Kisah benar
Ego seorang Wanita.
Semalam juga kak ngah menerima emel panjang dari seorang isteri dan ibu. Keluhannya bercampur baur. Namun, akhirnya kak ngah mengerti segala isi hati. Barangkali ia boleh diambil iktibar dan menjadi peringatan malah ada sesuatu yang boleh kita belajar.
Kakak T(nama dirahsiakan) menulis;
“Puan, sewaktu zaman bujang saya seorang yang periang, ceria dan disukai oleh rakan-rakan serumah mahupun di pejabat. Saya sangat gemar memasak. Setiap hari sayalah yang menjadi chef di dapur rumah bujang kami. Hujung minggu, saya suka menjamu tetamu. Setiap hidangan pasti menerima pujian.
Namun, segalanya berubah apabila saya berumahtangga. Beban tugas di pejabat, urusan rumahtangga dan beban pengajian membuatkan saya bertukar karekter.
Di rumah, saya jarang sekali memasak untuk suami. Asalnya pada awal perkahwinan kerana suami sering menegur setiap hidangan saya. Dia sering membandingkan dengan masakan ibunya.
Dia mahu saya mempelajari masakan ibunya yang pada pandangan saya hanya biasa - biasa sahaja. Contohnya, suami mahu saya merebus ikan terlebih dahulu sebelum mengorengnya. Sedangkan pada ketika itu pada fikiran saya – ia kerja renyah dan menyusahkan. Banyak lagi perkara lain yang perlu dilakukan. Saya sukar menerima teguran.
Anak-anak pula banyak kerenah – meminta memasak itu dan ini sedangkan saya keletihan kerana bebanan kerja dan beban tugasan pengajian. Akhirnya suami membuat keputusan untuk makan sahaja di kedai. Jika ada tetamu datang bertandang, suami tempah makanan. Anak-anak pula diajar memakan makanan segera. Saya berasa lega.
Begitulah..bertahun-tahun ia berlalu.
Kini, saya dan suami sudah bersara. Anak-anak pula semuanya telah berumahtangga. Kami sedang mengharungi kehidupan yang sunyi. Tiada komunikasi. Ketika duduk berdua, saya mahu memasak untuk suami. Namun, dia menolak.
Katanya, ” Tak apalah.. kita makan di kedai sahaja.”
Adakalanya saya bertanya,
”Abang..mahu saya bancuhkan kopi?”
Jawapannya,”Tak apalah..nanti saya buat sendiri.”
Apabila anak-anak pulang bercuti, mereka berpakat - pakat makan di restoran. Ketika hari raya, mereka menempah juadah atau isteri masing-masing membawa makanan sendiri. Saya rasa terpinggir. Pernah beberapa kali saya menyediakan makanan apabila dimaklumkan tentang kepulangan, namun apa kata mereka;
“Mummy kenapa bersusah-susah? Kami sudah makan dalam perjalanan tadi.”
Makanan tidak berjamah. Tidak seorangpun merindui masakan ibunya. Sayu hati saya apabila mengenangkannya.
Lebih sayu lagi apabila anak perempuan saya langsung tidak pandai memasak apa-apa. Sedangkan ketika saya sebaya dengannya boleh memasak segala macam juadah. Apabila ke rumah mereka, saya melihat anak perempuan kami terkial-kial membantu suaminya di dapur. Dia menyiang ikan dengan penuh susah payah.
Puan..hati saya remuk. Lebih remuk lagi, apabila suami tidak mahu dimasakkan apa-apa. Sedangkan apabila saya ke dapur, saya melihat dia menyediakan makanan dan makan sendirian. Masakan yang biasa disediakan oleh arwah ibunya!
Kakak sudahi dengan pesanan dan perasaan yang penuh dengan kekesalan di hati. Katanya hebat bagaimanapun masakan kita, tidak jika tidak disuap ke mulut anak-anak dan suami…ia tidak bererti.
Ratna,
Sungguh, masakan ibu rupanya mampu menjalinkan perhubungan ibu dan anak. Sekurang-kurangnya ada sesuatu yang boleh dikenang oleh anak-anak suatu hari nanti. Ada ilmu yang boleh diturunkan menjadikan ia bermanafaat.
Salam sayang buat emak, adik-kakak dan semua ibu-ibu yang dirahmati Allah. Sudah tentu, mereka guru nombor satu!
Masaklah walau sesibuk mana sekalipun sekadar telur dadar berlaukkan kicap. Masaklah demi air tangan seorang isteri@ibu
بِســمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْم اللهم اِنا نَجْعَلُك فى نُحُورِ أعداءِنَا و نَعُوذُ بِك مِن شُرُورِهِم, اللهم بَدِّدْ شَمْلَهُم و فَرِّقْ جَمْعَهم و شَتِّتْ كَلِمَتَهم و زَلْزِلْ أَقْدَامَهم و سَلِّطْ عليهم كَلْبًا مِن كِلَابِك يا قهَّار , يا جبَّار اِهزِم الكفارYa Allah, Kami guru kimi-A! SPM seMalaysia sesi 2023 mdoakan keCEMERLANGan anak didik kami dlm kimi-A! SPM skor A+ utk semua PELAJAR. امين. Salam kimi-A! itu M U D A H ان شآء الله A! ...Chem-is- TRY اهلا وسهلارمضان 1446
Selasa, 16 Februari 2016
Isnin, 15 Februari 2016
Rezeki
Aku melihat hidup orang lain begitu nikmat,
Rupanya dia menutup kekurangannya tanpa perlu berkeluh kesah.
Aku melihat hidup teman-temanku tak ada duka dan kepedihan,
Rupanya dia pandai menutup dukanya dengan bersyukur dan redha.
Aku melihat hidup saudaraku tenang tanpa ujian,
Rupanya dia begitu menikmati badai hujan dlm kehidupannya.
Aku melihat hidup sahabatku begitu sempurna,
Rupanya dia berbahagia dengan apa yang dia ada.
Aku melihat hidup jiran tetanggaku sangat beruntung,
Ternyata dia selalu tunduk pada Allah untuk bergantung.
Setiap hari aku belajar memahami dan mengamati setiap hidup orang yang aku temui..
Ternyata aku yang kurang mensyukuri nikmat Allah..
Bahawa di satu sudut dunia lain masih ada yang belum beruntung memiliki apa yang aku ada saat ini.
Dan satu hal yang aku ketahui, bahawa Allah tak pernah mengurangkan ketetapan-Nya.
Hanya akulah yang masih saja mengkufuri nikmat suratan takdir Ilahi.
Maka aku merasa tidak perlu iri hati dengan rezeki orang lain.
Mungkin aku tak tahu dimana rezekiku. Tapi rezekiku tahu dimana diriku berada.
Dari lautan biru, bumi dan gunung, Allah telah memerintahkannya menuju kepadaku.
Allah menjamin rezekiku, sejak 4 bulan 10 hari aku dalam kandungan ibuku.
Amatlah keliru bila bertawakkal rezeki dimaknai dari hasil bekerja.
Kerana bekerja adalah ibadah, sedang rezeki itu urusan-Nya..
Melalaikan kebenaran dan gelisah dengan apa yang dijamin-Nya, adalah kekeliruan berganda..
Manusia membanting tulang, demi angka simpanan gaji, yang mungkin esok akan ditinggal mati.
Mereka lupa bahawa hakikat rezeki bukan apa yang tertulis dalam angka, tapi apa yang telah dinikmatinya.
Rezeki tak selalu terletak pada pekerjaan kita, Allah menaruh sekehendak-Nya.
Siti Hajar berulang alik dari Safa ke Marwah, tapi air Zam-zam muncul dari kaki anaknya, Ismail.
Ikhtiar itu perbuatan. Rezeki itu kejutan.
Dan yang tidak boleh dilupakan, setiap hakikat rezeki akan ditanya kelak, "Dari mana dan digunakan untuk apa"
Kerana rezeki hanyalah "hak pakai", bukan "hak milik"...
Halalnya dihisab dan haramnya diazab.
Maka, aku tidak boleh merasa iri pada rezeki orang lain.
Bila aku iri pada rezeki orang, sudah seharusnya juga iri pada takdir kematiannya.
Rupanya dia menutup kekurangannya tanpa perlu berkeluh kesah.
Aku melihat hidup teman-temanku tak ada duka dan kepedihan,
Rupanya dia pandai menutup dukanya dengan bersyukur dan redha.
Aku melihat hidup saudaraku tenang tanpa ujian,
Rupanya dia begitu menikmati badai hujan dlm kehidupannya.
Aku melihat hidup sahabatku begitu sempurna,
Rupanya dia berbahagia dengan apa yang dia ada.
Aku melihat hidup jiran tetanggaku sangat beruntung,
Ternyata dia selalu tunduk pada Allah untuk bergantung.
