بِســمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْم اللهم اِنا نَجْعَلُك فى نُحُورِ أعداءِنَا و نَعُوذُ بِك مِن شُرُورِهِم, اللهم بَدِّدْ شَمْلَهُم و فَرِّقْ جَمْعَهم و شَتِّتْ كَلِمَتَهم و زَلْزِلْ أَقْدَامَهم و سَلِّطْ عليهم كَلْبًا مِن كِلَابِك يا قهَّار , يا جبَّار اِهزِم الكفارYa Allah, Kami guru kimi-A! SPM seMalaysia sesi 2023 mdoakan keCEMERLANGan anak didik kami dlm kimi-A! SPM skor A+ utk semua PELAJAR. امين. Salam kimi-A! itu M U D A H ان شآء الله A! ...Chem-is- TRY اهلا وسهلارمضان 1446
Jumaat, 6 April 2012
AlFateh
Sabda Rasulullah SAW ketika menggali parit dalam peperangan Khandaq, "...Konstantinopel (kini Istanbul) akan jatuh ke tangan tentera Islam. Rajanya adalah sebaik-baik raja, tenteranya adalah sebaik-baik tentera..." (Hadis riwayat Imam Ahmad)
Umat Islam berlumba-lumba membebaskan Konstantinopel untuk mendapatkan penghormatan yang dijanjikan oleh Allah SWT dalam hadis tersebut. Walau bagaimanapun, kesemua kempen yang dilancarkan menemui kegagalan. Di antaranya, lima kempen di zaman Kerajaan Umaiyyah, satu kempen di zaman Kerajaan Abbasiyyah dan dua kempen di zaman Kerajaan Uthmaniyyah.
Dalam salah sebuah kempen semasa zaman Kerajaan Umaiyyah, seorang sahabat Nabi SAW iaitu Abu Ayyub Al-Ansary RA telah syahid dan dimakamkan di bawah dinding kubu Kota Constantinople di atas wasiatnya sendiri. Apabila ditanya kenapa beliau ingin dimakamkan di situ maka beliau menjawab, "Aku ingin mendengar derapan tapak kaki kuda sebaik-baik raja yang akan mengetuai sebaik-baik tentera semasa mereka membebaskan Konstantinopel". Begitulah teguhnya iman seorang sahabat besar Nabi SAW.
Hadis Nabi SAW ini direalisasikan hampir 800 tahun kemudiannya oleh Sultan Muhammad Al-Fateh, khalifah ke-7 Kerajaan Uthmaniyyah dengan 150,000 orang tenteranya.
Siapakah Sultan Muhammad Al-Fateh? Apakah kehebatan baginda dan tentera-tenteranya sehingga disebut "sebaik-baik raja" dan "sebaik-baik tentera" dalam hadis tersebut?
Biodata Ringkas
Baginda Sultan Muhammad Al-Fateh dilahirkan pada 29 Mac 1432 Masihi di Adrianapolis (sempadan Turki – Bulgaria). Walau bagaimanapun, sejarah hidup baginda sebenarnya telah bermula hampir 800 tahun sebelum kelahirannya kerana telah disebut sebagai "sebaik-baik raja" di dalam Hadis tadi. Baginda juga dikenali dengan gelaran Muhammad Al-Fateh kerana kejayaannya membebaskan Konstantinopel.
Baginda menaiki takhta ketika berusia 19 tahun dan memerintah selama 30 tahun (1451 – 1481). Baginda merupakan seorang negarawan ulung dan panglima tentera agung yang memimpin sendiri 25 kempen ketenteraan. Baginda mangkat pada 3 Mei 1481 akibat sakit gout. Ada ahli sejarah berpendapat baginda mangkat diracun.
Baginda Sultan Muhammad Al-Fateh dilahirkan pada 29 Mac 1432 Masihi di Adrianapolis (sempadan Turki – Bulgaria). Walau bagaimanapun, sejarah hidup baginda sebenarnya telah bermula hampir 800 tahun sebelum kelahirannya kerana telah disebut sebagai "sebaik-baik raja" di dalam Hadis tadi. Baginda juga dikenali dengan gelaran Muhammad Al-Fateh kerana kejayaannya membebaskan Konstantinopel.
Baginda menaiki takhta ketika berusia 19 tahun dan memerintah selama 30 tahun (1451 – 1481). Baginda merupakan seorang negarawan ulung dan panglima tentera agung yang memimpin sendiri 25 kempen ketenteraan. Baginda mangkat pada 3 Mei 1481 akibat sakit gout. Ada ahli sejarah berpendapat baginda mangkat diracun.
Pendidikan
Baginda menerima pendidikan yang menyeluruh dan bersepadu. Dalam bidang keagamaan, gurunya adalah Syeikh Shamsuddin Al-Wali dikatakan daripada keturunan Sayyidina Abu Bakar As-Siddiq RA. Dalam ilmu peperangan pula, baginda diajar tentang taktik peperangan, memanah dan menunggang kuda oleh panglima-panglima tentera.
Dalam bidang akademik pula, baginda adalah seorang cendekiawan ulung di zamannya yang fasih bertutur dalam tujuh bahasa iaitu Bahasa Arab, Latin, Greek, Serbia, Turki, Parsi dan Hebrew. Dalam bidang ilmu pemerintahan pula, ayahandanya Sultan Murad II, dengan tujuan mendidik, semasa pergi bersuluk ke Pulau Magnesia, telah melantik baginda yang baru berusia 12 tahun memangku jawatan Khalifah. Dalam usia semuda ini baginda telah matang menangani tipu helah musuh.
Baginda menerima pendidikan yang menyeluruh dan bersepadu. Dalam bidang keagamaan, gurunya adalah Syeikh Shamsuddin Al-Wali dikatakan daripada keturunan Sayyidina Abu Bakar As-Siddiq RA. Dalam ilmu peperangan pula, baginda diajar tentang taktik peperangan, memanah dan menunggang kuda oleh panglima-panglima tentera.
Dalam bidang akademik pula, baginda adalah seorang cendekiawan ulung di zamannya yang fasih bertutur dalam tujuh bahasa iaitu Bahasa Arab, Latin, Greek, Serbia, Turki, Parsi dan Hebrew. Dalam bidang ilmu pemerintahan pula, ayahandanya Sultan Murad II, dengan tujuan mendidik, semasa pergi bersuluk ke Pulau Magnesia, telah melantik baginda yang baru berusia 12 tahun memangku jawatan Khalifah. Dalam usia semuda ini baginda telah matang menangani tipu helah musuh.
Keperibadian
Baginda sentiasa bersifat tawaduk. Semasa membina Benteng Rumeli Hissari, baginda membuka baju dan serbannya, mengangkat batu dan pasir hingga ulama-ulama dan menteri-menteri terpaksa ikut sama bekerja. Baginda seorang yang sentiasa tenang, pendiam, berani, sabar, tegas dan kuat menyimpan rahsia pemerintahan. Baginda sangat cintakan ulamadan selalu berbincang dengan mereka mengenai permasalahan negara.
Baginda sentiasa bersifat tawaduk. Semasa membina Benteng Rumeli Hissari, baginda membuka baju dan serbannya, mengangkat batu dan pasir hingga ulama-ulama dan menteri-menteri terpaksa ikut sama bekerja. Baginda seorang yang sentiasa tenang, pendiam, berani, sabar, tegas dan kuat menyimpan rahsia pemerintahan. Baginda sangat cintakan ulamadan selalu berbincang dengan mereka mengenai permasalahan negara.
Persiapan Awal Membebaskan Konstantinopel
Selama 2 tahun selepas menaiki takhta, Baginda mengkaji pelan Kota Kostantinopel setiap malam bagi mengenal pasti titik kelemahannya. Baginda juga mengkaji sebab-sebab kegagalan kempen-kempen terdahulu serta berbincang dengan panglima-panglima perangnya tentang tentang strategi yang sesuai untuk digunakan.
Baginda mengarahkan dibina peralatan perang termoden seperti meriam besar yang boleh menembak bom seberat 300 kg sejauh 1 batu. Benteng Rumeli Hissari dibina di tebing sebelah Eropah, lebih kurang 5 batu dari Kota Constantinople di mana Selat Bosphorus adalah yang paling sempit. Ia dibina bertentangan dengan Benteng Anadolu Hisar di tebing sebelah Asia yang telah dibina oleh Sultan Bayazid Yildirim dahulu. Benteng ini mengawal rapi kapal-kapal yang melintasi Selat Bosphorus. Perjanjian damai dibuat dengan pihak Wallachia, Serbia dan Hungary untuk memencilkan Konstantinopel apabila diserang nanti.
Baginda membawa bersama para ulama dan pakar motivasi ke medan perang bagi membakar semangat jihad tenteranya. Sebaik sahaja menghampiri dinding kubu Kota Konstantinopel, baginda mengarahkan dilaungkan azan dan solat berjemaah. Tentera Byzantine gentar melihat 150,000 tentera Islam bersolat di belakang pemimpin mereka dengan laungan suara takbir memecah kesunyian alam.
Selama 2 tahun selepas menaiki takhta, Baginda mengkaji pelan Kota Kostantinopel setiap malam bagi mengenal pasti titik kelemahannya. Baginda juga mengkaji sebab-sebab kegagalan kempen-kempen terdahulu serta berbincang dengan panglima-panglima perangnya tentang tentang strategi yang sesuai untuk digunakan.
Baginda mengarahkan dibina peralatan perang termoden seperti meriam besar yang boleh menembak bom seberat 300 kg sejauh 1 batu. Benteng Rumeli Hissari dibina di tebing sebelah Eropah, lebih kurang 5 batu dari Kota Constantinople di mana Selat Bosphorus adalah yang paling sempit. Ia dibina bertentangan dengan Benteng Anadolu Hisar di tebing sebelah Asia yang telah dibina oleh Sultan Bayazid Yildirim dahulu. Benteng ini mengawal rapi kapal-kapal yang melintasi Selat Bosphorus. Perjanjian damai dibuat dengan pihak Wallachia, Serbia dan Hungary untuk memencilkan Konstantinopel apabila diserang nanti.
Baginda membawa bersama para ulama dan pakar motivasi ke medan perang bagi membakar semangat jihad tenteranya. Sebaik sahaja menghampiri dinding kubu Kota Konstantinopel, baginda mengarahkan dilaungkan azan dan solat berjemaah. Tentera Byzantine gentar melihat 150,000 tentera Islam bersolat di belakang pemimpin mereka dengan laungan suara takbir memecah kesunyian alam.
Melancarkan Seragan ke atas Konstantinopel
Setelah segala persiapan lengkap diatur, baginda menghantar utusan kepada Raja Bizantin meminta beliau menyerah. Keengganan Raaja Bizantin menyerah mengakibatkan kota tersebut dikepung. Pada 19 April 1453, serangan dimulakan. Kota tersebut hujani peluru meriam selama 48 hari. Setengah dinding luarnya rosak tetapi dinding tengahnya masih teguh.
Menara Bergerak
Seterusnya Baginda mengarahkan penggunaan menara bergerak yang lebih tinggi dari dinding kubu Byzantine dan memuatkan ratusan tentera. Tentera Byzantin berjaya memusnahkan menara tersebut setelah ianya menembusi dinding tengah kubu mereka.
Seterusnya Baginda mengarahkan penggunaan menara bergerak yang lebih tinggi dari dinding kubu Byzantine dan memuatkan ratusan tentera. Tentera Byzantin berjaya memusnahkan menara tersebut setelah ianya menembusi dinding tengah kubu mereka.
Bantuan Dari Pope Vatican
Pope di Rome menghantar bantuan 5 buah armada yang dipenuhi dengan senjata dan tentera. Perairan Teluk Golden Horn direntang dengan rantai besi untuk menghalang kemaraan armada Uthmaniyyah. Ini menaikkan semula semangat tentera Bizantin.
Pope di Rome menghantar bantuan 5 buah armada yang dipenuhi dengan senjata dan tentera. Perairan Teluk Golden Horn direntang dengan rantai besi untuk menghalang kemaraan armada Uthmaniyyah. Ini menaikkan semula semangat tentera Bizantin.
Melancarkan Kapal Perang dari Puncak Gunung
Kegembiraan mereka tidak lama. Keesokan paginya, mereka dikejutkan dengan kehadiran 72 buah kapal perang Uthmaniyyah di perairan Teluk Golden Horn. Ini adalah hasil kebijaksanaan Baginda mengangkut kapal-kapal ke atas gunung dan kemudian diluncurkan semula ke perairan Teluk Golden Horn. Taktik ini diakui sebagai antara taktik peperangan(warfare strategy) yang terbaik di dunia oleh para sejarawan Barat sendiri. Kapal-kapal itu kemudiannya membedil dinding pertahanan belakang kota.
Kapal-kapal perang tentera Bizantin habis terbakar dek bedilan meriam Uthmaniyyah. Pertahanan Bizantin menjadi semakin lemah. Baginda mengambil kesempatan pada malamnya dengan memberikan semangat kepada tenteranya serta mengingatkan mereka kepada hadis Rasulullah SAW dan bersama-sama berdoa kepada Allah SWT.
Kegembiraan mereka tidak lama. Keesokan paginya, mereka dikejutkan dengan kehadiran 72 buah kapal perang Uthmaniyyah di perairan Teluk Golden Horn. Ini adalah hasil kebijaksanaan Baginda mengangkut kapal-kapal ke atas gunung dan kemudian diluncurkan semula ke perairan Teluk Golden Horn. Taktik ini diakui sebagai antara taktik peperangan(warfare strategy) yang terbaik di dunia oleh para sejarawan Barat sendiri. Kapal-kapal itu kemudiannya membedil dinding pertahanan belakang kota.
Kapal-kapal perang tentera Bizantin habis terbakar dek bedilan meriam Uthmaniyyah. Pertahanan Bizantin menjadi semakin lemah. Baginda mengambil kesempatan pada malamnya dengan memberikan semangat kepada tenteranya serta mengingatkan mereka kepada hadis Rasulullah SAW dan bersama-sama berdoa kepada Allah SWT.
Memanjat dan Melastik Dinding Kota
Keesokan paginya tentera Uthmaniyah cuba memanjat dinding dalam kubu dengan tangga dan cuba merobohkannya dengan lastik besar. Tentangan sengit pihak Bizantin menyebabkan ramai yang syahid. Baginda memerintahkan tenteranya berundur dan bedilan meriam diteruskan sehingga tengah hari.
Keesokan paginya tentera Uthmaniyah cuba memanjat dinding dalam kubu dengan tangga dan cuba merobohkannya dengan lastik besar. Tentangan sengit pihak Bizantin menyebabkan ramai yang syahid. Baginda memerintahkan tenteranya berundur dan bedilan meriam diteruskan sehingga tengah hari.
Karisma Seorang Pemimpin
Pengepungan selama 53 hari tanpa sebarang tanda-tanda kejayaan telah menimbulkan rasa bosan dan menghilangkan keyakinan tentera Baginda. Pada saat yang genting ini baginda berucap menaikkan semangat tenteranya, "Wahai tenteraku, aku bersedia untuk mati di jalan Allah. Sesiapa yang mahu syahid ikutlah aku".
Mendengarkan itu, Hasan Ulubate, salah seorang tentera baginda mengetuai sekumpulan kecil 30 tentera membuka dan melompat masuk ke dalam kubu musuh lantas memacak bendera Islam di situ. Mereka kesemuanya gugur syahid setelah dihujani anak panah musuh. Kemudian tentera-tentera Islam menyerbu bertali arus menembusi barisan pertahanan Bizantin sambil melaungkan kalimah Allahu Akbar.
Pengepungan selama 53 hari tanpa sebarang tanda-tanda kejayaan telah menimbulkan rasa bosan dan menghilangkan keyakinan tentera Baginda. Pada saat yang genting ini baginda berucap menaikkan semangat tenteranya, "Wahai tenteraku, aku bersedia untuk mati di jalan Allah. Sesiapa yang mahu syahid ikutlah aku".
Mendengarkan itu, Hasan Ulubate, salah seorang tentera baginda mengetuai sekumpulan kecil 30 tentera membuka dan melompat masuk ke dalam kubu musuh lantas memacak bendera Islam di situ. Mereka kesemuanya gugur syahid setelah dihujani anak panah musuh. Kemudian tentera-tentera Islam menyerbu bertali arus menembusi barisan pertahanan Bizantin sambil melaungkan kalimah Allahu Akbar.
Penawanan Constantinople
Pada 29 Mei 1453, Kota Konstantinopel jatuh ke tangan Islam. Baginda menukar namanya kepada Islambol (Islam keseluruhan) . Gereja Besar St. Sophies ditukar kepada Masjid Aya Sofiya. Baginda dengan tawaduknya melumurkan tanah ke dahinya lalu melakukan sujud syukur. Semenjak peristiwa inilah Baginda diberi gelaran "Al-Fateh" iaitu yang bermaksud "pembuka" atau "penakluk" lantaran kejayaannya membebaskan Konstantinopel.
Pada 29 Mei 1453, Kota Konstantinopel jatuh ke tangan Islam. Baginda menukar namanya kepada Islambol (Islam keseluruhan) . Gereja Besar St. Sophies ditukar kepada Masjid Aya Sofiya. Baginda dengan tawaduknya melumurkan tanah ke dahinya lalu melakukan sujud syukur. Semenjak peristiwa inilah Baginda diberi gelaran "Al-Fateh" iaitu yang bermaksud "pembuka" atau "penakluk" lantaran kejayaannya membebaskan Konstantinopel.
Sebaik-baik Raja dan Sebaik-baik Tentera
Pada kali pertama solat Jumaat hendak didirikan, timbul pertanyaan siapa yang layak menjadi imam. Baginda memerintahkan kesemua tenteranya termasuk dirinya bangun lantas bertanya, "Siapa di antara kita sejak baligh hingga sekarang pernah meninggalkan solat fardhu walau sekali, sila duduk!" Tiada seorang pun yang duduk, kerana tidak seorang pun di antara mereka pernah meninggalkan solat fardhu.
Baginda bertanya lagi, "Siapa di antara kita yang sejak baligh hingga kini pernah meninggalkan solat sunat rawatib, sila duduk!" Sebahagian daripada tenteranya duduk.
Kemudian baginda bertanya lagi, "Siapa di antara kamu sejak baligh hingga ke saat ini pernah meninggalkan solat tahajjud walaupun satu malam, sila duduk!" Kali ini semuanya duduk, kecuali Sultan Muhammad Al-Fateh sendiri. Baginda tidak pernah meninggalkan solat fardhu, solat sunat rawatib dan solat tahajjud sejak baligh. Baginda sebaik-baik raja yang telah diisyaratkan oleh Rasulullah SAW dalam hadisnya itu.
Pada kali pertama solat Jumaat hendak didirikan, timbul pertanyaan siapa yang layak menjadi imam. Baginda memerintahkan kesemua tenteranya termasuk dirinya bangun lantas bertanya, "Siapa di antara kita sejak baligh hingga sekarang pernah meninggalkan solat fardhu walau sekali, sila duduk!" Tiada seorang pun yang duduk, kerana tidak seorang pun di antara mereka pernah meninggalkan solat fardhu.
Baginda bertanya lagi, "Siapa di antara kita yang sejak baligh hingga kini pernah meninggalkan solat sunat rawatib, sila duduk!" Sebahagian daripada tenteranya duduk.
Kemudian baginda bertanya lagi, "Siapa di antara kamu sejak baligh hingga ke saat ini pernah meninggalkan solat tahajjud walaupun satu malam, sila duduk!" Kali ini semuanya duduk, kecuali Sultan Muhammad Al-Fateh sendiri. Baginda tidak pernah meninggalkan solat fardhu, solat sunat rawatib dan solat tahajjud sejak baligh. Baginda sebaik-baik raja yang telah diisyaratkan oleh Rasulullah SAW dalam hadisnya itu.
Dinihari kita cukup ketandusan pemimpin yang berjiwa rakyat serta berkarisma seperti Sultan Muhammad Al-Fateh untuk mengembalikan ketamadunan dan kegemilanagan ISLAM ini kembali. Ayuh, kita mulakan langkah menakluk diri seperti mana Sultan Muhammad Al-Fateh telah berusaha menakluk kota hebat Konstantinopel.
Cemas neno neno
Psipum.org - Amir (bukan nama sebenar), 5 tahun, seorang budak yang sangat nakal.
Hari ini Amir dan keluarga menikmati ikan masak kari yang sememangnya menjadi kegemarannya.
Amir pantang melihat makanan yang disukainya. Pasti akan dimakannya dengan gelojoh.
Kali ini sama seperti sebelumnya, gelojoh. Tiba-tiba Amir memegang lehernya. Ibunya melihat seperti dia tercekik sesuatu. Ibunya panik. Tidak tahu apa yang harus dilakukan.
Beberapa ketika, Amir tidak sedarkan diri. Ibunya bertambah panik. Masih lagi tidak melakukan apa-apa.
Bagaimana pula sekiranya perkara ini berlaku kepada anda. Keluarga anda. Sememangnya setiap orang akan panik cuma yang membezakan jika seseorang mampu mengawal panik tersebut dan tahu apa yang dilakukan jika mengalami situasi tersebut. Kerana itu pentingnya untuk kita belajar bagaimana menangani hal-hal kecemasan seperti ini.
Perkara ini boleh berlaku kepada sesiapa sahaja dan di mana sahaja. Cuma kali ini saya memberikan contoh di rumah dan juga kepada ibu bapa untuk menangani anak mereka sekiranya mereka mengalami situasi tersebut. Saya fokuskan kepada kanak-kanak kerana mereka lebih cenderung untuk mengalami kemalangan di rumah.
Konsep rawatan kecemasan bukan bermakna anda boleh lakukan sendiri tanpa mendapatkan bantuan. Tetapi ia adalah alternatif yang boleh anda lakukan sementara menunggu mendapatkan bantuan kecemasan. Tidaklah anda panik dan tidak melakukan apa-apa. Sekurang-kurangnya anda melakukan sesuatu.
Antara jenis-jenis kecemasan adalah seperti terjatuh, tercekik, kebakaran atau melecur, lemas dan juga keracunan.
Pertama sekali apa yang anda perlu lakukan adalah tenang. Tarik nafas dan hembus, fikirkan apa yang anda telah pelajari dan mula lakukannya.
1. Jika anak anda terjatuh.
Apabila anak anda terjatuh, anda mungkin ternampak bahagian badan yang terhentak tersebut mengalami bengkak dan kemerah-merahan. Ambil pek ais dan letakkan di bahagian yang mengalami bengkak tersebut. Perhatikan anak anda dengan teliti selama 24 jam selepas terjatuh atau apabila kepalanya terhantuk untuk mengenal pasti sebarang perubahan tingkah laku.
Jika anak anda tidak boleh menggerakkan bahagian yang tercedera, gunakan bahan keras dan kuat seperti kayu atau surat-khabar yang sudah digulung kemas untuk membuat anduh.
2. Jika anak anda tercekik.
Terdapat beberapa teknik untuk menangani masalah tercekik makanan. Jika anak anda masih lagi kecil sekitar berumur satu hingga dua tahun,pangku anak di atas lengan anda. Pastikan kepala anak menghadap ke bawah. Kemudian tepuk di bahagian belakang di antara tulang belikat. Disebabkan anak anda masih kecil, jangan tepuk belakang dengan terlalu kuat.
Teknik yang sama digunakan sekiranya anak anda besar sedikit sekitar berumur 3 hingga 4 tahun. Letakkan anak anda di atas peha dengan kepala menghadap ke bawah. Seperti meniarap atau dengan cara lain tundukkan mereka. Kemudian tepuk bahagian belakang di antara tulang belikat.
Jika tepukan tidak berhasil untuk anak yang sudah besar, gunakan tujahan abdomen (Heimlich Maneuvre). Lakukan seperti yang ditunjukkan di dalam video di bawah.
Ulang sehingga bahan yang menyebabkan anak anda tercekik keluar. Jika anak anda tidak sedarkan diri, kali ini anda perlu melakukan bantuan pernafasan (CPR).
3. Jika terkena air panas dan menyebabkan melecur ringan.
Apa yang perlu anda lakukan adalah dengan mengambil air sejuk dan tuangkan pada bahagian yang melecur. Pastikan pakaian yang dipakai ditanggalkan TETAPI jangan tanggalkan pakaian atau apa sahaja yang melekat dikulit. Ia sangat menyakitkan!
Selepas itu, tutup bahagian yang terbakar dengan kain yang bersih, ringan dan tidak berbulu. Kita tidak ingin luka tersebut terdedah dan menyebabkan jangkitan masuk ke dalam tubuh badan seterusnya menjadikan keadaan bertambah buruk.
4. Kebakaran atau melecur yang serius.
Dalam keadaan ini anda mesti mendapatkan bantuan kecemasan atau ambulans. Dalam masa tersebut, baringkan anak anda dan tutup bahagian terbakar dengan tuala yang telah direndam dengan air sejuk untuk menghentikan proses kebakaran.
Tidak perlu letakkan ais dibahagian yang terbakar, ianya boleh menyebabkan tisu tersebut menjadi rosak. Selepas beberapa ketika, alihkan tuala basah tersebut dan tutup bahagian yang terbakar dengan kain yang kering dan bersih.
Semasa menunggu kedatangan ambulans. Lakukan apa yang patut seperti memeriksa kadar pernafasan dan nadi setiap 10 minit.
5. Apabila terkena genjatan elektrik.
Tidak banyak yang boleh anda lakukan. Tutup aliran elektrik dengan serta-merta dan terus dapatkan bantuan ambulans.
6. Lemas ketika di bilik air.
Jika anda lihat anak anda tidak sedarkan diri, telefon ambulans dan lakukan bantuan pernafasan (CPR).
7. Apabila kulit terkena bahan kimia.
Curahkan bahagian yang terkena bahan kimia tersebut dengan air yang banyak.
8. Jika tertelan racun ataupun ubat.
Periksa pernafasan anak anda. Anda perlu bawa berjumpa dengan doktor kerana jika mereka tertelan racun mahupun ubat, ia akan mengganggu sistem dalam badan anak anda. Dan ia boleh memberikan kesan sampingan yang mungkin memudaratkan anak anda.
Bagaimana Untuk Melakukan Bantuan Pernafasan (CPR/ Cardiopulmonary Resuscitation)
Apabila anda mengalami situasi ini dalam apa-apa jenis kemalangan. Anda mesti lakukan bantuan pernafasan.
1. Apabila tiada tindak balas dan juga tidak bernafas.
2. Bernafas tetapi nampak sangat sukar untuk bernafas.
3. Bibir, jari-jari atau kulit menjadi biru.
4. Air liur meleleh atau kesukaran menelan sambil bernafas.
5. Terlalu pucat.
Secara asasnya:
1. Pastikan tiada bahaya berdekatan.
2. Telefon ambulans.
3. Gerakkan mangsa untuk melihat tindak balas, jika tiada tindak balas;
4. Periksa saluran pernafasan, rasa sama ada mangsa bernafas atau tidak.
5. Periksa denyutan nadi mangsa.
6. Jika tiada, mulakan teknik bantuan pernafasan.
7. Beri pernafasan melalui alat pernafasan atau mulut.
8. Tekan dada dengan menggunakan tapak tangan. Jika bayi gunakan jari.
9. Lakukan tekan dada sebanyak 30 kali diselangi dengan pernafasan mulut.
10. Lakukan selama yang boleh.
Pentingnya peti kecemasan
Setiap rumah seharusnya mempunyai sekurang-kurangnya satu peti kecemasan supaya apabila terdapat kecedaraan ringan mahupun berat, peti kecemasan dapat digunakan.
Pastikan juga peti kecemasan tersebut lengkap dengan alat-alat yang diperlukan. Di dalam peti kecemasan semestinya mengandungi buku panduan untuk menggunakannya. Pastikan anda baca, faham dan tahu cara menggunakannya.
Disebabkan di dalam peti kecemasan tersebut mempunyai banyak ubat-ubat yang membahayakan, pastikan ia disimpan di tempat yang tidak boleh dicapai oleh kanak-kanak.
Banyak persoalan di dalam fikiran anda? Luahkannya di bahagian komen di bawah. Kami akan sedaya-upaya untuk menjawab persoalan anda.
Info dari: http://psipum.org
Hari ini Amir dan keluarga menikmati ikan masak kari yang sememangnya menjadi kegemarannya.
Amir pantang melihat makanan yang disukainya. Pasti akan dimakannya dengan gelojoh.
Kali ini sama seperti sebelumnya, gelojoh. Tiba-tiba Amir memegang lehernya. Ibunya melihat seperti dia tercekik sesuatu. Ibunya panik. Tidak tahu apa yang harus dilakukan.
Beberapa ketika, Amir tidak sedarkan diri. Ibunya bertambah panik. Masih lagi tidak melakukan apa-apa.
Bagaimana pula sekiranya perkara ini berlaku kepada anda. Keluarga anda. Sememangnya setiap orang akan panik cuma yang membezakan jika seseorang mampu mengawal panik tersebut dan tahu apa yang dilakukan jika mengalami situasi tersebut. Kerana itu pentingnya untuk kita belajar bagaimana menangani hal-hal kecemasan seperti ini.
Perkara ini boleh berlaku kepada sesiapa sahaja dan di mana sahaja. Cuma kali ini saya memberikan contoh di rumah dan juga kepada ibu bapa untuk menangani anak mereka sekiranya mereka mengalami situasi tersebut. Saya fokuskan kepada kanak-kanak kerana mereka lebih cenderung untuk mengalami kemalangan di rumah.
Konsep rawatan kecemasan bukan bermakna anda boleh lakukan sendiri tanpa mendapatkan bantuan. Tetapi ia adalah alternatif yang boleh anda lakukan sementara menunggu mendapatkan bantuan kecemasan. Tidaklah anda panik dan tidak melakukan apa-apa. Sekurang-kurangnya anda melakukan sesuatu.
Antara jenis-jenis kecemasan adalah seperti terjatuh, tercekik, kebakaran atau melecur, lemas dan juga keracunan.
Pertama sekali apa yang anda perlu lakukan adalah tenang. Tarik nafas dan hembus, fikirkan apa yang anda telah pelajari dan mula lakukannya.
1. Jika anak anda terjatuh.
Apabila anak anda terjatuh, anda mungkin ternampak bahagian badan yang terhentak tersebut mengalami bengkak dan kemerah-merahan. Ambil pek ais dan letakkan di bahagian yang mengalami bengkak tersebut. Perhatikan anak anda dengan teliti selama 24 jam selepas terjatuh atau apabila kepalanya terhantuk untuk mengenal pasti sebarang perubahan tingkah laku.
Jika anak anda tidak boleh menggerakkan bahagian yang tercedera, gunakan bahan keras dan kuat seperti kayu atau surat-khabar yang sudah digulung kemas untuk membuat anduh.
