Soal Jawab Ustaz Azhar Idrus
Soalan : Salam, nak tanya ustaz. apa hukum seorang perempuan bercinta dengan suami orang dalam satu tempoh yang lama (4 tahun) tetapi masih belum berkahwin? Sebelum ni, ada lelaki yang melamar perempuan tu, tetapi lamaran ditolak sebab perempuan tu masih setia dengan suami orang tu.
Jawapan : Wsalam..
lelaki boleh berkahwin lbh dari satu..
perempuan yg belum bersuami boleh nak berkahwin dgn suami org..
bercinta tu yg tak bolih kalau terlebih dr batasan..kalau setakat menaruh perasaan pd suami org kerana niat berkahwin hukumnya harus..tdk lbh dr itu.
Soalan : Ustaz mcm mne nk bimbing seorang kafir untuk msuk islam??? sbb sye ade kwn kafir yg minar terhadap islam, jika sye ajak die ke masjid untuk belajar solat dan merasai bagaimana umat islam solat adakah sye ptut untuk menyuruh die mandi wajib dahulu atau mcm mne??? mudah2 an dngn cre tu bleh melembutkan hati die untuk msuk islam...
Jawapan : tak perlu mandi..bagi link2 yang berkait tentang Islam yg mudah difahami sbg membantu.
Soalan : السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
Ustaz, saya selalu migraine. Doa apa ya untok menghilangkan migraine ya ustaz? Huhuhu
Jawapan : Suruh ibu baca fatehah sekali niat sembuhkan sakit tu kemudian hembus atas kepala bhg yg sakit..
Soalan : mohon pandangan ust..apa harus sy buat dan pilihan yg mna lbih baik bg pndgn ust...
sy baru kawin 8bln , tp sejak beberapa bln lalu sy diabaikn suami tnpa kabar berita, tanpa nafkah zahir & batin...apakah sy perlu bersabar ust...sy buntu, dan sy x sanggup nk hadapi dgn status janda utk kali kedua ini...apakah sy kena yakin yg Allah akn gantikan calon yg lbih baik drp dia selepas ini seandainya sy buat tuntutan fasakh...mohon sgt ust bg cadangan yg sebaiknya...sy buntu...
maaf sbb kerap brtanya sbb buntu sgt...
Jawapan : Sebaiknya puan solat istikharah..sungguh doa minta petunjuk dr Allah..mesti dpt keputusan yg terbaik..
Soalan : Ustaz,nk tnya..buleh dop jelaskn tntng org perempuan yg nikoh di golok..lepas itu blik dimalaysia hdup same kt 1 tahun..x sempat daftar nikoh malaysia..suami plop mati..dlm perut ye ad kndungan doh..5 bulan..gne hkum ye klu ye nk nikoh pulop.kne tngu lahir anok ke buleh nikoh trus..ce uztaz jelas sket sbnyk..trma ksih🙂
Jawapan : Wsalam..kena tunggu lahir anak dalam kandungan..
Soalan : As'salamualaikum Ustaz.
Saya ada soalan.
Kalau ibu meninggal.
Anak pernah berhutang dengan ibu.
Bagaimana nak bayar balik hutang?
Jawapan : Wajib diserahkan kepada semua waris mengikut faraaidh.

بِســمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْم اللهم اِنا نَجْعَلُك فى نُحُورِ أعداءِنَا و نَعُوذُ بِك مِن شُرُورِهِم, اللهم بَدِّدْ شَمْلَهُم و فَرِّقْ جَمْعَهم و شَتِّتْ كَلِمَتَهم و زَلْزِلْ أَقْدَامَهم و سَلِّطْ عليهم كَلْبًا مِن كِلَابِك يا قهَّار , يا جبَّار اِهزِم الكفارYa Allah, Kami guru kimi-A! SPM seMalaysia sesi 2023 mdoakan keCEMERLANGan anak didik kami dlm kimi-A! SPM skor A+ utk semua PELAJAR. امين. Salam kimi-A! itu M U D A H ان شآء الله A! ...Chem-is- TRY اهلا وسهلارمضان 1446
Jumaat, 13 April 2018
Rabu, 11 April 2018
Kuat lemah
KEKUATAN DAN KELEMAHAN..
