. Mereka terus hidup.
Aku bagi contoh mudah begini,
Dulu sewaktu aku dapat tempahan untuk mengeksport berkontena udang ke Korea, aku pusing satu Semananjung mencari stok. Di Pantai Barat misalnya, semua kolam udang dari Lukut sampai ke Perak aku masuk. Apabila bertanya tentang stok dan harga, mereka akan berikan aku nombor orang yang sama.
“ You contact dia ni. Nanti dia akan layan you “
Aku pening. Nama kolam lain-lain, owner pun lain-lain. Tapi kenapa urusan belian hanya diuruskan oleh satu orang sahaja ? Akhirnya baru aku faham, mereka bergerak dalam kumpulan. Mereka lantik satu orang sahaja untuk uruskan jualan.
“ Kami kongsi modal beli benih udang “
“ Kami kongsi modal beli makanan udang “
“ Kami kongsi supply chain “
“ Kami kongsi semua benda agar kos pengeluaran kami jadi rendah. Bila semua ni rendah, kami dapat jual pada harga murah “
“ Macam ni rupanya depa urus bisnes. Patutlah depa boleh jual murah “, bisik aku dalam hati.
Aku tuliskan pengalaman yang benar-benar terjadi disekeliling kita. Mungkin selama ini kita tahu, tapi kita tak sedar. Atau mungkin kita nampak, tapi kita tidak faham. Bangunlah kawan-kawan. Buka mata dan buka hati.
Jadi kawan-kawan, mulai hari ini tak usah mengeluh lagi apabila barang yang orang kita jual sedikit mahal. Ini semua salah kita sendiri. Kita tak pernah diajar untuk bersungguh-sungguh menjadi orang berniaga. Kita diajar senang dan selesa. Kita diajar untuk jadi pembeli dan pandai ‘complaint’. Tanpa kita sedar.
Mulai hari ini juga kawan-kawan, aku menyeru kalian sebagai pengguna supaya teruslah menyokong bisnes orang kita. Biar kita berbelanja lebih sedikit dan bayar lebih sedikit untuk mereka. Kerana itu akan membesarkan bisnes mereka di kemudian hari.
“ Small is the new Big “
Apabila semakin ramai diantara kita yang teribat dalam rantaian perniagaan di bumi Malaysia ini membesar dan maju, inshaAllah kita akan nikmati tawaran yang lebih baik di masa depan. Apabila semua kos pengeluaran berjaya dikurangkan, kualiti dapat ditingkatkan dan harga itu dapat dikawal.
Dan yang paling penting kawan-kawan, jika orang kita maju dan untung, mereka akan mengeluarkan zakat. Keupayaan mereka untuk berwakaf juga menjadi tinggi. Ini Fardhu Kifayah kita. Kita bising-bising, tapi kita tak menyokong, orang kita akan tetap kalah.
Perjuangan untuk menyatukan hati manusia agar faham dan mampu berjuang dalam satu kumpulan ini bukan senang. Kerana ini belum menjadi sebahagian daripada sikap kita. Kerana ini juga belum jadi sikap yang berjaya membentuk budaya kita.
“ Aku tahu ini susah. Tetapi boleh dilaksanakan “
Ikram Al Banjari
Saudagar Jalanan
Tolong share agar melayu boleh bersatu dan maju.
Sampai satu tahap, baru aku sedar dan faham mengapa produk dan perkhidmatan orang kita lebih mahal berbanding orang lain. Berikut adalah beberapa faktor yang aku kenal pasti.
1. Kos pengeluaran. Orang kita belum pandai berpakat-pakat. Kita masih suka berniaga sendiri-sendiri. Beli barang sikit-sikit, dapat pun harga sikit-sikit. Orang lain berniaga berpersatuan, beli barang mentah ramai-ramai. Mereka dapat harga pukal.
2. Kos logistik. Orang kita tak pandai nak berpakat-pakat. Satu bisnes satu lori. Satu kedai satu van. Kita sanggup bangun awal pagi ke pasar dan kita sanggup pusing satu bandar buat delivery. Kita tak nampak kos logistik. Orang lain berpakat elok. 10 bisnes boleh ‘outsource’ logistik kepada 1 orang. Jimat.
3. Kos operasi. Orang kita tidak ada kemampuan ‘cashflow’ yang kuat. Bisnes banyak dapat. Modal tak ada. Naik turun Bank, tak cukup syarat. Nak berpartner, orang kita belum bersedia nak kongsi untung. Akhirnya layan semua kerja sendiri. Orang lain boleh berpakat. Mereka ada banyak sumber kewangan. Mereka terus hidup.
Aku bagi contoh mudah begini,
Dulu sewaktu aku dapat tempahan untuk mengeksport berkontena udang ke Korea, aku pusing satu Semananjung mencari stok. Di Pantai Barat misalnya, semua kolam udang dari Lukut sampai ke Perak aku masuk. Apabila bertanya tentang stok dan harga, mereka akan berikan aku nombor orang yang sama.
“ You contact dia ni. Nanti dia akan layan you “
Aku pening. Nama kolam lain-lain, owner pun lain-lain. Tapi kenapa urusan belian hanya diuruskan oleh satu orang sahaja ? Akhirnya baru aku faham, mereka bergerak dalam kumpulan. Mereka lantik satu orang sahaja untuk uruskan jualan.
“ Kami kongsi modal beli benih udang “
“ Kami kongsi modal beli makanan udang “
“ Kami kongsi supply chain “
“ Kami kongsi semua benda agar kos pengeluaran kami jadi rendah. Bila semua ni rendah, kami dapat jual pada harga murah “
“ Macam ni rupanya depa urus bisnes. Patutlah depa boleh jual murah “, bisik aku dalam hati.
Aku tuliskan pengalaman yang benar-benar terjadi disekeliling kita. Mungkin selama ini kita tahu, tapi kita tak sedar. Atau mungkin kita nampak, tapi kita tidak faham. Bangunlah kawan-kawan. Buka mata dan buka hati.
Jadi kawan-kawan, mulai hari ini tak usah mengeluh lagi apabila barang yang orang kita jual sedikit mahal. Ini semua salah kita sendiri. Kita tak pernah diajar untuk bersungguh-sungguh menjadi orang berniaga. Kita diajar senang dan selesa. Kita diajar untuk jadi pembeli dan pandai ‘complaint’. Tanpa kita sedar.
Mulai hari ini juga kawan-kawan, aku menyeru kalian sebagai pengguna supaya teruslah menyokong bisnes orang kita. Biar kita berbelanja lebih sedikit dan bayar lebih sedikit untuk mereka. Kerana itu akan membesarkan bisnes mereka di kemudian hari.
“ Small is the new Big “
Apabila semakin ramai diantara kita yang teribat dalam rantaian perniagaan di bumi Malaysia ini membesar dan maju, inshaAllah kita akan nikmati tawaran yang lebih baik di masa depan. Apabila semua kos pengeluaran berjaya dikurangkan, kualiti dapat ditingkatkan dan harga itu dapat dikawal.
Dan yang paling penting kawan-kawan, jika orang kita maju dan untung, mereka akan mengeluarkan zakat. Keupayaan mereka untuk berwakaf juga menjadi tinggi. Ini Fardhu Kifayah kita. Kita bising-bising, tapi kita tak menyokong, orang kita akan tetap kalah.
Perjuangan untuk menyatukan hati manusia agar faham dan mampu berjuang dalam satu kumpulan ini bukan senang. Kerana ini belum menjadi sebahagian daripada sikap kita. Kerana ini juga belum jadi sikap yang berjaya membentuk budaya kita.
“ Aku tahu ini susah. Tetapi boleh dilaksanakan “
Ikram Al Banjari
Saudagar Jalanan
Tolong share agar melayu boleh bersatu dan maju.
Sabtu, 8 Disember 2018
3 abdul
FILEM ‘TIGA ABDUL’ PENUH DENGAN RAHSIA YANG MEMPUNYAI MESEJ TERSIRAT PADAT DENGAN PENGAJARAN
Filem P. Ramlee sememangnya sudah sebati dengan diri kita, sedari kecil lagi kita telah dipertontonkan dengan karya-karya Allahyarham P. Ramlee, yang mana banyak memberi gelak tawa, sedih, juga pengajaran untuk kita.
Bagaimana pula dengan filem ‘3 Abdul’, admin yakin ramai telah menontonya, dan sudah pasti berulang kali juga kita menontonnnya tanpa jemu.
Tapi, adakah kita betul-betul memahami akan cerita yang ingin disampaikan di sebalik filem ‘3 Abdul’ itu?
Sebenarnya banyak perkara yang kita boleh belajar, dan dapat dari filem ‘3 Abdul’ ini, dan ianya telah diterangkan dengan mendalam oleh saudara Daniyal Kadir ini.
Mari kita baca akan perkongsian darinya.
Sedang tonton 3 Abdul? Mari saya kongsikan pemerhatian saya terhadap filem ini. Kalau suka dengan apa yang saya catatkan, sila beli MEMBEDAH P.RAMLEE!
Tiga Abdul (1964) ialah filem terakhir P.Ramlee di Malay Film Productions. Filem ini ditayangkan kepada umum bermula pada 22 April 1964.
Filem ini bergerak dengan slogan yang tertera di atas posternya, ‘Cerita Paling Nakal Daripada Segala Kenakalan Yang Pernah Dinakal-nakalkan!’ Filem ini sememangnya nakal dan seperti biasa tema anti-feudal dibawakan oleh P.Ramlee dengan baik sekali.
Dari bermulanya beliau sebagai pengarah di Malay Film Productions sehingga berakhirnya era beliau di Singapura, tema anti-feudal cukup sebati dengan jiwa P.Ramlee. Tidak kisah sama ada ia sebuah filem bergenre cinta, komedi atau tragedi, semangat dan nilai anti-feudal itu sentiasa dibawa oleh P.Ramlee.
Kita tidak mengetahui sisi P.Ramlee secara peribadi dan pandangan politik beliau, namun apa yang kita tahu beliau ialah seniman yang cukup tajam dalam menyampaikan kritikan dan kepintaran menyampaikan kritikan itu dibuat secara halus-halusan, sehingga pada satu ketika kita tidak menyedari pun apa yang disampaikan beliau.
Kita cuma tahu ketawa dalam menonton setiap komedi beliau dan sebenarnya kita sedang mentertawakan diri kita sendiri kerana P.Ramlee sedang menjenakakan kehidupan kita semua.
FILEM TIGA ABDUL
Begitu juga dengan filem Tiga Abdul, mengisahkan tentang kehidupan tiga orang adik-beradik, Abdul Wahab, Abdul Wahib dan Abdul Wahub. Mereka bertiga ialah anak kepada seorang kaya yang dikenali dengan nama Ismet Ulam Raja (Ismet merupakan nama yang sinonim dengan masyarakat Turki).
Ibu kepada tiga adik-beradik ini ialah Fatima Hatem Thai (Hatim al-Tai ialah penyair terkenal Arab yang terkenal dengan sifat pemurah beliau). Ketiga-tiga mereka hidup dengan bapa mereka yang kaya, manakala ibu mereka digambarkan di dalam filem ini telah lama meninggal dunia.
Filem ini diselang-selikan dengan penyampaian naratif oleh seorang lelaki yang berpakaian seperti seorang Arab dan bernama S.Shamsuddin Al-Haj. P.Ramlee gemar menggunakan Arab dan Inggeris sebagai subjek bahasa dan budaya di dalam filem-filem komedinya dan kemungkinan besar kerana Arab dan Inggeris ini memiliki pengaruh besar dalam masyarakat kita.
Sebahagian daripada Arab dan sebahagian daripada Inggeris ada dalam jiwa kita masing-masing. Kisah Tiga Abdul ini digambarkan berlaku di sebuah negeri yang dipanggil Isketambola dan berada berdekatan dengan negeri Isketambatu.
MEMILIKI PERSAMAAN DENGAN NEGARA TURKI
Jika kita teliti lebih lanjut, pemakaian tarbus oleh kaum lelaki di Isketambola memiliki persamaan dengan negara Turki sebelum era perubahan yang dilaksanakan oleh Mustafa Kemal Atatürk. Turki sebelum era Mustafa Kemal Atatürk ialah Empayar Uthmaniah dan empayar ini berkembang jauh bermula dari tahun 1299 hingga 1923.
Kemudian selepas krisis dan penentangan yang berlaku, Empayar Uthmaniah berubah menjadi sebuah negara dikenali sebagai Republik Turki yang dipimpin oleh Mustafa Kemal. Semasa era Mustafa Kemal, beliau telah mengharamkan pemakaian tarbus dan ini ialah sebahagian daripada jalan perubahan yang dilaksanakan oleh Mustafa Kemal untuk menghapuskan nilai-nilai tradisi empayar Uthmaniah.
Nama Isketambola itu juga menghampiri nama bandar utama di Turki, Istanbul yang turut menjadi ibu kota Empayar Uthmaniah bermula pada tahun 1453 sehingga saat kejatuhan empayar berkenaan. Selepas itu, Mustafa Kemal menukarkan ibu negara Truki kepada Ankara.
Eropah sering menganggap Empayar Uthmaniah sebagai sick man merujuk kepada era di antara tahun 1828 sehingga tahun kejatuhan empayar ini pada 1923 kesan daripada masalah kewangan dan ekonomi yang dihadapi, di samping kekalahan-kekalahan yang dialami dalam perang sehingga Empayar Uthmaniah hilang banyak wilayah di bawah naungannya.
Keadaan ini juga sama dengan negeri Isketambola yang merupakan sebuah negeri yang memiliki warga yang ‘sakit’, warga yang tamak, warga yang hilang harta benda kerana kesilapan sendiri dan membiarkan diri dicatur oleh kuasa-kuasa yang lebih besar. Empayar Uthmaniah roboh kerana ketidakupayaannya untuk bersaing dengan kuasa-kuasa besar yang semakin berkembang dan mendominasi.
Empayar Uthmaniah juga terlibat dengan Treaty of Sèvres (10 Ogos 1920) dengan negara-negara kuasa utama dunia seperti Britain, Perancis dan Itali untuk membahagi-bahagikan wilayah-wilayah Empayar Uthmaniah selepas kekalahan teruk empayar ini pada Perang Dunia Pertama. Perjanjian ini membolehkan kuasa-kuasa berkenaan mengawal kewangan empayar, sehingga ke tahap mempunyai kuasa untuk melulus belanjawan nasional, mengawal peraturan kewangan empayar dan memiliki kuasa menyeluruh terhadap bank pusat Empayar Uthmaniah.
Selain itu, wilayah-wilayah utama di bawah empayar ini turut diagih-agihkan sesama negara-negara kuasa besar ini. Lebih menarik lagi menurut V. Necla Geyikdagi dalam bukunya, Foreign Investment in the Ottoman Empire: International Trade and Relations 1854–1914 (I.B.Tauris, 2011).
Kesan daripada bebanan kewangan yang tinggi akibat penglibatan dalam Perang Crimean (1853–1856) dan perbelanjaan yang tinggi akibat keberadaan tentera asing di negaranya, Empayar Uthmaniah terpaksa menanggung hutang asing berjumlah 5 juta Pound Sterling dan ini secara kebetulan hampir sama dengan nilai yang diminta oleh Abdul Wahub daripada peniaga pasar ketika hendak membeli semula Sadiq Segaraga. Namun, ini mungkin satu kebetulan sahaja dan bukan satu niat yang mahu diterokai oleh P.Ramlee.
“Yang tua kerepot tu?”
“Oh ya tuan, ini murah sahaja tuan, 500 Pound sahaja tuan.”
“500 Pound?!”
“Ya tuan.”
“Tua nak mampus, tulang dah retak, 5 Pound boleh!”
“5 Pound? 5 Pound, 5 Poundlah tuan. Selagi ada orang tua ini di sini, saya bertambah sial tuan.”
KISAH KEHIDUPAN
Inilah yang berlaku dalam Tiga Abdul, bagaimana Abdul Wahab dan Abdul Wahib boleh ditipu oleh Sadiq Segaraga. Bagaimana Sadiq Segaraga yang tamak dipermain-mainkan pula oleh Abdul Wahub. Filem ini tentang bagaimana manusia bijak boleh mengambil kesempatan terhadap manusia yang bodoh dan tamak.
Kisah bagaimana manusia yang tidak memiliki perancangan dalam hidup akan menghadapi kemusnahan sekelip mata. Cerita bagaimana kekayaan yang begitu lama disimpan boleh menjadi milik orang lain jika tidak dijaga dengan baik dan amanah. Walaupun perkaitannya tidaklah sepenuhnya seperti apa yang berlaku kepada Empayar Uthmaniah, namun latar belakang yang wujud di dalam Tiga Abdul membolehkan kita mengaitkan filem ini dengan apa yang terjadi kepada empayar berkenaan.
BAHASA FILEM
Setelah panjang lebar kita bercerita tentang Empayar Uthmaniah dan Tiga Abdul, kini kita bercerita pula mengenai bahasa filem di dalam filem ini. Apa yang menarik mengenai filem Tiga Abdul ialah bicara visualnya yang memberikan gambaran mengenai apa yang sedang berlaku. Kita akan meneliti perkara ini satu-persatu untuk kita mengetahui mengenai keunikan filem ini.
Pertamanya, semasa babak awal, memperkenalkan watak setiap watak utama diletakkan di dalam bingkai gambar. Ismet Ulam Raja, isterinya Fatima Hatem Thai dan anak-anak mereka. Apa yang menarik, semasa memperkenalkan Abdul Wahab dan Abdul Wahib, bingkai yang memuatkan foto mereka berdua kelihatan senget, condong dan serong.
Ini sebenarnya memberikan petanda awal kepada kita bahawa Abdul Wahab dan Abdul Wahib kedua-duanya memiliki pandangan yang serong dan senget serta kedua-dua mereka adalah individu yang tidak jujur.
Kita lihat pula bingkai yang memuatkan foto Abdul Wahub, diletakkan tegak, menunjukkan bahawa Abdul Wahub ialah seorang yang jujur dan lurus.
Seterusnya kita lihat semasa sambutan hari lahir ke-71 Ismet Ulam Raja, Abdul Wahab dan Abdul Wahib memakai suit hitam, manakala Abdul Wahub memakai suit putih. Ini juga membuktikan tentang sikap baik dan sikap buruk.
Putih ialah lambang suci dan sering dikaitkan dengan kebaikan, manakala hitam ialah lambang kekotoran dan sering dikaitkan dengan keburukan. Suit putih memberi gambaran tentang sikap murni Abdul Wahub, manakala suit hitam memberikan gambaran mengenai sikap buruk Abdul Wahab dan Abdul Wahib.
Selain itu, sebaik sahaja Ismet Ulam Raja meninggal dunia, Abdul Wahub juga dilihat kerap mengenakan suit berwarna putih semula semasa segala-gala pertikaian sudah sampai ke kemuncak dan Abdul Wahub berjaya menyatukan kembali keluarganya.
Selanjutnya semasa babak Ismet Ulam Raja memotong kek untuk sambutan hari lahirnya, semua jemputan merapatinya dan sama-sama menyanyikan lagu Allah Selamat Kamu kepada Ismet Ulam Raja, namun sebaliknya yang terjadi apabila Ismet tidak diselamatkan Allah, tetapi terkena serangan jantung dan meninggal dunia kemudiannya.
Apa yang cuba disampaikan P.Ramlee semasa babak ini. Cuba kita perhatikan semasa babak ini berlangsung, siapa yang ada di sekeliling Ismet Ulam Raja? Yang ada hanyalah Sadiq Segaraga dan dua daripada tiga anak perempuannya iaitu Rafidah dan Hamidah.
Selain itu, turut kelihatan ialah Abdul Wahab dan Abdul Wahib. Abaikan jemputan yang lain kerana mereka bukan tumpuan kepada filem ini. Semasa babak ini kelibat Abdul Wahub langsung tidak kelihatan, begitu juga dengan anak Sadiq Segaraga yang baik hati, Ghasidah, juga tidak kelihatan.
Semasa upacara memotong kek hari lahirnya, Ismet Ulam Raja dikelilingi oleh manusia-manusia jahat dan yang menyanyikan lagu selamat untuknya juga ialah manusia-manusia jahat. Doa orang-orang jahat cuba digambarkan P.Ramlee hanya akan mendatangkan keburukan semata-mata. Merapat dan berbaik-baik dengan orang yang jahat dan yang memiliki hati yang tidak jujur hanya akan membawa bencana kepada diri kita.
MENYENTUH MENGENAI DIKTATOR & DEMOKRASI
P.Ramlee juga menyentuh mengenai diktator dan demokrasi terpimpin dan menerusi dialog itu, kita memahami bahawa demokrasi terpimpin dan diktator itu tidak ada bezanya dan manusia yang sering melaungkan demokrasi juga memiliki kecenderungan untuk menjadi diktator apabila mereka terperangkap dengan peperangan istilah.
Amat jarang kita menemui istilah-istilah politik dibincangkan di dalam kerangka lucu dan bersifat satira sebegini di dalam filem Melayu dan P.Ramlee berjaya mencuit kita dengan perbincangan definisi diktator dan demokrasi terpimpin.
“Doktor Zain memberi pengakuan penyakit ayahanda bertambah berat, itu ada harapan mati! Jikalau ayahanda mati, segala harta-hartanya terpulang kepada siapa?”
“Kepada kekandalah! Kerana kekanda saudara tua!”
“Semua?”
“Habis?!”
“Hai! Itu tidak Adil! Itu namanya diktator. Kanda, adinda rasa lebih baik kita bahagikan harta-harta ini secara demokrasi.”
“Bagaimana?”
“Begini, kanda yang lebih tua, kanda mesti mengalah, kanda akan mati dulu, adinda akan tanam kanda, kanda jangan ambil satu sen pun harta ayahanda, dermakan semuanya kepada adinda bulat-bulat, haa! Itu demokrasi!”
“Demokrasi apa?”
“Demokrasi Terpimpin!”
“Terpimpin kepala otak kau!”
Menurut Amir Muhammad dalam bukunya 120 Malay Movies (Matahari Books, July 2010). Dialog ini merupakan sindiran terhadap Presiden Indonesia, Soekarno yang memperkenalkan istilah demokrasi terpimpin, merujuk kepada gaya pemerintahannya. Tambahan pula, ketika filem ini dikeluarkan isu konfrontasi Malaysia-Indonesia sedang hangat berlangsung.
Menurut seorang rakan, Dr Sahul Hamid Mohamed Maiddin yang menjalankan kajian mengenai propaganda dan indoktrinasi di zaman demokrasi terpimpin Indonesia, watak Abdul Wahab dan Abdul Wahib itu seolah-olah merujuk kepada Menteri Agama Indonesia ketika di era Soekarno bernama Muhammad Wahib Wahab yang berkhidmat sebagai Menteri Agama Indonesia dari tahun 1959 hingga 1962.
Menurut, Abdul Aziz melalui artikel K.H Muhammad Wahib Wahab: Kementrian Agama pada Masa Demokrasi Terpimpin yang diterbitkan di dalam buku Menteri-Menteri Agama RI: Biografi Sosial-Politik (INIS, PPIM dan Litbang Depag, 1998), Muhammad Wahib Wahab memainkan peranan penting di dalam perkembangan agama di Indonesia semasa era demokrasi terpimpin, namun di dalam satu temubual dengan salah seorang anggota keluarga rapat Muhammad Wahib Wahab, H. Shobih Ubaid, ada disebut bahawa Muhammad Wahib Wahab secara diam-diam tidak bersetuju dengan gagasan Nasakom oleh Soekarno yang bertujuan untuk menyatukan kaum nasionalis sekular, agamawan dan komunis.
Menurut Shobih, Muhammad Wahib Wahab dikatakan menyebut “Namanya saja Nasakom. Itu kan dalam bahasa Arab berbunyi nasa kum, yang artinya ‘pecah”. Jadi tidak bakal bersatu. Keadaan ini sebenarnya boleh kita kaitkan dengan pergeseran Abdul Wahab dan Abdul Wahib mengenai demokrasi terpimpin dan diktator.
CUBA MENCELIKKAN MASYARAKAT TENTANG PENGURUSAN PUSAKA
Rakan di Facebook, Razi Ahmad pula ada memberi pandangan bahawa P.Ramlee cuba mencelikkan masyarakat tentang kepentingan instrumen pengurusan harta pusaka iaitu Wasiat /Faraid/Hibah. Jika dilihat lebih dalam, P.Ramlee juga mendidik aspek Hibah yang agak janggal dan biasa diabaikan. Dalam Islam, konsep pemilikan berdasarkan Syurut al-Ahliah al-Kamilah (Syarat-Syarat Pemilikan Yang Sempurna).
Di antara syarat-syarat yang wajib adalah Baligh, Mukallaf, Muslim & Rusyd (Bijaksana). Walaupun Islam memperkenalkan konsep Faraid, namun Ismet Ulam Raja telah menggunakan instrumen Hibah untuk memberikan Abdul Wahub lebih bahagian (harta-harta di luar negeri) berbanding abang-abangnya disebabkan abang-abangnya kurang salah satu syarat iaitu Rusyd (Bijaksana).
KRITIKAN KEPADA GOLONGAN FEUDAL
Seperti yang disebutkan sebelum ini, kritikan P.Ramlee terhadap golongan feudal sebenarnya tidak pernah padam dan filem Tiga Abdul juga memaparkan kritikan terhadap golongan berkenaan. Ini dapat dikesan pada babak semasa Kasim Patalon menasihati Sadiq Segaraga untuk mengahwinkan anak-anak perempuannya dengan anak-anak lelaki Ismet Ulam Raja bagi mendapatkan harta kekayaan Ismet Ulam Raja dan menguatkan semula perniagaan Sadiq Segaraga yang sedang berdepan dengan masalah.
Tindakan mengahwinkan anak perempuan atau anak lelaki untuk meluaskan kuasa dan memperoleh harta kekayaan ini telah dilakukan sejak dahulu lagi dan perkahwinan ialah alat terpenting untuk meluaskan kuasa dan jalan paling pantas untuk mendapatkan wilayah dan sumber kekayaan di sesebuah negeri.
Sadiq Segaraga dilihat menggunakan anak-anak perempuannya demi kepentingan perniagaan demi memastikan dirinya mendapat untung daripada perkahwinan berkenaan. Perkahwinan tidak lagi dibina atas dasar cinta dan niat mengukuhkan hubungan kekeluargaan, tetapi hanya atas dasar laba perniagaan.
Kasim Patalon pula dijelmakan sebagai seorang penasihat yang tamak dengan komisen yang ditawarkan oleh Sadiq Segaraga. Setiap nasihat daripada Kasim Patalon di dalam filem ini semuanya nasihat yang buruk dan setiap nasihat yang buruk akan memberikan kesan buruk di kemudian waktu.
Begitulah yang terjadi kepada Sadiq Segaraga apabila terlalu percaya dengan nasihat buruk, dirinya juga hanyut dan jatuh miskin. Watak seorang Kasim Patalon ini sering berada dalam lingkaran masyarakat, menawarkan nasihat yang menjahanamkan.
Kasim Patalon melakukan kerja nasihatnya bukan untuk kepentingan sesiapa, tetapi hanya untuk mendapat untung dengan hanya bermodalkan air liur dan pemikiran yang mengelirukan. Kasim Patalon digambarkan sebagai seorang yang banyak idea dan petah dalam setiap pengucapannya serta berjaya memberikan keyakinan terhadap idea-ideanya, sehingga Sadiq Segaraga percaya bulat-bulat setiap butir kata Kasim Patalon ini.
Watak Kasim Patalon divisualkan seperti Hitler, memiliki misai kontot dan perilaku Kasim Patalon juga sama seperti Hitller, seorang diktator yang petah berbicara dan mempunyai keupayaan untuk meyakinkan khalayaknya sendiri.
Satu lagi watak yang menarik untuk kita perhatikan ialah Husin Lempoyang, seorang lelaki yang menganggap manusia ialah komoditi jualan dan memiliki nilai yang lebih tinggi berbanding unta. Husin Lempoyang wujud dalam sisi gelap diri manusia yang memandang semua perkara memiliki tanda harga.
Manusia yang menghargai hidup dengan nilai wang semata-mata. Husin Lempoyang merupakan seorang saudagar unta, tetapi dia juga ialah lambang kapitalis yang berada di sekeliling kita yang menjadikan apa sahaja sebagai barang dagangan asalkan dapat memberikan untung.
Harga diri tidak ada kepada manusia yang bersifat seperti Husin Lempoyang, kerana semuanya memiliki taraf yang sama dengan Pound Sterling. Pada pandangan mata manusia seperti Husin Lempoyang, sekeping kertas bertandakan nilai wang dan maruah manusia memiliki jurang beza yang besar, kerana wang mengatasi segala-galanya termasuk maruah.
MENGEMBALIKAN WATAK, BABAK & DIALOG
Memandangkan filem ini merupakan filem terakhir P.Ramlee di Singapura, kita dapat melihat bagaimana P.Ramlee bernostalgia di dalam filem ini dengan memaparkan kembali watak, babak dan dialog yang berkaitan dengan filem-filemnya yang terdahulu sepanjang beliau berada di Malay Film Production.
Kita dapat melihat bagaimana filem Madu Tiga diulang kembali di dalam Tiga Abdul, tetapi dengan keadaan yang berbeza apabila menampilkan aspek perkahwinan dan mengaitkannya dengan tiga orang perempuan.
Begitu juga dengan kemunculan babak menjual manusia di pasar sama seperti apa yang muncul ketika filem Ali Baba Bujang Lapok. Selain itu, filem Nasib Si Labu Labi juga diterjemahkan di dalam filem ini menerusi karakter Udo Omar sebagai pengetua rumah anak-anak yatim. Di dalam filem Nasib Si Labu Labi sebelum ini, Udo Omar sebagai Haji Bakhil sering memberi derma kepada anak-anak yatim demi memikat hati Cikgu Murni.
Watak Haji Misai Kontot, lakonan Ibrahim Pendek di dalam Nasib Si Labu Labi juga diulang di dalam Tiga Abdul apabila watak Kasim Patalon digambarkan bermisai kontot.
“Haa! Tapi ini ada lagi satu yang paling bagus tuan! Cuba tuan lihat, badannya kuat, muda, tegap!”
“Ini Haji Misai Kontot! Saya tak hendak yang itu.”
Seharusnya Tiga Abdul menjadi filem yang benar-benar mencuit kita. Seharusnya kita meminggirkan manusia yang berdampingan dengan kita hanya kerana wang semata-mata dan kita perlu berwaspada dengan segala muslihat yang muncul untuk membelit kita. Manusia yang mahu menjahanamkan kita sentiasa bersedia pada bila-bila masa, namun manusia yang mahu menyelamatkan kita cukup sukar kita kenali.
Tiga Abdul membuktikan walaupun saudara sedarah, tidak akan ada yang manis jika sifat dengki dan tamat menguasai diri manusia.
Di dalam filem ini semasa Abdul Wahab berkumpul bersama-sama beberapa orang wanita ketika sambutan hari lahir Ismet Ulam Raja, dia telah memberikan satu teka teki kepada wanita-wanita berkenaan dan tidak ada seorang pun yang berjaya menjawabnya. Jawapan teka-teki itu juga sehingga kini mengelirukan sebahagian daripada kita.
“Di atas langit, di bawah bumi, apa di tengah-tengahnya?”
“Saudari?”
“Bulan?”
“Bulan? Fasal saudari cantik macam bulan bukan? Jadi ingatkan bulan sahaja? Tak betul.”
“Saudari?”
“Angin.”
“Eh! Kenapa pula angin? Satu badan angin ya? Salah.”
“Saudari?”
“Hujan.”
“Hujan? Hai mentang-mentanglah musim hujan, asyik ingat hujan sahaja. Salah tu, yang betulnya tiga titik.”
Mengapa tiga titik? Sebabnya di tengah-tengah huruf Nya (ڽ) ada tiga titik
Sumber : Daniyal Kadir
Filem P. Ramlee sememangnya sudah sebati dengan diri kita, sedari kecil lagi kita telah dipertontonkan dengan karya-karya Allahyarham P. Ramlee, yang mana banyak memberi gelak tawa, sedih, juga pengajaran untuk kita.
Bagaimana pula dengan filem ‘3 Abdul’, admin yakin ramai telah menontonya, dan sudah pasti berulang kali juga kita menontonnnya tanpa jemu.
Tapi, adakah kita betul-betul memahami akan cerita yang ingin disampaikan di sebalik filem ‘3 Abdul’ itu?
Sebenarnya banyak perkara yang kita boleh belajar, dan dapat dari filem ‘3 Abdul’ ini, dan ianya telah diterangkan dengan mendalam oleh saudara Daniyal Kadir ini.
Mari kita baca akan perkongsian darinya.
Sedang tonton 3 Abdul? Mari saya kongsikan pemerhatian saya terhadap filem ini. Kalau suka dengan apa yang saya catatkan, sila beli MEMBEDAH P.RAMLEE!
Tiga Abdul (1964) ialah filem terakhir P.Ramlee di Malay Film Productions. Filem ini ditayangkan kepada umum bermula pada 22 April 1964.
Filem ini bergerak dengan slogan yang tertera di atas posternya, ‘Cerita Paling Nakal Daripada Segala Kenakalan Yang Pernah Dinakal-nakalkan!’ Filem ini sememangnya nakal dan seperti biasa tema anti-feudal dibawakan oleh P.Ramlee dengan baik sekali.
Dari bermulanya beliau sebagai pengarah di Malay Film Productions sehingga berakhirnya era beliau di Singapura, tema anti-feudal cukup sebati dengan jiwa P.Ramlee. Tidak kisah sama ada ia sebuah filem bergenre cinta, komedi atau tragedi, semangat dan nilai anti-feudal itu sentiasa dibawa oleh P.Ramlee.
Kita tidak mengetahui sisi P.Ramlee secara peribadi dan pandangan politik beliau, namun apa yang kita tahu beliau ialah seniman yang cukup tajam dalam menyampaikan kritikan dan kepintaran menyampaikan kritikan itu dibuat secara halus-halusan, sehingga pada satu ketika kita tidak menyedari pun apa yang disampaikan beliau.
Kita cuma tahu ketawa dalam menonton setiap komedi beliau dan sebenarnya kita sedang mentertawakan diri kita sendiri kerana P.Ramlee sedang menjenakakan kehidupan kita semua.
FILEM TIGA ABDUL
Begitu juga dengan filem Tiga Abdul, mengisahkan tentang kehidupan tiga orang adik-beradik, Abdul Wahab, Abdul Wahib dan Abdul Wahub. Mereka bertiga ialah anak kepada seorang kaya yang dikenali dengan nama Ismet Ulam Raja (Ismet merupakan nama yang sinonim dengan masyarakat Turki).
Ibu kepada tiga adik-beradik ini ialah Fatima Hatem Thai (Hatim al-Tai ialah penyair terkenal Arab yang terkenal dengan sifat pemurah beliau). Ketiga-tiga mereka hidup dengan bapa mereka yang kaya, manakala ibu mereka digambarkan di dalam filem ini telah lama meninggal dunia.
Filem ini diselang-selikan dengan penyampaian naratif oleh seorang lelaki yang berpakaian seperti seorang Arab dan bernama S.Shamsuddin Al-Haj. P.Ramlee gemar menggunakan Arab dan Inggeris sebagai subjek bahasa dan budaya di dalam filem-filem komedinya dan kemungkinan besar kerana Arab dan Inggeris ini memiliki pengaruh besar dalam masyarakat kita.
Sebahagian daripada Arab dan sebahagian daripada Inggeris ada dalam jiwa kita masing-masing. Kisah Tiga Abdul ini digambarkan berlaku di sebuah negeri yang dipanggil Isketambola dan berada berdekatan dengan negeri Isketambatu.
MEMILIKI PERSAMAAN DENGAN NEGARA TURKI
Jika kita teliti lebih lanjut, pemakaian tarbus oleh kaum lelaki di Isketambola memiliki persamaan dengan negara Turki sebelum era perubahan yang dilaksanakan oleh Mustafa Kemal Atatürk. Turki sebelum era Mustafa Kemal Atatürk ialah Empayar Uthmaniah dan empayar ini berkembang jauh bermula dari tahun 1299 hingga 1923.
Kemudian selepas krisis dan penentangan yang berlaku, Empayar Uthmaniah berubah menjadi sebuah negara dikenali sebagai Republik Turki yang dipimpin oleh Mustafa Kemal. Semasa era Mustafa Kemal, beliau telah mengharamkan pemakaian tarbus dan ini ialah sebahagian daripada jalan perubahan yang dilaksanakan oleh Mustafa Kemal untuk menghapuskan nilai-nilai tradisi empayar Uthmaniah.
Nama Isketambola itu juga menghampiri nama bandar utama di Turki, Istanbul yang turut menjadi ibu kota Empayar Uthmaniah bermula pada tahun 1453 sehingga saat kejatuhan empayar berkenaan. Selepas itu, Mustafa Kemal menukarkan ibu negara Truki kepada Ankara.
Eropah sering menganggap Empayar Uthmaniah sebagai sick man merujuk kepada era di antara tahun 1828 sehingga tahun kejatuhan empayar ini pada 1923 kesan daripada masalah kewangan dan ekonomi yang dihadapi, di samping kekalahan-kekalahan yang dialami dalam perang sehingga Empayar Uthmaniah hilang banyak wilayah di bawah naungannya.
Keadaan ini juga sama dengan negeri Isketambola yang merupakan sebuah negeri yang memiliki warga yang ‘sakit’, warga yang tamak, warga yang hilang harta benda kerana kesilapan sendiri dan membiarkan diri dicatur oleh kuasa-kuasa yang lebih besar. Empayar Uthmaniah roboh kerana ketidakupayaannya untuk bersaing dengan kuasa-kuasa besar yang semakin berkembang dan mendominasi.
Empayar Uthmaniah juga terlibat dengan Treaty of Sèvres (10 Ogos 1920) dengan negara-negara kuasa utama dunia seperti Britain, Perancis dan Itali untuk membahagi-bahagikan wilayah-wilayah Empayar Uthmaniah selepas kekalahan teruk empayar ini pada Perang Dunia Pertama. Perjanjian ini membolehkan kuasa-kuasa berkenaan mengawal kewangan empayar, sehingga ke tahap mempunyai kuasa untuk melulus belanjawan nasional, mengawal peraturan kewangan empayar dan memiliki kuasa menyeluruh terhadap bank pusat Empayar Uthmaniah.
Selain itu, wilayah-wilayah utama di bawah empayar ini turut diagih-agihkan sesama negara-negara kuasa besar ini. Lebih menarik lagi menurut V. Necla Geyikdagi dalam bukunya, Foreign Investment in the Ottoman Empire: International Trade and Relations 1854–1914 (I.B.Tauris, 2011).
Kesan daripada bebanan kewangan yang tinggi akibat penglibatan dalam Perang Crimean (1853–1856) dan perbelanjaan yang tinggi akibat keberadaan tentera asing di negaranya, Empayar Uthmaniah terpaksa menanggung hutang asing berjumlah 5 juta Pound Sterling dan ini secara kebetulan hampir sama dengan nilai yang diminta oleh Abdul Wahub daripada peniaga pasar ketika hendak membeli semula Sadiq Segaraga. Namun, ini mungkin satu kebetulan sahaja dan bukan satu niat yang mahu diterokai oleh P.Ramlee.
“Yang tua kerepot tu?”
“Oh ya tuan, ini murah sahaja tuan, 500 Pound sahaja tuan.”
“500 Pound?!”
“Ya tuan.”
“Tua nak mampus, tulang dah retak, 5 Pound boleh!”
“5 Pound? 5 Pound, 5 Poundlah tuan. Selagi ada orang tua ini di sini, saya bertambah sial tuan.”
KISAH KEHIDUPAN
Inilah yang berlaku dalam Tiga Abdul, bagaimana Abdul Wahab dan Abdul Wahib boleh ditipu oleh Sadiq Segaraga. Bagaimana Sadiq Segaraga yang tamak dipermain-mainkan pula oleh Abdul Wahub. Filem ini tentang bagaimana manusia bijak boleh mengambil kesempatan terhadap manusia yang bodoh dan tamak.
Kisah bagaimana manusia yang tidak memiliki perancangan dalam hidup akan menghadapi kemusnahan sekelip mata. Cerita bagaimana kekayaan yang begitu lama disimpan boleh menjadi milik orang lain jika tidak dijaga dengan baik dan amanah. Walaupun perkaitannya tidaklah sepenuhnya seperti apa yang berlaku kepada Empayar Uthmaniah, namun latar belakang yang wujud di dalam Tiga Abdul membolehkan kita mengaitkan filem ini dengan apa yang terjadi kepada empayar berkenaan.
BAHASA FILEM
Setelah panjang lebar kita bercerita tentang Empayar Uthmaniah dan Tiga Abdul, kini kita bercerita pula mengenai bahasa filem di dalam filem ini. Apa yang menarik mengenai filem Tiga Abdul ialah bicara visualnya yang memberikan gambaran mengenai apa yang sedang berlaku. Kita akan meneliti perkara ini satu-persatu untuk kita mengetahui mengenai keunikan filem ini.
Pertamanya, semasa babak awal, memperkenalkan watak setiap watak utama diletakkan di dalam bingkai gambar. Ismet Ulam Raja, isterinya Fatima Hatem Thai dan anak-anak mereka. Apa yang menarik, semasa memperkenalkan Abdul Wahab dan Abdul Wahib, bingkai yang memuatkan foto mereka berdua kelihatan senget, condong dan serong.
