IRONI DAN REALITI DI ZAMAN KITA!
Banyak rumah besar --- keluarganya makin kecil
Tingkat pendidikan makin tinggi --- akal sehat makin rendah
Sistem perubatan makin canggih --- kesihatan makin buruk
Travelling keliling dunia --- tak kenal dengan jiran tetangga
Pendapatan bertambah --- tak ada ketentraman jiwa
Kualiti ilmu tinggi --- kualiti emosi rendah
Manusia makin banyak --- rasa kemanusiaan makin menipis
Pengetahuan makin bagus --- kearifan makin berkurang
Perkahwinan makin meriah --- kesetiaan hampir punah
Banyak teman di dunia maya --- tak punya sahabat sejati
Minuman memabukkan makin banyak --- air bersih makin berkurang
Pakai jam tangan mahal --- selalu kekurangan waktu
Ilmu semakin tersebar --- adab dan akhlak makin lenyap
Al Qur’an banyak dihafal --- sedikit sekali yang mengamalkan
Belajar semakin mudah --- guru makin tak berharga
Teknologi informasi kian canggih --- fitnah dan aib makin banyak tersebar
Orang yang sedikit ilmu banyak bicara --- orang yang banyak ilmu terdiam
Akhir zaman… tampak jelas dihadapan kita ya ikhwah!
اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ جَهَنَّمَ وَمِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَمِنْ فِتْنَةِ الْمَحْيَا وَالْمَمَاتِ وَمِنْ شَرِّ فِتْنَةِ الْمَسِيحِ الدَّجَّالِ . .
“Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu dari siksa Jahannam, dari siksa kubur, dari fitnah hidup dan mati dan dari keburukan fitnah Al Masih Ad Dajjal” (HR. Muslim no. 588)
Wallahu A'lam
بِســمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْم اللهم اِنا نَجْعَلُك فى نُحُورِ أعداءِنَا و نَعُوذُ بِك مِن شُرُورِهِم, اللهم بَدِّدْ شَمْلَهُم و فَرِّقْ جَمْعَهم و شَتِّتْ كَلِمَتَهم و زَلْزِلْ أَقْدَامَهم و سَلِّطْ عليهم كَلْبًا مِن كِلَابِك يا قهَّار , يا جبَّار اِهزِم الكفارYa Allah, Kami guru kimi-A! SPM seMalaysia sesi 2023 mdoakan keCEMERLANGan anak didik kami dlm kimi-A! SPM skor A+ utk semua PELAJAR. امين. Salam kimi-A! itu M U D A H ان شآء الله A! ...Chem-is- TRY اهلا وسهلارمضان 1446
Selasa, 17 November 2015
Insan
Seorang perempuan yang bekerja di kilang daging. Suatu hari, semasa dia hendak menyelesaikan tugasan harian, dia masuk ke bilik daging sejuk beku, akan tetapi nasib nya tidak baik, pintu bilik sejuk itu tertutup dan dia terkunci dari dalam tanpa apa-apa alat untuk membantunya.
Walaupun dia menjerit dan mengetuk pintu sekuat hati, tiada seorang pun yang dapat mendengarnya. Kebanyakan pekerja sudah lama pulang, dan adalah mustahil untuk mendengar apa-apa di dalam bilik sejuk pada kawasan di luar bilik sejuk.
5 jam kemudian, sedang dia dalam helaan nafas kematian, seorang security guard di kilang tersebut membuka pintu bilik sejuk itu. Nasib nya baik kerana dia terselamat dari kematian pada hari itu. Setelah itu, perempuan itu bertanya pak guard itu bagaimana dia boleh buka pintu bilik sejuk itu walaupun ia bukan rutin pekerjaan hariannya.
Pakcik itu menjawab : "Saya telah bekerja di kilang ini selama 35 tahun, dan terdapat ratusan pekerja keluar dan masuk setiap hari, tetapi awak adalah segelintir yang akan menyapa saya pada sebelah pagi dan akan menyapa selamat tinggal kepada saya pada sebelah malam setiap hari anda meninggalkan kerja. Kebanyakan dari mereka melayan saya seperti saya tidak pernah wujud.
Hari ini, sebagaimana anda bila masuk ke kerja dan juga hari-hari sebelumnya menyapa saya dengan sapaan ringkas "Hello". Tetapi malam ini selepas waktu kerja, saya berasa pelik kerana saya tidak mendengar sapaan "Bye. Jumpa lagi esok". Jadi, saya merasakan saya perlu check di sekitar kilang.
Setiap hari saya akan mengharap sapaan "hi" dan "bye" dari anda kerana anda mengingatkan bahawa saya masih seorang insan. Dengan tidak mendengar ucapan selamat tinggal hari ini, saya dapat mengagak mungkin ada sesuatu yang terjadi.
Sebab itu, pakcik mencari awak di merata tempat.
Pengajaran untuk diri:
Jadilah seorang yang merendah diri, penyayang dan hormat pada setiap individu di sekeliling. Cubalah untuk memberi kesan kepada setiap orang yang melalui perjalanan hidup dgn anda, kerana anda tidak tahu apa akan terjadi di masa depan. Biarlah cerita ini menjadi satu inspirasi.
Fikir fikirknlah..👍🏻
Walaupun dia menjerit dan mengetuk pintu sekuat hati, tiada seorang pun yang dapat mendengarnya. Kebanyakan pekerja sudah lama pulang, dan adalah mustahil untuk mendengar apa-apa di dalam bilik sejuk pada kawasan di luar bilik sejuk.
5 jam kemudian, sedang dia dalam helaan nafas kematian, seorang security guard di kilang tersebut membuka pintu bilik sejuk itu. Nasib nya baik kerana dia terselamat dari kematian pada hari itu. Setelah itu, perempuan itu bertanya pak guard itu bagaimana dia boleh buka pintu bilik sejuk itu walaupun ia bukan rutin pekerjaan hariannya.
Pakcik itu menjawab : "Saya telah bekerja di kilang ini selama 35 tahun, dan terdapat ratusan pekerja keluar dan masuk setiap hari, tetapi awak adalah segelintir yang akan menyapa saya pada sebelah pagi dan akan menyapa selamat tinggal kepada saya pada sebelah malam setiap hari anda meninggalkan kerja. Kebanyakan dari mereka melayan saya seperti saya tidak pernah wujud.
Hari ini, sebagaimana anda bila masuk ke kerja dan juga hari-hari sebelumnya menyapa saya dengan sapaan ringkas "Hello". Tetapi malam ini selepas waktu kerja, saya berasa pelik kerana saya tidak mendengar sapaan "Bye. Jumpa lagi esok". Jadi, saya merasakan saya perlu check di sekitar kilang.
Setiap hari saya akan mengharap sapaan "hi" dan "bye" dari anda kerana anda mengingatkan bahawa saya masih seorang insan. Dengan tidak mendengar ucapan selamat tinggal hari ini, saya dapat mengagak mungkin ada sesuatu yang terjadi.
Sebab itu, pakcik mencari awak di merata tempat.
Pengajaran untuk diri:
Jadilah seorang yang merendah diri, penyayang dan hormat pada setiap individu di sekeliling. Cubalah untuk memberi kesan kepada setiap orang yang melalui perjalanan hidup dgn anda, kerana anda tidak tahu apa akan terjadi di masa depan. Biarlah cerita ini menjadi satu inspirasi.
Fikir fikirknlah..👍🏻
Bila banjir kilat...
Kalau DRIVE nampak AIR BANJIR.. nak REDAH TAK?
Ini sedikit perkongsian BERGUNA dari Datuk Ir.Mohamad bin Dalib (Pengarah Kejuruteraan Automotif, JPJ Putrajaya) berkenaan satu soalan diatas dahulu ..Sahabat2ku yg DRIVING.. WAJIB BACA..
Nota :
1- Kalau nampak air banjir di depan, berenti dulu utk nilaikan kedalaman..
2- Standard Ekzos kereta dibina pada 7-8 inci dari tanah, so, tgk kereta di depan yg redah air, tenggelam tak ekzosnya.. amati sampai kereta tersebut naik ke kawasan darat di hadapan.. maka anda akn dpt tahu kedalaman air yg anda akn redah.
3- kalau paras air bawah dr ekzos, maka OKAY, boleh REDAH..xda masalah, tapi jgn laju sgt..
4- klu bunyi 'tepukan air' bawah lantai kereta, itu perkara biasa, sama spt anda naik bot.. cuma maintain kelajuan OPTIMUM (x laju, tak perlahan) utk elak kereta anda diolak 'ombak' air ni dan mengubah haluan ke bahu jalan.. pertimbangkan sama 'ombak kereta' yg anda hasilkan pada pengguna lain..
Kalau AIR BANJIR lebih tinggi dari EKZOS (tapi taklah sampai kereta anda merodok air mcm kapal selam mcm keadaan contoh kereta perdana tahun lepas, anda perlu pertimbangkan.. klu tiada pilihan utk meredah, maka, ada CARAnya :
5- Kalau kereta manual, pastikan anda di gear 1 dgn RPM lebih dari 2500.. jgn cuba kurangkan dari itu atau jgn slowkn RPM ketika redah air..
6- kalau SLOWkan, air akn DISEDUT melalui ekzos anda ke enjin.. Inilah PUNCA kenapa kereta anda mati ketika meredah air banjir.
7- kalau Auto Transmission, masukkan ke gear Low, then redah air perlahan2 pada kelajuan yg sesuai
8- Utk maintain RPM Tinggi dgn kelajuan yg rendah (tak laju & terkawal) ketika redah air, bagi kereta Manual, main2 atau control Clutch kaki.. biasanya RPM tersebut pada gear 1 sudah mencukupi..
9- Untuk kereta Transmisi Auto, main2 dgn handbrake supaya anda dpt kawal kelajuan kereta ketika meredah air (PASTIKAN anda sentiasa tekan BUTANG release pada Handbrake, JANGAN lepas supaya brake anda tak Locked)
Biasanya, jarak Optimum utk praktis diatas ialah kurang dr 250 meter. Banjir Kilat biasanya kurang dari 50 meter.
Ada 2 lagi TIPS TAMBAHAN & PENTING dari saya :
1- pastikan laluan CLEAR dl sblum redah.. Jika PERLU tunggu, maka TUNGGU. kang klu kena slow ada org melintas atau kereta stop di hadapan, kita pun akan tersangkut skali..
2- Lepas naik ke DARATan, UJI BREK ANDA.. kemungkinan besar brek tiada cengkaman sebab basah.. Cara nak keringkan, pandu perlahan2 (hadkan pada 10-15 kmj) smbil tekan pedal Minyak & Brek serentak. Ini bg menghasilkan Kepanasan pd Brek supaya cpt kering & kembali mencengkam.
3- bila rasa dh ok sikit cengkaman, UJI BRAKE anda pd Kelajuan 20-25kmj. Uji berulang kali pd jarak 20-30 meter. Ulang proses 2&3 sehingga dpt cengkaman memuaskan.
-Selamat Memandu-
#islamagamaku❤
Ini sedikit perkongsian BERGUNA dari Datuk Ir.Mohamad bin Dalib (Pengarah Kejuruteraan Automotif, JPJ Putrajaya) berkenaan satu soalan diatas dahulu ..Sahabat2ku yg DRIVING.. WAJIB BACA..
Nota :
1- Kalau nampak air banjir di depan, berenti dulu utk nilaikan kedalaman..
2- Standard Ekzos kereta dibina pada 7-8 inci dari tanah, so, tgk kereta di depan yg redah air, tenggelam tak ekzosnya.. amati sampai kereta tersebut naik ke kawasan darat di hadapan.. maka anda akn dpt tahu kedalaman air yg anda akn redah.
3- kalau paras air bawah dr ekzos, maka OKAY, boleh REDAH..xda masalah, tapi jgn laju sgt..
4- klu bunyi 'tepukan air' bawah lantai kereta, itu perkara biasa, sama spt anda naik bot.. cuma maintain kelajuan OPTIMUM (x laju, tak perlahan) utk elak kereta anda diolak 'ombak' air ni dan mengubah haluan ke bahu jalan.. pertimbangkan sama 'ombak kereta' yg anda hasilkan pada pengguna lain..
Kalau AIR BANJIR lebih tinggi dari EKZOS (tapi taklah sampai kereta anda merodok air mcm kapal selam mcm keadaan contoh kereta perdana tahun lepas, anda perlu pertimbangkan.. klu tiada pilihan utk meredah, maka, ada CARAnya :
5- Kalau kereta manual, pastikan anda di gear 1 dgn RPM lebih dari 2500.. jgn cuba kurangkan dari itu atau jgn slowkn RPM ketika redah air..
6- kalau SLOWkan, air akn DISEDUT melalui ekzos anda ke enjin.. Inilah PUNCA kenapa kereta anda mati ketika meredah air banjir.
7- kalau Auto Transmission, masukkan ke gear Low, then redah air perlahan2 pada kelajuan yg sesuai
8- Utk maintain RPM Tinggi dgn kelajuan yg rendah (tak laju & terkawal) ketika redah air, bagi kereta Manual, main2 atau control Clutch kaki.. biasanya RPM tersebut pada gear 1 sudah mencukupi..
9- Untuk kereta Transmisi Auto, main2 dgn handbrake supaya anda dpt kawal kelajuan kereta ketika meredah air (PASTIKAN anda sentiasa tekan BUTANG release pada Handbrake, JANGAN lepas supaya brake anda tak Locked)
Biasanya, jarak Optimum utk praktis diatas ialah kurang dr 250 meter. Banjir Kilat biasanya kurang dari 50 meter.
Ada 2 lagi TIPS TAMBAHAN & PENTING dari saya :
1- pastikan laluan CLEAR dl sblum redah.. Jika PERLU tunggu, maka TUNGGU. kang klu kena slow ada org melintas atau kereta stop di hadapan, kita pun akan tersangkut skali..
2- Lepas naik ke DARATan, UJI BREK ANDA.. kemungkinan besar brek tiada cengkaman sebab basah.. Cara nak keringkan, pandu perlahan2 (hadkan pada 10-15 kmj) smbil tekan pedal Minyak & Brek serentak. Ini bg menghasilkan Kepanasan pd Brek supaya cpt kering & kembali mencengkam.
3- bila rasa dh ok sikit cengkaman, UJI BRAKE anda pd Kelajuan 20-25kmj. Uji berulang kali pd jarak 20-30 meter. Ulang proses 2&3 sehingga dpt cengkaman memuaskan.
-Selamat Memandu-
#islamagamaku❤
Bahaya fb
Berkenaan kes rompak, rogol & bunuh di Muar, Johor. Saya nak ambil kesempatan untuk kongsikan beberapa tips keselamatan difacebook kepada anda semua, terutamanya wanita. Takde kaitan dengan kes tersebut, cuma saya nak kongsikan:
1. Kurangkan selfie.
Kita tak tau kalau2 selama ni tiap kali awak post gambar, ada mata yang sentiasa memerhati. Dah lama jatuh cinta dengan awak. Dah lama imagine nak "bersama" awak. Nak jadikan awak milik dia. Jangan kata mustahil, zaman sekarang ni manusia makin gila.
2. Jangan check in rumah sendiri.
Tolonglah.... jangan check in alamat sendiri. No.1 jalan 2, taman tas, kuantan. Bila-bila masa orang boleh datang rumah awak.
3. Jangan up status tinggal sorang kat rumah.
Dah lah check in alamat sendiri, siap bagitau dunia tengah sorang-sorang kat rumah. "Boringnya. My habibi out station lagi. Tinggal dengan anak bulus je. Ada yang nak teman?" Haaa...jap lagi ada yang datang betul-betul baru tau erti penyesalan. Kalau yang jenis tak pernah check in alamat sendiri, pun perlu elakkan bgtau awak tengah keseorangan. Sebab apa? Ada je kawan diluar alam maya yg tau rumah awak & tak semuanya baik.
4. Jangan post no plat kereta
Ye... tau kereta tu atas nama awak. Hasil titik peluh awak. Kalau nak post gambar, at least tutup no plat. Bahaya. Dari no plat je boleh tau semua personal details kita. Kalau info tu dapat kat orang jahat?
5. Jangan sibuk nak check in semua tempat yang awak pergi.
Sampai pejabat check in, tingkat 73 klcc. Lunch check in, kedai mamak belakang klcc. Habis kerja, pergi jogging check in taman klcc. Nak balik rumah check in jem kat akleh sambil selfie nampak muka cantik & lambang kereta mahal kat stereng. Sampai rumah check in, sampai dah my home sweet home no.38-4-7 kondo mewah, jalan orang kaya, kl.
Bahaya! Bahaya! Bahaya! Nak-nak lagi kalau status tu setting public. Satu dunia boleh tengok.
6. Hadkan apa yang perlu dikongsi difacebook.
Baru beli gelang emas lip lap lip lap macam mami jarum, tak payah post kat fb. Dapat bonus rm10k seeloknya jangan up kat fb. Jangan terlalu pamerkan kemewahan & kekayaan awak kat fb. Bukan sebab taknak orang kata riak, itu isu lain. Tapi demi keselamatan awak.
Harap bermanfaat. Semoga kita semua dilindungi dari perkara buruk & kejahatan manusia.
1. Kurangkan selfie.
Kita tak tau kalau2 selama ni tiap kali awak post gambar, ada mata yang sentiasa memerhati. Dah lama jatuh cinta dengan awak. Dah lama imagine nak "bersama" awak. Nak jadikan awak milik dia. Jangan kata mustahil, zaman sekarang ni manusia makin gila.
2. Jangan check in rumah sendiri.
Tolonglah.... jangan check in alamat sendiri. No.1 jalan 2, taman tas, kuantan. Bila-bila masa orang boleh datang rumah awak.
3. Jangan up status tinggal sorang kat rumah.
Dah lah check in alamat sendiri, siap bagitau dunia tengah sorang-sorang kat rumah. "Boringnya. My habibi out station lagi. Tinggal dengan anak bulus je. Ada yang nak teman?" Haaa...jap lagi ada yang datang betul-betul baru tau erti penyesalan. Kalau yang jenis tak pernah check in alamat sendiri, pun perlu elakkan bgtau awak tengah keseorangan. Sebab apa? Ada je kawan diluar alam maya yg tau rumah awak & tak semuanya baik.
4. Jangan post no plat kereta
Ye... tau kereta tu atas nama awak. Hasil titik peluh awak. Kalau nak post gambar, at least tutup no plat. Bahaya. Dari no plat je boleh tau semua personal details kita. Kalau info tu dapat kat orang jahat?
5. Jangan sibuk nak check in semua tempat yang awak pergi.
Sampai pejabat check in, tingkat 73 klcc. Lunch check in, kedai mamak belakang klcc. Habis kerja, pergi jogging check in taman klcc. Nak balik rumah check in jem kat akleh sambil selfie nampak muka cantik & lambang kereta mahal kat stereng. Sampai rumah check in, sampai dah my home sweet home no.38-4-7 kondo mewah, jalan orang kaya, kl.
Bahaya! Bahaya! Bahaya! Nak-nak lagi kalau status tu setting public. Satu dunia boleh tengok.
6. Hadkan apa yang perlu dikongsi difacebook.
Baru beli gelang emas lip lap lip lap macam mami jarum, tak payah post kat fb. Dapat bonus rm10k seeloknya jangan up kat fb. Jangan terlalu pamerkan kemewahan & kekayaan awak kat fb. Bukan sebab taknak orang kata riak, itu isu lain. Tapi demi keselamatan awak.
Harap bermanfaat. Semoga kita semua dilindungi dari perkara buruk & kejahatan manusia.
Isnin, 16 November 2015
UPSR
PELUK ANAK ANDA WALAUPUN UPSR MEREKA COROT.
Tahniah untuk anak-anak yang berjaya mendapat keputusan UPSR yang cemerlang. Jangan risau jika tak cemerlang kerana itu hanya ukuran akademik sahaja. Saya juga murid corot dalam UPSR. Tetapi saya bangkit mendahului yang lain apabila saya mula mengetahui mengapa perlu saya pelajari sesuatu di sekolah dan mengenali minat sendiri.
Emak-emak dan ayah-ayah, jangan tekan anak untuk keputusan akademik yang cemerlang. Tekankanlah akhlaknya, nanti akademik itu akan mengikut.
Atuk-atuk dan nenek-nenek, cukup-cukuplah bertanyakan anak masing-masing apakah keputusan periksa cucu-cucu anda. Cukup-cukup juga membuat perbandingan antara cucu ini dengan cucu yang lain.
Cukuplah dalam perlumbaan ini. APakah tujuan peperiksaan? Untuk kenal kemampuan anak anda? atau untuk membanggakan diri bila anak anda jadi nombor satu?
Kita kenali kemampuan anak kita lebih dari peperiksaan mampu beritahu kita. Mengapa perlu pecah kepala untuk masuk ke perlumbaan mengejar terbanyak A atau kedudukan pertama?
Saya gusar bila sekolah tadika juga sudah mula ada exam sekarang ini. Bila saya berhubung dengan pengusaha tadika itu, mereka menjawab "Tadika kami memang asalnya tiada peperiksaan, tetapi ibu bapa yang minta peperiksaan untuk menilai keberkesanan sekolah dalam mendidik anak mereka".
Jika di negara maju seperti Finland (sistem pendidikan terbaik dunia ketika ini) guru mereka sendiri memberi laporan dan berbincang dengan ibu bapa akan prestasi anak. Tiada peperiksaan kecuali untuk kemasukan ke universiti sahaja.
Apabila tiada peperiksaan, maka tiadalah perlumbaan. Pernahkah anda lihat semangat marathon ada orang yang telah ke hadapan mahu memperlahankan larian untuk membantu peserta lain? Pasti tidak, semua mahu habiskan perlumbaan untuk hadiah. DAN HANYA ADA 1 HADIAH TEMPAT PERTAMA. Inilah sistem KOMPETITIF.
Saya lebih melihat kepada sistem KOPERATIF yang tidak berlumba tetapi semua murid akan memastikan rakan yang terlambat juga dibantu bersama dengan semangat berpasukan yang kuat. Dengan cara ini, anak balik rumah tidak sesak otak nak buka buku untuk menghafal. Apabila ada koperatif, akan ada perbincangan. Perbincangan adalah untuk pemahaman bukan penghafalan maka ANAK MENJADI ORANG FAHAM KONTEKS DARI MENGHAFAL TEKS.
Hari ini, jika anak anda pulang dengan sekeping slip keputusan yang tidak cantik, dakaplah anak anda dan peluklah mereka dengan erat lalu katakanlah
"It's ok, it's just an exam. I know you more than what exam can tell".
SAIFUL NANG
*Foto kredit kepada beritaterkini.my
Tahniah untuk anak-anak yang berjaya mendapat keputusan UPSR yang cemerlang. Jangan risau jika tak cemerlang kerana itu hanya ukuran akademik sahaja. Saya juga murid corot dalam UPSR. Tetapi saya bangkit mendahului yang lain apabila saya mula mengetahui mengapa perlu saya pelajari sesuatu di sekolah dan mengenali minat sendiri.
Emak-emak dan ayah-ayah, jangan tekan anak untuk keputusan akademik yang cemerlang. Tekankanlah akhlaknya, nanti akademik itu akan mengikut.
Atuk-atuk dan nenek-nenek, cukup-cukuplah bertanyakan anak masing-masing apakah keputusan periksa cucu-cucu anda. Cukup-cukup juga membuat perbandingan antara cucu ini dengan cucu yang lain.
Cukuplah dalam perlumbaan ini. APakah tujuan peperiksaan? Untuk kenal kemampuan anak anda? atau untuk membanggakan diri bila anak anda jadi nombor satu?
Kita kenali kemampuan anak kita lebih dari peperiksaan mampu beritahu kita. Mengapa perlu pecah kepala untuk masuk ke perlumbaan mengejar terbanyak A atau kedudukan pertama?
Saya gusar bila sekolah tadika juga sudah mula ada exam sekarang ini. Bila saya berhubung dengan pengusaha tadika itu, mereka menjawab "Tadika kami memang asalnya tiada peperiksaan, tetapi ibu bapa yang minta peperiksaan untuk menilai keberkesanan sekolah dalam mendidik anak mereka".
Jika di negara maju seperti Finland (sistem pendidikan terbaik dunia ketika ini) guru mereka sendiri memberi laporan dan berbincang dengan ibu bapa akan prestasi anak. Tiada peperiksaan kecuali untuk kemasukan ke universiti sahaja.
Apabila tiada peperiksaan, maka tiadalah perlumbaan. Pernahkah anda lihat semangat marathon ada orang yang telah ke hadapan mahu memperlahankan larian untuk membantu peserta lain? Pasti tidak, semua mahu habiskan perlumbaan untuk hadiah. DAN HANYA ADA 1 HADIAH TEMPAT PERTAMA. Inilah sistem KOMPETITIF.
Saya lebih melihat kepada sistem KOPERATIF yang tidak berlumba tetapi semua murid akan memastikan rakan yang terlambat juga dibantu bersama dengan semangat berpasukan yang kuat. Dengan cara ini, anak balik rumah tidak sesak otak nak buka buku untuk menghafal. Apabila ada koperatif, akan ada perbincangan. Perbincangan adalah untuk pemahaman bukan penghafalan maka ANAK MENJADI ORANG FAHAM KONTEKS DARI MENGHAFAL TEKS.
Hari ini, jika anak anda pulang dengan sekeping slip keputusan yang tidak cantik, dakaplah anak anda dan peluklah mereka dengan erat lalu katakanlah
"It's ok, it's just an exam. I know you more than what exam can tell".
SAIFUL NANG
*Foto kredit kepada beritaterkini.my
Langgan:
Catatan (Atom)