Kisah motivasi hari ini
Zalma:
KISAH PUNCH KAD MERAH.
"Awak dah tiga kali lewat bulan ini. Bulan depan saya tukarkan punch kad awak warna lain. Menandakan kehadiran awak dah tiga kali lewat!"
Keras seorang guru besar memarahi guru ini. Guru ini hanya menunduk dan mengangguk sahaja dengan redha. Ya, dia terlambat 3 kali dan itu termaktub dalam peraturan. Dia akur tanpa bantahan.
Dalam mesyuarat, hal ini dibangkit dan mana-mana guru yang bertukar warna kad disindir-sindir dan diperli. Tidak komitmen dan tidak berdisiplin kata GB tegas ini.
Masa berlalu. Teraju bertukar tangan. Diganti oleh GB lain yang tegas juga dalam bicara dan kata-kata. Namun bila berdepan, bila hadap berdua GB baru ini sangat santun dan berlemah lembut. Nasihat yang baik diberi, bukan ugutan atau sindiran kasar.
Beberapa bulan kemudian, sekali lagi punch kad guru ini berwarna merah. Empat kali dalam sebulan. Dia dah redha jika kad bertukar warna bulan depan.
Bulan seterusnya, kad dia masih warna yang sama. Seolahnya dia tidak lewat melebihi tiga kali. Maka diberanikan diri bertanya pada GB baru.
"Puan. Bulan lepas saya lewat lagi empat kali. Kenapa punch kad saya tidak 'diturunkan darjat' menandakan saya pernah lewat?"
GB itu tersenyum. Diarahkan kerani mengambil punch kad cikgu ini. Lantas ditunjuk dan berkata,
"Cikgu. Cikgu lihat punch kad cikgu. Benarlah ada merah empat kali menandakan lewat dari sepatutnya. Lihat merah yang pertama, masanya 7:21 minit.
Hanya lewat satu minit sahaja. Lagi pun masa itu kelas belum bermula. Kelas kan bermula jam 7:30 pagi. Begitu juga tiga lagi kelewatan cikgu. Semuanya tidak lebih dari 7:30. Maka saya maafkan.
Lagi pun pagi-pagi jalan depan sekolah memang jem. Cikgu pula turunkan anak dulu di pra sekolah. Saya percaya sebenarnya cikgu dah berada dalam kawasan sekolah sebelum jam 7:15 pagi lagi kan?"
Sambil tersenyum GB itu memberi penjelasan. Cikgu ini mengangguk-angguk tanda faham. Terharu dia dapat pentadbir yang memahami, bukan yang jenis mencari salah.
"Puan. Terima kasih banyak atas pertimbangan puan. Benar apa yang puan cakap. Saya berada dalam kawasan sekolah kadangkala lebih awal, namun untuk punch kad itu memakan masa atas pelbagai faktor."
GB itu tersenyum lantas menyambung,
"Adalah kejam bagi saya menghukum guru-guru dibawah saya hanya sekadar warna merah 3-4 kali ini.
Cuba awak perhati waktu awak pulang kat punch kad ini. Awak layak pulang seawal jam 1:00 petang. Namun hampir setiap hari awak berkorban masa demi sekolah dan anak-anak didik sampai jam 2-3 petang.
Lewat satu minit diganti dengan tambahan 2-3 jam setiap hari adalah sesuatu yang mengagumkan saya. Cikgu tidak pernah membangkitkan pengorbanan cikgu berada lebih masa di sekolah.
Apa perlu saya bangkitkan kelewatan satu minit atas faktor teknikal? Saya belum sezalim itu cikgu. Itu bukan cara saya mentadbir sekolah. Terus beri yang terbaik cikgu ya!"
Guru ini merasa sangat dihargai. Dia merasa sangat senang dengan pentadbir yang bertolak ansur dan pandai mengenang budi.
Setiap langkah ke sekolah di hari mendatang dia hayun dengan semangat yang lebih membara. Setiap program sekolah dia cuba jayakan sebaik mungkin.
Benarlah, seorang pemimpin yang baik tidak hanya pandai mencari salah.
Pemimpin yang baik tidak hanya tahu bertegas dan marah-marah.
Pemimpin yang baik tidak membuatkan anak buah mereka bekerja keras dengan ugutan dan paksaan.
Sebaliknya pemimpin yang hebat mampu memenangi hati anak-anak buahnya sehingga mereka seronok bekerja bersama.
Sehingga anak-anak buahnya melakukan segalanya bukan kerana paksaan atau ugutan. Tapi dengan kerelaan dan rasa hormat yang menebal pada pemimpin yang pandai menjaga hati ini.
Kisah ini kisah benar yang aku dengar sendiri dari seorang sahabat guru. Mana yang baik sama-sama kita ikuti.
Begitulah.
بِســمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْم اللهم اِنا نَجْعَلُك فى نُحُورِ أعداءِنَا و نَعُوذُ بِك مِن شُرُورِهِم, اللهم بَدِّدْ شَمْلَهُم و فَرِّقْ جَمْعَهم و شَتِّتْ كَلِمَتَهم و زَلْزِلْ أَقْدَامَهم و سَلِّطْ عليهم كَلْبًا مِن كِلَابِك يا قهَّار , يا جبَّار اِهزِم الكفارYa Allah, Kami guru kimi-A! SPM seMalaysia sesi 2023 mdoakan keCEMERLANGan anak didik kami dlm kimi-A! SPM skor A+ utk semua PELAJAR. امين. Salam kimi-A! itu M U D A H ان شآء الله A! ...Chem-is- TRY اهلا وسهلارمضان 1446
Jumaat, 11 Januari 2019
Selasa, 8 Januari 2019
Brunei
Kisah Pemerintah Brunei & Doa Orang Soleh.
"Sumber dikisahkan & pengalaman daripada: Al-Fadhil Ustaz Hj. Abd Halim Abas."
“Di tahun 80-an saya sering dakwah di Sabah Serawak dan Brunei. Pada tiap malam
Juma’at, Pehin Menteri Besar (MB) ketika itu mengadakan Yasinan Tahlilan dan doa di
kediaman beliau. Setelah Isyak, juadah terhidang, jemaah dijemput makan, begitulah kebiasaan Pehin. Suatu malam, setelah solat Isyak, Pehin mengajak saya duduk di samping beliau, makan sambil berbual, beliau memulakan cerita, kata beliau:
"Ustaz saya ada yang mau saya sampaikan pada ustaz tentang sejarah Brunei ini.
Kami pada masa lalu tidak seperti ini, kami negeri yg sangat miskin, bukan saja rakyat miskin raja kami juga miskin. Hinggakan kalau masuk kapal dagang, cukai dari kapal dagang itulah buat bayar gaji pegawai."
Saya lihat air mata beliau tergenang d pelupuk matanya, beliau sebak, ucapannya tertahan tahan, tapi beliau teruskan juga.
"Ustaz, ukuran miskinnya raja kami, kadang-kadang dia berhutang ikan dari penjual ikan berbulan-bulan untuk makan keluarganya."
Walau makanan enak pada malam itu, tapi hati saya turut sayu mendengar cerita Pehin, suapan saya juga tersendat-sendat.
Pehin teruskan ceritanya.
"Pada tahun 1920, Sultan pergi ke negeri Johor, di sana Sultan temui orang soleh yg barokah doanya, Sultan ceritakan kepada soleh itu, dan Sultan minta tolong doakan dirinya agar dapat rezeki yang boleh memberi kelapangan hidup untuk rakyat dan keluarga. Orang soleh itu berkata pada Sultan: “Jika tuanku
berani berjanji untuk tegakkan syaria’t Islam, saya bersedia berdoa untuk tuanku”.
Sultan pun mengakui sanggup menegak syariat Islam, lalu Orang Soleh itu mengambil tongkatnya dan memotong sepanjang jari telunjuk, dan orang Soleh berkata pada Sultan: “Bawa tongkat ini,tanam di negeri Brunei”.
Tahun 1920 tongkat itu d tanam, dan pada tahun 1929 keluarlah minyak d Brunei, mendapat wang minyak yang pertama, lansung Sultan mengambil guru-guru agama dari negeri Johor.
“Ustaz!”, kata Pehin pada saya, “Saya khuatir melihat anak muda yang lupa Allah, seperti zaman sekarang, saya takut Allah sedut minyak ini kebawah maka tak naik naik lagi, saya lihat Pehin menahan tangisnya mukanya tunduk, saya terharu dan menahan sebak. Ustaz, “Dulu datok nenek kami menjaga makan minum mereka tak mau makan shubhat lebih-lebih lagi yg haram, mreka minum yang manis dari gula
tebu yang mereka perah sendiri. Makanan mereka bersih dan halal oleh sebab itu doa mereka berkat, kekayaan Brunei ini berkat doa mereka, bukan hasil usaha kami, ini kurnia Allah, berapa orang kah dari kami yangg BERSYUKUR?".
Suasana sepi saya jadi sayu, menangis dalam hati, barulah saya tau hati budi pemimpin Brunei, itu baru Menteri Besarnya, bagaimana hati budi Sultannya?
Sudah berkali-kali Sultan Haji Hassanal Bolkia memerentah supaya melaksanakan hukum jinayah di Brunei, dari ucapan yang luar biasa baginda, Sultan Brunei bertitah:
“Siapalah kita di hadapan Allah untuk berkata, tidak, atau nanti dulu” untuk melaksanakan hukum jinayah."
Titah ini sarat dengan aqidah yang teguh, Baginda sedar akan dirinya sendiri yang tiada apa apa di sisi Allah, Baginda menafikan segala sesuatu dengan pertanyaan: “Siapalah kita……….? dan mengithbatkan Allah dgn kata kata “….di sisi Allah…..”
Wahai kaum muslimin dan saudaraku yang beriman kepada Allah yang Maha Esa, terutama penduduk pulau Borneo satukan hati kita beri sokongan dokongan penuh kepada Baginda Sultan Brunei yg bertikad mau melaksanakan hukum jinayat(HUDUD) di negara Brunei, mungkin nanti akan merambas ke Borneo seluruhnya.
nkbd- الله أكبر
"Sumber dikisahkan & pengalaman daripada: Al-Fadhil Ustaz Hj. Abd Halim Abas."
“Di tahun 80-an saya sering dakwah di Sabah Serawak dan Brunei. Pada tiap malam
Juma’at, Pehin Menteri Besar (MB) ketika itu mengadakan Yasinan Tahlilan dan doa di
kediaman beliau. Setelah Isyak, juadah terhidang, jemaah dijemput makan, begitulah kebiasaan Pehin. Suatu malam, setelah solat Isyak, Pehin mengajak saya duduk di samping beliau, makan sambil berbual, beliau memulakan cerita, kata beliau:
"Ustaz saya ada yang mau saya sampaikan pada ustaz tentang sejarah Brunei ini.
Kami pada masa lalu tidak seperti ini, kami negeri yg sangat miskin, bukan saja rakyat miskin raja kami juga miskin. Hinggakan kalau masuk kapal dagang, cukai dari kapal dagang itulah buat bayar gaji pegawai."
Saya lihat air mata beliau tergenang d pelupuk matanya, beliau sebak, ucapannya tertahan tahan, tapi beliau teruskan juga.
"Ustaz, ukuran miskinnya raja kami, kadang-kadang dia berhutang ikan dari penjual ikan berbulan-bulan untuk makan keluarganya."
Walau makanan enak pada malam itu, tapi hati saya turut sayu mendengar cerita Pehin, suapan saya juga tersendat-sendat.
Pehin teruskan ceritanya.
"Pada tahun 1920, Sultan pergi ke negeri Johor, di sana Sultan temui orang soleh yg barokah doanya, Sultan ceritakan kepada soleh itu, dan Sultan minta tolong doakan dirinya agar dapat rezeki yang boleh memberi kelapangan hidup untuk rakyat dan keluarga. Orang soleh itu berkata pada Sultan: “Jika tuanku
berani berjanji untuk tegakkan syaria’t Islam, saya bersedia berdoa untuk tuanku”.
Sultan pun mengakui sanggup menegak syariat Islam, lalu Orang Soleh itu mengambil tongkatnya dan memotong sepanjang jari telunjuk, dan orang Soleh berkata pada Sultan: “Bawa tongkat ini,tanam di negeri Brunei”.
Tahun 1920 tongkat itu d tanam, dan pada tahun 1929 keluarlah minyak d Brunei, mendapat wang minyak yang pertama, lansung Sultan mengambil guru-guru agama dari negeri Johor.
“Ustaz!”, kata Pehin pada saya, “Saya khuatir melihat anak muda yang lupa Allah, seperti zaman sekarang, saya takut Allah sedut minyak ini kebawah maka tak naik naik lagi, saya lihat Pehin menahan tangisnya mukanya tunduk, saya terharu dan menahan sebak. Ustaz, “Dulu datok nenek kami menjaga makan minum mereka tak mau makan shubhat lebih-lebih lagi yg haram, mreka minum yang manis dari gula
tebu yang mereka perah sendiri. Makanan mereka bersih dan halal oleh sebab itu doa mereka berkat, kekayaan Brunei ini berkat doa mereka, bukan hasil usaha kami, ini kurnia Allah, berapa orang kah dari kami yangg BERSYUKUR?".
Suasana sepi saya jadi sayu, menangis dalam hati, barulah saya tau hati budi pemimpin Brunei, itu baru Menteri Besarnya, bagaimana hati budi Sultannya?
Sudah berkali-kali Sultan Haji Hassanal Bolkia memerentah supaya melaksanakan hukum jinayah di Brunei, dari ucapan yang luar biasa baginda, Sultan Brunei bertitah:
“Siapalah kita di hadapan Allah untuk berkata, tidak, atau nanti dulu” untuk melaksanakan hukum jinayah."
Titah ini sarat dengan aqidah yang teguh, Baginda sedar akan dirinya sendiri yang tiada apa apa di sisi Allah, Baginda menafikan segala sesuatu dengan pertanyaan: “Siapalah kita……….? dan mengithbatkan Allah dgn kata kata “….di sisi Allah…..”
Wahai kaum muslimin dan saudaraku yang beriman kepada Allah yang Maha Esa, terutama penduduk pulau Borneo satukan hati kita beri sokongan dokongan penuh kepada Baginda Sultan Brunei yg bertikad mau melaksanakan hukum jinayat(HUDUD) di negara Brunei, mungkin nanti akan merambas ke Borneo seluruhnya.
nkbd- الله أكبر
Bahagia
Steve Gouves seorang jutawan meninggal dunia, dengan kekayaan $ 7 bilion, pada usia 56 tahun di sebab kan kanser pankreas, dan di sini adalah beberapa perkataan terakhirnya:
Di mata yang lain, hidup saya adalah intipati kejayaan, tetapi selain daripada kerja, saya mempunyai sedikit kegembiraan, dan pada akhirnya kekayaan hanyalah satu fakta kehidupan yang saya biasa.
Pada masa ini, berbaring di atas katil, sakit dan mengingati sepanjang hidup saya, saya menyedari bahawa semua pengiktirafan dan kekayaan saya yang ada adalah tidak berfaedah dalam menghadapi kematian yang akan berlaku.
Anda boleh mengupah seseorang untuk memandu kereta untuk anda, membuat wang untuk anda - tetapi anda tidak boleh menyewa seseorang untuk membawa penyakit itu untuk anda. Kita boleh mencari benda-benda penting, tetapi ada satu perkara yang tidak dapat dijumpai apabila ia hilang - "hidup".
Rawat diri anda dengan baik, dan menghargai orang lain. Apabila kita semakin tua, kita lebih pintar, dan kita secara perlahan menyedari bahawa jam tangan itu bernilai $ 30 atau $ 300 - kedua-duanya menunjukkan masa yang sama.
Sama ada kita membawa beg duit bernilai $ 30 atau $ 300 - jumlah wang dalam dompet adalah sama. Sama ada kita memandu kereta bernilai $ 150,000, atau sebuah kereta bernilai $ 30,000 - jalan dan jarak adalah sama, kita mencapai destinasi yang sama.
Jika kita minum sebotol bernilai $ 300 atau wain bernilai $ 10 - "steoller” akan sama.
Sekiranya rumah yang kami tinggal di adalah 300 meter persegi, atau 3000 meter persegi - kesepian adalah sama.
Kebahagiaan dalaman sejati anda tidak datang dari benda-benda material di dunia ini. Sama ada anda terbang kelas pertama, atau kelas ekonomi - sekiranya pesawat itu terhempas, anda akan terhempas bersama sama
Jadi, saya harap anda memahami nya, apabila anda mempunyai kawan atau seseorang untuk bercakap dengan nya - ini adalah kebahagiaan yang sebenar!
Lima fakta yang tidak dapat dielakkan-
1. Jangan mendidik anak anda menjadi kaya. Mendidik mereka untuk bahagia. - Jadi apabila mereka membesar, mereka akan pandai menghargai sesuatu perkara, bukan menilai dari sudut wang ringgit semata.
2. Makan makanan anda sebagai ubat, jika tidak, anda perlu makan ubat anda sebagai makanan.
3. Siapa yang mengasihi anda tidak akan meninggalkan anda, walaupun dia mempunyai 100 alasan untuk berputus asa. Dia akan sentiasa mencari satu sebab untuk terus bertahan.
4. Terdapat perbezaan yang besar antara manusia dan manusia yg baik.
5. Jika anda mahu pergi pantas - pergi sendiri! Tetapi jika anda mahu pergi jauh - pergi bersama-sama!
Dan kesimpulannya,
Enam doktor terbaik di dunia.
1. cahaya matahari
2. Kerehatan
3. Beriadah
4. Makanan seimbang
5. Keyakinan diri
6. Kawan
Simpan mereka dalam setiap peringkat kehidupan mu dan nikmati kehidupan yang sihat.
"Sayanglah mereka yang dihantar oleh Allah kepadamu, suatu hari nanti dia akan kembali kepada pencipta nya."
Di mata yang lain, hidup saya adalah intipati kejayaan, tetapi selain daripada kerja, saya mempunyai sedikit kegembiraan, dan pada akhirnya kekayaan hanyalah satu fakta kehidupan yang saya biasa.
Pada masa ini, berbaring di atas katil, sakit dan mengingati sepanjang hidup saya, saya menyedari bahawa semua pengiktirafan dan kekayaan saya yang ada adalah tidak berfaedah dalam menghadapi kematian yang akan berlaku.
Anda boleh mengupah seseorang untuk memandu kereta untuk anda, membuat wang untuk anda - tetapi anda tidak boleh menyewa seseorang untuk membawa penyakit itu untuk anda. Kita boleh mencari benda-benda penting, tetapi ada satu perkara yang tidak dapat dijumpai apabila ia hilang - "hidup".
Rawat diri anda dengan baik, dan menghargai orang lain. Apabila kita semakin tua, kita lebih pintar, dan kita secara perlahan menyedari bahawa jam tangan itu bernilai $ 30 atau $ 300 - kedua-duanya menunjukkan masa yang sama.
Sama ada kita membawa beg duit bernilai $ 30 atau $ 300 - jumlah wang dalam dompet adalah sama. Sama ada kita memandu kereta bernilai $ 150,000, atau sebuah kereta bernilai $ 30,000 - jalan dan jarak adalah sama, kita mencapai destinasi yang sama.
Jika kita minum sebotol bernilai $ 300 atau wain bernilai $ 10 - "steoller” akan sama.
Sekiranya rumah yang kami tinggal di adalah 300 meter persegi, atau 3000 meter persegi - kesepian adalah sama.
Kebahagiaan dalaman sejati anda tidak datang dari benda-benda material di dunia ini. Sama ada anda terbang kelas pertama, atau kelas ekonomi - sekiranya pesawat itu terhempas, anda akan terhempas bersama sama
Jadi, saya harap anda memahami nya, apabila anda mempunyai kawan atau seseorang untuk bercakap dengan nya - ini adalah kebahagiaan yang sebenar!
Lima fakta yang tidak dapat dielakkan-
1. Jangan mendidik anak anda menjadi kaya. Mendidik mereka untuk bahagia. - Jadi apabila mereka membesar, mereka akan pandai menghargai sesuatu perkara, bukan menilai dari sudut wang ringgit semata.
2. Makan makanan anda sebagai ubat, jika tidak, anda perlu makan ubat anda sebagai makanan.
3. Siapa yang mengasihi anda tidak akan meninggalkan anda, walaupun dia mempunyai 100 alasan untuk berputus asa. Dia akan sentiasa mencari satu sebab untuk terus bertahan.
4. Terdapat perbezaan yang besar antara manusia dan manusia yg baik.
5. Jika anda mahu pergi pantas - pergi sendiri! Tetapi jika anda mahu pergi jauh - pergi bersama-sama!
Dan kesimpulannya,
Enam doktor terbaik di dunia.
1. cahaya matahari
2. Kerehatan
3. Beriadah
4. Makanan seimbang
5. Keyakinan diri
6. Kawan
Simpan mereka dalam setiap peringkat kehidupan mu dan nikmati kehidupan yang sihat.
"Sayanglah mereka yang dihantar oleh Allah kepadamu, suatu hari nanti dia akan kembali kepada pencipta nya."
Isnin, 7 Januari 2019
Sbp
SBP
Tahniah. Tahniah kepada murid, termasuk ibu bapa sekeluarga yang mula memasuki sekolah berasrama penuh pada minggu ini. SBP bererti semua anak murid tinggal di asrama dengan segala keperluan seharian disediakan dalam kampus sekolah. Sekolah yang akhir2 ini ditimbulkan isu tentang siapa yang sepatutnya layak memasuki.
SBP di awal pasca kemerdekaan hanya beberapa buah bilangannya. Terdapat di KK (MCKK), Ipoh (STAR), Tg Malim (SDAR), Seremban (TKC) dan JB (STF). Kemasukannya bermula daripada tingkatan satu kerana pelajar perlu melalui kelas peralihan, daripada Bahasa Melayu kepada Bahasa Inggeris. Terdapat peperiksaan khas bagi pelajar2 darjah 6 terpilih untuk ditapis memasuki sekolah ini. Pelajar ini berakhir di tingkatan 6 sebelum melanjutkan pengajian dalam dan luar negara. Selepas pasca 1969 ditubuhkan satu lagi kategori SBP yang bahasa pengantarnya Bahasa Melayu. Tertubuhlah Sek Alam Shah, SSAH (Jenan) dan Sek Men Kolam Ayer. MTD pula merupakan bentuk SBP yang tersendiri. Kemasukan awal SBP akiran Melayu ini bermula daripada tingkatan 4 atau 6 rendah, iaitu berdasarkan keputusan SRP atau SPM. Lulusan sekolah ini ramai yang melanjutkan pengajian di institusi pengajian tinggi dalam dan luar negara, termasuk Indonesia. Perkembangan seterusnya mengujudkan beberapa kategori baru SBP iaitu SMS, MRSM, Sek Agama Wilayah dan Sek Men Intergrasi. Kemasukan pelajar bermula seawal tingkatan satu.
Dahulu SBP adalah matlamat kebanyakan pelajar luar bandar. Kemasukan ke SBP mencerahkan peluang untuk memasuki universiti yang jumlahnya sekadar bilangan jari sebelah tangan. Di SBP anak2 kampung ini terbuka mindanya terhadap kemajmukan kaum Melayu Malaysia, khususnya daripada sudut dialek percakapan, walapun pada peringkat awalnya merupakan seperti satu bentuk kejutan budaya. Kemudahan penginapan dan makanan yang disediakan melebihi kebiasaan di rumah masing2. Proses pembelajaran lebih terfokus dengan tunjuk ajar dan bimbingan para guru serta dengan bantuan kemudahan dan peralatan pembelajaran. Lulusan SBP berjaya menjadi peneraju kepimpinan utama dalam pelbagai organisasi dan institusi pemerintah serta swasta di samping politik dan badan2 amal. Kesimpulannya, SBP adalah satu kejayaan cemerlang pemerintah yang tidak boleh dinafi.
Namun, kini kedengaran suara2 latar tentang pemilihan kemasukan ke SBP. Andainya di awal2 dahulu murid yang terpilih lebih tertumpu kepada gulungan kebanyakan berpendapan rendah dari perkampungan, kini dipaparkan seolah2 lebih didominasi oleh kumpulan elit, yang ibu bapanya adalah alumni SBP sendiri. Tanpa perlu terus mempolemikkan isu ini, syarat dan prosidur pemilihan kemasukan perlu lebih diperkemas dan telus agar kumpulan sasar sebenar tidak tercicir. Kini yang pasti, pada setiap hujung minggu, kampus SBP sentiasa meriah dengan kehadiran ibu bapa, datang menziarahi sambil membawa bersama segala keperluan anak, termasuk menukarganti pakaian bersih. Sesuatu yang amat berbeza berbanding di era awal penubuhan dahulu. Ibu bapa mungkin hanya hadir sekali ketika menghantar, dan anak perlu belajar hidup berdikari bersama2 rakan seasrama. Dengan duit poket yang berupa biasiswa kecil itulah para pelajar mandiri. Itupun tidak diterima pada setiap penggal, kerana biasiswa tersebut terus dimasukkan ke dalam akun terkumpul sekolah. Sebelum mula bercuti, barulah pelajar boleh memohon mendapatkan pendahuluan. Pada penghujung sesi persekolahan selepas tamat peperiksaan, baharulah akaun masing2 pelajar ditutup. Baki tabungan dikembalikan sepenuhnya kepada masing2 pelajar. Setiap penghujung penggal, untuk pulang ke kampung arah utara, selatan dan timur disediakan gerabak khas keretapi. Selainnya perlu menaiki bas ke kampung masing2.
Persepsi pelajar sekarang terhadap SBP tidak lagi sama seperti ketika di era permulaan. Anak kepada generasi ke 2 pasca merdeka tidak lagi sama dengan generasi ibu bapanya. Pelbagai bentuk kemewahan sudah dikecapi dalam kehidupan seharian di rumah. Kehidupan di asrama SBP tidak seindah ketika era ibu bapa masing2 dahulu. Sebilangan pelajar menolak tawaran yang dipohon atau minta kembali belajar fi sekolah harian biasa, asalkan tidak tinggal di asrama. Tahap emosi pelajar tahap kanak2 juga menyumbang kepada keadaan. Namun desakan sesetengah ibu bapa seperti memaksa anak untuk terus berada di situ. Sesuatu yang tidak seharusnya berlaku.
Sebagai penutup, SBP berjaya mencapai matlamat asal penubuhan dengan cemerlang. Di sepanjang perjalanannya mungkin ada sikit sebanyak tersasar, tetapi tetap berjaya menuju destinasi. Mungkin kini tiba masanya untuk memastikan yang selepas ini perjalanan akan lebih terancang dan teratur serta telus demi memastikan matlamat asal penubuhannya terus relevan. Kemasukan pada usia semuda 13 tahun juga perlu difikir semula agar lebih peluang diberi kepada pelajar yang telah lebih matang emosinya.
Tahniah. Tahniah kepada murid, termasuk ibu bapa sekeluarga yang mula memasuki sekolah berasrama penuh pada minggu ini. SBP bererti semua anak murid tinggal di asrama dengan segala keperluan seharian disediakan dalam kampus sekolah. Sekolah yang akhir2 ini ditimbulkan isu tentang siapa yang sepatutnya layak memasuki.
SBP di awal pasca kemerdekaan hanya beberapa buah bilangannya. Terdapat di KK (MCKK), Ipoh (STAR), Tg Malim (SDAR), Seremban (TKC) dan JB (STF). Kemasukannya bermula daripada tingkatan satu kerana pelajar perlu melalui kelas peralihan, daripada Bahasa Melayu kepada Bahasa Inggeris. Terdapat peperiksaan khas bagi pelajar2 darjah 6 terpilih untuk ditapis memasuki sekolah ini. Pelajar ini berakhir di tingkatan 6 sebelum melanjutkan pengajian dalam dan luar negara. Selepas pasca 1969 ditubuhkan satu lagi kategori SBP yang bahasa pengantarnya Bahasa Melayu. Tertubuhlah Sek Alam Shah, SSAH (Jenan) dan Sek Men Kolam Ayer. MTD pula merupakan bentuk SBP yang tersendiri. Kemasukan awal SBP akiran Melayu ini bermula daripada tingkatan 4 atau 6 rendah, iaitu berdasarkan keputusan SRP atau SPM. Lulusan sekolah ini ramai yang melanjutkan pengajian di institusi pengajian tinggi dalam dan luar negara, termasuk Indonesia. Perkembangan seterusnya mengujudkan beberapa kategori baru SBP iaitu SMS, MRSM, Sek Agama Wilayah dan Sek Men Intergrasi. Kemasukan pelajar bermula seawal tingkatan satu.
Dahulu SBP adalah matlamat kebanyakan pelajar luar bandar. Kemasukan ke SBP mencerahkan peluang untuk memasuki universiti yang jumlahnya sekadar bilangan jari sebelah tangan. Di SBP anak2 kampung ini terbuka mindanya terhadap kemajmukan kaum Melayu Malaysia, khususnya daripada sudut dialek percakapan, walapun pada peringkat awalnya merupakan seperti satu bentuk kejutan budaya. Kemudahan penginapan dan makanan yang disediakan melebihi kebiasaan di rumah masing2. Proses pembelajaran lebih terfokus dengan tunjuk ajar dan bimbingan para guru serta dengan bantuan kemudahan dan peralatan pembelajaran. Lulusan SBP berjaya menjadi peneraju kepimpinan utama dalam pelbagai organisasi dan institusi pemerintah serta swasta di samping politik dan badan2 amal. Kesimpulannya, SBP adalah satu kejayaan cemerlang pemerintah yang tidak boleh dinafi.