Setiap hari aku belajar memahami dan mengamati setiap hidup orang yang aku temui..
Ternyata aku yang kurang mensyukuri nikmat Allah..
Bahawa di satu sudut dunia lain masih ada yang belum beruntung memiliki apa yang aku ada saat ini.
Dan satu hal yang aku ketahui, bahawa Allah tak pernah mengurangkan ketetapan-Nya.
Hanya akulah yang masih saja mengkufuri nikmat suratan takdir Ilahi.
Maka aku merasa tidak perlu iri hati dengan rezeki orang lain.
Mungkin aku tak tahu dimana rezekiku. Tapi rezekiku tahu dimana diriku berada.
Dari lautan biru, bumi dan gunung, Allah telah memerintahkannya menuju kepadaku.
Allah menjamin rezekiku, sejak 4 bulan 10 hari aku dalam kandungan ibuku.
Amatlah keliru bila bertawakkal rezeki dimaknai dari hasil bekerja.
Kerana bekerja adalah ibadah, sedang rezeki itu urusan-Nya..
Melalaikan kebenaran dan gelisah dengan apa yang dijamin-Nya, adalah kekeliruan berganda..
Manusia membanting tulang, demi angka simpanan gaji, yang mungkin esok akan ditinggal mati.
Mereka lupa bahawa hakikat rezeki bukan apa yang tertulis dalam angka, tapi apa yang telah dinikmatinya.
Rezeki tak selalu terletak pada pekerjaan kita, Allah menaruh sekehendak-Nya.
Siti Hajar berulang alik dari Safa ke Marwah, tapi air Zam-zam muncul dari kaki anaknya, Ismail.
Ikhtiar itu perbuatan. Rezeki itu kejutan.
Dan yang tidak boleh dilupakan, setiap hakikat rezeki akan ditanya kelak, "Dari mana dan digunakan untuk apa"
Kerana rezeki hanyalah "hak pakai", bukan "hak milik"...
Halalnya dihisab dan haramnya diazab.
Maka, aku tidak boleh merasa iri pada rezeki orang lain.
Bila aku iri pada rezeki orang, sudah seharusnya juga iri pada takdir kematiannya.
Pahala
JANGAN REMEHKAN
• JIKA kita melihat seekor semut terpeleset dan jatuh di air, maka angkat dan tolonglah ia… barangkali itu menjadi penyebab keampunan bagi kita di akhirat.
• Jika kita menjumpai batu kecil di jalan yang boleh menggangu jalannya orang lain, maka singkirkanlah ia, barangkali itu menjadi penyebab dimudahkannya jalan kita menuju syurga.
• Jika kita menjumpai anak ayam terpisah dari induknya, maka ambil dan susulkan ia dengan induknya, semoga itu menjadi penyebab Allah mengumpulkan diri kita dan keluarga kita di syurga.
• Jika kita melihat orang tua memerlukan tumpangan, maka hantarkanlah dia… Barangkali itu menjadi sebab kelapangan rezeki kita di dunia.
• Jika kita bukanlah seorang yang menguasai banyak ilmu agama, maka ajarkanlah alif ba’ ta’ kepada anak-anak kita, setidaknya itu menjadi amal jariyah untuk kita..yang tak akan terputus pahalanya meski engkau berada di alam kubur.
• Jika kita tidak boleh berbuat kebaikan sama sekali, maka tahanlah tangan dan lisan kita dari menyakiti… Setidaknya itu menjadi sedekah untuk diri kita.
Janganlah pernah meremehkan sekecil apapun kebaikan, karena boleh jadi seseorang itu masuk syurga bukan kerana puasa sunnahnya, bukan kerana panjang solat malamnya tapi boleh jadi kerana akhlak baiknya dan sabarnya ia ketika musibah datang melanda.
• Rasulullah Salallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda, “Jangan sekali-kali kamu meremehkan kebaikan sedikit pun, meskipun (hanya) kamu bertemu dengan saudaramu dalam keadaan tersenyum.” (HR. Muslim).
• JIKA kita melihat seekor semut terpeleset dan jatuh di air, maka angkat dan tolonglah ia… barangkali itu menjadi penyebab keampunan bagi kita di akhirat.
• Jika kita menjumpai batu kecil di jalan yang boleh menggangu jalannya orang lain, maka singkirkanlah ia, barangkali itu menjadi penyebab dimudahkannya jalan kita menuju syurga.
• Jika kita menjumpai anak ayam terpisah dari induknya, maka ambil dan susulkan ia dengan induknya, semoga itu menjadi penyebab Allah mengumpulkan diri kita dan keluarga kita di syurga.
• Jika kita melihat orang tua memerlukan tumpangan, maka hantarkanlah dia… Barangkali itu menjadi sebab kelapangan rezeki kita di dunia.
• Jika kita bukanlah seorang yang menguasai banyak ilmu agama, maka ajarkanlah alif ba’ ta’ kepada anak-anak kita, setidaknya itu menjadi amal jariyah untuk kita..yang tak akan terputus pahalanya meski engkau berada di alam kubur.
• Jika kita tidak boleh berbuat kebaikan sama sekali, maka tahanlah tangan dan lisan kita dari menyakiti… Setidaknya itu menjadi sedekah untuk diri kita.
Janganlah pernah meremehkan sekecil apapun kebaikan, karena boleh jadi seseorang itu masuk syurga bukan kerana puasa sunnahnya, bukan kerana panjang solat malamnya tapi boleh jadi kerana akhlak baiknya dan sabarnya ia ketika musibah datang melanda.
• Rasulullah Salallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda, “Jangan sekali-kali kamu meremehkan kebaikan sedikit pun, meskipun (hanya) kamu bertemu dengan saudaramu dalam keadaan tersenyum.” (HR. Muslim).
Zahid
Surat terbuka kepada Dato Ahmad Zahid Hamidi. Tolong viralkan. Biar sampai padanya (versi Jawa).
Assalamualaikum Wak Dato Zahid Hamidi,
Kabare Waras Kang Yo,
Aku njalok ngapuro anger opo sing aku arep ngomong iki dadi orak enak, sak benerea aku sue sue isin ndue wong jowo sandangan nea Timbalan Perdana Menteri kong ngomonganea sue sue kok koyo gombal nyakiti hati rakyat marhain..
Kang,
Ndewek iki makin sue udu makin enom..tapi makin cepak maring kuburan..Ngawea opo ngapusi rakyat..orak ono untungea tho..Saiki kok teyeng ngomong Rakyat Malaysia MALAS?.Lho kang..Sing tenan riko iki..?Jajal riko ndisek mangan gaji Rm950.00..mangon bareng2 kambik bocah2 Bangladesh sak omah 20 uwong..mangan sego tok kambik bawang..jangan bening toge amban dino..?iso urep orak?.ojo di iling2 bojo kambik anak2 nang omah ..tangi turu..adus.. ndang wekasan lungo kerjo..2 tahun ..3 tahun orak kelonan kambik bhojo..orak ndue sexs life.. iso urep po orak??..opo arep dipodokea rakyat mu..asal keturunanmu podo koyo wong Bangladesh sing ningali anak bojoe? riko kok ngomong seenakea koyo ghombal..
Nek Rumangsanea rakyat mu orak payah ndue omah..anak bojo..anak sekolahan iso urep empit2an koyo wong bangla yo keno kerjo kotor opo pun..yo iso kecukupan 950 tu.. tapi urip2anlah orak iso ndue opo2..
Wak Dato Ahmad zahid ,
Puluhan ewo wong seko Njohor nyebrang tambak johor udu kerjo penak..majoritsea kerja kotor..mcm2 .. nyuci longkang sampek kerjo kilang..Orak kepenak arek nyebrang, rong jam telung jam urong tentu tekan lapangan kerjo..tapi oleh kerno Dollar Singapuro duwur . sewo singapura iso entok meh telung ewo malaysia..ono pasangan lanang wedok kerjo cleaner nang kono iso entok enem sampek wolong ewo sak wulan kerjo nang kono..
Saiki Wak udu MALAS dadi masalahea..saiki gaji kerjo kotor nang Malaysia di bayar murah mbangeti..orak podo kambik opo sing perlu dibayar..ndewek ono wong tuo nang kampong pun arep ditiliki, ndue anak2 sing arep disangu sekolahenea..sing bujangan saiki anger arep nikahan orak murah blanjanea...dadi anger gaji kerjo kotor kur dibayar sangangatus limang puluh(950) opo duit Br1M iso ncukupkea sing kurang?.
Ngomong ngango endas to kang..ojo sakeanea waei ngomong..sing sak benerea saiki udu masalah wong MALAYSIA ..MALESAN tapi wong Malaysia pinter ngolek peluang sing pantes ngawea ncukupi penghidupan.. kur PENGHIDUPAN wak...udu SuGGEHea masalah koyo Kakang..dan Udu Urip uripan koyo Bangladesh nang Malaysia..
