Isnin, 4 Oktober 2021

Kualiti

 Kenapa kualiti manusia hari ini semakin merosot? 

Lima poin daripada pemerhatian saya. 👇

1. Ibubapa/generasi dewasa memberikan keselesaan sehingga mengabaikan kemahiran² asas yang perlu diamalkan anak² daripada peringkat awal hidup mereka.

2. Sebahagian pegawai² kerajaan yang berkaitan tidak memahami asas² pembentukan manusia yang betul² bernilai untuk masa depan manusia dan negara. 

3. Golongan pendidik mengabaikan amalan² asas yang perlu dikuasai dan diamalkan pelajar semasa belajar. 

4. Kepentingan peribadi mengatasi keperluan kepatuhan kepada integriti profesionalisma. 

5. Standard kualiti dimanipulasi untuk kepentingan diri dan golongan tertentu.


Untuk difikirkan!

Veksin

 SUNTIKAN

HARAM

dan

KEKUFURAN?


Pada kefahaman saya yang mempunyai terlalu sedikit kefahaman Islam, 


yang pertamanya, ianya


BUKAN


vaksin.


Untuk diiktiraf sebagai vaksin, sesuatu bahan ujikaji Biolojik mesti melalui KESEMUA proses pembangunan vaksin mengikut SUSUNAN dari


Pertama (1).   Penyelidikan asas makmal yang memerlukan sekurang-kurangnya SATU TAHUN;


SARS-CoV-2 dijumpai pada Disember 2019.  Jadi paling awal, proses ini berakhir pada Disember 2020;


2.   Ujian kepada BİNATANG:


mengambil masa 2-4 tahun.  Berakhir paling awal Disember 2022;


3.  Ujian pre-klinikal;

4.  Ujian klinikal fasa 1-3;

5.  Pengiktirafan sebagai vaksin


yang keseluruhannya mengambil masa


SEPULUH - 15 TAHUN


untuk memastikan ianya benar-benar


SELAMAT

dan

BERKESAN.


Maknanya, paling awal, ianya boleh dibenarkan untuk disuntik kepada manusia adalah


DISEMBER 2029


bukan Disember 2020 sebagaimana yang telah berlaku!


Mana mungkin bahan ujikaji Biolojik COVID-19 boleh dipanggil vaksin dan disuntik kepada manusia pada Disember 2020!


Ini adalah 


JELAS PENIPUAN.


Malah Pandemik COVID-19 itu sendiri adalah berdasarkan kepada


PENIPUAN demi penipuan sejak dari awal lagi.


PENIPUAN adalah HARAM.


Tidak mungkin penyuntikan bahan ujikaji Biolojik ini harus.


SEMESTINYA suntikan ini adalah


HARAM! 


Ditambah lagi dengan 


KEMATIAN demi kematian yang berlaku selepas disuntik yang telah mengorbankan


 NYAWA RATUSAN RIBU


di Amerika Syarikat dan Eropah sahaja yang mempunyai potensi untuk menyebabkan kematian


RATUSAN JUTA


jika tidak 


BERBILION MANUSIA 


dalam jangkamasa 3-10 tahun;


serta 


BERPULUH JUTA 


telah menderita 


KEROSAKAN kekal OTAK, JANTUNG


dan organ dalaman lain di Amerika Syarikat dan Eropah sahaja yang mempunyai potensi untuk menyebabkan kerosakan yang sama kepada 


BERBILION MANUSIA


dalam jangkamasa 3-10 tahun, mana mungkin suntikan ini harus.


Jelas se jelasnya suntikan ini adalah


HARAM!


Malah dari kajian saya antara 


TUJUAN UTAMA 


PANDEMIK COVID-19 berlaku

dan SUNTIKAN GLOBAL ini adalah untuk


MEMBUNUH BERBILION MANUSIA


yang merupakan sebahagian dari usaha ELIT KRISTIAN untuk merealisasikan 


BIBLE: Book of Revelation 9:14-16 untuk


MEMBUNUH SATU PER TIGA PENDUDUK DUNIA


(iaitu hampir


TIGA BILION MANUSIA) 


dan Bible: Isaiah bab 13 


selain daripada usaha ELIT GLOBAL lain untuk mengurangkan penduduk dunia dengan membunuh berbilion manusia.


Bukankah ini bermakna adalah satu


KEKUFURAN 


bagi sesiapa sahaja yang melakukan segala jenis kerjasama di dalam usaha suntikan global ini dan sesiapa sahaja yang secara sukarela untuk disuntik dengannya?


Bukankah KEKUFURAN itue lebih teruk dari haram?

Ahad, 3 Oktober 2021

Paksaan

 Ustaz TV:

NOTA KENYATAAN MUFTI TERENGGANU ISU VAKSIN COVID-19


Tarikh: 6. 9. 2021. 


Prof. Madya Dr. Mohamad Sabri Bin Haron.


*Sahibus Samahah Dato’ Mufti Negeri Terengganu*.


1-  Vaksin Covid-19 terdapat unsur Gharar dan ketidak tentuan.


2-  Vaksin ini masih baru bahkan terlalu baharu. 


3-  Diberitakan bahawa di Israel berlaku selepas mengambil suntikan Vaksin Pfizer berlaku 89 peratus kemudaratan.


4-  Tidak wajib Vaksin dan tidak wajib beli vaksin. Sepertimama jika kita masuk dalam satu supermarket tiba-tiba kita diwajibkan membeli barang didalam maka perkara ini sememangnya TIDAK patut berlaku.


5-  Kita ada pilihan, Tetapi jika kita dipaksa ini bercanggah dengan Islam kerana Islam tidak memaksa seseorang.


6-  Banyak buku menyatakan bahawa Vaksin ini adalah Konspirasi.


7-  Sudah lengkap 2 Dos tetapi masih tidak dapat selamat dari Covid-19 ada yang sampai stage 4 dan 5.


8-  Kita dapati banyak persoalan yang timbul pasal Vaksin ini.


9-  Saya berpendapat supaya kita dengar juga pakar-pakar yang menolak Vaksin ini.


10-  Wajar pihak KKM mendapatkan penjelasan mereka yang menolak Vaksin ini,  jangan terus menolak mereka kerana mereka mempunyai hujah-hujjah dan alasan-alasan.


11-   Rakyat perlu disantuni seperti mana kita mensantuni Menteri.


12-  Saya tidak setuju terus disuntik Vaksin terhadap guru-guru dan semua rakyat. Perlu dilihat kerana mereka berbeza-beza.


13-  Kita perlu teliti dan berhati-hati pada seseorang yang nak disuntik Vaksin itu.


14-  *Jangan cucuk rakyat seperti cucuk binatang*.


15-  Bahkan kekadang nak suntik binatang pun kita lebih teliti dan berhati hati. Inikan pula manusia lagilah perlu kita berhati-hati.


16-  Imam Abu Hanifah nak berehat berlunjur kaki pun beliau masih menyantuni arah kakinya adakah mengarah kepada gurunya walaupun diselangi tembok tetapi beliau tetap menyantuni gurunya menghormati gurunya lalu mengalihkan dari berlunjur kepada arah gurunya walaupun jauh.


Begitu rakyat yang antara mereka adalah guru kita. Santuni mereka dalam isu Vaksin ini.


17-  Vaksin Covid-19 dikatakan hanya bertahan 8-9 bulan sahaja.


18-  Selepas itu perlu divaksin lagi dan lagi. Adakah ini boleh dianggap sebagai Wiqayah/Pencegahan??!!.


19-  Wiqayah/Pencegahan dari Covid-19 ada juga yang mengatakan dengan Zikrullah , Selawat dan sebagainya walaupun mereka tidak ramai yang menjadikan Al-Quran dan Amalan sebagai Wiqayah. Sedangkan itu juga Vaksin sebenarnya.


20-  Perkara sedemikian pernah dilakukan anak kepada sahabat Nabi bernama Urwah bin Zubair. Beliau terpaksa dipotong kaki disebabkan penyakit seperti kanser. Beliau menggunakan pendekatan Zikir, Solat dan baca Quran demikian itu juga adalah vaksin dalam bentuk Zikrullah. Itu juga bentuk pencegahan.


21-  Antara cara Wiqayah lain juga adalah Herba seperti Habbatus Sauda dan selainnya.


22-  Untuk mengukuhkan antibody ada yang menggunakan dengan bentuk Zikrullah dan Herba.


23-  Berkaitan Vaksin yang sekarang ini, ada manusia yang tidak selesa untuk menjadikan Vaksin tersebut sebagai jalan Wiqalah/Pencegahan. Maka mereka gunakan cara lain.


24-  Berkaitan dengan Vaksin Covid-19 yang sekarang ini. Kita dapati ada orang yang ada alahan atau dia ragu-ragu untuk mengambilnya. 


Dalam Islam jika ragu-ragu adalah kita perlu tinggalkan perkara yang kita ragu-ragu itu. Ini Hadith nabi suruh kita ambil perkara yang kita tidak ragukan dan tinggalkan yang kita ragui.


25-  Pada kita masing-masing ada cara Wiqayah masing-masing. Semua wajar untuk memilih buat dirinya sendiri.


26-  Bagi rakyat yang rasa selesa dengan cara lain  iaitu tidak mengambil Vaksin waktu yang sama dia melakukan Wiqayah caranya tersendiri maka kita sepatutnya membiarkan dia untuk tidak mengambil Vaksin sebab dia ragu-ragu lagi.


27-  Jika seseorang itu tidak mahu mengambil suntikan Vaksin itu adalah hak dia.


28-  *Kita JANGAN mempertuhankan Vaksin itu sendiri. Ini perlu dijelaskan*.


29-  Jangan menganggap Vaksin sekarang itu sahajalah cara pencegahan/Al-Wiqoyah itu.


30-  Dalam Islam ada alternatif-alternatif yang lain, ada cara dia dengan Allah.


31-  Saya harap supaya kita melihat Al-Wiqayah.Pencegahan dari sudut  Zikrullah itu sendiri.


32-  Kerana negara kita Islam merupakan Agama Persekutuan. Maka kita perlu UTAMAKAN  cara Islam.


33-  Covid-19 ini adalah ujian daripada Allah maka kita perlu menangani dengan cara bersama-sama.


34-  Janganlah kita jadi semacam Diktator dalam hal Vaksin ini. Berikan rakyat masa dan cara mereka serta santuni mereka. Jangan lupa sentiada berdoa kepada Allah.


35-  Jangan meletakkan Sains itu sebagai Tuhan. Doa juga satu ikhtiyar.


36-  Wiqayah/pencegahan kita sebenarnya BUKAN bersandarkan kepada Vaksin.


37-  Bagi yang ragu-ragu mengambil suntikan Vaksin kita berikan mereka peluang untuk tidak mengambil Vaksin buat masa ini.


38-  Air Zam-Zam sangat bagus tapi kita tidak wajibkan pun untuk semua orang minum. Maka bagaimana dengan Vaksin ini yang masih dibimbangi. Tidak wajar kita wajibkan.


39-  Tiada masaalah untuk tangguh mengambil Vaksin.


40-  Pada isu paksaan Vaksin ini saya juga pernah berpengalaman pada anak saya yang keenam. Doktor sibuk nak paksa buat pembedahan. Akhirnya anak saya selamat dengan cara saya pilih.


41-  Dalam isu Vaksin ini janganlah ada elemen-elemen paksaan memaksa orang lain.


42-  KKM perlu bertanggung jawab jika berlaku apa-apa yang tidak sewajarnya.


43-  Kita doakan semoga berlaku kebaikan dan diangkat Covid-19 ini.


Wassalam.


Petikan dari Penjelasan Mufti Terengganu.

Sabtu, 2 Oktober 2021

Emel pd JPA

 حسبنا الله ونعم الوكيل نعم المولى ونعم النصير:

MEMO BANTAHAN ATAS SIARAN MEDIA JPA BERTARIKH 30 SEPTEMBER 2021


Assalamualaikum..


Tuan,


Saya adalah salah seorang penjawat awam yang menolak pemberian suntikan Vaksin Covid-19. Saya merujuk kepada Siaran Media Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) yang dikeluarkan pada 30 September 2021 yang menyatakan bahawa semua penjawat awam akan diwajibkan untuk mengambil vaksin.


Pada saya, pihak JPA perlu menimbangkan kembali kenyataan Siaran Media tersebut kerana perkara ini telah melanggar Perlembagaan Negara kita kerana setakat ini belum ada mana-mana Rang Undang-Undang yang memandatorikan pengambilan vaksin Covid-19 ini kepada semua warga negara.


Merujuk kepada siaran media JPA yang tular sejak kelmarin, saya selaku kakitangan awam memohon JPA melihat semula hal berikut;


1.  Pengambilan vaksin ujikaji ini adalah atas dasar sukarela (berdasarkan kenyataan Menteri Kesihatan).  Punca kuasa dan akta manakah yang dirujuk oleh JPA sehingga mengeluarkan arahan tersebut?


2. Adalah menjadi tanggungjawab kakitangan awam untuk bersama-sama menjayakan sebarang program penambahbaikan bagi tujuan keberkesanan penyampaian perkhidmatan kepada masyarakat, namun, ia tidak terpakai dalam isu vaksinasi, memandangkan ianya melibatkan pencerobohan ke atas tubuh badan individu. Saya tidak nampak dengan jelas, bagaimana kakitangan yang mengambil vaksin, memberi perkhidmatan lebih efisien dan cemerlang berbanding rakan sejawat yang memilih untuk tidak mengambilnya. 


3. Perbuatan mengugut kakitangan awam, jelas menimbulkan keresahan di khalayak umum. Penyiaran arahan media JPA kelmarin, jelas memberi petanda bahawa JPA sendiri membuat arahan secara membuta tuli, tanpa melihat kesan yang mungkin dihadapi oleh kakitangan. Ugutan untuk mengambil tindakan tatatertib kepada kakitangan yang tidak mahu mengambil vaksin ujikaji dilihat suatu tindakan bersifat lelucon dan tidak matang, malah tidak waras oleh pihak JPA. Sila hukum kakitangan untuk kesalahan/jenayah yang lebih berat seperti rasuah, salahguna kuasa, salahguna sumber, ketirisan dalam mengendalikan operasi dan sebagainya. 


4. Jika dilihat secara logik, kes positif dan kadar kematian awam sepatutnya dapat diturunkan, selaras dengan promosi pengambilan vaksin oleh rakyat. Tetapi, apa yang berlaku adalah sebaliknya. kadar kematian mencatatkan angka ratusan setiap hari. Adakah JPA membuat analisa data, berapa ramai kakitangan awam yang terkorban selepas mengambil vaksin ujikaji, hanya kerana takut dan terpaksa menurut arahan oleh pengurusan atasan? Tidakkah ini merupakan satu kerugian kepada negara kerana kehilangan sumber tenaga kerja yang telah lama berkhidmat?


5. Jika vaksin ujikaji ini mahu diwajibkan oleh JPA, mohon ubah struktur penanggungjawaban dalam surat keizinan mengambil vaksin ujikaji yang perlu ditandatangani sebelum menerima suntikan bahawa JPA, majikan, kerajaan Malaysia akan bertanggungjawab ke atas sebarang kesan akibat pengambilan suntikan ujikaji tersebut.


6. JPA selaku jentera yang menggerakkan proses penyampaian perkhidmatan kerajaan perlu lebih telus, dan mempunyai integriti dalam melakukan sesuatu tindakan. Jika ianya sesuatu yang membahayakan nyawa, kenapa perlu akur? Kakitangan awam masa kini, bukan hanya sekadar menerima dan melaksanakan arahan, tetapi mereka juga berupaya mencari maklumat, menyelidik serta menganalisa sesuatu tindakan.


Mohon pihak JPA meneliti setiap aduan kakitangan.


Sekian, Terima kasih.


emel kan ke;


asraf.kamal@jpa.gov.my

Jumaat, 1 Oktober 2021

Vekcin

 STATUS FB : Abdul Halim (⁨موريتانيا⁩) 


Ada doktor Melayu pesan, rujuk lah pada ahli sebab awak tu bukan ahli..


Ambo rujuk ahli dah ni, rakan daurah dgn syekh ambo ni ada 3 orang doktor pakar dan seorang professor yg masih berkhidmat di NHS, ada yg dah berkhidmat 21 tahun, 17 dan 9 tahun.


Alhamdulillah ‘ala kulli hal, mereka semua lepasan doctors dari Cambridges, Oxford dan Edinburgh Universities. Mereka semua ni citizenships UK dan masing-masing lahir sini.


Dan... لئن سالني احد من زملاءي doktor mana yg perlu ikut.? Doktor Malaysia ke doktor di negara barat ? Doktor islam atau bukan islam? Doktor islam yg haq atau yg fasiq?


Jawapan ambo, jika dalam kalangan para asatizah dan alim ulama' pun ada yg su' buta mata hati, yg takut hilang tahta dunia bila diugut pemerintah zalim. 


