Rabu, 23 Disember 2020

Iktibar

 INI BUKAN RUMAH ALLAH, INI RUMAH SYAITAN!!


Imam yang berjalan menuju masuk ke dalam masjid terhenti langkahnya. Lalu dia memalingkan wajahnya ke arah susuk separuh abad yang sedang menjerit-jerit di luar pintu pagar masjid.


Kebetulan aku baru tiba di perkarangan masjid. Jadi di waktu aku berselisih dengan pakcik tersebut, dia sedang menjerit sambil memerhati ke arah masjid.


"INI BUKAN RUMAH ALLAH... INI RUMAH SYAITAN!!... INI BUKAN RUMAH ALLAH... INI RUMAH SYAITAN!!.."


Berkali-kali pakcik tersebut mengulangi perkataan yang sama. Hampir kesemua jemaah yang sedang berada di dalam masjid keluar untuk melihat pakcik tersebut.


"Kenapa orang tua tu?"


Salah seorang jemaah bertanyakan pada sahabatnya.


"Tadi aku nampak Pak Ngah On halau dia."


"Halau? Dah kenapa halau dia?"


"Gila agaknya. Lagipun pakaian dia tu kotor."


Aku mencuri dengar perbualan jemaah lain yang kebetulan berada berhampiran dengan tempat aku meletakkan motosikal. Usai mendengarnya, aku terus menuju ke arah pakcik tersebut mengikuti Imam masjid.


Lalu imam mendekatinya.


"Pakcik... Kenapa pakcik cakap macam tu?" Tanya Imam muda kampung aku yang baru sebulan menggalas tanggungjawab sebagai imam masjid.


"Ini bukan rumah Allah. Ini rumah syaitan. Kalian semua pulanglah. Solat apanya di rumah Syaitan."


Dari gaya bahasanya, dia sepertinya bukan berasal dari sini. Usianya lebih dari separuh abad. Pakaiannya agak comot. Tetapi wajahnya bersih. Malah, giginya juga bersih dan agak putih berseri.


"Hoi orang tua. Cakap baik-baik sikit. Ni kan masjid." Celah salah seorang jemaah masjid yang agak berang mendengar kata-kata dari pakcik tersebut.


"Sabaq Bang Man. Sabaq... Orang tu tak betul tu.." Jemaah lain cuba menyabarkannya.


"Astarfirullah Al Azim... Kenapa pakcik cakap macam tu. Ni kan masjid. Rumah Allah..." Imam membalas.


"Kalau ini rumah Allah, kenapa halau aku dari memasukinya? Apa kerana pakaian aku tidak cantik seperti kalian semua?"


Pakcik tersebut merenung tajam ke arah seorang lelaki yang merupakan ajk masjid kami.


"Kalau benar ini rumah Allah? Kenapa halau aku?"


Imam muda hanya terdiam mendengar apa yang keluar dari mulut pakcik tersebut.


"Sebab pakaian hang kotor. Sebab tu kami tak bagi masuk." Bidas ajk yang direnung tajam orang pakcik tersebut mempertahankan perbuatannya.


"Apakah kerana baju aku agak compang-camping lalu kalian menganggap aku kotor. Sedangkan di pakaian aku ini tidak ada sedikit pun najis. Jika benar sekalipun aku ini kotor, maka apa tugas kalian semua? Apakah hanya solat dan memakan hasil dari kutipan masjid? Bukankah kalian semua diberi amanah untuk menjaga rumah Allah? Apakah menjaga rumah Allah itu hanya perlu dijaga bangunannya sahaja? Lalu bagaimana pula orang susah, fakir miskin, muallaf, musafir, yang hidup melarat, susah. Apakah kalian hanya hidup dengan kelompok kalian sahaja dan membiarkan orang lain merempat dan menuju ke Neraka? Demi Allah.. Aku akan tuntut apa yang kalian lakukan pada aku hari ini di depan Allah di akhirat kelak. Aku adalah seorang musafir yang menagih simpati dari pemegang amanah rumah Allah untuk aku berteduh. Tetapi kalian menghalau malah menghina aku. Jika pakaian aku kotor sepatutnya kalian berikan pakaian bersih untuk aku. Kerana aku punyai hak di atas kutipan derma kalian dari masyarakat. Sepatutnya kalian yang diberi amanah dari Allah lebih pentingkan masyarakat di sekeliling kalian dan bukan hanya pentingkan keceriaan bangunan batu itu semata-mata."


"Tapi sekarang kan musim covid. Kami buat semua ni sebab arahan." Balas ajk tadi yang masih cuba mempertahankan dirinya.


"Ya memang benar. Kita semua perlu menjaga diri. Tapi apakah sampai perlu kita menghalang orang lain dari memasuki rumah Allah? Apakah dia berjoget, berlari, bermain di dalamnya? Tidak! Dia hanya berjalan ke tempat solat dan beriktikaf di sana. Sedangkan di tempat-tempat lain di luar sana. Di pusat membeli-belah, mereka berjalan, berlari, malah memegang itu dan ini. Bukankah itu lebih berisiko dari duduk beritikaf di dalam masjid? Jadi kenapa kalian sampai menghalang orang yang jiwanya berada dalam genggaman Tuhan? Apakah kuman itu lebih kuat dari cinta Tuhan? Demi Allah... Apa yang kalian lakukan pada aku hari ini, akan aku tuntut di akhirat kelak."


Belum sempat Imam muda mengeluarkan kata-kata, pakcik tersebut terus berjalan melintasi jalan raya menuju ke arah bangunan rumah kedai yang berada di sana.


"Pakcik..." 


Imam cuba memanggilnya kembali. Tetapi tidak diendahkan olehnya. Tiba-tiba keluar beberapa orang dari kedai tersebut menghalangi penglihatan aku dari melihat susuk tubuh pakcik tersebut. Lalu aku cuba mencari akan kelibatnya namun tidak lagi kelihatan. Malah, tidak ada seorang pun yang melihat ke mana dia pergi. Sedangkan kawasan tersebut adalah kawasan yang agak lapang.


Maka viral-lah seluruh kawasan kampung kami, akan berita masjid didatangi malaikat berupa manusia. Sejak dari kejadiaan itu juga, pengurusan masjid berubah hampir keseluruhannya. Wang derma dimanfaatkan untuk kebajikan masyarakat. 


Malah bukan itu sahaja, masjid turut menyediakan tempat beristirehat untuk mereka yang bermusafir dan ianya percuma. Selain dari itu, pihak masjid juga turut melakukan ziarah dari rumah ke rumah bagi memantau kehidupan masyarakat dia sekeliling. 


Alhamdulillah.. Hari ini masjid kampung aku lebih ramai dan lebih meriah dari sebelumnya.


Tamat...


Namun apa yang saya cuba sampaikan dalam kisah ini, terutamanya kepada mereka yang diberi amanah oleh Allah dalam menjaga rumahNya, permudahkanlah urusan orang lain.


Saya bukan nak minta untuk dirapatkan saf, tidak. Tetapi sekurang-kurangnya permudahkan urusan orang dalam melakukan ibadah di rumah Allah. Jika orang yang datang itu tidak mempunyai penutup muka, sediakan penutup muka. Jika mereka tidak punyai sejadah, sediakan sejadah.


Penutup muka itu berapa sen sangatlah. Lagi pula, kalian tidak keluarkan satu sen pun dari poket kalian untuk membelinya. Sejadah pula adalah kain, dan ia boleh dinyahkuman dengan menggunakan spray nyahkuman atau sebagainya.


Tidak kisahlah apa pun caranya. Itu tugas kalian untuk menyelesaikannya. Tugas yang diamanahkan kepada kalian semua. Jadi laksanalah dengan sebaiknya.


Sekadar itu sahaja...

Ambillah pengajaran dari kisah diatas...

Menerima tanggungjawab sbg pemegang amanah rumah Allah bukanlah sekadar mengurus keewangan masjid sahaja...tapi memastikan keselesaan setiap ahli jemaah yg hadhir kemasjid,mendekati setiap ahli qariah dan mengambil tahu akan kebajikan setiap ahli qariah...kenduri kendara ahli qariah,mengenal pasti ahli qariah yg tak pernah kemasjid dan mendekati mereka dgn hikmah ....

Ahad, 20 Disember 2020

Omar mokhtar

 Cnp

ASY- SYAHID OMAR MOKHTAR VS TENTERA ITALY, MEMILIH TALI GANTUNG DARIPADA MENULIS PERKARA BATIL


Pegawai tentera: Adakah kamu memerangi negara Italy?


Umar Mukhtar: Ya


Pegawai tentera: Adakah kamu memberi semangat pd masyarakat supaya bangkit menentang?


Umar Mukhtar: Ya


Pegawai tentera: Adakah kamu sedar akan hukuman atas apa yg telah kamu lakukan?


Umar Mukhtar: Ya


Pegawai tentera: Adakah kamu mengakui apa yg telah kamu sebutkan?


Umar Mukhtar: Ya


Pegawai tentera: Sejak bila kamu memerangi pemerintahan Italy?


Umar Mukhtar: Sejak 20 thn.


Pegawai tentera: Adakah kamu mnyesal atas apa yg kamu telah lakukan?


Umar Mukhtar: Tidak


Pegawai tentera: Adakah kamu sedar bahawa kamu akan digantung?


Umar Mukhtar: Ya


Hakim mahkamah: Aku berasa sedih pada kesudahan kamu yg sebegini.


Lalu dijawab oleh Umar Mukhtar: "Malah bagiku inilah jalan yg paling afdhal utk aku akhiri hayatku".


Kemudian pihak hakim cuba menukar keputusannya utk memberi pengampunan am dengan syarat Umar Mukhtar perlu menulis risalah kepada para mujahidin supaya menghentikan jihad ke atas orang2 Italy.


Lalu Umar Mukhtar merenung kpd hakim, kemudian berkata pdnya dgn perkataannya yg cukup mahsyur yg layak ditulis dgn tinta emas: "Sesungguhnya jari telunjuk ini yg diangkat pada setiap kali solat bagi mnyaksikan bahawa tiada tuhan selain Allah dan Muhammad itu pesuruh Allah, mana mungkin sekali2 akan menulis satu kalimah yg batil!!"


Akhirnya Umar Mukhtar dihukum bunuh.. akan tetapi beliau tetap hidup di hati org2 yg tahu menilai apa itu makna hak, kebebasan dan kemuliaan.


Sebaliknya pd hari ini berapa banyak jari2 telunjuk yang sanggup pula menulis kalimah2 yg batil!

Sabtu, 19 Disember 2020

Sedekah

 CASH is the King...bukan Beras & Maggi


Ujian Semakin Perit...


Tertiba teringat suatu kisah disebuah surau di USJ Subang Jaya, beberapa waktu yang lepas..


Terdengar perbualan seorang pemandu teksi dan AJK Surau selepas selesai solat Subuh..


"Saya nak minta bantuan pihak Surau bantu saya bayarkan bil api saya dah tertunggak..


"TNB dah bagi warning akan potong letrik kalau tak bayar dalam masa 3 hari, saya mohon bantuan RM75 tuan"..pohon seorang pakcik dalam pakaian seragam putihnya...


"Ohh SOP Surau ni tak boleh bagi cash sebab dah banyak kes penipuan" jawap AJK dalam keadaan acuh tak acuh..


"Cuba Pakcik ke Masjid kat sana tu, mungkin mereka boleh bagi cash sebab kutipan mereka banyak"...sambung AJK 


"Saya dah pergi Tuan, tapi mereka kata kena isi borang & tunggu kelulusan AJK katanya"


"Itu pun kena bagi banyak maklumat & kena tunggu seminggu baru dapat jawapan.Dan bukan semua diluluskan sebab mereka akan buat pemeriksaan dulu" keluh pakcik tu...


"Saya terpaksa datang kesini sebab dah putus usaha & bekalan tunai.


Minyak teksi saya pun dah kuning" rayu pakcik tu ..


"Maaf Pakcik memang SOP kita tak boleh bagi tunai...Tapi kalau nak bantu makanan saya boleh bagi..


"Pakcik boleh pergi ambik kat Kaunter Asnaf kat depan sana tu.Ambik yang dalam beg plastik oren Jakel tu tau"


Tapi syarat Pakcik memang tak mampu & ambik satu kampit aje tau...takut nanti terambik hak orang lain pula" syarah AJK dengan nada seorang penceramah...


"Takpa la Tuan, terima kasih, bekalan beras kat rumah saya masih ada lagi . Biar golongan Asnaf saja yang ambik hak mereka tu" jawap pakcik dengan perasaan kecewa sambil menuju kearah teksinya Proton Saga yang sudah uzur..


Sebelum sempat beliau berlalu, bangkit seorang jemaah bekas pegawai Tentera terus bersuara lantang menegur AJK Surau..


Tak habis-habis dengan SOP SOP...


SOP kau ...Suruh Orang Pergi" syarahnya sambil menjeling kearah AJK tadi..


Kemudian beliau membentangkan sejadahnya serta membuat suatu pengumuman yang cukup berkesan ...


Sebijik aku pernah dengar dari Guru ku Shaykh Ahmad Fahmi Zamzam al-Banjari an-Nadwi al-Maliki ketika membicarakan Kitab Sairus Salikin.


"Kalau telinga Tuan-Tuan dengar orang yang meminta sedekah secara terang-terangan "wajib" kita menghulurkan bantuan walaupun sepuluh sen sebab dia dah jual maruah diri nya"


"Kita kena bantu saudara kita ini supaya maruahnya dapat dikembalikan dengan cara terhormat bukan menolaknya dengan alasan yang remeh...


Selang beberapa saat kemudian menderu jemaah lain termasuk AJK yang masih tersentak dengan teguran Kolonel bersara tu meletakkan beberapa helai wang kertas termasuk beberapa keping wang RM50 keatas sejadah...


Aku hanya memandang dengan seribu penyesalan....


Tanpa mengira jumlah dikutip Kolonel & beberpa jemaah menyerahkan wang tersebut sambil memeluk erat pakcik yang tampak sangat terharu dengan rezeki yang tidak terduga...


Banyak pengajaran yang ku dapati dari insiden ini..


Lebih berkesan dari ceramah-ceramah Subuh sebelum era PKP...


- Bawa lah dompet duit bila ke Surau....


- Hanya suatu usaha yang kecil dapat memberikan kebaikan pada mereka yg memerlukannya.


- CASH is the King...bukan beras & maggi


- Bersangka baik pada yang meminta terutama pada mereka yang baru cuba untuk meminta kerana bukan mudah nak jual maruah diri untuk menagih simpati orang..


Salam dari Kampong Mahmodiah Johor Baru

Subuh 20 Disember 2020.

Isnin, 14 Disember 2020

Zuriat

 Kisah 1

Usia kandungan 2 bulan. Si ibu hanya menarik satu rumput kecil dari tanah, keguguran terjadi.


Kisah 2

Usia kandungan terlalu baru, si ibu tak sedar pun dia mengandung. Lalu dia mengangkat meja berat di tempat kerjanya. Tapi Alhamdulillah, zuriat itu tetap miliknya.


Kisah 3

Anaknya baru berusia 5 bulan, si ibu mengandung sekali lagi tanpa dirancang. Si ibu mmg belum sedia terima anak lagi, maka dia ambil jln pintas memakan ubat mengeluarkan period yg dibeli dari farmasi. Tapi rezekinya, anak dlm kandungan tetap lahir sihat.


Kisah 4

Sama spt kes 3, belum sedia mengandung lagi. Maka dimakannya nenas muda, air coca cola, ubi keladi mentah, apa saja yg org kata boleh gugurkan janin. Tapi anaknya lahir juga.


Kisah 5

Si ibu mengandung sulung. Dijaga rapi bak sang puteri. Tiada sebarang kerja dibuat, segala keinginan dituruti. Pada usia kandungannya 6 bulan, bayi dlm kandungan tak bergerak. Dah meninggal dunia.


Kisah 6

Kahwin 10 tahun, duit byk. Dah buat pelbagai rawatan utk hamil, dah habis jutaan ringgit, tapi masih tiada zuriat.


Kisah 7

Hidup susah, kais pagi makan petang, kais petang makan malam. Tapi anak lahir setiap tahun. Walau makan pil perancang, tapi ada hari terlupa makan. Dan hari itulah Allah kurniakan zuriat dlm rahim si ibu.


Kisah 8

Kisah 9

Kisah 10

Kisah 1000

Byk kisah lagi. 

Kita boleh berusaha, berikhtiar tanpa henti. Tapi yg menentukan hanya Allah swt. Dia lebih tahu kenapa setiap sesuatu terjadi.


Kenapa ada ibu yg hanya lahirkan anak lelaki.


Kenapa ada ibu yg hanya lahirkan anak perempuan.


Kenapa ada ibu yg lahirkan hanya 2 anak.


Kenapa ada ibu yg mampu lahirkan belasan org anak.


Kenapa ada ibu yg hanya lahirkan 1 anak.


Kenapa ada ibu yg tak boleh lahirkan anak.


Semua kenapa ini, kalau kita percaya pada qada & qadar Allah, redha dgn ketentuan Allah, pasti kita takkan menyalahkan manusia. Setiap yg Allah takdirkan, pasti ada sebabnya. Bukan hanya pada si ibu, ianya mungkin sbb si ayah. Ianya boleh jadi sebab sekeliling. Ianya boleh jadi sbb apapun. Kerana Allah Maha Mengetahui.


Mungkin ada rancangan lain yg Allah dah atur yg lebih baik. Pelihara anak yatim. Tanggung keluarga yg susah. Atau Allah tahu pada masa akan datang mungkin anak tersebut akan jadi penghalang si ibu mahupun ayah utk masuk syurga. Kita tak tahu kan, tapi Allah tahu.


Yg pasti

Tiada anak pun boleh masuk syurga.

Ramai anak tak semestinya terus masuk syurga.

Yg penting, berusaha & redha.

Anak itu anugerah.

Anak itu harta.

Anak itu amanah.

Makin ramai anak, makin lama hisab di sana.


Segalanya bersebab.

