CARI 'soft spot' SUAMI
Soft spot: Qurratu Ain: Penyejuk mata: Pelega hati.
Semalam saya ada terdengar suatu tazkirah menarik di radio IKIM. Ustaz tu menyampaikan satu point yang sangat menarik yang sebelum ni saya belum pernah dengar.
Ustaz tu cakap, orang lelaki ni kalau kita dapat jaga beberapa kehendak utama dia, maka segala masalah yang berlaku adalah masalah kecil bagi dia. DAN beberapa perkara ni mesti dicari oleh para isteri. Sebab tak sama mana-mana lelaki. Herher.
Ustaz tu kata tak banyak pun. Ada 3-4 benda je.
Contohnya,
1. Ada suami nak isteri teman sebelah setiap kali dia makan. Kalau isteri sibuk nak buat kerja basuh pinggan lah sapu rumah lah, maka suami tak selera makan, lepas tu benda-benda kecik lain pun jadi masalah. Sebab qurratu ain dia tak dijaga.
2. Ada juga suami yang qurratu ain dia adalah kopi. Setiap kali balik, dia cukup bahagia kalau di hulur secawan kopi panas sebelum sempat suami minta. Dia senyum, dia lega, tambah sayang.
Kadang-kadang ada isteri tak nampak, sampaikan suami ke dapur sendiri buat air.
3. Boleh jadi juga qurratu ain suami adalah bila isteri suka teman atau melayan hobi suami. Teman berkebun ke, teman suami bersihkan akuarium ke. Tak semestinya jadikan hobi suami tu hobi kita juga, cukup sekadar teman, bagi idea. Melayan.
Ini contoh jeee, bergantung pada suami. Apa yang dia suka. 3-4 perkara paling penting. ☺️☺️
SITUASI.
Ustaz cerita, pernah dia nampak seorang isteri marah-marah (membebel) suaminya depan org ramai, tetap suaminya tersenyum macam tak ada apa yang berlaku. Tak melenting, tak mengamuk. Rileks.
Semestinya itu bukan perkara baik dari seorang isteri. Tetapi melihat tindakan suaminya yang tidak memberi respon negatif, ustaz percaya si isteri ini berjaya menjaga qurratu ain suaminya, beberapa kehendak utama suaminya terjaga. Maka masalah-masalah lain dirasakan kecil dan boleh diselesaikan.
Alangkah indah kalau isteri dapat jaga Qurratu Ain suaminya, insyaAllah selesai beberapa perkara besar dalam rumahtangga.
Masalahnya, kadang-kadang orang lelaki ni pun tak tahu apa yang dia mahu. So, kita lah yang kene study dan perhati, apa yang mampu buat suami rasa terjaga, senang hati, mood jadi baik. Kadang-kadang benda kecik-kecik ni kesannya besar.
Apa pun, ini sahaja belum cukup untuk menjamin kebahagiaan pasangan. Perlu ada kasih sayang, hormat menghormati, percaya, amanah dan lain-lain.
Peace! Nak share takyah minta izin. 😚😚
Ruqayyah Farhani,
#MaryamAnakSyurga
Sumber : Ruqayyah Farhani.
بِســمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْم اللهم اِنا نَجْعَلُك فى نُحُورِ أعداءِنَا و نَعُوذُ بِك مِن شُرُورِهِم, اللهم بَدِّدْ شَمْلَهُم و فَرِّقْ جَمْعَهم و شَتِّتْ كَلِمَتَهم و زَلْزِلْ أَقْدَامَهم و سَلِّطْ عليهم كَلْبًا مِن كِلَابِك يا قهَّار , يا جبَّار اِهزِم الكفارYa Allah, Kami guru kimi-A! SPM seMalaysia sesi 2023 mdoakan keCEMERLANGan anak didik kami dlm kimi-A! SPM skor A+ utk semua PELAJAR. امين. Salam kimi-A! itu M U D A H ان شآء الله A! ...Chem-is- TRY اهلا وسهلارمضان 1446
Ahad, 26 November 2017
Sabtu, 25 November 2017
Guru
Guru Zaman Now - Mengajar Dengan Hati Menilai Dengan Teliti
Guru Zaman Now membuka kelas dengan Salam, Senyum, Sapa, Santai dan Sabar.
Salam dengan penuh semangat diiringi dengan Senyum yang tulus.
Guru menyapa dengan dengan penuh energik, Siswa menjawab dengan Kompak. "Apa kabar pagi ini anak - anaku? ".
Membuka kelas dengan santai dan bersahabat serta sabar Jika ada diantara Siswa yang belum Move On.
Gairahkan dengan Ice Breaking
Guru memulai pembelajaran dengan yel-yel dengan penuh semangat. Contoh . "Baik anak - anak Jika bapak ucapkan Belajar Matematika, Maka Kalian Jawab Mudah dan Menyenangkan".(Lebih keren diringi dengan gerakan tangan)
Untuk memastikan Siswa sudah konsentrasi pilih Ice Breaking yang melatih konsentrasi.
Lakukan Ice Breaking sesuai kebutuhan, jika Siswa mulai Gaduh maka ini waktu yang tepat untuk menyegarkan kembali suasana pembelajaran.
Buat Kelas Menjadi Rame dan Dinamis
Kelas Bukan kuburan, kelas juga bukan penjara, kelas adalah setiap siswa bisa mengekspresikan dirinya secara bebas dan terarah. Jangan buat kelas menjadi hening tapi buatlah kelas menjadi Dinamis.
Bergerak dan terus bergeraklah, guru Zaman now bergerak bebas untuk menemui setiap ke unikan siswanya. Menjadikan siswa berani bertanya dan siap menjawab.
Jangan menakuti Siswa dengan hukuman, tapi tegaskan Siswa dengan kontrak belajar. Jangan diamkan Siswa dengan Gebrakan meja, tapi diamkan Siswa dengan gerakan.
Guru Zaman Now Cerdas Medsos dan Teknologi
Laptop bukan untuk Copy Paste, tapi untuk menghasilkan Karya, Handphone bukan sekedar untuk Selfie tapi juga untuk pembelajaran diri.
Medsos untuk menebar Inspirasi bukan untuk mengeluhkan isi hati, apalagi nagih janji sertifikasi yang tak pernah tervalidasi 😀
Dulu konsumen digital sekarang produsen digital, dulu baca artikel di blog orang lain, sekarang artikel dibaca orang lain.
Mengajar dengan Hati menilai dengan Teliti
Jika kita mau marah, maka pikirlah bagaimana jika yang dimarahi adalah kita atau anak kita.
Jika mau memukul maka bayangkan jika yang dipukul anak kita.
Disiplin siswa dengan Teladan dan aturan, disiplinkan Siswa dengan ketegasan, disiplinkan Siswa dengan reward and punishment.
Menilailah dengan teliti bukan sekedar menghitung kancing, menilailah dengan objektif bukan karena dia anak les kita.
Mengajarlah dengan hati dan penuh teliti karena setiap siswa kita punya potensi.
Guru Zaman Now membuka kelas dengan Salam, Senyum, Sapa, Santai dan Sabar.
Salam dengan penuh semangat diiringi dengan Senyum yang tulus.
Guru menyapa dengan dengan penuh energik, Siswa menjawab dengan Kompak. "Apa kabar pagi ini anak - anaku? ".
Membuka kelas dengan santai dan bersahabat serta sabar Jika ada diantara Siswa yang belum Move On.
Gairahkan dengan Ice Breaking
Guru memulai pembelajaran dengan yel-yel dengan penuh semangat. Contoh . "Baik anak - anak Jika bapak ucapkan Belajar Matematika, Maka Kalian Jawab Mudah dan Menyenangkan".(Lebih keren diringi dengan gerakan tangan)
Untuk memastikan Siswa sudah konsentrasi pilih Ice Breaking yang melatih konsentrasi.
Lakukan Ice Breaking sesuai kebutuhan, jika Siswa mulai Gaduh maka ini waktu yang tepat untuk menyegarkan kembali suasana pembelajaran.
Buat Kelas Menjadi Rame dan Dinamis
Kelas Bukan kuburan, kelas juga bukan penjara, kelas adalah setiap siswa bisa mengekspresikan dirinya secara bebas dan terarah. Jangan buat kelas menjadi hening tapi buatlah kelas menjadi Dinamis.
Bergerak dan terus bergeraklah, guru Zaman now bergerak bebas untuk menemui setiap ke unikan siswanya. Menjadikan siswa berani bertanya dan siap menjawab.
Jangan menakuti Siswa dengan hukuman, tapi tegaskan Siswa dengan kontrak belajar. Jangan diamkan Siswa dengan Gebrakan meja, tapi diamkan Siswa dengan gerakan.
Guru Zaman Now Cerdas Medsos dan Teknologi
Laptop bukan untuk Copy Paste, tapi untuk menghasilkan Karya, Handphone bukan sekedar untuk Selfie tapi juga untuk pembelajaran diri.
Medsos untuk menebar Inspirasi bukan untuk mengeluhkan isi hati, apalagi nagih janji sertifikasi yang tak pernah tervalidasi 😀
Dulu konsumen digital sekarang produsen digital, dulu baca artikel di blog orang lain, sekarang artikel dibaca orang lain.
Mengajar dengan Hati menilai dengan Teliti
Jika kita mau marah, maka pikirlah bagaimana jika yang dimarahi adalah kita atau anak kita.
Jika mau memukul maka bayangkan jika yang dipukul anak kita.
Disiplin siswa dengan Teladan dan aturan, disiplinkan Siswa dengan ketegasan, disiplinkan Siswa dengan reward and punishment.
Menilailah dengan teliti bukan sekedar menghitung kancing, menilailah dengan objektif bukan karena dia anak les kita.
Mengajarlah dengan hati dan penuh teliti karena setiap siswa kita punya potensi.
Jumaat, 24 November 2017
Masjid
السلا م عليكم ورحمة الله وبركاته
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ
TANYALAH USTAZ TV9(Ustaz Amran Yusoff)
*SYOKNYA JADI ORG MASJID*
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
Seronok dan bahagia hati bila kita dapat solat di masjid.
Sesungguhnya org² yg memakmurkan masjid Allah dgn mendirikan solat mengeluarkan zakat mereka tidak takut melainkan pada Allah mereka ini adalah org yg dapat ketaqwaan.
Apabila mereka berulang~ulang ke masjid,Allah akan mengangkat imannya.
Nabi suruh kita solat sebagaimana Nabi solat.
Bila kita pergi ke masjid akan mengukuhkan hubungan dgn Allah, bersilaturrahim dan mengikut sunnah Nabi.
TANYA DIRI KITA DIMANA KITA SOLAT DAN APAKAH KITA MENGIKUTI SUNNAH NABI BERSOLAT?
Tempat yg paling Allah sayang adalah masjid dan paling Allah benci adalah pasar.
BAGAIMANA KAEDAH ANAK MUDA UTK MENDEKATI MASJID?
Hari ini kita lihat semua yg berada disaf depan adalah org² pencen.
Kaedah nak bawa org muda ke masjid,ikutlah cara Nabi iaitu bertemu dgn golongan muda dan mengajak mereka ke masjid.
Kalau ayah pergi masjid bawa anaknya sekali,cara ini mendidik anak² ke masjid.
Jangan seorang ayah sahaja nak masuk syurga.
Tauladan datang dari ayah dan ibu dan akan menjadi ikutan pada anak².
BAGAIMANA KEDUDUKAN WANITA AFDAL BERSOLAT DIRUMAH ATAU MASJID?
Wahai lelaki jangan larang wanita ke masjid dan solat yg terbaik adalah dalam bilik.
Nabi tak larang wanita ke masjid dan jangan pakai minyak wangi.
Tugas seorang wanita suruh suami solat jemaah.
Akan dapat pahala 27 kali ganda.
RUGI TAWARAN YG ALLAH BERI KITA TAK AMBIL.
MANA LEBIH AFDAL PERGI MASJID ATAU PERGI SURAU YG BERDEKATAN DGN RUMAH?
Masjid yg paling utama.
Bukan tak boleh pergi surau tapi masjid yg paling utama.
GUNAKAN SEMPATAN SOLAT DIAWAL WAKTU DAN SOLAT DIMASJID.
Amalan yg paling Allah sayang adalah solat diawal waktu.
Nak solat diawal waktu solatlah di masjid kerana tak ada imam yg lewat solat.
APAKAH CIRI² ORG YG ALLAH SUKA PERGI MASJID?
Allah akui keimanannya.
Org yg pergi masjid akan seronok dapat tunai perintah Allah.
Ambillah wuduk yg sempurna dirumah dan berjalanlah dalam keadaan tenang.
NABI LARANG MASUK MASJID DGN TERGAPOH GAPAH.
Cari saf yg pertama.
BAGAIMANA CARA IBUBAPA NAK JADIKAN DIRI KITA ORG MASJID SEDANGKAN SAMPAI DISANA ADA ORG YG TEGUR?
Tolong pergi masjid utk cari redha Allah.
Kalau nak dengar org cakap apa sahaja kita buat akan ada sahaja org cakap.
Bila anak² bising AJK marah.
Sunnahnya adalah bawa anak ke masjid bawa anak duduk dekat kita jangan biarkan bermain dibelakang.
ORG YG IKUT NABI AKAN DAPAT KASIH SAYANG ALLAH.
SAYA SEORANG JANDA DAN TERINGIN NAK SOLAT DI MASJID,BAGAIMANA NAK HILANGKAN FITNAH?
Bila tak ada suami,nikahlah lagi.
Solatlah dirumah kecuali utk menuntut ilmu.
Seorang janda kahwinlah lagi supaya dapat jauhkan dari fitnah.
KADANG² ORG KE MASJID AKHLAKNYA TAK BERAPA BAIK SEOLAH~OLAH NAK MEMECAH BELAHKAN MASYARAKAT(cth mengata nampak org lain tak ke masjid dia kata,dia tu dah tua bilalah nak ke masjid)BAGAIMANA USTAZ?
Tidak dinafikan manusia ada tahap baik dan jahat.
Memang ada org ke masjid boleh jadi calon neraka.
Ada juga nak pegi masjid nak cari salah org.
PANDANGLAH KEBAIKAN PADA DIA WALAUPUN MULUT DIA JAHAT TAPI DIA MASIH BERULANG KE MASJID.
Jangan hanya tengok keburukkan dia kerana jika kita asyik tengok keburukan dia kita tak akan nampak kebaikan dia.
BAGAIMANA NAK HILANG PERASAAN RIAK PERGI MASJID?
Semua org ada perasaan riak.
Teruslah pergi ke masjid.
Walaupun ada riak tetaplah pergi ke masjid lama² tak ada riak.
Betulkan hati kita.
BAGAIMANA NAK BERDAKWAH PADA AHLI KELUARGA SUPAYA KE MASJID KERANA KADANG² AJAK KAWAN LEBIH MUDAH DARI AJAK KELUARGA?
Memang betul...
Kita sendiri nak berubah juga susah.
Berdakwah jadi lambat kerana sudah jadi buluh(org yg kita nak dakwah tu dah tua)
Dakwah sahaja pada mereka kerana makin banyak berdakwah makin banyak pahala.
Jangan putus asa ke masjid dan tunjuk peribadi mulia pada org lain.
SAYA SUKA SOLAT TAPI SAYA PAKAI BEG DILUAR UTK AIR KENCING DAN ADA ORG KATA SOLAT SAYA TAK SAH,BAGAIMANA USTAZ?
Solat setakat mana yg mampu.
Biarlah ada beg air kencing.
Hukumnya pergilah masjid.
ORG LAIN JANGAN SIBUK TENGOK BEG ORG.
Lihatlah dalam keadaan dia sakit dia tetap pergi ke rumah Allah.
SOLATNYA SAH.
MOHON PANDANGAN USTAZ MASJID YG DIKUNCI DAN ADA MUSAFIR TAK DAPAT MASUK MASJID.
Masjid jangan dikunci.
Siapa² pun boleh pergi dan boleh beritikaf di masjid.
Masjid adalah rumah Allah.
Masjid yg dikunci kerana masjid tempat kita terlalu mewah.
Jangan LARANG org nak tidur masjid.
SIAPA YG MEMBINA MASJID,ALLAH AKAN BINA ISTANA DI SYURGA.
JANGAN PINGGIRKAN SOLAT JEMAAH KERANA AKAN SUKAR NAK UBAH DIRI.
#InShaaAllah_Aamiin
#BiarTahuJanganKeliru
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ
TANYALAH USTAZ TV9(Ustaz Amran Yusoff)
*SYOKNYA JADI ORG MASJID*
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
Seronok dan bahagia hati bila kita dapat solat di masjid.
Sesungguhnya org² yg memakmurkan masjid Allah dgn mendirikan solat mengeluarkan zakat mereka tidak takut melainkan pada Allah mereka ini adalah org yg dapat ketaqwaan.
Apabila mereka berulang~ulang ke masjid,Allah akan mengangkat imannya.
Nabi suruh kita solat sebagaimana Nabi solat.
Bila kita pergi ke masjid akan mengukuhkan hubungan dgn Allah, bersilaturrahim dan mengikut sunnah Nabi.
TANYA DIRI KITA DIMANA KITA SOLAT DAN APAKAH KITA MENGIKUTI SUNNAH NABI BERSOLAT?
Tempat yg paling Allah sayang adalah masjid dan paling Allah benci adalah pasar.
BAGAIMANA KAEDAH ANAK MUDA UTK MENDEKATI MASJID?
Hari ini kita lihat semua yg berada disaf depan adalah org² pencen.
Kaedah nak bawa org muda ke masjid,ikutlah cara Nabi iaitu bertemu dgn golongan muda dan mengajak mereka ke masjid.
Kalau ayah pergi masjid bawa anaknya sekali,cara ini mendidik anak² ke masjid.
Jangan seorang ayah sahaja nak masuk syurga.
Tauladan datang dari ayah dan ibu dan akan menjadi ikutan pada anak².
BAGAIMANA KEDUDUKAN WANITA AFDAL BERSOLAT DIRUMAH ATAU MASJID?
Wahai lelaki jangan larang wanita ke masjid dan solat yg terbaik adalah dalam bilik.
Nabi tak larang wanita ke masjid dan jangan pakai minyak wangi.
Tugas seorang wanita suruh suami solat jemaah.
Akan dapat pahala 27 kali ganda.
RUGI TAWARAN YG ALLAH BERI KITA TAK AMBIL.
MANA LEBIH AFDAL PERGI MASJID ATAU PERGI SURAU YG BERDEKATAN DGN RUMAH?
Masjid yg paling utama.
Bukan tak boleh pergi surau tapi masjid yg paling utama.
GUNAKAN SEMPATAN SOLAT DIAWAL WAKTU DAN SOLAT DIMASJID.
Amalan yg paling Allah sayang adalah solat diawal waktu.
Nak solat diawal waktu solatlah di masjid kerana tak ada imam yg lewat solat.
APAKAH CIRI² ORG YG ALLAH SUKA PERGI MASJID?
Allah akui keimanannya.
Org yg pergi masjid akan seronok dapat tunai perintah Allah.
Ambillah wuduk yg sempurna dirumah dan berjalanlah dalam keadaan tenang.
NABI LARANG MASUK MASJID DGN TERGAPOH GAPAH.
Cari saf yg pertama.
BAGAIMANA CARA IBUBAPA NAK JADIKAN DIRI KITA ORG MASJID SEDANGKAN SAMPAI DISANA ADA ORG YG TEGUR?
Tolong pergi masjid utk cari redha Allah.
Kalau nak dengar org cakap apa sahaja kita buat akan ada sahaja org cakap.
Bila anak² bising AJK marah.
Sunnahnya adalah bawa anak ke masjid bawa anak duduk dekat kita jangan biarkan bermain dibelakang.
ORG YG IKUT NABI AKAN DAPAT KASIH SAYANG ALLAH.
SAYA SEORANG JANDA DAN TERINGIN NAK SOLAT DI MASJID,BAGAIMANA NAK HILANGKAN FITNAH?
Bila tak ada suami,nikahlah lagi.
Solatlah dirumah kecuali utk menuntut ilmu.
Seorang janda kahwinlah lagi supaya dapat jauhkan dari fitnah.
KADANG² ORG KE MASJID AKHLAKNYA TAK BERAPA BAIK SEOLAH~OLAH NAK MEMECAH BELAHKAN MASYARAKAT(cth mengata nampak org lain tak ke masjid dia kata,dia tu dah tua bilalah nak ke masjid)BAGAIMANA USTAZ?
Tidak dinafikan manusia ada tahap baik dan jahat.
Memang ada org ke masjid boleh jadi calon neraka.
Ada juga nak pegi masjid nak cari salah org.
PANDANGLAH KEBAIKAN PADA DIA WALAUPUN MULUT DIA JAHAT TAPI DIA MASIH BERULANG KE MASJID.
Jangan hanya tengok keburukkan dia kerana jika kita asyik tengok keburukan dia kita tak akan nampak kebaikan dia.
BAGAIMANA NAK HILANG PERASAAN RIAK PERGI MASJID?
Semua org ada perasaan riak.
Teruslah pergi ke masjid.
Walaupun ada riak tetaplah pergi ke masjid lama² tak ada riak.
Betulkan hati kita.
BAGAIMANA NAK BERDAKWAH PADA AHLI KELUARGA SUPAYA KE MASJID KERANA KADANG² AJAK KAWAN LEBIH MUDAH DARI AJAK KELUARGA?
Memang betul...
Kita sendiri nak berubah juga susah.
Berdakwah jadi lambat kerana sudah jadi buluh(org yg kita nak dakwah tu dah tua)
Dakwah sahaja pada mereka kerana makin banyak berdakwah makin banyak pahala.
Jangan putus asa ke masjid dan tunjuk peribadi mulia pada org lain.
SAYA SUKA SOLAT TAPI SAYA PAKAI BEG DILUAR UTK AIR KENCING DAN ADA ORG KATA SOLAT SAYA TAK SAH,BAGAIMANA USTAZ?
Solat setakat mana yg mampu.
Biarlah ada beg air kencing.
Hukumnya pergilah masjid.
ORG LAIN JANGAN SIBUK TENGOK BEG ORG.
Lihatlah dalam keadaan dia sakit dia tetap pergi ke rumah Allah.
SOLATNYA SAH.
MOHON PANDANGAN USTAZ MASJID YG DIKUNCI DAN ADA MUSAFIR TAK DAPAT MASUK MASJID.
Masjid jangan dikunci.
Siapa² pun boleh pergi dan boleh beritikaf di masjid.
Masjid adalah rumah Allah.
Masjid yg dikunci kerana masjid tempat kita terlalu mewah.
Jangan LARANG org nak tidur masjid.
SIAPA YG MEMBINA MASJID,ALLAH AKAN BINA ISTANA DI SYURGA.
JANGAN PINGGIRKAN SOLAT JEMAAH KERANA AKAN SUKAR NAK UBAH DIRI.
#InShaaAllah_Aamiin
#BiarTahuJanganKeliru
Insurans
HENTIKAN SIKAP TIDAK BERTANGGUNG JAWAB SYARIKAT INSURAN !
PRUDENTIAL !
AIA !
Bulan Februari yang lalu Prudential enggan cover bil Hospital isteri saya berjumlah RM24K. Pelbagai alasan mereka bagi. Dalam kepayahan kami bayar juga bil Hospital. Bayangkan untuk menyediakan wang berjumlah RM24K dihujung minggu ! Kami diyakinkan boleh buat tuntutan selepas keluar wad dengan Prudential. Malangnya sehingga kini sudah lebih 6 bulan tiada apa apa perkembangan. Saya terus membayar bayaran bulanan Polisi insuran isteri saya tanpa gagal selepas itu. Tiada respond bertulis dari Prudential sama ada kami perlu meneruskan bayaran atau berhenti ! Apa yang diyakinkan kepada kami adalah sabar sabar dan terus bersabar. Saya simpati dengan kesungguhan agen Prudential kami yang juga sahabat baik keluarga kami untuk membantu tetapi apakan daya Prudential seperti tidak ada perasaan untuk melihat isu ini sebagai isu yang membebankan pemegang Polisinya !
Kami ingat cuma Prudential sahaja yang bersikap demikian. Semalam anak saya hadir ke Unit Kecemasan Hospital Tropikana Kota Damansara kerana beliau demam agak panas dengan batuk yang agak teruk. Jam 4. petang beliau mula dirawat di Wad Emergency Hospital Tropikana Kota Damansara. Malangnya sehingga jam 8. mlm baru AIA memutuskan untuk tidak meluluskan Surat Jaminan (GL) mereka ! Anak saya diarahkan membayar bil sendiri terlebih dahulu. Bila isu ini saya rujuk kepada Dr yang bertugas, Dr yang bertugas tersangat kecewa dengan tindakan AIA. Terkeluar dari mulut Dr itu sendir bahawa beliau memang fedup dengan cara syarikat Insuran bekerja ! Ini bukan kes pertama katanya ! Banyak kali perkara yang sama berlaku terhadap pesakitnya ! Atas budibicara Dr tersebut sekali lagi beliau hantar lapuran perubatan ke AIA dengan menjelaskan butir butir penyakit yang dihidapi oleh anak saya. Anak saya hanya demam panas dan jangkitan kuman di saluran pernafasannya. Tetapi amat perlu dimasukkan segera ke Wad untuk dimasukkan antibiotik kebadannya ! Sekali lagi AIA menjawab mereka perlu study kes dan kami dinasihatkan membayar terlebih dahulu segala bil !
Apakah begini caranya syarikat insuran di Malaysia mengumpul kekayaan dengan memperdayakan pemegang Polisinya ?
Apakah mereka menganggap terlalu mudah dengan meminta pemegang polisi membayarnya terlebih dahulu ?
Bila bil dibayar oleh pemegag polisi bila pula tuntutan boleh diluluskan ? Lihat sahaja pada kes Prudential yang dihadapi oleh isteri saya. Sehingga kini bil bayaran RM24K. yang kami bayar entah bila nak diputuskan ?!
Janganlah perbodohkan rakyat. Bank Negara perlu tegas dalam isu ini. Terlalu mudah syarikat insuran dinegara ini melepaskan tanggungjawab mereka !
Kerajaan perlu bertindak tegas. Saya rasa saya bukan mangsa yang pertama. Ramai diluar sana yang telah teraniaya !
Dato' Zulkefli Nordin.
Sunway Kayangan.
#kongsiInfo@cp
PRUDENTIAL !
AIA !
Bulan Februari yang lalu Prudential enggan cover bil Hospital isteri saya berjumlah RM24K. Pelbagai alasan mereka bagi. Dalam kepayahan kami bayar juga bil Hospital. Bayangkan untuk menyediakan wang berjumlah RM24K dihujung minggu ! Kami diyakinkan boleh buat tuntutan selepas keluar wad dengan Prudential. Malangnya sehingga kini sudah lebih 6 bulan tiada apa apa perkembangan. Saya terus membayar bayaran bulanan Polisi insuran isteri saya tanpa gagal selepas itu. Tiada respond bertulis dari Prudential sama ada kami perlu meneruskan bayaran atau berhenti ! Apa yang diyakinkan kepada kami adalah sabar sabar dan terus bersabar. Saya simpati dengan kesungguhan agen Prudential kami yang juga sahabat baik keluarga kami untuk membantu tetapi apakan daya Prudential seperti tidak ada perasaan untuk melihat isu ini sebagai isu yang membebankan pemegang Polisinya !
