Sabtu, 6 Januari 2024

Arkitek

 Gambar lama. Dulu aku keje akitek firm. Akitek Akiprima, Era Design dan banyak lagi. Aku dipanggil Khas untuk maintain komputer dan latih semua Akitek2 buat 3d artwork dan animation. Sebelum tu, semua design adalah 2d


Aku sama2 design Sunway Lagoon, Sunway College, Sunway Hotel dan Kulim Hitech. Boss aku Ray Cheah, adik beradik Jeffrey Cheah (Boss Sunway Group)


Sunway Lagoon Hotel mula2 design, tak mcm skrg. Mmg sebijik mcm Disneyland. Tapi tak lulus .... 😅


Design Hospital, Sekolah, Stadium, Bus Station, Bangunan, Rumah dan mcm2 lagi


Pasar borong selayang (baru) dgn pasar borong Nilai 2 tu, aku yg design. Satu lot sebesar tapak kubur, depa jual 600k. Berebut cina beli .... 🤣


Dulu, komputer mahal. 286 yg aku pakai ni, 15 ribu. Satu Software AutoCad single user pun dah 12 ribu. Memori jgn cerita la. ramchip 256mb je mau 400. Skrin hijau bangang 14 inci tu pun mau hampir 800... 😂


Printer color pertama, saiz A3, die sublimation sebesar mesin fotostat, harga 45 ribu ... 😅


Harddisk? jgn mimpi la. Aku rasa korang tak jumpa zaman Floppy Disk .... 😂 Yang lembut, besar2 tu. File besar kena zip dulu


Kemudian aku buat networking, untuk pejabat kerajaan dan swasta. Panjat bumbung, drill lubang sana sini, pasang wayar. modal 1500 tapi org bayo 15 hingga 30 ribu .... 🤣 Sbb ramai tak tau networking. Novell Network, Protocol


Masa mula cdrw keluar, amatlah mahal. Satu hari ada sorang india jumpa aku kat pj. Dia dtg dari India. Ada kilang cdrw kat sana. dia offer harga 5.50 satu cdrw. Time tu harga cdrw sekeping mau berbelas ringgit. Semua org nak beli sbb x saba nak burn cd ... 🤣


Berpusu2 org call aku nak beli cd. Ada yg offer sampai 5 juta unit, nak terus booking, masuk duit dalam akaun aku. Masa tu aku dah pegi Mofaz, nak order Lamborgini Diablo atau Ferrari Testarossa sebijik. Tapi malangnya, keluar berita CNN kilang tu terbakar .... 😭


Aku pernah interview sykt komputer di Faber Tower.  ramai cina pakai smart lengkap dgn sijil yg apply. Aku sorang je yg rambut panjang pakai jeans, tak bawak sijil bagai.


Dia tanya aku, mana sijil, aku jawab takde. Aku cakap, aku cuma bawak IC. Dia tanya lagi, apa jawatan yg awak mintak, awak tak isi jawatan. Saya jawab, apa2 jawatan pun boleh. Kemudian dia bawak aku masuk bilik programming database. Dia suruh aku buat.


Dalam masa 45 minit aku siapkan programming. Masa tu guna Dbase III, cobol, fortran dan pascal sedikit machine language subroutine.


Terus aku dapat job tu


M. Nasir panggil aku "Tokey Komputer"


Mereka yg biasa keje dgn aku:

Ringgo Fotograf, Zarith Mega, Adik Rahim Maarof, hyder dan ramai lagi


Masa ni Aruah Shamrin Fotograf keje bahagian Purchasing Manager kat Proton HQ. Aku biasa deal dgn dia, supply conveyor belt


Satu aje aku nak cakap. Keje draftsman atau designer ni, dah jadi mcm "Mat Gian". Satu hari tak pegang mouse, rasa tak selesa sangat 😅


Gian nak cut, trim, copy, extend, purge, trace, arc, ellipse, array, chamfer, line, snap, ortho, iso, intersection, near, midpoint, endpoint, layer ......


✍️ Joey BPR

Katanya gambar ni tahun 1982

Yang tak kenal, Joey BPR, 61 tahun adalah lead vocalist kumpulan rock legend 80an, Bumiputra Rockers...saing2 Search, Wings dan Lefthanded

Tiada ulasan:

Catat Ulasan