Kekuatan dan kelemahan tidak boleh dipisahkan.Tiadalah kekuatan jika tiada kelemahan, juga tiada kelemahan jika tiada kekuatan.Kedua-duannya bersatu.
Kekuatan mampu menjadi kelemahan dan kelemahan juga mampu menjadi kekuatan. Kadang-kadang kelemahan itu lebih membantu daripada kekuatan yang ada, kadang-kadang juga kekuatan itu akan menjadi bebanan dan halangan pula.
Kedua-duanya berselingan antara satu sama lain.
Biarkan orang lain dengan kekuatanya, biarkan orang lain dengan kelemahanya
kita hanya bersyukur dengan segala
kuat lemah kita. Selalu bersyukur Allah jualah yang menjadikan kita kuat dan Dia jugalah yang menjadikan kita lemah.
Maka beryukurlah dengan ketentuaNya.
Jika kita bangga dengan kelebihan dan kekuatan kita htta menjadi riak dan takabur maka beringatlah bahawa kekuatan itu semuanya bukan hak milik kita, ianya milik Allah, milik mutlakNya. Dan, jika melenting atau bersungut dengan serba kekurangan dan kelemahan kita hatta menjadikan kita seorang hamba hina yang tidak bersyukur maka beringatlah bahawa ianya datang daripada Allah, segala baik buruk datangnya daripada Allah, jika kita melenting maka dengan siapakah kita melenting itu?
Berhati-hatilah bila berbicara sesungguhnya Allah itu Maha Mengetahui segala apa yang ada
di dalam hati hamba-hambaNya.
Apalah yang ada pada kita ini?
Harta..
Akal..
Pangkat..
Kedudukan
Rupa ..
Kelak tanah jua menjadi penginapan,
akhirat jua kita kembali menemuiNya.
Tiadalah daya upaya kita melainkan denganNya.
"Ya Allah Ya Tuhan kami
Terimalah segala amalan kami selama ini jauhkan kami dari perasaan riak dan takabur. ..
Jadikanlah kami, kaum keluarga kami, sahabat kami dan semua hamba-hambaMu yang berdiri teguh di atas jalanMu antara ahli syurgaMu nanti.
Jadikan kami semua ini mulia di sisiMu.
Aamiin ya Allah
#seLamatMALAM
#SALAMKEMAAFAN
Kekuatan dan kelemahan tidak boleh dipisahkan.Tiadalah kekuatan jika tiada kelemahan, juga tiada kelemahan jika tiada kekuatan.Kedua-duannya bersatu.
Kekuatan mampu menjadi kelemahan dan kelemahan juga mampu menjadi kekuatan. Kadang-kadang kelemahan itu lebih membantu daripada kekuatan yang ada, kadang-kadang juga kekuatan itu akan menjadi bebanan dan halangan pula.
Kedua-duanya berselingan antara satu sama lain.
Biarkan orang lain dengan kekuatanya, biarkan orang lain dengan kelemahanya
kita hanya bersyukur dengan segala
kuat lemah kita. Selalu bersyukur Allah jualah yang menjadikan kita kuat dan Dia jugalah yang menjadikan kita lemah.
Maka beryukurlah dengan ketentuaNya.
Jika kita bangga dengan kelebihan dan kekuatan kita htta menjadi riak dan takabur maka beringatlah bahawa kekuatan itu semuanya bukan hak milik kita, ianya milik Allah, milik mutlakNya. Dan, jika melenting atau bersungut dengan serba kekurangan dan kelemahan kita hatta menjadikan kita seorang hamba hina yang tidak bersyukur maka beringatlah bahawa ianya datang daripada Allah, segala baik buruk datangnya daripada Allah, jika kita melenting maka dengan siapakah kita melenting itu?
Berhati-hatilah bila berbicara sesungguhnya Allah itu Maha Mengetahui segala apa yang ada
di dalam hati hamba-hambaNya.
Apalah yang ada pada kita ini?
Harta..
Akal..
Pangkat..
Kedudukan
Rupa ..
Kelak tanah jua menjadi penginapan,
akhirat jua kita kembali menemuiNya.
Tiadalah daya upaya kita melainkan denganNya.
"Ya Allah Ya Tuhan kami
Terimalah segala amalan kami selama ini jauhkan kami dari perasaan riak dan takabur. ..
Jadikanlah kami, kaum keluarga kami, sahabat kami dan semua hamba-hambaMu yang berdiri teguh di atas jalanMu antara ahli syurgaMu nanti.
Jadikan kami semua ini mulia di sisiMu.
Aamiin ya Allah
#seLamatMALAM
#SALAMKEMAAFAN
sultan Abdul samad
*SULTAN ABDUL SAMAD*
Ada mengatakan semua pembangunan ini dibuat melalui hasil lombong timah.
*Tapi sebenarnya, Kekayaan ini terkait dengan rizab emas Nabi Sulaiman yang dikeluarkan sedikit bagi membangunkan ibu negara Selangor dan yang terpenting,sistem rel kereta api Tanah Melayu.*
*Bagi mencari sejarah penggunaan harta Nabi Sulaiman ini, saya mula mendampingi susur galur keluarga Sultan Abdul Samad.*
Akhirnya, saya berpeluang melihat 'carta keluarga' yang disusun melalui cicitnya yang saya panggil Pak Ungku. Seorang ahli tasawuf yang duduk di Banting.
Seiring dengan peredaran zaman, baginda juga tidak lepas dari disandung fitnah.
*Baginda dituduh menjadi tali barut British. Yang orang tidak tahu, British sentiasa mencari peluang untuk berbaik dengan Sultan Abdul Samad bagi mengorek rahsia mengenai hasil emas dan harta karun yang menjadi tunggak kekayaan baginda.*
Daripada sejarah lisan yang disampaikan oleh keturunan Sultan Abdul Samad, saya difahamkan, baginda pernah dipanggil ke Istana Buckingham untuk diberi gelaran "SIR", tetapi sesuai dengan kedudukannya sebagai pemerintah dan wali kecil ketika itu, beliau tidak mahu menjatuhkan martabat dirinya sebagai seorang raja Melayu dan maruahnya sebagai seorang mukmin, perlawaan itu ditolak secara baik.
Sultan Abdul Samad dan orang kepercayaannya yang dipanggil sebagai "Panglima Hitam" pernah belayar ke Palestin untuk mengambil kunci emas Nabi Sulaiman.
*Kunci ini diguna bagi mengeluarkan sedikit harta dari rizab emas Gedung Nabi Sulaiman yang terletak di Tanah Melayu, dengan kekayaan inilah, beliau membangunkan, bangunan Sultan Abdul Samad, ibupejabat KTMB, stesen besar KTM, bangunan-bangunan lama dan bersejarah di sekitar Dataran Merdeka, Masjid Jamek Kuala Lumpur dan yang paling utama adalah landasan keretapi yang berlingkar di Tanah Melayu ini.*
Saya tidak perlu kemukakan bukti, saudara boleh lihat dengan mata kepala sendiri dan panjangkan fikiran....apa begitu muliakan hati penjajah mahu membangunkan bangunan-bangunan ini dengan seni reka Islam?
Jika benar hati penjajah begitu bersih, mengapa bangunan-bangunan lama di negeri-negeri lain tidak mempunyai sentuhan Islam, sebaliknya architecture Inggeris secara TOTAL? Dengan kekayaan tersebut, pembinaan bangunan2 ini dibiayai oleh Sultan Abdul Samad, Inggeris hanya menjadi pembina dan pereka.
Beliau hanya meninggalkan namanya pada Bangunan Sultan Abdul Samad sebagai kenang-kenangan.
Di bawah bangunan tersebut terdapat bilik bawah tanah dan terowong-terowong yang menghubungkan beberapa lokasi lain di ibu negara. bilik-bilik bawah tanah itu satu ketika dahulu menempatkan emas negeri-negeri Selat tetapi sekarang tidak wujud lagi, bilik dan kompleks bawah tanah itu masih ada.
*Dipetik dan diolah dari penulisan Shah Paskal*
Ada mengatakan semua pembangunan ini dibuat melalui hasil lombong timah.
*Tapi sebenarnya, Kekayaan ini terkait dengan rizab emas Nabi Sulaiman yang dikeluarkan sedikit bagi membangunkan ibu negara Selangor dan yang terpenting,sistem rel kereta api Tanah Melayu.*
*Bagi mencari sejarah penggunaan harta Nabi Sulaiman ini, saya mula mendampingi susur galur keluarga Sultan Abdul Samad.*
Akhirnya, saya berpeluang melihat 'carta keluarga' yang disusun melalui cicitnya yang saya panggil Pak Ungku. Seorang ahli tasawuf yang duduk di Banting.
Seiring dengan peredaran zaman, baginda juga tidak lepas dari disandung fitnah.
*Baginda dituduh menjadi tali barut British. Yang orang tidak tahu, British sentiasa mencari peluang untuk berbaik dengan Sultan Abdul Samad bagi mengorek rahsia mengenai hasil emas dan harta karun yang menjadi tunggak kekayaan baginda.*
Daripada sejarah lisan yang disampaikan oleh keturunan Sultan Abdul Samad, saya difahamkan, baginda pernah dipanggil ke Istana Buckingham untuk diberi gelaran "SIR", tetapi sesuai dengan kedudukannya sebagai pemerintah dan wali kecil ketika itu, beliau tidak mahu menjatuhkan martabat dirinya sebagai seorang raja Melayu dan maruahnya sebagai seorang mukmin, perlawaan itu ditolak secara baik.
Sultan Abdul Samad dan orang kepercayaannya yang dipanggil sebagai "Panglima Hitam" pernah belayar ke Palestin untuk mengambil kunci emas Nabi Sulaiman.
*Kunci ini diguna bagi mengeluarkan sedikit harta dari rizab emas Gedung Nabi Sulaiman yang terletak di Tanah Melayu, dengan kekayaan inilah, beliau membangunkan, bangunan Sultan Abdul Samad, ibupejabat KTMB, stesen besar KTM, bangunan-bangunan lama dan bersejarah di sekitar Dataran Merdeka, Masjid Jamek Kuala Lumpur dan yang paling utama adalah landasan keretapi yang berlingkar di Tanah Melayu ini.*
Saya tidak perlu kemukakan bukti, saudara boleh lihat dengan mata kepala sendiri dan panjangkan fikiran....apa begitu muliakan hati penjajah mahu membangunkan bangunan-bangunan ini dengan seni reka Islam?
Jika benar hati penjajah begitu bersih, mengapa bangunan-bangunan lama di negeri-negeri lain tidak mempunyai sentuhan Islam, sebaliknya architecture Inggeris secara TOTAL? Dengan kekayaan tersebut, pembinaan bangunan2 ini dibiayai oleh Sultan Abdul Samad, Inggeris hanya menjadi pembina dan pereka.
Beliau hanya meninggalkan namanya pada Bangunan Sultan Abdul Samad sebagai kenang-kenangan.
Di bawah bangunan tersebut terdapat bilik bawah tanah dan terowong-terowong yang menghubungkan beberapa lokasi lain di ibu negara. bilik-bilik bawah tanah itu satu ketika dahulu menempatkan emas negeri-negeri Selat tetapi sekarang tidak wujud lagi, bilik dan kompleks bawah tanah itu masih ada.
*Dipetik dan diolah dari penulisan Shah Paskal*
Selasa, 10 April 2018
Panas enjin
Enjin kena warm-up ka?
Dulu sewaktu di Jepun, apabila tiba musim sejuk di antara bulan 12 hingga 2, memang malas ke kelas. Nak naik motor sejuk bontot. Handle pun sejuk. Bila jalan kena angin, pun sejuk walaupun pakai full leather suit dengan jaket snow board.
Bila stop, buka glove, pegang ekzos pipe, bessss. Tak sempat maintain panas, dah sejuk balik.
Maka, menjadi rutin, sebelum naik motor, panaskan enjin dulu. Suatu hari, saya disekolahkan oleh mekanik motor saya, ex-racer dan jurutera enjin pakar ICE (internal combustion engine). Awat hang idle enjin motor hang lama sangat Iwan? (Dia cakap Jepun, saya translate ke Bahasa Kedah supaya hangpa paham hehehe).
Saya pun jawab poyo macam pandai guna commonsense saya; ya la Ueno-San, sejook kowt?? Sat gi mati la plak.
Dia jawab, jangan idle lebih daripada 30-saat. Tak kira kondisi musim sejuk atau panas. Enjin kontinental atau Jepun. Enjin direka untuk bergerak. Apabila enjin dan minyak enjin sejuk, sistem pembakaran akan banyakkan minyak supaya pembakaran rich. Kalau kekal idle, minyak tadi akan meleleh di dalam keadaan cecair ke dalam silinder merosakkan piston, dinding silinder dan blok enjin.
Jika keadaan stoichometric, minyak akan menjadi wap di combustion chamber bercampur udara dan spark, lalu dikompres piston untuk menukar energi haba ke energi kinetik.
Habis tu, steering fluid, minyak gearbox dan pelincir moving parts masih sejuk, ok ka berjalan?
Ueno-san respon; jika dibiarkan idle tanpa kita guna steering dan gear, minyak akan kekal berada di sum masing-masing tanpa diedarkan ke gear-gear moving parts. Tak ada maknanya.
Maka katanya, idle jangan melebihi 30-saat. Enjin moden ada autochoke yang akan rich-kan campuran fuel dan apabila kita bergerak, ia akan selaras automotik ke idling sesuai. Untuk minit 1 hingga 15, jangan kasar dengan throttle. Bawa beradab. Santuni enjin, gearbox dan differential. Bawa slow, TETAPI HARUS BERGERAK.
Baru saya faham bahawa takrif warm-up enjin di dalam mode parking itu tak wujud. Tak digalakkan. Saya rasa ramai orang tak tahu atau ada maklumat songsang tentang isu ini kan? Lalu kita pun amalkan ajaran sesat-permotoran semenjak kereta pertama kita sedangkan amalan macam ni memang salah.
Pada tahun 1999, kereta 4 pintu pertama saya selepas DC2R 98-Spec dan sebelum Evo6 RS adalah E39 BMW 525i. Di manualnya jelas tertulis : do not leave your car engine in idle condition for more than 40 seconds. Ini rahsia supaya enjin, transmisi dan segala moving parts tahan lama.
Saya harap informasi radikal ini walaupun akan mencipta kontroversi, mampu membantu anda memanjangkan hayat K20A, 4AG-E, B18C, B16B, RB26DETT, 13B-REW, SR20DET, M54, S65B44 ataupun M156 AMG anda.
#irwansanei #tweakautomotive #cosworthmalaysia
Nota : idling enjin di dalam keadaan kereta berhenti tidak bergerak hendaklah dielakkan, jika mampu. Idling di dalam situasi apapun memendekkan hayat enjin dan menggunakan bahan bakar yang banyak. Membazir minyak (dibaca : fuel). Maka, cuba pendekkan tempoh warm-up (dibaca : memanaskan enjin) di dalam mode parking. Gerakkan kenderaan anda 30-90 saat setelah enjin dihidupkan dan biar enjin warm-up ketika bergerak. Berlembut dengan throttle. Pandu seperti biasa apabila enjin di suhu operasi optimum sekitar 98.9-darjah Celcius yang disarankan oleh SAE (Society of Automotive Engineers).
Dulu sewaktu di Jepun, apabila tiba musim sejuk di antara bulan 12 hingga 2, memang malas ke kelas. Nak naik motor sejuk bontot. Handle pun sejuk. Bila jalan kena angin, pun sejuk walaupun pakai full leather suit dengan jaket snow board.
Bila stop, buka glove, pegang ekzos pipe, bessss. Tak sempat maintain panas, dah sejuk balik.
Maka, menjadi rutin, sebelum naik motor, panaskan enjin dulu. Suatu hari, saya disekolahkan oleh mekanik motor saya, ex-racer dan jurutera enjin pakar ICE (internal combustion engine). Awat hang idle enjin motor hang lama sangat Iwan? (Dia cakap Jepun, saya translate ke Bahasa Kedah supaya hangpa paham hehehe).
Saya pun jawab poyo macam pandai guna commonsense saya; ya la Ueno-San, sejook kowt?? Sat gi mati la plak.
Dia jawab, jangan idle lebih daripada 30-saat. Tak kira kondisi musim sejuk atau panas. Enjin kontinental atau Jepun. Enjin direka untuk bergerak. Apabila enjin dan minyak enjin sejuk, sistem pembakaran akan banyakkan minyak supaya pembakaran rich. Kalau kekal idle, minyak tadi akan meleleh di dalam keadaan cecair ke dalam silinder merosakkan piston, dinding silinder dan blok enjin.
Jika keadaan stoichometric, minyak akan menjadi wap di combustion chamber bercampur udara dan spark, lalu dikompres piston untuk menukar energi haba ke energi kinetik.
Habis tu, steering fluid, minyak gearbox dan pelincir moving parts masih sejuk, ok ka berjalan?
Ueno-san respon; jika dibiarkan idle tanpa kita guna steering dan gear, minyak akan kekal berada di sum masing-masing tanpa diedarkan ke gear-gear moving parts. Tak ada maknanya.
Maka katanya, idle jangan melebihi 30-saat. Enjin moden ada autochoke yang akan rich-kan campuran fuel dan apabila kita bergerak, ia akan selaras automotik ke idling sesuai. Untuk minit 1 hingga 15, jangan kasar dengan throttle. Bawa beradab. Santuni enjin, gearbox dan differential. Bawa slow, TETAPI HARUS BERGERAK.
Baru saya faham bahawa takrif warm-up enjin di dalam mode parking itu tak wujud. Tak digalakkan. Saya rasa ramai orang tak tahu atau ada maklumat songsang tentang isu ini kan? Lalu kita pun amalkan ajaran sesat-permotoran semenjak kereta pertama kita sedangkan amalan macam ni memang salah.
Pada tahun 1999, kereta 4 pintu pertama saya selepas DC2R 98-Spec dan sebelum Evo6 RS adalah E39 BMW 525i. Di manualnya jelas tertulis : do not leave your car engine in idle condition for more than 40 seconds. Ini rahsia supaya enjin, transmisi dan segala moving parts tahan lama.
Saya harap informasi radikal ini walaupun akan mencipta kontroversi, mampu membantu anda memanjangkan hayat K20A, 4AG-E, B18C, B16B, RB26DETT, 13B-REW, SR20DET, M54, S65B44 ataupun M156 AMG anda.
#irwansanei #tweakautomotive #cosworthmalaysia
Nota : idling enjin di dalam keadaan kereta berhenti tidak bergerak hendaklah dielakkan, jika mampu. Idling di dalam situasi apapun memendekkan hayat enjin dan menggunakan bahan bakar yang banyak. Membazir minyak (dibaca : fuel). Maka, cuba pendekkan tempoh warm-up (dibaca : memanaskan enjin) di dalam mode parking. Gerakkan kenderaan anda 30-90 saat setelah enjin dihidupkan dan biar enjin warm-up ketika bergerak. Berlembut dengan throttle. Pandu seperti biasa apabila enjin di suhu operasi optimum sekitar 98.9-darjah Celcius yang disarankan oleh SAE (Society of Automotive Engineers).
