Kelajuan bodoh membunuh..
Sekadar Perkongsian Semata-mata, pastinya ada yang lebih berpengalaman dalam hal ini.
Kepada kawan-kawan yang berhajat pakai motor 1000cc, tapi tak pernah bawa 250,500,600,800,1000, better belajar-belajar ambil cc yang sesuai dengan pengalaman dulu.
Motor 1000, 1200, 1250, 1300, 1400, 1600, tak sama macam kita bawa kereta 1.6cc terus ke 3.5cc atau terus ke 6000cc.
Hanya dengan sedikit pendikit dipulaskan, tenaga, daya kilasan, sebuah motor 1000cc amat berkuasa, menyebabkan ramai mudah hilang kawalan.
Walaupun bukan pada corner atau selekoh yang tajam, selekoh yang bulat dan panjang juga ramai yang tewas.
Masuk corner, keluar corner, cancel corner, dan macam-macam lagi keperluan mengawal jentera berkuasa besar perlu dilalui dengan keserasian dan kemampuan.
Bahkan, kata kawan saya yang memang dah lama dari cc bawah ke cc paling besar hayabusa dia, mengawal jentera besar dengan kuasa besar ini, perlu kesihatan mental dan fizikal yang baik.
Sewaktu pecutan 0-160kmj, atau dari 110kmj - 260kmj dalam beberapa saat tu, waktu itu adrenalin melimpah ruah, jantung mengepam laju , denyutan jantung tidak seperti kita memulas motor Rs150r block 65 sekalipun. Ia berbeza.
Tambahan bila debaran memulas throttle dari dalam corner untuk exit corner, di laluan yang kita tidak familiar atau tidak biasa. Pasti yang biasa ride akan tahu debarannya. Walaupun ada traction control, ebd, etc. penunggang tetap terdedah kepada 70%-80% bahaya.
Begitu juga bila pendikit dipulas atau dilepaskan sewaktu masuk corner, atau sewaktu cancel corner tarik body, switch corner, bahkan wobble keluar corner, jantung akan mengepam dengan denyutan yang amat tinggi. Mungkin boleh cecah 180bpm. bila denyutan dah terlalu tinggi, darah tak sampai, boleh pitam, blackout 1-2 saat, pening, mual, yang paling teruk, terus tangkap jantung, heart attack.
Jika tiada jam yang boleh menunjukkan denyutan jantung, heartrate, belilah, dan monitor. Ia bukan hanya untuk pengayuh basikal sahaja atau yang berlari sahaja.
Exercise lah untuk kesihatan yang optimum, bagi mengawal kenderaan dengan baik. Ia amat berkait rapat.
Motor besar tak perlukan ego besar untuk menawan jalanraya, ia memerlukan kesabaran yang besar untuk merendah diri, mengalah, bertahan, sabar, dan mengikut pace kelajuan sendiri berdasarkan pengalaman sendiri. Jangan ikut orang, atau mencabar diri diluar kemampuan, melainkan sudah tahu apa nak dibuat jika berlaku apa-apa di luar jangkaan.
Ada rakan nak beli 1000cc adventure bike, tetapi tak pernah bawa motor. Saya sarankan dia beli 500cc dahulu, itupun risau. Nak saran 250cc, takut dia kata tak seronok.
Tetapi motor-motor terkini, ada mode, limitation. Untuk merendahkan kuasa, merendahkan respon pendikit, mengawal motorsikal dengan lebih mudah. Itupun perlukan kepada ilmu dan pengalaman untuk kawalan yang serasi dengan penunggang.
Yang pasti, kelajuan membunuh kerana kealpaaan, keegoan, kurang sabar. Lajulah pada tempatnya dengan ilmu pengetahuan dan pengalaman. Jalan yang kita tak biasa, jangan laju. Pelbagai kemungkinan boleh terjadi.
Nikmatilah tunggangan di jalanraya dengan penuh hikmah, jika mahukan limpahan adrenalin kelajuan, pergilah ke track day, di sana, jatuh ada kawasan luas tanpa pokok, tanpa curb, tanpa ranting2, tanpa kenderaan bertentangan arah.
Laju itu nikmat sementara, tahan lama dan jalan jauh itu nikmat sebenarnya.
بِســمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْم اللهم اِنا نَجْعَلُك فى نُحُورِ أعداءِنَا و نَعُوذُ بِك مِن شُرُورِهِم, اللهم بَدِّدْ شَمْلَهُم و فَرِّقْ جَمْعَهم و شَتِّتْ كَلِمَتَهم و زَلْزِلْ أَقْدَامَهم و سَلِّطْ عليهم كَلْبًا مِن كِلَابِك يا قهَّار , يا جبَّار اِهزِم الكفارYa Allah, Kami guru kimi-A! SPM seMalaysia sesi 2023 mdoakan keCEMERLANGan anak didik kami dlm kimi-A! SPM skor A+ utk semua PELAJAR. امين. Salam kimi-A! itu M U D A H ان شآء الله A! ...Chem-is- TRY اهلا وسهلارمضان 1446
Ahad, 17 Februari 2019
Sabtu, 9 Februari 2019
Refleksi
Untuk guru-guru nak tulis refleksi dalam buku Rancangan Pengajaran Harian (RPH), saya nak kongsi contoh-contoh penulisan refleksi:
🎓 Sesi P&P telah mencapai objektif/target yang diingini
🎓 Murid - murid dapat menguasai kesemua aras P&P
🎓 Murid-murud dapat menguasai kesemua kemahiran yang dipelajari
🎓 Murid-murid dapat menguasai kemahiran pembelajaran secara intensif
🎓 Murid-murid dapat menguasai objektif pembelajaran dengan 10 daripadanya mencapai target
🎓 Murid-murid dapat menguasai aras satu dan dua daripada hasil pembelajaran
📚 5 daripada 30 murid-murid tidak menguasai hasil pembelajaran
📚 10 daripada 30 murid-murid tidak mencapai objektif pengajaran
📚 5 daripada 30 murid-murid tidak menguasai aras 3 daripada hasil pembelajaran
📚 10 daripada 30 murid-murid tidak menguasai aras 2 daripada hasil pembelajaran
📖 Murid-murid telah menyertai aktiviti P&P dengan jayanya
📖 Sebahagian murid-murid tidak terlibat dalam aktiviti P&P kerana kesuntukan masa
📖 Murid-murid kelihatan tidak seronok kerana ketiadaan BBM yang menarik dan bersesuaian
📖 Sebahagian murid-murid kelihatan tidak seronok kerana ketiadaan BBM yang menarik dan bersesuaian
📖 Hanya sebahagian murid-murid yang mengikuti PdP, manakala bakinya tidak bersungguh-sungguh dalam PdP
📖 Sebahagian pelajar tiada di dalam kelas kerana menghadiri aktiviti luar kelas
📖 PdP ditangguhkan kerana menghadiri mesyuarat / mesyuarat guru
📖 PdP ditangguhkan kerana menghadiri program luar kelas
📖 PdP ditangguhkan kerana menghadiri program luar sekolah
📒 Aktiviti P&P tidak dapat berjalan dengan sempurna pada tempoh yang ditetapkan atas sebab yang tidak dapat dielakkan
📒 Sebahagian aktiviti P&P perlu diulang semula kerana murid2 tidak menguasai objektif pembelajaran
**Ubahsuai ikut keperluan guru-guru.
cp
Jumaat, 8 Februari 2019
Aib
Kita kadang kadang dengar sahaja orang beritahu tentang buruk seseorang terus percaya
jika kamu benar orang yang berakal
jangan jadikan akal kamu pada telinga,tetapi jadikan akal kamu pada tempatnya sendiri iaitu fikiran
dengar kata orang belum tentu benar
seorang lelaki datang kepada imam syafie' mengadu
"si fulan bin fulan telah mengata engkau"
lalu imam syafie menjawab
ان صدقت فأنت نمام و ان كذبت فإنك فاسق
"sekiranya kamu betul benar maka kamu adalah pengadu domba,dan sekiranya kamu menipu maka kamu adalah fasik
pergilah engkau dariku!"
sesuatu yang kamu dengar usah kamu terus menghukum dan mempercayai,
oleh kerana itu akal itu ada 3 derajat:
-akal yang baik adalah akal yang sentiasa berbicara tentang berfikir
-akal yang sederhana adalah akal yang berbicara tentang perkara berlaku
-akal yang bodoh adalah akal yang suka berbicara tentang orang
bila kamu dengar yang tidak baik dan kamu mampu menegur maka itu adalah satu pahala yang besar bagimu,jika kamu tidak mampu pergi dari situ atau membenci perbicaraanya dalam hati
berhentikan viral,berhentikan cerita aib orang,jangan terlalu percaya
Tetapi jika kamu seorang yang prihatin
gunakan kaedah ini
"قبل ان تحكم على إنسان اسمع منه و لا تسمع عنه"
sebelum kamu menhukum seseorang itu maka mendengar daripada orang itu sendiri,dan jangan kamu hanya mendengar tentangnya....
Asar~
jika kamu benar orang yang berakal
jangan jadikan akal kamu pada telinga,tetapi jadikan akal kamu pada tempatnya sendiri iaitu fikiran
dengar kata orang belum tentu benar
seorang lelaki datang kepada imam syafie' mengadu
"si fulan bin fulan telah mengata engkau"
lalu imam syafie menjawab
ان صدقت فأنت نمام و ان كذبت فإنك فاسق
"sekiranya kamu betul benar maka kamu adalah pengadu domba,dan sekiranya kamu menipu maka kamu adalah fasik
pergilah engkau dariku!"
sesuatu yang kamu dengar usah kamu terus menghukum dan mempercayai,
oleh kerana itu akal itu ada 3 derajat:
-akal yang baik adalah akal yang sentiasa berbicara tentang berfikir
-akal yang sederhana adalah akal yang berbicara tentang perkara berlaku
-akal yang bodoh adalah akal yang suka berbicara tentang orang
bila kamu dengar yang tidak baik dan kamu mampu menegur maka itu adalah satu pahala yang besar bagimu,jika kamu tidak mampu pergi dari situ atau membenci perbicaraanya dalam hati
berhentikan viral,berhentikan cerita aib orang,jangan terlalu percaya
Tetapi jika kamu seorang yang prihatin
gunakan kaedah ini
"قبل ان تحكم على إنسان اسمع منه و لا تسمع عنه"
sebelum kamu menhukum seseorang itu maka mendengar daripada orang itu sendiri,dan jangan kamu hanya mendengar tentangnya....
Asar~
Pak21
Saya bersembang dengan seorang kawan tentang PAK-21. Dia cakap:
"Susah nak buat PAK-21 kat sekolah saya. Mana ada kelengkapan teknologi yang canggih2. LCD dan projektor pun terhad. Berebut-rebut dengan cikgu lain nak guna. Makmal komputer pun sedih je tengok. Line internet pun susah".
Melalui apa yang dinyatakan oleh kawan saya ni, saya boleh anggap bahawa kebanyakan cikgu sekarang mempunyai tanggapan yang salah tentang PAK-21. Dalam fikiran mereka PAK-21 = ICT. Tanggapan seperti ini perlu diperbetulkan.
Bahkan, ada segelintir SISC+ yang menyampaikan maklumat kepada guru-guru di sekolah bahawa PAK-21 itu ialah 'Walking Gallery', 'Fan & Pick', 'Round Robin', 'Jigsaw Problem Solving' dan bermacam-macam lagi. Kononnya, jika cikgu2 buat PAK-21 di dalam kelas, cikgu2 kena nyatakan kaedah pembelajaran yang digunakan seperti yang diberitahu itu dalam RPH. Sebab itu kebanyakan cikgu2 malas nak buat PAK-21 di dalam kelas sebab rasa terbeban nak buat persediaan. Betul tak?
Apa yang diberitahu itu sebenarnya hanyalah salah satu bentuk atau struktur pembelajaran di bawah PAK-21. Semua kaedah ini bukanlah maksud sebenar kepada Pembelajaran Abad Ke-21!
Maksud PAK-21 yang sebenar-benarnya ialah apa-apa sahaja kaedah pembelajaran yang cikgu rancang untuk dilakukan di dalam kelas yang berpusatkan murid dan melibatkan 4K1N, iaitu ‘Komunikasi’, ‘Pemikiran Kritis’, ‘Kreativiti’, ‘Kolaboratif’ dan ‘Nilai Murni & Etika’.
Jadi, jika kaedah yang cikgu aplikasikan ke atas murid-murid itu mempunyai elemen2 yang disebutkan, maka cikgu telah mengaplikasikan kaedah PAK-21. Tidak disebutkan pun cikgu wajib guna kelengkapan ICT dan lain-lain tu kan? Malah, cikgu pun boleh cipta kaedah PAK-21 cikgu sendiri!
Kenapa cikgu-cikgu perlu pening kepala fikir tentang mcm mana nak laksanakan PAK-21 di dalam kelas? Bagi saya, kebanyakan guru di Malaysia telah lama mengamalkan gaya pengajaran dan pembelajaran yang mempunyai elemen PAK-21 tetapi mereka tidak menyedarinya. PAK-21 bukanlah hanya melibatkan penggunaan Internet, komputer dan teknologi (ICT).
Mari saya tunjukkan cikgu-cikgu apa yang dimaksudkan dengan 'teknologi pendidikan' yang diberikan oleh Bahagian Teknologi Pendidikan:
"Teknologi pendidikan merujuk kepada proses pengajaran atau penggunaan alatan yang dapat membantu guru ke arah pencapaian pengajaran dan pembelajaran yang lebih berkesan. Teknologi boleh jadi objek kebendaan seperti mesin atau perkakasan, tetapi ia juga boleh merangkumi maksud yang lebih luas, termasuk sistem, kaedah penyusunan, dan teknik.
Justeru, melalui maksud teknologi pendidikan yang dinyatakan di atas dan perbincangan tentang PAK-21, saya rumuskan bahawa,
-PAK-21 bukanlah berkisar tentang penggunaan ICT semata-mata.
-PAK-21 bukanlah hanya merujuk kepada struktur yang telah didokumenkan oleh sarjana-sarjana barat.
-PAK-21 juga bukanlah tentang sistem 'traffic light', 'susunan meja' 'hiasan kelas' dan 'peta i-think'.
-PAK-21 hanyalah satu pendekatan. Cikgu pun boleh cipta kaedah PAK-21 cikgu sendiri. :-)
Sekian, terima kasih.
Cikgu Mohd Ridzuan Md Nasir
Guru Inovatif Negeri Sarawak (2017)
Penerima Hadiah Latihan Persekutuan KPM (2017)
"Susah nak buat PAK-21 kat sekolah saya. Mana ada kelengkapan teknologi yang canggih2. LCD dan projektor pun terhad. Berebut-rebut dengan cikgu lain nak guna. Makmal komputer pun sedih je tengok. Line internet pun susah".
Melalui apa yang dinyatakan oleh kawan saya ni, saya boleh anggap bahawa kebanyakan cikgu sekarang mempunyai tanggapan yang salah tentang PAK-21. Dalam fikiran mereka PAK-21 = ICT. Tanggapan seperti ini perlu diperbetulkan.
Bahkan, ada segelintir SISC+ yang menyampaikan maklumat kepada guru-guru di sekolah bahawa PAK-21 itu ialah 'Walking Gallery', 'Fan & Pick', 'Round Robin', 'Jigsaw Problem Solving' dan bermacam-macam lagi. Kononnya, jika cikgu2 buat PAK-21 di dalam kelas, cikgu2 kena nyatakan kaedah pembelajaran yang digunakan seperti yang diberitahu itu dalam RPH. Sebab itu kebanyakan cikgu2 malas nak buat PAK-21 di dalam kelas sebab rasa terbeban nak buat persediaan. Betul tak?
Apa yang diberitahu itu sebenarnya hanyalah salah satu bentuk atau struktur pembelajaran di bawah PAK-21. Semua kaedah ini bukanlah maksud sebenar kepada Pembelajaran Abad Ke-21!
Maksud PAK-21 yang sebenar-benarnya ialah apa-apa sahaja kaedah pembelajaran yang cikgu rancang untuk dilakukan di dalam kelas yang berpusatkan murid dan melibatkan 4K1N, iaitu ‘Komunikasi’, ‘Pemikiran Kritis’, ‘Kreativiti’, ‘Kolaboratif’ dan ‘Nilai Murni & Etika’.
Jadi, jika kaedah yang cikgu aplikasikan ke atas murid-murid itu mempunyai elemen2 yang disebutkan, maka cikgu telah mengaplikasikan kaedah PAK-21. Tidak disebutkan pun cikgu wajib guna kelengkapan ICT dan lain-lain tu kan? Malah, cikgu pun boleh cipta kaedah PAK-21 cikgu sendiri!
