Ahad, 14 Januari 2024

Majikan

 Sepanjang saya menjadi Majikan saya sudah mengambil hampir berpuluh orang pelajar Degree.


Ada yang saya ambil sebagai designer.

Ada yang saya ambil sebagai pengurus akaun.

Ada yang saya ambil sebagai pembantu.

Ada yang saya ambil untuk kerja HR.


Apa yang saya dapat simpulkan.


Mahasiswa yang mempunyai 3 perkara

ini lebih senang belajar dan menyenangkan

hati majikan yang mengambil mereka.


Yang tiada 3 ciri ini?

Kebanyakkan saya buang selepas

habis tempoh percubaan.


Ciri 1 :

Mereka adalah jenis yang bekerja sambil belajar.


Mereka ini jarang kata No. Jika tak tahu mereka akan tanya sediikit dan buat research sendiri. Mereka juga tak akan berhenti

buat hanya kerana tak tahu. Sampai tahap mereka kadang kala ambil kelas online sendiri dan belajar benda baru yang diperlukan dalam bidang kerja mereka tanpa keluarkan perkataan tak tahu pada bos.


=====


Ciri 2 :

Mereka mempunyai human skill yang sangat tinggi.


Mereka ini pandai bekerja di dalam kumpulan. Mereka boleh menjadi pengikut dan mereka tak takut untuk menjadi ketua. Sifat ini memudahkan majikan menyusun tanggungjawab dan melihat adakah mereka ini sesuai di ambil menjadi permenant team.


=====


Ciri 3 :

Mereka mempunyai skill Design Thinking.


Dunia bisnes hari ini mencabar. Setiap hari ada masalah baru. Sebagai majikan, kita tak akan boleh sediakan handbook untuk setiap masalah. Handbook ini hanya boleh ditulis jika ramai

orang di dalam syarikat kita yang mempunyai kemahiran Design Thinking yang baik.


Jika dapat jenis kena beduk baru nak berfikir, selamat jalanlah.

Malas nak pening kepala.


=====


Jika mereka ada ciri 1 dan 2 tetapi tiada

ciri yang ke 3, saya akan lepaskan mereka.


Jika mereka ada ciri ke 3 tapi tidak

ada ciri 1 dan 2, saya akan latih mereka.


Jika mereka ada ciri ke 3 dan ada

salah satu dari ciri 1 dan 2, saya akan

ambil mereka bekerja.


=====


Graduan perlu faham. Tujuan majikan menggaji pekerja adalah untuk memastikan operasi lancar dan perniagaan dapat berkembang.


Jika tanya saya, subjek apa nak belajar sebagai subjek tambahan di Univeristi. Belajarlah 3 subjek yang saya tulis tadi.


Insya allah nak kerja apa dengan course apa pun tak ada masalah insya allah. Sebab majikan tahu, dengan 3 skill ini, objektif majikan menggajikan anda akan tercapai.


Saya ulang, objektifnya adalah 

"memastikan operasi binses lancar dan

perniagaan dapat berkembang"


====


Jika ada lecturer yang baca, suruhlah student

tuan belajar subjek tambahan ini.


Sekian dari

Majikan SPM tak ada gred.


#tukangfikir

Tiada ulasan:

Catat Ulasan