Jumaat, 8 Februari 2019

Pak21

Saya bersembang dengan seorang kawan tentang PAK-21. Dia cakap:

"Susah nak buat PAK-21 kat sekolah saya. Mana ada kelengkapan teknologi yang canggih2. LCD dan projektor pun terhad. Berebut-rebut dengan cikgu lain nak guna. Makmal komputer pun sedih je tengok. Line internet pun susah".

Melalui apa yang dinyatakan oleh kawan saya ni, saya boleh anggap bahawa kebanyakan cikgu sekarang mempunyai tanggapan yang salah tentang PAK-21. Dalam fikiran mereka PAK-21 = ICT. Tanggapan seperti ini perlu diperbetulkan.

Bahkan, ada segelintir SISC+ yang menyampaikan maklumat kepada guru-guru di sekolah bahawa PAK-21 itu ialah 'Walking Gallery', 'Fan & Pick', 'Round Robin', 'Jigsaw Problem Solving' dan bermacam-macam lagi. Kononnya, jika cikgu2 buat PAK-21 di dalam kelas, cikgu2 kena nyatakan kaedah pembelajaran yang digunakan seperti yang diberitahu itu dalam RPH. Sebab itu kebanyakan cikgu2 malas nak buat PAK-21 di dalam kelas sebab rasa terbeban nak buat persediaan. Betul tak?

Apa yang diberitahu itu sebenarnya hanyalah salah satu bentuk atau struktur pembelajaran di bawah PAK-21. Semua kaedah ini bukanlah maksud sebenar kepada Pembelajaran Abad Ke-21!

Maksud PAK-21 yang sebenar-benarnya ialah apa-apa sahaja kaedah pembelajaran yang cikgu rancang untuk dilakukan di dalam kelas yang berpusatkan murid dan melibatkan 4K1N, iaitu ‘Komunikasi’, ‘Pemikiran Kritis’, ‘Kreativiti’, ‘Kolaboratif’ dan ‘Nilai Murni & Etika’.

Jadi, jika kaedah yang cikgu aplikasikan ke atas murid-murid itu mempunyai elemen2 yang disebutkan, maka cikgu telah mengaplikasikan kaedah PAK-21. Tidak disebutkan pun cikgu wajib guna kelengkapan ICT dan lain-lain tu kan? Malah, cikgu pun boleh cipta kaedah PAK-21 cikgu sendiri!

Kenapa cikgu-cikgu perlu pening kepala fikir tentang mcm mana nak laksanakan PAK-21 di dalam kelas? Bagi saya, kebanyakan guru di Malaysia telah lama mengamalkan gaya pengajaran dan pembelajaran yang mempunyai elemen PAK-21 tetapi mereka tidak menyedarinya. PAK-21 bukanlah hanya melibatkan penggunaan Internet, komputer dan teknologi (ICT).

Mari saya tunjukkan cikgu-cikgu apa yang dimaksudkan dengan 'teknologi pendidikan' yang diberikan oleh Bahagian Teknologi Pendidikan:

"Teknologi pendidikan merujuk kepada proses pengajaran atau penggunaan alatan yang dapat membantu guru ke arah pencapaian pengajaran dan pembelajaran yang lebih berkesan. Teknologi boleh jadi objek kebendaan seperti mesin atau perkakasan, tetapi ia juga boleh merangkumi maksud yang lebih luas, termasuk sistem, kaedah penyusunan, dan teknik.

Justeru, melalui maksud teknologi pendidikan yang dinyatakan di atas dan perbincangan tentang PAK-21, saya rumuskan bahawa,

-PAK-21 bukanlah berkisar tentang penggunaan ICT semata-mata.
-PAK-21 bukanlah hanya merujuk kepada struktur yang telah didokumenkan oleh sarjana-sarjana barat.
-PAK-21 juga bukanlah tentang sistem 'traffic light', 'susunan meja' 'hiasan kelas' dan 'peta i-think'.
-PAK-21 hanyalah satu pendekatan. Cikgu pun boleh cipta kaedah PAK-21 cikgu sendiri. :-)

Sekian, terima kasih.
Cikgu Mohd Ridzuan Md Nasir
Guru Inovatif Negeri Sarawak (2017)
Penerima Hadiah Latihan Persekutuan KPM (2017)

Khamis, 7 Februari 2019

Malam jumaat

*Pantun khamis.*

Malam ini malam jumaat...
Ibu2 nak kena ingat..
Bapak2 siang dah penat
Mlm jumaat bapak nk rehat.

Anak2 jgnlah bising...
Bapak penat ..hati pun runsing...
Siang hari dah mcm gasing...
Darah naik ..kepala pun pening...

Ibu2 carikan ubat...
Agar bapak segera d rawat..
 sakit pinggang n sakit urat...
Ambil segelas air.. Bismillah Slawat...

Ibu2 yg baik hati...
Urutlah badan smpi ke kaki...
Kalau mmg sayang kan laki...
Jgn ngelak..alasan d cari.

