Ahad, 23 Disember 2018

Sbp mrsm

*MRSM*
*SBP*

Ramai yang merungut terhadap pengambilan pelajar ke MRSM SBP.

Semoga kupasan ini di KGM (Kami Guru Malaysia), dapat memberikan input kepada membaca.

=======================

CutCopyPaste

Dalam saga berkaitan SBP dan MRSM beberapa hari ini sebetulnya melahirkan rasa terkejut dalam kalangan ibu bapa terhadap polisi yang dikembalikan.

Kenapa disebut 'dikembalikan'. Kerana ia polisi asal. Mula wujud sejak wujudnya institusi. Hampir pupus. Dan kini dibugarkan kembali.

Apabila 60 peratus anak berpendapatan rendah diterima masuk SBP dan apabila 65 peratus anak miskin kurang kemampuan diterima masuk ke MRSM, maka tinggal 40 dan 35 peratus sahaja ruang untuk anak kategori mampu.

Berebutlah 35% anak guru, doktor, lawyer, profesor, engineer, arkitek dll. ingin mendapatkan tempat.

Maka sebab itu sehari dua ni kita boleh lihat golongan mana yang mengamuk sakan. Lihat tulisan di FB itu, siapa dan apa jawatan penulisnya.

Dah lama dah tujuan asal penubuhan institusi ini tidak di'highlight' dalam masyarakat. Kalau ada pun tak bersungguh.

Dulu, demi mewujudkan keseimbangan dalam masyarakat idea ini diwujudkan.

Anak si kaya atau si mampu, boleh dibelai diberi segala kemudahan pembelajaran oleh ibu bapa. Sebut saja nak apa? Alat pembelajaran terbaik, tuisyen terbaik, buku-buku rujukan dan latihan terbaik, ruang belajar dirumah terbaik, gadjet pembelajaran terbaik, semua mampu disediakan.

Justeru apabila ke sekolah, ia sekadar 'nasi tambah'. Sampai terkadang pelajar ini lebih percaya cikgu tusyen dari cikgu sekolah.

Sementara bagi anak berpendapatan rendah dan tak mampu, untuk memastikan keberadaan ibu bapa di rumah pun susah. Ayah jadi jaga. Ibu cleaner. Pelajaran terabai. rumah kecil dan sempit. Alatan belajar usang. Support sistem di rumah sangat minima.

Justeru budak-budak ini yang ingin diselamatkan, diberi biasiswa, bantuan, masuk ke SBP dan MRSM, supaya tidak ketinggalan dalam kasta sosial masyarakat. Supaya kelak dapat bantu memulihkan ekonomi keluarga.

Tapi kenapa saya seru orang atasan KPM baca?

Isunya begini, setelah sekian lama perjalanan SBP dan MRSM ini sikit demi sikit tersasar dari matlamat asal, ia perlu diperbetul secara menyeluruh bukan sekadar dari sudut peratus enrolmen sahaja.

Secara beransur tanpa sedar atau sedar, sekolah-sekolah ini di'elit'kan sampai ke akar. Yang masuknya sebahagian besar anak bangsawan dan hartawan bercampur dengan anak miskin dan susah.

Cadangan-cadangan dari PIBG nya ansur-ansur berubah dari cadangan 'kebajikan' kepada cadangan elitis. Kutipan 'sumbangan'nya menjadi 'Ya Rabbi, mahalnya!'.

Yang kategori mampu dan miskin, telan air liur. Masuk tahun baru, bayar sajalah. Nak bantah, bila undian dibuat, 7 elitis sokong, 3 marhaenis bantah, agaknya siapa menang?

Sedap 'run' sekolah dan program-program gah bila duitnya pun melimpah ruah.

Baju kalau boleh, Isnin hingga Jumaat warnanya berubah.

Tak ada masalah sebenarnya.
Jika semua setuju, buatlah.

Yang jadi masalah, kini, bila golongan B40 mahu diberi layanan khas semula, kerajaan perlu turun ke sekolah-sekolah ini dan buat penilaian semula.

Jika hanya ruang yang diberi kepada B40 tapi yuran mencecah RM1500 hingga RM2000 hasil tangan-tangan elitis dulu, tak mustahil ramai yang terpaksa menekan butang 'tolak tawaran'.

Sebahagian institusi ini sudah pun menjadi sekolah 'private' versi kerajaan.

Pada saya, prestijnya sekolah itu tidak perlu dibuang atau direndahkan. Ia sudah sebati pun dalam minda masyarakat. Jika halang kutipan yuran tinggi pula, akan jadi masalah juga buat guru-guru menjalankan aktiviti.

Kesimpulannya, berikanlah biasiswa penuh atau sebahagian kepada meraka. Turunkan bantuan kepada sekolah ini segera.

Dan paling penting, turunkanlah peruntukan besar juga kepada Sekolah Harian Biasa. Bukan pengumuman besar-besaran yang kita mahu. Tapi duit turun secara besar-besaran yang kita perlu.

Cash. Bukan dengan pelbagai birokrasi. Jangan peram duit, dan hujung-hujungnya hantar pegawai ke Ausie.

Ada duit banyak, tahulah guru nak buat apa. Ada duit banyak, tak sempat ada kertas kerja pun program jalan serta-merta.

Bila Sekolah Harian sudah mantap dan program lebat, pelajar dinaiktaraf menjadi hebat, tidaklah golongan M40 dan T20 rasa ralat, bila anak-anak nak ke SBP MRSM tak dapat.

Oh, ya.

Ibu bapa bangsawan, hartawan dan elitis pun apa kata beramai-ramai masukkan anak ke sekolah harian DAN bagi sumbangan sebanyak mana yang kalian 'tak kisah' nak bagi kat sekolah gah itu.

Again, ada duit, tahulah cikgu-cikgu nak buat apa

Nukilan Muhammad Irfan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan