Rabu, 19 Disember 2018

Zam waja

Tanggal 05/08/2011 lahirnya seorang khalifa kecil di bumi Allah.Alhamdulillah dengan izinnya sihat tubuh badan walaupon terpaksa d tinggalkan d Wad NICU untuk pemantaun doktor.Kurang lebih seminggu di sana bolehlah khalifa kecilyang diberi nama MUHAMMAD RAYYAN ZIKRY bersama bondanya.YA ALLAH aku bersyukur sesangat, setelah menanti selama 17 tahun akhirnya ALLAH memberi juga kami rezeki.

Peredaran masa yang begitu pantas dari tapak kaki sekecil dua jari sehingga boleh merangkak dan berjalan.Memang cukup aktif, pantang terlepas pandang apa yang boleh dicapai akan diambilnya.Oleh itu terpaksa di buat "Adan" untuk menghadkan pergerakkanya.

Masa terus berlalu dan berlalu,pada tahun 2015 semasa balik kg dan nak di jadikan sebab kaki Adik terjerlus dekat kerusi, kuat juga raungnya ( maklumlah kanak2 aktif setiap kali masuk atau keluar rumah mesti dia akan buka dan tutup lampu).Lebam biru juga di ketingnya,selepas urut dan bawa jumpa doktor Alhamdulillah tak ada apa yg serius cuma pergerakkan tak selincah dahulu.

Ujian  ALLAH S.W.T datang buat kami, tiba-tiba adik tak nak berjalan hanya mengesot sahaja walaupun disuruh.Mungkin perkara biasa tetapi masa terus berlalu,adik masih tak mahu berjalan.Kalau balik ke kg aku letakkan adik di atas embun pagi (kata orang tua mungkin dia akan berubah) tetapi masih sama juga.

Suatu hari semasa balik kg, kami di cadangkan supaya berurut dan tanpa fikir panjang hanya untuk kebaikkan adik kami ke tempat yg di syorkan.Selepas berurut sesuatu yg tak dijangka terjadi, adik jadi fobia mungkin masa proses berurut.Belum sempat badannya disentuh adik akan cakap sakit...sakit...sakit, YA ALLAH ujian apakah buat kami.Paling menyedihkan aku tak tahu di mana sakitnya dan seminggu lebih adik tak mandi hanya lap dengan tuala basah sahaja.Setiap kali angkat adik ke bilik air pasti adik akan meraung macam kesakitan yang terlampau.

Kami berikhtiar bawa adik berubat ke merata tempat, Alhamdulillah dengan izinNYA sedikit perubahan pada adik di mana adik sudah boleh duduk dengan bantuan.Terima kasih buat maktam yg belikan adik kerusi sandar supaya senang untuk baring.Bermulah proses rawatan pakar d HRPB IPOH, semua temujanji di sini telah d atur daripada berjumpa pakar permakanan, genetik ,tulang dan lain-lain jenis ujian termasuk ujian darah.

Segala ujian yg dibuat tidak dapat keputusan untuk mengenal pasti sebabnya, mungkin ALLAH belum memberi pertunjuk.

Hari berlalu dan berlalu kesihatan adik tidak sebaik dahulu,adik batuk-batuk dan tak pandai buang kahak. Masa lalu kalau adik demam/batuk2 kemudian bagi sahaja ubat batuk in shaa Allah akan lega, tapi kini berlainan sikit batuknya tidak berkahak.Suatu hari selepas kereta Exora sudah di baiki aku bawa adik ronda sampai ke Kg Gajah,semasa perjalanan balik adik lagi batuk2 macam tak berhenti-henti.
Terus aku bawa adik ke Emergency HRPB, tiba di sana doktor periksa dan mendapati Oksigen pada badan adik kurang.Ya Allah anak aku.....
Adik kembali di tahan wad hospital untuk pemantuan doktor, HRPB umpama rumah kedua kami..aku tak kisah yg penting adik sihat macam biasa.ALLAH menguji kami lagi, doktor mengesahkan otot paru-paru adik tak kuat dan perlu bantuan alat pernafasan @ oxygen concentrator.Bermulalah episod baharu di adik tidak secergas dahulu dan memerlukan pemantauan.
Setelah kesihatan adik agak baik tetapi masih memerlukan alat bantuan pernafasan adik di benarkan keluar pada 15/12/2017, Alhamdulillah badan adik dah berisi dan muka bulat tetapi kaki adik masih kurus.Pada malam terakhirnya adik tak mahu tidur,kalau di tanya.. adik are you ok, okk jawabnya perlahan.Melihat keadaan adik agak baik keesokkan hari aku bekerja macam biasa dan pagi tu adik sudah terjaga.sampai di kilang aku call Mama Rayyan utk tanya khabar, Alhamdulillah adik ok.
Watu rehat tengahari selalunya aku jarang balik, tetapi kali ini tergerak hati untuk balik.Macam biasa masuk rumah aku beri salam dan adik akan jawab....salam (dalam pelatnya).Tiba-tiba adik sebut ABAHH dan tersedak serta nafas tercungap-cungap, cepat aku panggil Mama Rayyan untuk bantu mengstabilkan adik.Pada masa yg sama aku call 999 utk bantuan kecemasan, utk di sambungkan ke HRPB.Tiba2 Mama Rayyan cakap .. Abang adik dah tak ada umpama kilat yg menyamber jantung aku.Aku terus beri bantuan CPR tetapi tiada respon dari adik.
Ya memang adik dah tak ada, badannya sejuk dan kebiruan.Ambulan tiba di rumah dalam jam 1pm lebih dan M.A sudah sedaya upaya memberi bantuan dan mengesahkan adik memang sudah pergi buat selamanya sewaktu azan Zohor di laungkan.Masa itu fikiran sekosong-kosongnya, aku gagahkan diri untuk menguruskan persiapan,aku tinggalkan arwah adik dgn Mama Rayyan.Selesai solat Zohor dan urusan persiapan pengkebumian, aku gagahkan diri untuk memberi tahu saudara-mara dan sahabat2 tanpa aku sedari manik2 jenih mengalir dari kelopak mata.
Pertama kali dalam hidupku memandi dan mengafankan arwah adik,Ya ALLAH....kuatkan semangat aku.Melihat wajah saudara mara hadir turut bersedih dgn kembalinya adik kepada penciptany membuat aku lagi sedih.

Urusan pengkebumian adik selesai sebelum magrib.Ramai sahabat2 yg hadir dari sahabat satu sekolah, sahabat tempat kerja, sahabat dalan kelab permotoran serta sahabat dari kampung untuk perhormatan terakhir buat arwah adik.
Malamnya suasana sepi sekali tidak seperti sebelum ini, Alhamdulillah sedikit kekuatan dari sokongan adik beradik dan ipar2.Sebelum mata terpejam, Mama Rayyan cakap dgn nada sebak Abah... adik dah tak ada.Kupu juk hatinya supaya terima takdir ALLAH.
Hari ini genap setahun adik pergi buat selamanya bertemu penciptanya.Berehatlah di sana Adik....abah tahu adik dah penat menanggung kesakitan.
19/12/2017 ~19/12/2018

tiada lagi kawan nak ikut ronda2 moto
tiada lagi kawan berebut remote tv
tiada lagi sebutan Abah ..are you ok
tiada lagi menyambut d muka pintu
tiada lagi sebutan kepci
tiada lagi nak ajsk makan capati
tiada lagi sebutan Rayyan/Adik/Syafi

KENANGAN TERINDAh BERSAMA ARWAH MUHAMMAD RAYYAN ZIKRY BIN ZAMRI

#rinduyangtiadapenghujung
#pelangipetang
#pergitakkembali

AL FATIHAH.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan