Isnin, 9 September 2019

Subuh berjamaah

Marilah kite SOLAT SUBUH BERJEMAAH

Ayuh umat Islam SELURUH MALAYSIA!! Bermula saat ini kita semua berhimpun untk solat subuh berjemaah di masjid/surau masing-masing.

 Kita bangkit seperti negara yang bangkit hasil jemaah solat subuhnya seperti solat jumaat. Ayuh! Asal saje dia lelaki Islam akil baligh tak kira bangsa cina, india dll, tak kira negara, fahaman politik, persatuan, NGO, mazhab, tariqat, pemimpin tertinggi, rakyat biasa, guru, pegawai kerajaan, ustaz, mufti, petani, nelayan, peniaga, pencen, penganggur, selebriti, atlet, fakir, jutawan, pensyarah, mahasiswa, pelajar, pakar ekonomi, pakar IT, pakar politik, tentera, polis termasuk mereka yang sekarang  aktif memperjuangkan Agama Allah mengikut metod, fahaman & ideologi masing-masing.

 Beramai-ramai kita berhimpun solat subuh di masjid/surau masing-masing. Kita mulakn apa jua perjuangan melalui solat subuh berjemaah. Jika melalui politik & ekonomi pelbagai cara & helah musuh Islam ingin meranapkannya tapi melalui solat subuh di masjid apa yang boleh mereka buat?

Hancurkan masjid? Buat sekatan jln raya? Hari ni kita isyhtiharkan diri kita bahawa kita bukan lagi berperang dengan musuh Islam tapi kita berperang dengan nafsu kita sendiri dengan pergi masjid menunaikan solat subuh berjemaah.

sebar, viralkn perkara ni melalui wasap, telegram, facebook dll. Pemimpin pesan kpd org bawahnnya, imam kpd makmunnya, kaki masjid kpd yg jarang ke masjid, kpd jiran dll.

Moga2 dengan bermula subuh berjemaah membawa kpd berjemaah solat fardhu yg lain. Bila umat Islam seluruh Malaysia dapat istiqamah solat subuh berjemaah kita akn lihat pertolongan Allah akn dtg, Allah akan buka khazanah langit & bumi.

Kita buat ni bukan kerana kita nak bermusuh dgn mereka tetapi kerana kita kasihkan mereka.

Kita buat ni bukan kerana kita takutkan musuh² Islam tp kerana kita takutkan الله.

Istana melaka

*Istana Kesultanan Melayu Melaka*

-------------------------------------

*Menurut Sejarah Melayu (Sulalatus Salatin),* Sultan Mansur Shah dikatakan pernah bersemayam di tiga buah istana. Istana pertama ditinggalkan akibat tragedi pemberontakan Hang Kasturi. (Dalam Hikayat Hang Tuah, pemberontakan dilakukan Hang Jebat). Istana kedua pula musnah dalam kebakaran. Manakala istana ketiga pula difahami sebagai istana yang wujud sehingga jatuhnya Melaka ke tangan Portugis pada tahun 1511.

Apa yang menarik istana ketiga ini dikatakan dikerah Sultan Mansur Shah untuk disiapkan dalam masa satu bulan. Persoalan samada tempoh satu bulan tersebut adalah sekadar perintah, ataupun benar-benar dilaksanakan tidaklah dapat dibuktikan. Akan tetapi saya percaya suatu tempoh yang singkat bagi jangkamasa siap adalah tidak mustahil berdasarkan tatacara pengurusan projek, pemilihan bahan binaan, konsep susunatur dan teknologi yang digunakan.

Dari segi tatacara pengurusan projek, Sulalatus Salatin mencatatkan istana Melaka didirikan oleh tukang-tukang yang datang dari 15 sub-etnik Melayu dari seluruh pelosok Nusantara. Setiap struktur bangunan dalam kawasan istana Melaka tersebut dibina secara pengkhususan (specialization) di mana setiap sub-etnik Melayu yang terlibat diberi kerja membina struktur bangunan yang berbeza.