Kami ingat cuma Prudential sahaja yang bersikap demikian. Semalam anak saya hadir ke Unit Kecemasan Hospital Tropikana Kota Damansara kerana beliau demam agak panas dengan batuk yang agak teruk. Jam 4. petang beliau mula dirawat di Wad Emergency Hospital Tropikana Kota Damansara. Malangnya sehingga jam 8. mlm baru AIA memutuskan untuk tidak meluluskan Surat Jaminan (GL) mereka ! Anak saya diarahkan membayar bil sendiri terlebih dahulu. Bila isu ini saya rujuk kepada Dr yang bertugas, Dr yang bertugas tersangat kecewa dengan tindakan AIA. Terkeluar dari mulut Dr itu sendir bahawa beliau memang fedup dengan cara syarikat Insuran bekerja ! Ini bukan kes pertama katanya ! Banyak kali perkara yang sama berlaku terhadap pesakitnya ! Atas budibicara Dr tersebut sekali lagi beliau hantar lapuran perubatan ke AIA dengan menjelaskan butir butir penyakit yang dihidapi oleh anak saya. Anak saya hanya demam panas dan jangkitan kuman di saluran pernafasannya. Tetapi amat perlu dimasukkan segera ke Wad untuk dimasukkan antibiotik kebadannya ! Sekali lagi AIA menjawab mereka perlu study kes dan kami dinasihatkan membayar terlebih dahulu segala bil !
Apakah begini caranya syarikat insuran di Malaysia mengumpul kekayaan dengan memperdayakan pemegang Polisinya ?
Apakah mereka menganggap terlalu mudah dengan meminta pemegang polisi membayarnya terlebih dahulu ?
Bila bil dibayar oleh pemegag polisi bila pula tuntutan boleh diluluskan ? Lihat sahaja pada kes Prudential yang dihadapi oleh isteri saya. Sehingga kini bil bayaran RM24K. yang kami bayar entah bila nak diputuskan ?!
Janganlah perbodohkan rakyat. Bank Negara perlu tegas dalam isu ini. Terlalu mudah syarikat insuran dinegara ini melepaskan tanggungjawab mereka !
Kerajaan perlu bertindak tegas. Saya rasa saya bukan mangsa yang pertama. Ramai diluar sana yang telah teraniaya !
Dato' Zulkefli Nordin.
Sunway Kayangan.
#kongsiInfo@cp
Khamis, 23 November 2017
Aturan konvoi
*PERATURAN DAN ETIKA BERKONVOI*
MARSHAL berkereta di bahagikan kepada sepuluh bahagian:
1. ZERO Marshal
2. CONTROL Marshal
3. KONVOI Marshal
4. SWEEPER / HOT CAR Marshal
5. TEAM LEADER Marshal
6. ASSISTANT TEAM LEADER Marshal
7. Kereta Peserta
8. BACK MARKER Marshal
9. MEDIK Marshal
10. MEKANIK Marshal
ZERO Marshall
ZERO bertanggungjawab keatas keselamatan semua kenderaan konvoi. ZERO juga mestilah kerapkali berkomunikasi dengan CONTROL, BM, SP, & HC untuk mengetahui situasi keadaan di dalam konvoi. ZERO mestikan melaporkan segala situasi traffic kepada CONTROL, BM, SP dan HC untuk mengambil langkah seterusnye seperti brek, mengelak dan memberhentikan kenderaan. ZERO mestilah berwaspada pada setiap masa dan memberikan arahan kepada CONTROL, SP, & HC untuk memastikan konvoi bergerak lancer. Mana-mana kenderaan konvoi tidak dibenarkan memotong ZERO kecuali diberi arahan sebaliknye.
Control Marshall
CONTROL adalah penolong kepada ZERO. CONTROL mestilah mengagihkan semua arahan kepada TL. Jika ZERO tidak berkeupayaan untuk meneruskan tugasan, CONTROL mestilah mengambil alih tugas ZERO seperti yang diarahkan oleh ZERO. CONTROL mestilah melaporkan keadaan trafik kepada semua TL untuk berwaspada serta bersedia untuk memberhentikan kenderaan serta berjaga-jaga.
Konvoi Marshall
Sentiasa berhubung pandang dengan kereta Lead (Jika Perlu). Menggunakan hubungan 2 hala (Walkie Talkie) untuk menghubungi Kereta Lead. Jika Kereta Lead memberikan isyarat memotong kepada kereta lain. Biarkan kereta yang tidak berada di dalam konvoi untuk memotong dalam keadaan selamat di samping tidak menganggu konvoi. Hubungi kereta Lead jika kereta di belakang ingin bergerak laju dalam sesuatu keadaan kecemasan.
Sweeper atau Hot Car Marshall
SP/HC – Bilangan kenderaan SP/HC bergantung kepada bilangan kenderaan konvoi dan komplesiti perjalanan tersebut. Mereka menerima arahan dari ZERO dalam memastikan semua kenderaan konvoi berada dalam keadaan selamat, menandakan persimpangan, memberikan amaran kepada semua kenderaan jika ada kenderaan yang memandu secara merbahaya, menemani konvoi di lampu trafik dan membawa mereka ke dalam barisan konvoi. Adalah menjadi tanggungjawab mereka untuk menemani mana-mana kenderaan konvoi yang mengalami kerosakan atau terlibat dalam kemalangan. SP/HC akan sentiasa memberikan pertolongan kepada ZERO dengan memintas mana-mana kenderaan untuk berada dalam posisi yang boleh menghulurkan bantuan kepada ZERO bagi memastikan konvoi berjalan lancar. Hanya SP/HC dibenarkan untuk berada dihadapan ZERO jika diperlukan. Semua kenderaan konvoi mestilah menberikan kerjasama dengan memberi laluan untuk mereka memintas konvoi demi menjalankan tugas mereka.
TEAM LEADER
TL dipertugaskan untuk memastikan semua ahli konvoi yang dipertanggungjawabkan menerima arahan. TL hanya menerima arahan cari CONTROL.
ASST.TEAM LEADER
ATL dipertanggungjawabkan untuk membantu TL dalam menguruskan ahli masing-masing. ATL hanya menerima arahan dari TL. Dalam keadaan yang tidak dijangka, jika TL tidak dapat menjalankan tanggunjawab, ATL akan mengambil alih tugas TL.
KERETA PESERTA
Tidak di benarkan memotong kecuali jika ada kecemasan.
Memerhatikan kereta lead jika ingin memotong (gunakan isyarat)
Menjarakkan antara kereta di depan dalam keadaan selamat dan selesa
Tidak membiarkan kereta di hadapan terkeluar dari susunan.
Flash kan lampu jika ada kecemasan.
BACK MARKER MARSHALL
BM adalah kenderaan yang paling terakhir di dalam sesebuah konvoi. BM tidak dibenarkan sama sekali berada dihadapan mana-mana kenderaan konvoi kecuali SP atau HC. BM mesti melaporkan segala activiti yang berlaku di belakang kepada ZERO pada setiap masa yang mana kenderaan konvoi telah melepasi lampu traffic, persimpangan atau jika berlaku perpecehan dalam barisan konvoi.
MEDIK MARSHAL
Marshal yang mempunyai pengetahuan dan kemahiran untuk memberikan pertolongan kecemasan tahap pertama. Ini adalah penting kerana jika berlaku kemalangan, pihak penyelamat akan menambil masa yang agak lama untuk sampai ke lokasi, jadi pertolongan tahap pertama amatlah di perlukan. Kalau boleh biarlah Medic Marshal ini dilantik dari latarbelakang ahli penyelamat, ahli ambulan, ahli bomba atau bulan sabit merah.
MEKANIK MARSHALL
Marshal mekanik ini biarlah datang dari latarbelakang orang yang mempunyai pengetahuan membaiki serta menyelenggara sesebuah kenderaan. Ini kerana seperti manusia, kenderaan juga boleh rosak pada bila-bila masa dan amatlah penting untuk sesebuah konvoi itu mempunyainya jika berlaku sebarang kerosakkan. Pertolongan tahap pertama amat penting bagi membantu kenderaan konvoi yang mengalami masalah. Marshal ini amatlah penting bagi membantu meneruskan pergerakkan sesuatu konvoi tersebut.
Tip untuk ZERO dan CONTROL
-Adakan meeting untuk menerangkan laluan dan destinasi kepada semua pemandu.
-Sila sediakan arahan atau map kepada setiap pemandu sebelum mulakan perjalanan.
-Jika konvoi mempunyai barisan kenderaan yang banyak, adalah digalakkan untuk memecahkan konvoi dalam beberapa kumpulan dengan di ketuai oleh TL/ATL.
-Jika boleh dapatkan senarai infomasi setiap kenderaan dengan pemandu dan pemunpangnye sekali.
-Ahli konvoi hanya akan menerima arahan dari TL/ATL. Jika pada bila-bila masa TL/ATL tidak boleh di hubungi, CONTROL akan di pertanggungjawab keatas mereka dengan arahan dari ZERO.
-Meninjau laluan adalah satu kemestian kepada ZERO, CONTROL, BM & SP/HC dalam membuat persediaan sebelum berlangsungnye konvoi.
Sewaktu pelepasan.
Semua kenderaan mestilah dalam keadaan berdaftar, rekod bersih dan mempunyai permit yang sah sebelum berlepas. Pastikan kenderaan anda mempunyai minyak yang penuh, periksa minyak enjin dan air radiator sebelum bermula dan pastikan ianye boleh menamatkan perjalanan konvoi. Pastikan datang awal sebelum waktu pelepasan. Ini akan memberikan pihak urusan masa untuk memberi penerangan ringkas sekali tanpa mengulanginye untuk ahli yang dating lewat. Sila pastikan yang ada melapik perut anda sebelum dating ke tempat pelepasan untuk mengelakkan rasa lapar dan kurang tenaga.
Semasa Konvoi
Kepada semua kenderaan konvoi biasa, apabila berada dalam konvoi, hendaklah sentiasa mematuhi undang-undang dan keselamatan jalan raya. Jikalau tersekat di lampu merah, jangan risau, ada SP/HC akan menemani ada untuk berkumpul semula dalam barisan konvoi dihadapan. Apabila konvoi mendekati lampu merah, sila penuhkan lorong-lorong yang sedia ada. Ini adalah bagi memastikan yang semua orang boleh melepasi lampu merah. Cara ini boleh juga digunakan semasa mendekati Plaza Tol. Jika kenderaan awam hendak memintas anda, sila berikan laluan kepada mereka kerana mereka mungkin hendak cepat akan tetapi anda tidak, jadi biarkan mereka. Sila berikan isyarat lampu kepada kenderaan di hadapan anda yang ada kenderaan awam hendak memintas kenderaan konvoi. Jangan sesekali berada dalam keadaan bumper ke bumper bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini kecuali berdekatan dengan persimpangan. Peringatan jangan sesekali mancelah komunikasi konvoi kerana ini akan menbuatkan konvoi berada dalam keadaan kelam-kabut.
Jika hendak membuat perhentian sementara (mengisi minyak, ke tandas atau kecemasan), anda hendaklah memberitahu kepada TL/ATL dahulu. Jangan keluar dari barisan konvoi sesuka hati kerana barisan konvoi lain akan mengikuti anda! Tunggu untuk TL/ATL untuk memberikan lampu hijau untuk pergi. ZERO will instruct SP/HC untuk menolong anda keluar dari barisan konvoi. Memotong barisan adalah tidak dibenarkan sama sekali, pastikan anda berada dalam barisan yang sepatutnye dari mula hingga akhir. Sentiasa ingat kenderaan yang berada dihadapan dan dibelakang anda. Sentiasa bersabar. Disiplinkan diri anda semasa berada dalam posisi masing-masing. Anda hanya boleh memintas kenderaan lain untuk memasuki posisi barisan anda selepas traffic light dan tol tetapi jangan tergesa-gesa kerana ada banayak masa untuk anda berbaris semula di posisi anda.
Peraturan di jalan.
-Barisan konvoi mestilah tidak mendominasi jalan raya. Jika ada yang hendak memintas sila beri kerjasama dan lepaskan mereka memintas.
Jika konvoi berhenti pastikan yang semua kenderaan berada di bahu jalan dan bukan di atas jalan raya.
-Memintas/Memotong kenderaan hanya dibenarkan apabila diarahkan.
-Memecut
Sentiasa berada dalam limit kelajuan yang dibenarkan. Jikalau trafik perlahan kelajuan kenderaan juga haruslah mengikuti kelajuan trafik.
Kenderaan Ketua haruslah menjadi panduan kepada pemandu yang lain yang mana, setiap pemandu haruslah bertanggunjawab memastikan yang kenderaan dibelakang sentiasa berada dalam barisan konvoi.
Pemeriksaan kenderaan secara terperinci.
Mungkin ada yang tertanya-tanya kenapa harus kita buat pemeriksaan terperinci terhadap kenderaan kita. Pemeriksaan ini amatlah penting demi keselamatan pemandu dan kestabilan kenderaan. Ini kerana jika berlaku kecelakaan disebabkan kecuaian pemeriksaan kenderaan sewaktu menjalankan konvoi, ia amatlah merbahaya kepada ahli kumpulan konvoi yang lain. Oleh kerena itu pemeriksaan terperinci amatlah penting dan dipandang serius. Mungkin kalau kita ada pun kenderaan mekanik kecemasan, bukan semua alat ganti yang mereka simpan dalam simpanan mereka.
Ianye amatlah bagus kalau anda membuat pemeriksaan sendiri atau menghantar kenderaan anda ke Proton Edar Servis untuk tujuan pemeriksaan dan membaiki bahagian-bahagian yang perlu dia baiki.
Contohnye seperti:
1. Minyak enjin (Engine Oil)
2. Penapis minyak (Oil Filter)
3. Air bateri (Battery Fluid)
4. Radiator, cecair kolan dan hos (Radiator, Hose and Coolant)
5. Cecair Brek (Break Fluid)
6. Pelapik brek (Break Pad)
7. Pum Brek (Break Pump)
8. Disk brek (Disc Break)
9. Pum clutch (Clutch Pump)
10. Cecair Clutch (Clutch Fluid)
11. Cecair Power Streering (Power Steering Fluid)
12. Pum dan tali power steering (Power steering pump and belt)
13. Penghawa dingin (Air-Condition)
14. Air cuci cermin (Windows Washer Fluid)
15. Tayar (Tyre)
16. Tekanan Tayar (Tyre Pressure)
17. Tayar Sokongan (Spare Tyre)
18. Lampu Suluhan dan Lampu Hadapan (Front Spot and Headlamp)
19. Lampu Belakang (Rear lamp)
20. Peti Kecemasan (First Aid Kit)
21. Peralatan piawaian (Standard Tool Kit)
22. Peralatan Sokongan (Standard Jack)
23. Bilah pengelap (Wiper Blade)
Kami mengambil berat terharap senarai diatas dan di harap yang anda juga ada membuat senarai anda sendiri sebelum pergi ke pusat servis. Anda tidak akan dibenarkan untuk menyertai konvoi jika apa yang ada di senaraikan diatas tidak memenuhi pihak pemeriksaan kenderaan.
PERKARA AM
Sebelum berkonvoi, buat pemeriksaan ke atas kereta anda seperti memastikan semua minyak mencukupi, tekanan tayar dan lain-lain dalam keadaan baik. Datang ke tempat permulaan konvoi dan sentiasa dengar penerangan yang diberikan tentang perjalanan dan destinasi konvoi tersebut. Sentiasa bersedia untuk berlepas dengan minyak yang cukup di dalam tangki kereta anda. Jika anda ingin mengubah haluan ke tempat lain atau ingin mengakhiri konvoi, anda mesti memberitahu kereta Lead, Marshal atau petugas yang lain. Ini supaya tidak mengelirukan peserta yang lain yang mungkin menyebabkan mereka akan mengikuti peserta yang tidak menyertai konvoi dalam sesuatu keadaan.
1. Sila sampai di lokasi permulaan pada awal masa untuk mendengar penerangan ringkas tentang laluan dan destinasi perjalanan.
2. Sila bersedia untuk berlepas dengan isian tangki minyak yang penuh.
3. Jila hendak meninggalkan kumpulan konvoi sebelum sampai di destinasi, sila beritahu TL/ATL dahulu.
4. Sesiapa yang mempunyai ketebalan tayar kurang dari 30% tidak akan dibenarkan menyertai konvoi. Jangan memakai Selipar semasa memandu. Sila bawa alat perhubungan masing-masing.
1) Menyalakan lampu kecil
Semasa waktu siang nyalakan lampu kecil dan lampu fog anda. Semasa waktu malam nyalakan headlight dan fog light anda. Ini akan memberitahu kepada pengguna yang lain apa yang terjadi. Peserta lain dapat mengenali anda dengan menyalakan lampu serta tahu bahawa anda berada dalam konvoi yang sama. Ini memudahkan jika salah seorang peserta konvoi dalam kecemasan (memberhentikan/memperlahankan kereta) maka anda dapat melihat dan mengesahkan itu adalah salah seorang peserta konvoi dengan menggunakan cermin sisi.
2) Jangan mengekori di belakang kereta terlalu dekat
Jangan mengikut kereta di hadapan terlalu dekat dan dengan kelajuan yang maksima. Ini amat lah merbahaya. Sentiasa pastikan anda di jarak yang selesa dan selamat.
3) Membenarkan kenderaan Lain Mencelah
Selalunya, Peserta di dalam konvoi tidak membenarkan kenderaan mencelah atau memasuki susunan konvoi. Walau bagaimana pun konvoi sebenarnya membenarkan kenderaan lain keluar masuk dari susunan konvoi. Kebiasaannya kenderaan bukan peserta suka mengugut, menakut nakutkan peserta di dalam konvoi atau inginkan keistimewaan mungkin kerana pandangan pemandu yang tidak jelas dan ingin kan jalan yang tiada gangguan. Peserta konvoi haruslah mempunyai sikap sabar dan timbang rasa untuk membiarkan mereka memotong, melepasi konvoi kita dalam sesuatu keadaan yang sukar. Seharusnya dengan begitu konvoi kita teratur dan tidak mendatang kan emosi sekaligus dapat mengelakkan kejadian yang tak diingini.
4) Kereta Lead sentiasa bertanggungjawab memastikan kelajuan.
Ia adalah amat sukar tetapi amat mudah untuk membiarkan peserta memecut kelajuan dengan sesuka hati. Ini kerana di dalam konvoi ada berbagai sikap pemandu dan kemampuan kereta peserta. Tidak di nafikan akan adanya yang berkata konvoi terlalu laju atau terlalu perlahan. Cuba pastikan kereta anda masih di dalam susunn konvoi tanpa mengganggu lalulintas yang lain. Ini dapat mengurangkan atau tidak ada potong memotong antara satu sama lain semasa berkonvoi. Ini adalah sikap peserta sendiri bertanggungjawab memastikan kereta di belakang, di sisi berada dalam susunan. Jika kereta di belakang perlahan. Pastikan peserta tidak meninggalkan kereta terlalu jauh (perlahankan juga kenderaan anda). Maka konvoi tidak akan terputus. Jangan memecut laju dan meninggalkan barisan konvoi untuk keselesaan memecut atau cuba mengikuti, mencabar kenderaan lain yang cuba mengganggu konvoi. Adalah lebih baik membiarkan kenderaan itu berlalu dan anda kembali kepada barisan konvoi.
5) Berlaku Kecemasan atau Masalah.
Jika ada berlaku masalah atau kecemasan, jangan ada peserta konvoi berhenti melainkan kereta SWEEPER sahaja. Sweeper akan memastikan keadaan terkawal dan konvoi haruslah meneruskan perjalanan sehingga suatu tempat yang dibenarkan berhenti dan selamat. Ini kerana satu susunan konvoi jika berhenti untuk memberikan pertolongan (atas sikap ingin menolong) mudah mengundang kemalangan terutama di jalan yang sibuk.
6) Tenang
Kadangkala tidak semua seperti yang dirancangkan akan berjaya. Kebiasaannya peserta di dalam konvoi mengharapkan atau menjangkakan sesuatu yang baik dan menggembirakan untuk agenda-agenda yang dirancang apabila sampai ke destinasi. Adalah amat penting untuk peserta dalam keadaan sabar, tenang, selesa dan sedia menghadapi kemungkinan seperti perjalanan menjadi lambat kerana kesesakan lalulintas dan tergelincir dari jadual sebenar.
7) Keluar / Masuk Lebuhraya
Ada yang menggunakan Touch N Go, Tag dan tunai. Walau apa cara sekalipun anda membayar sentiasalah memperlahankan kenderaan anda dan berhenti di belakang kereta Lead di tepi dan menhidupkan lampu hazard (double signal). Jangan keluar daripada kereta. Tunggu sehingga semua berada di susunan semula (SWEEPER akan memastikan susunan ini). Matikan double signal dan berikan signal perlahan lahan masuk ke lorong laluan perlahan unutk meneruskan perjalanan.
8) Memotong
Memotong adalah dibenarkan pada keadaan yang selamat dan tidak melanggar undang2 jalanraya. Jangan memotong pada garisan berkembar atau tidak pasti keadaan jalan dari arah bertentangan. Dalam sesuatu konvoi jika peserta atau kenderaan bukan peserta ingin memotong, biarkan ia memotong dan anda jangan terlalu rapat dengan kereta hadapan dan menyebabkan kereta yang memotong anda dalam keadaan yang bahaya
9) Baju Keselamatan Lutsinar Marshal
Baju vest keselamatan lutsinar adalah satu kemestian untuk setiap ahli marshal semasa mereka menjalankan tugas. Ini adalah untuk memastikan ahli biasa atau peserta konvoi mengetahui siapa yang patut mereka ikuti semasa konvoi berjalan atau semasa berkumpul di suatu lokasi perjumpaan.
10) Radio Amatur Jarak Jauh
Radio amatur adalah berguna kepada setiap ahli marshal supaya mereka dapat berkomunikasi dengan lebih cekap dan sentiasa berwaspada antara ahli marshal yang lain. Ia juga satu cara komunikasi yang menjimatkan selain dari menggunakan talipon bimbit. Dengan kuasa pancaran yang lebih jauh boleh pergi, ahli marshal masih boleh berhubung antara satu sama lain jika mereka tertinggal jauh ke belakang atau depan.
11) Lampu Mata Arah Dan Baton Berlampu
Lampu mata arah adalah satu kemestian untuk ahli marshal menggunakannya pada kenderaan masing-masing bagi tujuan menandakan arah tujuan sesebuah konvoi. Lampu strobe atau kelip-kelip berkuasa tinggi tidak dibenarkan semasa konvoi sedang bergerak kerana ini akan mengganggu pengguna jalan raya yang lain. Baton berlampu amat penting apabila konvoi serdang berhenti atau mengarahkan kenderaan konvoi untuk parking atau mengarahkan laluan.
12) Peti Kecemasan
Kotak atau peti kecemasan adalah amat penting untuk setiap kenderaan bagi memberikan bantuan paras pertama jika berlaku sebarang kemalangan atau kesulitan kepada ahli atau peserta konvoi sebelum pasukan kecemasan ambulan tiba.
13) Kenderaan Mekanik
Adalah bagus jika pasukan marshal sesebuah kelab mempunyai satu atau lebih ahli yang berkebolehan untuk membaiki kenderaan jika konvoi yang hendak dijalankan berjarak jauh atau melalui kawasan pendalaman. Diantara peralatan-peralatan yang marshal mekanik perlu ada, adalah seperti Kit Kecemasan seperti di bawah dan alat pemadam kebakaran jika keadaan memerlukan.
sedikit info untuk dikongsi bersama...!!!
Selamat berconvoi
MARSHAL berkereta di bahagikan kepada sepuluh bahagian:
1. ZERO Marshal
2. CONTROL Marshal
3. KONVOI Marshal
4. SWEEPER / HOT CAR Marshal
5. TEAM LEADER Marshal
6. ASSISTANT TEAM LEADER Marshal
7. Kereta Peserta
8. BACK MARKER Marshal
9. MEDIK Marshal
10. MEKANIK Marshal
ZERO Marshall
ZERO bertanggungjawab keatas keselamatan semua kenderaan konvoi. ZERO juga mestilah kerapkali berkomunikasi dengan CONTROL, BM, SP, & HC untuk mengetahui situasi keadaan di dalam konvoi. ZERO mestikan melaporkan segala situasi traffic kepada CONTROL, BM, SP dan HC untuk mengambil langkah seterusnye seperti brek, mengelak dan memberhentikan kenderaan. ZERO mestilah berwaspada pada setiap masa dan memberikan arahan kepada CONTROL, SP, & HC untuk memastikan konvoi bergerak lancer. Mana-mana kenderaan konvoi tidak dibenarkan memotong ZERO kecuali diberi arahan sebaliknye.
Control Marshall
CONTROL adalah penolong kepada ZERO. CONTROL mestilah mengagihkan semua arahan kepada TL. Jika ZERO tidak berkeupayaan untuk meneruskan tugasan, CONTROL mestilah mengambil alih tugas ZERO seperti yang diarahkan oleh ZERO. CONTROL mestilah melaporkan keadaan trafik kepada semua TL untuk berwaspada serta bersedia untuk memberhentikan kenderaan serta berjaga-jaga.
Konvoi Marshall
Sentiasa berhubung pandang dengan kereta Lead (Jika Perlu). Menggunakan hubungan 2 hala (Walkie Talkie) untuk menghubungi Kereta Lead. Jika Kereta Lead memberikan isyarat memotong kepada kereta lain. Biarkan kereta yang tidak berada di dalam konvoi untuk memotong dalam keadaan selamat di samping tidak menganggu konvoi. Hubungi kereta Lead jika kereta di belakang ingin bergerak laju dalam sesuatu keadaan kecemasan.
Sweeper atau Hot Car Marshall
SP/HC – Bilangan kenderaan SP/HC bergantung kepada bilangan kenderaan konvoi dan komplesiti perjalanan tersebut. Mereka menerima arahan dari ZERO dalam memastikan semua kenderaan konvoi berada dalam keadaan selamat, menandakan persimpangan, memberikan amaran kepada semua kenderaan jika ada kenderaan yang memandu secara merbahaya, menemani konvoi di lampu trafik dan membawa mereka ke dalam barisan konvoi. Adalah menjadi tanggungjawab mereka untuk menemani mana-mana kenderaan konvoi yang mengalami kerosakan atau terlibat dalam kemalangan. SP/HC akan sentiasa memberikan pertolongan kepada ZERO dengan memintas mana-mana kenderaan untuk berada dalam posisi yang boleh menghulurkan bantuan kepada ZERO bagi memastikan konvoi berjalan lancar. Hanya SP/HC dibenarkan untuk berada dihadapan ZERO jika diperlukan. Semua kenderaan konvoi mestilah menberikan kerjasama dengan memberi laluan untuk mereka memintas konvoi demi menjalankan tugas mereka.