Kena urut ..bapak pun segar..
Badan lesu..segar bugar.
Mata pejam..pintu d langgar..
Pujuklh tido..d dlm gebar.

Pagi subuh bapak pun bangun...
Bapak bangun tersenyum2...
Wajib mandi jgn tayamum...
Dirikn solat..isteri jd makmum.

Lepas solat bapak berdoa...
Pnjgkn umur..nk tambah dua...
Ibu pun amin..dia tk dengar...
Tambah rezki..tmbh semua.

...pantun kasih..mlm jumaat untuk hiburan

Khamis, 31 Januari 2019

Faham

"Dif, kenapa ada orang mengaji kat surau dan masjid tapi tak jugak berubah perangai?" soal ibu saya baru baru ini.
.
Lalu saya jawab soalan ibu saya itu dengan jawapan yang saya perolehi daripada guru yang pernah saya belajar dahulu.
.
"Ibu, ada orang duduk dalam majlis ilmu tu bukan niat nak belajar. Cuma nak mengisi waktu yang lapang sementara menunggu waktu solat sahaja. Jadi kalau tak ada niat nak dapatkan ilmu, maka dia hanya dengar sahaja tapi ilmu tak lekat dalam dada."
.
"Itu sebab, tanpa niat yang betul, belajarlah seberapa lama pun, memang tak mampu dia nak amalkan ilmu yang dia dengari itu. Kelebihan kelebihan lain yang dijanjikan seperti mendapat pahala dan diampunkan dosa memang dapat, tapi ilmu yang didengari itu susah sikit la nak lekat sebab niat bukan untuk menuntut ilmu."
.
"Bukan itu sahaja ibu, bahkan majlis ilmu yang tenang tu jugalah tempat untuk melelapkan mata. Rugilah sebenarnya, sebab pergi dengar ilmu tetapi tak dapat ilmu. Setidak tidaknya bersungguhlah sikit ketika belajar walaupun kita tahu faham terhadap ilmu itu adalah milik Allah."
...
Begitulah. Sememangnya ada orang yang menginginkan ilmu yang didengarinya lalu ingin diamalkan dan disampaikan, tetapi masih juga ramai yang bersikap tidak bersungguh sungguh dalam menuntut ilmu. Akibatnya adalah kerugian bagi diri sendiri.
.
Kita perlu mencontohi orang orang soleh terdahulu menuntut ilmu. Kesungguhan dan halobanya mereka terhadap ilmu amat tinggi kerana bagi mereka, ilmu itu adalah agama dan agama itu adalah ilmu.
.
Maka, mempelajari ilmu itu bermaksud mempelajari agama. Oleh kerana kesungguhan dan haloba terhadap ilmu itulah Allah mengizinkn mereka untuk memahami agama dan memelihara kesuciannya.
.
Kita bagimana ya?
.
Jika kita benar benar bersungguh dalam agama yang kita cintai ini, maka bersungguh sungguhlah dalam menuntut ilmu. Wallahu'alam.
.
#AkhiAdifGorment
31 January 2019

