*40 NASIHAT TOK AYAH*
*Kata‐kata ini dipetik daripada syarahan dan nasihat beliau kepada murid‐muridnya. Kata‐kata sufi yang diungkap oleh Syeikh Mahmud mempunyai mutiara kata makna yang mendalam, dimana ada sebahagian daripada kata‐kata beliau tidak boleh difahami atau dibuat bandingan secara langsung mengikut fahaman orang awam.*
*Mutiara kata yang* *indah dan bermakna* *ini juga diharap* *dengan rahmat dan* *kasih sayang*
*Allah dapat* *menangkis* *tuduhan‐tuduhan* *liar selama ini* *terhadap ilmu* *Tasawwuf*. *Semoga petikan*
*dari buku ini menjadi santapan rohani yang dapat membersihkan* *jiwa dan mendorong hati untuk*
*menjadi hamba Allah yang* *sehamba‐hambaNya di dunia ini,* *In Sya Allah.*
*1.* Perkara kerohanian tidak boleh difahami dengan akal, nafsu dan ilmu. Jika boleh dengan ilmu,
sudah tentulah Imam Ghazali tidak mengaji dengan Yusuf Nasaji dan Syeikh Abdul Wahab
Sya’rani tidak mengaji dengan Ali Khawas. Cukuplah mereka ini menjadi contoh.
*2.* Belajar kereta perlu ada guru, nak kenal Allah tak perlu guru. Ini awal‐awal lagi syaitan tipu.
*3.* Duka dan suka di dalamnya makrifah lebih manis daripada madu, lebih putih daripada susu.
Duka dan suka di dalamnya kekufuran dan kesyirikan lebih pahit daripada hempedu dan lebih
busuk daripada budu.
*4.* Kalau nak berjalan (di dalam perjalanan Ahlullah). Mengaku kita tak terpakai (tak berguna dan
banyak dosa), lebih senang, mudah‐mudahan Allah s.w.t. ampun dosa kita.
*5.* Bila ibadat kita palsu, kita ikut hawa nafsu. Seperti kapal terbang palsu yang banyak jual di
kedai.
*6.* Selagi mana kita boleh ikut hawa nafsu menunjukkan kita masih palsu.
*7.* Cari jalan mengendalikan ummah asalkan mempraktikkan Sunnah.
*8.* Orang yang diberi mudah (untuk menjalani jalan kesufian) apabila ada darah (keturunan)
kesufian. Tiada dosa besar. Tiada amalan kejinan (khadam). Banyakkan selawat, istighfar, zikir
dan baik adab dengan Allah s.w.t., zuhud, tinggalkan makhluk, bersungguh‐sungguh dengan
Allah s.w.t., istiqomah, tegas, tiada tujuan dunia dan akhirat.
*9.* Selagi mana terasa kita banyak ibadat, itu tanda kurang ikhlas tidak menuju “Rodhiah” tetapi
terhenti kepada Abid tidak (fana’ ‘ul‐fana’).
*10.* Perkara kerohanian tidak boleh difahami melainkan rahmat Allah s.w.t semata‐mata, melalui
Rasulullah s.a.w, melalui ahli zaman dan dengan bermunajat kepada Allah s.w.t. Kalau kenal
(tahu tentang perkara kerohanian) dengan cerita‐cerita orang (perasaan kita itu tidak sah).
*11.* Kalau tak senang dengan sesuatu, DIAM! Cakap salah tak cakap salah, cakaplah kerana Allah
s.w.t. Semoga jadi hamba Allah s.w.t.
*12.* Kerja dunia boleh tangguh‐tangguh, kerja akhirat tak boleh tangguh‐tangguh.
*13.* Watak Auliya’: Kena maki tak mudarat, kena puji tak manfaat.
*14.* Kenal Allah s.w.t. lebih mudah daripada kenal para wali, kerana mereka Allah s.w.t. pakaikan
dengan sifat kekurangan. Sebagai mana kafir musyrikin tidak mengenal Rasulullah s.a.w.
(walhal Rasulullah, Allah s.w.t. pakaikan baginda dengan penuh sifat‐sifat kesempurnaan).
