Isnin, 9 April 2018

Deed

Haris D bundle mania:
SEMUA KEBAIKAN ADALAH BESAR
PADA SISI ALLAH

Satu petang seorang tua yang ada pertalian saudara jauh,berkayuh basikal dari rumahnya di satu kampung lain yang jaraknya lebih 2 km,datang kerumah saya.Setelah memberi salam,dia berkata,"Aku mai ni nak sampaikan salam adik beradik hang di Gunung Semanggol.Aku pi sana makan kenduri dua hari lepas."Peluh yang mercik di mukanya,disapu dengan sapu tangan yang lusuh.Saya menjemputnya masuk tetapi dia menolak kerana nak terus balik.Setelah mengucap salam,basikalnya ditolak hingga luar pagar dan menghilang di selekoh..Saya menghantarnya dengan pandangan dan kagum dengan  sifatnya,apa tidaknya,hanya untuk menyampai salam,dia sanggup meredah panas dan begitu jauh berkayuh basikal.Inilah antara contoh insan yang disebut nabi tidak meremehkan atau memandang kecil suatu kebaikan,walaupun hanya sekadar menyampaikan salam.

Sabda nabi“Janganlah kamu meremehkan kebaikan walaupun kecil”. (Riwayat Muslim dan Ahmad)

"Janganlah kamu menganggap remeh suatu kebaikan, meski sekadar bermanis muka ketika menemui saudaramu" (HR. Muslim )

Jelas bahawa dalam berbuat baik,tidak ada kecil besarnya disisi Allah,hanya kita yang memandai-mandai meremehkan dan memandang kecil satu kebaikan,meletak ukuran sendiri kerana bercampur sifat menunjuk dan berbangga,sedangkan ukuran sebenar ditangan Allaah..Mereka yang ikhlas berbuat baik,tidak pernah merasa kecil satu perbuatan baik,akan direbutnya jika berkesempatan.

Sabda nabi lagi, "Sungguh aku melihat seorang laki-laki menikmati kesenangan di dalam syurga kerana  sebatang pohon yang ia singkirkan dari tengah jalan yang mengganggu manusia" (HR. Muslim ) :

 “Barangsiapa yang membuang batu di jalanan, ia akan dicatat telah mendapat satu kebaikan , dan barangsiapa mempunyai suatu kebaikan, maka ia akan masuk syurga”. (Tabrani)
Ini contoh merebut kesempatan berbuat baik,bila melihat sesuatu yang mungkin mengganggu atau membahayakan orang lain,segera diatasinya.Tukarannya adalah syurga walaupun banyak orang mengelak dan berlalu serta bersungut,ini bukan kerja aku.

Sabda nabi lagi,"Wahai para wanita muslimah! Janganlah salah seorang di antara kalian meremehkan pemberian tetangganya walau pemberiannya hanyalah kaki kambing.” (HR. Bukhari).

Begitu juga dalam menerima pemberian,jangan diremehkan. Terimalah dengan  besar hati walaupun apa yang diberi amat sedikit atau rendah nilainya,tetapi tinggi pada sisi Allah.

Setiap kebaikan walaupun kecil akan melahirkan kebaikan yang lain. Jika kita melakukan kebaikan, maka akan menjadi pintu gerbang untuk memasuki pelbagai kebaikan yang lainnya. Jika kita meremehkan atau meninggalkannya, akan menutup pintu gerbang yang mendatangkan kebaikan-kebaikan tersebut.Saya mengajak anda mengubah persepsi dari anggapan kebaikan ada kecil besarnya,kepada  semua kebaikan itu besar dan utama,jangan dilepas jika telah didepan mata.

Sebaliknya,jangan pandang remeh kesalahan kita.Seremeh apa pun,seringan mana pun, sekecil mana pun kesalahan, ia tetaplah kesalahan. Jangan berbangga dengan  kesalahan kita,kerana  sikap inilah yang akan menambahburukkan kita. Jangan anggap kecil sebuah kesalahan hanya kerana  melihat kesalahan lain yang lebih besar.Pandanglah setiap kesalahan sebagai sesuautu yang tidak boleh dilakukan.Satu kesalahan juga menjadi sebab dan gerbang ke arah kesalahan yang lain,jd jangan mula berbuat yang salah. Wallahu a'lam.

~ABD GHANI HARON

Tiada ulasan:

Catat Ulasan