Rabu, 14 Februari 2024

Rule autoshow

 *Sedikit info ringkas tentang permarkahan dan rules didalam kategori Autoshow*


 *NO.1 Kebersihan/ kekemasan* 

 ▶️  Aksesori/jajan2 perlu susun atur dgn kemas atau letakkan satu tema dlm setiap design dan aksesori yg ingin di tmbh.

Permainan kaler juga penting bagi menampakkan keserian dan ini semua dpt memberikan markah tambahan.


*NO.2 PESERTA TAHU KATEGORI APE YG DIA MASUK*

▶️Perlu tahu, ape kategori yg nak masuk. Jika tidak pasti Tanya pada juri atau yg lebih arif.

▶️.Digalakkan utk ubahsuai kereta ikut kategori yg ingin diketengahkan..

▶️jangan buat kereta ikut suka hati.. caca marba..asal boleh saja..kerana semua ini sedikit sebanyak boleh mengubah cara pemarkahan diberi


*NO3. MAKSUD KATEGORI STANDARD DALAM DUNIA AUTOSHOW* 

▶️ Bukan standard  kilang/atau standard kedai / itu bukan di panggil Autoshow .ai di panggil show Room.

( Itu maksud saya ..tetapi takda masalah kereta MCM ni masuk cuma untuk dapatkan markah anda perlu ada assesori atau penambahan 


▶️Didalam kategori 

standard 

❌Tidak boleh ada sunroof

✅kerusi depan / dalaman masih dikekalkan yg asal /kalau ada balut adalah satu kelebihan 

✅Engine masih standard.

✅Skacting/Body kit boleh /masih jenama/ model sama 


*NO.4 Standard Modified*


✅Engine tetap standard 

✅Yg ada sunrof ( terus ke kategori ni )

✅Tukar kerusi 

✅body kit model lain dibenarkan tetapi tidak menyeluruh 

-✅custom tidak over melebihi 70%

✅ kerusi mesti ada walaupun tukar/custom dan  lain2 design 

✅lain2 MCM biasa


*NO.5 KATEGORI MODIFIED*

Antara ciri2 didalam kategori modified

❗❗❗‼️‼️


♨️Tukar engine

♨️pintu gunting 

♨️Airsus

♨️body part

♨️airbrush

( Tak melebihi 50%)

♨️Dan lain2 

( Antara balut dengan faiber custom ..Markah paling tinggi adalah faiber custom dan kegunaan barang2 Chrome



*NO6.Kategori Extreme*


Di antara nya


♨️body full airbrush 

♨️dalaman diubah suai sepenuhnya.

♨️tukar engine /pintu gunting /Airsus dan lain2



*NO 7 KATEGORI vip styles*

♨️kereta berkonsep kan ala vip ..

♨️ kemas/ interior/ design yg  menarik 

-♨️kesesuaian colour

-♨️kerusi dikekalkan asal dan balut

-♨️ Engine yg menarik / 

Kegunaan barang2 Chrome adalah satu kelebihan 

♨️saiz sport rim /tayar 

Semua ini adalah markah2 yg di ambil kira


*( Didalam Spek vip ..kegunaan faiber kustom tidak di boleh kan .sekiranya bahagian audio ada custom mestilah di balut dengan kain ..*


🫵🏻-kegunaan sticker tidak di galakan di dalam konsep vip styles 

 

*NO 8 kategori olskool*


-♨️berkonsepkan barang dan penampilan ori..

♨️kekalkan barang asal..sekiranya kereta olskool pakai *pintu gunting atau balut kerusi* ini sudah lari dari konsep sebenar ..ia sudah ke *kategori modified*


-*kategori JDM / MDM*

MDM (Malaysia Domestic Made)

MDM brg yg Ori dr Malaysia Dan rare..rare bermaksud yg lebih lama dan original dr Malaysia tanpa ada modified brg2 kacuk contoh audio system,rim Dan lain2..

- Bermaksud lg lama brg rare beserta log book atau pn sijil pengesahan 


JDM (Japanese Made Domestic)

- JDM bermaksud brg2 yg di perbuat dr jepun

- Brg yg rare pn di ambk kira dr yg ikut concept yg betul serta di serta kn log book atau pn sijil pengesahan brg tersebut..