Dari segi pengawasan projek, Sulalatus Salatin mencatatkan bahawa tugas perlaksanaan pembinaan diserah kepada Bendahara. Walaupun begitu, semasa pembinaan istana kedua, Sultan Mansur Shah sendiri telah membuat lawatan tapak dan mengarahkan variasi dibuat kepada kawasan Penanggahan (dapur) di mana rasuk (beam) yang kecil telah ditukar kepada saiz yang lebih besar iaitu sehasta lebar dan sejengkal tebalnya. Dengan itu semestinya telah wujud pelan bangunan, pelan susunatur, dan juga perintah-perintah variasi semasa projek dijalankan.

Jadi, secara amnya, masa dapat dijimatkan kerana wujudnya pembahagian tugas, di mana setiap kumpulan tukang dibahagikan mengikut  bidang kemahiran masing-masing. Produktiviti juga meningkat ababila setiap kumpulan bekerja dalam kelompok masing-masing di mana terdapat pesaingan sihat antara setiap kumpulan untuk mencapai tempoh siap yang ditetapkan.

Dari segi bahan binaan, sebahagian besar struktur istana dibina mengunakan bahan binaan ringan dari sumber setempat seperti kayu-kayan, buluh, rotan, mengkuang, daun nipah dan lain-lain. Menurut Sulalatus Salatin, bumbung istana Melaka kedua dan ketiga diperbuat dari kepingan atap timah. Ini juga adalah dari sumber tempatan iaitu dari perusahaan bijih timah di Sungai Ujong, Selangor, dan Klang. Aksesori tambahan seperti cermin, cat & kepingan kertas emas, permaidani, dan peralatan hiasan dalaman diperoleh dari pedagang-pedagang Arab, Turki, Cina dan Ryukyu yang sentiasa berulang alik ke Melaka.

Dari segi teknologi, pembinaan istana Melaka tersebut adalah berasaskan teknologi pembinaan rumah Melayu tradisional yang telah melalui proses transformasi sejak ribuan tahun. Semasa perintah penggantian rasuk Penanggahan dibuat bagi istana kedua, ianya dijalankan dengan serta merta oleh Bendahara. Ini menunjukkan bahan binaan tersebut berada ditapak projek dan dapat dipasang segera. Dengan itu, teknologi pemasangan yang dijalankan boleh dikatakan sebagai suatu konsep ‘Sistem Binaan Berindustri’ (Industrialised Building System) di mana komponen bangunan diperbuat dan/atau dalam keadaan sedia-pasang di tapak projek.

*Dari segi perancangan susunatur, Istana Melaka mempamirkan sosio budaya masyarakat Melayu tradisional. Sulalatus Salatin mencatatkan struktur bangunan dalam kawasan istana adalah seperti berikut:-*

*1)* Istana Besar,

*2)* 3 buah Istana Kecil,

*3)* Balairong,

*4)* Balai Penghadapan,

*5)* Penanggahan (dapur),

*6)* Balai Jawatan disisi Balairung,

*7)* Balai Apit Kiri dan Kanan,

*8)* Balai Kendi (bilik air / tandas)

*9)* Pemandian,

*10)* Bangsal gajah,

*11)* Masjid,

*12)* Pagar,

*13)* Kota Wang (treasury vault).

Kedudukan Balai Penghadapan diletakkan di hadapan sekali sebagai ruang umum menyambut tetamu diikuti dengan Balai Apit dan Balairong sebagai ruang utama dan keraian. Manakala Istana Besar berada di bahagian selepas Balairong dan dihubungkan oleh pelantar atau jambatan penghubung. Ini menepati keperluan urusan rasmi dan menyambut tetamu dan dalam masa yang sama menjaga tahap keselamatan keluarga DiRaja yang menetap di perkarangan kompleks bangunan istana tersebut.

Dari segi kedudukan susunatur yang digambarkan oleh Sulalatus Salatin (versi Shellabear), istana Sultan Mansur Shah mempunyai susunatur jenis berkembang (expanded form). Perletakkan selang sebagai jambatan penghubung di antara Istana Besar dengan Penanggahan pula adalah berperanan sebagai pintu masuk bagi tukang masak ketika persiapan santapan dilakukan. Struktur Istana di dalam kawasan kompleks istana dibina dalam keadaan boleh ditambah di mana dicatatkan dalam Sulalatus Salatin bahawa selain dari Istana Besar, terdapat 3 buah istana kecil telah dibina pada waktu yang sama.

Tatacara dan susunatur pembinaan istana Melaka yang digambarkan dalam Sulalatus Salatin menjadi inspirasi kepada pembinaan Muzium Istana Kesultanan Melaka yang kini berada di sebelah timur kaki bukit Melaka (kini Bukit St Paul). Kalau ikut petunjuk kedudukan perigi DiRaja yang wujud di pakir Muzium Sejarah & Etnografi (yang menandakan kawasan Pemandian dan tempat berwuduk Masjid DiRaja), maka kedudukan Istana adalah di lereng barat bukit St Paul dan bukannya di puncak bukit. Lebih-lebih lagi puncak bukit tidak sesuai dibina kediaman menurut kepercayaan orang lama. Juga menurut prinsip Tajul Muluk, kediaman sesuai dibelakangi bukit dan mengadap tanah yang lebih rendah. Spesifik kepada prinsip Tajul Muluk, tanah yang rendah di Barat dan tinggi di Timur dianggap membawa tuah. Kedudukan Istana dilereng bukit menepati ciri-ciri ini iaitu mengadap kawasan rendah di Barat. Juga dipercayai keseluruhan kompleks istana Melaka mengadap ke arah Kiblat.

Dapat disimpulkan dari jangkamasa, tatacara pembinaan dan kesenian istana Melaka ini, kerajinan, kegigihan dan ketekunan Melayu itu terserlah ketika bersatu dibawah kepimpinan Sultannya. Dipecah-perintah, dikuda dan dijajah, sifat-sifat tersebut tidak dizahirkan sepenuhnya sehingga difitnah sebagai pemalas oleh si penjajah dan pewarisnya.



*Rujukan:*

1.  Sejarah Melayu diusahakan oleh W.G. Shellabear, Fajar Bakti, (1978).

2.  https://www.quora.com/Where-was-the-original-Malacca-Palace-located/answer/Yusrin-Faidz-Yusoff

*Gambar hiasan:* Muzium Istana Kesultanan Melaka (replika Istana Kesultanan Melayu Melaka).

©

Ahad, 8 September 2019

BMF

Kenapa kempen Buy Muslim First begitu menakutkan dan begitu kuat impaknya?

Rakyat Malaysia ada 30 juta orang. 60% adalah Melayu/Muslim. Itu dah 18 juta.

Kalau sebulan setiap orang berbelanja hanya rm 500 untuk barang dapur, itu dah rm 9 Billion sebulan.

9 BILLION tu banyak oi!
Sekarang nampak tak kenapa semua gelabah teruk, semua gelabah beruk?

Rm 9 BILLION tu boleh melahirkan 9000 JUTAWAN muslim setiap bulan!
Kita bukan TAK KAYA. Kita yang beri kapitalis jadi kaya. Sekarang, kita cuma alihkan arah kekayaan tu kepada sesama Muslim je.

Jangan risau pasal banyak benda kita takde. Sebenarnya, bukan takde, cuma BELUM ADA.
Bila ada demand, maka, akan ada supply.
Bukannya bila ada supply, maka, akan ada demand. Terbalik ni. Salah ni. Khurafat ni. Sesat ni!

Aku bagi contoh.
Pak Abu ada kilang mi. Kilang dia ada kapasiti untuk proses mi 1 tan sehari, tapi, yang terjual cuma 600 kg je sehari. Demand kurang. Maka, dia proses 600kg je la sehari iaitu 60% je dari kapasiti maksimum dia.

Lepas tu, bila buat kempen buy muslim first ni, orang Islam pakat-pakat beli mi Pak Abu. Permintaan dari 600 kg sehari sampai jadi 1.5 tan sehari.

Kilang Pak Abu terpaksa dibesarkan. Mesin ditambah. Pekerja-pekerja ditambah. Van penghantaran ditambah. Kedai-kedai yang jual mi Pak Abu bertambah. Untung yang kedai-kedai ni dapat untung dari jualan mi Pak Abu pun bertambah.

Nampak tak rantaian kesan Buy Muslim First ni?
Kita menolong RAMAI muslim yang lain. Dari pemilik, pekerja, sampai pekedai, dengan hanya beralih satu produk je. Itu baru satu produk. Kalau 1,000 produk?

Kalau rasa bermanfaat, silakan share.
Kalau rasa kedekut, baca sendiri sudah la.

Selasa, 3 September 2019

Jowo

Falsafah Amalan Orang Jowo.

1. Wong nrimo uripe dowo (orang yang bersyukur hidupnya lama).

2. Wong sabar, rejekine jembar (orang sabar rezekinya luas).

3. Wong ngalah uripe barokah (orang yang merendah diri hidupnya berkat).

4. Wong jujur uripe makmur (orang jujur hidupnya makmur).

5. Wong suloyo uripe soro (orang malas hidupnya sengsara).

6. Wong sombong amale kobong (orang sombong amalannya hangus).

7. Wong ngersulo gelis tuwo (orang yang suka berkeluhkesah cepat tua).

8. Wong tlaten bakal panen (orang yang rajin akan berhasil dan berjaya).

9. Sing wis lungo lalekno (yang sudah pergi lupakan).

10. Sing durung teko enteno (yang belum datang tunggulah).

11. Sing wis ono syukurono (yang sudah ada syukurilah).

12. Pitutur jowo iku ajaran agomo (Falsafah Jawa itu ajaran agama).

Lepas joor, cingapor 😊

Ahad, 1 September 2019

Ekonomi islam

*KISAH RASULULLAH & PARA SAHABAT MEMECAH MONOPOLI EKONOMI YAHUDI*

Oleh : https://instagram.com/khairiasyraf_17

Ketika umat Islam berhijrah dari Mekah ke Madinah, mereka tidak membawa harta atau aset kekayaan bersama mereka. Sebaliknya mereka hanya bersehelai sepinggang untuk memulakan hidup baru di wilayah baru. Suasana ekonomi di Madinah pada ketika itu berada dalam cengkaman monopoli orang Yahudi. Mereka menguasai perdagangan antara kota, pertanian, tenunan pakaian, industri besi dan emas serta pinjaman kewangan dengan riba yang sangat tinggi.

• Kisah Pertama
Setelah tiba di Madinah, Rasulullah mempersaudarakan antara Muhajirin dan Ansar. Abdul Rahman bin Auf dipersaudarakan dengan Saad bin Rabi’ iaitu antara orang terkaya dalam kalangan Ansar. Saad bin Rabi’ ingin memberi salah seorang isterinya dan separuh hartanya kepada Abdul Rahman bin Auf. Namun, Abdul Rahman bin Auf menolak pelawaan itu sebaliknya berkata, “Tunjukkan aku di manakah pasar yang paling sibuk dengan perniagaan”.

Maka Saad bin Rabi’ pun menunjukkan kepadanya Pasar Yahudi Qainuqa. Abdul Rahman bin Auf yang sebelum ini merupakan hartawan dan usahawan di Mekah terus memulakan perniagaan di pasar Yahudi itu tanpa takutkan persaingan. Antara dagangannya adalah perniagaan unta yang selama ini dikuasai oleh orang Yahudi. Beliau menjual unta dengan harga yang tidak setinggi jualan orang Yahudi.

Walau pun margin keuntungannya sedikit, namun beliau telah menarik ramai pelanggan dek kerana harga yang tidak terlampau mahal. Tetapi, setiap unta yang dijualnya tidak disertakan tali pengikat unta. Apabila banyak unta terjual, menjadi suatu keperluan kepada masyarakat untuk mendapatkan tali pengikat unta. Dari sinilah Abdul Rahman bin Auf mula membuat keuntungan dengan menjual tali pengikat unta.

Pengajaran dari kisah pertama adalah, “Peniaga Muslim perlu ada Skill & Strategi Perniagaan”. Apa yang dilakukan oleh Abdul Rahman bin Auf adalah Market Research (cari pasar paling sibuk), Trust through Branding (unta Uthman harganya tidak terlampau mahal seperti peniaga Yahudi) dan Supply & Demand (mengawal harga melalui keperluan masyarakat untuk mendapatkan tali unta).

• Kisah Kedua
Ketika di Madinah, selain membina Masjid, antara perkara awal yang lain dibina oleh Rasulullah adalah Pasar. Oleh kerana orang Yahudi memonopoli perniagaan melalui pasar-pasar milik mereka yang antaranya ialah Pasar Qainuqa, maka Rasulullah pergi melihat pasar-pasar Yahudi di sekitar Madinah untuk melihat sistemnya. Baginda bersabda, “Bukan begini pasar kamu (Islam)”. Kemudian, baginda membina pula pasar khas untuk Muslim dengan sistem tersendiri dengan bersabda, “Beginilah pasar kamu”.

