*ADAB SEBELUM MENUNTUT ILMU*
1. Niat yg benar.
2. Datang awal (tepati waktu).
3. Berpenampilan sopan dan menutup aurat.
4. Bawa pen dan buku nota atau kitab.
5. Husnu zhon terhadap guru.
6. Duduk dibahagian hadapan sekali (bahagian muslimat).
*ADAB KETIKA SEDANG MENUNTUT ILMU*
1. Jangan kerap ke tandas.
2. Bertanyakan soalan yg berkaitan dengan tajuk yg dibahaskan sahaja.
3. Jangan sandarkan badan pd dinding kerana ia sgt menyalahi adab.
4. Mendhobit (mencatit) setiap apa yg didengari dan disampaikan oleh guru.
5. Jangan *MAKAN* atau *MINUM* ketika pengajian sedang berlangsung. (Hatta gula2 sekalipun).
6. Telefon bimbit hendaklah di *MATI*kan atau di *SILENT*kan agar tidak mengganggu konsentrasi pengajian. Fokus belajar. Dibenarkan utk merakam audio.
7. Berbual-bual yg tiada manfa'ah didalamnya adalah sgt menyalahi adab.
8. Memalingkan wajah atau mata ke arah lain, selain dari guru adalah menyalahi adab.
9. Menjaga aurat dengan sempurna.
10. Tidak ada pergaulan antara ikhwan dan akhawat.
11. Tidak bergelak ketawa dalam keadaan tidak sopan.
12. Bagi ikhwan, x perlu pandang kearah akhawat dan bagi akhawat, fokus dgn menuntut ilmu dan x perlu pandang ikhwan.
13. Jangan melunjurkan kaki menghadap guru. Kalau kaki dah sakit dan tak tahan, nnti bawa alas mcm sejadah ke, utk alas kaki. Biase kalau pergi mjlis ilmu, ade org bawa alas. Nk tukar kaki, tukar cepat2 dan jgn smpai guru perasan. Jgn smpai guru x fokus mengajar disebabkan kelakuan kita.
14. Jangan berbalas msj ketika guru sedang mengajar.
*ADAB SETELAH SELESAI MENUNTUT ILMU*
1. Baca doa setelah menuntut ilmu
2. Mendoakan kebaikan utk guru dan sahabat2 yg hadir dan tidak dpt hadir.
3. Tunggu guru keluar terlebih dahulu melainkan setelah diberi keizinan utk keluar.
4. Mohon doa dari guru.
5. Ulangkaji setelah belajar.
6. Nota yg telah didhobit, jgn bersepah-sepah, jika faham, boleh kongsikan ilmu bersama sahabat.
7. Keluar dari dewan dgn penuh tertib.
Man laisa lahu adabun, falahu dubbun.
Haza adabun,
Tanbih.
Disediakan oleh :
*Milik Allah*
بِســمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْم اللهم اِنا نَجْعَلُك فى نُحُورِ أعداءِنَا و نَعُوذُ بِك مِن شُرُورِهِم, اللهم بَدِّدْ شَمْلَهُم و فَرِّقْ جَمْعَهم و شَتِّتْ كَلِمَتَهم و زَلْزِلْ أَقْدَامَهم و سَلِّطْ عليهم كَلْبًا مِن كِلَابِك يا قهَّار , يا جبَّار اِهزِم الكفارYa Allah, Kami guru kimi-A! SPM seMalaysia sesi 2023 mdoakan keCEMERLANGan anak didik kami dlm kimi-A! SPM skor A+ utk semua PELAJAR. امين. Salam kimi-A! itu M U D A H ان شآء الله A! ...Chem-is- TRY اهلا وسهلارمضان 1446
Selasa, 8 Mei 2018
Pru 14
Bismillahirahmanirahim,
Ya Allah,
Hari ini hari yang sangat penting untuk kami rakyat Msia, hari kami mengundi memilih pemimpin2 negara ini Ya Allah..
Kau pandulah kami Ya Allah, untuk kami memilih pemerintah yang benar-benar layak, bagi memimpin kami rakyat dan negara ini, ke jalan yg penuh kebaikan, jalan yg Engkau redhai..
Ya Allah,
Kau doronglah hati2 kami, untuk memangkah pemimpin yang sentiasa memilih jalan kebenaran, yang sentiasa berusaha memperbaiki segala kekurangan & kelemahan rakyat & negara, di dalam apa jua perkara, untuk kebaikan dunia & akhirat.