TEAM LEADER
TL dipertugaskan untuk memastikan semua ahli konvoi yang dipertanggungjawabkan menerima arahan. TL hanya menerima arahan cari CONTROL.
ASST.TEAM LEADER
ATL dipertanggungjawabkan untuk membantu TL dalam menguruskan ahli masing-masing. ATL hanya menerima arahan dari TL. Dalam keadaan yang tidak dijangka, jika TL tidak dapat menjalankan tanggunjawab, ATL akan mengambil alih tugas TL.
KERETA PESERTA
Tidak di benarkan memotong kecuali jika ada kecemasan.
Memerhatikan kereta lead jika ingin memotong (gunakan isyarat)
Menjarakkan antara kereta di depan dalam keadaan selamat dan selesa
Tidak membiarkan kereta di hadapan terkeluar dari susunan.
Flash kan lampu jika ada kecemasan.
BACK MARKER MARSHALL
BM adalah kenderaan yang paling terakhir di dalam sesebuah konvoi. BM tidak dibenarkan sama sekali berada dihadapan mana-mana kenderaan konvoi kecuali SP atau HC. BM mesti melaporkan segala activiti yang berlaku di belakang kepada ZERO pada setiap masa yang mana kenderaan konvoi telah melepasi lampu traffic, persimpangan atau jika berlaku perpecehan dalam barisan konvoi.
MEDIK MARSHAL
Marshal yang mempunyai pengetahuan dan kemahiran untuk memberikan pertolongan kecemasan tahap pertama. Ini adalah penting kerana jika berlaku kemalangan, pihak penyelamat akan menambil masa yang agak lama untuk sampai ke lokasi, jadi pertolongan tahap pertama amatlah di perlukan. Kalau boleh biarlah Medic Marshal ini dilantik dari latarbelakang ahli penyelamat, ahli ambulan, ahli bomba atau bulan sabit merah.
MEKANIK MARSHALL
Marshal mekanik ini biarlah datang dari latarbelakang orang yang mempunyai pengetahuan membaiki serta menyelenggara sesebuah kenderaan. Ini kerana seperti manusia, kenderaan juga boleh rosak pada bila-bila masa dan amatlah penting untuk sesebuah konvoi itu mempunyainya jika berlaku sebarang kerosakkan. Pertolongan tahap pertama amat penting bagi membantu kenderaan konvoi yang mengalami masalah. Marshal ini amatlah penting bagi membantu meneruskan pergerakkan sesuatu konvoi tersebut.
Tip untuk ZERO dan CONTROL
-Adakan meeting untuk menerangkan laluan dan destinasi kepada semua pemandu.
-Sila sediakan arahan atau map kepada setiap pemandu sebelum mulakan perjalanan.
-Jika konvoi mempunyai barisan kenderaan yang banyak, adalah digalakkan untuk memecahkan konvoi dalam beberapa kumpulan dengan di ketuai oleh TL/ATL.
-Jika boleh dapatkan senarai infomasi setiap kenderaan dengan pemandu dan pemunpangnye sekali.
-Ahli konvoi hanya akan menerima arahan dari TL/ATL. Jika pada bila-bila masa TL/ATL tidak boleh di hubungi, CONTROL akan di pertanggungjawab keatas mereka dengan arahan dari ZERO.
-Meninjau laluan adalah satu kemestian kepada ZERO, CONTROL, BM & SP/HC dalam membuat persediaan sebelum berlangsungnye konvoi.
Sewaktu pelepasan.
Semua kenderaan mestilah dalam keadaan berdaftar, rekod bersih dan mempunyai permit yang sah sebelum berlepas. Pastikan kenderaan anda mempunyai minyak yang penuh, periksa minyak enjin dan air radiator sebelum bermula dan pastikan ianye boleh menamatkan perjalanan konvoi. Pastikan datang awal sebelum waktu pelepasan. Ini akan memberikan pihak urusan masa untuk memberi penerangan ringkas sekali tanpa mengulanginye untuk ahli yang dating lewat. Sila pastikan yang ada melapik perut anda sebelum dating ke tempat pelepasan untuk mengelakkan rasa lapar dan kurang tenaga.
Semasa Konvoi
Kepada semua kenderaan konvoi biasa, apabila berada dalam konvoi, hendaklah sentiasa mematuhi undang-undang dan keselamatan jalan raya. Jikalau tersekat di lampu merah, jangan risau, ada SP/HC akan menemani ada untuk berkumpul semula dalam barisan konvoi dihadapan. Apabila konvoi mendekati lampu merah, sila penuhkan lorong-lorong yang sedia ada. Ini adalah bagi memastikan yang semua orang boleh melepasi lampu merah. Cara ini boleh juga digunakan semasa mendekati Plaza Tol. Jika kenderaan awam hendak memintas anda, sila berikan laluan kepada mereka kerana mereka mungkin hendak cepat akan tetapi anda tidak, jadi biarkan mereka. Sila berikan isyarat lampu kepada kenderaan di hadapan anda yang ada kenderaan awam hendak memintas kenderaan konvoi. Jangan sesekali berada dalam keadaan bumper ke bumper bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini kecuali berdekatan dengan persimpangan. Peringatan jangan sesekali mancelah komunikasi konvoi kerana ini akan menbuatkan konvoi berada dalam keadaan kelam-kabut.
Jika hendak membuat perhentian sementara (mengisi minyak, ke tandas atau kecemasan), anda hendaklah memberitahu kepada TL/ATL dahulu. Jangan keluar dari barisan konvoi sesuka hati kerana barisan konvoi lain akan mengikuti anda! Tunggu untuk TL/ATL untuk memberikan lampu hijau untuk pergi. ZERO will instruct SP/HC untuk menolong anda keluar dari barisan konvoi. Memotong barisan adalah tidak dibenarkan sama sekali, pastikan anda berada dalam barisan yang sepatutnye dari mula hingga akhir. Sentiasa ingat kenderaan yang berada dihadapan dan dibelakang anda. Sentiasa bersabar. Disiplinkan diri anda semasa berada dalam posisi masing-masing. Anda hanya boleh memintas kenderaan lain untuk memasuki posisi barisan anda selepas traffic light dan tol tetapi jangan tergesa-gesa kerana ada banayak masa untuk anda berbaris semula di posisi anda.
Peraturan di jalan.
-Barisan konvoi mestilah tidak mendominasi jalan raya. Jika ada yang hendak memintas sila beri kerjasama dan lepaskan mereka memintas.
Jika konvoi berhenti pastikan yang semua kenderaan berada di bahu jalan dan bukan di atas jalan raya.
-Memintas/Memotong kenderaan hanya dibenarkan apabila diarahkan.
-Memecut
Sentiasa berada dalam limit kelajuan yang dibenarkan. Jikalau trafik perlahan kelajuan kenderaan juga haruslah mengikuti kelajuan trafik.
Kenderaan Ketua haruslah menjadi panduan kepada pemandu yang lain yang mana, setiap pemandu haruslah bertanggunjawab memastikan yang kenderaan dibelakang sentiasa berada dalam barisan konvoi.
Pemeriksaan kenderaan secara terperinci.
Mungkin ada yang tertanya-tanya kenapa harus kita buat pemeriksaan terperinci terhadap kenderaan kita. Pemeriksaan ini amatlah penting demi keselamatan pemandu dan kestabilan kenderaan. Ini kerana jika berlaku kecelakaan disebabkan kecuaian pemeriksaan kenderaan sewaktu menjalankan konvoi, ia amatlah merbahaya kepada ahli kumpulan konvoi yang lain. Oleh kerena itu pemeriksaan terperinci amatlah penting dan dipandang serius. Mungkin kalau kita ada pun kenderaan mekanik kecemasan, bukan semua alat ganti yang mereka simpan dalam simpanan mereka.
Ianye amatlah bagus kalau anda membuat pemeriksaan sendiri atau menghantar kenderaan anda ke Proton Edar Servis untuk tujuan pemeriksaan dan membaiki bahagian-bahagian yang perlu dia baiki.
Contohnye seperti:
1. Minyak enjin (Engine Oil)
2. Penapis minyak (Oil Filter)
3. Air bateri (Battery Fluid)
4. Radiator, cecair kolan dan hos (Radiator, Hose and Coolant)
5. Cecair Brek (Break Fluid)
6. Pelapik brek (Break Pad)
7. Pum Brek (Break Pump)
8. Disk brek (Disc Break)
9. Pum clutch (Clutch Pump)
10. Cecair Clutch (Clutch Fluid)
11. Cecair Power Streering (Power Steering Fluid)
12. Pum dan tali power steering (Power steering pump and belt)
13. Penghawa dingin (Air-Condition)
14. Air cuci cermin (Windows Washer Fluid)
15. Tayar (Tyre)
16. Tekanan Tayar (Tyre Pressure)
17. Tayar Sokongan (Spare Tyre)
18. Lampu Suluhan dan Lampu Hadapan (Front Spot and Headlamp)
19. Lampu Belakang (Rear lamp)
20. Peti Kecemasan (First Aid Kit)
21. Peralatan piawaian (Standard Tool Kit)
22. Peralatan Sokongan (Standard Jack)
23. Bilah pengelap (Wiper Blade)
Kami mengambil berat terharap senarai diatas dan di harap yang anda juga ada membuat senarai anda sendiri sebelum pergi ke pusat servis. Anda tidak akan dibenarkan untuk menyertai konvoi jika apa yang ada di senaraikan diatas tidak memenuhi pihak pemeriksaan kenderaan.
PERKARA AM
Sebelum berkonvoi, buat pemeriksaan ke atas kereta anda seperti memastikan semua minyak mencukupi, tekanan tayar dan lain-lain dalam keadaan baik. Datang ke tempat permulaan konvoi dan sentiasa dengar penerangan yang diberikan tentang perjalanan dan destinasi konvoi tersebut. Sentiasa bersedia untuk berlepas dengan minyak yang cukup di dalam tangki kereta anda. Jika anda ingin mengubah haluan ke tempat lain atau ingin mengakhiri konvoi, anda mesti memberitahu kereta Lead, Marshal atau petugas yang lain. Ini supaya tidak mengelirukan peserta yang lain yang mungkin menyebabkan mereka akan mengikuti peserta yang tidak menyertai konvoi dalam sesuatu keadaan.
1. Sila sampai di lokasi permulaan pada awal masa untuk mendengar penerangan ringkas tentang laluan dan destinasi perjalanan.
2. Sila bersedia untuk berlepas dengan isian tangki minyak yang penuh.
3. Jila hendak meninggalkan kumpulan konvoi sebelum sampai di destinasi, sila beritahu TL/ATL dahulu.
4. Sesiapa yang mempunyai ketebalan tayar kurang dari 30% tidak akan dibenarkan menyertai konvoi. Jangan memakai Selipar semasa memandu. Sila bawa alat perhubungan masing-masing.
1) Menyalakan lampu kecil
Semasa waktu siang nyalakan lampu kecil dan lampu fog anda. Semasa waktu malam nyalakan headlight dan fog light anda. Ini akan memberitahu kepada pengguna yang lain apa yang terjadi. Peserta lain dapat mengenali anda dengan menyalakan lampu serta tahu bahawa anda berada dalam konvoi yang sama. Ini memudahkan jika salah seorang peserta konvoi dalam kecemasan (memberhentikan/memperlahankan kereta) maka anda dapat melihat dan mengesahkan itu adalah salah seorang peserta konvoi dengan menggunakan cermin sisi.
2) Jangan mengekori di belakang kereta terlalu dekat
Jangan mengikut kereta di hadapan terlalu dekat dan dengan kelajuan yang maksima. Ini amat lah merbahaya. Sentiasa pastikan anda di jarak yang selesa dan selamat.
3) Membenarkan kenderaan Lain Mencelah
Selalunya, Peserta di dalam konvoi tidak membenarkan kenderaan mencelah atau memasuki susunan konvoi. Walau bagaimana pun konvoi sebenarnya membenarkan kenderaan lain keluar masuk dari susunan konvoi. Kebiasaannya kenderaan bukan peserta suka mengugut, menakut nakutkan peserta di dalam konvoi atau inginkan keistimewaan mungkin kerana pandangan pemandu yang tidak jelas dan ingin kan jalan yang tiada gangguan. Peserta konvoi haruslah mempunyai sikap sabar dan timbang rasa untuk membiarkan mereka memotong, melepasi konvoi kita dalam sesuatu keadaan yang sukar. Seharusnya dengan begitu konvoi kita teratur dan tidak mendatang kan emosi sekaligus dapat mengelakkan kejadian yang tak diingini.
4) Kereta Lead sentiasa bertanggungjawab memastikan kelajuan.
Ia adalah amat sukar tetapi amat mudah untuk membiarkan peserta memecut kelajuan dengan sesuka hati. Ini kerana di dalam konvoi ada berbagai sikap pemandu dan kemampuan kereta peserta. Tidak di nafikan akan adanya yang berkata konvoi terlalu laju atau terlalu perlahan. Cuba pastikan kereta anda masih di dalam susunn konvoi tanpa mengganggu lalulintas yang lain. Ini dapat mengurangkan atau tidak ada potong memotong antara satu sama lain semasa berkonvoi. Ini adalah sikap peserta sendiri bertanggungjawab memastikan kereta di belakang, di sisi berada dalam susunan. Jika kereta di belakang perlahan. Pastikan peserta tidak meninggalkan kereta terlalu jauh (perlahankan juga kenderaan anda). Maka konvoi tidak akan terputus. Jangan memecut laju dan meninggalkan barisan konvoi untuk keselesaan memecut atau cuba mengikuti, mencabar kenderaan lain yang cuba mengganggu konvoi. Adalah lebih baik membiarkan kenderaan itu berlalu dan anda kembali kepada barisan konvoi.
5) Berlaku Kecemasan atau Masalah.
Jika ada berlaku masalah atau kecemasan, jangan ada peserta konvoi berhenti melainkan kereta SWEEPER sahaja. Sweeper akan memastikan keadaan terkawal dan konvoi haruslah meneruskan perjalanan sehingga suatu tempat yang dibenarkan berhenti dan selamat. Ini kerana satu susunan konvoi jika berhenti untuk memberikan pertolongan (atas sikap ingin menolong) mudah mengundang kemalangan terutama di jalan yang sibuk.
6) Tenang
Kadangkala tidak semua seperti yang dirancangkan akan berjaya. Kebiasaannya peserta di dalam konvoi mengharapkan atau menjangkakan sesuatu yang baik dan menggembirakan untuk agenda-agenda yang dirancang apabila sampai ke destinasi. Adalah amat penting untuk peserta dalam keadaan sabar, tenang, selesa dan sedia menghadapi kemungkinan seperti perjalanan menjadi lambat kerana kesesakan lalulintas dan tergelincir dari jadual sebenar.
7) Keluar / Masuk Lebuhraya
Ada yang menggunakan Touch N Go, Tag dan tunai. Walau apa cara sekalipun anda membayar sentiasalah memperlahankan kenderaan anda dan berhenti di belakang kereta Lead di tepi dan menhidupkan lampu hazard (double signal). Jangan keluar daripada kereta. Tunggu sehingga semua berada di susunan semula (SWEEPER akan memastikan susunan ini). Matikan double signal dan berikan signal perlahan lahan masuk ke lorong laluan perlahan unutk meneruskan perjalanan.
8) Memotong
Memotong adalah dibenarkan pada keadaan yang selamat dan tidak melanggar undang2 jalanraya. Jangan memotong pada garisan berkembar atau tidak pasti keadaan jalan dari arah bertentangan. Dalam sesuatu konvoi jika peserta atau kenderaan bukan peserta ingin memotong, biarkan ia memotong dan anda jangan terlalu rapat dengan kereta hadapan dan menyebabkan kereta yang memotong anda dalam keadaan yang bahaya
9) Baju Keselamatan Lutsinar Marshal
Baju vest keselamatan lutsinar adalah satu kemestian untuk setiap ahli marshal semasa mereka menjalankan tugas. Ini adalah untuk memastikan ahli biasa atau peserta konvoi mengetahui siapa yang patut mereka ikuti semasa konvoi berjalan atau semasa berkumpul di suatu lokasi perjumpaan.
10) Radio Amatur Jarak Jauh
Radio amatur adalah berguna kepada setiap ahli marshal supaya mereka dapat berkomunikasi dengan lebih cekap dan sentiasa berwaspada antara ahli marshal yang lain. Ia juga satu cara komunikasi yang menjimatkan selain dari menggunakan talipon bimbit. Dengan kuasa pancaran yang lebih jauh boleh pergi, ahli marshal masih boleh berhubung antara satu sama lain jika mereka tertinggal jauh ke belakang atau depan.
11) Lampu Mata Arah Dan Baton Berlampu
Lampu mata arah adalah satu kemestian untuk ahli marshal menggunakannya pada kenderaan masing-masing bagi tujuan menandakan arah tujuan sesebuah konvoi. Lampu strobe atau kelip-kelip berkuasa tinggi tidak dibenarkan semasa konvoi sedang bergerak kerana ini akan mengganggu pengguna jalan raya yang lain. Baton berlampu amat penting apabila konvoi serdang berhenti atau mengarahkan kenderaan konvoi untuk parking atau mengarahkan laluan.
12) Peti Kecemasan
Kotak atau peti kecemasan adalah amat penting untuk setiap kenderaan bagi memberikan bantuan paras pertama jika berlaku sebarang kemalangan atau kesulitan kepada ahli atau peserta konvoi sebelum pasukan kecemasan ambulan tiba.
13) Kenderaan Mekanik
Adalah bagus jika pasukan marshal sesebuah kelab mempunyai satu atau lebih ahli yang berkebolehan untuk membaiki kenderaan jika konvoi yang hendak dijalankan berjarak jauh atau melalui kawasan pendalaman. Diantara peralatan-peralatan yang marshal mekanik perlu ada, adalah seperti Kit Kecemasan seperti di bawah dan alat pemadam kebakaran jika keadaan memerlukan.
sedikit info untuk dikongsi bersama...!!!
Selamat berconvoi
Langgan:
Catatan (Atom)