Sabtu, 16 Jun 2012

YB Nizar


Mulanya saya malas ulas dan sentuh mengenai isu plat kereta WWW 1 yang membabitkan bekas MB Perak setahun Nizar Jamaluddin dengan Sultan Johor. Kepada saya isu itu remeh temeh dan bukan pun membangun politik negara. Jauh sekali untuk membangun minda rakyat negara ini. Sepatutnya isu seperti itu tidak dimasuk pun dalam kepala.
Apalah sangat dengan isu itu. Sultan Johor pun boleh biarkan begitu saja. Rasanya tidak jatuh martabat sultan itu kalau baginda tidak murka dan ikut terpanggil dengan isu itu. Adalah bijak kalau sultan mendiamkan sahaja. Lebih bijak kalau baginda memaafkan Nizar. Rasanya bagi Nizar masih ada isu lebih besar dan penting dari isu plat kereta itu untuk beliau bercakap dijadikan modal politik.





Isunya Nizar dikatakan menulis dalam twitternya yang plat itu dibida dengan menggunakan wang rakyat. Pihak sultan menjelaskan ia dibida dengan wang sendiri. Nizar minta maaf atas salah tulis dan salah tafsirkan itu. Ia kecil saja. Isu seperti ini tidak menjadi isu pun bagi politik Barat. Tetapi kerana ada penyamun yang hendak menyamun isu menerusi isu itu ia diperpanjangkan.

Bangkitlah rakyat yang angkat sepanduk mempertahankan sultan mereka. Yang mempertahankan sultan mereka. Yang membela sultan mereka. Baguslah. Bersungguhnya seolah-olah maruah sultan mereka sudah tercemar. Tetapi lucunya mereka bangkit begitu sekali kerana isu plat kereta. Masa isu Pulau Batu Putih, isu penjulan pasir ke Singapura, isu Jambatan Bengkok mereka tidak pun bangkit pegang lembing dan kayu untuk mempertahankan sultan mereka, mempertahankan maruah Johor yang melambak ke bumi itu.

Budak kecil pun tahu dan merasa lucu dengan apa yang dilakukan oleh 
panglima pembela sultan. Dituduh Nizar derhaka kepada sultan mereka. Apa derhakanya? Menterjemahkan erti dan makna perbuatan derhaka pun nampaknya kurang tepat.

Biarlah itu sikap dan pendirian orang Johor yang berani. Cuma saya hendak sebut kepada Nizar lain kali tidak usah gatal mulutlah soal sultan dan raja-raja ini. Zaman ini mana ada lagi zaman Mufti berani tegur sultan. Mufti yang berani kerana benar sudah pun tidak ada lagi. Jadi bila Mufti sendiri menjadi batang pisang kepada raja jangan pula kita pandai-panai hendak jadi batang balak kepada sultan.

Isu lain masih banyak kalau hendak dicakapkan soal pembaziran. Cuba selidik dan kaji. Jangan soal sultan dan raja-raja. Mereka kebal dan zaman ini ramai orang hendak berlindung di sebalik kekebalan. Sejuta kali benar dan betul pun yang Nizar kata ia tidak akan menjadi benar dan betul.

Saya lihat bekas MB Perak setahun ini semacam tidak berapa bijak dalam politik. Kurang bijaksana dan kurang daya politiking. Beliau yuang berada dalam sistem politik sekular harus tahu. Bahawa dalam politik sekular tiada kebenaran, tidak ada kejujuran dan tidak ada ketulusan. Kejujuran, niat baik kita pun akan dieksploitasikan menjadi isu dan dijadikan modal untuk membalun kita.

Dalam hal plat kereta itu Nizar sudah pun merasai di mana kejujuran dan niat baiknya telah memakan dirinya. Semoga beliau insaf dan selepas ini gam terus soal-soal sultan dan raja dari perbicaraan politiknya.

Begitu juga hasrat nak jumpa Sultan Johor dan mohon maaf rasanya tidak perlu. Lagipun raja tidak menjawab surat permohonannya. Kalau sultan tidak hendak jumpa diamkan saja, jangan kita mengada-naga hendak tunjuk berani. Silap hari bulan keberanian dan ketulusan itu akan memarahkan lagi diri kita.

Nizar harus belajar dari kesilapan lalu untuk memulihkan reputasinya dalam politik. Gara-gara telah melakukan sembah derhaka kepada Sultan Perak - walau pun istilah itu ada Nizar dianggap derhaka. Parahnya konotasi dan erti derhaka atau tidak itu bukan ditentukan oleh raja dan sultan tetapi mereka yang mencari perlindungan dari istana. - 



http://www.msomelayu.blogspot.com/

Jumaat, 15 Jun 2012

Pas4 :)

























Autokrasi


Oleh Dr Dzulkefly Ahmad
1.    Tun M telah mendedahkan segala-gala dari  pemikirannya tentang demokrasi dan mengapa kerajaan Umno-BN dalam 22 tahun pemerintahannya sehingga kini dalam ucapannya semasa Konvokasi di Universiti Santo Tomas, Manila, pada 11 Jun11 lalu. 


2.    Kini rakyat Malaysia lebih jelas mengapa Tun M dan kepimpinan Umno-BN sehingga kini telah mentadbir-urus negara ini dengan cara demokrasi kacukan atau demokrasi dengan kuku-besi sekaligus melahirkan sebuah negara yang dinobatkan sebagai sebuah “Snycretic State” dalam Sains Politik. Dalam bahasa seorang professor yang menklasifikasikan demokrasi di Malaysia sebagai salah sebuah Negara yang mengamalkan “Electoral Authoritarianism” (Andreas Schedler).

3.     Tun M tanpa segan-silu menyatakan bahawa beliau sebenar memang tidak pernah mempercayai bahawa demokrasi mesti diamalkan secara menyeluruh dan penuh. Beliau percaya bahawa kerajaan mesti “melaksanakan demokrasi dengan had dan batasnya” (practising democracy with limits). 

4.    Tun M menyerlahkan lagi kesangsiannya terhadap sistem demokrasi dengan mempertikaikan natijah demokrasi dengan persoalan sinis beliau “Mengapa demokrasi gagal memberikan kebaikan yang kita harapkan” (“Why has democracy not delivered the good life we had expected of it?”)

5.    Tun membuat kesimpulan bahawa adalah mustahil untuk melaksanakan ‘utopia demokrasi’ yang berteraskan “kerajaan rakyat, oleh rakyat dan untuk rakyat”  kerana akan berakhir dengan satu kebuntuan. (A government of the people, by the people and for the people will result in a stalemate, in no government at all, in anarchy).

6.    Lantas tegas beliau, mesti ada ‘ubahsuaian’ dan rakyat ‘berkorban’ sedikit untuk kita dapat memenafaatkan system demokrasi ini.

7.    Tun M telah mengisytiharkan apakah kepercayaan demokrasi yang dianutinya! Barulah rakyat Malaysia hari ini faham dan tahu benar-benar mengapa Tun dan pimpin BN yang meneruskan legasi-tradisi beliau yang telah ‘mencekik’ dan ‘menjerut’ demokrasi dengan segala akta-akta draconian dan ‘rimba’ yang meragut hak kebebasan rakyat yang sebenarnya termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

8.    Baru rakyat faham bahawa Tun M dan Umno-BN memerlukan semua ‘ubahsuai’ (adjustment) dengan ‘undang-undang’ semasa mereka berkuasa dengan 2/3 majoriti untuk ‘mentadbir negara’ dulu.

9.    Sebagai cotoh Kebebasan berpolitik dan berhimpun diragut dengan ISA dan Akta Polis, Kebebasan menerbit-berkarya dicekik dengan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan (1984), hak kepada maklumat dengan OSA, hak mahasiswa-akademik berpolitik dengan AUKU. 

10.    Dan kini walaupun ISA telah dimansuhkan, kerajaan Najib pula meneruskan tradisi Tun M ini dan tidak boleh diberikan demokrasi sebenarnya maka diperkenalkan “Akta Kesalahan Keselamatan 2012, yang dikatakan sama drakonian kalau tidak lebih zalim lagi, mengikut pengamatan pakar-pakar undang-undang. 

11.    Tun M ini tetap akan buta demokrasi dan tidak akan celik dengan erti pencerahan minda tentang demokrasi sampai keliang lahadnya.

12.    Dengan demokrasi yang konon di’adjust’ dan diubahsuai itulah telah berleluasa dan sarat amalan rasuah dan salah-guna kuasa kerana rakyat tidak mendapat capaian maklumat untuk ‘menyemak-imbang’ kerajaan yang menyalahguna kuasa.

13.    Inilah yang mengakibatkan sekaligus satu ‘gross fiscal mismanagement’ yang menjadikan Negara hilang daya-saing dan amalan kroni kapitalisme dan amalan ‘rent-seeking’ sarat terpasak dalam amalan dan system delivery pentadbiran Umno-BN.

14.    Sebagai contoh Perjanjian konsesi utility mega (IPP, Tol Lebuhraya)dirahsiakn atas nama OSA. Skandal besar seperti PKFZ yang menelan RM 12 b makan tahun untuk dikesan berbanding kalau rakyat bermaklumat dan punya informasi!

15.    Demokrasi yang benar-benar berfungsi akan melahirkan rakyat yang bermaklumat, berani menegur pemimpin bahkan berani menurunkan dan mengguling pemimpin melalaui ‘ballot box’ atau pilihanraya dari bermaharajalela dengan kuasa serta ‘membutakan rakyat’ dengan ‘ketakutan’ dan sedikit ‘gula-gula’ kononnya pemberian sebuah kerajaan yang ‘prihatin dan mendahulukan rakyat.

16.    Sah Tun M adalah seorang dictator yang bersembunyi disebalik pakaian demokrasi yang beliau sangat membencinya! Kebencian terserlah kini dengan ucapannya di Manila ini! Sebab itu Tun dan semua pimpinan Umno-BN sangat takut dengan ‘Arab Spring’ yang merupakan kebangkitan rakyat Arab menjatuhkan pimpinan dictator dan regim kukubesi yang telah berdekad menafikan rakyat kebebasan dan demokrasi sebenar!

17.    Jelas mengapa Tun M secara terang-terengan‘memandul kekebalan raja’, memecat seorang Ketua Hakim Negara dan segala yang perbuatan zalim atas nama ‘adjustment’ kerana ‘demokrasi itu ada batasnya’ dan diktator inilah dan regim umno-BN inilah yang menentukan batas-batas HAK yang boleh diberikan kepada rakyat!  

Seja-kaki

Blog al-hajari.blogspot.com
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

Ntah berapa kali aku dah post pasal bekas lecturer aku nan sorg ni? 



Tapi nak buat mcm mana - setiap kali dia membuka mulut (atau dalam banyak kes, mengetuk jari atas keyboard) mesti ada je benda bodoh yang dia kata atau tulis. Aku pun naik tak faham awat dia jauh benar berpusing2 sekarang ni. Seolah2, Dr Mashitah yang aku penah kenal dan sanjung dulu dah hilang sama sekali. Kini yang tinggal cuma zombinya si Mashitah sahaja.

Kenapa aku menulis pasal dia lagi sekali kali ini? Aku tertarik dengan sebaran satu artikel oleh dia berkisar tentang tauliah. Aku penah kongsi pasal tauliah ni dulu tetapi kali ini, ada perkara menarik. Dalam salah satu perenggannya, seolah2 dia menembak Ustaz Azhar Idrus apabila dia mention mengenai "adanya pendakwah yang diragukan latar belakangnya, bermain muzik atas pentas..."

Apa masalahnya dengan semua tu, Mashitah?

Baik, dia mention tentang penceramah bukanlah pendakwah. Aku nak tanya - apakah definisi dakwah? Pengertian dakwah mempunyai beberapa pengertian dan istilah, perkataan dakwah berasal daripada bahasa Arab. Antara pengertian dakwah yang biasa kita fahami ialah seperti meminta tolong, beribadat, memandu, menjemput, mengajak, memanggil, menyeru, dan melaung. Dalam tafsiran mengikut ahli dakwah, perkataan tersebut mempunyai peristilahan dan maknanya yang tersendiri.
Muhammad al-Ghazali memberi penerangan istilah dakwah sebagai satu program (barnamij) yang lengkap, yang kesemua peringkatnya mengandungi semua ilmu pengetahuan yang menjadi satu keperluan kepada manusia bagi menjelaskan tujuan dan matlamat hidup dan bagi menyingkap panduan jalan yang menjadi petunjuk kepada mereka.

Dalam pengertian mengikut Dr. Yusuf al-Qaradawi pula, beliau mendefinisikan dakwah sebagai usaha membawa orang lain kepada agama Islam, supaya mengikut petunjuk agama ini, melaksanakan segala ketetapannya di muka bumi ini, mengkhususkan segala bentuk penghamabaan diri, permohonan dan taat kepada Allah sahaja, melepaskan diri dari segala kongkongan yang bukan daripada Allah (taghut) yang terpaksa dipatuhi, memberi hak kepada orang lain yang ditentukan hak oleh Allah, menyeru kepada kebaikan dan mencegah segala kemungkaran, dan bejihad pada jalan-Nya.

Adam Abdullah al-Auri dalm kitabnya Tarikh al-Dakwah al-Islamiyah baina al-Ams ila al-Yaum menjelaskan bahawa dakwah ialah memalingkan pandangan dan pemikiran manusia kepada pandangan dan pemikiran yang berdasarkan akidah, kerana dakwah merupakan satu seruan bagi menyelamatkan manusia daripada kesesatan yang hampir-hampir meraka terjerumus kedalamnya.

Dr. Abu al-Majd al-Sayyid Nawfal menjelaskan bahawa yang dimaksudkan dengan dakwah itu ialah usaha golongan yang mempunyai kemampuan memberi nasihat dan tunjuk ajar kepada sasaran untuk membawa mereka kepada Islam dan menjauhkan mereka daripada kepercayaan selain kepada Allah dengan cara-cara tertentu.

Dr. Ra’uf Shalabi menerangkan bahawa dakwah Islamiah itu ialah gerakan membawa atau mengubah masyarakat daripada keadaan kekufuran kepada keadaan keimanan, daripada keadaan kegelapan kepada keadaan cahaya dan daripada keadaan sempit kepada keadaan lapang, di dunia dan di akhirat.

So, kesimpulannya dakwah ni dari segi Islam dan mudah fahamnya ialah "menyeru manusia ke arah kebaikan". Tu je. Nak seru ke arah kebaikan tu mcm mana pula? Aku bagi contoh - budak2 main bolasepak tengah padang. Tiba2, salah sorg dari budak2 tu berkata, "weiii..dah nak maghrib. Jom balik, siap2 pi surau". Itu adalah dakwah! Nabi Muhammad s.a.w bersabda, "sampaikanlah daripadaku walau sepotong ayat." Ada Nabi jelaskan kriteria org yang Nabi suruh menyampaikan risalah Nabi itu? Tak de kan?

Jadi, andaikata kalau penceramah itu menyeru manusia ke arah kebaikan, itu adalah dakwah. Yang membezakannya adalah wasilah dan kaedah dakwah itu sendiri. Faham dak ni?

Point kedua yang Mashitah bising ialah "latar belakang yang meragukan". Aku bab ni agak sakit hati sikit - apakah pendakwah tu confirm kena datang dari latar belakang agamawan belaka? Apakah dia kena datang dari kufu yang stok belajar kat Mesir sejak datuk keturunan ke 14 sampai sudah? Aku bagi contoh mudah dari sirah dan riwayat Nabi s.a.w - Umar bin Al Khattab pernah bunuh anak sendiri dek jahilnya dia masa belum diberi hidayah oleh Allah, tapi lepas tu beliau menjadi antara pendukung utama agama Islam dan dimuliakan dengan gelaran Amirul Mukminin. Bashisha pula adalah abid yang beribadah selama 200 tahun tanpa henti, tapi akhirnya mati sebagai kafir. Jelas?

Orang yang pernah bergelumang dalam dosa dan maksiat masa mudanya, dan kemudian bertaubat nasuha, adalah kekasih Allah sebenarnya. Kemuliaan itu adalah kerana dia dah tak ada dosa. Kalau dalam kes Ustaz Azhar Idrus, dari kelaghaan dia muncul sebagai org yang menyeru supaya meninggalkan kelaghaan. Dan begitu ramai anak muda mendekati dan menyantuni kuliah2 beliau. Ini yang kita nak! Kita mahukan anak2 muda ini tidak lalai dan leka dengan duniawi yang disajikan oleh UMNO BN dan blok barat. Jadi sepatutnya Mashitah bersyukur ada sorg hamba Allah mampu menganjakkan paradigma anak2 muda ini agar mendekati Allah dan Islam. Kenapa perlu dipersoal?

Berbalik kepada wasilah Ustaz Azhar Idrus, yang Mashitah dok kutuk konon main gitar, buat lawak mcm maharaja lawak dan sebagainya. Mashitah sebagai lecturer sepatutnya tau skill dan strategi menarik audiens. Mengaku je la - stail Ustaz Azhar itu mampu menarik minat pelbagai golongan untuk mendekati beliau, seterusnya mendekati agama Islam itu sendiri. Stail Ustaz Azhar yang sempoi itu memberikan imej baru terhadap Islam yang selama ini dipandang rigid oleh masyarakat terutamanya golongan muda. Malah kalau Mashitah rajin buat homework, inilah stailnya yang dilakukan oleh Ahmed Sughairi, hos rancangan paling hot masakini iaitu Law Kana Bainana. Pendekatan yang muda dan segar inilah yang menarik minat golongan syabab atau pemuda ini untuk mendekati Islam, seterusnya boleh diharapkan untuk mejuarai permasalahan ummah pada masa akan datang.

Sepatutnya Mashitah tumpang gembira. Kenapa dia perlekehkan pulak?

Jawapan aku mudah. Pertama, sebab Ustaz Azhar Idrus seperti yang umum tahu, cenderung ke arah PAS dan bukan UMNO. Populariti Ustaz Azhar sebenarnya meningkatkan populariti PAS. Semakin ramai anak muda mula menyantuni perjuangan PAS dek penangan Ustaz Azhar ini. Itu yang utama. Keduanya adalah hasil perasaan iri dan dengki. Belum pernah lagi selepas era Ehwal Islam, satu ceramah agama bisa menarik khalayak berjumlah puluhan ribu orang untuk tekun mendengar dan menggali intipati kuliah. Mashitah sendiri kalau berceramah tak ramai mana pun yang datang - walaupun kini dia pakai agak seksi bagi sorg muslimah. Siap cukur kening lagi tu. Malah, rancangannya di Oasis juga dikhabarkan tidak mendapat rating yang tinggi. Rancangan Ustaz Don Daniyal - yang juga menyanjungi Tuan Guru Nik Aziz - lebih tinggi ratingnya banding Doktor seksi kita. Cuma tunggu masa je bilakah Ustaz Don akan jadi mangsa belasahan Mashitah pulak.

Kepada Mashitah, tolong jangan jadi karut. Sepatutnya sebagai seorang YANG MENGGELARKAN DIRINYA PENDAKWAH, anda patut gembira melihat anak2 muda ini dekat dengan Islam - tak kira la siapa yang bawak pun. Bila anda bersuara sebegini, ia menampakkan dengan jelas hasad dengki anda yang tertanam - mungkin didorong canaian "tarbiyyah" UMNO.

Plus, aku nak dengar apakah pandangan Mashitah ni pasal kuliah K-Pop ala Najib kat Putrajaya haritu. Atau penganjuran konsert dangdut kat Parit Raja bersebelahan dengan pentas kuliah Ustaz Azhar.

Kalau Mashitah ni pendakwah sejati, hanya akan ada satu jawapan. Soalnya, sejatikah dia?

Persona

KOTA Mekah sedang dilitupi malam. Malam yang pekat sehingga sukar melihat orang berjalan amat terasa akan kesunyiannya.


Sayup-sayup kedengaran pada malam itu suara Nabi saw memecah kesunyian dengan bacaan ayat-ayat suci al-Quran di dalam rumah baginda. Di luar rumah baginda seolah-olah ada bayang-bayang manusia sedang mengintip.

Ketegangan pada masyarakat Mekah dirasai sejak Nabi saw keluar berdakwah di siang hari mengajak mereka kepada jalan yang benar. Tetapi tentangan kian bertambah hebat, namun Nabi berpantang undur dan ini menggugat ketenangan hati orang-orang besar dan ternama quraisy, malahan juga sebilangan pengikut Nabi saw.

Orang-orang Quraisy kini telah memikirkan satu rencana penentangan kepada Muhammad pada siang hari. Manakala orang-orang Islam menebalkan keimanan di dalam hati mereka agar tidak akan lemah menghadapi tekanan-tekanan musuh Islam itu.

Pada masa itu, ketika Nabi saw membaca al-Quran di luar rumah baginda terdapat tiga bayangan manusia iaitu orang-orang ternama Quraisy yang datang dari arah yang berlainan.

Masing-masing memikirkan baginda bersendirian tanpa ada siapa yang melihat. Sebenarnya mereka ingin mengetahui apakah yang dikerjakan oleh Nabi saw di tengah malam itu.

Ketiga-tiga mereka ialah Abu Jalah, Sufyan bin Harb dan Akhbas bin Syarik.

Suara Nabi Muhammad saw yang berkumandang membaca ayat suci al-Quran itu telah mempersonakan mereka, meresap menusuk mempengaruhi jiwa masing-masing tanpa disedari telah menitiskan air mata, terlupa dirinya sebagai tokoh musyrik yang selalu menentang Nabi.

Setelah tersedar daripada terpesona itu barulah disedari air mata yang membasahi pipi. Namun antara mereka bertiga masih tidak menyedari bahawa baginda tidak berkeseorangan hanya kepekatan malam yang gelap itu yang memisahkan mereka bertiga. Setelah mengusap air mata, mereka pun berlalu ke arah datangnya dahulu dengan senyap-senyap agar tidak ada orang lain tahu.

Tanpa diduga, mereka bertiga bertemu, tidak seorangpun membuka bicara, mungkin kerana takut didengari orang lain. Tetapi dalam hati masing-masing sudah meneka akan apa yang telah dilakukan kawannya.

”Engkau mendengar ayat-ayat Quran yang dibaca Muhammad ketika bersolat sepanjang malam sampai terbit fajar?”

”Bukankah itu yang berlaku?” demikian Abu Jahal bertanya.

”Benar, aku kira engkau juga demikian,” jawab Sufyan bin Harb.

Abu Jahal tidak menjawab, diam, tetapi wajahnya segera berubah kerana kata-kata Akhnas.

”Kita membohongi diri sendiri dan menyalahi akal. Sesungguhnya, ayat-ayat yang kita sama-sama dengar dari Muhammad itu memang indah sekali. Aku terpesona oleh isinya,” demikian kata Akhnas.