Pengajaran dari kisah kedua adalah, Rasulullah menyediakan “Platform & Option” kepada para pengguna dan pembeli. Buat apa umat Islam perlu terkongkong dengan hanya pasar milik orang Yahudi jika umat Islam sendiri boleh membuat pasar sendiri dan berjual beli di situ. Kita ada pasaran dan produk sendiri. Don't play their games when we have our own.

• Kisah Ketiga
Suatu ketika, Madinah ditimpa kemarau. Orang Madinah sangat memerlukan air, namun telaga yang memiliki air pada ketika itu dimiliki oleh seorang Yahudi bernama Ruumah. Dia mula menindas orang ramai yang memerlukan air dengan harga yang tinggi. Kemelaratan ini disampaikan kepada Rasulullah. Lalu Rasulullah bersabda, “Sesiapa sahaja antara kamu yang menyumbangkan hartanya untuk dapat membeli telaga itu, lalu mendermakannya untuk umat, maka akan mendapat Syurga Allah”

Tahu akan hal ini, Uthman bin Affan segera pergi bertemu dengan Ruumah untuk membeli telaga itu. Namun, Ruumah tidak mahu menjualnya. Maka, Uthman bin Affan menawarkan harga yang sangat tinggi untuk membeli hanya separuh dari telaga tersebut. Ruumah tidak faham bagaimana boleh telaga itu boleh dibeli separuh. Maka Uthman bin Affan berkata kepada Ruumah bahawa masyarakat akan membeli air dari Ruumah pada hari ini dan keesokkannya beli dari Uthman bin Affan pula. Begitulah seterusnya telaga ini digilir-gilirkan.

Setelah Ruumah bersetuju dengan perjanjian itu, maka Uthman bin Affan pulang kepada kaum Muslimin lalu menyeru, “Jangan beli air ketika giliran telaga itu milik Ruumah. Datanglah ambil air sepuas-puasnya ketika telaga itu jatuh pada hari giliran ku”.

Maka umat Islam semua menyokong kempen tersebut sehingga menyebabkan Ruumah tidak mendapat sebarang hasil jualan pada hari gilirannya. Namun, dia melihat umat Islam boleh mengambilnya secara percuma pada hari giliran Uthman bin Affan. Lama kelamaan, Ruumah jatuh bankrap lalu Uthman datang untuk membeli seluruh telaga itu dengan harga yang rendah. Ruumah terdesak dan terpaksa menjual seluruh hak pemilikan telaga itu kepada Uthman bin Affan.

Pengajaran dari kisah ketiga adalah, “Community Support” terhadap sesuatu kempen. Sebagai pemegang kuasa pembeli dan pengguna yang kuat, mereka bersatu padu untuk mengikuti strategi kempen tersebut. Walau pun pada mulanya Uthman bin Affan terpaksa bersusah payah sedikit untuk membeli separuh telaga dengan harga yang tinggi, namun setelah kempen ini berkesan, Uthman bin Affan berjaya memiliki keseluruhan hak milik telaga ini dengan harga yang murah lalu nikmatnya dikongsi semula kepada umat Islam jua.

• Kesimpulan
Muslim perlu menjadi peniaga yang mempunyai skill dan strategi perniagaan yang bijak. Seterusnya, Muslim perlu memiliki platform dan option tersendiri. Akhir sekali, tiada guna ada peniaga bijak dan platform disediakan tetapi tidak mendapat sambutan dan sokongan umat. Umat selaku komuniti perlulah bersama-sama membantu ekonomi sesama Muslim.

Walau pun akan mengalami kesukaran di awal usaha, namun dengan 3 keypoints utama ini, maka nikmat keuntungan di belakang hari kelak akan kembali kepada umat Islam jua. Umat Islam kaya, zakat pendapatan tinggi, akan dikembalikan kepada asnaf-asnaf pula untuk sama-sama membentuk ummah yang mantap ekonominya. Inilah yang dinamakan JIHAD EKONOMI.