Ahad, 22 November 2015

Karier

Tadi buat presentation pada students Foundation. Lepas habis foundation, mereka akan masuk buat bachelor degree. Beberapa lecturers bagi presentation supaya mereka ada idea apa nak pilih nanti.

Salah sorang lecturer tu bagi contoh materialistik... salah sorang supervisor dia kaya pakai Ferrari sebab segala projek dia ambil 1-2%. So kalau projek RM100 juta, dapat 1-2 juta untuk fee.

Obviously, student pun tanya la balik, kalau boleh dapat 1-2 juta dalam poket, why are you here teaching here? Patutnya, pergi la ke industri kan?

Saya terpaksa bangun dan explain. Sebab benda ni la persepsi yang melanda pelajar universiti sekarang. Masuk universiti nak kaya millionaire, billionaire...

Saya kata:

1. Jawapan mudahnya, kalau dia dan saya kerja industri, takde sape nak mengajar kamu dan universiti takkan wujud dan kamu pun takde tempat nak belajar kat mana.

2. Kalau kamu refer kepada kaya raya macam Bill Gates dan Steve Zuckenberg, mereka sebenarnya tak habis belajar. Silalah berhenti belajar. Tapi hati2 sebab Bill Gates dan Steve Zuckenberg tu ada 2 orang manusia dari 7 billion manusia. Dalam hal ini, "luck" memainkan peranan besar.

3. (Dan saya sepatutnya sambung balik point ni cuma tak teringat dan tak sempat, masa singkat) Lihat universiti mana yang mereka tak habis belajar tu; Harvard University. Jadi kalau kamu ada secebis karektor macam mereka berdua, kamu tak belajar kat Malaysia ni tapi patutnya kamu dah di sana. Kenapa kamu tak ke sana? Most probably sebab tak layak.

4. Tapi lihatlah siapa yang mereka berdua gajikan untuk bina empayar mereka tu. Ya, all the professionals yang ada bachelor degree, master degree dan PhD. Berapa banyak professional tanpa ijazah yang mereka gajikan? Tak banyak.

5. Sebab itu pada slide akhir saya, saya tanya soalan ini; "Yes!!! Will I become a RICH civil engineer then?" dan jawapan saya seperti di dalam slide itu.

6. Kesalahan pertama yang dibuat oleh saya (dulu sebagai pelajar) dan pelajar universiti ialah mereka masuk universiti nak jadi kaya. Kaya = materialistik. Sepatutnya, kita masuk universiti untuk menjadi manusia yang lebih holistik.

7. Of course la jadi engineer ni tak miskin, papa kedana. Boleh la hidup. Kaya tu bonus kalau ada rezeki. Tapi yang lebih penting ialah sebagai engineer, kita tahu yang kerjaya yang kita pilih ini sebagai engineer adalah contribution kita kepada manusia sejagat dan kesejahteraan dunia. Kita patut rasa prihatin, bangga dan ada sense of ownership dengan tanggungjawab yang telah terbeban ini.

8. Kamu kena buangkan pemikiran materialistik ini sebab apabila ia jadi governing thinking dalam kepala, kamu tak akan jadi engineers yang bagus sebab kamu akan selalu berfikir bila nak dapat rumah banglo, bila nak dapat kereta Ferrari dan rasa menyesal ambil jalan ini sepatutnya ambil jurusan lain (yang pada persepsi kamu boleh jadikan kamu kaya). Ownership terhadap karier kamu jatuh menjadi hal ke 2, 3, 4, 5... 121.

9. Jadi bila kamu nak decide apa karier kamu, kamu kena fikir betul2. Apakah contribution pada tamadun manusia yang kamu nak bagi nanti. And THAT should make you a better and happy person.

Habis jawapan saya, saya diberi tepukan gemuruh. Saya harap persepsi mereka berubah apabila buat degree nanti dan pilih betul2 apa jurusan yang nak diambil nanti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan