Ahad, 8 Januari 2012

Umar

Beliau mempunyai keperibadian yang tinggi, disukai ramai dan warak yang diwarisi dari datuknya Saidina Umar b Al-Khatab. Baginda amat berhati-hati dengan harta terutamanya yang melibatkan harta rakyat. Sesungguhnya kisah Khalifah   Umar bin Abdul Aziz yang menyediakan dua lilin di rumahnya, satu untuk kegunaan urusan negara dan satu lagi untuk kegunaan keluarga sendiri tentunya telah diketahui umum dan tidak perlu diulang-ulang.



                    Keluasan pemerintahan bani Umayyah

Biodata Ringkas
Nama                  : Abu Jaafar Umar bin Abdul Aziz bin Marwan bin al-Hakam
Nama Ibu            : Laila binti 'Asim bin Umar bin Al-Khatab
Gelaran                : Asyajj Bani Marwan
T/Lahir                : 61H di Madinah.
Umur                  : 39 tahun
Tarikh M/Dunia    : 101H
Jawatan              : Khalifah Ke 6 Bani Umaiyyah
Tarikh Lantikan    : Safar 99H @ 717M
Lama Berkhidmat : 2 tahun 5 bulan

Pendidikan
Beliau telah menghafaz al-Quran sejak masih kecil lagi. Merantau ke Madinah untuk menimba ilmu pengetahuan. Beliau telah berguru dengan beberapa tokoh terkemuka spt Imam Malik b. Anas, Urwah b. Zubair, Abdullah b. Jaafar, Yusuf b. Abdullah dan sebagainya. Kemudian beliau melanjutkan pelajaran dengan beberapa tokoh terkenal di Mesir.
 
Beliau telah dipanggil balik ke Damsyik oleh Khalifah Abdul Malik b. Marwan apabila bapanya meninggal dunia dan dikahwinkan dengan puteri Khalifah, Fatimah bte Abdul Malik (sepupunya)

Sebagai seorang yang zuhud, kehidupannya semasa menjadi Gabenor Madinah dan Khalifah adalah sama seperti kehidupannya semasa menjadi rakyat biasa. Harta yang ada termasuk barang perhiasan isterinya diserahkan kepada Baitulmal dan segala perbelanjaan negara berdasarkan konsep jimat-cermat dan berhati-hati atas alasan ia adalah harta rakyat. Ini terbukti apabila beliau dengan tegasnya menegur dan memecat pegawai yang boros dan segala bentuk  jamuan negara tidak dibenarkan menggunakan harta kerajaan.
 
Umar Ibnu Aziz Sebagai Khalifah

Beliau dilantik menjadi Khalifah setelah kematian sepupunya, Khalifah Sulaiman atas wasiat khalifah tersebut. Setelah mengambilalih tampuk pemerintahan, beliau telah mengubah beberapa perkara yang lebih mirip kepada sistem fuedal. Di antara perubahan awal yang dilakukannya ialah :

1) menghapuskan cacian terhadap Saidina Ali b Abu Thalib dan keluarganya yang disebut dalam khutbah-khutbah Jumaat dan digantikan dengan beberapa potongan ayat suci al-Quran
2) merampas kembali harta-harta yang disalahgunakan oleh keluarga Khalifah dan mengembalikannya ke Baitulmal
 3) memecat pegawai-pegawai yang tidak cekap, menyalahgunakan kuasa dan pegawai yang tidak layak yang dilantik atas pengaruh keluarga Khalifah
 4) menghapuskan pegawai peribadi bagi Khalifah sebagaimana yang diamalkan oleh Khalifah terdahulu. Ini membolehkan    beliau bebas bergaul dengan rakyat jelata tanpa sekatan tidak seperti khalifah dahulu yang mempunyai pengawal peribadi dan askar-askar yang mengawal istana yang menyebabkan rakyat sukar berjumpa.
Selain daripada itu, beliau amat mengambilberat tentang kebajikan rakyat miskin di mana beliau juga telah menaikkan gaji buruh sehingga ada yang menyamai gaji pegawai kerajaan.
Beliau juga amat menitikberatkan penghayatan agama di kalangan rakyatnya yang telah lalai dengan kemewahan dunia. Khalifah Umar telah memerintahkan umatnya mendirikan solat secara berjammah dan masjid-masjid dijadikan tempat untuk mempelajari hukum Allah sebegaimana yang berlaku di zaman Rasulullah SAW dan para Khulafa'  Ar-Rasyidin. Baginda turut mengarahkan Muhammad b Abu Bakar Al-Hazni di Mekah agar mengumpul dan menyusun hadith-hadith Raulullah SAW.

Dalam bidang ilmu pula, beliau telah mengarahkan cendikawan Islam supaya menterjemahkan buku-buku kedoktoran dan pelbagai bidang ilmu dari bahasa Greek, Latin dan Siryani ke dalam bahasa Arab supaya senang dipelajari oleh umat Islam.

Dalam mengukuhkan lagi dakwah Islamiyah, beliau telah menghantar 10 orang pakar hukum Islam ke Afrika Utara serta menghantar beberapa orang pendakwah kepada raja-raja India, Turki dan Barbar di Afrika Utara untuk mengajak mereka kepada Islam. Di samping itu juga beliau telah menghapuskan bayaran Jizyah yang dikenakan ke atas orang yang bukan Islam dengan harapan ramai yang akan memeluk Islam.
Khalifah Umar b Abdul Aziz yang terkenal dengan keadilannya telah menjadikan keadilan sebagai keutamaan pemerintahannya. Beliau mahu semua rakyat dilayan sama adil tidak mengira keturunan dan pangkat supaya keadilan dapat berjalan dengan sempurna. Keadilan yang beliau perjuangan adalah menyamai keadilan di zaman datuknya, Khalifah Umar Al-Khatab ! yang sememangnya dinanti-nantikan oleh rakyat yang selalu ditindas oleh pembesar yang angkuh dan zalim sebelumnya.....
Beliau akhirnya menghembuskan nafasnya yang terakhir setelah memerintah selama 2 tahun 5 bulan
2 tahun 5 bulan satu tempoh yang terlalu pendek bagi sebuah pemerintahan....
Tetapi Khalifah Umar b Abdul Aziz telah membuktikan sebaliknya. Dalam tempoh tersebut, kerajaan Umaiyyah semakin kuat tiada pemberontakan dalaman, kurang berlaku penyelewengan, rakyat mendapat layanan yang sewajarnya dan menjadi kaya-raya hinggakan Baitulmal penuh dengan harta zakat kerana tiada lagi orang yang mahu menerima zakat...........kebanyakannya sudah kaya ataupun sekurang-kurangnya boleh berdikari sendiri..
Semua ini adalah jasa Khalifah Umar b Abdul Aziz yang sangat masyhur, adil dan warak yang wajar menjadi contoh kepada  pemerintahan  zaman moden ini....hanya   852 hari dapat mengubah sistem pemerintahan ke arah pemerintahan yang diredahi Allah dan menjadi contoh sepanjang zaman..satu rekod yang sukar diikuti oleh orang lain melainkan ornag yang benar-benar ikhlas.....!!!

                                                 Makam Khalifah Umar Abd Aziz
 
http://silverheritage.blogspot.com/

Ceri..


"chery_cross-eastar-ext-5 Ini adalah Chery Eastar, model dari negara China. Namun, di China, tiada istilah “kereta nasional” bagi mereka. Hal ini kerana mereka turut mengambil teknologi dari luar negara, sama seperti Proton dan Perodua.

Saya harap tiada siapa yang memandang remeh, kerana Chery mengeksport sejumlah 120,000 kereta setahun, dan mensasarkan jumlah eksport mencecah 400,000 pada tahun 2010. Mereka juga mempunyai 7 kilang pengeluaran di luar negara China, iaitu di Rusia, Iran, Mesir dan Argentina. Ini menunjukkan kepercayaan yang telah diberi oleh banyak negara kepada kenderaan buatan China.
Jika anda rajin menaiki bas RapidKL, anda akan perasan tulisan Cina di cermin kebanyakan bas, dengan tulisan rumi “HIGER”. Bas tersebut kebanyakannya diimport dari China olehKumpulan Scomi- Tentu ramai mengenali Scomi kan? Scomi tidak banyak mengeluarkan bas dari kilang Rawangnya, kerana kapasiti pengeluaran yang rendah.
Sebagai jalan pintas untuk memenuhi permintaan, mereka mengimport bas-bas dari China ini. Untung atas angin. Yang menghairankan, bas dari China ini mempunyai ketahanan yang jauh lebih baik dari bas keluaran Rawang yang selalu bocor bumbungnya (bas T623 dari LRT Kelana Jaya), dan selalu mengalami kerosakan yang akhirnya menyebabkan kelewatan dan kesusahan kepada pengguna.
Poin saya: Jangan pandang remeh keluaran negara China.
Berbalik ke isu kereta. Menurut laman PaulTan.org, enjin 2.4 liter SOHC Mitsubishi yang diletakkan di dalam bonet Chery Eastar mengeluarkan 127 kuasa kuda pada  5,500rpm and tork 198Nm pada 3,000rpm.
(Menurut laman rasmi Proton Edar, Enjin Campro CPS mempunyai 125 kuasa kuda pada 6,500rpm dan tork 150Nm pada 4,500rpm.)
Enjin Chery Eastar tidak terlalu berkuasa, namun mudah untuk diselenggara. Ianya mempunyai 4-kelajuan transmisi automatik dengan kebolehan untuk menukar kepada manual. MPV ini berukuran 4662mm panjang, 1820mm lebar dan 1590mm tinggi with dengan “wheelbase” sepanjang 2800mm.
Harganya? Hanya RM79,888 untuk versi standard dan RM86,888 untuk versi spesifikasi tinggi. Berbaloi untuk sebuah kereta yang lebih berkuasa lebih tinggi, berenjin lebih besar. Bayangkan harganya tanpa cukai kerajaan.
Chery Eastar tergolong dalam kelompok CKD, dipasang di kilang milik Oriental Assemblers Sdn Bhd di Johor. Namun, harganya berpotensi untuk turun sedikit lagi, apabila kilang CKD mereka sendiri akan mula dibuka di Pekan, Pahang pada penghujung tahun ini. 30% daripada hasil pengeluaran kilang itu nanti akan dieksport ke seluruh zon ASEAN dan juga Australia.
Jangan risau, saya bukan jurujual Chery, saya hanya pelajar kejuruteraan yang memiliki minat kepada kereta. Pastinya akan wujud persaingan yang amat hebat antara Chery Eastar dan model terbaru Proton dan Perodua dalam segmen MPV.
Pesan saya kepada Proton dan Perodua, laksanakanlah tanggungjawab anda sebagai pengeluar kereta “nasional” untuk mengeluarkan kenderaan berkualiti dan mampu milik kepada rakyat Malaysia.
Jika tidak, kami akan pilih alternatif lain, Chery Eastar. Rakyat Malaysia kini sudah celik, ingat itu!

http://firdausrosli.wordpress.com/tag/mpv-malaysia/" 

Jumaat, 6 Januari 2012

kerusi kami mana..?

"SAYA amat berterima kasih kepada Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin, yang sentiasa mengambil berat tentang keperluan murid-murid di sekolah. 

Bagi persediaan Penggal Persekolahan 2012 ini, 'Touch Point' beliau ialah 1 Murid 1 Meja 1 Kerusi 1 set Buku Teks.


Saya amat gembira dengan adanya 'touch point' tersebut di mana saya menganggarkan pihak Kementerian Pelajaran Malaysia telah pun membuat pengagihan secukupnya bagi meja, kerusi dan buku-buku teks kepada setiap sekolah untuk setiap murid.  


Namun begitu saya difahamkan hanya murid Tahun 1 dan Tingkatan 1 sahaja diberi keutamaan untuk mendapat kelengkapan tersebut. Jadi bagaimanakah nasib murid-murid lain di sekolah?  
Saya seorang warga pendidik yang agak keliru dengan apa yang berlaku sekarang.


Saya telah menghadiri Mesyuarat Guru Kali Pertama Bagi Tahun 2012 di sekolah saya di Dengkil.  
Pihak pentadbir sekolah telah membuat keputusan untuk meminta guru-guru menyumbangkan RM50.00 seorang bagi menampung kos pembelian meja dan kerusi murid bagi sesi persekolahan 2012. Manakala murid pula akan diminta untuk membayar RM10.00 seorang bagi tujuan tersebut.  
Menurut pihak pentadbir, keputusan ini terpaksa dibuat kerana sekolah berada dalam keadaan kritikal untuk menyediakan meja dan kerusi bagi murid.  


Justeru saya masih lagi terfikir-fikir akan siapakah sebenarnya yang bertanggungjawab untuk menyediakan kelengkapan murid tersebut? Saya bukan mahu berkira tetapi saya berpendapat ada pihak yang lebih bertanggungjawab dapat menyelesaikan perkara ini.  


Walaupun RM50.00 itu nampak kecil jumlahnya, janganlah kos penyediaan meja dan kerusi murid diletakkan di bahu guru kerana guru juga mempunyai tanggungan lain yang perlu diselesaikan. 



GURU KELIRU
Dengkil, Selangor
Utusan Malaysia, 4 Jan 2012
 
"
 

3war

HARI PERTAMA SEPERTI SETAHUN(1000TAHUN) 920-1920 – KEHANCURAN TAMADDUN ISLAM
(DIMULAKAN DGN PERANG MENJATUHKAN KERAJAAN KHALIFAH SELURUH DUNIA) 
KRONOLOGI 
2.PEN JAJAHAN KERAJAAN KHALIFAH
3.PENGHAPUSAN SEJARAH PENINGGALAN  KERAJAAN KHALIFAH
4.PENULISAN SEMULA SEJARAH KHALIFAH DGN MEMPERBESARKAN KELEMAHAN KHALIFAH YG BUKAN MAKSUM
5.PENULISAN SEMULA TEKNOLOGI ILMUAN ISLAM DGN MENYALAHI AQIDAH YG TERTERA DIDLM AL QURAN 

HARI KEDUA SEPERTI SEBULAN(83 TAHUN)1920-2000 – KEBANGKITAN IMPERIALISME
(DIMULAKAN DGN PERANG DUNIA 1 DAN 2) 
KRONOLOGI 
1.PENUBUHAN PBB - ONE WORLD ONE GOVERNMENT -DUNIA DIPERINTAH DARI USA
2.KEADILAN SOSIAL – MENGHAPUSKAN SISTEM KHALIFAH KEPADA SISTEM DEMOKRASI DIDLM KEPIMPINAN
3.SISTEM EKONOMI BARU – KAPITALIS (PENGHAPUSAN DINAR EMAS KPD WANG KERTAS)
4.SISTEM PENDIDIKAN BARU  

HARI KETIGA SEPERTI SEMINGGU(20 TAHUN)2001-2020 – ORDE DUNIA BARU(NWO)
(DIMULAKAN DGN PERANG MENAWAN IRAQ DAN AFGHANISTAN)
KRONOLOGI 
1.ISLAM AND TERRORISM
2.WAR AGAINST TERRORISM
3.WORLDWIDE COMMUNICATION
4.ONE COUNTRY ONE NATION – KEMPEN PENGHAPUSAN BANGSA/ETNIK
5.PLURISM/LIBERALISME – HAK ASASI MANUSIA DLM AGAMA 

HARI KEEMPAT SEPERTI HARI YG DILALUI 2021 ABOVE – ONE WORLD ONE GOVERNMENT
(DIMULAKAN DGN PERANG DUNIA 3)
DUNIA DIPERINTAH DARI ISRAEL. 
APAKAH SEBENARNYA WAWASAN 2020 ? EKONOMI ATAU MENYAMBUT SESEORANG ? 
PENAMAT - KEMBALI KEPADA KERAJAAN KHALIFAH(DIMULAKAN DGN PERANG ARMAGEDDON)