*15.* Hendak kenal wali tanyalah Allah s.w.t., jangan tanya orang.
*16.* Para wali tidak boleh dikenal dengan hawa nafsu.
*17.* Saya berdoa kepada Allah s.w.t. nak jadi hamba Allah s.w.t., bukan nak jadi wali.
*18.* Buat ibadat nak jadi wali, SYIRIK!
*19.* Allah s.w.t. tak pilih orang malas jadi wali.
*20.* Kalau kita kasih orang yang Tuhan benci, itu satu penyelewengan.
*21.* Orang yang sebenar cinta Allah s.w.t. tidak takut menghadapi cabaran hidup dunia.
*22.* Saya nak bawa kamu jadi hamba Allah s.w.t.
*23.* Saya tak ajar kamu melampau (berani dan semangat yang tak ketahuan). Saya tak ajar kamu
menjadi pengecut. Saya ajar kamu jadi hamba Allah s.w.t. yang bertaqwa.
*24.* Saya hamba Allah s.w.t. macam kamu juga. Saya tidak tahu melainkan apa yang ALLAH s.w.t
bagi tahu. Kalau Dia tak bagi tahu, saya pun tak tahu.
*25.* Dia Tuhan! kita hamba. Jangan campur urusan Tuhan. Manusia jenis apa ini? Dia nak atur
Tuhan. Dia suruh Tuhan ikut dia.
*26.* Taslim (penyerahan). Nak pun tidak, tak nak pun tidak. Cepat pun tidak, lambat pun tidak.
*27.* Hidup atas dunia tak mahu ikut nabi, auliya’ atau orang soleh. Bila mati nak duduk sekali
dengan orang soleh, ini cerita kartun.
*28.* Waktu hidup ikut Firaun, Qarun dan Haman. Bila mati nak masuk syurga, dengan nabi Musa
a.s. dan Harun a.s. Logik tak?
*29.* Tak guna hidup kalau mementingkan diri sendiri sahaja.
*30.* Uwais Al‐Qarni, jasadnya mengembala unta, rohnya mengembala manusia beriman kepada
Allah s.w.t.
*31.* Manusia, banyak tak dapat taufik hidayah sebab ikut nafsu ammarah kemudian (dalam masa
yang sama mereka) berdoa dengan Tuhan (agar dianugerah sama seperti orang yang berjaya
di sisi Allah). Sepatutnya kena tinggalkan nafsu dulu. Allah s.w.t. jadikan nafsu ammarah
supaya kita tinggalkan bukan untuk ikut.
*32.* Cara cuci hati, banyakkan baca Al‐Quran, ingat mati dan hadir majlis zikir. Bila hati suci,
barulah ada tauhid.
*33.* Ilmu (kesufian) ini bukan boleh diwarisi. Kalau boleh tentulah saya bagi anak isteri saya dulu,tetapi ia adalah anugerah Tuhan.
*34.* Saya mengaji (ilmu perjalanan Ahlullah) dengan air mata (banyak menangis).
*35.* Penyatuan orang mukmin dengan air mata (menangis kerana mengenangkan keagungan
Tuhan). Penyatuan orang yang tak mukmin dengan gelak ketawa. Macam kera maka jadilah
kera.
*36.* Tuhan tidak bagi taufik hidayah pada orang yang zalim. Sebesar‐besar kezaliman ialah
mengikut hawa nafsu.
*37.* Berjayanya seseorang itu sebanyak mana tumpuan yang dibuat. Banyak tumpuannya,
banyaklah kejayaannya, kurang tumpuannya, maka kuranglah kejayaannya.
*38.* Matlamat saya bukannya batu, kayu ( bangunan ) dan ramai orang, tetapi saya nak orang yang
bersungguh mengikuti garisan syariat dan toriq.
*39.* Saya mengajar ilmu para wali bukannya ilmu tok sami!
*40.* Saya hanya boleh nasihat, saya tak boleh memberi manfaat dan mudharat. Buat ibadat nak
fadhilat, nanti berkulat. Buat nak berkat nanti melekat.
