Sabtu, 14 Mac 2015

matrikulasi

Sebenarnya sistem yg wujud di kolej matrikulasi Malaysia sgt berbeza dgn sistem STPM. Silibus yg hampir sama ttp soalan-soalan dlm peperiksaan sgt berbeza tahap kesukaran. Soalan STPM lg susah berbanding soalan peperiksaan program matrikulasi.

Walau bagaimanapun, apabila keputusan peperiksaan hendak dikeluarkan maka berlaku pelarasan markah utk menaikkan gred. Cuma di peringkat STPM lebih ramai pelajar yg lebih pandai drpd di peringkat matrikulasi jika hendak merujuk kpd kelas pelajar sedemikian.

Kesannya apabila pelajar-pelajar yg cemerlang drpd dua kumpulan pelajar ini masuk ke universiti, maka kelompok drpd STPM akan mendapat kejayaan yg lebih baik.

Kalau dilihat atas faktor cara belajar ketika di tingkatan enam dan matrikulasi, tidak jauh bezanya. Cuma membezakan kejayaan mereka di universiti berdasarkan perkara-perkara berikut, iaitu :

1. Bekas pelajar matrik masih mengekalkan cara belajar di kolej matrikulasi ketika belajar di universiti sedangkan pelajar-pelajar yg lain terutama bekas pelajar STPM, sudahpun mengubah gaya belajar yg menjurus kpd berdikari sendiri. Tidak lg mengharapkan guru/pensyarah memberi ilmu ttp mereka mencari sendiri.

2. Bekas pelajar matrikulasi  kalaupun ada membuat 'group study', ianya tidak kekal lama. 'Group study' juga tidak mantap dan tersusun. Berbanding bekas pelajar STPM, 'group study' yg mereka wujudkan sgt berkesan dan tersusun. Ada perjumapaan mingguan, harian dsbgnya.

3. Bekas pelajar matrikulasi jarang membuat temujanji utk bertemu dgn pensyarah. Kalau ada pun sekali spjg satu semester pengajian.
Sedangkan bekas pelajar STPM, mereka sering mempunyai jadual pertemuan dgn setiap pensyarah. Pertemuan dgn pensyarah agak konsisten.

4. Sikap bekas pelajar matrikulasi sendiri, yg selalunya akan 'enjoy' di tahun pertama pengajian menjatuhkan terus CGPA dan sukar utk bangun semula di tahun kedua dan tahun-tahun seterunya. Berbanding bekas pelajar STPM, di semseter pertama lg mereka sudah begitu fokus dlm kelas dan kuliah. Mereka lebih byk masa mentelaah pelajaran drpd 'enjoy' dgn kehidupan di universiti. Hasilnya, keputusan semester pertama lg sudah mencapai CGPA yg begitu tinggi. Dgn keputusan CGPA yg tinggi di semester satu dan dua, ia sudah cukup mengekalkan CGPA keseluruhan, walaupun berlaku kejatuhan CGPA yg agak teruk pd semester tiga dan keatas. Jd mereka sebenarnya boleh mula'enjoy' di semester tiga dan keatas. Atau di tahun kedua dan keatas.

Jika benar luahan-luahan pandangan drpd beberapa pensyarah IPTA tempatan berkenaan pencapaian bekas pelajar matrikulasi yg merudum di semester pertama dan kedua atau tahun pertama pengajian, sepatutnya pihak HEP universiti boleh mengadakan satu program khas utk mengelakkan situasi ini drpd terus berlaku.

Iaitu satu program yg mengumpulkan semua bekas pelajar matrikulasi yg mengambil setiap kursus yg ada di universiti berkenaan dilibatkan dlm program khas tersebut.

Satu program khas yg boleh dirancang yg di dalamnya terkandung modul-modul fizikal atau jasmani, intelektual atau minda, emosi atau psikologi dan rohani atau jiwa.

Program ini, boleh dijalankan secara berkala pd setiap cuti semester selama seminggu sehinggalah pelajar tersebut menamatkan pengajiannya di universiti. Apabila setiap kali program itu dijalankan, sekurang-kurangnya, matlamat,motivasi dan rohani(semangat) pelajar dpt 'dipulihkan.

Kalau mengikut mantan Pengarah Bahagian Matrikulasi yg kedua, Dr Zainal Abidin dahulu, sepatutnya para pelajar matrikulasi tidak lg diterapkan dgn budaya 'spoon feeding'. Mereka sepatutnya diberi kuliah tanpa perlu diberi nota pensyarah yg dianggap sbg 'buku teks'. Pelajar hanya perlu diberi nama buku dlm subjek yg dipelajari utk mendapatkan bahan nota drpdnya.

Begitu juga dgn kelas tutorial, pensyarah hanya bertindak sbg fasilator atau pembantu pengajaran. Para pelajar sendiri yg sepatutnya menjadi tutor atau penunjuk ajar secara bergilir di antara mereka. Para pelajar seharusnya membuat temujanji utk berjumpa dgn pensyarah di dlm memahami konten atau kandungan sukatan pelajaran.

Budaya spt ini, sepatutnya telah lama diterapkan di kolej-kolej matrikulasi. Ttp krn sifat 'tidak percaya' para pensyarah akan kemampuan pelajar-pelajar 'mencari' nota drpd buku-buku rujukan, menyebabkan mereka terus 'membekalkan' nota kuliah kpd para pelajar.