Lepas iki ojo ngomong sing orak2 koyo gombal meneh kang..nyakiti hati rakyat..ngisini wong Jowo..
Assalamualaikum ..kang..
Assalamualaikum Wak Dato Zahid Hamidi,
Kabare Waras Kang Yo,
Aku njalok ngapuro anger opo sing aku arep ngomong iki dadi orak enak, sak benerea aku sue sue isin ndue wong jowo sandangan nea Timbalan Perdana Menteri kong ngomonganea sue sue kok koyo gombal nyakiti hati rakyat marhain..
Kang,
Ndewek iki makin sue udu makin enom..tapi makin cepak maring kuburan..Ngawea opo ngapusi rakyat..orak ono untungea tho..Saiki kok teyeng ngomong Rakyat Malaysia MALAS?.Lho kang..Sing tenan riko iki..?Jajal riko ndisek mangan gaji Rm950.00..mangon bareng2 kambik bocah2 Bangladesh sak omah 20 uwong..mangan sego tok kambik bawang..jangan bening toge amban dino..?iso urep orak?.ojo di iling2 bojo kambik anak2 nang omah ..tangi turu..adus.. ndang wekasan lungo kerjo..2 tahun ..3 tahun orak kelonan kambik bhojo..orak ndue sexs life.. iso urep po orak??..opo arep dipodokea rakyat mu..asal keturunanmu podo koyo wong Bangladesh sing ningali anak bojoe? riko kok ngomong seenakea koyo ghombal..
Nek Rumangsanea rakyat mu orak payah ndue omah..anak bojo..anak sekolahan iso urep empit2an koyo wong bangla yo keno kerjo kotor opo pun..yo iso kecukupan 950 tu.. tapi urip2anlah orak iso ndue opo2..
Wak Dato Ahmad zahid ,
Puluhan ewo wong seko Njohor nyebrang tambak johor udu kerjo penak..majoritsea kerja kotor..mcm2 .. nyuci longkang sampek kerjo kilang..Orak kepenak arek nyebrang, rong jam telung jam urong tentu tekan lapangan kerjo..tapi oleh kerno Dollar Singapuro duwur . sewo singapura iso entok meh telung ewo malaysia..ono pasangan lanang wedok kerjo cleaner nang kono iso entok enem sampek wolong ewo sak wulan kerjo nang kono..
Saiki Wak udu MALAS dadi masalahea..saiki gaji kerjo kotor nang Malaysia di bayar murah mbangeti..orak podo kambik opo sing perlu dibayar..ndewek ono wong tuo nang kampong pun arep ditiliki, ndue anak2 sing arep disangu sekolahenea..sing bujangan saiki anger arep nikahan orak murah blanjanea...dadi anger gaji kerjo kotor kur dibayar sangangatus limang puluh(950) opo duit Br1M iso ncukupkea sing kurang?.
Ngomong ngango endas to kang..ojo sakeanea waei ngomong..sing sak benerea saiki udu masalah wong MALAYSIA ..MALESAN tapi wong Malaysia pinter ngolek peluang sing pantes ngawea ncukupi penghidupan.. kur PENGHIDUPAN wak...udu SuGGEHea masalah koyo Kakang..dan Udu Urip uripan koyo Bangladesh nang Malaysia..
Lepas iki ojo ngomong sing orak2 koyo gombal meneh kang..nyakiti hati rakyat..ngisini wong Jowo..
Assalamualaikum ..kang..
Sabtu, 13 Februari 2016
Telah nikah
KAMU TELAH DINIKAHKAN
Suhaimi dan Rozana adalah pelajar Malaysia yang sedang menuntut di Universiti Oxford, London. Suhaimi anak kelahiran Naka, Padang Terap, Kedah. Rozana pula anak kelahiran Taiping, Perak. Semasa di tahun dua, Suhaimi dan Rozana bersetuju melangsungkan perkahwinan. Sebagai anak yang tidak mahu mengecilkan hati ibu bapa, kedua- dua mereka menghubungi ibu bapa masing- masing melalui panggilan telefon menyatakan hasrat mendirikan rumah tangga. Pada dasarnya ibu bapa Suhaimi bersetuju dengan hasrat anak mereka, tetapi memohon tempoh kerana ingin berjumpa ibu bapa Rozana terlebih dahulu. Rupa- rupanya ibu bapa Rozana pun begitu juga. Mereka juga ingin berbincang dengan ibu bapa Suhaimi.
Selang dua hari selepas percakapan Suhaimi dengan bapanya, maka ibu bapanya berangkat ke Taiping untuk menemui ibu bapa Rozana. Di Taiping, ibu bapa Suhaimi disambut oleh ibu bapa Rozana dengan sambutan yang sangat mesra walaupun sebelum ini, mereka tidak saling mengenali. Hasil pertemuan lapan mata, kedua- dua ibu bapa Suhaimi dan Rozana bersetuju supaya anak- anak mereka disatukan.
Suhaimi dan Rozana tidak dapat balik ke Malaysia dalam masa terdekat untuk melangsungkan perkahwinan kerana belum cuti semester. Setelah menghubungi Tuan Kadi, beliau menasihatkan bapa Rozana supaya akad nikah diuruskan di Malaysia tanpa kehadiran pengantin lelaki dan pengantin perempuan dengan syarat disempurnakan wakalah terlebih dahulu iaitu Rozana mengizinkan bapanya sebagai wali untuk menikahkannya dengan Suhaimi dan Suhaimi mewakilkan kepada bapanya menerima nikahnya dengan Rozana bagi pihaknya.
Sehari sebelum majlis akad nikah, Suhaimi dan Rozana menghubungi bapa masing- masing melalui panggilan telefon.
Rozana : Ayah, Zana izinkan ayah nikahkan Zana dengan Suhaimi dengan mas kahwin RM1000.00 tunai
Bapa Rozana : Ayah setuju nikahkan Zana dengan Suhaimi.
Suhaimi : Ayah, saya wakilkan kepada ayah untuk menerima nikah saya dengan Rozana.
Bapa Suhaimi : Ayah setuju menerima nikah Rozana bagi pihak kamu.
Pada hari Jumaat, selepas solat Asar, akad nikah antara Suhaimi dan Rozana dilangsungkan tanpa kehadiran mereka. Dengan disaksikan dua orang saksi, bapa Rozana dan bapa Suhaimi saling berijab kabul.
" Aku nikahkan akan Suhaimi dengan anak aku, Rozana dengan mas kahwinnya RM1000.00 tunai " bapa Rozana melafazkan ijab. Dengan serta merta lafaz kabul disambut oleh bapa Suhaimi, " Aku terima nikahnya Rozana bagi pihak anak aku, Suhaimi dengan mas kahwinnya RM1000.00 tunai ". Selesai akad nikah, bapa Suhaimi menyerahkan RM1000.00 sebagai mas kahwin bagi pihak Suhaimi. Bapa Rozana menerimanya bagi pihak Rozana. Semasa upacara akad nikah, pengambaran berbentuk gambar mati, video dan kamera handphone turut dirakamkan oleh ahli keluarga kedua- dua belah pihak.
Sebelum majlis bersurai, bapa Suhaimi dan bapa Rozana menelefon anak masing- masing memberitahu bahawa mereka telah selamat dinikahkan dan kini sah menjadi suami isteri. Setelah itu, gambar akad nikah berbentuk gambar mati dan video dihantar kepada Suhaimi dan Rozana melalui whatsapp sebagai bukti pernikahan mereka.
Di London, Suhaimi dan Rozana mula menjalani kehidupan sebagai suami isteri. Setelah diberitahu kepada rakan- rakan sepengajian, mereka kehairanan kerana tidak berlaku langsung majlis akad nikah antara mereka berdua di tempat mereka iaitu London. Setelah dijelaskan proses yang sebenar, mereka mula faham dan menerima hakikat bahawa Suhaimi dan Rozana adalah suami isteri. Malah ada di kalangan pelajar yang merancang perkahwinan berhasrat mengikut proses perkahwinan seperti yang dilakukan oleh Suhaimi dan Rozana. Tujuannya untuk memudahkan urusan.
ULASAN DAN KOMENTAR
1. Perkahwinan secara wakalah adalah sah sama ada wakalah daripada wali kepada wakilnya atau bakal suami kepada wakilnya atau daripada kedua- duanya sekali.
2. Sebelum akad nikah dilangsungkan, wakil hendaklah memastikan pihak yang mewakilkan kepadanya masih berkelayakan meneruskan perkahwinan. Jika hilang kelayakan, wakalah adalah batal dan akad nikah tidak boleh diteruskan. Jika diteruskan juga, akad nikah tidak sah.
3. Lelaki dan perempuan yang berada di luar negara sedangkan wali berada di dalam negara, bolehlah melangsungkan perkahwinan mereka melalui salah satu cara berikut,
a. Berkahwin di sana dengan menggunakan wali hakim. Apabila kembali ke tanah air, hendaklah dalam tempoh enam bulan hadir ke pejabat agama untuk mendaftar semula perkahwinan dengan membawa segala dokumen yang diperlukan untuk tujuan tersebut.
b. Berkahwin di sana dengan menggunakan wali nasab yang berada di dalam negara dan wali nasab mewakilkan kepada seseorang di sana untuk menikahkan perempuan mauliyahnya. Apabila kembali ke tanah air, hendaklah segera ke pejabat agama untuk pendaftaran semula perkahwinan seperti yang dihuraikan pada ( a )
c. Akad nikah dilangsungkan di dalam negara walaupun bakal suami dan bakal isteri sedang berada di luar negara. Mereka dinikahkan secara wakalah seperti yang diterangkan dalam cerita ini.
4. Mereka yang berada di luar negara dan ingin melangsungkan perkahwinan, maka saya syorkan mengikut cara ( c ) kerana banyak kebaikannya. Antaranya tidak perlu mendaftar semula perkahwinan apabila kembali ke tanah air nanti kerana perkahwinan mereka telah didaftarkan. Ibu bapa dan keluarga kedua- dua pihak lebih gembira dengan cara ini kerana terlibat secara langsung dengan perkahwinan anak masing- masing.
5. Sesiapa yang berkahwin di luar negara, hendaklah dalam tempoh enam bulan selepas kembali ke tanah air, mendaftar semula perkahwinannya di pejabat agama. Kegagalan berbuat demikian adalah suatu kesalahan yang apabila disabitkan boleh dihukum denda atau penjara atau kedua- duanya sekali.
( Coretan Syeikh Ahmad Faisol Hj Omar )
Suhaimi dan Rozana adalah pelajar Malaysia yang sedang menuntut di Universiti Oxford, London. Suhaimi anak kelahiran Naka, Padang Terap, Kedah. Rozana pula anak kelahiran Taiping, Perak. Semasa di tahun dua, Suhaimi dan Rozana bersetuju melangsungkan perkahwinan. Sebagai anak yang tidak mahu mengecilkan hati ibu bapa, kedua- dua mereka menghubungi ibu bapa masing- masing melalui panggilan telefon menyatakan hasrat mendirikan rumah tangga. Pada dasarnya ibu bapa Suhaimi bersetuju dengan hasrat anak mereka, tetapi memohon tempoh kerana ingin berjumpa ibu bapa Rozana terlebih dahulu. Rupa- rupanya ibu bapa Rozana pun begitu juga. Mereka juga ingin berbincang dengan ibu bapa Suhaimi.
Selang dua hari selepas percakapan Suhaimi dengan bapanya, maka ibu bapanya berangkat ke Taiping untuk menemui ibu bapa Rozana. Di Taiping, ibu bapa Suhaimi disambut oleh ibu bapa Rozana dengan sambutan yang sangat mesra walaupun sebelum ini, mereka tidak saling mengenali. Hasil pertemuan lapan mata, kedua- dua ibu bapa Suhaimi dan Rozana bersetuju supaya anak- anak mereka disatukan.
Suhaimi dan Rozana tidak dapat balik ke Malaysia dalam masa terdekat untuk melangsungkan perkahwinan kerana belum cuti semester. Setelah menghubungi Tuan Kadi, beliau menasihatkan bapa Rozana supaya akad nikah diuruskan di Malaysia tanpa kehadiran pengantin lelaki dan pengantin perempuan dengan syarat disempurnakan wakalah terlebih dahulu iaitu Rozana mengizinkan bapanya sebagai wali untuk menikahkannya dengan Suhaimi dan Suhaimi mewakilkan kepada bapanya menerima nikahnya dengan Rozana bagi pihaknya.
Sehari sebelum majlis akad nikah, Suhaimi dan Rozana menghubungi bapa masing- masing melalui panggilan telefon.
Rozana : Ayah, Zana izinkan ayah nikahkan Zana dengan Suhaimi dengan mas kahwin RM1000.00 tunai
Bapa Rozana : Ayah setuju nikahkan Zana dengan Suhaimi.
Suhaimi : Ayah, saya wakilkan kepada ayah untuk menerima nikah saya dengan Rozana.
Bapa Suhaimi : Ayah setuju menerima nikah Rozana bagi pihak kamu.
Pada hari Jumaat, selepas solat Asar, akad nikah antara Suhaimi dan Rozana dilangsungkan tanpa kehadiran mereka. Dengan disaksikan dua orang saksi, bapa Rozana dan bapa Suhaimi saling berijab kabul.
" Aku nikahkan akan Suhaimi dengan anak aku, Rozana dengan mas kahwinnya RM1000.00 tunai " bapa Rozana melafazkan ijab. Dengan serta merta lafaz kabul disambut oleh bapa Suhaimi, " Aku terima nikahnya Rozana bagi pihak anak aku, Suhaimi dengan mas kahwinnya RM1000.00 tunai ". Selesai akad nikah, bapa Suhaimi menyerahkan RM1000.00 sebagai mas kahwin bagi pihak Suhaimi. Bapa Rozana menerimanya bagi pihak Rozana. Semasa upacara akad nikah, pengambaran berbentuk gambar mati, video dan kamera handphone turut dirakamkan oleh ahli keluarga kedua- dua belah pihak.
Sebelum majlis bersurai, bapa Suhaimi dan bapa Rozana menelefon anak masing- masing memberitahu bahawa mereka telah selamat dinikahkan dan kini sah menjadi suami isteri. Setelah itu, gambar akad nikah berbentuk gambar mati dan video dihantar kepada Suhaimi dan Rozana melalui whatsapp sebagai bukti pernikahan mereka.
Di London, Suhaimi dan Rozana mula menjalani kehidupan sebagai suami isteri. Setelah diberitahu kepada rakan- rakan sepengajian, mereka kehairanan kerana tidak berlaku langsung majlis akad nikah antara mereka berdua di tempat mereka iaitu London. Setelah dijelaskan proses yang sebenar, mereka mula faham dan menerima hakikat bahawa Suhaimi dan Rozana adalah suami isteri. Malah ada di kalangan pelajar yang merancang perkahwinan berhasrat mengikut proses perkahwinan seperti yang dilakukan oleh Suhaimi dan Rozana. Tujuannya untuk memudahkan urusan.
ULASAN DAN KOMENTAR
1. Perkahwinan secara wakalah adalah sah sama ada wakalah daripada wali kepada wakilnya atau bakal suami kepada wakilnya atau daripada kedua- duanya sekali.
2. Sebelum akad nikah dilangsungkan, wakil hendaklah memastikan pihak yang mewakilkan kepadanya masih berkelayakan meneruskan perkahwinan. Jika hilang kelayakan, wakalah adalah batal dan akad nikah tidak boleh diteruskan. Jika diteruskan juga, akad nikah tidak sah.
3. Lelaki dan perempuan yang berada di luar negara sedangkan wali berada di dalam negara, bolehlah melangsungkan perkahwinan mereka melalui salah satu cara berikut,
a. Berkahwin di sana dengan menggunakan wali hakim. Apabila kembali ke tanah air, hendaklah dalam tempoh enam bulan hadir ke pejabat agama untuk mendaftar semula perkahwinan dengan membawa segala dokumen yang diperlukan untuk tujuan tersebut.
b. Berkahwin di sana dengan menggunakan wali nasab yang berada di dalam negara dan wali nasab mewakilkan kepada seseorang di sana untuk menikahkan perempuan mauliyahnya. Apabila kembali ke tanah air, hendaklah segera ke pejabat agama untuk pendaftaran semula perkahwinan seperti yang dihuraikan pada ( a )
c. Akad nikah dilangsungkan di dalam negara walaupun bakal suami dan bakal isteri sedang berada di luar negara. Mereka dinikahkan secara wakalah seperti yang diterangkan dalam cerita ini.
4. Mereka yang berada di luar negara dan ingin melangsungkan perkahwinan, maka saya syorkan mengikut cara ( c ) kerana banyak kebaikannya. Antaranya tidak perlu mendaftar semula perkahwinan apabila kembali ke tanah air nanti kerana perkahwinan mereka telah didaftarkan. Ibu bapa dan keluarga kedua- dua pihak lebih gembira dengan cara ini kerana terlibat secara langsung dengan perkahwinan anak masing- masing.
5. Sesiapa yang berkahwin di luar negara, hendaklah dalam tempoh enam bulan selepas kembali ke tanah air, mendaftar semula perkahwinannya di pejabat agama. Kegagalan berbuat demikian adalah suatu kesalahan yang apabila disabitkan boleh dihukum denda atau penjara atau kedua- duanya sekali.
( Coretan Syeikh Ahmad Faisol Hj Omar )
Langgan:
Catatan (Atom)