Jumaat, 16 November 2012

bawah PAR

http://anakmudamalaysia.com,12 Nov 2012


Kenyataan Terbuka

12 November 2012

Saham Felda Bawah Paras Harga Penyenaraian – Kecelakaan yang Sudah Dijangka!

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) mengulangi pendirian awal betapa bahayanya tindakkan kerajaan menyenaraikan kepentingan Felda di pasaran saham. Kerugian seperti yang berlaku hari ini sudahpun dijangka dan kerajaan terlalu biadap terhadap rakyat khususnya warga peneroka apabila terus memperdagangkan Felda di pasaran saham.

Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGV) hari ini buat pertama kalinya diniagakan di bawah RM4.55 paras penyenaraian iaitu pada harga RM4.53. Warga Felda juga sebenarnya sudah mula mengalami kerugian sejak saham Felda merundum di bawah paras RM4.70 mengambil kira kos dan faedah pinjaman. Harga pasaran bagi saham Felda hari ini yang berlegar sekitar RM4.50 – RM4.59 pula menjadi mimpi ngeri buat peneroka apabila ditinggalkan rugi tanpa jalan keluar.

SAMM dengan tegas menyatakan bahawa warga Felda telah ditipu oleh kerajaan pemerintah. Tiada jaminan untuk tidak rugi dalam pasaran saham namun kerajaan telah menghasut warga Felda supaya menurunkan tandatangan pinjaman. Akhirnya hanya segelintir pemilik saham ‘express’ mendapat keuntungan luar biasa apabila menjual saham ketika harganya tinggi, manakala pemegang saham majoriti terpaksa menanggung rugi apabila ‘pertahan’ saham Felda kerana ini sahaja harta warga peneroka untuk dipertahankan.

SAMM menggesa satu badan siasatan perlu diwujudkan untuk melihat siapakah yang mengaut keuntungan luar biasa di sebalik FGVH diniagakan. Apakah benar Isa Samad mendapat RM puluhan juta dalam masa yang singkat?

Bailout Lonjakkan Harga Saham

Jika September lalu Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) telah berkorban membeli sebanyak 2.2juta saham demi melonjakkan harga saham FGVH, kini lembaga mana pula yang akan bailout FGVH? Apakah giliran Lembaga Tabung Haji? Sedangkan KWSP sendiri tidak jelas justifikasinya untuk membeli saham FGVH yang dijangka tidak mampu bangkit berdasarkan pasaran dan kehendak semasa, termasuklah dari sudut fundamental yang tidak stabil. Wang simpanan pekerja seolah-olah telah dilaburkan ke longkang dan wang mengalir tanpa kembali – rugi!

Sekiranya rakyat punya hak untuk menentukan ke mana halatuju pelaburan KWSP, KWAP, Tabunghaji, Perkeso, LTAT, maka sudah pasti pelaburan ke atas Felda adalah halatuju yang paling dielakkan kerana kerugian yang sudah dijangka ini.

Itulah padahnya sebuah kerajaan Umno yang ego, bongkak, takbur, bodoh sombong yang tidak mendengar kata yang akhirnya menyusahkan orang yang sudah sedia susah. Keringat warga peneroka zaman berzaman membangun Felda umpama tidak lagi bernilai di mata Kerajaan. Apakah ini maksud sebenar ertikata membela rakyat? Apatah lagi ‘jauh panggang dari api’ untuk membela melayu kerana hanya kroni dan konglomerat sahaja yang dibela setakat ini.

SAMM juga menggesa keras supaya kerajaan bertanggungjawab di atas kerugian yang dialami dan bertindak segera mengeluarkan FGVH dari pasaran saham dengan kadar casualties paling minima. Tidak guna lagi menunggu kerana kerugian dan kecelakaan ini sememangnya sudah dijangka dan terus dijangkakan.

Bagi SAMM, tidak mustahil warga peneroka akan merempat di tanah sendiri akhirnya dan terpaksa menjadi kuli bekerja keras untuk terus memberi kekayaan  kepada ‘tuan tanah’ yang baru merujuk kepada pemilik mutlak saham Felda apabila ianya ‘diselamatkan’. Benarlah tekaan rakyat mengenai nasib Felda, dimulakan oleh Tun Razak, dan diakhiri oleh Najib Tun Razak. Begitulah nasib Felda.

Sekian

Azlan Ishak
Penyelaras Kebangsaan
Segmentasi Felda dan Luar Bandar
Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)

Ahad, 11 November 2012

R I B A


Artikel ini adalah terjemahan dari buku karangan Sheikh Imran yang bertajuk Prohibition of Riba in The Quran and Sunnah yang sedang saya terjemahkan. Bab yang baru saya terjemahkan ini amat menarik dan saya mahu berkongsi disini dengan rakan-rakan. Insyaallah apabila selesai terjemahan keseluruhan, ebooknya akan saya muat-naikkan di laman SD ini.


FAEDAH BANK DAN RIBA - BEBERAPA PENDAPAT YANG BERCANGGAH


Shaikh Muhammad al-Ghazzali (rahimahullah), sarjanaIslam Mesir yang dihormati yang mana telah melawat New York sebelum kematiannya, telah memutuskan bahawa faedah bank adalah tidak riba kerana bank-bank melaburkan wang mereka dan membayar faedah daripada keuntungan dari pelaburan-pelaburan mereka. Oleh itu beliau telah menyamakan faedah bank dengan dividen yang dibayar kepada pemegang-pemegang saham syarikat. Sebenarnya bank-bank adalah institusi kewangan yang meminjamkan wang dengan faedah. Mereka tidaklah selalunya melaburkan wang. Prinsipal didalam pelaburan adalah pelabur akan menerima sebahagian dari keuntungan, jika perniagaan tersebut mendapat keuntungan, akan tetapi mereka juga akan berkongsi jika berlaku kerugian. Apa yang bank lakukan adalah meminjam wang dari penyimpan dengan kadar faedah yang rendah dan kemudian meminjamkannya kepada pihak lain pada kadar faedah yang lebih tinggi. Perbezaan antara apa yang dipinjam oleh bank dan faedah pinjaman tersebut akan dikira oleh pihak bank sebagai keuntungan mereka. Adakalanya, walaupun amat jarang sekali, pihak bank terpaksa membayar faedah yang lebih tinggi kepada penyimpan-penyimpan berbanding dengan pinjaman yang diberikan oleh pihak bank. Ini adalah salah satu sebab mengapa adakalanya bank-bank terpaksa ditutup.


Keputusan yang telah dibuat oleh Shaikh Ghazzali, mungkin, adalah dengan pemahaman yang salah didalam caramana bank-bank beroperasi. Jika pihak bank melaburkan wang mereka dan bukannya meminjamkannya, pasti ianya mempunyai kesan yang amat besar kepada pasaran. Harga-harga akan turun dengan serta merta. Sebabnya mengapa bank-bank tidak mahu melaburkan wang mereka adalah kerana pelaburan adalah satu bentuk perniagaan, dan seperti apa jua bentuk perniagaan, ianya melibatkan risiko. Risiko pula membuka kemungkinan untuk mengalami kerugian. 


Mufti Mesir yang telah dilantik oleh pihak kerajaan, Shaikh Tantawi, yang mana sekarang ini telah dilantik oleh kerajaan Mesir sebagai Shaikh al-Azhar, juga mempunyai pandangan yang sama bahawa faedah bank bukanlah riba. Beliau telah memberikan fatwa sepertimana telah tersiar didalam surat khabar Mesir, Al-Ahram, pada 8 September, 1989, telah mengishtiharkan bahawa ianya adalah halal, dibawah hukum-hukum Islam, faedah keatas simpanan-simpanan dan juga pada sijil-sijil deposit yang telah dikeluarkan oleh pihak bank. Ianya dikenali di Mesir sebagai sijil-sijil pelaburan. Pelaburan sebegitu mungkin mempunyai kadar keuntungan yang berbeza, akan tetapi oleh kerana ianya adalah imun atau terselamat dari kerugian yang mana merupakan pelaburan tanpa risiko, maka oleh itu ianya juga adalah riba.


NABI - WANG PALSU - INFLASI DAN RIBA

Terdapat mereka-mereka yang kononnya digelar sarjana Islam yang berpegang dengan pendirian yang agak luar biasa bahawa 'faedah bank' itu dibolehkan kerana ia dapat menampung kerugian yang dialami disebabkan oleh inflasi. Ini jelas palsu! Pertamanya 'faedah' atau riba itu sendiri adalah punca kepada sumpahan kepada ekonomi moden yang dipanggil inflasi. Inflasi adalah makhluk ciptaan ekonomi moden yang berlandas faedah. Ianya tidak wujud sebelum munculnya kapitalisme moden yang berlandaskan riba.

Keduanyafaedah memberikan kesan yang lebih lagi dari sekadar menampung inflasi yang dijangkakan. Bank-bank memang menjangkakan inflasi tetapi masih beroperasi untuk mendapatkan keuntungan. Bank-bank juga dengan dibantu oleh institusi-institusi seperti Bank Simpanan Persekutuan (Federal Reserve Bank di Amerika Syarikat dan juga Bank Negara dinegara-negara lain) yang mana akan masuk campur untuk memastikan inflasi tidak akan merosakkan industri perbankan itu sendiri. Sebenarnya bank-bank membuat lebih banyak keuntungan berbanding perniagaan yang lain. Dan mereka mendapatkan kebanyakan pendapatan mereka dari pembayaran faedah yang dibuat oleh peminjam-peminjam pinjaman jangka panjang. Falsafah ekonomi yang membenarkan ini adalah falsafah yang berpendapat bahawa wang itu sendiri mesti mempunyai harga. Oleh sebab itu wang boleh, dengan sendirinya tanpa sebarang usaha atau penat lelah manusia, boleh menjanakan wang yang lain pula. Al Qur'an telah memberikan falsafah ekonomi yang amat berbeza yang mana menyatakan bahawa ganjaran (ekonomi dan sebaliknya) senantiasa berkait dengan usaha dan penat lelah manusia:

Dan bahawa sesungguhnya tidak ada (balasan) bagi seseorang melainkan (balasan) apa yang diusahakannya.
(Al Qur'an: al-Najm:- 53:39)
Ketiganya, inflasi berkait secara langsung kepada bekalan wang didalam ekonomi, dan juga kepada permintaan barangan dan perkhidmatan. Yang mana sebelum ini ianya Allah SW Yang telah menentukan rizq (bekalan wang) dan Yang memberikan wang yang sebenar sebagai penyimpan nilai (iaitu dinar emas, dirham perak, gandum, barli, kurma, malah garam dll.), didalam ekonomi moden berlandaskan riba, ianya pihak bank dan kerajaan yang menentukan bekalan wang. Mereka telah berjaya melakukannya dengn cara mensekularkan wang melalui penciptaan wang palsu didalam bentuk wang kertas yang tidak boleh ditukarkan dengan wang yang sebenar, dan kemudiannya meyakinkan umat manusia yang jahil untuk menerima wang palsu itu sebagai penyimpan nilai yang boleh diterima. Ini adalah tipu muslihat. Ianya gharar. Ianya riba!


Tetapi mereka sekarang telah terperangkap dengan makhluk yang mereka sendiri ciptakan. Mereka telah mencuba untuk melakukan kerja terbaik sebagai pembekal wang berbanding yang dilakukan sendiri oleh Allah SW (dan kami meminta perlindungan daripada Allah SW daripadanya).

Jika wang boleh dicipta oleh kerajaan (sebagai contohnya) maka jumlah wang yang dicipta secara palsu ini boleh dikawal didalam ekonomi, malah ianya mesti dikawal. Amat jarang ianya, mungkin tidak pernah ianya dikawal pada hari ini sebagai mana ianya sepatutnya dikawal. Disitulah terletaknya permulaan kepada sumpahan inflasi. Milton Friedman, ahli kewangan ekonomi, bersetuju:



Ianya mengikut... Inflasi itu senantisa dan dimana sahaja didalam fenomena kewangan dalam ertikata ianya adalah dan boleh dihasilkan hanya dengan penambahan dengan pantasnya jumlah wang berbanding jumlah yang keluar.

Bukan sahaja dollar Amerika tidak lagi mempunyai nilai tertentu kepadanya, ia telah dicetak dengan terlalu banyak hinggakan ianya sekarang bergantung sepenuhnya kepada permintaan luar biasa akan matawang tersebut (dari negara lain) untuk mengelakkan ianya jatuh dalam bentuk inflasi.

Thomas Jefferson, seorang pemimpin Amerika, sarjana dan yang berwawasan, telah mengutuk bank-bank pada tahun 1816 kerana melakukan apa yang kerajaan Amerika telah lakukan sekarang ini:


Saya dengan ikhlasnya percaya... bahawa institusi perbankan adalah lebih merbahaya dari barisan tentera-tentera; dan prinsipal menggunakan wang yang mana perlu dibayar oleh generasi akan datang itu, dibawah nama pembiayaan, adalah penipuan masa depan pada skala yang besar.


Beliau telah meminta nilai tertentu diberikan kepada dollar. Beliau telah melakukannya didalam debat mengenai fungsi sepatutnya kerajaan Amerika dari segi kewangan:

Jika kita menentukan bahawa dollar akan menjadi unit (matawang) kita, kita perlulah menyatakan dengan tepat apakah dollar itu.

Sehinggalah ke tahun 1920an kerajaan Amerika telah menghormati desakan untuk menetapkan nilai matawang dollar tersebut. Wang kertas didalam bentuk sijil-sijil emas menyatakan:

Sijil ini mengesahkan bahawa terdapat simpanan didalam Perbendaharaan Amerika Syarikat (Treasury of United States) dua puluh dollar didalam bentuk syiling emas yang boleh dibayar kepada pembawa atas permintaan.




Sesiapa sahaja boleh pergi ke bank dan menebus wang kertas dengan wang yang sebenar dalam bentuk syiling emas. Kemudiannya inskripsi ini telah ditukar. Ianya menyatakan:


Boleh ditebus dengan wang yang sah di Perbendaharaan Amerika Syarikat, atau di mana-mana Bank Simpanan Persekutuan (Federal Reserve Bank).



Inskripsi baru itu adalah untuk mengurangkan hak pemegang matawang kertas untuk bebas menukarkannya kepada emas dengan tukaran yang tertentu. Pada hari ini pada matawang Amerika itu tertulis:


Wang ini sah diperlakukan untuk semua hutang-hutang, awam dan juga persendirian.


Ianya mungkin sah, tetapi ianya teramat tidak bermoral, kerana ia tidak boleh ditebus dengan nilai yang sebenar (iaitu emas atau perak dll.). Tiada bank, termasuklah Perbendaharaan Amerika Syarikat atau Bank Simpanan Persekutuan (Federal Reserve) sekalipun yang akan menebus dollar Amerika dengan emas. Jika wang kertas dollar itu mempunyai nilai sebenar, ianya terletak didalam kertas itu sendiri. Akibatnya, terletaknya nilai itu adalah dengan apa yang dikehendaki oleh pasaran itu sendiri. Ini adalah tipu daya. Ini adalah salah. Ianya penipuan! Ianya adalah riba!

(Komen Helmis - Ianya tiada beza dengan wang ringgit yang kita gunakan dari awal pengeluarannya hingga ke hari ini)

Wang palsu samada kertas, plastik ataupun elektronik (iaitu wang fiat) tidak dapat dielakkan dari ketidakstabilan kerana, sebagai contohnya, ianya amat terdedah kepada spekulasi. Komuniti Eropah telah mengambil langkah yang berani untuk cuba mewujudkan satu matawang utama untuk keseluruhan komuniti. Jika ini berjaya, akan membentuk langkah kearah yang betul. Dan ia akan memberi pengajaran kepada umat Islam yang menyatakan bahawa mereka pengikut Nabi SAW. Ia akan membentuk asas kepada peringkat kedua yang mana satu matawang yang boleh ditukarkan kepada emas itu dikembalikan. Eropah tidak berjaya, dan mungkin tidak akan berjaya, kerana kuasa transaksi spekulasi didalam dunia pasaran matawang sekarang ini telah melebihi kuasa kerajaan-kerajaan untuk menghentikannya.

Oleh kerana itu, inflasi dan spekulasi, yang mana dengan hebatnya telah memenjarakan umar manusia, adalah makhluk dari dosa-dosa kita sendiri yang telah meninggalkan matawang yang dicipta oleh Allah SW itu sendiri. Hanya matawang itu sahaja (yang telah diciptakan oleh Allah SW) yang terlindung atau imun dari ketidakstabilan. Oleh itu hujah yang menyatakan kredit ekonomi moden dibolehkan kerana ia dapat menampung kerugian yang disebabkan oleh inflasi hanya telah menunjukkan betapa bahayanya pemahaman yang cetek mengenai perkara tersebut.

Apa yang perlu dilakukan oleh umat Islam jahil yang menggunakan hujah inflasi untuk membolehkan riba adalah untuk mengira nilai, dalam bentuk nilai emas, jumlah yang dipinjamkan dari bank, dan kemudian mengira jumlah yang sama, dalam bentuk nilai emas, jumlah yang perlu dibayar balik kepada bank. Jika terdapat perbezaan diantara keduanya yang mana jumlah yang perlu dibayar melebihi jumlah yang telah dipinjam, maka itu adalah bukti riba yang mana dilarang oleh Islam.

Kita juga perlu memerhaikan bahawa apabila Nabi SAW memerintahkan emas dengan emas dan jumlah yang sama dengan jumlah yang sama, implikasinya adalah pemberi pinjaman yang memberikan pinjaman 100 dinar emas pada tahun 1989 berhak mendapatkan kembali, pada tahun 1994, tidak lebih dari jumlah yang sama 100 dinar emas (iaitu jumlah emas yang sama) dari peminjam. Akan tetapi nilai 100 dinar emas yang dipinjamkan itu mungkin berubah pada tahun 1994, sebagai contohnya dengan jumlah gandum yang boleh dibeli dengannya. Harga gandum mungkin naik pada tahun 1994 kerana kekurangan gandum dipasaran. Jumlah 100 dinar emas yang sama itu tidak lagi boleh membeli jumlah gandum yang sama pada tahun 1994 sebagaimana jumlah yang telah dibeli pada tahun 1989. Disebalik itu, hukumnya tetap sama: 'emas untuk emas - jumlah yang sama dengan jumlah yang sama'! Akhir sekali ianya masa untuk kita memahami bahawa inflasi itu sendiri adalah satu bentuk riba. Malah ia sebenarnya adalah riba yang beransur-ansur merompak kekayaan kita tanpa diri kita sendiri menyedari yang kita sebenarnya kita telah dirompak. Mereka 'yang bijak' didlam ekonomi, yang pandai menggunakan sistem itu sendiri untuk kepentingan mereka, mendapat keuntungan yang banyak, melalui inflasi, dengan harga yang terpaksa dibayar oleh golongan jahil yang telah dihisap darahnya, yang mana senantiasa bekerja keras akan tetapi mendapat pulangan yang semakin lama semakin sedikit apabila wang kertas palsu ini berterusan hilang akan nilainya.

Ianya adalah perkara yang teramat kritikal pentingya yang mana umat islam perlu berhati-hati mempelajari ramalan Nabi SAW yang mana baginda telah meramalkan kejatuhan akan wang palsu sekular (iaitu wang kertas, plastik dan wang elektronik, dll.)

Abu Bakr bin Abu Maryam telah melapurkan bahawa dia mendengar Pesuruh Allah bersabda: Masanya akan tima keatas umat manusia dalamana tiada apa lagi (yang tinggal) yang boleh digunakan (atau memberi manafaat) simpanlah dinar dan dirham (syiling emas dan perak).
(Ahmad)

----------------------------------------------------------------------------------

Segala rujukan untuk artikel ini boleh dirujuk didalam buku asal karangan Sheikh Imran.

Dah ajal

Budak 11 Tahun Mati Dilanggar Lari Pemandu Audi Hitam.
Cerita ini menunjukkan betapa manusia sekarang apabila melakukan sesuatu yang salah selalu melarikan diri dan tidak mengaku.


Seorang budak perempuan yang baru berusia 11 tahun, Zhu Qian habis lewat pada hari kejadian kerana mempunyai kelas solekan di sekolah. Seorang saksi, Mr. Li menyatakan gadis ini berjalan dengan elok di atas jalan pejalan kaki tetapi sebuah kereta Audi yang memandu terlampau laju tiba-tiba menuju ke arah dia. 


Kereta Audi tersebut dipandu oleh remaja yang baru berusia 18 tahun, Zhu X telah melanggar lampu isyarat merah dan kerana terlampau laju dia langsung tak terkawal keretanya. Selepas melanggat budak tersebut, dia berhenti untuk dua saat sebelum terus beredar dari situ. Budak tersebut didapati terbuang sejauh 10 meter dan telah diheret sejauh 26.5 meter. Akhirnya Zhu X berjaya ditahan dengan keretanya kini dibawa untuk siasatan pada 10 malam hari kejadian di rumahnya.













Insaf.. masuk kotak antar India!

Dengan ekonomi dunia yang semakin merosot, segalanya menjadi tidak tentu bukan sahaja di India tetapi juga seluruh dunia. Tetapi keadaan memang kritikal di India dengan 3,000 orang kanak-kanak dijangka meninggal dunia setiap hari kerana kebuluran, kemiskinan atau penyakit. Jadi kita yang masih mampu itu, bersyukur dengan segalanya.










Gaji MP



So, mari kita lihat berapa gaji dan elaun yang diberi pada orang orang ni semua. Orang-orang penting negara kita ni..

Aku mulakan dulu allowances untuk Agong dan Permaisuri Agong.

Elaun untuk Agong dan Permaisuri Agong

Ini adalah dibawah Undang-undang Malaysia Akta 269 (Akta Peruntukan Diraja 1982).
Ini budget tahunan untuk Agong. Akan dibayar secara bulanan kepada Agong. Selain dari elaun untuk Agong ni, mereka masih dapat elaun Sultan di negeri masing masing.

1. Privy Purse - RM360,000 (bermakna bulanan adalah RM30,000).
2. Elaun kerajaan - RM120,000 (bulanan sebanyak RM10,000)
3. Elaun diraja Istana Negara - RM144,000 (bulanan sebanyak RM12,000)

So, total setiap bulan seorang Agong dapat adalah sebanyak RM52,000 .

Elaun untuk Permaisuri Agong ialah

1. Privy Purse - RM67,200 (iaitu RM5,600 sebulan).
2. Elaun kerajaan - RM21,600 (RM1,800 sebulan).

Total sebulan Permaisuri Agong dapat ialah RM7,400.

Selain daripada tu, setiap tahun Agong dapat lebih RM53 million untuk perbelanjaan istana, sambutan tetamu dan untuk gaji pekerja dia. Breakdown nya adalah seperti berikut

1. Perbelanjaan istana dan sambutan tetamu - RM52,259,100
2. Gaji kakitangan istana - RM1,004,880

Elaun untuk bekas Agong dan bekas Permaisuri Agong

Aku tak pernah tau wujud nya elaun ni. Bermakna setiap bekas Agong yang tukar setiap 5 tahun tu akan dapat elaun bekas Agong dan bekas Permaisuri Agong. Ini adalah dibawah peruntukan Undang-undang Malaysia Akta 270 (Akta Istana Negara Elaun-elaun Diraja 1982) pindaan 2006.

Dibawah akta ni elaun akan dibayar kepada bekas Agong dan bekas Permaisuri Agong setiap bulan untuk seumur hidup. Contoh nya lah kan , macam Sultan Azlan (bekas Agong), selain dari elaun Sultan dia dapat tiap bulan, dia juga dapat elaun bekas Agong.

1. Elaun Diraja Istana Negara untuk bekas Agong - RM15,180 sebulan.
2. Elaun Diraja Istana Negara untuk bekas Permaisuri Agong - RM4,500 sebulan.

Boleh dikatakan kat Malaysia ni kebanyakan Sultan dah pun jadi Agong, just imagine berapa banyak kerajaan belanjakan untuk kesemua bekas-bekas Agong dan bekas-bekas Permaisuri Agong yang masih hidup?

Pencen khas untuk balu Agong

Ini adalah pencen untuk balu Agong. Bermakna kalau Agong tu meninggal semasa dia tengah jadi Agong, so balu dia akan dapat pencen ni. Contohnya pencen khas ni Siti Aishah dapat sebab Sultan Selangor mati masa tu dia tengah jadi Agong kan . Kira untung lah Siti Aishah ni sebab dapat pencen khas. Anyway, ini adalah di bawah Undang-undang Malaysia Akta 223 (Akta Pencen Khas Raja Permaisuri Agong 1979).

So, ini lah yang Siti Aishah dapat.

1. Pencen seumur hidup - RM4,500 sebulan.
2. Kereta (cukai jalan dan bayaran pendaftaran percuma) atau wang pukal RM250,000 untuk kereta. Juga dapat RM2,590.87 sebulan untuk driver dan maintenance of car.
3. Rumah Kerajaan yang akan disenggara oleh Kerajaan atau wang pukal RM750,000.

Elaun Sultan dan kerabat (contoh Kedah)

Elaun untuk Sultan dan kerabat kat setiap negeri adalah dibawah peruntukan negeri masing-masing. Setiap negeri ada Enakmen Peruntukan Diraja. Ini contoh untuk Kedah. Basically, kat negeri negeri lain pun lebih kurang sama juga amount nya.

1. Elaun Sultan - RM52,600 sebulan.
2. Elaun keraian Sultan = RM15,480

So, setiap bulan Sultan (contoh disini ialah Sultan Kedah) ialah sebanyak RM68,080.

Untuk Sultanah pulak elaun nya adalah

1. Elaun Sultanah - RM12,000 sebulan
2. Elaun peribadi Sultanah - RM2,600 sebulan.

Sebulan Sultanah akan dapat RM14,600.

Elaun lain lain untuk kerabat ialah
Raja Muda - RM13,000
Raja Puan Muda - RM5,200
Tunku Bendahara - RM4,000
Bini Tunku Bendahara - RM1,250
Tunku Temenggung - RM3,500
Isteri Tunku Temenggung - RM900
Tunku Laksamana - RM3,000
Isteri Tunku Laksamana - RM600

Banyak lagi elaun untuk kerabat bergelar.

Selain daripada tu kerabat-kerabat lain pun dapat allowances juga. Contoh macam anak anak Sultan dapat allowace dalam RM1,000 sebulan and kerabat jauh sikit (bukan anak Sultan) dinamakan kerabat kategori 2 juga dapat allowace sebanyak RM500 sebulan.

Gaji dan allowances untuk Perdana Menteri, Menteri dan Ahli Parlimen

Ini semua adalah dibawah Undang-undang Ahli Parlimen (Saraan) pindaan 2005 ....

Gaji untuk Perdana Menteri, Menteri, MP adalah seperti berikut,

Perdana Menteri - RM22,826.65 sebulan
Timbalan Perdana Menteri - RM18,168.15 sebulan
Menteri-menteri Kabinet - RM14,907.20 sebulan.
Timbalan Menteri-menteri Kabinet - RM10,847.65 sebulan
Setiausaha Parlimen - RM7, 187.40

Ahli Dewan Negara - RM6,508.59
Ahli Dewan Rakyat (ni kira MP lah) - RM4,112.79

Ini formula untuk calculate pencen bekas MP.

Pencen:
1/144 x tempoh perkhidmatan (bulan) x Gaji

Minimum pencen dapat ialah separuh dari gaji MP. Bermakna kalau jadi MP satu penggal pun akan dapat pencen paling sikit pun RM2, 056.40. Lagi lama jadi MP lagi banyak pencen dia akan dapat.

Gratuity:
1/48 x Gaji x 12 x tempoh perkhidmatan (bulan)