Kesan langsung drpd itu, para pelajar tidak mampun menjadi pelajar yg berdikari dlm mencari ilmu. Mereka terlalu bergantung dgn nota pensyarah, sehingga tidak mampu mengeluarkan hujah-hujah yg mampu menimbulkan cara berfikir yg kreatif di dlm memahami konten atau kandungan pelajaran.

GST

Zaharudin Muhammad
pada 9hb Mac pukul 6.31 ptg · Disunting ·
KENAPA GST HARAM?
(Hujah kepada Majlis Fatwa Kebangsaan dan YADIM).

Zaharudin Muhammad 15 November 2013.
Mukadimah

Artikel ini memberikan penjelasan kepada umum kenapa GST adalah haram dan tidak bertepatan dengan sistem ekonomi Islam. Pihak Jakim dan YADIM melaluli pengarahnya, Dato' Dr. Asyraf Wajdi telah menyebut bahawa GST adalah halal tanpa mengemukakan hujah yang kuat dan jelas. Di dalam syariat, hukum asal cukai adalah haram, maka pihak yang mendakwa halal mestilah mengemukakan hujah yang kuat bagi menunjukkan ianya halal dan harus. Maka pihak YADIM dan Majlis Fatwa bertanggungjawab mengemukakan dalil dan bukti harus mengambil wang orang ramai atas nama GST.

Ia tidak sama dengan hukum makanan, di mana hukum asalnya yang halal, maka pihak yang mendakwa haram bertanggungjawab mengemukakan dalil dan bukti haram.

Justeru, Islam mempunyai sistem cukainya yang tersendiri. Sumber kepada sistem percukaian Islam ialah al-Quran, Sunnah Rasulullah SAW, ijmak dan kias. Ia telah diturunkan bukan sahaja adil bagi manusia keseluruhan, tetapi ia juga merupakan sistem yang mengstabilkan ekonomi, khususnya keseimbangan antara kuasa modal dan kuasa beli rakyat sebagai penjana produktivi.

ASAS UKURAN KEHARUSAN CUKAI.

Sesuatu hukum dirujuk kepada hukum asal yang telah dinaskan oleh sumber al-Quran dan al-Hadis. Hukum asal berkaitan harta orang lain adalah haram diambil melainkan mempunyai sebab yang dibenarkan syariat. Ini berpandukan kepada firman Allah SWT, bermaksud:

“Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu makan (gunakan) harta-harta kamu sesama kamu dengan jalan yang salah (tipu, judi dan sebagainya), kecuali dengan jalan perniagaan yang dilakukan secara suka sama suka di antara kamu."- (An-Nisa’: 29).

Di antara dalil yang lain ialah pesanan Rasulullah sewaktu Haji Wada’ (Haji Selamat Tinggal), antara lain nabi SAW berpesan, bermaksud:

“Wahai orang ramai, sesungguhnya orang yang beriman adalah saudara, tidak halal bagi seseorangpun (mengambil) harta saudaranya melainkan dengan kerelaannya.” – Riwayat Bukhari dan Muslim.

Hadis ini memaksudkan selain daripada zakat dan perkara-perkara yang dinaskan harus atau wajib diambil seperti zakat, yakni zakat bukan milik si pemunya harta bahkan ia adalah milik si fakir, miskin dan asnaf-asnafnya. Begitu juga tidak termasuk isteri atau anak dibawah tanggungannya kerana ia dianggap sebagai seakan-akan sekutu pemilikan. Adapun selainnya, maka ia adalah milik si pemunya dan tidak boleh diambil melainkan degan kerelaannya oleh sesiapapun termasuk kerajaan.
Dan sabda nabi SAW, Maksudnya:

“Apabila mereka melakukan demikian (Islam) maka darah dan harta mereka mereka adalah terpelihara melainkan (harta boleh diambil) dengan cara-cara yagn dibenarkan oleh Islam.” – Riwayat Bukhari.

Di dalam kitab Fathul Bari, Syarah Sahih Bukhari menyebut, zakat adalah salah satu cara pengambilan yang dibenarkan oleh Islam (sekalipun tuannya tidak merestuinya).

Ayat di atas menegaskan memakan harta orang lain adalah haram dan dikategorikan bentuk memakannya adalah batil. Ayat tersebut seterusnya menyenaraikan bentuk pengecualian yang mengharuskan mengambil harta orang, salah satunya ialah perniagaan.

Berdasarkan ayat ini, hukum asal memakan, mengambil dan memiliki harta orang lain tanpa sebab yang dibenarkan syariat adalah haram sehinggalah ada sebab dan dalil yang diharuskan syariat. Ia berbeza dengan hukum asal makanan, minuman dan bentuk muamalat, di mana hukum asal bagi semua perkara tersebut adalah harus kecuali ada tanda-tanda yang menunjukkan haram.

Justeru, apabila kita bertransaksi atau memakan sesuatu makanan yang tiada dalil dan bukti halal atau haram, maka hukum transaksi dan makanan itu adalah halal justeru merujuk kepada hukum asalnya yang harus. Tetapi berbeza dengan pengambilan harta atau wang milik orang, yakni hukum asalnya haram berdasarkan ayat di atas, kecuali ada dalil dan bukti halal. Justeru, apabila kita mengambil wang milik orang, jika tiada dalil dan bukti halal atau haram, maka hukumnya adalah haram justeru merujuk kepada hukum asalnya yang haram.