Sabtu, 12 Disember 2020

Riba

 BAGAIMANA STRATEGI FREEMASON MELETAKKAN ULAMA MEREKA KE DALAM UNIVERSITI AL-AZHAR?


Menyingkap kembali sejarah bagaimana Freemason meletakkan orang-orang kepercayaan mereka menyelinap masuk ke dalam Universiti Al-Azhar (Mesir) dan motifnya harus dilihat dahulu dari segi sejarah bagaimana organisasi elit Yahudi itu boleh bertapak di Mesir.


Tetapi kenapa nak kaji tentang Mesir sedangkan organisasi berkenaan ada di kebanyakan negara di dunia termasuk Malaysia?


Kerana Mesir adalah strategi halus Yahudi menguasai Umat Islam. Menguasai Mesir bermaksud menguasai hampir separuh pemikiran umat Islam di dunia ini. Kira-kira 300 tahun dahulu, Mesir bukanlah sebuah negara yang menjadi rujukan para ulama' di seluruh dunia, tetapi kini fatwa Al-Azhar dirujuk oleh hampir satu billion umat Islam dan menjadi pegangan pemikir politik yang pro-Islam atau Islam Sekular. Elit Yahudi yang mengetahui akan hal ini sentiasa berusaha untuk merealisasikan matlamat untuk menguasai seluruh umat Islam melalui kawalan minda (minda control).


SEJARAH FREEMASON DI MESIR


Mengikut laman sesawang Freemason di British, Freemason mula bertapak di Mesir sekitar 1798. Organisasi ini dipercayai dibawa masuk oleh orang-orang Perancis pada zaman penjajahan Napoleon.


Kemudian pada 1800-an, beberapa kuil Freemason dibuka lagi di Iskandariah oleh orang Itali. Selepas itu, beberapa kuil dilihat mula ditubuhkan secara 'underground' di Port Said, Kaherah, Ismailia dan Suez.


Pada 1881, Tawfik Pasha anak kepada Ismail Pasha telah dilantik sebagai Grand Master bagi kuil Freemason Mesir. Ketika perlantikannya, kuil-kuil Freemason telah bercambah kepada 500 kuil di seluruh Mesir. Freemason terus menjadi organisasi popular di kalangan orang kenamaan Mesir khususnya penjawat-penjawat awam.


Samir Raafat dalam artikelnya bertajuk Freemasonry in Egypt (1999) dalam Insight Magazine menjelaskan bahawa terdapat dua kategori Freemason di Mesir, yang pertamanya kuil yang dibina oleh penjajah dan terikat sepenuhnya dengan corak budaya asal Inggeris. 


Yang keduanya adalah kuil yang dibina oleh golongan penggerak revolusi dan pembaharuan Mesir. Kuil ini berteraskan budaya Freemason Perancis yang mana dipimpin oleh Jamaluddin Al-Afghani dan Muhammad Abduh. Kedua-dua mereka menggelarkan ahli-ahli Freemason sebagai ''ikhwanul al-saffa wa khullam al-wafa''.


Pada 1950-an, selepas kejatuhan King Farouk dari pemerintahan, organisasi Freemason di Mesir telah mengalami tentangan dari kelompok revolusi sehingga memaksa ianya ditutup. Freemason kembali dihidupkan di Mesir selepas perlantikan Hosni Mubarak pada 1981 tetapi ia menggunakan nama samaran lain iaitu Rotary Club, Leo Club dan sebagainya.


Itu catatan ringkas berkenaan sejarah Freemason di Mesir. Belum masuk ‘gear’ lagi cerita tentang Al-Azhar kerana cerita universiti ini mempunyai kaitan dengan faktor ekonomi. Mari kita lihat dulu strategi bagaimana elit Yahudi menguasai Mesir melalui ekonomi.


KEJATUHAN MESIR KE DALAM GENGGAMAN ROTHSCHILD


Untuk menyingkap bagaimana ikon ekonomi Yahudi, Rothschild menguasai Mesir melalui strategi ekonomi boleh dilihat pada permulaan kejatuhan Mesir.


Era 1860-an merupakan tahun kritikal kejatuhan Mesir ketika di bawah pemerintahan Ismail Pasha. Memandangkan Ismail Pasha (yang mendapat pendidikan di Eropah) mempunyai keinginan yang kuat untuk melihat negaranya maju seperti negara-negara di Eropah, maka kesempatan ini telah dipergunakan oleh Rothschild melalui agen-agennya yang berada di Mesir untuk melaksanakan perancangan sulit mereka.


Projek pembinaan Terusan Suez di bawah pemerintahan dinasti Ali Pasha telah dikendalikan oleh jurutera dari Perancis, iaitu Ferdinand De Lesseps. Kos projek ini juga telah meningkat sehingga berjuta-juta pound pada setiap tahun akibat dari peperangan. Berikut adalah beberapa senarai pinjaman kewangan yang telah dilakukan oleh kerajaan Mesir:


1. Tahun 1862 : Ejen Rothschild di Mesir, Herman Oppenheim telah membantu Said Pasha untuk mendapatkan pinjaman kewangan daripada Bank Eropah bagi meneruskan projek pembinaan Terusan Suez.


2. Tahun 1864 : Herman Oppenheim sekali lagi telah menguruskan pinjaman kewangan untuk kerajaan Mesir sebanyak 5,700,000 pound. Jumlah yang diberikan kepada kerajaan Mesir hanya berjumlah 4,660,000 pound sahaja kerana 'bunga' (interest) telah ditolak oleh pihak bank sedari awal lagi. Sebagai cagaran kepada pinjaman besar tersebut, Ismail Pasha telah bersetuju untuk menyerahkan hasil maksum dari tiga kawasan dagangan di Mesir.


3. Tahun 1865 : Ismail Pasha membuat 'Pinjaman Peribadi' (Personal Loan) di Anglo-Egyptian Bank yang berjumlah sebanyak 3,387,000 pound. Tetapi jumlah tunai yang diterimanya setelah di tolak 'bunga' oleh pihak bank hanya sebanyak 2,750,000 pound. Hasil dari pinjaman tersebut telah digunakan olehnya untuk membeli hartanah dan kilang memproses gula.