Ini sebenarnya memberikan petanda awal kepada kita bahawa Abdul Wahab dan Abdul Wahib kedua-duanya memiliki pandangan yang serong dan senget serta kedua-dua mereka adalah individu yang tidak jujur.
Kita lihat pula bingkai yang memuatkan foto Abdul Wahub, diletakkan tegak, menunjukkan bahawa Abdul Wahub ialah seorang yang jujur dan lurus.
Seterusnya kita lihat semasa sambutan hari lahir ke-71 Ismet Ulam Raja, Abdul Wahab dan Abdul Wahib memakai suit hitam, manakala Abdul Wahub memakai suit putih. Ini juga membuktikan tentang sikap baik dan sikap buruk.
Putih ialah lambang suci dan sering dikaitkan dengan kebaikan, manakala hitam ialah lambang kekotoran dan sering dikaitkan dengan keburukan. Suit putih memberi gambaran tentang sikap murni Abdul Wahub, manakala suit hitam memberikan gambaran mengenai sikap buruk Abdul Wahab dan Abdul Wahib.
Selain itu, sebaik sahaja Ismet Ulam Raja meninggal dunia, Abdul Wahub juga dilihat kerap mengenakan suit berwarna putih semula semasa segala-gala pertikaian sudah sampai ke kemuncak dan Abdul Wahub berjaya menyatukan kembali keluarganya.
Selanjutnya semasa babak Ismet Ulam Raja memotong kek untuk sambutan hari lahirnya, semua jemputan merapatinya dan sama-sama menyanyikan lagu Allah Selamat Kamu kepada Ismet Ulam Raja, namun sebaliknya yang terjadi apabila Ismet tidak diselamatkan Allah, tetapi terkena serangan jantung dan meninggal dunia kemudiannya.
Apa yang cuba disampaikan P.Ramlee semasa babak ini. Cuba kita perhatikan semasa babak ini berlangsung, siapa yang ada di sekeliling Ismet Ulam Raja? Yang ada hanyalah Sadiq Segaraga dan dua daripada tiga anak perempuannya iaitu Rafidah dan Hamidah.
Selain itu, turut kelihatan ialah Abdul Wahab dan Abdul Wahib. Abaikan jemputan yang lain kerana mereka bukan tumpuan kepada filem ini. Semasa babak ini kelibat Abdul Wahub langsung tidak kelihatan, begitu juga dengan anak Sadiq Segaraga yang baik hati, Ghasidah, juga tidak kelihatan.
Semasa upacara memotong kek hari lahirnya, Ismet Ulam Raja dikelilingi oleh manusia-manusia jahat dan yang menyanyikan lagu selamat untuknya juga ialah manusia-manusia jahat. Doa orang-orang jahat cuba digambarkan P.Ramlee hanya akan mendatangkan keburukan semata-mata. Merapat dan berbaik-baik dengan orang yang jahat dan yang memiliki hati yang tidak jujur hanya akan membawa bencana kepada diri kita.
MENYENTUH MENGENAI DIKTATOR & DEMOKRASI
P.Ramlee juga menyentuh mengenai diktator dan demokrasi terpimpin dan menerusi dialog itu, kita memahami bahawa demokrasi terpimpin dan diktator itu tidak ada bezanya dan manusia yang sering melaungkan demokrasi juga memiliki kecenderungan untuk menjadi diktator apabila mereka terperangkap dengan peperangan istilah.
Amat jarang kita menemui istilah-istilah politik dibincangkan di dalam kerangka lucu dan bersifat satira sebegini di dalam filem Melayu dan P.Ramlee berjaya mencuit kita dengan perbincangan definisi diktator dan demokrasi terpimpin.
“Doktor Zain memberi pengakuan penyakit ayahanda bertambah berat, itu ada harapan mati! Jikalau ayahanda mati, segala harta-hartanya terpulang kepada siapa?”
“Kepada kekandalah! Kerana kekanda saudara tua!”
“Semua?”
“Habis?!”
“Hai! Itu tidak Adil! Itu namanya diktator. Kanda, adinda rasa lebih baik kita bahagikan harta-harta ini secara demokrasi.”
“Bagaimana?”
“Begini, kanda yang lebih tua, kanda mesti mengalah, kanda akan mati dulu, adinda akan tanam kanda, kanda jangan ambil satu sen pun harta ayahanda, dermakan semuanya kepada adinda bulat-bulat, haa! Itu demokrasi!”
“Demokrasi apa?”
“Demokrasi Terpimpin!”
“Terpimpin kepala otak kau!”
Menurut Amir Muhammad dalam bukunya 120 Malay Movies (Matahari Books, July 2010). Dialog ini merupakan sindiran terhadap Presiden Indonesia, Soekarno yang memperkenalkan istilah demokrasi terpimpin, merujuk kepada gaya pemerintahannya. Tambahan pula, ketika filem ini dikeluarkan isu konfrontasi Malaysia-Indonesia sedang hangat berlangsung.
Menurut seorang rakan, Dr Sahul Hamid Mohamed Maiddin yang menjalankan kajian mengenai propaganda dan indoktrinasi di zaman demokrasi terpimpin Indonesia, watak Abdul Wahab dan Abdul Wahib itu seolah-olah merujuk kepada Menteri Agama Indonesia ketika di era Soekarno bernama Muhammad Wahib Wahab yang berkhidmat sebagai Menteri Agama Indonesia dari tahun 1959 hingga 1962.
Menurut, Abdul Aziz melalui artikel K.H Muhammad Wahib Wahab: Kementrian Agama pada Masa Demokrasi Terpimpin yang diterbitkan di dalam buku Menteri-Menteri Agama RI: Biografi Sosial-Politik (INIS, PPIM dan Litbang Depag, 1998), Muhammad Wahib Wahab memainkan peranan penting di dalam perkembangan agama di Indonesia semasa era demokrasi terpimpin, namun di dalam satu temubual dengan salah seorang anggota keluarga rapat Muhammad Wahib Wahab, H. Shobih Ubaid, ada disebut bahawa Muhammad Wahib Wahab secara diam-diam tidak bersetuju dengan gagasan Nasakom oleh Soekarno yang bertujuan untuk menyatukan kaum nasionalis sekular, agamawan dan komunis.
Menurut Shobih, Muhammad Wahib Wahab dikatakan menyebut “Namanya saja Nasakom. Itu kan dalam bahasa Arab berbunyi nasa kum, yang artinya ‘pecah”. Jadi tidak bakal bersatu. Keadaan ini sebenarnya boleh kita kaitkan dengan pergeseran Abdul Wahab dan Abdul Wahib mengenai demokrasi terpimpin dan diktator.
CUBA MENCELIKKAN MASYARAKAT TENTANG PENGURUSAN PUSAKA
Rakan di Facebook, Razi Ahmad pula ada memberi pandangan bahawa P.Ramlee cuba mencelikkan masyarakat tentang kepentingan instrumen pengurusan harta pusaka iaitu Wasiat /Faraid/Hibah. Jika dilihat lebih dalam, P.Ramlee juga mendidik aspek Hibah yang agak janggal dan biasa diabaikan. Dalam Islam, konsep pemilikan berdasarkan Syurut al-Ahliah al-Kamilah (Syarat-Syarat Pemilikan Yang Sempurna).
Di antara syarat-syarat yang wajib adalah Baligh, Mukallaf, Muslim & Rusyd (Bijaksana). Walaupun Islam memperkenalkan konsep Faraid, namun Ismet Ulam Raja telah menggunakan instrumen Hibah untuk memberikan Abdul Wahub lebih bahagian (harta-harta di luar negeri) berbanding abang-abangnya disebabkan abang-abangnya kurang salah satu syarat iaitu Rusyd (Bijaksana).
KRITIKAN KEPADA GOLONGAN FEUDAL
Seperti yang disebutkan sebelum ini, kritikan P.Ramlee terhadap golongan feudal sebenarnya tidak pernah padam dan filem Tiga Abdul juga memaparkan kritikan terhadap golongan berkenaan. Ini dapat dikesan pada babak semasa Kasim Patalon menasihati Sadiq Segaraga untuk mengahwinkan anak-anak perempuannya dengan anak-anak lelaki Ismet Ulam Raja bagi mendapatkan harta kekayaan Ismet Ulam Raja dan menguatkan semula perniagaan Sadiq Segaraga yang sedang berdepan dengan masalah.
Tindakan mengahwinkan anak perempuan atau anak lelaki untuk meluaskan kuasa dan memperoleh harta kekayaan ini telah dilakukan sejak dahulu lagi dan perkahwinan ialah alat terpenting untuk meluaskan kuasa dan jalan paling pantas untuk mendapatkan wilayah dan sumber kekayaan di sesebuah negeri.
Sadiq Segaraga dilihat menggunakan anak-anak perempuannya demi kepentingan perniagaan demi memastikan dirinya mendapat untung daripada perkahwinan berkenaan. Perkahwinan tidak lagi dibina atas dasar cinta dan niat mengukuhkan hubungan kekeluargaan, tetapi hanya atas dasar laba perniagaan.
Kasim Patalon pula dijelmakan sebagai seorang penasihat yang tamak dengan komisen yang ditawarkan oleh Sadiq Segaraga. Setiap nasihat daripada Kasim Patalon di dalam filem ini semuanya nasihat yang buruk dan setiap nasihat yang buruk akan memberikan kesan buruk di kemudian waktu.
Begitulah yang terjadi kepada Sadiq Segaraga apabila terlalu percaya dengan nasihat buruk, dirinya juga hanyut dan jatuh miskin. Watak seorang Kasim Patalon ini sering berada dalam lingkaran masyarakat, menawarkan nasihat yang menjahanamkan.
Kasim Patalon melakukan kerja nasihatnya bukan untuk kepentingan sesiapa, tetapi hanya untuk mendapat untung dengan hanya bermodalkan air liur dan pemikiran yang mengelirukan. Kasim Patalon digambarkan sebagai seorang yang banyak idea dan petah dalam setiap pengucapannya serta berjaya memberikan keyakinan terhadap idea-ideanya, sehingga Sadiq Segaraga percaya bulat-bulat setiap butir kata Kasim Patalon ini.
Watak Kasim Patalon divisualkan seperti Hitler, memiliki misai kontot dan perilaku Kasim Patalon juga sama seperti Hitller, seorang diktator yang petah berbicara dan mempunyai keupayaan untuk meyakinkan khalayaknya sendiri.
