Isnin, 24 Jun 2013

qasidah

Hayatilah makna sebahagian qasidah yang mereka sering dendangkan ini...

سالك بجاه الجدود ۰۞۰ والی يقيم الحدود
فينا ويکفی الحسود ۰۞۰ ويدفع الظالمين
Kami meminta kepadaMu, demi kedudukan nenek moyang kami yang tinggi disisiMu, akan pemimpin yang menegakkan hudud (undang2 Allah) untuk kami, menjaga kami daripada orang-orang yang dengki, dan melindungi kami dari kezaliman.

يزيل للمنكرات ۰۞۰ يقيم للصلوات
يأمر بالصالحات ۰۞۰ محب للصالحين
Pemimpin yang menghapuskan kemungkaran, mendirikan solat, menyuruh perkara-perkara yang baik, dan mencintai orang-orang soleh

يزيح کل الحرام ۰۞۰ يقهر کل الطغام
يعدل بين الانام ۰۞۰ ويؤمن الخائفين
Pemimpin yang menghapuskan perkara haram, mengawal mereka yg jahat, pemimpin yang adil sesama makhluk, dan memberi keamanan kepada orang-orang yang berada dalam ketakutan.

Inilah doa yang mereka ajukan kepada Raja segala raja yang Maha Mendengar lagi Maha Melihat.

Ingat

Hebat memperkatakan rasuah, tetapi sedekah kurang disalurkan ....
Teguh mengkritik kepimpinan, tetapi amanah kita yg kecil pun tidak dipraktik ... 
Cekal mencari kesalahan orang, tetapi tidak mahu menutup aib orang ... 
Kental bercakap soal islam, tetapi diri sendiri masih byk kekurangan ...
Cemerlang mengajak orang kepada islam, tetapi menjadi imam makmum enggan ...
Suka bermain di alam maya ,tetapi realiti tidak pernah berpijak di humi yg nyata ...
Pandai komen, tetapi tiada solusi diberikan ...

~~ Menilai diri .... peringatan diri ... istighfar selamat malam .... ~~

awal ke masjid

Ada seorang penuntut ilmu melihat gurunya sangat awal datang ke masjid menunaikan solat Subuh. Setiap kali dia datang ke masjid pada awal pagi, dia akan mendapati gurunya sudah lebih dahulu sampai.
Maka si murid bertanya kepada gurunya : " Wahai Tuan Guru, bolehkah Tuan Guru beritahu kepada saya teknik dan resepi datang ke masjid awal?"

Maka Sang Guru menjawab soalan muridnya dengan bertanyakan soalan :
" Adakah kamu sudah berkahwin? "
Si Murid menjawab : " Belum Tuan Guru"
Maka Sang Guru lalu berkata : " Berkahwinlah "

Mengikut arahan Tuan guru maka si murid tersebut terus berkahwin . Namun yang menghairankan dirinya, bukanlah dia semakin awal ke masjid, malah semakin lambat ke masjid. Maka , setelah beberapa hari keadaan berlarutan, dia lalu mengadu kepada gurunya tersebut .

" Tuan Guru menyuruh saya berkahwin, dan saya telah pun berkahwin dengan harapan akan semakin cepat ke masjid namun yang berlaku sebaliknya. Saya bukan semakin awal ke masjid malah semakin lambat".
Maka Tuan Guru menjawab : " Berkahwinlah satu lagi"

Terkejut dengan jawapan gurunya tersebut. Kalau seorang isteri sudah lambat ke masjid apatah lagi berkahwin dua. Namun , disebabkan patuh dengan arahan gurunya maka dia berkahwin pula dengan isteri yang kedua. Namun keadaan masih berterusan sedemikian. Malah lebih lambat. Dia tetap terkalah dengan gurunya yang sentiasa lebih awal berada di masjid.

Sekali lagi dia mengadukan perkara ini kepada gurunya. Maka jawapan yang diberikan oleh gurunya sangat memeranjatkan dirinya . Kata Tuan Guru :
" Kalau begitu, kahwinlah seorang lagi"

Maka beliau sekali lagi melaksanakan arahan gurunya tersebut. Pada satu pagi, ketika Tuan Guru datang ke masjid. Beliau terkejut melihat muridnya sudah berada di masjid. Lebih awal daripada dirinya.
Tuan Guru bertanya sambil tersenyum : " MasyaAllah, apa rahsia kamu datang awal ke masjid pada pagi ini? "

Jawab Si Murid : " Bukan setakat datang awal Tuan Guru, malah saya tidur di masjid terus. Rahsianya : Kahwin 3 . Pening kepala saya dengan semua, akhirnya masjidlah yang terbaik utk bermalam "
Tuan Guru tersenyum lalu berkata : " Alhamdulillah , kamu dah jumpa teknik dan rahsia datang awal ke masjid "

Takut ketawa


Masih ramai lagi manusia yang takut ditertawakan apabila dia ingin membuat suatu kenyataan atau mengutarakan suatu fakta. Dan tak kurang juga yang suka nasihatkan orang lain agar nanti jangan ditertawakan oleh orang-orang asing dan seumpamanya.

Kenapa kita perlu takut akan ditertawakan oleh orang lain jika kita mahu menyatakan suatu yang kita rasa benar? Apatah lagi suatu perkara yang langsung tidak menyalahi syariat agama. Sepatutnya kita lebih takutkan kemurkaan Allah dari ditertawakan orang.

Tidak kenal kah kita sifat atau perangai manusia yang suka mentertawakan orang lain ini perangai siapa?  Adakah para nabi datang berdakwah kepada manusia dengan mentertawakan orang lain?  Adakah para sahabat nabi juga suka mentertawakan orang lain?  Bukankah perangai suka mentertawakan orang lain itu selalunya adalah perangai orang-orang kafir dan orang-orang zalim?

"Sesungguhnya orang-orang yang derhaka, mereka selalu tertawakan orang-orang yang beriman."  [Surah Al-Muthaffifin : Ayat 29]

Sedangkan orang-orang beriman hanya akan mentertawakan orang-orang kafir di Hari Kiamat kelak.  

"Maka pada hari ini (Hari Kiamat), orang-orang yang beriman pula tertawakan orang yang kafir itu."  [Surah Al-Muthaffifin : Ayat 34]

Maka mengapa kita perlu takut, malu, segan, risau jika suatu yang kita perkatakan itu mungkin akan ditertawakan orang lain jika apa yang kita sebut itu tidak salah?  Dan walaupun kita tersalah atau tersilap kata sekali pun, kenapa kita perlu takut atau malu kepada manusia yang suka mentertawakan orang lain?  Perangai mereka pun sudah TIDAK BETUL dan BIADAP iaitu suka mentertawakan orang lain, mengapa kita perlu malu pula pada mereka?

Hanya ego dalam diri kita sendiri sebenarnya yang TIDAK SUKA orang lain mentertawakan kita. Mungkin kerana kita akan rasa jatuh standard, hilang air muka, merasa tidak dihormati dan seumpamanya.

Bukannya kita mati pun kalau ada orang tertawakan kita. Bukannya rugi apa pun. Malah mungkin kita dapat pahala pula jika mereka tertawakan kita sedangkan kita tidak salah. Bahkan mungkin pahala mereka pula yang kita dapat, tak ke bagus tu sebenarnya? :D

Jika kita buat silap sekali pun, orang lain yang beriman, berakhlak dan berilmu tidak akan MENTERTAWAKAN kita sedemikian rupa. Malah mereka mungkin cuba menegur kita dengan baik dan bijaksana. Tidak seperti orang yang tidak berakhlak yang kerjanya selalu mentertawakan orang lain dan hanya nampak salah orang lain saja.

Lain lah jika tertawa itu sebagai gurauan antara mereka yang sudah kenal mengenali. Yang mana ianya bukan bermaksud untuk mengejek dan menghina orang lain.

Lebih-lebih lagi Nabi Muhammad S.a.w sudah pesan, “Tidak beriman seorang daripada kamu sehingga dia mengasihi saudaranya seperti mana dia mengasihi dirinya sendiri.”  [Hadith Riwayat Bukhari]

“Orang mukmin itu dalam kasih sayang dan kemesraan serta simpati sesama mereka bagaikan sebatang tubuh. Jika mana-mana anggota tubuh mengalami kesakitan, maka seluruh tubuh akan merasainya.” [Hadith Riwayat Bukhari]

Bagaimana pula dengan kita. Suka mentertawakan orang lain? Suka tengok orang lain susah dan sakit? Tidak suka tengok orang lain senang?  Mahu dakwah orang lain kerana sayang ke kerana benci?

Semoga kita sama-sama dapat muhasabah diri. Pedulikan saja orang nak tertawakan kita, asalkan kita tidak lakukan suatu yang Allah murka, dan semoga kita dapat jauhkan diri dari berperangai suka mentertawakan orang lain, na'uzubillah.  :)


p/s:  Ya Allah, jauhkan lah kami dari berdosa dengan manusia dan makhluk lain, kerana kami bimbang dosa kami itu tidak akan dimaafkan oleh mereka .......  Ampunkan lah segala dosa kami, dan lembutkan lah hati manusia lain untuk memaafkan kesalahan-kesalahan kami pada mereka ....... amiin

Perang Hunain

Ustaz Abu Muhammad Harits,24 Jun 2013
Dengan pembebasan kota Makkah, jatuhlah sudah kerajaan berhala di tanah hijaz. Bangsa Arab mulai tunduk kepada Islam, dan mereka berduyun-duyun masuk ke dalamnya. Suku Hawazin yang mendengar peristiwa itu, merasa bimbang Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam akan mengerahkan pasukan kepada mereka. Mereka pun bersatu untuk menyerang baginda. Peristiwa ini pun meletus di Hunain, sebuah lembah yang terletak antara Makkah dan Thaif, pada bulan Syawal tahun ke-8 Hijrah.

Sebab-sebab Peperangan


Setelah Allah Subhanahuwata’la memberi kemenangan kepada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam dan kaum mukminin dengan takluknya Makkah, serta tunduknya masyarakat Quraisy, penduduk Tsaqif dan Hawazin pun ketakutan. Mereka yakin bahwa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam tentu akan menyiapkan pasukan menyerang mereka. Maka sebelum itu terjadi, mereka bertekad untuk mendahului serangan.

Akhirnya mereka bersepakat untuk itu dan mengangkat Malik bin ‘Auf An-Nashry sebagai panglima perang. Dia seorang pemuda berusia sekitar 30 tahun dan dikenal sebagai ahli perang. Maka  berkumpullah suku Hawazin, Tsaqif, Bani Hilal, Bani Jusyam, dan lain-lain. Di antara mereka ada Duraid bin Ash-Shimmah yang terkenal sangat ahli dalam peperangan, pendapat dan taktiknya sangat jitu. Tetapi dia sudah sangat tua dan buta, sehingga hanya dapat memberikan saranan dan arahan.

Adapun strategi yang diatur oleh Malik, sangat berbeza dengan keinginan Duraid. Malik berpendapat agar mereka membawa serta semua anak dan isteri juga harta benda. Menurut Malik, apabila seorang perajurit mengetahui sesuatu yang berharga dalam hidupnya (keluarga dan harta) ada di belakangnya, kalaupun terjadi kekalahan, dia tidak akan mungkin meninggalkan mereka jatuh ke tangan musuh. Sehingga dia akan berjuang sampai mati mempertahankan harta dan keluarganya.

Ketika hal ini didengar oleh Duraid, dia bertanya kepada Malik: “Ada apa ini, saya mendengar suara anak-anak, kaum wanita, dan binatang ternak dalam pasukanmu?”

Kata Malik: “Saya ingin menempatkan di belakang setiap laki-laki ada anak, isteri, dan harta mereka agar dia berperang mempertahankannya.”

Duraid berkata mencemuh: “(Itulah) penggembala kambing, demi Allah. Bukan untuk perang. Apakah itu akan dapat membela orang yang kalah? Sungguh, kalau kamu menang, itu semua tidak berguna bagimu selain laki-laki dan senjata. Kalau kamu kalah, berarti kmu telah mempermalukan keluarga dan hartamu.”

Tetapi Malik tetap dengan pendiriannya. Bahkan mengancam: “Wahai masyarakat Hawazin, kalau kalian tidak mentaatiku, aku akan bunuh diri di depan kalian.”

Orang-orang Hawazin terkejut, mereka berbisik satu sama lain: “Kalau kita tinggalkan Malik, dia bunuh diri padahal dia masih muda. Tapi kalau kita ikuti Duraid, dia sudah tua, tidak ada lagi perang bersama dia.”

Akhirnya mereka memilih Malik. Kemudian Malik berpidato membakar semangat pasukannya: “Sungguh, Muhammad belum pernah berperang sama sekali sebelum ini. Selama ini dia hanya melawan orang-orang yang tidak tahu bagaimana berperang, sehingga dapat mengalahkan mereka. Maka jika kamu bertemu mereka, pecahkan sarung pedang kamu dan seranglah mereka secara serentak dan tiba-tiba!!”

Akhirnya mereka pun berangkat membawa serta puluhan ribu ekor unta. Malik memerintahkan agar kaum wanita dan anak-anak diletakkan di atas unta-unta tersebut. Dengan cara ini, Malik sudah menjatuhkan mental lawan yang melihatnya kerana mereka akan mengira di belakangnya ada ratusan ribu pasukan. Taktik ini adalah salah satu sebab kemenangan Hawazin pada awal pertempuran.

Malik membawa pasukannya hingga tiba di lembah Hunain. Daerah ini sudah sangat dikenal oleh Malik sehingga dia dengan mudah menempatkan pasukannya untuk memusnahkan kaum muslimin dengan sekali serangan.

Malik mulai membagi pasukannya. Lembah dan bukit-bukit di sekitarnya menjadi tempat persembunyian dan perangkap yang sangat baik. Apabila lawan termasuk ke lembah, maka pasukannya yang ada di kanan kiri bukit akan menghujani mereka dengan panah dan batu. Apalagi perajurit Hawazin terkenal sebagai ahli panah dan tombak.

Persiapan Kaum Muslimin

Sebelum berangkat, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam menunjuk ‘Attab bin Usaid bin Abil ‘Uaish bin Umayyah yang ketika itu berusia sekitar 20 tahun tinggal di kota Makkah sebagai ketua dan Mu’adz bin Jabal sebagai pengajar bagi penduduk Makkah.

Setelah Rasulullah  Shallallahu ‘alaihi wasallam mendengar rencana penyerangan Hawazin ini, beliau mengirim ‘Abdullah bin Abi Hadrad sebagai mata-mata mengintai sejauh mana kesiapan orang-orang kafir tersebut. Lalu berangkatlah ‘Abdullah dan tinggal di tengah-tengah mereka sehari semalam atau lebih.

Tidak lama kemudian, ‘Abdullah kembali menemui Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam dan menceritakan apa yang dilihatnya. Tetapi boleh jadi maklumat yang disampaikannya tidak lengkap. Ada beberapa hal yang tidak tersampaikan oleh ‘Abdullah kepada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam termasuk taktik perang yang akan dilancarkan oleh Malik. Sehingga kurangnya maklumat ini menjadi salah satu sebab mundurnya pasukan muslimin pada awal pertempuran.

Rasulullah  Shallallahu ‘alaihi wasallam mulai menyiapkan pasukan. Terkumpullah 10.000 orang yang sebelumnya ikut bersama beliau dari Madinah untuk membebaskan Makkah. Kemudian ditambah dua ribu orang daripada penduduk Makkah yang baru masuk Islam.

Beliau juga meminjam beberapa puluh baju besi dan senjata kepada Shafwan bin Umayyah dan Naufal bin Al-Harits yang ketika itu masih musyrik.

Kisah Dzatu Anwath


Dahulu, orang-orang kafir Quraisy dan bangsa Arab lainnya mempunyai sebatang pohon sidr (bidara) yang sangat besar bernama Dzatu Anwath. Kebiasaan mereka dahulu, selalu menziarahinya setiap tahun dan menggantungkan senjata mereka di atas pohon itu, mengharapkan berkahnya. Mereka juga melakukan penyembelihan haiwan korban dan bertafakur selama satu hari di bawah pohon itu.

Ketika Rasulullah  Shallallahu ‘alaihi wasallam berangkat menuju Hunain, mereka melewati sebatang pohon yang dipuja oleh kaum musyrikin bernama Dzatu Anwath. Mereka menggantungkan di atasnya senjata-senjata mereka.

Maka mereka pun berkata: “Ya Rasulullah, buatkanlah untuk kami Dzatu Anwath sebagaimana mereka punya Dzatu Anwath.”

Mendengar perkataan ini, Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam berseru: “Subhanallah (Maha Suci Allah). Ini adalah ucapan yang sama seperti diucapkan Bani Israil: ’Buatlah untuk kami sebuah sesembahan sebagaimana mereka mempunyai beberapa sesembahan’.”

“Sungguh ini betul-betul sunnah. Kamu sungguh-sungguh akan mengikuti sunnah (jalan hidup) orang-orang sebelum kamu, sedemikian rapatnya.” (HR. At-Tirmidzi dan Ahmad)


Riwayat ini menunjukkan bahwa orang yang selama ini hidup di lingkungan yang rosak, lalu berpindah daripada lingkungan tersebut, masih tersisa dalam dirinya sebahagian daripada lingkungan buruk itu. Apalagi yang belum lama meninggalkan lingkungan buruk tersebut. Dan kita mesti ingat, kalau para sahabat yang baru masuk Islam saja demikian keadaannya, padahal mereka mendapat bimbingan langsung di bawah Rasulullah  Shallallahu ‘alaihi wasallam. Maka bagaimana dengan orang-orang yang datang sesudah mereka, yang lebih jahil dan lemah daripada mereka.

Kenyataan ini juga menunjukkan kepada kita betapa jijiknya kejahilan (terhadap ilmu agama). Seseorang itu mungkin saja terjerumus ke dalam kesyirikan kerana kejahilannya.

Pernyataan Rasulullah  Shallallahu ‘alaihi wasallam bahwa perkataan mereka itu adalah sunnah yang pernah dijalani oleh umat sebelumnya, memberi pengertian pula bahwa sebab yang menjerumuskan mereka dalam perbuatan syirik ini adalah tasyabbuh (meniru) kepada apa yang dianut oleh kebanyakan orang ketika itu.

Dari kisah ini pula kita pahami batilnya tabarruk (meminta berkah) kepada pohon-pohn kayu dan batu, kerana itu semua adalah perbuatan syirik. Apalagi Nabi Musa ‘Alaihissalam berkata, sebagaimana firman Allah Subhanahuwata’ala yang bermaksud:

“Patutkah aku mencarikan sembahan untuk kamu yang selain daripada Allah.” (Surah al-A’raf : ayat 140)

Demikian pula ungkapan yang diucapkan oleh Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam. Beliau menyamakan ucapan sebahagian sahabat yang baru masuk Islam itu sama seperti perkataan Bani Israil kepada Nabi Musa; kerana itulah hakikat kesyirikan meskipun lafaznya berbeza.

Seperti ini juga yang dilakukan oleh para penyembah kubur. Iaitu orang-orang yang meminta syafaat, berkah, rezeki, jabatan dan sebagainya kepada para penghuni kubur. Mereka mengatakan bahawa perbuatan mereka adalah tawassul dan mencintai wali, bukan syirik. Padahal sesungguhnya, para wali Allah Subhanahuwata’ala tidak redha diperlakukan demikian rupa oleh mereka.

Dari kisah ini juga kita lihat para sahabat dan Bani Israil tidak dikafirkan. Sebab, mereka segera berhenti dan tidak mewujudkan apa yang mereka minta kepada dua rasul yang mulia ini. Seandainya mereka tetap melanjutkan apa yang mereka minta, nescaya mereka jatuh kepada kekafiran.