Pengalaman Peribadi dengan Seorang Graduan UEC
Izinkan saya berkongsi pengalaman peribadi saya bersama seorang graduan UEC semasa saya bekerja di sebuah syarikat multinasional (MNC).
Saya telah ditugaskan untuk melatih seorang graduan baharu yang, menurut bahagian Sumber Manusia (HR), adalah "yang terbaik antara yang terbaik" (the best of the best). Dia merupakan lulusan Universiti TAR dengan CGPA sekitar 3.91.
Penampilannya segak dan dia membawa diri dengan kematangan yang kelihatan melebihi usianya. Sudah semestinya, saya meletakkan harapan yang tinggi—terutamanya memandangkan rekod akademik dan penampilan profesionalnya.
Pihak HR menekankan bahawa saya bertuah kerana dapat membimbing individu yang berprestasi tinggi sebegitu. Pada ketika itu, apa yang saya tahu mengenai dirinya hanyalah CGPA, bidang pengajiannya, dan universiti tempat dia belajar.
Walau bagaimanapun, apabila kami mula berkomunikasi, saya perasan bahawa penguasaan Bahasa Inggeris lisannya agak lemah. Pada mulanya, saya menyangka mungkin saya meletakkan harapan yang terlalu tinggi, namun perkara ini menjadi lebih jelas apabila kami beralih kepada komunikasi bertulis melalui e-mel dan sistem pesanan korporat kami.
Kemahiran penulisannya lemah—jauh di bawah tahap yang saya jangkakan daripada seseorang yang mempunyai CGPA hampir 3.91.
Kemudian tibalah ujian sebenar. Saya memintanya untuk menerangkan projek tahun akhirnya. Dia terkial-kial untuk menjelaskan apa yang telah dilakukannya dan mendakwa dia tidak dapat mengingat butiran teknikalnya—walaupun baru sahaja tamat pengajian enam bulan lalu. Pelik juga.
Saya beralih arah dan mula memberikannya tugasan lain. Tugasan teknikal ini jauh lebih senang berbanding apa yang sepatutnya tetapi saya pilih kerana ada kaitan dengan projek tahun akhirnya. Namun, walaupun selepas dua minggu penerangan dan demonstrasi yang berulang kali, dia masih gagal memahaminya.
Jadi, saya tukarkan tugasannya kepada kerja dokumentasi. Apa yang mengejutkan, dia tidak mampu melakukan tugasan asas dalam Microsoft Excel, tidak tahu cara menggunakan indexing dalam Word, dan tidak pandai membuat animasi mudah dalam PowerPoint.
Berdasarkan latar belakang akademiknya, saya menjangkakan dia mahir dalam subjek matematik. Saya berikan dia beberapa pengiraan asas matematik—dia gagal menyelesaikannya juga.
Selepas tiga bulan menunjukkan prestasi yang kurang memuaskan secara konsisten, saya mula bertanya soalan yang lebih mendalam. Dia mendedahkan bahawa dia tidak mengambil SPM atau STPM, sebaliknya telah menamatkan pelajaran UEC di sebuah sekolah persendirian Cina yang terkenal di Kajang.
Dia mendakwa telah mendapat keputusan yang baik dalam UEC, iaitu straight A yang membolehkannya mendaftar masuk ke UTAR dan mengekalkan CGPA yang tinggi.
Atas dasar ingin tahu, saya berikan dia 15 soalan ujian IQ dan masa 30 minit untuk menyiapkannya. Dia gagal menjawab walau satu soalan pun dengan betul.
Saya tergamam, macam mana pelajaran straight A tidak dapat jawab ujian IQ.
Bagaimana seseorang dengan keputusan UEC yang cemerlang dan CGPA 3.91 dari UTAR boleh kekurangan kemahiran komunikasi asas, kecekapan perisian komputer, dan pemahaman tentang kerja berkaitan bidang akademiknya sendiri?
Lebih mengejutkan lagi, dia tidak boleh bertutur dalam Bahasa Melayu dan tidak memahami apa-apa dalam bahasa kebangsaan—walaupun telah menetap di Malaysia seumur hidupnya.
Inilah pengalaman saya dengan seorang graduan UEC straight As dan mendapat CGPA tinggi dari UTAR. Berdasarkan apa yang saya lihat, saya tidak dapat lari daripada mempersoalkan kredibiliti keputusan akademik sebegitu dari UEC dan UTAR.
Ia membuatkan saya tertanya-tanya sama ada CGPA melebihi 3.75 diberikan dengan terlalu mudah—mungkin untuk membantu pelajar memanipulasikan fakta untuk mendapat biasiswa penuh PTPTN daripada kerajaan walaupun mereka sebenarnya tidak layak untuk mereka yang belajar di sana.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan