Rabu, 3 Julai 2024

Humble

Amitabh Bachchan pernah berkata: "Pada puncak kerjaya saya, saya sedang dalam perjalanan dengan kapal terbang.


Seorang lelaki yang sederhana dan tidak menonjol dengan kemeja dan seluar biasa duduk di sebelah saya. Dia kelihatan seperti seseorang dari kelas pertengahan dan berpendidikan tinggi.


Penumpang lain mengenali saya dan berbual dengan saya, tetapi lelaki ini kelihatan tidak sedar akan kehadiran saya. Dia membaca dengan senyap, sekali-sekala memandang keluar tingkap. Apabila teh dihidangkan, dia meminumnya dalam senyap.


Saya tersenyum kepadanya, cuba memulakan perbualan. Dia memandang saya, tersenyum sopan, dan berkata, 'Helo.'


Kami mula bercakap, dan saya membangkitkan topik filem dan wayang, bertanya, 'Adakah anda menonton filem?'


Lelaki itu menjawab, 'Oh, sangat jarang. Saya menonton satu bertahun-tahun yang lalu.'


Saya menyebut bahawa saya bekerja dalam industri perfileman.


Dia menjawab, 'Oh, bagus. Apa yang anda lakukan?'


Saya berkata, 'Saya seorang pelakon.'


Dia mengangguk, 'Oh, itu bagus!' dan kembali membaca.


Apabila kami turun dari pesawat, saya berjabat tangan dengannya dan berkata, 'Senang melakukan perjalanan dengan anda. Oh ya, nama saya Amitabh Bachchan!'


Lelaki itu berjabat tangan dengan saya sambil tersenyum dan berkata, 'Terima kasih... senang bertemu dengan anda. Saya JRD Tata (pengerusi Tata)!'


Hari itu saya belajar bahawa tidak kira betapa besar anda fikir diri anda, sentiasa ada orang yang lebih besar.


Bersikap rendah diri; ia tidak memerlukan apa-apa kos.


Jadi, kawan, ingatlah untuk kekal rendah diri dalam perjalanan kerjaya anda. Ia tidak memerlukan apa-apa kos, dan anda tidak tahu siapa yang anda mungkin temui sepanjang perjalanan!"


Tiada ulasan:

Catat Ulasan