3. Tahun 1866 : Kerajaan Mesir membuat beberapa pinjaman kewangan dengan jumlah yang besar dari  Messr Fruhling & Goschen bagi menampung kos perbelanjaan projek mega oleh kerajaan Mesir iaitu pembinaan landasan keretapi. Seperti juga dengan pinjaman-pinjaman kewangan yang telah dilakukan sebelum ini, kerajaan Mesir hanya menerima sebanyak 2,640,000 pound daripada perjanjian asal pinjaman tersebut yang berjumlah sebanyak 3,000,000 pound.


4. Tahun 1867 : Ismail Pasha membuat pinjaman peribadi daripada Imperial Ottoman Bank milik Perancis dengan jumlah sebanyak 2,080,000 pound untuk membeli lebih banyak kawasan tanaman tebu bagi perniagaan kilang gulanya. Dan seperti sebelumnya juga. Ismail Pasha hanya mendapat 1,700,000 pound setelah di tolak 'bunga' oleh pihak bank.


5. Tahun 1870 : Ismail Pasha membuat pinjaman peribadi yang berjumlah 7,143,000 pound.


6. Tahun 1868 : Kerajaan Mesir dengan bantuan khidmat Herman Oppenheim membuat pinjaman sebanyak 11,890,000 pound dengan kadar 'bunga' yang amat tinggi. Jumlah tunai yang diterima setelah di tolak 'bunga' oleh pihak bank hanya sebanyak 7,195,000 pound.


7. 11 JUN 1873 : Kerajaan Mesir membuat pinjaman sebanyak 32 juta pound dengan kadar 'bunga' tahunan yang paling tidak munasabah iaitu 20 peratus setahun. Pinjaman ini juga merupakan jumlah pinjaman terbesar yang dilakukan oleh kerajaan Mesir di sepanjang pemerintahannya.


Berkenaan dengan pinjaman kewangan yang dilakukan dengan jumlah yang begitu banyak ini, Ismail Pasha yang turut menggunakan pinjaman kewangan tersebut untuk menampung kos kehidupan mewahnya, tidak lagi melihat hasil maksum tahunan negaranya. Beliau menjadi leka dan hanyut di dalam keseronokan menghabiskan wang dengan usaha permodenan yang boleh memberikan publisiti kepada pemerintahannya.


Pinjaman kewangan yang dilakukan secara terus-menerus saban tahun oleh pemerintah kerajaan Mesir telah mengakibatkan hutang negara meningkat dengan begitu mendadak sekali sedangkan pendapatan negara tidaklah seberapa. Pemerintah Mesir ketika itu juga tidak mahir mengenai ilmu perbankan kewangan dan tidak memahami cara perniagaan serta muslihat tersirat Yahudi - Freemason di dalam bidang perbankan, di mana formula ekonomi Yahudi Rothschild ialah dengan meningkatkan hutang kerajaan Mesir terhadap bank. Dengan itu, akan lebih besarlah peluang mereka untuk meningkatkan kadar 'penguasaan hartanah' ke atas negara Mesir.


Persoalannya, mengapa pinjaman hutang-hutang tersebut dilakukan hampir setiap tahun? Apakah kerajaan Mesir tidak menyedari bahawa pendapatan mereka tidak mampu untuk melangsaikan segala pinjaman hutang-hutang tersebut di dalam waktu yang singkat? Dan mengapa pula bank-bank kepunyaan Rothschild terus-menerus meluluskan pinjaman hutang-hutang tersebut sedangkan mereka mengetahui bahawa kerajaan Mesir tidak mempunyai punca pendapatan yang banyak dan kukuh untuk  membayar kembali pinjaman hutang-hutang tersebut?


PELUANG ROTHSCHILD MENGAMBIL KESEMPATAN


Oleh kerana setiap proses pinjaman kewangan tersebut harus disertakan dengan cagaran hartanah atau organisasi perniagaan, Rothschild dan ejen-ejennya telah menggunakan kesempatan dan peluang tersebut untuk menguasai kerajaan Mesir dengan terus-menerus memberikan jutaan pound pinjaman kewangan kepada kerajaan Mesir pada setiap tahun. Kerajaan Mesir tidak menyedari bahawa banyak tanah-tanah utama di kawasan industri mereka telah dicagarkan kepada bank-bank milik Rothschild.


Sebenarnya, Rothschild dan ejen-ejennya tidak mengharapkan bayaran semula pinjaman hutang-hutang tersebut, sebaliknya mereka mahu menguasai hartanah dan ekonomi kerajaan Mesir pada ratusan tahun akan datang. Sekiranya mereka mendapati harga tanah di negara Mesir mempunyai nilai yang tinggi, Rothschild dan ejen-ejennya akan menyusutkan nilai hartanah-hartanah tersebut dengan cara mencetuskan peperangan. Dengan ini, tidak akan ada pelabur yang akan membuka perniagaan di kawasan yang sering berlaku peperangan. Apabila mereka dapat membeli hak milik tanah-tanah tersebut daripada pemerintah Mesir, Rothschild dengan pantas akan mengarahkan ejen-ejennya untuk menghentikan peperangan tersebut dengan serta-merta (mereka berkemampuan untuk menghentikannya dengan serta-merta kerana mereka sendiri yang telah mencetuskannya).


TERUSAN SUEZ MENJADI MILIK ROTHSCHILD


Pendapatan cukai melalui sistem pinjaman Muqabala dan Ruznameh masih lagi tidak mencukupi bagi kerajaan Mesir untuk membayar semula kesemua pinjaman hutang-hutang kewangan yang dilakukan pada bank-bank milik Rothschild. Hal ini telah menyebabkan Ismail Pasha membuat keputusan untuk menjual segala saham-saham di dalam projek Terusan Suez kerajaan Mesir. Berita mengenai penjualan saham-saham tersebut telah di hebah dan diumumkan kepada pelabur-pelabur British dan Perancis.


Selepas hebahan penjualan saham-saham tersebut dilakukan, Rothschild London mengarahkan ejennya yang bernama Benjamin Disraeli, iaitu seorang Perdana Menteri Britain ketika itu untuk membuat pembelian saham-saham tersebut. Pembelian saham-saham tersebut dilakukan agar British mempunyai kepentingan di dalam terusan tersebut. Namun pada masa yang sama, kerajaan British tidak mempunyai modal yang cukup bagi urusan pembelian saham-saham tersebut. Oleh itu, Benjamin Disraeli secara rahsia telah mengarahkan kementerian kewangan Britain untuk membuat pinjaman kepada bank milik Rothschild dengan jumlah sebanyak 4 juta pound tanpa melalui proses persetujuan dan kelulusan dari parlimen.


Rothschild berjaya memiliki Terusan Suez dengan memperkudakan kerajaan Britain melalui agen-agennya di dalam kabinet Britain. Apabila Terusan Suez berjaya dikuasai maka para pedagang yang menggunakan laluan tersebut sebagai jalan pintas untuk ke asia, akan memberikan hasil pendapatan yang lumayan kepada pemegang-pemegang saham Terusan Suez tersebut.


KERAJAAN MESIR DIISYTIHAR BANKRAP PADA TAHUN 1875


Detik-detik kebankrapan kerajaan Mesir adalah pada ketika kerajaan British berjaya menguasai saham harta terbesar Mesir iaitu Terusan Suez. Hal ini telah menyebabkan Ismail Pasha sebagai seorang pemerintah kerajaan Mesir menjadi amat tertekan dan membiarkan sahaja suruhanjaya memanipulasi perbendaharaan negara. Tetapi, Ismail Sadik, seorang Menteri Kewangan Mesir telah menentang akan hal ini. Malangnya, Ismail Sadik telah ditemui mati secara misteri di Sungai Nil dan dipercayai merupakan angkara orang-orang suruhanjaya dan Rothschild.


Apa yang lebih menggemparkan dunia tentang perancangan Rothschild ini ialah pada tahun yang sama juga, kerajaan Empayar Khalifah Turki Utmaniyah telah diisytiharkan bankrap di atas sebab yang sama iaitu ketidakmampuan mereka untuk membayar kembali pinjaman hutang-hutang kewangan yang dilakukan pada bank Rothschild, dan menjadikan kerajaan Turki Uthmaniyah sebagai Empayar Kegemilangan Umat Islam Terakhir yang tumbang kerana terjerumus ke dalam sistem perbankan Rothschild yang penuh muslihat dan tipu daya.


PENDERITAAN RAKYAT MESIR MENANGGUNG SEGALA HUTANG KERAJAAN


Tindakan Ismail Pasha yang bersetuju untuk menyerahkan hak milik hartanah negara Mesir kepada Rothschild telah memberikan kejayaan yang besar kepada bank-bank Yahudi-Freemason. Pada 28 Ogos 1878, secara rasminya suruhanjaya telah mengisytiharkan sebuah kabinet di dalam kerajaan Mesir baru yang di anggotai oleh agen-agen Rothschild. Di antaranya adalah Charles River Wilson (Freemason) yang di lantik sebagai presiden bagi suruhanjaya khas menguruskan kewangan negara Mesir.


Tahun 1870an sehingga tahun 1898 merupakan tempoh kerajaan Mesir hidup di dalam pentadbiran yang defisit, iaitu hutang negara yang melebihi dari pendapatan negara. Kerajaan Mesir telah menanggung hutang yang amat tinggi dengan bank-bank Yahudi-Freemason di Kaherah. Bank-bank tersebut amat bijak dan licik di dalam hal mengumpan kelemahan pemimpin kerajaan Mesir (yang kebanyakannya adalah dari kalangan ahli anggota Freemason) yang tidak bijak di dalam merancang perbelanjaan wang rakyat.


Pada tahun 1877, kerajaan Mesir telah melakukan beberapa langkah drastik yang kejam iaitu dengan menghentikan pembayaran gaji pekerja dari sektor awam dan meningkatkan hasil cukai-cukai tanah perladangan, bagi membayar semula pinjaman hutang-hutang negara yang semakin menggunung kerana 'Interest' dari pinjaman kerajaan negara Mesir pada bank-bank milik Rothschild meningkat setiap tahun. Rakyat Mesir terpaksa membayar cukai yang tinggi melebihi dari kemampuan pendapatan mereka. Kerajaan Mesir juga telah meningkatkan cukai tanah sebanyak 6 kali ganda kepada semua pemilik tanah di seluruh Mesir. Sistem cukai tanah yang luar biasa ini digelar sebagai 'Muqabala' dan 'Ruznameh'.


PENUBUHAN BANK NEGARA PALSU


Istilah 'Bank Negara' (yang turut diguna pakai di seluruh negara di dunia ini, termasuk Malaysia) bukan bermaksud ianya adalah hak milik penuh sesebuah kerajaan yang dipilih oleh rakyat, tetapi ia sebenarnya adalah sebuah institusi perbankan milik persendirian yang dikuasai oleh Rothschild dan ejen-ejennya untuk menutup mata dan memanipulasi pemikiran masyarakat dunia. Istilah 'Bank Negara' inilah yang telah dilaksanakan oleh Rothschild dan proksinya untuk menguasai Mesir seterusnya negara-negara lain yang ada di dunia ini.


Pada tahun 1898, sebuah bank yang dinamakan sebagai Bank Negara Mesir (National Bank Of Egypt) telah ditubuhkan oleh Rothschild dan proksinya. Rothschild juga telah mengarahkan Cassel untuk menubuhkan NBE agar mereka dapat menukar sistem kewangan Mesir daripada penggunaan syiling emas kepada wang kertas. Tujuan penggunaan sistem wang kertas ini adalah untuk memudahkan Rothschild dan proksinya mengawal inflasi, ekonomi dan dagangan saham di seluruh dunia. Dengan penggunaan sistem wang kertas ini juga, Rothschild dan proksinya berkemampuan untuk mengawal nilai mata wang sesebuah negara mengikut kemahuannya.


Pada 3 April 1899, Bank Negara Mesir telah mengumumkan penggunaan sistem wang kertas kepada seluruh rakyat Mesir. Sejak daripada itu, wang syiling emas tidak lagi digunakan dan ianya hanya disimpan di dalam bank atau digadaikan untuk mengambil nilainya. Inilah tarikh malang kerajaan Mesir yang telah jatuh terjerumus ke dalam kemiskinan.