Satu lagi watak yang menarik untuk kita perhatikan ialah Husin Lempoyang, seorang lelaki yang menganggap manusia ialah komoditi jualan dan memiliki nilai yang lebih tinggi berbanding unta. Husin Lempoyang wujud dalam sisi gelap diri manusia yang memandang semua perkara memiliki tanda harga.
Manusia yang menghargai hidup dengan nilai wang semata-mata. Husin Lempoyang merupakan seorang saudagar unta, tetapi dia juga ialah lambang kapitalis yang berada di sekeliling kita yang menjadikan apa sahaja sebagai barang dagangan asalkan dapat memberikan untung.
Harga diri tidak ada kepada manusia yang bersifat seperti Husin Lempoyang, kerana semuanya memiliki taraf yang sama dengan Pound Sterling. Pada pandangan mata manusia seperti Husin Lempoyang, sekeping kertas bertandakan nilai wang dan maruah manusia memiliki jurang beza yang besar, kerana wang mengatasi segala-galanya termasuk maruah.
MENGEMBALIKAN WATAK, BABAK & DIALOG
Memandangkan filem ini merupakan filem terakhir P.Ramlee di Singapura, kita dapat melihat bagaimana P.Ramlee bernostalgia di dalam filem ini dengan memaparkan kembali watak, babak dan dialog yang berkaitan dengan filem-filemnya yang terdahulu sepanjang beliau berada di Malay Film Production.
Kita dapat melihat bagaimana filem Madu Tiga diulang kembali di dalam Tiga Abdul, tetapi dengan keadaan yang berbeza apabila menampilkan aspek perkahwinan dan mengaitkannya dengan tiga orang perempuan.
Begitu juga dengan kemunculan babak menjual manusia di pasar sama seperti apa yang muncul ketika filem Ali Baba Bujang Lapok. Selain itu, filem Nasib Si Labu Labi juga diterjemahkan di dalam filem ini menerusi karakter Udo Omar sebagai pengetua rumah anak-anak yatim. Di dalam filem Nasib Si Labu Labi sebelum ini, Udo Omar sebagai Haji Bakhil sering memberi derma kepada anak-anak yatim demi memikat hati Cikgu Murni.
Watak Haji Misai Kontot, lakonan Ibrahim Pendek di dalam Nasib Si Labu Labi juga diulang di dalam Tiga Abdul apabila watak Kasim Patalon digambarkan bermisai kontot.
“Haa! Tapi ini ada lagi satu yang paling bagus tuan! Cuba tuan lihat, badannya kuat, muda, tegap!”
“Ini Haji Misai Kontot! Saya tak hendak yang itu.”
Seharusnya Tiga Abdul menjadi filem yang benar-benar mencuit kita. Seharusnya kita meminggirkan manusia yang berdampingan dengan kita hanya kerana wang semata-mata dan kita perlu berwaspada dengan segala muslihat yang muncul untuk membelit kita. Manusia yang mahu menjahanamkan kita sentiasa bersedia pada bila-bila masa, namun manusia yang mahu menyelamatkan kita cukup sukar kita kenali.
Tiga Abdul membuktikan walaupun saudara sedarah, tidak akan ada yang manis jika sifat dengki dan tamat menguasai diri manusia.
Di dalam filem ini semasa Abdul Wahab berkumpul bersama-sama beberapa orang wanita ketika sambutan hari lahir Ismet Ulam Raja, dia telah memberikan satu teka teki kepada wanita-wanita berkenaan dan tidak ada seorang pun yang berjaya menjawabnya. Jawapan teka-teki itu juga sehingga kini mengelirukan sebahagian daripada kita.
“Di atas langit, di bawah bumi, apa di tengah-tengahnya?”
“Saudari?”
“Bulan?”
“Bulan? Fasal saudari cantik macam bulan bukan? Jadi ingatkan bulan sahaja? Tak betul.”
“Saudari?”
“Angin.”
“Eh! Kenapa pula angin? Satu badan angin ya? Salah.”
“Saudari?”
“Hujan.”
“Hujan? Hai mentang-mentanglah musim hujan, asyik ingat hujan sahaja. Salah tu, yang betulnya tiga titik.”
Mengapa tiga titik? Sebabnya di tengah-tengah huruf Nya (ڽ) ada tiga titik
Sumber : Daniyal Kadir
Ahad, 2 Disember 2018
Nabi khidir
Ketika Nabi Khidr Menjadi Budak
Suatu ketika Nabi Khidr AS berjalan di pasar dan bertemu dengan seorang budak mukatab. Melihat penampilannya yang saleh, walau tidak mengenalnya sebagai Nabi Khidr, budak itu berkata, “Bersedekahlah padaku, semoga Allah memberkahi engkau!!”
Tanpa memperkenalkan diri atau membuka identitas dirinya, Nabi Khidr berkata, “Aku percaya bahwa apa yang dikehendaki Allah pasti akan terjadi, tetapi aku tidak memiliki sesuatu apapun yang bisa kuberikan kepadamu!!”
Sang budak berkata, “Aku meminta kepadamu bi-wajhillah, bersedekalah kepadaku, karena aku melihat wajahmu sebagai orang yang baik (saleh), karena itu aku mengharap berkah darimu!!”
Beliau berkata, “Aku beriman kepada Allah, tetapi aku tidak memiliki sesuatu yang bisa kuberikan kepadamu, kecuali jika engkau ingin menjual diriku sebagai budak!!”
Budak itu terpana memandang Nabi Khidr seolah tidak percaya, dirinya sendiri sebagai budak, bagaimana mungkin bisa menjual orang merdeka sebagai budak? Kemudian ia berkata, “Apakah hal itu boleh dilakukan??”
Beliau berkata, “Engkau telah meminta kepadaku dengan atas nama Allah Yang Maha Agung, dan aku tidak bisa mengecewakan engkau demi Wajah Tuhanku. Juallah aku, dan pergunakanlah hasilnya untuk memenuhi kebutuhanmu!!”
Budak tersebut adalah budak mukatab, atau disebut juga budak kitabah, yakni yang dijanjikan oleh tuannya untuk dimerdekakan jika bisa membayar harganya walau dengan mengangsur. Ia juga tidak dibebani pekerjaan tuannya, dan bebas berusaha untuk memperoleh uang penebusan dirinya.
Mendengar penuturan Nabi Khidr tersebut sang budak sangat gembira. Ia segera membawa beliau ke tempat penjualan budak, dan terjual seharga empatratus dirham, cukup untuk membayar pembebasan dirinya. Tinggallah Nabi Khidr bersama ‘tuannya’ yang membelinya, tetapi selama beberapa hari lamanya beliau tidak diperintahkan apa-apa. Tampaknya orang yang membeli beliau itu orang yang baik, ia tidak tega ‘membebani’ beliau dengan pekerjaan karena beliau kelihatan sangat lemah dan berusai sangat tua.
Nabi Khidr merasa tidak enak karena orang itu telah membayar mahal tetapi tidak memperoleh manfaat apa-apa dari dirinya. Suatu ketika tuannya itu akan pergi untuk suatu keperluan, beliau berkata, “Anda telah membeli diriku sebagai budak, maka perintahkanlah pada diriku untuk mengerjakan sesuatu!!”
Orang itu, yang juga tidak mengetahui kalau budak yang dibelinya adalah Nabi Khidr, berkata, “Aku khawatir akan memberatkan dirimu, engkau tampak telah sangat tua dan lemah!!”
Beliau berkata, “Tidak ada sesuatu yang memberatkan diriku!!”
“Baiklah kalau engkau memaksa, “Kata orang itu, “Pindahkanlah batu-batu di halaman ini ke belakang!!”
Di halaman rumah orang itu memang banyak berserak batu-batu yang cukup besar, yang membutuhkan beberapa hari untuk dipindahkan ke belakang rumahnya. Jika dipindahkan dalam satu hari, membutuhkan setidaknya enam orang yang cukup kuat dan kekar. Belum setengah hari, orang itu telah kembali ke rumah dan batu-batu itu telah dipindahkan semuanya ke belakang. Orang itu berkata kepada Nabi Khidr, “Baik sekali pekerjaanmu, sungguh engkau mempunyai kekuatan yang tidak kusangka-sangka!!”
Suatu ketika orang itu memanggil Nabi Khidr dan berkata, “Aku akan pergi beberapa hari lamanya, jagalah keluargaku dengan baik!!”
Beliau berkata, “Baiklah, tetapi perintahkanlah pula aku mengerjakan sesuatu!!”
Orang itu berkata, “Aku khawatir akan memberatkan dirimu!!”
Beliau berkata lagi, “Tidak ada sesuatu yang akan memberatkan diriku!!”
Orang itu terdiam sejenak, ia sungguh tidak tega memberi beban pekerjaan kepada orang yang telah tampak sangat tua tersebut, tetapi karena memaksa, ia berkata, “Jika demikian, buatlah batu bata, aku akan membuat rumah setelah pulang dari perjalanan ini!!”
Tentu saja pekerjaan yang amat mudah bagi Nabi Khidr, bahkan lebih dari itupun beliau bisa melakukannya, karena beliau memang dikarunia Allah berbagai macam karamah. Beberapa hari berlalu, orang itu pulang kembali tetapi ia tidak menemukan tumpukan batu bata, sebaliknya ia melihat suatu rumah cukup megah, sesuai dengan yang direncanakannya, pada tempat yang disiapkannya. Ia tidak mengerti, padahal ia tidak pernah menceritakan gambaran rumah yang ingin dibangunnya kepada siapapun.
Orang itu segera menemui Nabi Khidr di tempatnya, dan berkata, “Aku akan bertanya kepadamu bi-wajhillah, siapakah sebenarnya engkau ini!!”
Nabi Khidr berkata, “Engkau telah bertanya kepadaku dengan kata bi-wajhillah, dan kata bi-wajhillah itulah yang menjadikan aku sebagai budak. Aku sesungguhnya Khidr yang namanya telah sering engkau dengar ……!!”
Kemudian Nabi Khidr menceritakan peristiwa yang beliau alami sehingga menjadi budak, dan beliau menutup ceritanya dengan berkata, “Barang siapa yang diminta dengan perkataan bi-wajhillah, lalu menolak permintaan orang itu padahal ia mampu memberi, maka pada hari kiamat ia akan datang dengan jasad tanpa daging, dan nafasnya akan terengah-engah tanpa henti!!”
