Selasa, 17 November 2015

Bila banjir kilat...

Kalau DRIVE nampak AIR BANJIR.. nak REDAH TAK?
Ini sedikit perkongsian BERGUNA dari Datuk Ir.Mohamad bin Dalib (Pengarah Kejuruteraan Automotif, JPJ Putrajaya) berkenaan satu soalan diatas dahulu ..Sahabat2ku yg DRIVING.. WAJIB BACA..
Nota :
1- Kalau nampak air banjir di depan, berenti dulu utk nilaikan kedalaman..
2- Standard Ekzos kereta dibina pada 7-8 inci dari tanah, so, tgk kereta di depan yg redah air, tenggelam tak ekzosnya.. amati sampai kereta tersebut naik ke kawasan darat di hadapan.. maka anda akn dpt tahu kedalaman air yg anda akn redah.
3- kalau paras air bawah dr ekzos, maka OKAY, boleh REDAH..xda masalah, tapi jgn laju sgt..
4- klu bunyi 'tepukan air' bawah lantai kereta, itu perkara biasa, sama spt anda naik bot.. cuma maintain kelajuan OPTIMUM (x laju, tak perlahan) utk elak kereta anda diolak 'ombak' air ni dan mengubah haluan ke bahu jalan.. pertimbangkan sama 'ombak kereta' yg anda hasilkan pada pengguna lain..
Kalau AIR BANJIR lebih tinggi dari EKZOS (tapi taklah sampai kereta anda merodok air mcm kapal selam mcm keadaan contoh kereta perdana tahun lepas, anda perlu pertimbangkan.. klu tiada pilihan utk meredah, maka, ada CARAnya :
5- Kalau kereta manual, pastikan anda di gear 1 dgn RPM lebih dari 2500.. jgn cuba kurangkan dari itu atau jgn slowkn RPM ketika redah air..
6- kalau SLOWkan, air akn DISEDUT melalui ekzos anda ke enjin.. Inilah PUNCA kenapa kereta anda mati ketika meredah air banjir.
7- kalau Auto Transmission, masukkan ke gear Low, then redah air perlahan2 pada kelajuan yg sesuai
8- Utk maintain RPM Tinggi dgn kelajuan yg rendah (tak laju & terkawal) ketika redah air, bagi kereta Manual, main2 atau control Clutch kaki.. biasanya RPM tersebut pada gear 1 sudah mencukupi..
9- Untuk kereta Transmisi Auto, main2 dgn handbrake supaya anda dpt kawal kelajuan kereta ketika meredah air (PASTIKAN anda sentiasa tekan BUTANG release pada Handbrake, JANGAN lepas supaya brake anda tak Locked)
Biasanya, jarak Optimum utk praktis diatas ialah kurang dr 250 meter. Banjir Kilat biasanya kurang dari 50 meter.
Ada 2 lagi TIPS TAMBAHAN & PENTING dari saya :
1- pastikan laluan CLEAR dl sblum redah.. Jika PERLU tunggu, maka TUNGGU. kang klu kena slow ada org melintas atau kereta stop di hadapan, kita pun akan tersangkut skali..
2- Lepas naik ke DARATan, UJI BREK ANDA.. kemungkinan besar brek tiada cengkaman sebab basah.. Cara nak keringkan, pandu perlahan2 (hadkan pada 10-15 kmj) smbil tekan pedal Minyak & Brek serentak. Ini bg menghasilkan Kepanasan pd Brek supaya cpt kering & kembali mencengkam.
3- bila rasa dh ok sikit cengkaman, UJI BRAKE anda pd Kelajuan 20-25kmj. Uji berulang kali pd jarak 20-30 meter. Ulang proses 2&3 sehingga dpt cengkaman memuaskan.
-Selamat Memandu-
#islamagamaku❤

Tiada ulasan:

Catat Ulasan