Ya Allah,
Kau berilah kemenangan kepada pemimpin yang beriman & bijaksana, yang mampu membawa kesejahteraan & kemakmuran, untuk negara kami Malaysia.
Ya Allah,
Hanya Engkau sebaik2 Pengatur & Penentu.
Bantulah kami Ya Allah.
Bantulah kami Ya Allah.
Bantulah kami Ya Allah.
Bantulah negara kami Ya Allah.
Bantulah negara kami Ya Allah.
Bantulah negara kami YaAllah..
Ya Allah,
JAUHI-lah kami dari pemimpin yang zalim,
Jauhilah kami dari pemimpin yang hidup tidak mmegang syariatMu,
Jauhilah kami dari pemimpin yang rakus,
Jauhilah kami dari pemimpin yang suka membazir dgn wang rakyat,
Jauhilah kami dari pemimpin yang tidak adil,
Jauhilah kami dari pemimpin yang tidak bijak memerintah,
Jauhilah kami dari pemimpin yang mengambil kesempatan di atas kuasa yang mereka miliki,
Jauhilah kami dari pemimpin yang tidak menjaga kebajikan rakyat keseluruhan,
Jauhilah kami dari pemimpin yang mengambil kesempatan di atas kuasa untuk meng-kayakan keluarga, kroni & rakan-rakan,
Jauhilah kami dari pemimpin yang menindas rakyat yang lemah,
Jauhilah kami dari pemimpin yang leka dengan keseronokan duniawi,
Jauhilah kami dari pemimpin yang hidup tanpa mempedulikan suruhan & laranganMu,
Jauhilah kami dari pemimpin yang tidak menjaga kedaulatan tanah air kami Ya Allah.
Ya Allah,
Hanya Engkau tempat kami mminta.,
Hanya Engkau yang berupaya membantu kami, maka kami mohon, bantu lah kami di hari penting Pru14 ini Ya Allah.
Bantulah kami mendapatkan pemimpin serta negara Malaysia yang lebih baik, negara yang Engkau Rahmati & Redhai Ya Allah..
Amin amiin ya rabal alamin.
09052018 / #PRU14
Ya Allah,
Hari ini hari yang sangat penting untuk kami rakyat Msia, hari kami mengundi memilih pemimpin2 negara ini Ya Allah..
Kau pandulah kami Ya Allah, untuk kami memilih pemerintah yang benar-benar layak, bagi memimpin kami rakyat dan negara ini, ke jalan yg penuh kebaikan, jalan yg Engkau redhai..
Ya Allah,
Kau doronglah hati2 kami, untuk memangkah pemimpin yang sentiasa memilih jalan kebenaran, yang sentiasa berusaha memperbaiki segala kekurangan & kelemahan rakyat & negara, di dalam apa jua perkara, untuk kebaikan dunia & akhirat.
Ya Allah,
Kau berilah kemenangan kepada pemimpin yang beriman & bijaksana, yang mampu membawa kesejahteraan & kemakmuran, untuk negara kami Malaysia.
Ya Allah,
Hanya Engkau sebaik2 Pengatur & Penentu.
Bantulah kami Ya Allah.
Bantulah kami Ya Allah.
Bantulah kami Ya Allah.
Bantulah negara kami Ya Allah.
Bantulah negara kami Ya Allah.
Bantulah negara kami YaAllah..
Ya Allah,
JAUHI-lah kami dari pemimpin yang zalim,
Jauhilah kami dari pemimpin yang hidup tidak mmegang syariatMu,
Jauhilah kami dari pemimpin yang rakus,
Jauhilah kami dari pemimpin yang suka membazir dgn wang rakyat,
Jauhilah kami dari pemimpin yang tidak adil,
Jauhilah kami dari pemimpin yang tidak bijak memerintah,
Jauhilah kami dari pemimpin yang mengambil kesempatan di atas kuasa yang mereka miliki,
Jauhilah kami dari pemimpin yang tidak menjaga kebajikan rakyat keseluruhan,
Jauhilah kami dari pemimpin yang mengambil kesempatan di atas kuasa untuk meng-kayakan keluarga, kroni & rakan-rakan,
Jauhilah kami dari pemimpin yang menindas rakyat yang lemah,
Jauhilah kami dari pemimpin yang leka dengan keseronokan duniawi,
Jauhilah kami dari pemimpin yang hidup tanpa mempedulikan suruhan & laranganMu,
Jauhilah kami dari pemimpin yang tidak menjaga kedaulatan tanah air kami Ya Allah.