©
بِســمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْم اللهم اِنا نَجْعَلُك فى نُحُورِ أعداءِنَا و نَعُوذُ بِك مِن شُرُورِهِم, اللهم بَدِّدْ شَمْلَهُم و فَرِّقْ جَمْعَهم و شَتِّتْ كَلِمَتَهم و زَلْزِلْ أَقْدَامَهم و سَلِّطْ عليهم كَلْبًا مِن كِلَابِك يا قهَّار , يا جبَّار اِهزِم الكفارYa Allah, Kami guru kimi-A! SPM seMalaysia sesi 2023 mdoakan keCEMERLANGan anak didik kami dlm kimi-A! SPM skor A+ utk semua PELAJAR. امين. Salam kimi-A! itu M U D A H ان شآء الله A! ...Chem-is- TRY اهلا وسهلارمضان 1446
Isnin, 24 Disember 2018
Ahad, 23 Disember 2018
Syukur
• Kita bangun dari atas katil, walaupun tak berapa empuk. Tapi ada orang bangun dari kaki lima jalanan.
• Kita hidupkan enjin kereta tapi tak boleh. Bateri kong! Ada orang hilang kereta malam tadi kerana dicuri atau kemalangan.
• Susah nak kejutkan anak bangun tidur. "Hish budak ni, apa nak jadi". Tapi ada jiran waktu nak kejut anak bangun tidur, anaknya telah kembali bertemu Penciptanya.
• Kita sudah bosan bekerja kerana 1001 macam perkara tak kena di tempat kerja. Pagi ini ada bapa yang menyara keluarga dibuang kerja.
• Kita rasa bosan dengan pasangan kita. Pagi ini ada orang yang telah kehilangan suami atau isteri.
• Kita rasa jemu dengan makanan pagi yang disediakan pasangan. Kita komplain. Hari ini ada orang yang hanya boleh makan pakai tiub aje kerana kanser mulut.
• Kita rasa pakaian kita tak cukup? Ada orang hanya ada 3 helai baju sahaja.
• Kita rasa kecewa kerana kerja dah berpuluh tahun tapi masih tiada simpanan ataupun harta. Semalam ada orang meninggalkan dunia tanpa membawa apa-apa kecuali sehelai kain kapan.
• Kita rasa tanggungjawab terlalu besar. Banyak sangat benda nak buat. Kita rasa rimas dengan expectation sekeliling terhadap kita. Malam tadi ada saudara kita yang dijemput Allah memohon untuk dihidupkan semula.
Syukurlah walau apa jua keadaan kita masih bernafas di bumi Allah ini.😊
Alhamdulillah... 😊
@cnp
• Kita hidupkan enjin kereta tapi tak boleh. Bateri kong! Ada orang hilang kereta malam tadi kerana dicuri atau kemalangan.
• Susah nak kejutkan anak bangun tidur. "Hish budak ni, apa nak jadi". Tapi ada jiran waktu nak kejut anak bangun tidur, anaknya telah kembali bertemu Penciptanya.
• Kita sudah bosan bekerja kerana 1001 macam perkara tak kena di tempat kerja. Pagi ini ada bapa yang menyara keluarga dibuang kerja.
• Kita rasa bosan dengan pasangan kita. Pagi ini ada orang yang telah kehilangan suami atau isteri.
• Kita rasa jemu dengan makanan pagi yang disediakan pasangan. Kita komplain. Hari ini ada orang yang hanya boleh makan pakai tiub aje kerana kanser mulut.
• Kita rasa pakaian kita tak cukup? Ada orang hanya ada 3 helai baju sahaja.
• Kita rasa kecewa kerana kerja dah berpuluh tahun tapi masih tiada simpanan ataupun harta. Semalam ada orang meninggalkan dunia tanpa membawa apa-apa kecuali sehelai kain kapan.
• Kita rasa tanggungjawab terlalu besar. Banyak sangat benda nak buat. Kita rasa rimas dengan expectation sekeliling terhadap kita. Malam tadi ada saudara kita yang dijemput Allah memohon untuk dihidupkan semula.
Syukurlah walau apa jua keadaan kita masih bernafas di bumi Allah ini.😊
Alhamdulillah... 😊
@cnp
Sbp mrsm
*MRSM*
*SBP*
Ramai yang merungut terhadap pengambilan pelajar ke MRSM SBP.
Semoga kupasan ini di KGM (Kami Guru Malaysia), dapat memberikan input kepada membaca.
=======================
CutCopyPaste
Dalam saga berkaitan SBP dan MRSM beberapa hari ini sebetulnya melahirkan rasa terkejut dalam kalangan ibu bapa terhadap polisi yang dikembalikan.
Kenapa disebut 'dikembalikan'. Kerana ia polisi asal. Mula wujud sejak wujudnya institusi. Hampir pupus. Dan kini dibugarkan kembali.
Apabila 60 peratus anak berpendapatan rendah diterima masuk SBP dan apabila 65 peratus anak miskin kurang kemampuan diterima masuk ke MRSM, maka tinggal 40 dan 35 peratus sahaja ruang untuk anak kategori mampu.
Berebutlah 35% anak guru, doktor, lawyer, profesor, engineer, arkitek dll. ingin mendapatkan tempat.
Maka sebab itu sehari dua ni kita boleh lihat golongan mana yang mengamuk sakan. Lihat tulisan di FB itu, siapa dan apa jawatan penulisnya.
Dah lama dah tujuan asal penubuhan institusi ini tidak di'highlight' dalam masyarakat. Kalau ada pun tak bersungguh.
Dulu, demi mewujudkan keseimbangan dalam masyarakat idea ini diwujudkan.
Anak si kaya atau si mampu, boleh dibelai diberi segala kemudahan pembelajaran oleh ibu bapa. Sebut saja nak apa? Alat pembelajaran terbaik, tuisyen terbaik, buku-buku rujukan dan latihan terbaik, ruang belajar dirumah terbaik, gadjet pembelajaran terbaik, semua mampu disediakan.
Justeru apabila ke sekolah, ia sekadar 'nasi tambah'. Sampai terkadang pelajar ini lebih percaya cikgu tusyen dari cikgu sekolah.
Sementara bagi anak berpendapatan rendah dan tak mampu, untuk memastikan keberadaan ibu bapa di rumah pun susah. Ayah jadi jaga. Ibu cleaner. Pelajaran terabai. rumah kecil dan sempit. Alatan belajar usang. Support sistem di rumah sangat minima.
Justeru budak-budak ini yang ingin diselamatkan, diberi biasiswa, bantuan, masuk ke SBP dan MRSM, supaya tidak ketinggalan dalam kasta sosial masyarakat. Supaya kelak dapat bantu memulihkan ekonomi keluarga.
Tapi kenapa saya seru orang atasan KPM baca?
Isunya begini, setelah sekian lama perjalanan SBP dan MRSM ini sikit demi sikit tersasar dari matlamat asal, ia perlu diperbetul secara menyeluruh bukan sekadar dari sudut peratus enrolmen sahaja.
Secara beransur tanpa sedar atau sedar, sekolah-sekolah ini di'elit'kan sampai ke akar. Yang masuknya sebahagian besar anak bangsawan dan hartawan bercampur dengan anak miskin dan susah.
Cadangan-cadangan dari PIBG nya ansur-ansur berubah dari cadangan 'kebajikan' kepada cadangan elitis. Kutipan 'sumbangan'nya menjadi 'Ya Rabbi, mahalnya!'.
Yang kategori mampu dan miskin, telan air liur. Masuk tahun baru, bayar sajalah. Nak bantah, bila undian dibuat, 7 elitis sokong, 3 marhaenis bantah, agaknya siapa menang?
Sedap 'run' sekolah dan program-program gah bila duitnya pun melimpah ruah.
Baju kalau boleh, Isnin hingga Jumaat warnanya berubah.
Tak ada masalah sebenarnya.
Jika semua setuju, buatlah.
Yang jadi masalah, kini, bila golongan B40 mahu diberi layanan khas semula, kerajaan perlu turun ke sekolah-sekolah ini dan buat penilaian semula.
Jika hanya ruang yang diberi kepada B40 tapi yuran mencecah RM1500 hingga RM2000 hasil tangan-tangan elitis dulu, tak mustahil ramai yang terpaksa menekan butang 'tolak tawaran'.
Sebahagian institusi ini sudah pun menjadi sekolah 'private' versi kerajaan.
Pada saya, prestijnya sekolah itu tidak perlu dibuang atau direndahkan. Ia sudah sebati pun dalam minda masyarakat. Jika halang kutipan yuran tinggi pula, akan jadi masalah juga buat guru-guru menjalankan aktiviti.
Kesimpulannya, berikanlah biasiswa penuh atau sebahagian kepada meraka. Turunkan bantuan kepada sekolah ini segera.
Dan paling penting, turunkanlah peruntukan besar juga kepada Sekolah Harian Biasa. Bukan pengumuman besar-besaran yang kita mahu. Tapi duit turun secara besar-besaran yang kita perlu.
Cash. Bukan dengan pelbagai birokrasi. Jangan peram duit, dan hujung-hujungnya hantar pegawai ke Ausie.
Ada duit banyak, tahulah guru nak buat apa. Ada duit banyak, tak sempat ada kertas kerja pun program jalan serta-merta.
Bila Sekolah Harian sudah mantap dan program lebat, pelajar dinaiktaraf menjadi hebat, tidaklah golongan M40 dan T20 rasa ralat, bila anak-anak nak ke SBP MRSM tak dapat.
Oh, ya.
Ibu bapa bangsawan, hartawan dan elitis pun apa kata beramai-ramai masukkan anak ke sekolah harian DAN bagi sumbangan sebanyak mana yang kalian 'tak kisah' nak bagi kat sekolah gah itu.
Again, ada duit, tahulah cikgu-cikgu nak buat apa
Nukilan Muhammad Irfan.
*SBP*
Ramai yang merungut terhadap pengambilan pelajar ke MRSM SBP.
Semoga kupasan ini di KGM (Kami Guru Malaysia), dapat memberikan input kepada membaca.
=======================
CutCopyPaste
Dalam saga berkaitan SBP dan MRSM beberapa hari ini sebetulnya melahirkan rasa terkejut dalam kalangan ibu bapa terhadap polisi yang dikembalikan.
Kenapa disebut 'dikembalikan'. Kerana ia polisi asal. Mula wujud sejak wujudnya institusi. Hampir pupus. Dan kini dibugarkan kembali.
Apabila 60 peratus anak berpendapatan rendah diterima masuk SBP dan apabila 65 peratus anak miskin kurang kemampuan diterima masuk ke MRSM, maka tinggal 40 dan 35 peratus sahaja ruang untuk anak kategori mampu.
Berebutlah 35% anak guru, doktor, lawyer, profesor, engineer, arkitek dll. ingin mendapatkan tempat.
Maka sebab itu sehari dua ni kita boleh lihat golongan mana yang mengamuk sakan. Lihat tulisan di FB itu, siapa dan apa jawatan penulisnya.
Dah lama dah tujuan asal penubuhan institusi ini tidak di'highlight' dalam masyarakat. Kalau ada pun tak bersungguh.
Dulu, demi mewujudkan keseimbangan dalam masyarakat idea ini diwujudkan.
Anak si kaya atau si mampu, boleh dibelai diberi segala kemudahan pembelajaran oleh ibu bapa. Sebut saja nak apa? Alat pembelajaran terbaik, tuisyen terbaik, buku-buku rujukan dan latihan terbaik, ruang belajar dirumah terbaik, gadjet pembelajaran terbaik, semua mampu disediakan.
Justeru apabila ke sekolah, ia sekadar 'nasi tambah'. Sampai terkadang pelajar ini lebih percaya cikgu tusyen dari cikgu sekolah.
Sementara bagi anak berpendapatan rendah dan tak mampu, untuk memastikan keberadaan ibu bapa di rumah pun susah. Ayah jadi jaga. Ibu cleaner. Pelajaran terabai. rumah kecil dan sempit. Alatan belajar usang. Support sistem di rumah sangat minima.
Justeru budak-budak ini yang ingin diselamatkan, diberi biasiswa, bantuan, masuk ke SBP dan MRSM, supaya tidak ketinggalan dalam kasta sosial masyarakat. Supaya kelak dapat bantu memulihkan ekonomi keluarga.
Tapi kenapa saya seru orang atasan KPM baca?
Isunya begini, setelah sekian lama perjalanan SBP dan MRSM ini sikit demi sikit tersasar dari matlamat asal, ia perlu diperbetul secara menyeluruh bukan sekadar dari sudut peratus enrolmen sahaja.
Secara beransur tanpa sedar atau sedar, sekolah-sekolah ini di'elit'kan sampai ke akar. Yang masuknya sebahagian besar anak bangsawan dan hartawan bercampur dengan anak miskin dan susah.
Cadangan-cadangan dari PIBG nya ansur-ansur berubah dari cadangan 'kebajikan' kepada cadangan elitis. Kutipan 'sumbangan'nya menjadi 'Ya Rabbi, mahalnya!'.
Yang kategori mampu dan miskin, telan air liur. Masuk tahun baru, bayar sajalah. Nak bantah, bila undian dibuat, 7 elitis sokong, 3 marhaenis bantah, agaknya siapa menang?
Sedap 'run' sekolah dan program-program gah bila duitnya pun melimpah ruah.
Baju kalau boleh, Isnin hingga Jumaat warnanya berubah.
Tak ada masalah sebenarnya.
Jika semua setuju, buatlah.
Yang jadi masalah, kini, bila golongan B40 mahu diberi layanan khas semula, kerajaan perlu turun ke sekolah-sekolah ini dan buat penilaian semula.
Jika hanya ruang yang diberi kepada B40 tapi yuran mencecah RM1500 hingga RM2000 hasil tangan-tangan elitis dulu, tak mustahil ramai yang terpaksa menekan butang 'tolak tawaran'.
Sebahagian institusi ini sudah pun menjadi sekolah 'private' versi kerajaan.
Pada saya, prestijnya sekolah itu tidak perlu dibuang atau direndahkan. Ia sudah sebati pun dalam minda masyarakat. Jika halang kutipan yuran tinggi pula, akan jadi masalah juga buat guru-guru menjalankan aktiviti.
Kesimpulannya, berikanlah biasiswa penuh atau sebahagian kepada meraka. Turunkan bantuan kepada sekolah ini segera.
Dan paling penting, turunkanlah peruntukan besar juga kepada Sekolah Harian Biasa. Bukan pengumuman besar-besaran yang kita mahu. Tapi duit turun secara besar-besaran yang kita perlu.
Cash. Bukan dengan pelbagai birokrasi. Jangan peram duit, dan hujung-hujungnya hantar pegawai ke Ausie.
Ada duit banyak, tahulah guru nak buat apa. Ada duit banyak, tak sempat ada kertas kerja pun program jalan serta-merta.
Bila Sekolah Harian sudah mantap dan program lebat, pelajar dinaiktaraf menjadi hebat, tidaklah golongan M40 dan T20 rasa ralat, bila anak-anak nak ke SBP MRSM tak dapat.
Oh, ya.
Ibu bapa bangsawan, hartawan dan elitis pun apa kata beramai-ramai masukkan anak ke sekolah harian DAN bagi sumbangan sebanyak mana yang kalian 'tak kisah' nak bagi kat sekolah gah itu.
Again, ada duit, tahulah cikgu-cikgu nak buat apa
Nukilan Muhammad Irfan.
Jumaat, 21 Disember 2018
Kimi-A!
Sepanjang teman belajar kimi-A! dari F4 di SBP... amik STPM sains... degree... kpli.. x pernah dapat nota. Sumer wat sendiri..
Dalam diam x diam... belajar dan mengajar kimi-A! dah 22 tahun. 8 tahun belajar kimi-A!
Tkasih utk semua guru² dan psyarah² kimi-A! yg bsusah payah mengajar teman sehingga pandai dgn izin الله. Semoga الله merahmati kalian dan mbalas jasa kalian dgn ganjaran syurga الله. Amin
الحمدلله
Dah ajar 3 km... genap 14 tahun ajar pst pdt.. x pernah bg nota
This is my prinsip
this is my way
A grade just bonus
Ajar pelajar cara belajar yg betul
Salah katakan salah
betul katakan betul
Yg benar tetap benar
yg batil tetap batil
Berani kerana benar
takut kerana salah
Jangan betulkan yg salah
dan juga jgn salahkan yg betul
Jangan sesekali manjakan pelajar dgn berselindung di sebalik perkataan kesian...
Dalam diam x diam... belajar dan mengajar kimi-A! dah 22 tahun. 8 tahun belajar kimi-A!
Tkasih utk semua guru² dan psyarah² kimi-A! yg bsusah payah mengajar teman sehingga pandai dgn izin الله. Semoga الله merahmati kalian dan mbalas jasa kalian dgn ganjaran syurga الله. Amin
الحمدلله
Dah ajar 3 km... genap 14 tahun ajar pst pdt.. x pernah bg nota
This is my prinsip
this is my way
A grade just bonus
Ajar pelajar cara belajar yg betul
Salah katakan salah
betul katakan betul
Yg benar tetap benar
yg batil tetap batil
Berani kerana benar
takut kerana salah
Jangan betulkan yg salah
dan juga jgn salahkan yg betul
Jangan sesekali manjakan pelajar dgn berselindung di sebalik perkataan kesian...
Nota
*Keburukan bagi nota*
1. Pelajar bgntung kpd nota semata. Malas buat rujukan lain. Ilmu peljr sgt² terhad
2. Tidak pergi library Budaya pi lib tiada
3. Tidak kenal buku² esp international. Where psembahan buku2 bagus sbb towards understanding
4. Peljr anggap nota mcm *KITAB SUCI*. Jika nota ada yg salah, mreka ikut. Nota lebih bnyk salah dr buku.
5. Peljr demand psl nota. *Banding² nota antara psyarah*, m a r a h lec yg x bagi nota. Mrh lec bagi nota lmbt. Padahal bagi nota tu x wajib utk psyarah. Nota tu koje pelajar. Pensyarah sampaikan ilmu. Pelajar cerna ilmu
6. Nota lebih mhl dr beli buku. Buku senang simpan or jual. Sbb standard
7. Nota bentuk point. Peljr boleh slh fhm. Pnerangan kurang. Sbb tu students kita x tau buat ayat. X tau cari keywords. Sbb nota bagi keywords/points direct
8. Nota *spoonfeed*. x increase skill ambil nota. *Cornell note taking system* kena dilaksanakan
Cadangan ganti nota:
1. Guna min satu buku ruj. Dlm kuliah. Semua pelajar *mesti* beli buku tu
2. *pensyarah buat mindmap* Subtopics/outline je. Stu isi mklumat/isi sendiri dgn cara wat rujukan tambahan sendiri dari buku rujukan
1. Pelajar bgntung kpd nota semata. Malas buat rujukan lain. Ilmu peljr sgt² terhad
2. Tidak pergi library Budaya pi lib tiada
3. Tidak kenal buku² esp international. Where psembahan buku2 bagus sbb towards understanding
4. Peljr anggap nota mcm *KITAB SUCI*. Jika nota ada yg salah, mreka ikut. Nota lebih bnyk salah dr buku.
5. Peljr demand psl nota. *Banding² nota antara psyarah*, m a r a h lec yg x bagi nota. Mrh lec bagi nota lmbt. Padahal bagi nota tu x wajib utk psyarah. Nota tu koje pelajar. Pensyarah sampaikan ilmu. Pelajar cerna ilmu
6. Nota lebih mhl dr beli buku. Buku senang simpan or jual. Sbb standard
7. Nota bentuk point. Peljr boleh slh fhm. Pnerangan kurang. Sbb tu students kita x tau buat ayat. X tau cari keywords. Sbb nota bagi keywords/points direct
8. Nota *spoonfeed*. x increase skill ambil nota. *Cornell note taking system* kena dilaksanakan
Cadangan ganti nota:
1. Guna min satu buku ruj. Dlm kuliah. Semua pelajar *mesti* beli buku tu
2. *pensyarah buat mindmap* Subtopics/outline je. Stu isi mklumat/isi sendiri dgn cara wat rujukan tambahan sendiri dari buku rujukan
Langgan:
Catatan (Atom)