Sebagai contoh, kita boleh mengambil wang RM50,000 daripada Ahmad sebab kita jual kereta kepadanya. Sebab keharusan ialah jual beli (Al-Bai’). Kita boleh ambil wang daripada Ali sebanyak RM10,000 kerana kita membuat ubah suai rumahnya. Sebab keharusan ialah upah (ujrah). Kita boleh mengambil jam milik Ah Chong selepas kita membayarnya wang. Sebab keharusan ialah jual beli. Kita boleh mengambil wang daripada Abu kerana agihan keuntungan perniagaannya yang bermodalkan wang kita. Sebab keharusan ialah pelaburan (Mudharabah).

Apabila kita berjalan dan jumpa wang RM50,000, maka kita tidak boleh mengambilnya kerana tiada jual beli, tiada upahan kerja, tiada pengeluaran modal, tiada sebab-sebab yang membolehkan, maka hukumnya haram diambil dan RM50,000 tersebut dianggap sebagai harta laqatah (barang ciciran).

Maka hendaklah kita bertanya berkenaan GST, apakah sebab yagn membolehkan kerajaan mengambilnya daripada rakyat? Jika tiada sebab ‘sebenar’, maka hukumnya kembali kepada asal, iaitu haram dan termasuk di dalam kategori batil. begitu juga jika pemindahan hak berlaku dengan sebab, tetapi sebab itu tidak diiktiraf oleh Islam, maka ia juga adalah batil. Contohnya seperti pemenang judi yang mengambil bahagian pemain judi yang kalah, sekalipun judi adalah sebab pemindahan milik, tetapi ia tetap dikategorikan sebagai baatil kerana judi itu sekalipun sebab pengambilannya wujud, tetapi ia tidak diiktiraf oleh syarat.

ADAKAH HUKUM INI TERLAKSANA JUGA KE ATAS KERAJAAN KETIKA MENGAMBIL WANG DARIPADA POKET RAKYAT?

Selepas kita memahami bahawa hukum asal harta orang adalah haram kecuali dengan sebab yang dibenarkan syariat, maka persoalan keseterusnya adakah hukum ini terpakai atau terlaksana hanya ke atas individu dengan individu, manakala kerajaan terkecuali dengan dibolehkan ambil harta dan wang poket rakyat berhujahkan maslahah?

Di dalam mazhab ahlu sunnah wal jamaah, hukum ini bukan sahaja terlaksana antara individu dengan individu, tetapi ia juga terlaksana antara kerajaan dengan rakyat. Dalilnya cukup jelas daripada realiti berikut:

1. Pesanan nabi kepada Muaz bin Jabal sewaktu beliau diutuskan ke Yaman sebagai Gabenor. Baginda memberikan pesanan kepada beliau dengann kata-kata berbunyi: "Awasilah harta-harta suci yang dimiliki oleh orang Yaman”. Harta-harta suci yang dimaksudkan ialah harta yang dimiliki bukan bahagian zakat atau jizyah. Dalam riwayat Bukhari menyebut dengan lafaz: takutilah (daripada mengambil) harta-harta mereka yang suci.

2. Arahan Umar Abdul Aziz (Khalifah dari tahun 99H-101H) kepada semua gabenor supaya menghapuskan semua cukai kecuali ia mempunya nas daripada al-Quran dan Sunnah Rasulullah SAW. Cukai-cukai zalim ini telah dikenakan sebelum ini khususnya pada zaman Hajjaj Yusof At-Thaqafi yang terkenal dengan kezaliman pemerintahannya di Syam, Iraq, Mekah dan Madinah dari tahun 70H – 95H.

SEJARAH PENDIRIAN KHULAFA AR-RASYIDUN DAN CUKAI.

Di dalam kitab Al-Bidayah wa An-Nihayah karangan Imam Ibnu Kathir menceritakan, tatkala Saidina Umar Abdul Aziz menjadi Khalifah, beliau memerangani pemimpin-pemimpin zalim sebelumnya yang telah mengenakan pelbagai cukai kepada rakyat. Antara salsilah pemerintah sebelum ini yang sangat dibenci oleh Umar Abdul Aziz ialah Yazid bin Mahlab, iaitu ipar kepada Hajjaj bin Yusof As-Thaqafi. Yazid bin Mahlab telah ditangkap oleh Adi bin Arthoh dan menyifatkan Yazid dan keluarganya (Mahlab dan Hajjaj) sebagai: “Mereka adalah pemerintah kuku besi dan aku bencikan mereka”. Saidina Umar Abdul Aziz memerintahkan supaya Yazid dipenjarakan sehingga semua harta orang ramai yang dikutip sebelum ini dikembalikan semula. (Al-Bidayah: m/s666). Pernah anak kepada Yazid bernama Makhlad meminta kelonggaran hukuman untuk ayahnya Yazid, tetapi Umar bertegas menyatakan bahawa ia tidak akan meringankan hukuman sehingga Yazid menyerahkan semua harta rakyat.

Begitu juga Saidina Umar Abdul Aziz telah menghantar kepada Gabenor Khurasan Al-Jarah bin Al-Hukmi yang telah mengenakan cukai Jizyah ke atas non-muslim yang telah memeluk Islam dengan alasan mereka memeluk Islam kerana ingin lari daripada Jizyah. Saidina Umar Abdul Aziz memecat Gabenor tersebut dengan menulis, maksudnya:

“Sesunggunyanya Allah SWT mengutuskan Nabi Muhammad SAW sebagai pendakwah bukan sebagai pengutip cukai.”

Di dalam satu riwayat yang lain, Saidina Umar juga memerangi Gabenor di Mesir yang telah mengenakan cukai pelabuhan dan mempertikaikan tindakan Umar Abdul Aziz untuk menghapuskan semua cukai yang tiada nas.

Itulah antara sebab menjadi ‘purchasing power’ rakyat pada zaman Umar Abdul Aziz meningkat, seterusnya memenuhi Baitul Mal. Kesannya tiada lagi penerima zakat dan pemberian selepas itu sehingga harta melimpah ruah. Velocity of Money terbaik berbanding sistem-sistem yang lain daripada Islam.

Itu antara contoh tindakan dan pendirian Khulafa ar-raasyidun yang diiktiraf oleh nabi sebagai ikutan (perbuatan mereka adalah hujah), tidak mengenakan cukai-cukai yang tidak dinaskan oleh al-Quran dan Sunnah Rasulullah SAW.

Semua dalil di atas adalah berkait dengan kerajaan mengambil wang rakyat. Jika pengharaman memakan harta orang lain tanpa sebab hanya diharamkan ke atas individu dan bukan kerajaan, nescaya kisah di atas tidak akan timbul dalam sejarah.

Apabila kita meneliti pendapat yang mengharuskan pengambilan harta rakyat tanpa bersumberkan kepada nas, kita dapati mereka keliru antara pendapat ahlu sunnah wal jamaah dan syiah. Ya, sebahagian syiah membenarkan pemimpin-pemimpin mereka mengambil harta rakyat sekalipun tanpa sebab kerana fiqh mereka bersumberkan akidah bahawa Imam (pemimpin) adalah maksum. Berbeza dengan Ahlu Sunnah wal jamaah, yakni akidah kita pemimpin tidak maksum, maka pemimpin tidak boleh mengambill harta orang lain tanpa sebab dan berasaskan maslahah akal semata-mata tanpa dipandu oleh nas.

Tuntasnya, hujah maslahah seterusnya membolehkan pemimpin negara mengutip wang rakyat sesuka maslahah, maka itu adalah amalan dalam fiqh syiah, bukan fiqh sunni.

KENAPA KAEDAH FIQH SEPERTI KAEDAH MASLAHAH DAN LAIN-LAIN TIDAK BOLEH DIJADIKAN HUJAH DALAM ISU INI?

Antara hujah yang agak masyhur digunapakai oleh gologan yang membolehkan kutipan cukai sesuka hati ialah kaedah maslahah tertutamanya kaedah yang berbunyi (maksudnya):

“Tindakan pemimpin terhadap rakyat adalah berdasarkan maslahah.”

Golongan yang berhujahkan dengan kaedah ini melakukan kesilapan dari tiga sudut:

1. Dari segi mengguna pakai kaedah di tempat yang ada nas yang terang.

2. Kaedah bukan hujah, tetapi ia adalah garis panduan memahami nas dan hukum furu'. Oleh itu, kaedah hanya digunapakai ditempat yang tiada nas bukan ditempat yang berlawanan dengan nas.

3. Golongan yang mengguna pakai kaedah tadi bagi mengharuskan tindakan pemimpin mengutip cukai seolah-olah memahami bahawa kaedah tersebut bermaksud: 'tindakan pemimpin negara semuanya adalah demi maslahah' walhal sudut kaedah tersebut ialah tindakan pemimpin mestilah dipandu oleh maslahah, jika tidak, maka ia tidak boleh dilaksanakan.

ADAKAH DARURAT MEMBOLEHKAN CUKAI DIKUTIP?

Dari segi hukum, boleh dikatakan ijmak ulama terdahulu mengenakan cukai ke atas rakyat tanpa sebab yang dibenarkan syariat adalah haram. Persoalan yang tinggal ialah, adakah darurat boleh mengharuskan cukai dikutip?

Pertamanya, maksud difahami maksud dan makna darurat. Darurat bermaksud sesuatu yang tanpanya akan menyebabkan manusia hilang agama, nyawa, harta, akal dan keturunan. Jika tidak sampai ke tahap itu, maka ia bukan darurat membolehkan kutipan cukai yang haram. dengan maksud lain, jika setakat ingin menambahkan pendapatan negara, maka ia bukan darurat yang dimaksudkan syariat.

Jika kita perhatikan, kutipan GST bukan bagi menampung sesuatu keperluan darurat yang dimaksudkan oleh Syariat, bahkan ia lebih bersifat memenuhi dan menampung keperluan sistem konvensional, di mana sistem itu sendiri adalah bercanggah dengan Islam kerana bersifat ‘memusingkan harta sesama golongan kaya’.

Darurat yang di maksudkan syariat seperti negara yang sedang terdesak untuk dapatkan wang membeli senjata bagi mempertahankan negara yang sedang diserang oleh musuh seperti berlaku pertembungan antara Sultan Mamalik dengan Imam Nawawi untuk kenakan cukai ke atas rakyat justeru Mesir pada masa itu berada pada saat genting justeru hendak diserang oleh tentera Monggol yang tidak terkalah.