Ya Allah,
Hanya Engkau tempat kami mminta.,
Hanya Engkau yang berupaya membantu kami, maka kami mohon, bantu lah kami di hari penting Pru14 ini Ya Allah.
Bantulah kami mendapatkan pemimpin serta negara Malaysia yang lebih baik, negara yang Engkau Rahmati & Redhai Ya Allah..
Amin amiin ya rabal alamin.
09052018 / #PRU14
Mencari barang hilang
Assalamualaikum semua.
Siapa suka harta benda dia hilang kan? Saya nak share satu amalan yang di ijazahkan oleh guru pondok kami semasa mengaji di Pucong.
Kebanyakan dari kita ada harta benda yang berharga contoh kereta, motorsikal, laptop, telefon bimbit, dompet dan sebagainya. Tapi ramai dalam kalangan orang awam (kita) ada saja kes curi, hilang, samun dan sebagainya.
Perasan tak kes-kes seperti yang saya sebutkan di atas sangat sangat dan sangat jarang berlaku dekat tok-tok guru pondok? Sebab mereka ada amalan bagaimana nak jaga dan pelihara harta benda daripada niat jahat manusia. Apa amalan tu ?
Saya ambil contoh: kereta.
Caranya baca surah *Al-fatihah* (secara lafaz) memadai jika telinga sendiri dengar. Baca dari ayat pertama sampailah *إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ*
Lepastu berhenti sekejap. Niat dalam hati,
" Ya Allah peliharalah harta aku ini "
Sambil pegang stering atau body kereta, kemudian sambung ayat seterusnya sampai habis. Insya Allah harta kita dalam perlindungan Allah. Tak dicuri, tak hilang, tak akan disamun bahkan dijauhi daripada niat jahat manusia *DENGAN IZIN ALLAH*.
Maksud ayat *إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ*
"Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan."
Saya ada kongsi amalan ni dengan kawan yang duduk rumah flat di Seksyen 6 Shah Alam, sebab dia kata kat situ kereta jiran asyik hilang, kalau tak hilang pun kena pecahkan cermin. Siapa pernah pi Seksyen 6, memang tahu kawasan perumahan dan flat situ agak gelap dan lampu jalan pun tak selalu nyala so tak hairan ramai orang nak jadi pencuri.
Masa sampai ayat *إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ*
kawan saya berniat,
"Ya Allah pelihara kereta aku ni, aku nak guna untuk pergi dan balik kerja cari rezeki".
Lepas dia amal dengan istiqamah, alhamdulillah dengan izin Allah sampai hari ini kereta dia masih ada dan berada dalam keadaan baik.
Macam mana Allah pelihara ? Wallahualam.
Semuanya atas kuasa Rabb. Kalaulah pokok, rumput, sungai, dan seluruh alam ini bertasbih tanpa henti memuji Allah pun kita yang manusia ini tak dibuka hijab untuk mendengar zikirnya alam inikan pula setakat Allah nak bagi tutup hijab si pencuri supaya mereka tak nampak langsung kereta kawan saya tu.
Semoga dengan ilmu yang dikongsi ini, pahala akan mengalir kepada guru pondok kami. Allahumma amin.
Sebarkanlah kepada keluargaserta kawan-kawan semua. In shaa Allah.
*AL BURAQ EXPRESS*
Siapa suka harta benda dia hilang kan? Saya nak share satu amalan yang di ijazahkan oleh guru pondok kami semasa mengaji di Pucong.
Kebanyakan dari kita ada harta benda yang berharga contoh kereta, motorsikal, laptop, telefon bimbit, dompet dan sebagainya. Tapi ramai dalam kalangan orang awam (kita) ada saja kes curi, hilang, samun dan sebagainya.
Perasan tak kes-kes seperti yang saya sebutkan di atas sangat sangat dan sangat jarang berlaku dekat tok-tok guru pondok? Sebab mereka ada amalan bagaimana nak jaga dan pelihara harta benda daripada niat jahat manusia. Apa amalan tu ?
Saya ambil contoh: kereta.
Caranya baca surah *Al-fatihah* (secara lafaz) memadai jika telinga sendiri dengar. Baca dari ayat pertama sampailah *إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ*
Lepastu berhenti sekejap. Niat dalam hati,
" Ya Allah peliharalah harta aku ini "
Sambil pegang stering atau body kereta, kemudian sambung ayat seterusnya sampai habis. Insya Allah harta kita dalam perlindungan Allah. Tak dicuri, tak hilang, tak akan disamun bahkan dijauhi daripada niat jahat manusia *DENGAN IZIN ALLAH*.
Maksud ayat *إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ*
"Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan."
Saya ada kongsi amalan ni dengan kawan yang duduk rumah flat di Seksyen 6 Shah Alam, sebab dia kata kat situ kereta jiran asyik hilang, kalau tak hilang pun kena pecahkan cermin. Siapa pernah pi Seksyen 6, memang tahu kawasan perumahan dan flat situ agak gelap dan lampu jalan pun tak selalu nyala so tak hairan ramai orang nak jadi pencuri.
Masa sampai ayat *إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ*
kawan saya berniat,
"Ya Allah pelihara kereta aku ni, aku nak guna untuk pergi dan balik kerja cari rezeki".
Lepas dia amal dengan istiqamah, alhamdulillah dengan izin Allah sampai hari ini kereta dia masih ada dan berada dalam keadaan baik.
Macam mana Allah pelihara ? Wallahualam.
Semuanya atas kuasa Rabb. Kalaulah pokok, rumput, sungai, dan seluruh alam ini bertasbih tanpa henti memuji Allah pun kita yang manusia ini tak dibuka hijab untuk mendengar zikirnya alam inikan pula setakat Allah nak bagi tutup hijab si pencuri supaya mereka tak nampak langsung kereta kawan saya tu.
Semoga dengan ilmu yang dikongsi ini, pahala akan mengalir kepada guru pondok kami. Allahumma amin.
Sebarkanlah kepada keluargaserta kawan-kawan semua. In shaa Allah.
*AL BURAQ EXPRESS*
Rabu, 2 Mei 2018
Darwin
TEORI DARWINISME DALAM PENDIDIKAN DI MALAYSIA
Posted by Institut Pemikiran dan Pendidikan Islam Nasional (IPPIN)
Setelah melihat blog kongres pendidikan, saya tertarik untuk berkongsi cerita dengan sahabat sekelian tentang sistem pendidikan di Malaysia secara umumnya. mungkin apa yang nak disampaikan ini, tidak terlalu memfokuskan subjek pendidikan Islam, namun saya menganggap ia suatu perkara menarik yang boleh dikongsi bersama.
Setahun yang lalu, saya telah mengambil subjek FSA3000 (Falsafah Sains)- UPM, ia adalah subjek elektif luar untuk kursus saya. Apa yang menariknya didalam kelas ini kami belajar tentang paradoks, perbandingan agama, serta teori Darwin. Untuk tugasan pertama kami, kami ditugaskan untuk membuat kesan teori Darwinisme dalam sistem pendidikan di Malaysia.
TEORI DARWIN
Teori Darwin atau Teori Evolusi merupakan falsafah tentang bagaimana asal usul kejadian manusia. Teori ini menggagaskan kejadian alam ini terjadi 'by accident'. Bermula dari satu sel dan berevolusi menjadi suatu makhluk yang lebih sempurna. Sebagai contoh, satu sel berevolusi menjadi ikan, seterusnya berevolusi lagi menjadi makhluk berkaki empat, kemudian berevolusi menjadi menjadi makhluk berkaki dua dan akhirnya menjadi manusia yang sempurna. Namun begitu, teori ini dapat disangkal menggunakan Hukum Termodinamik ke 2.
Bagi sesiapa yang megetahui tentang teori ini, mereka akan mengenali siapa "Ota Benga" yang menjadi mangsa kepada pembuktian teori ini.Teori inilah yang digunapakai didalam sistem pendidikan kita di Malaysia. Ia bukan sahaja diaplikasi didalam subjek Biologi tetapi semua subjek yang kita pelajari. Mungkin ada yang hairan, mengapa saya berkata begitu.
APA YANG DIGAGASKAN OLEH TEORI EVOLUSI
1- Gagasan yang paling besar ialah MENIDAKKAN KETUHANAN didalam kehidupan manusia.
2- Didalam teori ini, 'survival' merupakan pillar utama untuk memastikan
keberlangsungan sesuatu makhluk. Jika siapa kuat, akan mengalahkan yang lemah,
yang besar akan mengalahkan yang kecil.
KAITAN TEORI DARWIN DIDALAM PEMBELAJARAN DIMALAYSIA
Melalui gagasan yang saya tuliskan, kita dapat melihat kesemua subjek yang diajarkan disekolah tidak mengaitkan dengan ketuhanan. Tidak pernah kita melihat kesimpulan daripada hasil pembelajaran biologi mengarah kepada kuasa ketuhanan. Begitu juga subjek fizik, kimia dan 'related science' yang lain. Apatah lagi didalam subjek seperti ekonomi, sejarah, geografi dan lain-lain.
Pendidikan yang tidak berteraskan ketuhanan akan menyebabkan penuntutnya tidak mempunyai roh terhadap apa yang dipelajari. Apa yang berlaku didalam sistem pembelajaran adalah menghabiskan silibus, menghafal fakta, menganalisis, membuat perbandingan dan menyelesaikan segala tugasan yang diberikan kepada mereka. Tidak ada langsung elemen peningkatan iman terhadap subjek yang dipelajari.
Hasilnya yang berlaku didalam pendidikan ialah lahirnya pelajar yang berdisiplin tetapi tidak berakhlak. Sebagai contoh, pelajar sekolah yang berdisiplin tidak akan merokok disekolah kerana ada undang-undang yang membatasi mereka, tetapi apabila berada diluar sekolah mereka akan merokok kerana tidak wujud undang-undang tersebut. Begitu juga pelajar perempuan menutup aurat disekolah, tetapi membuka tudung apabila berada diluar. Inilah bezanya berdisiplin dan berakhlak.
Berdisiplin hanya akan berlaku bilamana berada ditempat yang telah ditetapkan undang-undangnya, manakala berakhlak akan berlaku bila-bila masa, dimana sahaja samada dalam keadaan berseorangan mahupun secara ramai. Pelajar berakhlak tetap tidak akan melakukan perkara yang melanggar hukum dan undang-undang kerana apa yang dilakukannya bukan kerana manusia tetapi telah sampai kepada tahap yang lebih tinggi iaitu ketuhanan.
Didalam teori kedua menggagaskan teori 'survival' dimana yang kuat akan mengalahkan yang lemah dan besar akan mengalahkan yang kecil. Jika kita melihat didalam kehidupan hari ini, contohnya didalam skop ekonomi kapitalisme, syarikat gergasi akan menguasai sistem ekonomi sehinggakan pengusaha kecil tidak akan mendapat tempat didalam dunia perniagaan. Begitu juga negara-negara besar yang berkuasa sering menyerang negara kecil dan lemah, orang yang berkuasa seperti pemimpin negara akan menzalimi rakyat. Semua yang berlaku ini adalah hasil fahaman Teori Darwin @ Teori evolusi. Mungkin point kedua ini tidak menjadi unsur utama didalam sistem pendidikan yang dibincangkan tetapi sekadar perkongsian untuk kita semua.
KESIMPULAN
Perlu difahami disini, bahawa Teori Darwin @ Teori evolusi bukanlah suatu falsafah yang tidak ada kepentingan kepada sesiapa, tetapi merupakan barah kepada permulaan kehidupan manusia. Secara sedar atau tidak kita telah melalui semua sistem ini dan melihat sendiri segala yang berlaku adalah berpunca teori ini. Sekian.
RUJUKAN
http://www.harunyahya.com/
Kongrespendidikan.blogspot
Posted by Institut Pemikiran dan Pendidikan Islam Nasional (IPPIN)
Setelah melihat blog kongres pendidikan, saya tertarik untuk berkongsi cerita dengan sahabat sekelian tentang sistem pendidikan di Malaysia secara umumnya. mungkin apa yang nak disampaikan ini, tidak terlalu memfokuskan subjek pendidikan Islam, namun saya menganggap ia suatu perkara menarik yang boleh dikongsi bersama.
Setahun yang lalu, saya telah mengambil subjek FSA3000 (Falsafah Sains)- UPM, ia adalah subjek elektif luar untuk kursus saya. Apa yang menariknya didalam kelas ini kami belajar tentang paradoks, perbandingan agama, serta teori Darwin. Untuk tugasan pertama kami, kami ditugaskan untuk membuat kesan teori Darwinisme dalam sistem pendidikan di Malaysia.