Perasaan orang itu bercampur baur antara senang, takut, haru, khawatir, dan berbagai perasaan lainnya. Siapakah orang saleh di masa itu yang tidak ingin bertemu dengan Nabi Khidr? Siapapun pasti menginginkannya, dan tanpa menyadarinya ia telah tinggal bersama beliau selama berhari-hari. Ia berkata, “Aku beriman kepada Allah, dan aku telah menyusahkan dirimu, wahai Nabiyallah, andaikata aku tahu tidak perlu terjadi peristiwa seperti ini!!”
Nabi Khidr berkata, “Tidak mengapa, engkau adalah orang yang baik!!”
Orang itu berkata, “Wahai Nabiyallah, silahkanlah engkau mengatur rumah dan keluargaku sesuka engkau, atau bila ingin bebas dari perbudakan ini, aku akan memerdekakan!!”
Nabi Khidr berkata, “Aku ingin engkau memerdekakan aku, agar aku bisa bebas beribadah kepada Allah!!”
Maka orang itu memerdekakan beliau tanpa syarat apapun, dan Nabi Khidr berkata, “Maha Terpuji Engkau, ya Allah, yang telah mengikat aku dalam perbudakan, kemudian menyelamatkan aku darinya. Ya Allah, semoga Engkau menjadikan kami sebagai orang-orang yang berakhlak baik dan membantu saudara-saudara kami lainnya mencapai surga.”
Suatu ketika Nabi Khidr AS berjalan di pasar dan bertemu dengan seorang budak mukatab. Melihat penampilannya yang saleh, walau tidak mengenalnya sebagai Nabi Khidr, budak itu berkata, “Bersedekahlah padaku, semoga Allah memberkahi engkau!!”
Tanpa memperkenalkan diri atau membuka identitas dirinya, Nabi Khidr berkata, “Aku percaya bahwa apa yang dikehendaki Allah pasti akan terjadi, tetapi aku tidak memiliki sesuatu apapun yang bisa kuberikan kepadamu!!”
Sang budak berkata, “Aku meminta kepadamu bi-wajhillah, bersedekalah kepadaku, karena aku melihat wajahmu sebagai orang yang baik (saleh), karena itu aku mengharap berkah darimu!!”
Beliau berkata, “Aku beriman kepada Allah, tetapi aku tidak memiliki sesuatu yang bisa kuberikan kepadamu, kecuali jika engkau ingin menjual diriku sebagai budak!!”
Budak itu terpana memandang Nabi Khidr seolah tidak percaya, dirinya sendiri sebagai budak, bagaimana mungkin bisa menjual orang merdeka sebagai budak? Kemudian ia berkata, “Apakah hal itu boleh dilakukan??”
Beliau berkata, “Engkau telah meminta kepadaku dengan atas nama Allah Yang Maha Agung, dan aku tidak bisa mengecewakan engkau demi Wajah Tuhanku. Juallah aku, dan pergunakanlah hasilnya untuk memenuhi kebutuhanmu!!”
Budak tersebut adalah budak mukatab, atau disebut juga budak kitabah, yakni yang dijanjikan oleh tuannya untuk dimerdekakan jika bisa membayar harganya walau dengan mengangsur. Ia juga tidak dibebani pekerjaan tuannya, dan bebas berusaha untuk memperoleh uang penebusan dirinya.
Mendengar penuturan Nabi Khidr tersebut sang budak sangat gembira. Ia segera membawa beliau ke tempat penjualan budak, dan terjual seharga empatratus dirham, cukup untuk membayar pembebasan dirinya. Tinggallah Nabi Khidr bersama ‘tuannya’ yang membelinya, tetapi selama beberapa hari lamanya beliau tidak diperintahkan apa-apa. Tampaknya orang yang membeli beliau itu orang yang baik, ia tidak tega ‘membebani’ beliau dengan pekerjaan karena beliau kelihatan sangat lemah dan berusai sangat tua.
Nabi Khidr merasa tidak enak karena orang itu telah membayar mahal tetapi tidak memperoleh manfaat apa-apa dari dirinya. Suatu ketika tuannya itu akan pergi untuk suatu keperluan, beliau berkata, “Anda telah membeli diriku sebagai budak, maka perintahkanlah pada diriku untuk mengerjakan sesuatu!!”
Orang itu, yang juga tidak mengetahui kalau budak yang dibelinya adalah Nabi Khidr, berkata, “Aku khawatir akan memberatkan dirimu, engkau tampak telah sangat tua dan lemah!!”
Beliau berkata, “Tidak ada sesuatu yang memberatkan diriku!!”
“Baiklah kalau engkau memaksa, “Kata orang itu, “Pindahkanlah batu-batu di halaman ini ke belakang!!”
Di halaman rumah orang itu memang banyak berserak batu-batu yang cukup besar, yang membutuhkan beberapa hari untuk dipindahkan ke belakang rumahnya. Jika dipindahkan dalam satu hari, membutuhkan setidaknya enam orang yang cukup kuat dan kekar. Belum setengah hari, orang itu telah kembali ke rumah dan batu-batu itu telah dipindahkan semuanya ke belakang. Orang itu berkata kepada Nabi Khidr, “Baik sekali pekerjaanmu, sungguh engkau mempunyai kekuatan yang tidak kusangka-sangka!!”
Suatu ketika orang itu memanggil Nabi Khidr dan berkata, “Aku akan pergi beberapa hari lamanya, jagalah keluargaku dengan baik!!”
Beliau berkata, “Baiklah, tetapi perintahkanlah pula aku mengerjakan sesuatu!!”
Orang itu berkata, “Aku khawatir akan memberatkan dirimu!!”
Beliau berkata lagi, “Tidak ada sesuatu yang akan memberatkan diriku!!”
Orang itu terdiam sejenak, ia sungguh tidak tega memberi beban pekerjaan kepada orang yang telah tampak sangat tua tersebut, tetapi karena memaksa, ia berkata, “Jika demikian, buatlah batu bata, aku akan membuat rumah setelah pulang dari perjalanan ini!!”
Tentu saja pekerjaan yang amat mudah bagi Nabi Khidr, bahkan lebih dari itupun beliau bisa melakukannya, karena beliau memang dikarunia Allah berbagai macam karamah. Beberapa hari berlalu, orang itu pulang kembali tetapi ia tidak menemukan tumpukan batu bata, sebaliknya ia melihat suatu rumah cukup megah, sesuai dengan yang direncanakannya, pada tempat yang disiapkannya. Ia tidak mengerti, padahal ia tidak pernah menceritakan gambaran rumah yang ingin dibangunnya kepada siapapun.
Orang itu segera menemui Nabi Khidr di tempatnya, dan berkata, “Aku akan bertanya kepadamu bi-wajhillah, siapakah sebenarnya engkau ini!!”
Nabi Khidr berkata, “Engkau telah bertanya kepadaku dengan kata bi-wajhillah, dan kata bi-wajhillah itulah yang menjadikan aku sebagai budak. Aku sesungguhnya Khidr yang namanya telah sering engkau dengar ……!!”
Kemudian Nabi Khidr menceritakan peristiwa yang beliau alami sehingga menjadi budak, dan beliau menutup ceritanya dengan berkata, “Barang siapa yang diminta dengan perkataan bi-wajhillah, lalu menolak permintaan orang itu padahal ia mampu memberi, maka pada hari kiamat ia akan datang dengan jasad tanpa daging, dan nafasnya akan terengah-engah tanpa henti!!”
Perasaan orang itu bercampur baur antara senang, takut, haru, khawatir, dan berbagai perasaan lainnya. Siapakah orang saleh di masa itu yang tidak ingin bertemu dengan Nabi Khidr? Siapapun pasti menginginkannya, dan tanpa menyadarinya ia telah tinggal bersama beliau selama berhari-hari. Ia berkata, “Aku beriman kepada Allah, dan aku telah menyusahkan dirimu, wahai Nabiyallah, andaikata aku tahu tidak perlu terjadi peristiwa seperti ini!!”
Nabi Khidr berkata, “Tidak mengapa, engkau adalah orang yang baik!!”
Orang itu berkata, “Wahai Nabiyallah, silahkanlah engkau mengatur rumah dan keluargaku sesuka engkau, atau bila ingin bebas dari perbudakan ini, aku akan memerdekakan!!”
Nabi Khidr berkata, “Aku ingin engkau memerdekakan aku, agar aku bisa bebas beribadah kepada Allah!!”
Maka orang itu memerdekakan beliau tanpa syarat apapun, dan Nabi Khidr berkata, “Maha Terpuji Engkau, ya Allah, yang telah mengikat aku dalam perbudakan, kemudian menyelamatkan aku darinya. Ya Allah, semoga Engkau menjadikan kami sebagai orang-orang yang berakhlak baik dan membantu saudara-saudara kami lainnya mencapai surga.”
Cat batu
Saya nak buat rumah. Saya bagi upah pada saudara saya untuk buat rumah tersebut. Dia ambil upah sahaja, barang saya yang beli. Masalahnya saya tak tau banyak mana kuantiti barang yang hendak dipakai. Saya bukan kontraktor. Beli sikit2 rugi dan banyak kali kena beli. Beli banyak2 kan takut membazir pulak.. Macammana ni!!!!!!