ROTHSCHILD MENYEBARKAN IDEOLOGI SISTEM PINJAMAN BANK


Setelah sistem penggunaan wang kertas diguna pakai oleh seluruh rakyat Mesir, bank-bank di bawah penguasaan Rothschild ini mula menjalankan perancangan licik mereka dengan menawarkan pinjaman berfaedah kepada orang-orang awam, persatuan-persatuan, peniaga-peniaga kecil, badan-badan kerajaan dan lain-lain lagi. Dengan wujudnya lambakan situasi tersebut, telah timbul isu baru di dalam dunia perundangan Islam Mesir yang berkaitan dengan riba perbankan dan sebagainya. Maka berlakulah banyak perdebatan dan pandangan di kalangan para ulama'.


Bagi memastikan umat Islam di negara Mesir mengambil dan mengguna pakai sistem pinjaman riba ini, agen-agen Rothschild di dalam pentadbiran kerajaan Mesir mula memilih ulama'-ulama' sekular yang cenderung ke arah pemikiran barat untuk dipergunakan bagi kepentingan pihak bank. Persoalannya, ulama' manakah atau ulama' yang bagaimanakah yang akan bersetuju dengan sistem perbankan pinjaman riba ini kerana ianya nyata dan jelas haram? 


Bagi memastikan segala perancangan mereka berjalan dengan rapi, Rothschild melalui agen-agennya di Mesir telah mempersiapkan 'Stok-stok' ulama' yang khusus di dalam perkara ini. Rothschild telah memilih ulama'-ulama' yang terkenal dari Al-Azhar yang merupakan ahli anggota organisasi Freemason iaitu Jamaluddin Al-Afghani, Muhammad Abduh dan Muhammad Rashid Rida.


FATWA  ULAMA' FREEMASON DENGAN MENGHALALKAN RIBA'


Fatwa mengenai riba dengan menghalalkan riba perbankan di atas sebab dan keadaan-keadaan yang tertentu telah dikeluarkan pada tahun 1904 oleh Syeikh Muhammad Abduh dan Syeikh Rashid Rida. Kesan daripada fatwa tersebut, ramai dari kalangan ulama'-ulama' kontemporari di seluruh dunia Islam telah terpengaruh, tambahan pula pada waktu itu dunia Islam di landa pengaruh Kaum Muda yang mempunyai ciri-ciri fahaman Wahabi di seluruh dunia.


Inilah saat yang menggemparkan ulama'-ulama' Islam di seluruh dunia. Ianya seolah-olah suatu pertembungan pendapat di antara golongan para ulama' muda yang ekstrem menagih pembangunan sosial dengan para ulama' pondok yang berpengalaman mengenai taktik dan agenda Freemason.


Ulama' di seluruh dunia mengetahui bahawa fatwa tersebut adalah suatu hal yang 'berat' dan terselindung di sebaliknya pelbagai helah kerana Sheikh Muhammad Abduh dan gurunya, Sheikh Jamaluddin Al-Afghani (berkelahiran Iran) adalah dari kalangan ahli anggota Freemason di Kaherah. Malah Sultan Abdul Hamid yang merupakan Khalifah Uthmaniyah pada ketika itu, menggelarkan Sheikh Jamaluddin Al-Afghani sebagai 'pelawak' di dalam buku lognya. Gelaran 'penghinaan' tersebut diberikan kerana Sultan Abdul Hamid mengetahui bahawa Jamaluddin Al-Afghani adalah salah seorang daripada perisik British dan sedang berkomplot untuk menjatuhkannya dengan cara menaikkan pemimpin boneka Rothschild di Kota Makkah iaitu Sharif Hussein.


Perlantikan Muhammad Abduh sebagai Mufti Mesir sebenarnya adalah hasil dari pengaruh Lord Cromer. Ketika Rothschild menubuhkan Bank Negara Mesir pada tahun 1898, pada masa yang sama juga Majlis Ulama' Al-Azhar telah mengeluarkan fatwa dengan mengumumkan bahawa sistem perbankan yang diamalkan oleh bank-bank di Mesir mempunyai unsur-unsur riba dan ianya adalah haram. Rothschild yang melihat kenyataan rasmi mengenai fatwa tersebut amat bertentangan dengan kaedah di dalam perniagaannya dan merasakan ianya akan menganggu perjalanan perancangannya, telah mengarahkan Lord Cromer untuk melantik salah seorang dari sahabatnya iaitu Muhammad Abduh sebagai Mufti Mesir bagi mengaburi umat Islam dan mencari pembenaran untuk menidakkan fatwa tersebut. Setelah dilantik menjadi Mufti Mesir pada tahun 1899, Muhammad Abduh secara rasminya telah mengumumkan bahawa sistem perbankan riba adalah halal.


Di dalam majalah Al-Manar keluaran gerakan Wahabi Salafi Mesir, Muhammad Abduh menyatakan bahawa:


"Riba sememangnya tidak halal di dalam semua hal, manakala pihak bank melabur wang yang di ambil daripada orang ramai melalui deposit, sedangkan wang itu tidak di kira sebagai pinjaman kepada pihak bank. Ia boleh menjadi sebagai wang pelaburan seumpama syarat-syarat bagi suatu perkongsian di dalam qirad." (Majalah Al-Manar, Vol. VI, Bab 18, Ms 717)


Riba perbankan yang difatwakan sebagai halal tersebut diteruskan lagi penggunaannya oleh Mufti Mesir yang seterusnya iaitu Shiekh Muhammad Rasyid Rida, seorang Wahabi Salafi warga Syria dan anak didik Muhammad Abduh. Perlantikan Shiekh Muhammad Rasyid Rida sebagai Mufti Mesir juga telah di atur oleh pihak-pihak tertentu dengan membawa fahaman fatwa yang sama. Tambahan pula, Sheikh Muhammad Rashid Rida bersama Muhammad Abduh dan Jamaluddin Al-Afghani juga merupakan ahli anggota Freemason yang berpengaruh di Kaherah. Ketiga-tiga ulama' ini juga bergiat aktif di dalam melancarkan fahaman menentang ulama'-ulama' tasawuf dan amalan-amalan tareqat yang diamalkan oleh ulama'-ulama' berkenaan.


SEJARAH MELINDUNGI RAHSIA INDIVIDU-INDIVIDU TERTENTU


Sejarah telah mencatatkan bahawa Shiekh Muhammad Abduh melalui gerakan Islamnya mengajak umat Islam Mesir untuk menentang penjajahan British. Apa yang menjadi persoalan ialah di dalam masa yang sama, beliau juga merupakan ahli anggota Freemason di Kaherah dan mengeluarkan fatwa dengan menghalalkan riba perbankan dan beliau sendiri mengetahui bahawa ketika itu bank-bank yang dikuasai oleh Rothschild telah mula membuka cawangan-cawangannya di Mesir. Dan sehingga kini Mesir mempunyai lebih daripada 400 cawangan bank milik Rothschild. Adakah Shiekh Muhammad Abduh melalui gerakan Islamnya benar-benar menentang penjajahan British ini atau 'di arah' untuk berlakon menentang British? Adakah sejarah telah menipu kita atau ahli sejarah sendiri tidak mengetahui fakta yang sebenarnya?


(Di dalam buku teks Sejarah Tingkatan 2, nama Jamaluddin Al-Afghani dan Shiekh Muhammad Abduh telah dicatat sebagai pemimpin pembaharuan rakyat Mesir, sedangkan pada hakikatnya kedua-dua ulama' tersebut adalah tali barut British Freemason)


MUFTI AL-AZHAR DIPERMAINKAN OLEH ROTHSCHILD


Rothschild yang suatu ketika dahulu memilih untuk membeli seluruh saham-saham Terusan Suez adalah bertujuan untuk menguasai negara Mesir. Apabila pimpinan kerajaan Mesir dapat dikuasai, maka perlantikan mufti, jawatankuasa ulama' dan proses menggubal perlembagaan negara juga turut dapat dikuasai. Dan hanya satu perkataan sahaja yang diperlukan oleh Rothschild dari Mufti Al-Azhar iaitu 'HALAL'. Inilah di antara rahsia perancangan mereka untuk menjadikan seluruh jiwa dan raga umat Islam di seluruh dunia ini berada di bawah cengkaman mereka. Rothschild telah memperkudakan Mufti Al-Azhar kerana ia mengetahui bahawa seluruh umat Islam di dunia ini lebih tertumpu kepada pandangan para ulama' Al-Azhar dan menguasai Mufti Al-Azhar bermaksud menguasai fatwa umat Islam di seluruh dunia.


MAJLIS FATWA ROTHSCHILD


Majlis Fatwa Mesir sendiri iaitu Darul Iftaa adalah sebuah majlis propaganda yang dibina sendiri oleh Rothschild untuk menentang fatwa para ulama' Al-Azhar lain yang bersifat bebas. Majlis Fatwa ini diwujudkan bagi memporak-perandakan pegangan, pandangan dan pendapat umat Islam. Rothschild juga telah mewujudkan 3 lagi majlis fatwa di Mesir. Menurut Abdel Rahman, kewujudan ketiga-tiga majlis fatwa ini telah mengelirukan umat Islam di Mesir.


'ULAMA'-ULAMA' SYAITAN' BERFATWA MENGENAI FAEDAH BANK


Jika golongan ulama' sebegini berani memutar-belitkan ayat-ayat Al-Qur'an dan melabelkan yang haram kepada harus maka masyarakat awam juga wajar melabelkan ulama sebegini sebagai 'Ulama' Syaitan'. 


Seorang Ulama' tersohor iaitu Imam Habib Abdullah Haddad telah menyebutkan di dalam kitabnya, An-Nashaih Ad-Diniyyah Wal Washaaya Al-Imaniyah:


"Mereka (orang alim) gemar membuka pintu ta'wil dan menunjukkan kepada orang-orang awam mengenai cara-cara mudah untuk menentukan sesuatu hukum agama, sehingga terbukalah jalan untuk memutar-belitkannya atau menipu..."


"Orang-orang alim yang bersikap sedemikian adalah ibarat seperti syaitan yang durjana, pengingkar dan penentang Allah Swt dan Rasul-Nya. Ia sebenarnya telah dilantik oleh syaitan untuk menjadi wakilnya di dunia ini, agar ia bisa menabur fitnah dajjal dan menunjuk ke arah kesesatan dan kekeliruan..."


Riba perbankan khususnya di atas 'pinjaman' adalah satu kaedah perancangan tipu muslihat Rothschild bagi menguasai dan memufliskan sesebuah negara. Negara-negara yang dahagakan permodenan kemudahan asas terpaksa membayar kepada syarikat-syarikat kejuruteraan luar yang memerlukan kos perbelanjaan yang tinggi. Maka syarikat-syarikat kejuruteraan tersebut akan mencadangkan kepada negara-negara tersebut agar memohon pinjaman kewangan dari bank-bank kroni mereka. Maka terjerumuslah sesebuah negara itu ke dalam perangkap perhutangan yang tiada kesudahannya.


Dan apa yang lebih malang lagi, ulama' kontemporari pada zaman kini menganggap bahawa wang kertas adalah suatu aspek berlainan di dalam menentukan hukum riba perbankan. Golongan ulama' seperti ini sebenarnya berada dalam kekeliruan dan terpesona dengan 'Zauq' istilah 'Prinsip Darurat' yang berlegar-legar di dalam 'Riba Al-Nasiah'. Mereka juga mengelak untuk membincangkan isu penggunaan wang kertas.


Sumber: 

Ibnuyaacob, penulis buku ‘Rothschild Yahudi Kepercayaan Dajjal’ terbitan Moon Media (2012).


Nota:


Ini adalah catatan dari beberapa penyelidik luar. Dikumpul dan dikupas oleh pengkaji tempatan, Ibnuyaacob. 


Jangan kita anggap semua Al-Azhar adalah Freemason. Sedangkan dalam catatan hanya segelintir sahaja yang menyertai organisasi berkenaan, tidak menggambarkan keseluruhan Al-Azhar.