Rabu, 16 September 2020

melayu

 *"Bangsa Melayu"*


Bangsa Melayu pernah kuat,

buka tanah guna tulang empat kerat,

masih sempat berbini empat,

tongkat ali jamu khasiat.

Bangsa Melayu pernah digentar,

ular, harimau ditepuk tampar,

kerisnya bisa, silatnya gempar,

amuk Melayu, bumi bergegar.

Bangsa Melayu pernah gagah,

berkaki ayam, hutan diredah,

pernah cuba diganyang penjajah,

umat Melayu, jihad fisabilillah!

Bangsa Melayu pernah berdaulat,

terbilang merata, kesultanannya hebat,

7 bangsa penjajah cuba menempat,

dengan kudrat semua dihambat!

Bangsa Melayu bangsa keramat,

Nabi (SAW) pernah beri amanat,

buat dakwah, nun di bumi berkat,

di akhir masa, ramai wali hebat.

Bangsa Melayu bangsa hikmat,

sejarah Melayu tertera riwayat,

Nabi (SAW) pernah beri alamat,

Raja Melaka mendapat hidayat.

Bangsa Melayu tak makan saman,

Agama dijunjung zaman-berzaman,

Wali Melayu penuh kehebatan,

karamah, barakah jadi laziman.

Bangsa Melayu penuh daulah,

halusi sahaja kisah sejarah,

'Wa'ad Melayu jangan disanggah,

sanggah wa'ad, mendapat 'tulah'.

Tanah Melayu pernah berkat,

Raja dan rakyat sentiasa bermuafakat,

Alim ulamak sangat dihormat,

bumi bertuah, terbilang sejagat.

Bumi Melayu pernah berkat,

tempat tumpuan ulama sejagat,

madrasah, pondok merata tempat,

menjana insan unggul dan hikmat.

Tanah Melayu intinya hebat,

Bumi zuriat Nabi (SAW), itulah kudrat,

Kesultanan Melayu hampir padat,

Pancaran Nabi (SAW), penuh keramat.

Bumi Melayu pernah terbilang,

sejarah rajanya penuh gemilang,

turunan penjajah, entah kemana menghilang,

turunan Raja Melaka, tetap ditatang.

Melayu pernah berilmu dan berbudaya,

beribu manuskripnya tersimpan merata,

dikaji selidik sarjana sedunia,

kalau sangsi, tanyalah Arkib Negara.

Bangsa melayu halus seninya,

hayati warisan persuratannya,

syair seloka sungguh indahnya,

pertukangan, sulaman, tiada taranya.

Berkurun Melayu junjung agama,

adat dijaga bersama-sama,

Bangsa Melayu harum namanya,

Rahmat Allah dimana jua.

Orang Melayu usah alpa,

warisan bangsa bukan sehari dua,

pusaka Melayu 7 kurun lamanya,

menyimpan sejarah nenek moyang kta.

Orang Melayu usah goyah,

propaganda bohong supaya kita melatah,

ungkapan 'Melayu Lemah' semata tohmah,

strategi musuh melempar fitnah.

Sejarah Melayu sebenarnya hebat,

namun dicemar Inggeris keparat,

propaganda bohong itulah hakikat,

namun Melayu termasuk jerat.

Jatidiri Melayu sebenarnya kuat,

bangsa Melayu pernah berdaulat,

silap Melayu membuang adat,

silap rajanya membuang muafakat.

bukan baru musibah Melayu,

telah bermula sekurun yg lalu,

serangan musuhnya bertalu-talu,

sehingga bangsa menjadi kelu.

Melayu mula ditimpa musibah,

pabila Inggeris datang menjajah,

adat dibuang, Agama disanggah,

Akhirnya Melayu mendapat 'Tulah'

Sekian lama Melayu jadi sasaran,

sejarah, jatidirinya jadi sasaran,

musuh luar, musuh dalaman,

mungkinkah tersirat suatu ramalan?

Melayu kini resah gelisah,

namun jelas hakikat sejarah,

mungkinkah tersirat, sebalik musibah,

Melayu pencetus kebangkitan ummah?

Ingatlah hadis junjungan Rasulullah (SAW),

Panji Hitam dari Timur, bumi karamah,

Bangsa Melayu usah menyerah,

Cari kekuatan dari sejarah.

Sejarah Melayu sebenarnya hebat,

jatidiri Melayu sebenarnya kuat,

Bumi Ahlul-Bait itulah kudrat,

Ulama & Umarak kuncinya terletak!!!!

Laksamana Hang Tuah, gagah orangnya,

Berguru, bertariqat, berisi dirinya,

jangan perlekeh riwayat firasatnya,


*'TAKKAN MELAYU HILANG DIDUNIA!'*


'Puisi Karamah Melayu',

petikan buku Ahlul Bait Rasulullah SAW, Dinasti Melayu & Akhir Zaman.


-Bissirril Al-Fatihah-

Ahad, 13 September 2020

taqdir jambatan

 Jangan biarkan hidup kita seperti jambatan Choluteca.

.

Lihat lah betapa berkuasanya Allah swt.

.

Sebuah jambatan telah dibina untuk menyeberangi Sungai Choluteca bermula tahun 1996. Mereka mahu bina jambatan yang kukuh, yang tahan apa saja perubahan cuaca. Tanggungjawab itu diserahkan kepada pakar dari Jepun.

.

Pada tahun 1998, jambatan ini mula digunakan. Ia menjadi kebanggaan penduduk dapat menyeberangi sungai itu.

.

Qadarullah.

.

Pada October tahun yang sama, Kawasan itu dilanda Hurricane Mitch.

.

Hujan turun mencurah-curah. Jumlah hujan dalam tempoh 4 hari sama dengan jumlah hujan yang mereka terima dalam tempoh 6 bulan.

.

-Sungai melimpah

-Bah besar melanda

-Banjir

-7000 orang kehilangan nyawa

-Kehancuran di mana-mana

-Semua jambatan musnah

.

Kecuali satu,

Jambatan yang baru dibina itu.

.

Tapi ...

Jalan untuk masuk ke jambatan musnah.

Jalan keluar dari jambatan turut musnah.

Langsung tiada kesan pernah ada jalan raya di situ.

.

Lebih mengejutkan, banjir besar itu turut mengubah laluan sungai.

Ia tidak lagi mengalir di bawah jambatan.

Sebaiknya, mengalir di sebelah jambatan.

.

Jambatan yang mampu menghadapi kedahsyatan bencana alam itu tidak lagi menyeberangi apa-apa sungai.

.

Menjadi a bridge over nothing.

A bridge of nowhere.

.

Pada titik ini, kita perlu muhasabah.

.

1) Secanggih mana pun ciptaan manusia, tetap tidak dapat melawan takdir Yang Maha Kuasa. Allah swt boleh "redesign" segalanya dalam sekelip mata.

.

2) Jika kalian punya masalah sebesar gunung sekali pun, jangan pernah sekali berputus asa dari rahmat Allah swt. Dia mendengar dan pasti menyusun sesuatu buat kita.

.

3) Jika hari ini kalian hebat  dan berkuasa, boleh cipta itu ini, boleh cantas orang sana sini, boleh naik kan orang yang kalian mahu dan boleh jatuh kan sesiapa yang kalian benci. Tilik semula hatimu. Pasti ada sesuatu yang mengintai. Just remember, you are nobody.

.

4) Binalah jiwa yang kuat. Yang meletakkan sepenuh pergantungan pada Allah. Jiwa yang mampu menerima apa jua perubahan. Kita kini berada dalam dunia VUCA. Perubahan berlaku dengan cepat dan pantas sehingga diluar jangkaan.

.

5) Change from Build to Last ➡️ Build to Adapt.


#copyandpaste #asamgaramkehidupan #peringatanbersama #kehidupan #attitude #BaseOnTheTrueStory #journey #success #professional

nota

 Proses pendidikan perlukan disiplin yang tinggi pada pihak pelaksana pendidikan dan pelajar. Institusi pendidikan bukanlah tempat untuk berpolitik kerana mengejar pangkat dan kuasa. 