Dalam keadaan darurat perang beginipun masih lagi berlaku khilaf dalam kalangan ulama adakah cukai yang tidak bersumberkan nas boleh dikutip?

Al-Dhohhak dan lain-lain berpendapat, cukai tidak harus dikenakan dalam apa keadaan sekalipun, manakala imam Juwaini, Al-Ghazali dan lain-lain berpendapat harus mengenakan cukai bagi keperluan-keperluan tertentu (darurat).

Jika diperhatikan khilaf ini, ia sebenarnya khilaf dari sudut keadaan dan suasana, bukan khilaf dari sudut dalil dan nas. Khilaf ini kita dapat simpulkan bahawa, jika zakat dan sumber lain mencukupi, maka ulama bersepakat bahawa cukai tidak harus dikutip daripada rakyat. Khilaf hanya berlaku jika sistem cukai Islam sumber lain tidak mengcukupi untuk keperluan Negara.

Bagi pendapat yang menyatakan harus mengutip cukai darurat, mereka telah meletakkan syarat-syarat yang mengharuskan kutipan cukai. Syarat-syaratnya adalah seperti berikut:

1.Negara mestilah berpegang teguh dengan ajaran Islam. Dalam erti kata lain, negara mestilah menjalankan sistem ekonomi Islam termasuk sistem percukaian Islam sepenuhnya seperti zakat sebagai sistem cukai utama Negara.

2.Hajat kepada percukaian hendaklah benar-benar berlaku.

3.Baitul Mal benar-benar telah kekeringan sehingga tidak dapat memenuhi hajat dan keperluan rakyat.

4.Meminimakan seboleh mungkin tekanan terhadap individu rakyat dengan cara-cara yang selain cukai. Oleh itu, sebelum mengutip cukai daripada rakyat, kerajaan disarankan supaya mengutip sumbangan ikhlas serta menggalakkan rakyat memberikan derma dalam menyelesaikan sesuatu keperluan sebelum cukai dikenakan.

5.Kutipan cukai hendaklah diputuskan hasil perbincangan golongan fuqaha dan profesional berkait dengan isu tertentu.

6.Cukai hendaklah dikenakan ke atas orang-orang yang kaya sahaja dan ia langsung tidak harus dikenakan ke atas orang-orang miskin.

7.Cukai hendaklah dalam bentuk sementara. Ia akan terhapus dengan hilangnya hajat dan keperluan. Cukai tidak boleh dikenakan secara berterusan dan dijadikan pendapatan utama berbanding zakat.

8.Wajib meraikan keadilan di dalam perwartaannya dan pemungutannya. Maka kadarnya hendaklah sekadar keperluan. Keperluan ini tidak boleh dijadikan alasan untuk mengutip cukai lebih daripada rakyat.

Sebahagian ulama seperti Imam Nawawi meletakkan syarat bahawa cukai apabila dikatakan darurat dan perlu, maka hendaklah terlebih dahulu ia dibayar oleh pemimpin tertinggi, jika tidak cukup maka ia baru diturunkan ke bawah dan ke bawah, tetapi tidak boleh sampai dikutip daripada golongan miskin. Beliau berkata kepada Sultan Zaher Bebrus: “Aku tahu bahawa engkau dulunya seorang hamba kepada Gabenor di Bendaqar dan engkau tiada harta satu pun. Kemudian Allah memberi peluang kepada engkau dengan diberikan pangkat raja. Aku dengar engkau mempunyai seramai 1,000 hamba dan setiap hamba tali pengikat kuda disaluti emas. Engkau ada 200 hamba perempuan dan setiap seorangnya ada emas. Apabila engkau keluarkan semua itu (sebagai pembayaran cukai) sehingga hamba-hamba engkau memiliki baju daripada kapas biasa berbanding memiliki perhiasan emas seperti sekarang, maka baru aku fatwakan engkau harus mengambil cukai daripada orang ramai.” – Al-Bidayah Wa An-Nihayah.

KESIMPULAN DAN PENUTUP:

Dari sini kita dapat simpulkan hukum cukai moden adalah haram menurut Islam berdasarkan sebab-sebab yang dinyatakan di atas. Sebagai seorang muslim (sama ada dalam bentuk individu atau kerajaan) tidak sepatutnya mengambil harta orang lain melainkan tempat-tempat dan keadaan yang dibenarkan oleh Islam sebagaimana yang ditunjukkan oleh nas dan dalil-dalil syarak.

Cara ini adalah cara-cara sistem ekonomi yang sama sebagaimana yang telah dilaksanakan oleh Khulafa Ar-Raasyidin seperti Saidina Abu Bakar, Saidina Umar, Saidina Osman dan Saidina Ali, di samping cara Saidina Umar Abdul Aziz di atas.

Hari ini ada pemimpin yang cuba menonjolkan mereka juga adil seperti Khalifah Umar Abdul Aziz. Persoalanya, adakah mereka memahami bagaimana cara pemerintahan beliau? Sebagaimana pepatah arab menyebut: “Kamu mahukan kejayaan sedangkan kamu tidak melalui jalannya. Sesungguhnya kapal tidak akan berjalan di atas daratan.”

Bermaksud, jika anda mengkagumi keadilan Umar Abdul Aziz dan gah dengan Baitulmalnya melimpah ruah. Kemudiannya anda melaksanakan cara yang bukan ekonomi Islam yang

 telah ditelusuri oleh Saidina Umar Abdul Aziz, maka mustahil keadilan yagn sama akan terlaksana.