Khamis, 5 Januari 2012

Mesia 2012

ekonomi malaysia 4 Ekonomi Malaysia Akan Jatuh Teruk Jika Tidak Mahu Berubah. Malaysia Jangan Ikut Jejak Argentina!!
Alhamdulillah kita sudah pun menginjak ke tahun 2012, seperti biasa ayat yang akan keluar adalah azam bagi tahun 2012 ini ekonomi Malaysia akan lebih baik daripada yang sebelumnya. Harap begitulah…..Walaubagaimanapun, selagi Malaysia tidak bangkit menentang penyelewengan dan ancaman ekonomi dari dalam dan luar negara, tidak mustahil negara kita akan mengalami nasib seperti Argentina. Kenapa Argentina?
Anda tonton dokumentari video ini terlebih dahulu….
ekonomi malaysia 7 Ekonomi Malaysia Akan Jatuh Teruk Jika Tidak Mahu Berubah. Malaysia Jangan Ikut Jejak Argentina!!Berdasarkan video dokumentari di atas, secara ringkas ia berkisar kepada negara Argentina yang telah membuat pinjaman dengan  Boston Bank, Barring Brothers Bank dan lain-kain lagi. Bank yang jadi pemiutang itu pula jual hutang Argentina itu kepada bank-bank lain seperti Citibank contohnya. Cukup tempoh, Citibank menuntut hutang daripada Argentina, Argentina pula tiada duit lagi untuk membayar balik. Jadi apa Citibank buat? Citibank telah “mendapatkan” semula hutang tersebut daripada penyimpan Argentina yang menyimpan di Citibank (Nak tahu lebih lanjut, anda boleh totnon dokumentari tersebut sehingga habis, anda akan dapat manfaatnya). Situasinya ibarat:
Individu A pinjam duit dengan Along, bila masa nak bayar semula tiada duit. Akhirnya, siapa yang jadi mangsa? Anak bini akan diperas ugut.
Isi pentingnya apa di sini? Bukan salah “ah long” tersebut tetapi salah sendiri disebabkan salah urus tadbir negara yang lemah & tiris :
ekonomi malaysia 3 Ekonomi Malaysia Akan Jatuh Teruk Jika Tidak Mahu Berubah. Malaysia Jangan Ikut Jejak Argentina!!Pembaziran-pembaziran seperti ini patut dihapuskan. Apabila dah diketahui ramai, bukan kata nak diberikan hukuman, siasatan pun seperti”melepaskan batuk ditangga”. Kebal sungguh mereka ini. Ingat, rakyat terus memerhati…..
Kemudian antara bangunan 10 tingkat ke bawah dengan bangunan yang berpuluh-puluh tinggi, mana satu yang jadi pilihan anda?
  1. bina bangunan empat tingkat yang cantik dan selesa serta mempunyai kawasan lapang dan yang paling pentingnya jalan kurang sesak atau
  2. bina KLCC sebagai mercu tanda negara tetapi akhirnya jalan sesak teruk. Nak pergi kerja pun susah
Kita Malaysia bukan tak cukup tanah, lainlah negara jiran kita Singapore. Buat bangunan tinggi melangit ini akan mengakibatkan kepadatan populasi menjadi tinggi dan menjadikan taburan ekonomi bagai “langit dan bumi”. Sebenarnya, ia hanyalah untuk tujuan komersial tanpa mempedulikan kehidupan sosial penduduk lain.
Siapa kata kalau nak jadi negara maju, mesti ada bangunan pencakar langit yang tertinggi di Asia dan juga lapangan terbang yang tercantik & terbesar di Asia. Adakah itu sudah cukup menjadi penanda aras untuk menjadikan sesebuah negara sebagai negara maju? Cubalah lihat Britain atau New Zealand contohnya :
  • Berapa banyak bangunan pencakar langit yang mereka ada?
  • Lapangan terbang mereka ibarat seperti hypermarket sahaja.
  • Adakah negara mereka yang suatu ketika dahulu mahu mencapai pendapatan tinggi terpaksa mengenakan cukai tinggi yang pelbagai kepada rakyat mereka seperti cukai GST? Cukai kenderaan sehingga 300%? Cukai jalan + insuran beratus hingga beribu ringgit ikut cc kereta?  Adakah Tol di lebuhraya yang sentiasa dinaikkan oleh kerajaan mereka atas nama perjanjian walaupun dah lebih 20 tahun konsesi. Adakah cara begitu yang digunakan mereka?
  • Tetapi yang menariknya adakah akhirnya rakyat New Zealand sentiasa diberitahu bahawa mereka adalah rakyat First World Country tapi mentaliti Third World Country?
Sekali lagi, kalau nak tunjukkan negara kita maju bukan dengan bangunan tetapi dengan pertumbuhan ekonomi Malaysia yang setaraf dengan pesaing kita suatu ketika dahulu, Korea Selatan. Sekarang? Jadi…..ayuh bangkit semula Malaysia.
“Manusia takkan takkan boleh hidup dengan setakat hanya berbangga. Berbangga sana, berbangga sini.”
Mungkin kita boleh jadikan negara Vietnam ataupun Thailand, kenapa pelabur asing sekarang ini banyak beralih kepada kedua-dua negara? Adakah mereka mempunyai lapangan terbang antara tercanggih & tercantik? Adakah Thailand mempunyai bangunan pencakar langit antara tertinggi dunia?
Sekarang ini ekonomi Malaysia mesti bergerak cepat. Kalau tidak banyak lagi negara-negara lain yang akan meninggalkan Malaysia. Fokus kepada bagaimana cara nak membangunkan negara. Hentikanlah asyik bercerita kisah “seribu satu malam” yang tidak memberikan keuntungan kepada rakyat pun. Kalau nak cerita juga, negara lain dalam hal seperti ini pun sudah jauh ke hadapan. Lihat dan pandanglah :
ekonomi malaysia Ekonomi Malaysia Akan Jatuh Teruk Jika Tidak Mahu Berubah. Malaysia Jangan Ikut Jejak Argentina!!
Analoginya cukup mudah untuk difahami :
  • Kalau anda mempunyai duit berjuta-juta, adakah anda boleh buat rumah besar?
  • Kalau kalangan yang tidak mempunyai duit yang banyak, adakah mereka ini akan terfikir untuk membuat rumah yang besar?
Kalau nak buat juga, tiada salahnya. Tetapi mercu tanda seperti ini bukanlah penanda aras dan pertumbuhan melibatkan ekonomi Malaysia sepatutnya dipacu cepat seiring dengan koleksi mercu tanda yang kita ada.
Suka untuk kami kongsikan satu kisah, lama dah cerita ini. Perbualan dengan seorang Mat Saleh ini tentang topik “apa yang kita Malaysian miliki”. Jawapan kami  mudah sahaja pada masa itu dengan nada yang meyakinkan :
  • “We have the tallest twin tower in the world with the most recent and sophisticated design.”.
  • “We have the most sophisticates airport, KLIA airport inside a giant park”
  • “We have the most chalengging F1 racing circuit, one of the most challenging yet modern circuit in the world”.
Kemudian Mat Saleh itu tanya satu soalan yang terus buat, antara kami terdiam.
“Well, who built it?”
Apa yang cuba dia sampaikan adalah, ya…..benar Malaysia mempunyai bangunan tertinggi pada masa itu, lapangan terbang yang tercanggih & sebagainya kerana kita telah memperuntukkan banyak wang negara untuk memilikinya. Bak kata orang lama :
“Biar papa, asal bergaya”
ekonomi malaysia 6 Ekonomi Malaysia Akan Jatuh Teruk Jika Tidak Mahu Berubah. Malaysia Jangan Ikut Jejak Argentina!!
Tetapi sebaliknya, daripada segi teknologi negara Barat yang memiliki kemajuan teknologi yang paling hebat. Malah, ketika projek-projek mega ini  berjalan dalam pada masa yang sama ia telah menjadikan salah satu faktor utama yang menyebabkan aliran ringgit yang terlalu banyak keluar dari Malaysia. Ini disebabkan fakta bahawa kebanyakan (yang boleh kami katakan 90%) kepakaran dan pakar teknologi melibatkan projek-projek mega seperti ini datang dari negara luar terutama Amerika Syarikat dan United Kingdom.
Ada beza sebenarnya antara mentaliti pioneer dengan mentaliti pembeli/pengguna jika kita bercakap mengenai teknologi & ekonomi Malaysia. Pioneer contohnya, pembuat kereta akan rasa sangat bangga apabila produk apabila produk rekaannya dimiliki oleh ramai pengguna/konsumer. Sebagai contoh :
  • Mitsubishi menghasilkan enjin dengan talaan yang akan menghasilkan lebih tork dipanggil MIVEC.