Pendidikan adalah satu proses pemindahan pengetahuan dan kemahiran survival yang boleh digunakan oleh pelajar untuk terus berkembang sama ada untuk belajar lebih lanjut ke peringkat lebih tinggi atau pembelajaran sendiri selepas tamat pendidikan formal mereka. 


Tanggungjawab pensyarah / kolej dalam pelaksanaan kelas dan PdP : 

🔸️Menyediakan perincian kursus termasuk sinopsis kursus dengan aktiviti dan tarikh pelaksanaan 

🔸️Menyediakan senarai buku rujukan 

🔸️Melaksanakan tanggungjawab dalam penilaian dan peperiksaan secara jujur. 



Tanggungjawab pelajar : 

🔸️Mendapatkan buku rujukan yang disenaraikan 

🔸️Menjalankan tugas membuat nota, menyempurnakan laporan² amali dan tugasan² yang ditetapkan. 

🔸️Menduduki semua ujian dan peperiksaan yang ditetapkan serta menyempurnakan segala keperluan penilaian kursus. 



Tugas pelajar dalam hal MEMBUAT NOTA : 

🧠Membuat nota sebelum kelas

🧠Membuat nota semasa kelas

🧠Membuat nota selepas kelas

🧠Melakukan pengkayaan nota

🧠Meringkas/tukar bentuk nota 



KESAN BURUK JIKA TIDAK DIIKUTI ❗

Kalau pelajar menghafal nota yg diberikan pensyarah, pelajar² tidak akan mempunyai kemahiran survival yang dinyatakan di atas. Itu maknanya pensyarah dan kolej telah memusnahkan dan mengkhianati masa depan pelajar, bangsa dan negara. Belajar bukan bermaksud sekadar proses untuk mendapat sijil, diploma atau ijazah tanpa perlu mengikut prosedur/proses pembelajaran yang betul, ia bermaksud proses untuk memindahkan pengetahuan dan  kemahiran survival dalam subjek² yang berkaitan dan juga dalam kehidupan selepas alam pembelajaran.

Jumaat, 11 September 2020

adab

 SEDARI DIRI


Setinggi manapun kita belajar,

Setebal manapun kitab yang kita khatam, Gelaran apapun yang kita terima pujian

Atau besar manapun pangkat kebesaran kita


Kita tetap perlu menjadi KOSONG dihadapan mana-mana GURU

Terutama GURU yang BUKA JALAN untuk berjalan munuju ke akhirat


Banyak yang terjadi hari ini

Dulunya MURID dihadapan GURU, tetapi setelah menempuh SEDIKIT pengalaman, tiba-tiba berlagak menjadi GURU dihadapan GURU


Dahulunya mencium tangan, kini tidak lagi. Dahulunya berkhidmat, kini tidak lagi. Bahkan mengharap dirinya pula DIKHIDMATI. Dulu memanggil GURU dengan penuh hormat, kini hanya menyebut nama. Kini dirinya pula minta DIHORMATI


Semua GURU mengharap MURIDNYA lebih darinya


Tetapi MURID tidak akan mampu melebihi dari GURUnya


Wahai MURID, jangan mudah engkau LUPA DIRI. Jika tidak kerana GURU engkau, tidak engkau kenal jalan ini


AWASILAH DIRI


Jangan hilang ADAB dengan GURU !Tiada ADAB maka hilanglah KEBERKATAN


Kalau murid itu umpama bulu mata,

Maka guru Umpama kening

Walau tinggi mana bulu mata naik

Tak akan sampai setara dengan guru


Semoga Allah ﷻ mengurniakan kita ADAB bersama GURU sepertimana yang diingini GURU bahkan lebih dari itu


Nota: Guru iaitu sebenar benar guru

1)Rasulullah saw

2)Nabi allah khadir as

3)Sultan wali sayyidi syeikh muhyiddin abdul qadir jailani

4)Syeikh ahmad fathoni

5)Syeikh muhammad yusof kenali

6)Syeikh mahmud nasri othmani

7)Syeikj ahmad


Ber Adab lah


Tuntut GURU bagi setiap MURID itu WAJIB walaupun MURID itu sebesar besar ulama'....

Khamis, 10 September 2020

Ba

 Anda rasa kaedah saintifik serta kombinasi otakfikir para saintis dunia mampu membasmi covid19 dari terus mewabak?


Sememangnya aqal adalah makhluk terbaik dalam merumus,menganalisa dan menghipotesiskan kerangkakerja covid19.


Namun, pandangan batin lebih sempurna utk melihat hal-hal yang halus. Para saintis telah pun bersepakat bahawa covid19 adalah buatan manusia, yakni membuat cantuman dari gen beberapa virus lain, contoh  spt dr SARS, HiV, EVD dan JE ke dalam corona virus. 


Aslinya ia agenda iluminati-zionis. Covid19 kemudian dibawa dalam ritual pemujaan syaitan, dan disebarkan atas arahan Dajjal. Ia boleh tersebar melalui gelombang MMW 5G. 


Yang boleh menghalang atau mematikan dan menghapuskan covid19 adalah nur ultraviolet yang cuma ada pada malaikat.  Khususnya malaikat penanggung huruf-huruf hijaiyyah.  Bagaimana proses Ini berlaku? 


Huruf-huruf hijaiyyah yang bercantum dan membentuk bacaan Qur'an dari surah tertentu, adalah, Sejalan dgn gelombang fikiran, code gen manusia,gambaran gelombang otak,bahasa telepati, pergerakan air, pancaran kekuatan serta gelombang dan frekuensi alam dan semua yang bersifat semulajadi.


Untuk covid19 menyebar, institusi yang memancarkan nur ultraviolet bawaan malaikat,  harus ditutup. Janakuasa terbesar pemancaran nur ultraviolet adalah aktiviti tawaf, azan serta solat berjamaah. 


Lantunan surah-surah tertentu akan mengganggu proses penyebaran covid19. Tokoh-tokoh illuminati telah lama merekrut orang-orang islam untuk menjadi agen penentang keaslian deen islam itu sendiri. 


Apa relevannya aktiviti azan dengan kebakaran? Kenapa azan boleh memadamkan kebakaran? 

Kerana yang menyemarakkan api tersebut adalah syaitan dan syaitan memang tercipta dari api. 


Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:


إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ أَدْبَرَ الشَّيْطَانُ وَلَهُ ضُرَاطٌ حَتَّى لَا يَسْمَعَ التَّأْذِينَ


"Apabila panggilan shalat (azan) dikumandangkan maka setan akan lari sambil terkentut hingga dia tidak mendengar azan lagi" (HR. Al Bukhari) 


Unsur yang ada pada Jin dan persamaan Jin dlm kimia. 

1.Unsur angin

Kandungan udara kering adalah 78,09% nitrogen, 20,95% oksigen, 0,93% argon, 0,04% karbon dioksida, dan gas-gas lain yang terdiri dari neon, helium, metana, kripton, hidrogen, xenon, ozon, radon


2.Unsur api

bahan pembakaran + Oksigen → haba + air + karbon dioxida.


3. Persamaan jin dlm kimia = CxHy + (x + y/4)O2 → xCO2 + (y/2)H2O


manakala covid19 = Cov19 + HiV+ x SaR + EVD + JE + CxHy + (x + y/4)O2→ xCO2 + (y/2)H2O. 


Ia dapat dibasmi dengan :

VAKSIN PEMBASMI

Bi + S18 x (1/10) = sh x ca2 = E √∞


Anda boleh menolak, boleh saja diam dan boleh saja kecam. Islam telah banyak tercemar dengan warna-warna pluralisme, liberalisme, pragmatisme, fundamentalis serta modernis dan paling jaguh adalah munafiqisme. 


E=mc² atau secara penuhnya Kesetaraan jisim-tenaga : ialah satu konsep yang dipopularkan oleh Albert Einstein. Konsep ini membawa maksud bahawa semua jisim setara dengan tenaga dan semua tenaga setara dengan jisim. Ini dapat diungkap mengikut formula kerelatifan khas kesetaraan jisim-tenaga.