Isnin, 9 April 2018
Deed
Haris D bundle mania:
SEMUA KEBAIKAN ADALAH BESAR
PADA SISI ALLAH
Satu petang seorang tua yang ada pertalian saudara jauh,berkayuh basikal dari rumahnya di satu kampung lain yang jaraknya lebih 2 km,datang kerumah saya.Setelah memberi salam,dia berkata,"Aku mai ni nak sampaikan salam adik beradik hang di Gunung Semanggol.Aku pi sana makan kenduri dua hari lepas."Peluh yang mercik di mukanya,disapu dengan sapu tangan yang lusuh.Saya menjemputnya masuk tetapi dia menolak kerana nak terus balik.Setelah mengucap salam,basikalnya ditolak hingga luar pagar dan menghilang di selekoh..Saya menghantarnya dengan pandangan dan kagum dengan sifatnya,apa tidaknya,hanya untuk menyampai salam,dia sanggup meredah panas dan begitu jauh berkayuh basikal.Inilah antara contoh insan yang disebut nabi tidak meremehkan atau memandang kecil suatu kebaikan,walaupun hanya sekadar menyampaikan salam.
Sabda nabi“Janganlah kamu meremehkan kebaikan walaupun kecil”. (Riwayat Muslim dan Ahmad)
"Janganlah kamu menganggap remeh suatu kebaikan, meski sekadar bermanis muka ketika menemui saudaramu" (HR. Muslim )
Jelas bahawa dalam berbuat baik,tidak ada kecil besarnya disisi Allah,hanya kita yang memandai-mandai meremehkan dan memandang kecil satu kebaikan,meletak ukuran sendiri kerana bercampur sifat menunjuk dan berbangga,sedangkan ukuran sebenar ditangan Allaah..Mereka yang ikhlas berbuat baik,tidak pernah merasa kecil satu perbuatan baik,akan direbutnya jika berkesempatan.
Sabda nabi lagi, "Sungguh aku melihat seorang laki-laki menikmati kesenangan di dalam syurga kerana sebatang pohon yang ia singkirkan dari tengah jalan yang mengganggu manusia" (HR. Muslim ) :
“Barangsiapa yang membuang batu di jalanan, ia akan dicatat telah mendapat satu kebaikan , dan barangsiapa mempunyai suatu kebaikan, maka ia akan masuk syurga”. (Tabrani)
Ini contoh merebut kesempatan berbuat baik,bila melihat sesuatu yang mungkin mengganggu atau membahayakan orang lain,segera diatasinya.Tukarannya adalah syurga walaupun banyak orang mengelak dan berlalu serta bersungut,ini bukan kerja aku.
Sabda nabi lagi,"Wahai para wanita muslimah! Janganlah salah seorang di antara kalian meremehkan pemberian tetangganya walau pemberiannya hanyalah kaki kambing.” (HR. Bukhari).
Begitu juga dalam menerima pemberian,jangan diremehkan. Terimalah dengan besar hati walaupun apa yang diberi amat sedikit atau rendah nilainya,tetapi tinggi pada sisi Allah.
Setiap kebaikan walaupun kecil akan melahirkan kebaikan yang lain. Jika kita melakukan kebaikan, maka akan menjadi pintu gerbang untuk memasuki pelbagai kebaikan yang lainnya. Jika kita meremehkan atau meninggalkannya, akan menutup pintu gerbang yang mendatangkan kebaikan-kebaikan tersebut.Saya mengajak anda mengubah persepsi dari anggapan kebaikan ada kecil besarnya,kepada semua kebaikan itu besar dan utama,jangan dilepas jika telah didepan mata.
Sebaliknya,jangan pandang remeh kesalahan kita.Seremeh apa pun,seringan mana pun, sekecil mana pun kesalahan, ia tetaplah kesalahan. Jangan berbangga dengan kesalahan kita,kerana sikap inilah yang akan menambahburukkan kita. Jangan anggap kecil sebuah kesalahan hanya kerana melihat kesalahan lain yang lebih besar.Pandanglah setiap kesalahan sebagai sesuautu yang tidak boleh dilakukan.Satu kesalahan juga menjadi sebab dan gerbang ke arah kesalahan yang lain,jd jangan mula berbuat yang salah. Wallahu a'lam.
~ABD GHANI HARON
SEMUA KEBAIKAN ADALAH BESAR
PADA SISI ALLAH
Satu petang seorang tua yang ada pertalian saudara jauh,berkayuh basikal dari rumahnya di satu kampung lain yang jaraknya lebih 2 km,datang kerumah saya.Setelah memberi salam,dia berkata,"Aku mai ni nak sampaikan salam adik beradik hang di Gunung Semanggol.Aku pi sana makan kenduri dua hari lepas."Peluh yang mercik di mukanya,disapu dengan sapu tangan yang lusuh.Saya menjemputnya masuk tetapi dia menolak kerana nak terus balik.Setelah mengucap salam,basikalnya ditolak hingga luar pagar dan menghilang di selekoh..Saya menghantarnya dengan pandangan dan kagum dengan sifatnya,apa tidaknya,hanya untuk menyampai salam,dia sanggup meredah panas dan begitu jauh berkayuh basikal.Inilah antara contoh insan yang disebut nabi tidak meremehkan atau memandang kecil suatu kebaikan,walaupun hanya sekadar menyampaikan salam.
Sabda nabi“Janganlah kamu meremehkan kebaikan walaupun kecil”. (Riwayat Muslim dan Ahmad)
"Janganlah kamu menganggap remeh suatu kebaikan, meski sekadar bermanis muka ketika menemui saudaramu" (HR. Muslim )
Jelas bahawa dalam berbuat baik,tidak ada kecil besarnya disisi Allah,hanya kita yang memandai-mandai meremehkan dan memandang kecil satu kebaikan,meletak ukuran sendiri kerana bercampur sifat menunjuk dan berbangga,sedangkan ukuran sebenar ditangan Allaah..Mereka yang ikhlas berbuat baik,tidak pernah merasa kecil satu perbuatan baik,akan direbutnya jika berkesempatan.
Sabda nabi lagi, "Sungguh aku melihat seorang laki-laki menikmati kesenangan di dalam syurga kerana sebatang pohon yang ia singkirkan dari tengah jalan yang mengganggu manusia" (HR. Muslim ) :
“Barangsiapa yang membuang batu di jalanan, ia akan dicatat telah mendapat satu kebaikan , dan barangsiapa mempunyai suatu kebaikan, maka ia akan masuk syurga”. (Tabrani)
Ini contoh merebut kesempatan berbuat baik,bila melihat sesuatu yang mungkin mengganggu atau membahayakan orang lain,segera diatasinya.Tukarannya adalah syurga walaupun banyak orang mengelak dan berlalu serta bersungut,ini bukan kerja aku.
Sabda nabi lagi,"Wahai para wanita muslimah! Janganlah salah seorang di antara kalian meremehkan pemberian tetangganya walau pemberiannya hanyalah kaki kambing.” (HR. Bukhari).
Begitu juga dalam menerima pemberian,jangan diremehkan. Terimalah dengan besar hati walaupun apa yang diberi amat sedikit atau rendah nilainya,tetapi tinggi pada sisi Allah.
Setiap kebaikan walaupun kecil akan melahirkan kebaikan yang lain. Jika kita melakukan kebaikan, maka akan menjadi pintu gerbang untuk memasuki pelbagai kebaikan yang lainnya. Jika kita meremehkan atau meninggalkannya, akan menutup pintu gerbang yang mendatangkan kebaikan-kebaikan tersebut.Saya mengajak anda mengubah persepsi dari anggapan kebaikan ada kecil besarnya,kepada semua kebaikan itu besar dan utama,jangan dilepas jika telah didepan mata.
Sebaliknya,jangan pandang remeh kesalahan kita.Seremeh apa pun,seringan mana pun, sekecil mana pun kesalahan, ia tetaplah kesalahan. Jangan berbangga dengan kesalahan kita,kerana sikap inilah yang akan menambahburukkan kita. Jangan anggap kecil sebuah kesalahan hanya kerana melihat kesalahan lain yang lebih besar.Pandanglah setiap kesalahan sebagai sesuautu yang tidak boleh dilakukan.Satu kesalahan juga menjadi sebab dan gerbang ke arah kesalahan yang lain,jd jangan mula berbuat yang salah. Wallahu a'lam.
~ABD GHANI HARON
Langgan:
Catatan (Atom)