Rabu, 30 Januari 2019

Anak istimewa

Sudah 3 hari dmm dan rs tdk selesa bdn sehingga tdk dpt ke sekolah. Akhirnya dpt jg mc 2 ari doktor bg tp nm kata nak dpt cukup rehat mmg tiada istilah itu sjk berglr abah. Setiap kali ambil anak2 pulang dr ptg hingga ke mlm sementara nak tunggu ummi blk sekolah usahkan nak tdr, nak lelap mata sekjp pun pyh. Bimbang lalai yg sekelip mata bertukar menjd tragedi tdk diduga. Kebtln syifaa pula dah lbh seminggu blum sht sepnhnya sjk adik yg kcl dmm sbb asyik on and off. Dgn urusan sekolah utk wang bantuan persekolahan, urusan keceriaan kls pd hjg minggu, data apdm pd waktu mlm, lthn sukan dan temujanji hospital saban minggu blh bt bdn jd lesu dan otak jd tepu.  Hanya satu perkataan yg bt minda berkecamuk iaitu PENAT.... PENAT... PENAT. Semlm nak dijadikan cerita mmg abah tlh hilang sabar sbb ms nak bg syifaa mkn ubat bknlah satu perkara mdh. Dia istimewa dan tak sm mcm bdk normal yg lain dan dia perlu diberi mkn ubat sawan dua kali sehari utk setiap hari. Nak suap mkn pn kdg2 tkt pch lg pinggan dan cawan. Belum msk time dia tantrum dan nak kena dodoi sampai tertidur lena yg adakalanya hingga ke pagi br lena. Pendek kata perlu byk bersabar dgn kerenah syifaa nur imani yg seorang ini. Kdg2 bila dia tantrum hbs tgn dan bdn dicakar atau digigit sekuat hati. Lebam dan berdarah pd tubuh-bdn abah dan ummi itu perkara biasa. Kdg2 tgh mkn pun ditepis mknan hbs berterabur jth ke lantai, dah satu kerja nak kutip dan mop lantai lg. Dgn sikap si adik seorang bdk lelaki yg semakin membsr jadi semlm lps ummi tegur byk2 kali trs abah angkat dan kurung dlm stor si adik sambil abah tengking dan marah sbb tak dgr ckp.  Melalak meraung lah minta maaf tak nak bt lg. Katanya: adik minta maaf abah, tlg lah adik tkt gelap dlm ni. Bila mlm kakak dah mula merengek sbb dia tak selesa bdn jd bila ms nak bg mkn ubat tu mmg seksa jd abah terpaksa jg berkasar dan berkeras sampai ummi ckp lps dulu bang sbb sakit bdn anak tu nnt. Menangis melalak jg lah sikakak mlm tu. Masa tu mcm2 perasaan dtg menerjah minda, jujur abah bertanya knp aku?  Andai bnr mereka yg sabar shj diuji sebnrnya aku sdh tdk sabar lg. Knp bkn org lain? Mcm2 persoalan timbul dibenak seakan penat dgn perjlnan hdp yg tertulis ini. Sudah aku ketepikan ms lapang bersama kwn2, tlh jg aku lupakan keinginan dan perasaan hati tp msh jg serba tak menjadi. Krn syifaa jg abah prnh berselisih fhm dgn pengurusan lama. Sbb memperthnkan hak kakak jg abah tlh berpindah sekolah utk memudahkan urusan. Segalanya tlh abah dan ummi korbankan demi anak syurga tercinta.  Bila mlm sebelum tdr, aku tatap wjh anak2 terutama syifaa. Allah! menitis airmataku krn andai shj dia bisa berkata2 pasti shj dia menjwb bhw dia tdk minta lhr kedunia dgn keadaan yg serba kekurangan. Bahkan dia ingin shj bisa membsr seperti knk2 lain utk membahagiakan ummi dan abah bila bsr nnt. Mungkin jg dia bisa berkata, sabarlah abah sampai ms kakak akan pergi jua bt selamanya.. Mungkin jg abah lupa satu ketika saat Allah uji dgn keadaan kakak yg sdg kritikal di hospital sedikit waktu dulu. Waktu itu abah dan ummi hanya mampu berdoa agar kakak diberikan peluang utk trs berjuang. Airmata ini jth mengalir laju sambil dimulut berkali-kali mengungkapkan. Maafkan abah syg krn abah hanya seorang manusia biasa yg kdg kala lemah dgn bisikan dunia.. Dlm setiap sujudku berdoa, ya tuhan andai bnr syurga tlh kau berikan didpn mataku maka kau campakkanlah kesabaran dlm diri hambamu ini. Kau peliharalah imanku dan tetapkan pendirianku demi utk berbakti kpd anak syurgaku.. Utk adik jg abah minta maaf syg sbb fokus yg terlalu byk diberikan pd kakak kdgkala bt abah terlupa bhw adik jg perlukan perhatian dr abah dan ummi meniti saat membesar ini.  Abah lupa walaupun abah selalu ckp adik lelaki mesti kuat, sihat sbb nnt kena jg kakak. Kena selalu syg kakak andai satu masa abah dan ummi tiada lg. Abah lupa usia adik yg msh kecil yg perlukan ksh-syg sm mcm knk2 seusia yg lain. Jauh dilubuk hati ini abah sgt sygkan anak-anak abah ibarat nyawa abah sendiri. Semoga Allah swt trs menjg hbgn kt sehingga ke syurga nan abadi. Maafkan abah sayang!

(Sehingga ke saat ini airmata msh lg mengalir membasahi pipi. Terbayang senyum manis syifaa sambil tgnnya melambai-lambai apabila terlht kelibat abah)

                                                         Catatan abah!

Selasa, 29 Januari 2019

Guru

MAKIAN CIKGU DULU-DULU

Assalamualaikum. Teringat semasa sekolah dulu, Cikgu garang2. Selain rotan, baling dgn kapur dan duster, makian dah biasa kami kena.

 Antara yg saya masih ingat;
1. Cikgu Singh ajar Sejarah Darjah 6: "Hei belacan... "
2. Cikgu sejarah tingkatan 1 (tak ingat namanya): "Awat perak? oi semang, jakun, ramayana, mahabharata"...

3. Cikgu Goh Yu Jin ajar ilmu hisab tingkatan 3: "Bodoh soi" dan "lu cilaka tiga ekoq di belakang..."
4. Cikgu Kang ajar sains tingkatan 3: "you bloody kok kark "...

5. Cikgu Shaari dlm Masam2 manis: "bodoh, bahlul, malewol, badewol", "engkau mana tahu, engkau tak sekolah".

Apa sekalipun makian Cikgu kami tetap hormat Cikgu sbb tanpa cikgu kami tak akan berada di mana kami berada sekarang. May God bless our teachers...

CnP dari seorang sahabat..
Maki itu mengentalkan jiwa kita...
Bkn cam skang...jeling pon tak bole!! Pastu jadik daghai bak kata oghang utagha

CnP dari tak ingat mana dah..
Tkaseh pd penulis asal