Apatalah lagi para doktor dari kalangan yg hubbu dunnia/fasiq duk ikut arahan pemerintah zalim dan secara jelas bersikap tidak adil pada rakyat.


Sudah tentunya kami tiada syak untuk ikut thoriq doktor-doktor yg dekat dengan alim ulama'. Doktor-doktor yg sentiasa menjaga solat 5 waktu di masjid.


Dan doktor-doktor yg telus juga sentiasa mencari dalil daripada ijtihad alim ulama' dan Istinbat.


Isteri-isteri dan anak-anak perempuan mereka pula sentiasa menutup aurat dengan baik. Sebahagian dari mereka pula adalah nasab Rasulullah saw yg sangat educated.


Mereka ni semua bukannya jenis doktor-doktor cerpen yg suka buang masa di medsoc setiap hari semata-mata nak jaga pengikut dan ahli politik.


Sepanjang hidup mereka tak pernah wujud akaun medsoc, apatah lagi nak buang masa cari publisiti dan pengikut di medsoc.


Dengan jujur dan ikhlas mereka nasihat pada syekh ambo dan sahabat-sahabat sedaurah supaya refused ۏكسين كوۏيت .


Walaupun mereka berpengetahuan tinggi dlm ilmu dunia, mereka masih mampu tawadhu' dgn para ulama’ dan mereka sama sekali tidak pernah menganggap ilmu mereka lebih tinggi dari alim ulama’.


Selama 4 tahun lebih ambo kenal doktor-doktor dan masyaikh berketurunan Rasulullah saw sini, setakat ini belum ada seorang pun dari kalangan ahli keluarga mereka yg ambil ۏكسين كوۏيت. 


Dengan penuh rendah hati mereka advices pada syekh dan rakan-rakan sedaurah supaya refused, bukan bermakna mereka ni doktor pakar yg انتي ۏكسين. 


Tapi mereka mempunyai dalil yg sangat jelas sehingga para masyaikh kami kata وسائل الاختيار الاخرى اكثر امانا منه...


Jadi ambo tanya pada ahli lah ni...


'ala kulli hal, bukan bermakna mereka tak pernah positive كوۏيت, ada yg sampai 2 kali positive, tapi tetap bukan ۏكسين  sebagai ikhtiar utama sebagai penyembuh كوۏيت.


Wallahil adhim.. Apa yg paling ‘ajib dengan mereka ni, setiap tindak tanduk mereka mesti/wajib rujuk dan muzakarah, minta nasihat daripada alim ulama’ terlebih dulu berbanding WHO.


Ambo sangat yakin, jika doktor-doktor pakar seperti di UK ni berada di Malaysia, pasti mereka ditohmah dan dipulau oleh masyarakat juhala' yg ta'sub pada pemimpin-pemimpin politik. 


Namun Alhamdulillah pakar-pakar sini tak pernah terlibat dengan mana-mana ahli politik, dan mereka sangat terbuka walaupun sedang berkhidmat dalam sektor kerajaan. 


Mereka mampu berkata benar, ilmu mereka sangat dihormati dan disanjungi. Tiada siapa berani kutuk dan hina mereka, kerana mereka tiada kepentingan apa-apa.


Di website-website NHS UK pun terang-terang tak paksa rakyat ambil ۏكسين dan menghina orang tolak ۏكسين. 


Masyarakat dan pihak berkuasa pun tak pernah diskriminasi pada orang yg refused ۏكسين masuk ke rumah Allah dan pusat beli belah. 


Jika positive كوۏيت hanya duduk rumah 10 hari, makan madu, paracetamol dan blackseed oil. (Boleh rujuk website NHS)


Sikap suka memaksa, menuduh dan melabel orang yg refused ۏكسين كوۏيت sebagai انتي ۏكسين adalah sikap yg tak bertamadun, sangat jumud dan jauh terkebelakang. 


Buanglah sikap suka menghina dan melabel orang pada perkara yg tak sependapat dan tidak wajib pd syara’.


Allah swt sendiri berfiman dalam al Quran لا إكراه فى الدين (tiada paksaan dalam agama). Apalah hak kamu nak paksa orang lain dalam bab dunia.


Ambil lah contoh kehidupan masyarakat islam di Eropah.