E = mc²


yang mana


E = satu kuantiti tenaga (dalam unit joule),


m = kesetaraan kuantiti jisim (dalam kilogram), dan


c = kelajuan cahaya di dalam vakum (meter per saat).


Dalam formula ini, c² ialah faktor kesetaraan yang diperlukan untuk mengubah unit kuantiti  kepada unit tenaga. 

 Ia formula, persamaan atau kesetaraan antara tenaga dan jisim

Sy tidak berminat melihatnya dr sudut pandang ahli fizik barat. 

Sy cuma berminat memecahkan pola E = mc2,dari sudut kes syaikh usthum, bagaimana ia memindahkan istana Balqis dr Yaman ke Palestine.


Bagaimana dengan teknologi langit? 


B= SH X CA2


Seluruh 114 buah surah dlm 30 juzuk al qur'an, kesimpulannya terkandung dlm al fatihah. 7 ayat fatihah ini, rumusannya berada dlm


 Bismillahirrahmanirrahim. 


Dan intipati Bismillahirrahmanirrahim ini terkandung dlm huruf Ba. 


Huruf Ba adalah kunci pembuka makna dari segala yang terahsia. Huruf Ba adalah pintu yang membuka pemahaman kpd semua kitab2. Huruf Ba diletak dipangkal semua surah termasuk surah at taubah. 


B= Ba = Bismillah = Berkah = Buka


SH  = kata kunci untuk ismu azhom yang terkandung dlm wirid Syaikh Asyif bin Barkhiya atau Syaikh Usthum, yang telah memindahkan istana Balqis dari Yaman ke Palestine. SH atau Sifat Hayat ini terangkum dalam :

يَا حَىُّ يَا قَيُّومُ.

يَا إِلَهنَا وَإِلَه كُلّ شَيْء إِلَهًا وَاحِدًا لَا إِلَه إِلَّا أَنْتَ 


Paksinya adalah Ya Hayyu Ya qayyum yakni yang maha hidup yang maha berdiri sendiri. 


Ntah brapa zillion trillion malaikat yang memegang asma ya hayyu ya qayyum sehingga syaikh usthum dpt melaksanakn tugasnya dlm sekelip mata sulaiman as. 


Allah Hu Allah... 


۞ اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ۞


Maka :


قَالَ الَّذِي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتَابِ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُكَ 


Berkata pula seorang yang mempunyai ilmu pengetahuan dari Kitab Allah: "Aku akan membawakannya kepadamu dalam sekelip mata!"


SH ini bila didarab dgn kelajuan cahaya selaju 324.000 kilometer sesaat,  menghasilkan Ba di luar jangka. 


Suratul Kahfi mempunyai cahaya yang gemilang dari langit ke bumi.  Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda,


مَنْ قَرَأَ سُوْرَةَ الْكَهْفِ فِي يَوْمِ الْجُمْعَةِ سَطَعَ لَهُ نُوْرٌ مِنْ تَحْتِ قَدَمِهِ إِلَى عَنَانِ السَّمَاءَ يُضِيْءُ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَغُفِرَ لَهُ مَا بَيْنَ الْجُمْعَتَيْنِ


"Siapa yang membaca surat Al-Kahfi pada hari Jum’at, maka akan memancar cahaya dari bawah kakinya sampai ke langit, akan meneranginya kelak pada hari kiamat, dan diampuni dosanya antara dua Jum'at.”


Utk umat akhir zaman,  Rasullullah saw mewasiatkan suratul kahfi sebagai BA nya,  untuk melindungi fitnah terbesar dirinya dari Dajjal serta tentera-tenteranya di kalangan yg nyata dan ghaib. 


Maka formula utk sejahtera untuk umat akhir zaman adalah B= SH X CA2.


Tidakkah rahsiaNya tersembunyi antara huruf Kaf dan Nun? 


إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَن يَقُولَ لَهُ كُن فَيَكُونُ




Check-Mate! 


:Muhammad Amir