Khamis, 18 Januari 2024

TBE

 Salam Madani adinda YBM Fadhlina Sidek 

Pemikiran streotype - The Butterfly Effect (TBE)


1. TBE melanggar kebiasan streotype yang menyatakan bahawa 'usaha yang banyak akan mendapat lebih banyak hasil'.. atau 'lagi byk terma berkaitan berfikir, lebih meningkat pemikiran' atau 'dgn exam semua subjek termasuk moral, murid akan lebih bermoral'..  Idea ini telah menjadikan pelbagai sistem pendidikan yang sedia rumit menjadi semakin kompleks dan mbuang masa.


2. Jika dinisbahkan kepada DSKP, ia spt idea stereotype dgn memadatkan DSKP seawal mungkin untuk hasilkan murid yang semakin hebat, sesuatu yg tidak dilakukan oleh mana2 negara maju diawal2 persekolahan.


3. Dalam satu sistem yang kompleks spt pendidikan, satu perubahan besar, gagasan besar belum tentu boleh menghasilan sesuatu yang juga besar, malah lebih mudah terjebak dan terbukti pula telah menambah pelbagai kesulitan demi kesulitan yg berterusan.


4. Maka wujud fenomena TBE, yang semakin ketara dalam 4IR bila satu usaha 'signifikan yang kecil tapi smart' boleh menghasilkan kesan yang jauh lebih besar dalam satu sistem yang interconnected, tanpa mengundang komplikasi.


5. TBE adalah analogi seekor kupu-kupu mengibarkan sayap, yang sangat kecil tetapi boleh menghasilkan ribut taufan yang besar. Menaikkan silibus, memadatkannya, menambah konten boleh membawa dan telahpun membawa kepada pelbagai kesulitan..


6. Aku selalu cadangkan, DSKP di sekolah rendah boleh di'buang' 25% yang bukan core concept dan menjadikan selebihnya 75% lagi dipermudahkan... dgn subjek sukan, seni, musik, moral adalah subjek aktiviti, aplikasi, bukan exam.


7. Dgn langkah mudah membuat pengurangan ini.... akan berlaku ombak besar yg akan melanda pendidikan seluruh negara dgn perubahan antaranya..


a. masa untuk guru  fokus kepada tajuk yang lebih superior akan BERTAMBAH


b. murid yang 'slow' boleh mendapat INTERVENSI yang intensif


c. guru boleh menambah AKTIVITI bagi meningkatkan pemahaman murid


d. murid yang  belum menguasai 3M, ada celah masa yang mencukup untuk diajar


e. BURN-OUT guru dapat dikurangkan


f. ANSUR MAJU yang lebih realistik


g. Mengembalikan keseronokan belajar dgn menambah aktiviti


h. Mengurangkan BEBAN guru 


i.  Guru boleh menjalankan PBD dengan lebih tersusun dan berkualiti termasuk embed nilai moral juga


j.  Buku teks lebih santai dan kurang bilangannya.


k. Tiada bengkel diperlukan untuk guru, hanya satu surat siaran memaklumkan pengurangkan tersebut.


l. Bila SEMUA mata pelajaran dikurangkan 25%, secara akumulasi akan mengurangkan tekanan kepada murid yang diadvantages, tanpa mengurangkan kelebihan kepada murid advantages


m.  Senarai ini boleh tambah lagi...


8. Kenapa pemikiran spt ini TIDAK TERDETIK pun dalam minda  pimpinan atasan, apatah lagi nak diharapkan pimpinan pertengahan yg lebih mengiayakan apa sahaja yang datang kepada mereka lalu mempertahankannya..


9.  Banyak lagi langkah yang boleh membawa kepada TBE namun tidak kesampaian untuk difikirkan oleh minda2 stereotype dlm pendidikan negara. Yang mereka tahu hanya utk menambah supaya nampak kerja yg dibuat yg berlonggok akhirnya kpd guru sehingga nk gubal soalanpun hyru hara. 


10. Langkah pengurangan di atas tidak memerlukan tambahan slot atau 7, 8, 9 hatta 20 teras, program, duta, perasmian, town hall yg buang masa dan bajet.


Aku ❤️ sayang kamu !


OT

Tiada ulasan:

Catat Ulasan