- Point yg lebh tggi jika kereta itu made in Malaysia tp telah di convert jd sebiji sperti made in jepun sebagai contoh myvi tukar kpd passo mengikut spec yg betul

Khamis, 8 Februari 2024

PADU

 *Sedikit perkongsian* "*untuk org swasta dan Kerajaan  yg ingin menolak* ”


Boleh salin dan tampal sekiranya Ketua Jabatan minta surat tunjuk sebab anda tidak daftar dalam sistem PADU.


——————-


Tuan/Puan,


SURAT TUNJUK SEBAB TIDAK DAFTARKAN DIRI MELALUI PANGKALAN DATA UTAMA (PADU)


Perkara di atas adalah dirujuk. 


2. Saya ……………….. merujuk kepada surat Tuan/Puan bertarikh … yang meminta saya memberikan sebab kenapa tidak daftarkan diri melalui Pangkalan Data Utama (PADU) seperti saranan Ketua Pengarah Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).


3. Selain dasar kerajaan sendiri tidak mewajibkan warganegara mendaftarkan diri. Saya tidak berdaftar melalui PADU kerana:


• Saya tidak ditawarkan perlindungan, bantuan dan subsidi secara automatik selepas mendaftarkan diri. 


• tiada jaminan data peribadi terpelihara, tidak disalahguna dan dikongsi dengan agensi atau pihak luar.


• tiada peruntukan undang-undang yang mengikat Kementerian Ekonomi berkongsi data peribadi saya dengan pihak luar.


• Maklumat profil saya lengkap yang boleh diperolehi di HRMIS - Sistem Pengurusan Maklumat Sumber Manusia.


• Tiada pekeliling perkhidmatan dikeluarkan dan mewajibkan Penjawat Awam mendaftar melalui PADU.


• Akta Omnibus belum digazetkan sebagai akta bagi membolehkan perkongsian data dengan penyimpanan awan di kalangan agensi-agensi kerajaan. 


4. Diharap sebab-sebab yang dinyatakan oleh saya dapat diterima. Saya dengan suci hati tidak berniat ingkar arahan tetapi sehingga kini tiada arahan wajib dikeluarkan melalui Pekeliling Perkhidmatan. 


5. Kerajaan melalui Kementerian Ekonomi juga perlu bertanggungjawab dalam kenyataan yang dibuat kerana Ketua Jabatan terkeliru sehinggakan beranggapan setiap Penjawat Awam wajib berdaftar melalui PADU. 

 *yang Masih Belum Daftar P.A.D.U*


Salin dan tampal 


Salam Khamis

Rabu, 7 Februari 2024

Hafiz quran

 SISTEM PENDIDIKAN SAINS - TAHFIZ  KITA HARU-BIRU DAN TIPU


1. Maafkan saya (apologetik 😁).


2. Sebenarnya saya "agak berburuk sangka" terhadap aliran tahfiz sains sama ada di MRSM atau sekolah menengah di bawah Kementerian Pendidikan. Saya guna kalimah "agak berburuk sangka" menggantikan kalimah "scam". Lebih manis dan mesra.


3. Bagi saya, sistem pendidikan kita bercelaru dan haru-biru antara belajar sains tulin dan hafaz Quran.  Kita mahu apa sebenarnya? Kita mahu anak-anak kita hafal Quran atau belajar sains tulin? 


4. Eh, kedua-dua sekalilah. Hafal Quran dan belajar sains tulin.  Barulah kita ada doktor hafiz, engineer hafiz, arkitek hafiz, ahli farmasi hafiz dan jururawat hafizah (sekadar contoh).


5. Istilah-istilah tersebut telah disalahfahami oleh kebanyakan ibu bapa. Ramai ibu bapa sudah kena "scam" lantaran istilah itu. Bagi ibu bapa, tamat tasmi' atau memperdengarkan bacaan di hadapan guru, maka "hafiz"lah anaknya.


6. Maka jika anaknya lulus belajar kejuruteraan misalnya, maka jadilah anaknya engineer hafiz. Padahal, Quran yang dihafal oleh anaknya semasa di MRSM atau sekolah tahfiz sains sudah pun hanyut seperti tidak pernah dihafaz. Adakah ibu bapa tahu hal ini?


7. Quran di hafaz untuk diingat. Ukurannya ialah boleh dibaca dalam solat dengan lancar selancar membaca surah tiga Qul. Bukan sekadar habis tasmi' di hadapan guru saja. Jika habis tasmi' tapi tak ingat, tak ada beza pun dengan tak hafal. 


8. Sebab tu saya kata, sistem kita berserabut dan haru-biru. Apa yang kita mahu? Melahirkan lulusan dalam bidang sains tulis atau melahirkan penghafaz Quran? Sistem kita berterabur. Apa yang kita dapat hanyalah syok sendiri dengan istilah engineer hafiz.


9. Semak baliklah sistem ini. Kita hormati idea pihak yang memperkenalkan sistem ini suatu masa dulu. Tidak keterlaluan jika saya katakan, idea ini lahir bukan dari "lulusan aliran sains yang hafaz Quran", tetapi lahir dari orang politik yang mahu dilihat sebagai "pemimpin yang ada idea".


10. Seharusnya kita lebih fokus. Biarkan aliran tahfiz benar-benar melahirkan hafiz yang mantap dan alim dalam bidang agama. Biarkan aliran sains tulin pula fokus kepada aliran itu untuk melahirkan lulusan sains yang cemerlang.


11. Tak perlu campur-aduk. Sistem campur-aduk yang ada ini tidak membawa kita kemana-mana kecuali syok sendiri. Saya tahu, menteri pun sebenarnya syok sendiri juga dalam hal ini. 


12. Apa alternatif untuk pelajar sains tulin mendalami Quran? Alternatifnya ialah pendedahan tentang "ayat-ayat sains" dalam al-Quran. Bawa pemikiran mereka melihat betapa sains berupaya mengungkap mukjizat al-Quran dalam realiti kehidupan semasa.


13. Ini lebih bermanfaat berbanding sekadar tasmi' dan hafal, kemudian lupa. Bukan lupa biasa, tapi lupa seperti tak pernah hafal. Sudahlah lupa, tak faham pula apa yang dihafal. 


14. Hasilnya, subjek sains tulin tak fokus sebab perlu hafal Quran kerana mahu gelar doktor hafiz. Hafaz Quran pun tak kemana-mana sebab tak ingat hafalan dengan mantap bahkan lupa semuanya.


15. Saya hanya boleh bersuara di sini. Dan saya tahu suara saya tak kemana-mana pun. Tetapi sekurang-kurangnya suara saya ini membuka minda beberapa kerat ibu bapa yang terlalu teruja dengan harapan untuk memiliki anak bertitle arkitek hafiz.


Zola,

Yang Hafal Quran.

Rabu, 31 Januari 2024

Ekjem

 Izinkan aku memberi sedikit luahan dan pandangan sebagai seorang guru sempena tahun ke-10 perkhidmatan. 


TL;PR (Too Long; Please Read) 🤣 


1. Sebelum ni kita ada LINUS. Di hujung penilaian, mesti lepaskan semua budak. Tak boleh budak tu tak lepas semua konstruk. 


2. Datang menteri baru, hapuskan LINUS. Cubaan memperkasa PBD. 


3. Datang menteri baru lain pulak, hapuskan UPSR terus. Masih mahu memperkasa PBD, meletakkan PBD sebagai satu2nya instrumen utama dalam penilaian murid. 


4. PBD pun ada pincangnya. Secara dasarnya, memang boleh letak deskripsi sekian TP sekian tahap yang harus dicapai oleh murid. 


5. Tapi, pengisian data oleh setiap panitia pun berbeza. 


6. Contoh, dalam BM takde kolum nilai dan sikap murid. Dalam MT ada. 


7. Makna kata, sungguh pun budak tu tak pandai dan menguasai kemahiran kognitif, asalkan sikapnya bagus dalam kelas dan menyiapkan kerja rumah yang diberi dengan tekun, masih boleh dinilai dengan TP yang tinggi pada kolum nilai dan sikap tersebut. 


8. Tapi harus diingat, tak semua panitia ada kolum tersebut dalam penilaian dan pengisian data. 


9. Datang menteri baru lagi, kita dihidangkan dengan UASA, instrumen tambahan untuk menilai kognitif murid. 


10. Sebelum ni, alasan yang diberi semasa pemansuhan UPSR adalah taknak melahirkan generasi yang exam oriented. 


11. Sudahnya, generasi yang lahir bukan sekadar tidak exam oriented, malahan adab dan akhlak mithali yang ingin dicapai dengan pelaksanaan PBD pun semakin sayup dari pandangan. 


12. UASA hadir bersama idme. Pengisian data dalam idme terbahagi kepada PBD dan UASA. 


13. PBD mengikut TP, dan UASA mengikut jumlah markah yang dimasukkan oleh guru mata pelajaran per 50. 


14. Apa yang kita tak tahu adalah, markah per 50 tadi rupa2nya ditukarkan menjadi TP (yang tidak dimaklumkan langsung tentang julat penggredan) pada dashboard guru kelas. 


15. Makna kata, guru mata pelajaran nampak sebagai markah yang dimasukkan, tapi guru kelas akan nampak sebagai TP. 


16. Persoalannya, apa rasional menjadikan markah tersebut dalam TP yang sangat subjektif untuk difahami? Kenapa tak boleh kekalkan je markah tersebut dalam bentuk angka?


17. Sungguh begitu, dalam segala macam kekalutan, orang atasan di langit ketujuh nun sana pula hadir dengan keinginan dan kemahuan data yang cantik. 


18. Cuba kita fikir sejenak. Cerita nak data cantik ni dah zaman berzaman pun. Tak pernah berubah. Data yang sampai pada orang atasan semuanya data yang cantik yang telah diubah mengikut selera mereka supaya sekolah tidak dipersoalkan dan guru tidak dipersalahkan. 


19. Tapi sampai bila kita nak hidup dalam kepura-puraan? Data yang cantik tidak akan dapat menafikan masalah anak2 kita di peringkat akar umbi. 


20. Cikgu2 tersepit, antara integriti sebagai seorang guru dan kepatuhan sebagai seorang pekerja. 


21. Bayangkan, kalau kita sentiasa nak hidangkan data yang cantik pada orang awam dan orang atasan, bukankah maknanya kita sebenarnya menipu?


22. Jadi cikgu ni katanya pekerjaan yang mulia, tapi kalau dah sampai menipu data, mana letaknya maruah dan integriti kita sebagai seorang guru?


23. Bila cikgu2 mengeluh dengan sikap sambil lewa pelajar sekarang, kononnya satu jari tuding orang empat jari tuding diri sendiri. 


24. Pusing punya pusing, cikgu jugak yang salah bila anak murid malas dan tak pandai. 


25. Orang pernah tahu tak struggle yang cikgu tu hadapi? Orang pernah berhadapan tak dengan murid yang kita sentiasa kena suap dengan jawapan untuk setiap soalan?


26. Benar, peperiksaan bukanlah satu2nya instrumen untuk menilai tahap kognitif murid. 


27. Tapi, kita tak boleh nafikan peperiksaan adalah instrumen yang paling berkesan dalam menilai tahap kognitif murid. 


28. Nak nilai adab, sahsiah apa semua tu jangan campur adukkan dengan penilaian kognitif. 


29. Benar, bukan semua gajah boleh diuji berenang, bukan semua ikan boleh diuji terbang. 


30. Tapi, pada aku, sebenarnya semua memang ikan dan boleh berenang cuma mungkin ada yang berenang laju, ada yang berenang perlahan, ada yang power berenang kuak lentang, ada yang berenang kupu2. Semua pun ikan dengan tahap kemahiran yang berbeza. 


31. Yang penting, kita kena buat sesuatu dengan keadaan pendidikan kita yang semakin membimbangkan. Kalau perlu uturn pada sistem peperiksaan, uturn jelah demi kemaslahatan bersama. 


Cukuplah 31 point sempena hari yang ke-31 bagi tahun 2024 ni. Harapnya, masih ada sinar buat sistem pendidikan negara kita. Jangan dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran 🥹


Begitulah,

Yang tersakiti,

Cikgu Zulaikha

Cikgu cabuk je 😅🥲

Khamis, 18 Januari 2024

TBE

 Salam Madani adinda YBM Fadhlina Sidek 

Pemikiran streotype - The Butterfly Effect (TBE)


1. TBE melanggar kebiasan streotype yang menyatakan bahawa 'usaha yang banyak akan mendapat lebih banyak hasil'.. atau 'lagi byk terma berkaitan berfikir, lebih meningkat pemikiran' atau 'dgn exam semua subjek termasuk moral, murid akan lebih bermoral'..  Idea ini telah menjadikan pelbagai sistem pendidikan yang sedia rumit menjadi semakin kompleks dan mbuang masa.


2. Jika dinisbahkan kepada DSKP, ia spt idea stereotype dgn memadatkan DSKP seawal mungkin untuk hasilkan murid yang semakin hebat, sesuatu yg tidak dilakukan oleh mana2 negara maju diawal2 persekolahan.


3. Dalam satu sistem yang kompleks spt pendidikan, satu perubahan besar, gagasan besar belum tentu boleh menghasilan sesuatu yang juga besar, malah lebih mudah terjebak dan terbukti pula telah menambah pelbagai kesulitan demi kesulitan yg berterusan.


4. Maka wujud fenomena TBE, yang semakin ketara dalam 4IR bila satu usaha 'signifikan yang kecil tapi smart' boleh menghasilkan kesan yang jauh lebih besar dalam satu sistem yang interconnected, tanpa mengundang komplikasi.


5. TBE adalah analogi seekor kupu-kupu mengibarkan sayap, yang sangat kecil tetapi boleh menghasilkan ribut taufan yang besar. Menaikkan silibus, memadatkannya, menambah konten boleh membawa dan telahpun membawa kepada pelbagai kesulitan..


6. Aku selalu cadangkan, DSKP di sekolah rendah boleh di'buang' 25% yang bukan core concept dan menjadikan selebihnya 75% lagi dipermudahkan... dgn subjek sukan, seni, musik, moral adalah subjek aktiviti, aplikasi, bukan exam.


7. Dgn langkah mudah membuat pengurangan ini.... akan berlaku ombak besar yg akan melanda pendidikan seluruh negara dgn perubahan antaranya..


a. masa untuk guru  fokus kepada tajuk yang lebih superior akan BERTAMBAH


b. murid yang 'slow' boleh mendapat INTERVENSI yang intensif


c. guru boleh menambah AKTIVITI bagi meningkatkan pemahaman murid


d. murid yang  belum menguasai 3M, ada celah masa yang mencukup untuk diajar


e. BURN-OUT guru dapat dikurangkan


f. ANSUR MAJU yang lebih realistik


g. Mengembalikan keseronokan belajar dgn menambah aktiviti


h. Mengurangkan BEBAN guru 


i.  Guru boleh menjalankan PBD dengan lebih tersusun dan berkualiti termasuk embed nilai moral juga


j.  Buku teks lebih santai dan kurang bilangannya.


k. Tiada bengkel diperlukan untuk guru, hanya satu surat siaran memaklumkan pengurangkan tersebut.


l. Bila SEMUA mata pelajaran dikurangkan 25%, secara akumulasi akan mengurangkan tekanan kepada murid yang diadvantages, tanpa mengurangkan kelebihan kepada murid advantages


m.  Senarai ini boleh tambah lagi...


8. Kenapa pemikiran spt ini TIDAK TERDETIK pun dalam minda  pimpinan atasan, apatah lagi nak diharapkan pimpinan pertengahan yg lebih mengiayakan apa sahaja yang datang kepada mereka lalu mempertahankannya..


9.  Banyak lagi langkah yang boleh membawa kepada TBE namun tidak kesampaian untuk difikirkan oleh minda2 stereotype dlm pendidikan negara. Yang mereka tahu hanya utk menambah supaya nampak kerja yg dibuat yg berlonggok akhirnya kpd guru sehingga nk gubal soalanpun hyru hara. 


10. Langkah pengurangan di atas tidak memerlukan tambahan slot atau 7, 8, 9 hatta 20 teras, program, duta, perasmian, town hall yg buang masa dan bajet.


Aku ❤️ sayang kamu !


OT