2. Jika anak anda tercekik.
Terdapat beberapa teknik untuk menangani masalah tercekik makanan. Jika anak anda masih lagi kecil sekitar berumur satu hingga dua tahun,pangku anak di atas lengan anda. Pastikan kepala anak menghadap ke bawah. Kemudian tepuk di bahagian belakang di antara tulang belikat. Disebabkan anak anda masih kecil, jangan tepuk belakang dengan terlalu kuat.
Teknik yang sama digunakan sekiranya anak anda besar sedikit sekitar berumur 3 hingga 4 tahun. Letakkan anak anda di atas peha dengan kepala menghadap ke bawah. Seperti meniarap atau dengan cara lain tundukkan mereka. Kemudian tepuk bahagian belakang di antara tulang belikat.
Jika tepukan tidak berhasil untuk anak yang sudah besar, gunakan tujahan abdomen (Heimlich Maneuvre). Lakukan seperti yang ditunjukkan di dalam video di bawah.
Ulang sehingga bahan yang menyebabkan anak anda tercekik keluar. Jika anak anda tidak sedarkan diri, kali ini anda perlu melakukan bantuan pernafasan (CPR).
3. Jika terkena air panas dan menyebabkan melecur ringan.
Apa yang perlu anda lakukan adalah dengan mengambil air sejuk dan tuangkan pada bahagian yang melecur. Pastikan pakaian yang dipakai ditanggalkan TETAPI jangan tanggalkan pakaian atau apa sahaja yang melekat dikulit. Ia sangat menyakitkan!
Selepas itu, tutup bahagian yang terbakar dengan kain yang bersih, ringan dan tidak berbulu. Kita tidak ingin luka tersebut terdedah dan menyebabkan jangkitan masuk ke dalam tubuh badan seterusnya menjadikan keadaan bertambah buruk.
4. Kebakaran atau melecur yang serius.
Dalam keadaan ini anda mesti mendapatkan bantuan kecemasan atau ambulans. Dalam masa tersebut, baringkan anak anda dan tutup bahagian terbakar dengan tuala yang telah direndam dengan air sejuk untuk menghentikan proses kebakaran.
Tidak perlu letakkan ais dibahagian yang terbakar, ianya boleh menyebabkan tisu tersebut menjadi rosak. Selepas beberapa ketika, alihkan tuala basah tersebut dan tutup bahagian yang terbakar dengan kain yang kering dan bersih.
Semasa menunggu kedatangan ambulans. Lakukan apa yang patut seperti memeriksa kadar pernafasan dan nadi setiap 10 minit.
5. Apabila terkena genjatan elektrik.
Tidak banyak yang boleh anda lakukan. Tutup aliran elektrik dengan serta-merta dan terus dapatkan bantuan ambulans.
6. Lemas ketika di bilik air.
Jika anda lihat anak anda tidak sedarkan diri, telefon ambulans dan lakukan bantuan pernafasan (CPR).
7. Apabila kulit terkena bahan kimia.
Curahkan bahagian yang terkena bahan kimia tersebut dengan air yang banyak.
8. Jika tertelan racun ataupun ubat.
Periksa pernafasan anak anda. Anda perlu bawa berjumpa dengan doktor kerana jika mereka tertelan racun mahupun ubat, ia akan mengganggu sistem dalam badan anak anda. Dan ia boleh memberikan kesan sampingan yang mungkin memudaratkan anak anda.
Bagaimana Untuk Melakukan Bantuan Pernafasan (CPR/ Cardiopulmonary Resuscitation)
Apabila anda mengalami situasi ini dalam apa-apa jenis kemalangan. Anda mesti lakukan bantuan pernafasan.
1. Apabila tiada tindak balas dan juga tidak bernafas.
2. Bernafas tetapi nampak sangat sukar untuk bernafas.
3. Bibir, jari-jari atau kulit menjadi biru.
4. Air liur meleleh atau kesukaran menelan sambil bernafas.
5. Terlalu pucat.
Secara asasnya:
1. Pastikan tiada bahaya berdekatan.
2. Telefon ambulans.
3. Gerakkan mangsa untuk melihat tindak balas, jika tiada tindak balas;
4. Periksa saluran pernafasan, rasa sama ada mangsa bernafas atau tidak.
5. Periksa denyutan nadi mangsa.
6. Jika tiada, mulakan teknik bantuan pernafasan.
7. Beri pernafasan melalui alat pernafasan atau mulut.
8. Tekan dada dengan menggunakan tapak tangan. Jika bayi gunakan jari.
9. Lakukan tekan dada sebanyak 30 kali diselangi dengan pernafasan mulut.
10. Lakukan selama yang boleh.
Pentingnya peti kecemasan
Setiap rumah seharusnya mempunyai sekurang-kurangnya satu peti kecemasan supaya apabila terdapat kecedaraan ringan mahupun berat, peti kecemasan dapat digunakan.
Pastikan juga peti kecemasan tersebut lengkap dengan alat-alat yang diperlukan. Di dalam peti kecemasan semestinya mengandungi buku panduan untuk menggunakannya. Pastikan anda baca, faham dan tahu cara menggunakannya.
Disebabkan di dalam peti kecemasan tersebut mempunyai banyak ubat-ubat yang membahayakan, pastikan ia disimpan di tempat yang tidak boleh dicapai oleh kanak-kanak.
Banyak persoalan di dalam fikiran anda? Luahkannya di bahagian komen di bawah. Kami akan sedaya-upaya untuk menjawab persoalan anda.
Info dari: http://psipum.org
asing pelajar
Saya ambil sedikit petikan daripada akhbar online Israel bertajuk Study: Seperate Classes Achieve Better Result. Pelajar yang belajar di kelas yang di asingkan mengikut jantina lebih berjaya dan memang kebanyakkannya berjaya.
Petikan akhbar ini sudah jelas bahawa Yahudi telah menggunakan sistem Islam.
Petikan akhbar ini sudah jelas bahawa Yahudi telah menggunakan sistem Islam.
“A young man during his adolescent years, when he is around the opposite sex, he feels the need to impress and does not give his full attention to studying. He does not listen. He has a lot of distractions. When we eliminate these distractions he can focus on learning.”
• Lelaki akan terdorong untuk menunjukkan kehebatan atau kelebihan mereka kepada perempuan, jadi mereka kurang beri tumpuan dalam kelas.
• Perempuan merupakan penghalang (distractions) tumpuan lelaki, begitu jugalah sebaliknya.
Sangat jelas dan benarnya dakwaan tersebut. Kalau ada perempuan dalam kelas, mesti lelaki asyik nak control macho je. Itu yang boleh hilang fokus nak belajar. Begitu jugalah sebaliknya, perempuan pun mesti ada yang macam tu juga bukan?
Sekolah Pondok
Nampak tak persamaan dengan sekolah pondok dengan pendapat supaya lelaki dan wanita di asingkan. Cuba bayangkan kalau pelajar-pelajar sekolah pondok dicampurkan antara lelaki dan perempuan, sudah tentu susah nak hafal Quran. Sebab terlalu banyak dugaan penglihatan, macam mana hati nak terang. Jadi, para pelajar boleh menumpukan perhatian terhadap pengajian agama dan penghafalan Quran bila diorang diasingkan.
• Lelaki akan terdorong untuk menunjukkan kehebatan atau kelebihan mereka kepada perempuan, jadi mereka kurang beri tumpuan dalam kelas.
• Perempuan merupakan penghalang (distractions) tumpuan lelaki, begitu jugalah sebaliknya.
Sangat jelas dan benarnya dakwaan tersebut. Kalau ada perempuan dalam kelas, mesti lelaki asyik nak control macho je. Itu yang boleh hilang fokus nak belajar. Begitu jugalah sebaliknya, perempuan pun mesti ada yang macam tu juga bukan?
Sekolah Pondok
Nampak tak persamaan dengan sekolah pondok dengan pendapat supaya lelaki dan wanita di asingkan. Cuba bayangkan kalau pelajar-pelajar sekolah pondok dicampurkan antara lelaki dan perempuan, sudah tentu susah nak hafal Quran. Sebab terlalu banyak dugaan penglihatan, macam mana hati nak terang. Jadi, para pelajar boleh menumpukan perhatian terhadap pengajian agama dan penghafalan Quran bila diorang diasingkan.
Antara agama dan sekularisme
Ramai rakyat Malaysia yang masih tak sedar, majoriti sekolah-sekolah di Malaysia adalah mengikut sistem sekular penjajah British. Jadi jangan tanyalah kenapa budak-budak, kecik-kecik sekolah rendah dah ada boyfriend, siap ada yang terlanjur, melahirkan anak luar nikah dan sebagainya. Ada juga orang melayu Islam sendiri mendakwa.
“Buat apa nak asing-asingkan pelajar, ekstrim sangat tu”
Kita semua telah maklum diketahui bahawa mencampurkan pelajar lelaki dan perempuan dalam institusi pengajian dari peringkat yan paling rendah sehinggalah peringkat yang tertinggi menjadi kebiasaan di Negara kita. Segala aktiviti yang berkaitan dengan pembelajaran & kokurikulum tanpa pengasingan. Lebih teruk lagi, asrama lelaki & perempuan berdekatan tanpa ada apa-apa penghadang.
Universiti-universiti dan Kolej-kolej tempatan kita banyak peristiwa buruk yang berlaku rentetan daripada percampuran tersebut.
Kerana pelajar-pelajar kita sudah menjadi kebiasaan membuat hubungan istimewa sesama mereka. Ini disebabkan terlalu kerap melihat dan bermesra dengan pelajar perempuan di dalam satu kelas dan satu kampus.
Ketahuilah bemula dari muqadimah zina atau dipanggil sebagai perkara yang membawa kearahnya (zina) iaitu percampuran antara lelaki & perempuan, aktiviti bersama-sama, pandang-memandang, membuat hubungan, bersentuh-sentuhan dan lain-lain, seterusnya boleh membawa kearah melakukan penzinaan itu sendiri.
Allah Taala melarang keras hambanya melakukan muqadimah zina dan zina itu sendiri dalam firmanNya, yang bermaksud: “Janganlah kamu menghampiri zina!”(surah al- Israa:32)
Boleh sendiri penjelasan Ustaz Azhar Idrus sendiri di youtube ini.
throll
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 710x514. |
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 867x603. |
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 960x678. |
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 960x720. |
Langgan:
Catatan (Atom)