- Zaharudin Muhamamad.

Jumaat, 13 Mac 2015

isteri terkantoi

seorang isteri , ingin menguji suami nya. apakah tindakan suami nya andai dia meninggalkan suami tanpa apa2 sebab. begitu sahaja. Lalu si isteri menulis surat untuk si suami. "abang , saya dapat merasakan abang curang, dan saya ingin keluar dari rumah ini . 

selamat tinggal, halalkan makan minum saya. ampuni segala dosa saya." Selepas menulis surat dan meletak nya dibirai katil, si isteri cepat-cepat menyorok di belakang almari di bilik nya. Ingin mengintai reaksi suami nya membaca surat tersebut. Tidak lama kemudian, suami nya pulang dan membaca surat tersebut. 

Namun setelah membaca surat tersebut, suaminya kelihatan begitu gembira, membalas balik surat nya dengan menulis sesuatu dibelakang kertas yang telah ditulis tadi. Bersiulan sambil mandi dan terus memakai baju serta wangi-wangian. Suami nya mendail dan bercakap dengan seseorang. "hey sayang, akhirnya perempuan itu sedar bahawa aku curang terhadap nya.

bagus dia dah keluar dari rumah ini kerana aku tak sepatutnya menikahi dia. jom, kita berjumpa ditempat biasa sekarang." Lalu suami nya melangkah keluar dari bilik nya, dan terus keluar dengan kereta nya. Semasa isteri nya mendengar percakapan nya, isterinya menangis dan tersangat sedih, dan apabila suami keluar, dia keluar dari belakang alamari untuk melihat apa yang ditulis suaminya. Lalu ia membaca, "aku nampak kaki kau, bongok. aku keluar sekejap, beli roti. " 

teacher

"I'm a Teacher."

Behind that doctor, 
there is me; a teacher.
Behind that economist, 
there is me; a teacher. Above those astronomers there is me; a teacher.
I carry the light even though they mostly make jokes of me.
But I am a teacher !!!

I don't qualify for a quarters, nor earn enough to buy an expensive one.
But yes, I am a teacher !!!

Some think or even say that I have too many holidays; never knowing that I spend those holidays either correcting papers or planning what and how am I going to teach when I go back to school.
Because I am a teacher !!!

Sometimes I get confused and even get stressed by the ever changing policies by the politicians who have political powers over what and how I have to teach. Despite that all, I am a teacher and I have to teach and I'm teaching.

On pay days, I don't laugh as others do; cause come the next day, I have to come with a smile to those whom I teach.
Because I'm a teacher !!!

The main source of my satisfaction is when I see them growing, succeeding, having all those assets, bravely facing the world and its challenges; and I say "yes I've taught", in spite of living in a world opened by Google.
Because I am a teacher...
Yes! I am a teacher !!!

It doesn't matter how they look at me;
it doesn't matter how much more they earn than me;
it doesn't matter that they drive and I'm walking,
because all what they have, is through me a teacher. Whether they acknowledge me or not...
I am a teacher !!

ubat gigi flourida

.
Pernah tak korang terfikir kenapa ubat gigi Mukmin tanpa FLUORIDA?
Best ke guna ubt gigi xde fluorida ni?
Tak best kan?
Mulut rasa tak berangin je kan..
Hmm, sy jgk seperti anda pd mulanya. Tapi lama2, mulut xblh bau fluorida sbb asyk nk tmuntah je.
Sy beralih pd Mukmin, @Halagel dg penuh tanda tanya..
Eh, kenapa mukmin@ Halagel tak guna fluorida?? Tak elok ke fluorida ni??
Takdir Allah, menggerakkan hati saya utk bertanya pd Mr Christopher. Slpas dia kongsikan knapa dia bencikan Mcdonalds.
Mungkin dia ada jawapannya.
Saya bertanya,
'Mr, do yOu know about fluorida?'
Dg tegasnya,
'Oh, yes Mrs Sarah!
PLEASE DONT YOU EVER USE IT!'
Sy terkedu.
' But why, mr?'
He said, 'I know quite a lot about what the American gov are doing. I know about flouride I don't use toothpaste with it. I make coconut oil and baking soda to clean my teeth.
Mix them together. You can add eucaliptus oil in it too. It's better than tooth paste!'
' U mean, fluorida is one of the American gov are doing?? Like Mcdonalds?'
'Yes, of course Mrs!!'
Sy terkedu lagi.
Katanya, fluorida adalah slh satu bahan plg  berbahaya dlm jenayah saintifik. Penggunaan fluorida scara bterusan dari kecil shingga besar   menyebabkan kerosakan otak manusia scara perlahan2 utk jgka masa yg lama.
Fluorida adalah sejenis racun yg blh mgubah tingkah laku dan perangai manusia.
Dos yg sdikit diambil, tapi kesannya mampu mengurangkan kekuatan msyarakat dpd melawan sbuah pemerintahan.
Itulah kuasa Amerika yg membunuh umat islam dlm senyap dan perlahan-lahan!
Malah lebih teruk, kandungan fluorida dlm ubt ggi mmpu mbunuh kanak2!
Katanya,
'Mana mungkin fluorida dpt mgurangkan msalah gigi kpd manusia!
Nonsense, mrs!
Stop using it!'
Sy senyap. Speechless.
Dlm hati,mcm tak percaya je.
Akhirnya, sy temui buku Deadly Mist- Usaha Amerika Merosakkan Kesihatan Dunia dari penulis Jerry D. Gray.
Allahuakbar! Allahuakbar!
Apa yg dikata dan ditegaskan Mr Chris adalah benar!
Yes, itu buktinya knpa ubat gigi mukmin @ Halagel tanpa fluorida!
Tepuk dada sendiri, tanya iman dihati.
Ayuh! Tinggalkan fluorida!
Mari kita beralih pd coconut oil dan baking soda! Better than toothpaste!
Ayuh bina generasi muslim sebenar.
Anak2 yg berakhlak mulia!
Belum terlambat utk segalanya.
Smoga Allah melindungi kita. Amin.
Daripada:
 Datuk Dr Rozaini Bin Hj Ghazali
Bagi tahu info ni kepada semua
Rakan2.