  • Rakyat Jepun berasa sangat bangga kerana mereka memiliki kemampuan dari segi teknologi untuk menghasilkan kereta yang kompetetif dengan kereta buatan Barat dan mampu menjana ekonomi bukan sahaja kepada negara Jepun tetapi di negara lain yang mana Mitsubishi menanam modal (FDI).
ekonomi malaysia 5 Ekonomi Malaysia Akan Jatuh Teruk Jika Tidak Mahu Berubah. Malaysia Jangan Ikut Jejak Argentina!!Kalau beginilah kejayaannya, inilah yang boleh dikatakan satu kebanggaan. Kebanggaan kepada negara, kebanggaan kepada rakyat mereka. Berlainan pula, sebuah negara yang tidak berapa jauh dari Jepun yang masih tidak mempunyai kemampuan untuk mereka cipta enjin yang kompetetif dengan enjin kereta buatan Barat sehingga dikondem di sebuah rancangan barat. Akhirnya, terpaksa membeli model dari kereta dan enjin dari Mitsubishi. (Sehingga sekarang masih belum mampu mengeluarkan enjin dengan kapasiti 2.0cc ke atas). Oleh kerana kereta buatan negara ini tidak kompetatif dengan kereta buatan Jepun, Jerman, Itali, Sweden dan lain-lain lagi. (walaupun telah disubsidikan selama 25 tahun). Erm……negara mana?
“Terus terang sahajalah, negara kita Malaysia”
Untuk memastikan jualan kereta buatan Malaysia ini laku walaupun tidak menggunapakai production plant kepada kapasiti yang maksimum (maksudnya production plant yang sama diguna pakai Toyota untuk menghasilkan 1 juta buah kereta setiap tahun), kerajaan Malaysia telah bertindak  menaikkan cukai import kenderaan sehingga 300% dan memberikan subsidi perlindungan cukai kepada pengeluar kenderaan miliknya.
Dan kenderaan jenama ini juga telah dieksport ke UK,Australia dan Dubai dengan harga jualan yang jauh lebih rendah dan spesifikasi yang lebih baik berbanding yang dinikmati oleh rakyat Malaysia sendiri. Maka, patutkah rakyat negara ini ditanam supaya berasa bangga kerana mampu membuat kenderaan sendiri dan dieksport sehingga ke luar negara (yang tak dinyatakan ialah harga Proton di UK dan Australia jauh lebih rendah walaupun ditukar kepada RM).
Inilah perbandingan perasaan bangga orang Jepun apabila mereka memiliki teknologi dan pengguna dari seluruh dunia berebut-rebut ingin mendapatkan produk mereka. Bangga apabila penguasaan mereka dalam teknologi mampu menjana ekonomi bukan sahaja di Jepun tetapi juga di luar Jepun.
Tetapi kita rakyat Malaysia ditanam dengan perasaan bangga oleh media arus perdana kerana kita mempunyai kereta Nasional walaupun hakikatnya kita hanya mampu membeli teknologi daripada orang lain. Nak bersaing ke peringkat antarabangsa masih belum mampu lag. Jadi apa yang dilakukan sekarang adalah :
  • mengenakan cukai melampau terhadap kenderaan import
  • Rakyat malaysia yang berkemampuan sederhana tiada pilihan lain selain terpaksa beli Proton.
Bermaksud di sini kerajaan menjana pendapatan dengan cara berniaga dengan rakyat sendiri. Bangga seperti ini adalah “inferiority complex”
We are proud of something we ain’t capable of producing/invent. We are proud of owning it by buying it from someone else”
ekonomi malaysia 2 Ekonomi Malaysia Akan Jatuh Teruk Jika Tidak Mahu Berubah. Malaysia Jangan Ikut Jejak Argentina!!Kami harap mentaliti bangga hanya kerana “menggunakan duit pembayar cukai untuk membina projek-projek mega dan projek lain yang membazir tetapi dalam pada masa yang sama tidak memberikan impak yang besar kepada ekonomi Malaysia dapat dikurangkan. Dan diharap ekonomi Malaysia akan kembali rancak bukan setakat di atas kertas tetapi benar-benar dirasai oleh seluruh rakyat Malaysia. Selagi kita semua ada iltizam untuk berubah. Insyaallah.
sumber: beritasemasa.com