TEORI DARWIN
Teori Darwin atau Teori Evolusi merupakan falsafah tentang bagaimana asal usul kejadian manusia. Teori ini menggagaskan kejadian alam ini terjadi 'by accident'. Bermula dari satu sel dan berevolusi menjadi suatu makhluk yang lebih sempurna. Sebagai contoh, satu sel berevolusi menjadi ikan, seterusnya berevolusi lagi menjadi makhluk berkaki empat, kemudian berevolusi menjadi menjadi makhluk berkaki dua dan akhirnya menjadi manusia yang sempurna. Namun begitu, teori ini dapat disangkal menggunakan Hukum Termodinamik ke 2.
Bagi sesiapa yang megetahui tentang teori ini, mereka akan mengenali siapa "Ota Benga" yang menjadi mangsa kepada pembuktian teori ini.Teori inilah yang digunapakai didalam sistem pendidikan kita di Malaysia. Ia bukan sahaja diaplikasi didalam subjek Biologi tetapi semua subjek yang kita pelajari. Mungkin ada yang hairan, mengapa saya berkata begitu.
APA YANG DIGAGASKAN OLEH TEORI EVOLUSI
1- Gagasan yang paling besar ialah MENIDAKKAN KETUHANAN didalam kehidupan manusia.
2- Didalam teori ini, 'survival' merupakan pillar utama untuk memastikan
keberlangsungan sesuatu makhluk. Jika siapa kuat, akan mengalahkan yang lemah,
yang besar akan mengalahkan yang kecil.
KAITAN TEORI DARWIN DIDALAM PEMBELAJARAN DIMALAYSIA
Melalui gagasan yang saya tuliskan, kita dapat melihat kesemua subjek yang diajarkan disekolah tidak mengaitkan dengan ketuhanan. Tidak pernah kita melihat kesimpulan daripada hasil pembelajaran biologi mengarah kepada kuasa ketuhanan. Begitu juga subjek fizik, kimia dan 'related science' yang lain. Apatah lagi didalam subjek seperti ekonomi, sejarah, geografi dan lain-lain.
Pendidikan yang tidak berteraskan ketuhanan akan menyebabkan penuntutnya tidak mempunyai roh terhadap apa yang dipelajari. Apa yang berlaku didalam sistem pembelajaran adalah menghabiskan silibus, menghafal fakta, menganalisis, membuat perbandingan dan menyelesaikan segala tugasan yang diberikan kepada mereka. Tidak ada langsung elemen peningkatan iman terhadap subjek yang dipelajari.
Hasilnya yang berlaku didalam pendidikan ialah lahirnya pelajar yang berdisiplin tetapi tidak berakhlak. Sebagai contoh, pelajar sekolah yang berdisiplin tidak akan merokok disekolah kerana ada undang-undang yang membatasi mereka, tetapi apabila berada diluar sekolah mereka akan merokok kerana tidak wujud undang-undang tersebut. Begitu juga pelajar perempuan menutup aurat disekolah, tetapi membuka tudung apabila berada diluar. Inilah bezanya berdisiplin dan berakhlak.
Berdisiplin hanya akan berlaku bilamana berada ditempat yang telah ditetapkan undang-undangnya, manakala berakhlak akan berlaku bila-bila masa, dimana sahaja samada dalam keadaan berseorangan mahupun secara ramai. Pelajar berakhlak tetap tidak akan melakukan perkara yang melanggar hukum dan undang-undang kerana apa yang dilakukannya bukan kerana manusia tetapi telah sampai kepada tahap yang lebih tinggi iaitu ketuhanan.
Didalam teori kedua menggagaskan teori 'survival' dimana yang kuat akan mengalahkan yang lemah dan besar akan mengalahkan yang kecil. Jika kita melihat didalam kehidupan hari ini, contohnya didalam skop ekonomi kapitalisme, syarikat gergasi akan menguasai sistem ekonomi sehinggakan pengusaha kecil tidak akan mendapat tempat didalam dunia perniagaan. Begitu juga negara-negara besar yang berkuasa sering menyerang negara kecil dan lemah, orang yang berkuasa seperti pemimpin negara akan menzalimi rakyat. Semua yang berlaku ini adalah hasil fahaman Teori Darwin @ Teori evolusi. Mungkin point kedua ini tidak menjadi unsur utama didalam sistem pendidikan yang dibincangkan tetapi sekadar perkongsian untuk kita semua.
KESIMPULAN
Perlu difahami disini, bahawa Teori Darwin @ Teori evolusi bukanlah suatu falsafah yang tidak ada kepentingan kepada sesiapa, tetapi merupakan barah kepada permulaan kehidupan manusia. Secara sedar atau tidak kita telah melalui semua sistem ini dan melihat sendiri segala yang berlaku adalah berpunca teori ini. Sekian.
RUJUKAN
http://www.harunyahya.com/
Kongrespendidikan.blogspot
Sabtu, 28 April 2018
توكل
Riwayat lain, terdapat seorang soleh yang sedang berjalan di tengah-tengah padang pasir. Kemudian datang Syaitan menggodanya: “Di padang pasir ini tiada orang lain dan tiada yang subur di sini. Engkau akan mati di sini kerana tidak membawa bekalan”.
Akan tetapi, beliau tidak goyah sedikitpun mendengar godaan Syaitan itu, bahkan beliau mengambil jalan yang tidak biasa dilalui orang dengan tujuan tidak mahu mengambil apa-apa dari orang lain dan tidak mahu mamakan apa sekalikpun.
Dalam hati, beliau berkata: “Aku tidak makan apa-apa keuali jika ada orang memasukkan ke dalam mulutku samin dan madu”.
Kemudian, beliau terus menyimpang dari jalan yang sebenar seorang diri. Kemudian, beliau mengatakan: “Lama sungguh aku berjalan. Tiba-tiba aku melihat seorang kafilah yang tersesat jalan.
Maka, agar dia tidak melihatku, akupun merebahkan diri ke tanah. Tetapi Allah mentakdirkan sebagai lain iaitu kafilah itu berjalan ke arahku sehingga dia menemui aku dalam keadaan terbaring. Lalu, aku memejamkan mata, tetapi dia mendekati aku dan berkata: “Kasihan orang ini, terkandas dalam perjalanan.
Dia pengsan kerana kelaparan dan kehausan. Biar aku masukkan ke dalam mulutnya samin dan madu kerana kalau makanan keras, mungkin akan membahayakan dirinya. Dengan madu dan samin, mudah-mudahan dia dapat segera sembuh dari pengsan”. Kemudian orang itupun berusaha memasukkan ke dalam mulutku samin dan madu.
Aku menutup mulut rapat-rapat. Ternyata, orang itu tidak kehabisan akal, dia membuka mulutku secara paksa dengan pisau. Lalu, aku tertawa... Menyaksikan keadaan itu, dia bertanya kepadaku: “Gilakah engkau? Tadi aku lihat engkau tergolek pengsan, tatapi kini engkau tertawa, gilakah engkau?” Aku jawab: “Tidak! Aku tidak gila... Alhamdulillah.
“Kemudian aku ceritakan kepadanya tentang apa yang aku alami dari awal (ketika aku digoda Syaitan), hingga dia menemui aku. Dia merasa hairan mendengar ceritaku”.
Demikianlah orang yang bertawakal kepada Allah, mendapat rezeki tanpa disangka. Semua itu adalah aturan Allah. Salah seorang guru kami mengatakan: “Tatkala aku menuju sebuah masjid yang terpencil dengan tidak membawa sebarang bekalanpun sebagaimana kebiasaannya para wali, aku telah digoda oleh Syaitan katanya: “Masjid yang engkau tuju ini jauh dari orang ramai. Alihkan tujuan kamu ke masjid yang berada di tengah-tengah desa, nescaya engkau akan mendapat makanan”.
Dalam hati, aku berkat: “Tidak, aku akan tidur di masjid terpencil itu. Aku bersumpah tidak akan makan kecuai halwa (manisan) . Dan aku juga tidak akan makan, kecuali disuap sesuap demi sesuap”. Kemudian, aku solat Isyak dan mengunci pintu masjid. Di tengah malam, ada seseorang mengetuk pintu sambail membawa obor.
Lama orang itu mengetuk pintu. Setelah aku buka, aku lihat seorang nenek bersama seorang pemuda berdiri di depan pintu. Lalu mereka masuk dan meletakkan sebuah piring berisikan kuih di hadapanku. Kemudian, nenek itu berkata kepadaku: “Pemuda ini anakku dan aku membuat kuih ini untuknya.
Tetapi oleh kerana terdapat sedikit perselisihan faham antara kami berdua, maka dia bersumpah tidak mahu memakannya kecuali disertai seorang pembantu yang berada di masjid”. Lalu, sambil mempersilakan, dia menyuap aku secara bersilih ganti dengan anaknya. Demikian seterusnya, sehingga kami kenyang. Setelah itu, merekapun pulang dan aku menutup pintu dengan perasaan yang penuh kehairanan”.
Begitulah Allah mengatur rezeki seseorang dan ini cuma sebahagian kecil dari sekian banyak contoh mengenai orang yang kuat hatinya melawan godaan Syaitan. Semua itu merupakan contoh perjuangan para solihin yang melawan Syaitan dan hawa nafsau.
Akan tetapi, beliau tidak goyah sedikitpun mendengar godaan Syaitan itu, bahkan beliau mengambil jalan yang tidak biasa dilalui orang dengan tujuan tidak mahu mengambil apa-apa dari orang lain dan tidak mahu mamakan apa sekalikpun.
Dalam hati, beliau berkata: “Aku tidak makan apa-apa keuali jika ada orang memasukkan ke dalam mulutku samin dan madu”.
Kemudian, beliau terus menyimpang dari jalan yang sebenar seorang diri. Kemudian, beliau mengatakan: “Lama sungguh aku berjalan. Tiba-tiba aku melihat seorang kafilah yang tersesat jalan.
Maka, agar dia tidak melihatku, akupun merebahkan diri ke tanah. Tetapi Allah mentakdirkan sebagai lain iaitu kafilah itu berjalan ke arahku sehingga dia menemui aku dalam keadaan terbaring. Lalu, aku memejamkan mata, tetapi dia mendekati aku dan berkata: “Kasihan orang ini, terkandas dalam perjalanan.
Dia pengsan kerana kelaparan dan kehausan. Biar aku masukkan ke dalam mulutnya samin dan madu kerana kalau makanan keras, mungkin akan membahayakan dirinya. Dengan madu dan samin, mudah-mudahan dia dapat segera sembuh dari pengsan”. Kemudian orang itupun berusaha memasukkan ke dalam mulutku samin dan madu.
Aku menutup mulut rapat-rapat. Ternyata, orang itu tidak kehabisan akal, dia membuka mulutku secara paksa dengan pisau. Lalu, aku tertawa... Menyaksikan keadaan itu, dia bertanya kepadaku: “Gilakah engkau? Tadi aku lihat engkau tergolek pengsan, tatapi kini engkau tertawa, gilakah engkau?” Aku jawab: “Tidak! Aku tidak gila... Alhamdulillah.
“Kemudian aku ceritakan kepadanya tentang apa yang aku alami dari awal (ketika aku digoda Syaitan), hingga dia menemui aku. Dia merasa hairan mendengar ceritaku”.
Demikianlah orang yang bertawakal kepada Allah, mendapat rezeki tanpa disangka. Semua itu adalah aturan Allah. Salah seorang guru kami mengatakan: “Tatkala aku menuju sebuah masjid yang terpencil dengan tidak membawa sebarang bekalanpun sebagaimana kebiasaannya para wali, aku telah digoda oleh Syaitan katanya: “Masjid yang engkau tuju ini jauh dari orang ramai. Alihkan tujuan kamu ke masjid yang berada di tengah-tengah desa, nescaya engkau akan mendapat makanan”.
Dalam hati, aku berkat: “Tidak, aku akan tidur di masjid terpencil itu. Aku bersumpah tidak akan makan kecuai halwa (manisan) . Dan aku juga tidak akan makan, kecuali disuap sesuap demi sesuap”. Kemudian, aku solat Isyak dan mengunci pintu masjid. Di tengah malam, ada seseorang mengetuk pintu sambail membawa obor.
Lama orang itu mengetuk pintu. Setelah aku buka, aku lihat seorang nenek bersama seorang pemuda berdiri di depan pintu. Lalu mereka masuk dan meletakkan sebuah piring berisikan kuih di hadapanku. Kemudian, nenek itu berkata kepadaku: “Pemuda ini anakku dan aku membuat kuih ini untuknya.
Tetapi oleh kerana terdapat sedikit perselisihan faham antara kami berdua, maka dia bersumpah tidak mahu memakannya kecuali disertai seorang pembantu yang berada di masjid”. Lalu, sambil mempersilakan, dia menyuap aku secara bersilih ganti dengan anaknya. Demikian seterusnya, sehingga kami kenyang. Setelah itu, merekapun pulang dan aku menutup pintu dengan perasaan yang penuh kehairanan”.
Begitulah Allah mengatur rezeki seseorang dan ini cuma sebahagian kecil dari sekian banyak contoh mengenai orang yang kuat hatinya melawan godaan Syaitan. Semua itu merupakan contoh perjuangan para solihin yang melawan Syaitan dan hawa nafsau.
Langgan:
Catatan (Atom)