Namun, kini kedengaran suara2 latar tentang pemilihan kemasukan ke SBP. Andainya di awal2 dahulu murid yang terpilih lebih tertumpu kepada gulungan kebanyakan berpendapan rendah dari perkampungan, kini dipaparkan seolah2 lebih didominasi oleh kumpulan elit, yang ibu bapanya adalah alumni SBP sendiri. Tanpa perlu terus mempolemikkan isu ini, syarat dan prosidur pemilihan kemasukan perlu lebih diperkemas dan telus agar kumpulan sasar sebenar tidak tercicir. Kini yang pasti, pada setiap hujung minggu, kampus SBP sentiasa meriah dengan kehadiran ibu bapa, datang menziarahi sambil membawa bersama segala keperluan anak, termasuk menukarganti pakaian bersih. Sesuatu yang amat berbeza berbanding di era awal penubuhan dahulu. Ibu bapa mungkin hanya hadir sekali ketika menghantar, dan anak perlu belajar hidup berdikari bersama2 rakan seasrama. Dengan duit poket yang berupa biasiswa kecil itulah para pelajar mandiri. Itupun tidak diterima pada setiap penggal, kerana biasiswa tersebut terus dimasukkan ke dalam akun terkumpul sekolah. Sebelum mula bercuti, barulah pelajar boleh memohon mendapatkan pendahuluan. Pada penghujung sesi persekolahan selepas tamat peperiksaan, baharulah akaun masing2 pelajar ditutup. Baki tabungan dikembalikan sepenuhnya kepada masing2 pelajar. Setiap penghujung penggal, untuk pulang ke kampung arah utara, selatan dan timur disediakan gerabak khas keretapi. Selainnya perlu menaiki bas ke kampung masing2.
Persepsi pelajar sekarang terhadap SBP tidak lagi sama seperti ketika di era permulaan. Anak kepada generasi ke 2 pasca merdeka tidak lagi sama dengan generasi ibu bapanya. Pelbagai bentuk kemewahan sudah dikecapi dalam kehidupan seharian di rumah. Kehidupan di asrama SBP tidak seindah ketika era ibu bapa masing2 dahulu. Sebilangan pelajar menolak tawaran yang dipohon atau minta kembali belajar fi sekolah harian biasa, asalkan tidak tinggal di asrama. Tahap emosi pelajar tahap kanak2 juga menyumbang kepada keadaan. Namun desakan sesetengah ibu bapa seperti memaksa anak untuk terus berada di situ. Sesuatu yang tidak seharusnya berlaku.
Sebagai penutup, SBP berjaya mencapai matlamat asal penubuhan dengan cemerlang. Di sepanjang perjalanannya mungkin ada sikit sebanyak tersasar, tetapi tetap berjaya menuju destinasi. Mungkin kini tiba masanya untuk memastikan yang selepas ini perjalanan akan lebih terancang dan teratur serta telus demi memastikan matlamat asal penubuhannya terus relevan. Kemasukan pada usia semuda 13 tahun juga perlu difikir semula agar lebih peluang diberi kepada pelajar yang telah lebih matang emosinya.
Ahad, 6 Januari 2019
Adab guru
PENTINGNYA REDHO SEORANG GURU
-------------------------------------------------------------
Satu kisah berlaku di zaman Syekh Abdul Qadir al-Jailani..
Ada seorang yang busuk hati nya ingin menfitnah Syekh Abdul Qadir..
lalu ia mencari jalan untuk menfitnahnya..
Maka ia menebuk lubang di dinding rumah Syekh Abdul Qadir dan mengintipnya..
Kebetulan ketika ia mengintip Syekh Abdul Qadir..
ia melihat Syekh Abdul Qadir sedang makan dengan muridnya..
Syekh Abdul Qadir suka makan ayam..
dan setiap kali ia makan ayam dan makanan yang lain..ia akan makan separuh sahaja..
lebihan makanan tersebut akan diberi kepada muridnya..
Maka orang tadi pergi kepada bapa murid Syekh Abdul Qadir tadi..
Pakcik ada anak namanya ini?
Jawab si bapa: ya ada..
Anak pak cik belajar dengan Syekh Abdul Qadir?
Jawab si bapa: ya.
Pakcik tahu, anak pakcik dilakukan oleh Syekh Abdul Qadir Jailani seperti seorang hamba dan kucing sahaja..
Syekh Abdul Qadir beri lebihan makanan pada anak pak cik..
Maka si bapa tidak puas hati lalu ke rumah Syekh Abdul Qadir..
Wahai tuan syekh, saya menghantar anak saya kepada tuan syekh bukan untuk jadi pembantu atau dilakukan seperti kucing..
Saya hantar kepada tuan syekh,supaya anak saya jadi alim ulama'..
Syekh Abdul Qadir hanya jawab ringkas sahaja..
Kalau begitu ambillah anakmu..
Maka si bapa tadi mengambil anaknya untuk pulang..
Ketika keluar dari rumah syekh menuju jalan pulang..
bapa tadi tanya pada anak nya beberapa soalan berkenaan ilmu hukum hakam..
ternyata kesemua soalannya di jawab dengan betul..
Maka bapa tadi bertukar fikiran untuk kembalikan anaknya kepada tuan Syekh Abdul Qadir..
Wahai tuan syekh terima lah anak saya untuk belajar dengan tuan semula..
tuan didik lah anak saya..
ternyata anak saya bukan seorang pembantu dan juga diperlakukan seperti kucing...
ku melihat ilmu anak ku sangat luar biasa bila bersamamu..
Maka jawab tuan Syekh Abdul Qadir..
bukan aku tidak mahu menerimanya kembali..
tapi ALLAH sudah menutup pintu hatinya untuk menerima ILMU..
ALLAH sudah menutup futuhnya untuk mendapat ilmu..
disebabkan seorang AYAH yang tidak beradab kepada GURU..
maka anak yang menjadi mangsa..
Begitulah ADAB dalam menutut ilmu..
Anak,mak,ayah dan siapa pun perlu menjaga adab kepada guru..
Betapa pentingnya adab dalam kehidupan seharian kita..
Kisah di atas menceritakan seorang ayah yang tiada adab pada guru..
Bagaimana kalau diri sendiri yang tiada adab,memaki dan mengaibkan gurunya..
Kata ulama: Satu perasangka buruk sahaja kepada guru mu..
maka Allah haramkan seluruh keberkatan yang ada pada gurumu kepadamu..
Semoga Allah jadikan kita orang yang beradab kepada makhluknya terlebih lagi kepada guru yang mengajarkan ilmu kepada kita .
Aamiin YRB .
InshaaALLAH .
والله اعلم بالصواب.....
-------------------------------------------------------------
Satu kisah berlaku di zaman Syekh Abdul Qadir al-Jailani..
Ada seorang yang busuk hati nya ingin menfitnah Syekh Abdul Qadir..
lalu ia mencari jalan untuk menfitnahnya..
Maka ia menebuk lubang di dinding rumah Syekh Abdul Qadir dan mengintipnya..
Kebetulan ketika ia mengintip Syekh Abdul Qadir..
ia melihat Syekh Abdul Qadir sedang makan dengan muridnya..
Syekh Abdul Qadir suka makan ayam..
dan setiap kali ia makan ayam dan makanan yang lain..ia akan makan separuh sahaja..
lebihan makanan tersebut akan diberi kepada muridnya..
Maka orang tadi pergi kepada bapa murid Syekh Abdul Qadir tadi..
Pakcik ada anak namanya ini?
Jawab si bapa: ya ada..
Anak pak cik belajar dengan Syekh Abdul Qadir?
Jawab si bapa: ya.
Pakcik tahu, anak pakcik dilakukan oleh Syekh Abdul Qadir Jailani seperti seorang hamba dan kucing sahaja..
Syekh Abdul Qadir beri lebihan makanan pada anak pak cik..
Maka si bapa tidak puas hati lalu ke rumah Syekh Abdul Qadir..
Wahai tuan syekh, saya menghantar anak saya kepada tuan syekh bukan untuk jadi pembantu atau dilakukan seperti kucing..
Saya hantar kepada tuan syekh,supaya anak saya jadi alim ulama'..
Syekh Abdul Qadir hanya jawab ringkas sahaja..
Kalau begitu ambillah anakmu..
Maka si bapa tadi mengambil anaknya untuk pulang..
Ketika keluar dari rumah syekh menuju jalan pulang..
bapa tadi tanya pada anak nya beberapa soalan berkenaan ilmu hukum hakam..
ternyata kesemua soalannya di jawab dengan betul..
Maka bapa tadi bertukar fikiran untuk kembalikan anaknya kepada tuan Syekh Abdul Qadir..
Wahai tuan syekh terima lah anak saya untuk belajar dengan tuan semula..
tuan didik lah anak saya..
ternyata anak saya bukan seorang pembantu dan juga diperlakukan seperti kucing...
ku melihat ilmu anak ku sangat luar biasa bila bersamamu..
Maka jawab tuan Syekh Abdul Qadir..
bukan aku tidak mahu menerimanya kembali..
tapi ALLAH sudah menutup pintu hatinya untuk menerima ILMU..
ALLAH sudah menutup futuhnya untuk mendapat ilmu..
disebabkan seorang AYAH yang tidak beradab kepada GURU..
maka anak yang menjadi mangsa..
Begitulah ADAB dalam menutut ilmu..
Anak,mak,ayah dan siapa pun perlu menjaga adab kepada guru..
Betapa pentingnya adab dalam kehidupan seharian kita..
Kisah di atas menceritakan seorang ayah yang tiada adab pada guru..
Bagaimana kalau diri sendiri yang tiada adab,memaki dan mengaibkan gurunya..
Kata ulama: Satu perasangka buruk sahaja kepada guru mu..
maka Allah haramkan seluruh keberkatan yang ada pada gurumu kepadamu..
Semoga Allah jadikan kita orang yang beradab kepada makhluknya terlebih lagi kepada guru yang mengajarkan ilmu kepada kita .
Aamiin YRB .
InshaaALLAH .
والله اعلم بالصواب.....
Langgan:
Catatan (Atom)