Kenapa cikgu-cikgu perlu pening kepala fikir tentang mcm mana nak laksanakan PAK-21 di dalam kelas? Bagi saya, kebanyakan guru di Malaysia telah lama mengamalkan gaya pengajaran dan pembelajaran yang mempunyai elemen PAK-21 tetapi mereka tidak menyedarinya. PAK-21 bukanlah hanya melibatkan penggunaan Internet, komputer dan teknologi (ICT).
Mari saya tunjukkan cikgu-cikgu apa yang dimaksudkan dengan 'teknologi pendidikan' yang diberikan oleh Bahagian Teknologi Pendidikan:
"Teknologi pendidikan merujuk kepada proses pengajaran atau penggunaan alatan yang dapat membantu guru ke arah pencapaian pengajaran dan pembelajaran yang lebih berkesan. Teknologi boleh jadi objek kebendaan seperti mesin atau perkakasan, tetapi ia juga boleh merangkumi maksud yang lebih luas, termasuk sistem, kaedah penyusunan, dan teknik.
Justeru, melalui maksud teknologi pendidikan yang dinyatakan di atas dan perbincangan tentang PAK-21, saya rumuskan bahawa,
-PAK-21 bukanlah berkisar tentang penggunaan ICT semata-mata.
-PAK-21 bukanlah hanya merujuk kepada struktur yang telah didokumenkan oleh sarjana-sarjana barat.
-PAK-21 juga bukanlah tentang sistem 'traffic light', 'susunan meja' 'hiasan kelas' dan 'peta i-think'.
-PAK-21 hanyalah satu pendekatan. Cikgu pun boleh cipta kaedah PAK-21 cikgu sendiri. :-)
Sekian, terima kasih.
Cikgu Mohd Ridzuan Md Nasir
Guru Inovatif Negeri Sarawak (2017)
Penerima Hadiah Latihan Persekutuan KPM (2017)
Khamis, 7 Februari 2019
Malam jumaat
*Pantun khamis.*
Malam ini malam jumaat...
Ibu2 nak kena ingat..
Bapak2 siang dah penat
Mlm jumaat bapak nk rehat.
Anak2 jgnlah bising...
Bapak penat ..hati pun runsing...
Siang hari dah mcm gasing...
Darah naik ..kepala pun pening...
Ibu2 carikan ubat...
Agar bapak segera d rawat..
sakit pinggang n sakit urat...
Ambil segelas air.. Bismillah Slawat...
Ibu2 yg baik hati...
Urutlah badan smpi ke kaki...
Kalau mmg sayang kan laki...
Jgn ngelak..alasan d cari.
Kena urut ..bapak pun segar..
Badan lesu..segar bugar.
Mata pejam..pintu d langgar..
Pujuklh tido..d dlm gebar.
Pagi subuh bapak pun bangun...
Bapak bangun tersenyum2...
Wajib mandi jgn tayamum...
Dirikn solat..isteri jd makmum.
Lepas solat bapak berdoa...
Pnjgkn umur..nk tambah dua...
Ibu pun amin..dia tk dengar...
Tambah rezki..tmbh semua.
...pantun kasih..mlm jumaat untuk hiburan
Malam ini malam jumaat...
Ibu2 nak kena ingat..
Bapak2 siang dah penat
Mlm jumaat bapak nk rehat.
Anak2 jgnlah bising...
Bapak penat ..hati pun runsing...
Siang hari dah mcm gasing...
Darah naik ..kepala pun pening...
Ibu2 carikan ubat...
Agar bapak segera d rawat..
sakit pinggang n sakit urat...
Ambil segelas air.. Bismillah Slawat...
Ibu2 yg baik hati...
Urutlah badan smpi ke kaki...
Kalau mmg sayang kan laki...
Jgn ngelak..alasan d cari.
Kena urut ..bapak pun segar..
Badan lesu..segar bugar.
Mata pejam..pintu d langgar..
Pujuklh tido..d dlm gebar.
Pagi subuh bapak pun bangun...
Bapak bangun tersenyum2...
Wajib mandi jgn tayamum...
Dirikn solat..isteri jd makmum.
Lepas solat bapak berdoa...
Pnjgkn umur..nk tambah dua...
Ibu pun amin..dia tk dengar...
Tambah rezki..tmbh semua.
...pantun kasih..mlm jumaat untuk hiburan
Langgan:
Catatan (Atom)