Khamis, 12 Mac 2015

gst

Bace!!!Bermula 1 April 2015, harga top up untuk semua telco akan ditambah dengan GST sebanyak 6%
RM5 = RM5.30 (kredit RM5)
RM10 = RM10.60 (kredit RM10)
RM30 = RM31.80 (kredit RM30)
RM50 = RM53.00 (kredit RM50)
RM100 = RM106.00 (kredit RM100)
INFO GST:
Info ini bertujuan untuk rakan2 lebih bersedia dan membeli barangan keperluan penting sebelum pelaksanaan GST.
BERIKUT ADALAH SENARAI BARANGAN YANG DI JANGKA AKAN NAIK HARGA, TURUN DAN TIDAK BERUBAH SELEPAS PELAKSANAAN GST PADA 1 APRIL 2015 - Sumber dari Jabatan Kastam (petikan dari Star).
(A). BARANGAN YANG DIJANGKA NAIK HARGA:
1.Talipon bimbit
2.Komputer
3.Ipad dan tablet.
4.Mesin fotokopi.
5.Percetakan foto digital.
6.Pengangkutan barangan (kos hantar barang).
7.Air minuman (mineral)
8.Majallah2.
9.Bebola ikan (fish ball)
10.Sardin tin dan tuna.
11.Lipstik.
12.Pewarna kuku.
13.Motosikal 100cc
14.Jam tangan.
15.Aiskrim.
16.Cheese.
17.Gandum dan makanan cereal.
18.Sos cili,sos tiram dll.
(B).BARANGAN DI JANGKA TURUN HARGA:
1.TV
2.Peti sejuk.
3.Penghawa dingin.
4.Spark plug, pad brek dll (alat ganti motosikal).
5.Bateri kereta.
6.Sistem Home Theater.
6.Pengering rambut.
7.Kipas angin dan pembakar roti.
8.Dapur gas 2 penunu.
9.Seterika letrik.
10.Tuala mandi .
11.Pensil warna.
12.Berus gigi dan ubat gigi
13.Dettol dan ubatan anti septik.
14.Kerusi meja 6 orang (meja makan).
15.Pampers pakai buang.
16.Kereta 850cc
17.Minuman ringan.
18.Tikar plastik.
19.Buah2an yang di import (epal,oren,anggur dll).
(C).BARANGAN YANG MANA HARGA NYA TIDAK BERUBAH:
1.Roti dan makanan lain.
2.Minyak masak (minyak kelapa,sawit dll).
3.Daging (lembu,kambing,ayam,khinzir dll).
4.Buah2an tempatan.
5.Minyak Petrol RON95 & diesel.
6.Beras dan sayuran segar.
7.Ikan dan udang segar.
8.Susu tepung segera.
9.Telur ayam dan itik.
10.Tambang kenderaan bas dan teksi.
11.Minyak motor dan enjin.
12.Kadar X-ray di klinik swasta.
13.Kadar tol.
PERINGATAN :
1.Jika anda berkenan dan merancang mahu membeli mana2 barangan dalam kategori (A) maka sila berbuat demikian sekarang sebelum harga barangan2 ini naik pada 1 April nanti.
2.Jika anda mahu membeli mana2 barangan dalam kategori (B) yang di jangka akan turun maka jangan beli sekarang dan tunggu selepas 1 April untuk mendapatkan harga lebih rendah.
3.Akan ada peniaga tamak yang akan cuba ambil kesempatan dari mereka2 yang tidak tahu atau tidak faham dengan GST untuk menaikkan harga barangan yang mana tiada dalam senarai barangan yang di kenakan GST dan d nki harap info di atas dapat membantu semua.

Pengguna buatlah pilihan bijak.Kuasa membeli ditangan anda.

kedai mamak

HATI-HATI MINUM DI KEDAI BRO...

Lebih kurang seminggu yang lalu...

STRESS KERJA...
Bila otak dah berdengung, apa lagi, kedai mamak 24 jam lah tempat yang dituju. Hmmm ...... keluar ke tempat lain pula la. Tapi ke mana? Kedai mamak kat sini ni memang bersepah tapi ke mana hala yang paling dekat dan cepat. Bukan nak makan sangat pun. Cuma nak minum aje. Dapat teh tarik halia kaw pun dah sedap. Tiba-tiba teringat satu kedai yang seorang kawan cadangkan dah bertahun dulu. Baik ... Boleh cuba di situ. Lebih kurang 10 minit aje pun .. kalau memandu.