NAH.. FORMULA PENTING YANG PATUT ANDA TAHU
a) PENGIRAAN BATA :
1 IKATAN STRETCHER / DATAR BATA (Tebal 1 Bata) :
Cari keluasan tembok iaitu = Panjang x tinggi tembok
Panjang 5m dan tinggi 3m = 5 m x 3 m = 15m²
= 15 m x 60 biji/ketul ( 1 m² = 60 biji bata - Stretcher )
Jumlah bata = 900 ketul Mortar ( Bancuhan 1 : 4)
Ada dua kaedah pengiraan mortar iaitu :
1) Berpandukan bil. bata = 900 ketul x 0.5/1000 = 0.45 m³
2) Berpandukan luas tembok = 15 m² x 0.03 = 0.45 m³
Simen = 1/5 x 0.45m³ = 0.09 m³ Dalam kiraan beg/kampit
= 0.09 m³ x 28.25 bag/kampit = 2.5 bag Pasir
= 4/5 x 0.45 m³ = 0.36 m³
IKATAN STRETCHER / SISI BATA (Tebal 1/2 Bata) :
Formula Pengiraan Bata : Cari keluasan tembok iaitu
= Panjang tembok x tinggi tembok
Contoh 2. Ikatan English ( lihat Rajah B)
= Panjang 5m dan tinggi 3m = 5 m x 3 m = 15m²
= 15 m x 120 biji/ketul ( 1 m² bersamaan 120 biji bata untuk ikatan 1 bata tebal)
Jumlah bata = 1800 ketul
Mortar ( Bancuhan 1 : 4)
Ada dua kaedah pengiraan mortar iaitu :
1) Berpandukan bil. bata = 1800 ketul x 0.5/1000 = 0.90m³
2) Berpandukan keluasan tembok = 15 m² x 0.06 = 0.90m³
Simen = 1/5 x 0.90m³ = 0.18 m³
Dalam kiraan beg/kampit = 0.18 m³ x 28.25 bag/kampit = 5 bag Pasir = 4/5 x 0.90 m³ = 0.72 m³
b) KERJA-KERJA MELEPA (PLASTER) :
Panjang x Lebar 25 m x 3 m = 75 m²
Ketebalan lepaan adalah 19 mm = 75 m² x 0.019 m
Jumlah Mortar = 1.43 M³
Jumlah Simen = 1.43 M³ x 1/5 = 0.286 M³
Kiraan dalam beg/kampit 0.286 x 28.25 = 8 beg simen
Jumlah Pasir = 1.43 m³ x 4/5 = 1.14m³
C) PENGIRAAN JUBIN / MOZEK :
LUAS KAWASAN LUAS ÷ JUBIN
Contoh 1: Jika saiz jubin 300 mm x 300 mm Luas Kawasan = panjang x lebar = 25 m x 3 m = 75 M²
Luas Jubin = 300mm x 300mm
= 0.300 m x 0.300 m = 0.09 m²
Bilangan Jubin = 75 m² ÷ 0.09 m² = 834 keping
D) KIRAAN MORTAR PELEKAT (MORTAR BED) :
Panjang x Lebar 25 m x 3 m = 75 m²
Ketebalan mortar 20 mm = 75 m² x 0.0003.
Jumlah Mortar = 1.5 M³
Jumlah Simen = 1.5 M³ x 1/5 = 0.30 M³
Kiraan dalam beg/kampit = 0.30x 28.25 = 8.5 beg simen
Jumlah Pasir = 1.5 m³ x 4/5 = 1.2 m³
KIRAAN PELEKAT ADHESIVE FORMULA :
Panjang x Lebar = 25 m x 3 m = 75 m²
Ketebalan adhesive 5 mm = 75 m² x 0.005m
Jumlah Mortar = 0.37 M³
FORMULA PENGIRAAN ISIPADU KONKRIT :
= Panjang x Lebar x Tinggi = 15 m x 5 m x 1 m
Isipadu konkrit = 75 m³ ( Nisbah Bancuhan 1:2:4 )
Jumlah simen = 1/7 x 75 m³ = 10.72 m³
Kiraan Dalam Beg/Kampit = 10.72 x 28.25 beg
= 303 bag/kampit
Jumlah Pasir = 2/7 x 75 m³ = 21.43 m³
Jumlah Batu = 2/7 x 75 m³ = 42.86 m³
FORMULA PENGIRAAN ATAP
Luas kawasan ÷ Luas Atap = Bilangan Atap (keping) Contoh Pengiraan:
Luas Kawasan = 15m x 5m = 75 m²
= 75 m² bersamaan 807 k²
Bilangan Atap = 807 k ² ÷1 k² = 807 keping
Nota: Anggaran Pingiraan a) 1m3 simen = 28.25/bag b) 1 m² bersamaan 10.76 k²)
FORMULA PENGIRAAN SILING :
Keluasan siling rumah ditentukan oleh horizontal. Jika sama timbangan air boleh terus gunakan formula begini.
Kira luas sekeping siling.
Contoh 0.6 m x 1.2 m = keluasan sekeping siling
Jadi keluasan = nilai x darab nilai y.
Jumlah tersebut bahagi dengan keluasan sekeping siling . Dapat jumlah keping yang akan digunakan.
FORMULA PENGIRAAN CAT :
CAT AIR (dinding bersimen)
Kira dahulu keluasan yang akan di cat.
Formula cat adalah 1 liter cat boleh meliputi dinding seluas 15 meter persegi (untuk 1 lapisan)
1 liter = 15m2. Jadi keluasan keseluruhan bahagi dengan 15m2 kita akan mendapat jumlah liter cat yang akan digunakan. Pengiraan ini adalah untuk 1 lapisan yang dicat sahaja.
CAT MINYAK (Besi / kayu / zink)
Formula yang digunakan adalah 1 liter cat boleh meliputi dinding seluas 18m2.
1 liter = 18m2
Pengiraan untuk cat diatas adalah untuk permukaan yang telah disapu dengan cat alas (undercoat) pengiraan untuk undercoat adalah 1 liter cat bersamaan 20m2.
NAH.. FORMULA PENTING YANG PATUT ANDA TAHU
a) PENGIRAAN BATA :
1 IKATAN STRETCHER / DATAR BATA (Tebal 1 Bata) :
Cari keluasan tembok iaitu = Panjang x tinggi tembok
Panjang 5m dan tinggi 3m = 5 m x 3 m = 15m²
= 15 m x 60 biji/ketul ( 1 m² = 60 biji bata - Stretcher )
Jumlah bata = 900 ketul Mortar ( Bancuhan 1 : 4)
Ada dua kaedah pengiraan mortar iaitu :
1) Berpandukan bil. bata = 900 ketul x 0.5/1000 = 0.45 m³
2) Berpandukan luas tembok = 15 m² x 0.03 = 0.45 m³
Simen = 1/5 x 0.45m³ = 0.09 m³ Dalam kiraan beg/kampit
= 0.09 m³ x 28.25 bag/kampit = 2.5 bag Pasir
= 4/5 x 0.45 m³ = 0.36 m³
IKATAN STRETCHER / SISI BATA (Tebal 1/2 Bata) :
Formula Pengiraan Bata : Cari keluasan tembok iaitu
= Panjang tembok x tinggi tembok
Contoh 2. Ikatan English ( lihat Rajah B)
= Panjang 5m dan tinggi 3m = 5 m x 3 m = 15m²
= 15 m x 120 biji/ketul ( 1 m² bersamaan 120 biji bata untuk ikatan 1 bata tebal)
Jumlah bata = 1800 ketul
Mortar ( Bancuhan 1 : 4)
Ada dua kaedah pengiraan mortar iaitu :
1) Berpandukan bil. bata = 1800 ketul x 0.5/1000 = 0.90m³
2) Berpandukan keluasan tembok = 15 m² x 0.06 = 0.90m³
Simen = 1/5 x 0.90m³ = 0.18 m³
Dalam kiraan beg/kampit = 0.18 m³ x 28.25 bag/kampit = 5 bag Pasir = 4/5 x 0.90 m³ = 0.72 m³
b) KERJA-KERJA MELEPA (PLASTER) :
Panjang x Lebar 25 m x 3 m = 75 m²
Ketebalan lepaan adalah 19 mm = 75 m² x 0.019 m
Jumlah Mortar = 1.43 M³
Jumlah Simen = 1.43 M³ x 1/5 = 0.286 M³
Kiraan dalam beg/kampit 0.286 x 28.25 = 8 beg simen
Jumlah Pasir = 1.43 m³ x 4/5 = 1.14m³
C) PENGIRAAN JUBIN / MOZEK :
LUAS KAWASAN LUAS ÷ JUBIN
Contoh 1: Jika saiz jubin 300 mm x 300 mm Luas Kawasan = panjang x lebar = 25 m x 3 m = 75 M²
Luas Jubin = 300mm x 300mm
= 0.300 m x 0.300 m = 0.09 m²
Bilangan Jubin = 75 m² ÷ 0.09 m² = 834 keping
D) KIRAAN MORTAR PELEKAT (MORTAR BED) :
Panjang x Lebar 25 m x 3 m = 75 m²
Ketebalan mortar 20 mm = 75 m² x 0.0003.
Jumlah Mortar = 1.5 M³
Jumlah Simen = 1.5 M³ x 1/5 = 0.30 M³
Kiraan dalam beg/kampit = 0.30x 28.25 = 8.5 beg simen
Jumlah Pasir = 1.5 m³ x 4/5 = 1.2 m³
KIRAAN PELEKAT ADHESIVE FORMULA :
Panjang x Lebar = 25 m x 3 m = 75 m²
Ketebalan adhesive 5 mm = 75 m² x 0.005m
Jumlah Mortar = 0.37 M³
FORMULA PENGIRAAN ISIPADU KONKRIT :
= Panjang x Lebar x Tinggi = 15 m x 5 m x 1 m
Isipadu konkrit = 75 m³ ( Nisbah Bancuhan 1:2:4 )
Jumlah simen = 1/7 x 75 m³ = 10.72 m³
Kiraan Dalam Beg/Kampit = 10.72 x 28.25 beg
= 303 bag/kampit
Jumlah Pasir = 2/7 x 75 m³ = 21.43 m³
Jumlah Batu = 2/7 x 75 m³ = 42.86 m³
FORMULA PENGIRAAN ATAP
Luas kawasan ÷ Luas Atap = Bilangan Atap (keping) Contoh Pengiraan:
Luas Kawasan = 15m x 5m = 75 m²
= 75 m² bersamaan 807 k²
Bilangan Atap = 807 k ² ÷1 k² = 807 keping
Nota: Anggaran Pingiraan a) 1m3 simen = 28.25/bag b) 1 m² bersamaan 10.76 k²)
FORMULA PENGIRAAN SILING :
Keluasan siling rumah ditentukan oleh horizontal. Jika sama timbangan air boleh terus gunakan formula begini.
Kira luas sekeping siling.
Contoh 0.6 m x 1.2 m = keluasan sekeping siling
Jadi keluasan = nilai x darab nilai y.
Jumlah tersebut bahagi dengan keluasan sekeping siling . Dapat jumlah keping yang akan digunakan.
FORMULA PENGIRAAN CAT :
CAT AIR (dinding bersimen)
Kira dahulu keluasan yang akan di cat.
Formula cat adalah 1 liter cat boleh meliputi dinding seluas 15 meter persegi (untuk 1 lapisan)
1 liter = 15m2. Jadi keluasan keseluruhan bahagi dengan 15m2 kita akan mendapat jumlah liter cat yang akan digunakan. Pengiraan ini adalah untuk 1 lapisan yang dicat sahaja.
CAT MINYAK (Besi / kayu / zink)
Formula yang digunakan adalah 1 liter cat boleh meliputi dinding seluas 18m2.
1 liter = 18m2
Pengiraan untuk cat diatas adalah untuk permukaan yang telah disapu dengan cat alas (undercoat) pengiraan untuk undercoat adalah 1 liter cat bersamaan 20m2.
Langgan:
Catatan (Atom)