Sampai kat kedai dah pukul 12.30 tengah malam. Punyalah ramai manusia. Hampir kesemua tempat penuh. Hmmm ... Dia orang ni tak reti nak tidur ke? Esok tak kerja kot? 

Duduk dan order. Mak aiii ... minah yang ambil order ni .. mukanya ... manis lagi cuka. Comei tu boleh le tahan juga. Bak kata orang sebagai penyeri kedai tapi kalau muka kelat dan ketat, pergi mana pun tak berseri. 

Sementara menunggu minuman, mata mula meliar memerhati sekeliling kedai. Entah mengapa tiba-tiba terlihat ada sebiji botol kecil, diselitkan di siling penjuru pintu masuk kedai. Hati dah mula resah. Mulalah menggaru kepala yang tak gatal. 

Kepala didongakkan lagi. Di penjuru satu lagi, terlihat lembaga perempuan, berjubah hitam tengah bertenggek di atas alang. Matanya tajam memerhati setiap pelanggan yang datang. Rambutnya bagai model iklan syampu Rejoice - sebelum menggunakan syampu. Mengerbang.

Rupanya ... alahai ... harimau tengok pun boleh pengsan! Terkopek sana sini. Badannya dihayun-hayunkan bagai meratip. Apa yang diratipkan pun, tidak jelas. Sesekali apabila pelanggan baru masuk, tangannya akan dijuntaikan menyentuh kepala pelanggan itu.

"Ini teh nya. Makan tak mahu?" tanya seorang lagi pelayan, sambil menghentak mug berisi teh. Kepala digelengkan. Ehhh ... baru kerja jadi pelayan dah berlagak. Udah le duit pelanggan tu yang membayar gaji, tapi layan pelanggan macam orang minta sedekah. 

Petua orang tua, bila makan diluar, lagakan lidah ke lelangit. Kalau geli, barulah diminum. Raba juga bawah bekas minuman atau makanan. Kalau minuman tu panas dan bawahnya sejuk atau sebaliknya, adalah sesuatu yang diletakkan.

Setelah semua itu dilakukan, bacalah selawat dan doa makan. 

Ketika tangan dihulur ke arah mug, entah bagaimana, kedengaran kuat bunyi mug merekah. Tidak sampai 10 saat, tiba-tiba terbelah dan air teh melempah. Hampir sahaja teh panas mengenai seluar. Kepala diangkat dan mata tepat merenung ke arah benda di atas alang pintu. 

Ia berayun sekali lagi. Bagaikan monyet di dalam kandang. Mamak kat kaunter cepat-cepat berlari dan bertanya apa berlaku. Kepala digeleng sambil membayar terus duit teh. Bayaran ditolak dengan alasan air tidak diminum lagi dan mahu digantikan dengan minuman lain.

Hmmm ... tak perlu untuk diganti. Biarlah. Tapi sebelum keluar sempat menegur mamak. 

"Tolong buang botol yang kat atas tu dan perempuan tu sekali," sambil menunjuk ke arah siling. Mamak seolah terkejut bila ada orang tahu akan muslihat pelarisnya.

Melangkah keluar daripada kedai itu, terasa ada benda yang mengikuti. Menoleh ke kiri, kelihatan perempuan berjubah hitam sedang mengekori. Nampaknya tak boleh balik rumah teruslah ni. Mahu tak mahu, kaki terus melangkah ke arah sebuah lagi kedai mamak.

Teh tarik halia dipesan. Tambahan - air mineral dan limau nipis. Badan menghadap belakang kedai. Limau diperah ke dalam air mineral. Beberapa surah dibacakan berserta doa untuk keselamatan. Setelah menghabiskan minuman, kaki perlahan melangkah ke arah kereta. 

Bulu roma tegak kembali. Masih mengikuti rupanya. Perlahan botol air mineral dibuka dan air dimasukkan ke dalam mulut. Walaupun tidak kelihatan, namun deria keenam terasa bagaikan ada tangan yang ingin mencapai tengkuk. Semakin lama semakin rapat.

Badan dikalih ke kiri dan serentak air dihembur keluar ke arah makhluk itu. Mungkin kerana terkejut, ia terus melompat ke arah lampu jalan dan terus bertenggek. Campuran air mineral dan limau disimpan. Beberapa pelanggan di kedai mamak memerhati dengan pelik. 

Buat-buat tak tahu aje lah.

Bukan ini lembaga yang mengekori .. tetapi hampir sama tanpa sabit panjang 

Langkah dipercepatkan ke arah kereta dan dengan pantas menghidupkan engin. Mata terus memandang lampu jalan. Ya .. ia mash di situ. Bagai menunggu arahan tuannya. 

Sepanjang perjalanan ke rumah, hati bertanya ... apakah teruk sangat perniagaannya sehingga memerlukan bantuan daripada luar? Jika dilihat, pelanggannya memang ramai. Beberapa bulan dahulu pernah makan di sini dan ternyata juadahnya memang enak! 

Apakah ketamakan telah mengabui matanya .... (C&P)

P/S Kalau anda ada petua sebelum makan di kedai luar,share shj ilmunya..Kadang kita ingat orang lain tahu...tapi ada yang ramai lagi yang tak tahu..mudah2an ilmu/share anda dimanfaatkan...cer baca ni dari group lain